ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
حضرت زینب کبری(س):
هرکس عبادات و کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد،خداوند بهترین مصلحتها و برکات خود را برای او تقدیر مینماید.
تنبیه الخواطر، ص 108
هرکس عبادات و کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد،خداوند بهترین مصلحتها و برکات خود را برای او تقدیر مینماید.
تنبیه الخواطر، ص 108
میدانم که سینما پابرجا میماند
داریوش مهرجویی : شرایط طوری است که با این گرانی و تورم، فیلمسازی صرف نمیکند، چون ساخت یک فیلم دستکم 10 میلیارد تومان هزینه دارد و باید موقع اکران 30 میلیارد بفروشد تا به پول اولیهاش برسد. این روزها در حال نوشتن خاطراتم هستم، آنجا خیلی از مسائل را درباره آنچه بر سر فیلمهایم آمد میگویم، اما امیدوارم وضع بهتر شود. میدانم که سینما پابرجا میماند چون جوانها هر روز مشتاق فیلمسازی میشوند و جلو میآیند. سینما تفریح مردم است و برای همین، این همه سینما در سالهای اخیر ساخته شده است.
بخشی از سخنان کارگردان فیلم گاو و هامون در گفتوگو با ایسنا
بخشی از سخنان کارگردان فیلم گاو و هامون در گفتوگو با ایسنا
پارادوکس کمدیهای صدرنشین
رضا درستکار
منتقد سینما
مقوله فرهنگ امری متناقض است. همه ما دوست داریم چراغ سالنهای سینما روشن باشد و چرخه اقتصاد گردش طبیعی داشته باشد؛ رونق به سینما برگردد و فرصت فیلم دیدن برای مردم فراهم باشد بنابراین از این که فیلمی بفروشد و هدف اولیه را تأمین کند خوشحال هستیم. وقتی راجع به فروش سینما حرف میزنیم از دیده صنعتی به موضوع نگاه میکنیم و گیشههای شلوغ و رفت و آمد به سالنهای سینما را لازمه حیات طبیعی این سینما میدانیم. پس در همین نگاه اول، پرفروش شدن فیلمهای روی پرده مایه خوشحالی است و از مردمی که در این شرایط به سینما میروند و فیلم میبینند باید تقدیر کرد. از سوی دیگر اما جدول پرفروشهای سینما جای نگرانی هم دارد چون فیلمهایی پرفروش هستند که تأمین کننده سطح سلیقه عمومی مردم هم نیستند. تناقض جمله آغازین بحث همینجا ظهور و بروز مییابد؛ ما منتقدان سینما از یک طرف بابت این که رونق به صنعت سینما برگشته خوشحالیم و از طرف دیگر نگرانیم که چرا غلبه با فیلمهایی است که از منظر فرهنگی در سطح پایینی هستند و موجبات رشد و ارتقای سطح سلیقه فرهنگ مردم را فراهم نمیکنند. گرچه معتقدم با سلیقه مردم نباید مبارزه کرد و باید به ارتقای آن کمک کرد اما مشخص است که این فیلمها از منظر دیگر یعنی نقد و تحلیل آنقدر ضعف دارند که هیچ جوره نمیشود پای آنها ایستاد و دفاع کرد. این آثار به اصطلاح کمدی عموماً به لحاظ ساختار ضعیف هستند و از منظر ارزشهای هنری فیلمهای نازلی به حساب میآیند.
در تحلیل چرایی استقبال مردم از این دست آثار، بحث شرایط اجتماعی جامعه و نقش کسانی که در حوزه اجتماعی و فرهنگی و... مسئولیت دارند به میان کشیده میشود. ممکن است یک فرد به لحاظ اقتصادی سالی یک یا دو بار توان رفتن به سینما داشته باشد بنابراین مؤلفههایی را در انتخاب فیلم دخیل میکند که کمی از فشار زندگی خارج شود و عموماً روی چهرهها و به قول امروز سلبریتیها حساب میکند. جامعه خسته طبیعی است که فیلمی را انتخاب کند که قدری از سختی روزگار فاصله بگیرد اگر چه در نهایت وقتی از سالن سینما بیرون میآیند هم آوردهای برایشان ندارد. این دست آثار از خلأ فیلم خوب و اراده فرهنگی هم بهره میبرند. خلأ فیلم خوب بالاخص در حوزه کمدی محسوس است. به طور کلی سینمای کمدی در سینمای جهان ضعیف شده چرا که خلق درام کمدی سختتر از درامهای اجتماعی، سیاسی و خانوادگی است و اغلب روی کمدیهای طنز جنسیتی تمرکز میشود. فارغ از حوزه طنز به طور کلی خلأ فیلم خوب محسوس است. احتمالاً این سؤال برایتان پیش میآید که چرا با وجود اکران فیلمهایی مثل «قهرمان» و «آتابای» از آثار طنز بیشتر استقبال میشود، باید گفت تا مردم فیلم خوب را کشف کنند و ذائقهشان را ارتقا ببخشند زمان میبرد. در گذشته زمینه لازم برای این که مردم جذب فیلمهای خوب شوند به وجود نیاوردیم ضمن این که نورافکن روی سینما زیاد است و این اتفاق باعث میشود اهالی سینما در پرداخت به موضوعات دست به عصا عمل کنند و بالطبع فضای جسورانه و خلاقانه در ساخت فیلمها ضعیف شود. این در حالی است که در پلتفرمها و وی او دیها مردم از فیلمهای اجتماعی استقبال میکنند؛ سریالها و فیلمهایی که اتفاقاً فضایشان تلخ است اما ساختار جذابی دارند. استقبال از فیلم کمدی لزوماً اتفاق نگرانکنندهای نیست به شرط آن که فیلم دارای ارزش هنری باشد.
ساختن فیلمهای کمدی از جنس «اجاره نشینها» افزایش ظرفیت میخواهد و باید آستانه تحمل را بالا برد. فیلم کمدی بر ناهنجاریها دست میگذارد و این امر تحمل میخواهد. همه ما عموماً از این که کسی نقدمان کند خوشمان نمیآید و او را آدم فضولی میدانیم حتی به منتقدان عرصه فرهنگ و هنر هم چنین نگاهی وجود دارد.
منتقد سینما
مقوله فرهنگ امری متناقض است. همه ما دوست داریم چراغ سالنهای سینما روشن باشد و چرخه اقتصاد گردش طبیعی داشته باشد؛ رونق به سینما برگردد و فرصت فیلم دیدن برای مردم فراهم باشد بنابراین از این که فیلمی بفروشد و هدف اولیه را تأمین کند خوشحال هستیم. وقتی راجع به فروش سینما حرف میزنیم از دیده صنعتی به موضوع نگاه میکنیم و گیشههای شلوغ و رفت و آمد به سالنهای سینما را لازمه حیات طبیعی این سینما میدانیم. پس در همین نگاه اول، پرفروش شدن فیلمهای روی پرده مایه خوشحالی است و از مردمی که در این شرایط به سینما میروند و فیلم میبینند باید تقدیر کرد. از سوی دیگر اما جدول پرفروشهای سینما جای نگرانی هم دارد چون فیلمهایی پرفروش هستند که تأمین کننده سطح سلیقه عمومی مردم هم نیستند. تناقض جمله آغازین بحث همینجا ظهور و بروز مییابد؛ ما منتقدان سینما از یک طرف بابت این که رونق به صنعت سینما برگشته خوشحالیم و از طرف دیگر نگرانیم که چرا غلبه با فیلمهایی است که از منظر فرهنگی در سطح پایینی هستند و موجبات رشد و ارتقای سطح سلیقه فرهنگ مردم را فراهم نمیکنند. گرچه معتقدم با سلیقه مردم نباید مبارزه کرد و باید به ارتقای آن کمک کرد اما مشخص است که این فیلمها از منظر دیگر یعنی نقد و تحلیل آنقدر ضعف دارند که هیچ جوره نمیشود پای آنها ایستاد و دفاع کرد. این آثار به اصطلاح کمدی عموماً به لحاظ ساختار ضعیف هستند و از منظر ارزشهای هنری فیلمهای نازلی به حساب میآیند.
در تحلیل چرایی استقبال مردم از این دست آثار، بحث شرایط اجتماعی جامعه و نقش کسانی که در حوزه اجتماعی و فرهنگی و... مسئولیت دارند به میان کشیده میشود. ممکن است یک فرد به لحاظ اقتصادی سالی یک یا دو بار توان رفتن به سینما داشته باشد بنابراین مؤلفههایی را در انتخاب فیلم دخیل میکند که کمی از فشار زندگی خارج شود و عموماً روی چهرهها و به قول امروز سلبریتیها حساب میکند. جامعه خسته طبیعی است که فیلمی را انتخاب کند که قدری از سختی روزگار فاصله بگیرد اگر چه در نهایت وقتی از سالن سینما بیرون میآیند هم آوردهای برایشان ندارد. این دست آثار از خلأ فیلم خوب و اراده فرهنگی هم بهره میبرند. خلأ فیلم خوب بالاخص در حوزه کمدی محسوس است. به طور کلی سینمای کمدی در سینمای جهان ضعیف شده چرا که خلق درام کمدی سختتر از درامهای اجتماعی، سیاسی و خانوادگی است و اغلب روی کمدیهای طنز جنسیتی تمرکز میشود. فارغ از حوزه طنز به طور کلی خلأ فیلم خوب محسوس است. احتمالاً این سؤال برایتان پیش میآید که چرا با وجود اکران فیلمهایی مثل «قهرمان» و «آتابای» از آثار طنز بیشتر استقبال میشود، باید گفت تا مردم فیلم خوب را کشف کنند و ذائقهشان را ارتقا ببخشند زمان میبرد. در گذشته زمینه لازم برای این که مردم جذب فیلمهای خوب شوند به وجود نیاوردیم ضمن این که نورافکن روی سینما زیاد است و این اتفاق باعث میشود اهالی سینما در پرداخت به موضوعات دست به عصا عمل کنند و بالطبع فضای جسورانه و خلاقانه در ساخت فیلمها ضعیف شود. این در حالی است که در پلتفرمها و وی او دیها مردم از فیلمهای اجتماعی استقبال میکنند؛ سریالها و فیلمهایی که اتفاقاً فضایشان تلخ است اما ساختار جذابی دارند. استقبال از فیلم کمدی لزوماً اتفاق نگرانکنندهای نیست به شرط آن که فیلم دارای ارزش هنری باشد.
ساختن فیلمهای کمدی از جنس «اجاره نشینها» افزایش ظرفیت میخواهد و باید آستانه تحمل را بالا برد. فیلم کمدی بر ناهنجاریها دست میگذارد و این امر تحمل میخواهد. همه ما عموماً از این که کسی نقدمان کند خوشمان نمیآید و او را آدم فضولی میدانیم حتی به منتقدان عرصه فرهنگ و هنر هم چنین نگاهی وجود دارد.
به مناسبت ولادت باسعادت حضرت زینب(س) و روز پرستار
درمحضر اسوه صبر و صلابت
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
چه روزبا شکوهی بود آن روز!در پنجمین روز از پنجمین ماه سال پنجم هجرت در خانه علی(ع) و فاطمه(س) دختری به دنیا آمد که زینت پدر بود. این نخستین نوزاد دختر بود که در خاندان رسول خدا(ص)به دنیا میآمد. از اینرو مسلمانان کنجکاو بودند تا بدانند با ولادت او چه برخوردی خواهد شد. آن روزها مسلمانان تازه از جنگ خندق فارغ شده بودند وغلبه بردشمن نشاط خاصی به اجتماع کوچک مسلمانان بخشیده بود. اولین واکنش پدر و مادر نوزاد، سپردن نامگذاری به رسول خدا(ص) بود. گفته شده؛ جبرئیل از سوی خداوند نام «زینب»را به پیامبر(ص) الهام نمود و پیامبرخدا(ص) هم او را بدین نام نامید. آنگاه نوزاد را بوسید و فرمود: «حاضران امّتم، غایبان را از کرامت دخترم زینب آگاه کنند؛ همانا او مانند جدهاش خدیجه است.» شاید اشاره به این تشابه کنایه از آن باشد که همانگونه که حضرت خدیجه(س) در بزنگاههای مشقت وتنگنا به یاری پیامبروآیین اسلام آمد، زینب نیز دریکی از مقاطع دشوار تاریخ اسلام به یاری پنجمین فرد از آل کسا خواهد شتافت و یاریگری مؤثر برای مکتب اسلام خواهد شد.
حضرت زینب(س) را به سبب سختیهای بسیاری که درراه مکتب اسلام متحمل شد، ام المصایب لقب دادهاند، این نیزمی تواند یکی دیگر از وجوه تشابه آن حضرت با حضرت خدیجه(س) باشد. اهل لغت درمعنای «زینب» گفتهاند؛ درخت تنهای تنومندی که در بیابانی خشک به تنهایی روییده و سایه گستراست. براستی حضرت زینب(س) به مصداق آیه 24 سوره ابراهیم شجره طیبهای است که دارای ویژگیهای بیان شده در این کریمه بوده و بشریت میتواند در تمامی فصول زندگی از ثمره معنوی و معارف آن بهرهمند شود. این بانوى بزرگ، داراى قوت قلب، فصاحت زبان، شجاعت، زهد، ورع و عفاف بود و بههنگام حضور امیرالمؤمنین علی(ع) در کوفه به زنان تفسیر قرآن میآموخت.خطبههای آن حضرت در کوفه و شام نیز(در مجلس یزید)، معروف است. خطبه او در مجلس یزید، آنچنان حاضران را تحت تأثیر قرار داد که یزید مجبور شد جنایت و قتل امام حسین(ع) را به گردن ابن زیاد بیندازد و او را لعن کند. رشد و نمو حضرت زینب(س) تا پنج سالگی در کنار پیغمبر اکرم(ص) و مادر گرامی اش حضرت زهرا(س) بوده است؛پنج سالی که از وجود مطهراین دو بهرههای فراوانی را نصیب برد و به عظمت و بزرگى روح دست یافت. ارتباط حضرت زینب(س) با خالق هستی آنگونه بود که امام حسین(ع) در روز عاشورا هنگام وداع، به خواهرش فرمود: «خواهرم! مرا در نمازهایت فراموش مکن» نقل شده است روزی حضرت زینب(س) در کودکی برای پدر شیرین زبانی میکرد، درآن هنگام پرسید: پدر! ما را دوست داری؟ حضرت پاسخ داد، بله دختر عزیزم، فرزندان من جگرگوشههای من هستند. حضرت زینب(سلامالله علیها)، لبخندی زد و گفت: پدر جان، دوگونه دوستی، در قلب مؤمن جمع نمیشود، دوستی خداوند و دوستی فرزندان. حال اگر ناگزیر از تعریف باشیم، برای ما شفقت و مهر است و برای خداوند دوستی خالص!
حضرت زینب را تجسم و نماد صبر جمیل نامیدهاند. مقاومت در راه پاسداری از حریم دین، کنترل نفس خود در برابر ناملایمات و ضعف نشان ندادن در مقابل دشمن و شکوِه نکردن در حضور مردم را از ویژگیهای صبر حضرت زینب(س) نام بردهاند.
وقتى امام حسین(ع) پس از امتناع از بیعت با یزید، از مدینه به قصد مکه خارج شد، حضرت زینب نیز با دو نفراز فرزندانش به نامهاى محمد و عون، همراه برادر شد. در طول واقعه عاشورا، نقش فداکاریهاى عظیم زینب، بسیار بود. او در کربلا مصیبت از دست دادن عزیزترین کسانش یعنی برادران، فرزندان و فرزندان برادر را متحمل شد، اما او همه این مصیبتها را تحمل نمود و در پاسخ سؤال طعنآمیز ابن زیاد که پرسید: کار خدا را با برادر و اهل بیت خود چگونه یافتی؟ فرمود: «و ما رأیتُ الاّ جمیلاً...؛ من جز خیر و زیبایى چیزى ندیدم.»بارزترین بعد زندگى حضرت زینب(س) پاسدارى از فرهنگ عاشورا بود که با خطابههایش، پیام خون امام حسین(ع)را در تاریخ طنین انداز نمود. آن حضرت(س) در ایامی که مادرش حضرت فاطمه زهرا(س) در بستر بیماری بود با وجود صغرسن به پرستاری از مادر مشغول بود از اینرو روز تولد آن حضرت با عنوان روز پرستار قرین شده و در این روز از پرستاران که شایستگیهای انسانی بسیاری را حین کار و فعالیت از خود بروز میدهند قدردانی می شود.
دبیر گروه پایداری
چه روزبا شکوهی بود آن روز!در پنجمین روز از پنجمین ماه سال پنجم هجرت در خانه علی(ع) و فاطمه(س) دختری به دنیا آمد که زینت پدر بود. این نخستین نوزاد دختر بود که در خاندان رسول خدا(ص)به دنیا میآمد. از اینرو مسلمانان کنجکاو بودند تا بدانند با ولادت او چه برخوردی خواهد شد. آن روزها مسلمانان تازه از جنگ خندق فارغ شده بودند وغلبه بردشمن نشاط خاصی به اجتماع کوچک مسلمانان بخشیده بود. اولین واکنش پدر و مادر نوزاد، سپردن نامگذاری به رسول خدا(ص) بود. گفته شده؛ جبرئیل از سوی خداوند نام «زینب»را به پیامبر(ص) الهام نمود و پیامبرخدا(ص) هم او را بدین نام نامید. آنگاه نوزاد را بوسید و فرمود: «حاضران امّتم، غایبان را از کرامت دخترم زینب آگاه کنند؛ همانا او مانند جدهاش خدیجه است.» شاید اشاره به این تشابه کنایه از آن باشد که همانگونه که حضرت خدیجه(س) در بزنگاههای مشقت وتنگنا به یاری پیامبروآیین اسلام آمد، زینب نیز دریکی از مقاطع دشوار تاریخ اسلام به یاری پنجمین فرد از آل کسا خواهد شتافت و یاریگری مؤثر برای مکتب اسلام خواهد شد.
حضرت زینب(س) را به سبب سختیهای بسیاری که درراه مکتب اسلام متحمل شد، ام المصایب لقب دادهاند، این نیزمی تواند یکی دیگر از وجوه تشابه آن حضرت با حضرت خدیجه(س) باشد. اهل لغت درمعنای «زینب» گفتهاند؛ درخت تنهای تنومندی که در بیابانی خشک به تنهایی روییده و سایه گستراست. براستی حضرت زینب(س) به مصداق آیه 24 سوره ابراهیم شجره طیبهای است که دارای ویژگیهای بیان شده در این کریمه بوده و بشریت میتواند در تمامی فصول زندگی از ثمره معنوی و معارف آن بهرهمند شود. این بانوى بزرگ، داراى قوت قلب، فصاحت زبان، شجاعت، زهد، ورع و عفاف بود و بههنگام حضور امیرالمؤمنین علی(ع) در کوفه به زنان تفسیر قرآن میآموخت.خطبههای آن حضرت در کوفه و شام نیز(در مجلس یزید)، معروف است. خطبه او در مجلس یزید، آنچنان حاضران را تحت تأثیر قرار داد که یزید مجبور شد جنایت و قتل امام حسین(ع) را به گردن ابن زیاد بیندازد و او را لعن کند. رشد و نمو حضرت زینب(س) تا پنج سالگی در کنار پیغمبر اکرم(ص) و مادر گرامی اش حضرت زهرا(س) بوده است؛پنج سالی که از وجود مطهراین دو بهرههای فراوانی را نصیب برد و به عظمت و بزرگى روح دست یافت. ارتباط حضرت زینب(س) با خالق هستی آنگونه بود که امام حسین(ع) در روز عاشورا هنگام وداع، به خواهرش فرمود: «خواهرم! مرا در نمازهایت فراموش مکن» نقل شده است روزی حضرت زینب(س) در کودکی برای پدر شیرین زبانی میکرد، درآن هنگام پرسید: پدر! ما را دوست داری؟ حضرت پاسخ داد، بله دختر عزیزم، فرزندان من جگرگوشههای من هستند. حضرت زینب(سلامالله علیها)، لبخندی زد و گفت: پدر جان، دوگونه دوستی، در قلب مؤمن جمع نمیشود، دوستی خداوند و دوستی فرزندان. حال اگر ناگزیر از تعریف باشیم، برای ما شفقت و مهر است و برای خداوند دوستی خالص!
حضرت زینب را تجسم و نماد صبر جمیل نامیدهاند. مقاومت در راه پاسداری از حریم دین، کنترل نفس خود در برابر ناملایمات و ضعف نشان ندادن در مقابل دشمن و شکوِه نکردن در حضور مردم را از ویژگیهای صبر حضرت زینب(س) نام بردهاند.
وقتى امام حسین(ع) پس از امتناع از بیعت با یزید، از مدینه به قصد مکه خارج شد، حضرت زینب نیز با دو نفراز فرزندانش به نامهاى محمد و عون، همراه برادر شد. در طول واقعه عاشورا، نقش فداکاریهاى عظیم زینب، بسیار بود. او در کربلا مصیبت از دست دادن عزیزترین کسانش یعنی برادران، فرزندان و فرزندان برادر را متحمل شد، اما او همه این مصیبتها را تحمل نمود و در پاسخ سؤال طعنآمیز ابن زیاد که پرسید: کار خدا را با برادر و اهل بیت خود چگونه یافتی؟ فرمود: «و ما رأیتُ الاّ جمیلاً...؛ من جز خیر و زیبایى چیزى ندیدم.»بارزترین بعد زندگى حضرت زینب(س) پاسدارى از فرهنگ عاشورا بود که با خطابههایش، پیام خون امام حسین(ع)را در تاریخ طنین انداز نمود. آن حضرت(س) در ایامی که مادرش حضرت فاطمه زهرا(س) در بستر بیماری بود با وجود صغرسن به پرستاری از مادر مشغول بود از اینرو روز تولد آن حضرت با عنوان روز پرستار قرین شده و در این روز از پرستاران که شایستگیهای انسانی بسیاری را حین کار و فعالیت از خود بروز میدهند قدردانی می شود.
پیشنهادهایی برای روزهای پاییزی
محمدرضا ورزی
فیلمساز
چند وقتی است مشغول خواندن کتاب دو جلدی «صدام» با ترجمه گیرای بیژن اشتری هستم. این کتاب به دو مقطع از زندگی صدام میپردازد؛ از شروع تا شکلگیری کودتا و به قدرت رسیدن و در نهایت سقوط، محاکمه و مرگ. در پاسخ به برخی از منتقدان کتاب که ضرورت پرداخت و چاپ این اثر را زیر سؤال میبرند من میگویم تاریخ، تاریخ است و صدام در تاریخ ایران تأثیرگذار بوده است. کشور ما لطمات زیادی از این عنصر پیچیده و عجیب و غریب دیده است. کتاب دیگری که به تازگی مطالعه آن را تمام کردهام «واروژان» حسین عصاران است. مرحوم واروژ هاخباندیان آهنگساز نام آشنا و جزو پیشکسوتان و سردرمداران موسیقی ایران است. وجه اشتهار او فقط به آهنگسازی ترانه محدود نیست، با وجود عمر کوتاه، واروژ در آهنگسازی فیلم شخصیتی برجسته و مطرح است. شاهد مثالی برای تبحر او، ساخت موسیقی سریال «سلطان صاحبقران» مرحوم علی حاتمی است و اینکه بزرگانی چون زندهیاد بابک بیات تنظیم آثارشان را به او میسپردند. حسین عصاران خاطرات زیادی از گوشه و کنار جمعآوری و به شکلی جذاب روایت کرده است. به نسل جوان بخصوص علاقهمندان هنر و آنهایی که مشتاق شناخت تاریخ موسیقی هستند توصیه میکنم خواندن این کتاب را از دست ندهند.کار پر زحمت «خاتون» ساخته تینا پاکروان را حتماً ببینید. بعضی از کارها سرگرمیهای فراموش شدنی هستند اما تماشای این سریال قطعاً آوردهای برایتان خواهد داشت چرا که روایت بخشی از تاریخ کشورمان است. فارغ از نقدهایی که بر بخشی از وجوه کار میتوان داشت در نگاه منصفانه «خاتون» ساختار خوب و روایتی روان دارد و برخی از بازیهایش از جمله نگار جواهریان، محمدرضا شریفینیا و مهران مدیری فوقالعاده درخشان است. طراحی لباس، طراحی صحنه، فیلمبرداری و نورپردازی از دیگر فاکتورهای خوب این سریال است. در میان سریالهای خارجی هم پیشنهاد من سریال «تاج» با محوریت زندگی ملکه الیزابت، ملکه انگلستان است. از میان سریالهای تلویزیونی «افرا» ساخته بهرنگ توفیقی و موسیقی ماندگار بابک زرین خوب دیده شد و درخشید، اگر گروهی در زمان پخش این سریال را ندیدهاند، در تلوبیون میشود به تماشا نشست. کار ارزنده و خوبی است.هر سال با فرا رسیدن فصل پاییز انگار گرایش به موسیقی کلاسیک بیشتر میشود. اگر شما هم ذائقهتان مثل من دچار تغییر میشود چهار فصل آنتونیو ویوالدی و آثار ادوارد گریگ را گوش کنید. درکنارآن، موسیقی ایرانی، آلبوم یادگاردوست اثر جاودانه استاد کامبیز روشن روان با صدای استاد شهرام ناظری را پیشنهاد میکنم با دل وجان، شنیدار باشید و لذت ببرید.در میان آثار سینمایی روی پرده، قصد دارم فیلم «منصور» سیاوش سرمدی را ببینم. تعریفش را زیاد شنیدم، میگویند کار جذابی است. یک کار هم از تلاشهای این روزهای خودم به نظر مخاطبان میرسانم. بواسطه افتخار دوستی و همکاری با استاد محمدعلی نجفی، نسخه سینمایی سریال «سربداران» را در ۱۰۲ دقیقه تدوین کردهام که قرار است با همکاری شبکه یک سیما و موزه سینما طی مراسمی از آن اثر رونمایی شود. امیدوارم بتوانیم در گروه هنر و تجربه اکرانش کنیم.
فیلمساز
چند وقتی است مشغول خواندن کتاب دو جلدی «صدام» با ترجمه گیرای بیژن اشتری هستم. این کتاب به دو مقطع از زندگی صدام میپردازد؛ از شروع تا شکلگیری کودتا و به قدرت رسیدن و در نهایت سقوط، محاکمه و مرگ. در پاسخ به برخی از منتقدان کتاب که ضرورت پرداخت و چاپ این اثر را زیر سؤال میبرند من میگویم تاریخ، تاریخ است و صدام در تاریخ ایران تأثیرگذار بوده است. کشور ما لطمات زیادی از این عنصر پیچیده و عجیب و غریب دیده است. کتاب دیگری که به تازگی مطالعه آن را تمام کردهام «واروژان» حسین عصاران است. مرحوم واروژ هاخباندیان آهنگساز نام آشنا و جزو پیشکسوتان و سردرمداران موسیقی ایران است. وجه اشتهار او فقط به آهنگسازی ترانه محدود نیست، با وجود عمر کوتاه، واروژ در آهنگسازی فیلم شخصیتی برجسته و مطرح است. شاهد مثالی برای تبحر او، ساخت موسیقی سریال «سلطان صاحبقران» مرحوم علی حاتمی است و اینکه بزرگانی چون زندهیاد بابک بیات تنظیم آثارشان را به او میسپردند. حسین عصاران خاطرات زیادی از گوشه و کنار جمعآوری و به شکلی جذاب روایت کرده است. به نسل جوان بخصوص علاقهمندان هنر و آنهایی که مشتاق شناخت تاریخ موسیقی هستند توصیه میکنم خواندن این کتاب را از دست ندهند.کار پر زحمت «خاتون» ساخته تینا پاکروان را حتماً ببینید. بعضی از کارها سرگرمیهای فراموش شدنی هستند اما تماشای این سریال قطعاً آوردهای برایتان خواهد داشت چرا که روایت بخشی از تاریخ کشورمان است. فارغ از نقدهایی که بر بخشی از وجوه کار میتوان داشت در نگاه منصفانه «خاتون» ساختار خوب و روایتی روان دارد و برخی از بازیهایش از جمله نگار جواهریان، محمدرضا شریفینیا و مهران مدیری فوقالعاده درخشان است. طراحی لباس، طراحی صحنه، فیلمبرداری و نورپردازی از دیگر فاکتورهای خوب این سریال است. در میان سریالهای خارجی هم پیشنهاد من سریال «تاج» با محوریت زندگی ملکه الیزابت، ملکه انگلستان است. از میان سریالهای تلویزیونی «افرا» ساخته بهرنگ توفیقی و موسیقی ماندگار بابک زرین خوب دیده شد و درخشید، اگر گروهی در زمان پخش این سریال را ندیدهاند، در تلوبیون میشود به تماشا نشست. کار ارزنده و خوبی است.هر سال با فرا رسیدن فصل پاییز انگار گرایش به موسیقی کلاسیک بیشتر میشود. اگر شما هم ذائقهتان مثل من دچار تغییر میشود چهار فصل آنتونیو ویوالدی و آثار ادوارد گریگ را گوش کنید. درکنارآن، موسیقی ایرانی، آلبوم یادگاردوست اثر جاودانه استاد کامبیز روشن روان با صدای استاد شهرام ناظری را پیشنهاد میکنم با دل وجان، شنیدار باشید و لذت ببرید.در میان آثار سینمایی روی پرده، قصد دارم فیلم «منصور» سیاوش سرمدی را ببینم. تعریفش را زیاد شنیدم، میگویند کار جذابی است. یک کار هم از تلاشهای این روزهای خودم به نظر مخاطبان میرسانم. بواسطه افتخار دوستی و همکاری با استاد محمدعلی نجفی، نسخه سینمایی سریال «سربداران» را در ۱۰۲ دقیقه تدوین کردهام که قرار است با همکاری شبکه یک سیما و موزه سینما طی مراسمی از آن اثر رونمایی شود. امیدوارم بتوانیم در گروه هنر و تجربه اکرانش کنیم.
نقاشان دیواری کوچک
شهره طاعتی
مددکار اجتماعی
کودکی مرحلهای از زندگی است که از ابتدای این دوران، انسان با لمس کردن، مشاهده کردن، شنیدن و دیدن به شناخت اطرافش میپردازد. اولین رابطه حسی، جسمی، دیداری و شنیداری کودک با مادرش برقرار میشود. مادر نوعی ابزار مهم برای کمک به درک و شناخت دنیا برای کودک است به همین جهت رفتارهای او، کلام او که از طرز فکر و دیدگاهش به زندگی نشأت میگیرد در شناساندن موضوعات و محیط اطراف کودک بسیار حائزاهمیت است.
کودکان در سنینی که قدرت در دست گرفتن اشیای مختلف را پیدا میکنند، دوست دارند از طریق لمس آنها به درک و شناخت برسند. عموماً آنها از دو سالگی به بعد علاقه بسیاری به خلق و درست کردن، ساختن شیء یا کاردستی دارند که خود نوعی بروز بیرونی هنری است که در ذات بشر نهفته است. خلاقیت و نوآوری، اعتماد به نفس و بروز احساسات درونی همه و همه از طریق لمس همین اشیا در کودک شکل میگیرد. کودکان از سن دو سال به بعد علاقه بسیار زیادی به در دست گرفتن قلم و خودکار و مداد دارند ما نمیتوانیم آنها را محدود به کشیدن خط و شکل در یک ورق کوچک یا حتی بزرگ نماییم و به محض غافل شدن از آنها خطوطی نامفهوم البته برای ما نامفهوم و برای خودشان دنیایی از درک و فهم به همراه دارد را روی دیوارها، کمد و هر آنچه که در دور و برشان است رسم میکنند. آنها شادمان و مسرور از این هنرنمایی خود به نقش بستنها ادامه میدهند. کودکان دوست دارند رنگها را روی دیوار تجربه کنند یکی از مهمترین علاقهمندیهای آنها رنگهای مایع است که با دست خود و بدون استفاده از قلم و پارچه آن رنگها را روی دیوارها تجربه کنند و شکل دست و انگشتان خودشان را روی دیوار ببینند. این، یکی از کشفیات مهم کودکان است که از ذات هنری آنها بیرون میآید. حال اگر والدین یا سرپرستان کودک از روی نا آگاهی او را از خلق و تجربه هنری باز دارند و به آن به چشم یک رفتار نادرست و نامناسب نگاه کنند، از همان زمان استعداد هنری کودک را در همان مقطع کور میکنند، اعتماد به نفس، بروز احساسات و هیجاناتش را از او میگیرند و آثار منفی این رفتارشان را در دوران نوجوانی و بزرگسالی فرزندشان دیده میشود. نقاشیهای دیواری کودکان آثار بسیار ارزشمندی از آنها است کودک با ابزاری مثل قلم و رنگ و مداد هیجانات خود را که بهدلیل دایره لغات محدود و ذهن تحلیلگر اندک در آن سن توان گفتنشان را با زبان و کلام ندارد، با زبان هنر بیان میکند. ما بزرگترها والدین، سرپرستان باید مجال بروز و ظهور هنرمندی کودکانمان را به آنها بدهیم تا نشان دهیم هنر در ذات انسانها جاری و ساری است.
مددکار اجتماعی
کودکی مرحلهای از زندگی است که از ابتدای این دوران، انسان با لمس کردن، مشاهده کردن، شنیدن و دیدن به شناخت اطرافش میپردازد. اولین رابطه حسی، جسمی، دیداری و شنیداری کودک با مادرش برقرار میشود. مادر نوعی ابزار مهم برای کمک به درک و شناخت دنیا برای کودک است به همین جهت رفتارهای او، کلام او که از طرز فکر و دیدگاهش به زندگی نشأت میگیرد در شناساندن موضوعات و محیط اطراف کودک بسیار حائزاهمیت است.
کودکان در سنینی که قدرت در دست گرفتن اشیای مختلف را پیدا میکنند، دوست دارند از طریق لمس آنها به درک و شناخت برسند. عموماً آنها از دو سالگی به بعد علاقه بسیاری به خلق و درست کردن، ساختن شیء یا کاردستی دارند که خود نوعی بروز بیرونی هنری است که در ذات بشر نهفته است. خلاقیت و نوآوری، اعتماد به نفس و بروز احساسات درونی همه و همه از طریق لمس همین اشیا در کودک شکل میگیرد. کودکان از سن دو سال به بعد علاقه بسیار زیادی به در دست گرفتن قلم و خودکار و مداد دارند ما نمیتوانیم آنها را محدود به کشیدن خط و شکل در یک ورق کوچک یا حتی بزرگ نماییم و به محض غافل شدن از آنها خطوطی نامفهوم البته برای ما نامفهوم و برای خودشان دنیایی از درک و فهم به همراه دارد را روی دیوارها، کمد و هر آنچه که در دور و برشان است رسم میکنند. آنها شادمان و مسرور از این هنرنمایی خود به نقش بستنها ادامه میدهند. کودکان دوست دارند رنگها را روی دیوار تجربه کنند یکی از مهمترین علاقهمندیهای آنها رنگهای مایع است که با دست خود و بدون استفاده از قلم و پارچه آن رنگها را روی دیوارها تجربه کنند و شکل دست و انگشتان خودشان را روی دیوار ببینند. این، یکی از کشفیات مهم کودکان است که از ذات هنری آنها بیرون میآید. حال اگر والدین یا سرپرستان کودک از روی نا آگاهی او را از خلق و تجربه هنری باز دارند و به آن به چشم یک رفتار نادرست و نامناسب نگاه کنند، از همان زمان استعداد هنری کودک را در همان مقطع کور میکنند، اعتماد به نفس، بروز احساسات و هیجاناتش را از او میگیرند و آثار منفی این رفتارشان را در دوران نوجوانی و بزرگسالی فرزندشان دیده میشود. نقاشیهای دیواری کودکان آثار بسیار ارزشمندی از آنها است کودک با ابزاری مثل قلم و رنگ و مداد هیجانات خود را که بهدلیل دایره لغات محدود و ذهن تحلیلگر اندک در آن سن توان گفتنشان را با زبان و کلام ندارد، با زبان هنر بیان میکند. ما بزرگترها والدین، سرپرستان باید مجال بروز و ظهور هنرمندی کودکانمان را به آنها بدهیم تا نشان دهیم هنر در ذات انسانها جاری و ساری است.
هنرمندان در فضای مجازی
بعد از دوران کرونا صفحات مجازی اهالی فرهنگ وهنر بیشتر به انتشار آثارشان اختصاص یافته است. از فیلمهای سینمایی تا نمایشگاه انفرادی هنرمندان تجسمی. چاپ کتابهای مختلف هم در حوزه کودک ونوجوان وهم در بخش شعر و ادبیات نشان از بازار گرم اقتصاد این حوزه دارد.
یاد او
امروز 18 آذرماه مصادف با تولد محمدتقی بهار ملقب به
ملک الشعرای بهار نویسنده، روزنامه نگار و شاعر «ای دیو سپید پای دربند» است. او متولد 18 آذر 1265 است. آثار این بزرگمرد بسیار متنوع است و از شعر سنتی و اشعار به زبان محلی گرفته تا تصحیح انتقادی متون، سبکشناسی نظم و نثر، دستورزبان، تاریخ احزاب، مقدمه بر کتابها و حواشی بر متون بخصوص شاهنامه فردوسی را دربرمیگیرد .
چهرهها
مریوان حلبچهای مترجم، نویسنده و روزنامه نگار کرد عراقی، در صفحه خود از چاپ چهارم کتاب شعرهای منثور بختیار علی با عنوان «خنده غمگینترت میکند» خبر داده است که توسط نشر ثالث منتشر شده است. او در صفحه خود نوشته است:«بختیار علی در شعرهایش نشان داده که هیچ از شاعران تراز اول جهان کم ندارد. شعرهای منثور او زیباییهای زندگی شرقی را از گذر نگاهی حسرتخوارانه و خشماگین با زهرخند عجین میکند. منظر انسان خاورمیانهای که با مرگ احاطه شده و نمیتواند چشمهایش را به روی حقیقت خشن دور و برش ببندد.»
فرزاد مؤتمن کارگردان سینما در صفحه اینستاگرام خود با انتشارتصویر سکانسی از فیلم «شبگرد» خبر رفتن این فیلم به دبیرخانه جشنواره فجر را داد و نوشت: «فیلم سینمایی «شبگرد» به تهیه کنندگی مرتضی شایسته با پایان مراحل فنی برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر آماده شد. همچنین این فیلم برای دریافت پروانه نمایش درخواست داده تا پس از برگزاری جشنواره مقدمات اکران آن فراهم شده و در سینماهای کشور به نمایش درآید.» در این فیلم امیر آقایی، روشنک گرامی، احسان امانی، مهشید افشارزاده، شیوا کریمی و نیز پیام احمدینیا و امیرحسین فتحی و... مقابل دوربین رفتهاند.»
رضا کولغانی خواننده گروه موسیقی داماهی که در فیلم «بندر بند» بهکارگردانی منیژه حکمت به هنرمندی پرداخته در صفحه خود با انتشار پوستر این فیلم که در ژانر اجتماعی ساخته شده نوشت:«امروز میهمان پایتخت فرهنگی ایران شهر شیراز، سینما شهر آفتاب هستیم و من قطعاتی از فیلم را برای مخاطبان عزیز اجرا میکنم و فردا شیراز را به مقصد شهر پدریام بندرعباس ترک میکنم تا قطعاتی از این فیلم را برای مردم بندرعباس اجرا کنیم. این فیلم حامی و سرمایهگذار نداره و ما دوست داریم شما حامی ما باشید و به این جریان کمک کنید.» در این فیلم رضا کولغانی، امیرحسین طاهری، پگاه آهنگرانی و مهلا موسوی مقابل دوربین رفتهاند.
گالری گردی
نمایشگاه انفرادی امیرشاهرخ فریوسفی با عنوان «این پرنده در این قفس تنگ نمیخواند» آثار حجم خط این هنرمند است که از 12 آذرماه در گالری نگر به روی دیوار رفته است. خطوط حجم یافته با مضامین اقتباسی از شعر شاملوآثار این هنرمند است که در این نمایشگاه به نمایش درآمده است. این هنرمند پوستر نمایشگاهش را در صفحه خود منتشر کرده است.
چه خبر؟
ویدیو کلیپ «پشیمون نیستم» همزمان با انتشار تیراژ دوم سیدی آلبوم «نارنج و ترنج»، منتشر خواهد شد. این آلبوم جدیدترین آلبوم حمید حامی است که 8 سال پس از «یک لحظه عاشق شو» منتشر شد. این آلبوم هفتمین آلبوم رسمی حامی است که شامل 12 قطعه میباشد. نیما جوان تهیه کننده و ناشر موسیقی هم در صفحه مجازی خود با انتشار این کلیپ به مخاطبان گفته است که این آلبوم را از طریق فروشگاه اینترنتی لورکا بهصورت اینترنتی میتوانند تهیه کنند.
کتاب «ته کلاس، ردیف آخر، صندلی آخر» اثر«لوئیس سکر نویسنده امریکایی» مربوط به گروه سنی کودک و نوجوان با ترجمه پروین علیپور که توسط انتشارات افق روانه بازار نشر شده است، به چاپ نهم رسید. علیپور با انتشار چاپ نهم این کتاب در استوری خود معتقد است که خواندن این کتاب علاوه بر نوجوانان بالای 10سال به پدر و مادرها و معلمان هم توصیه میشود. تا بتوانند از دریچهای تازه عواطف و احساسات کودکان و پیچیدگی رفتار با آنها را ببینند. و با شیوه تازه برخورد با کودکان ناسازگار آشنا شوند.
کتاب «عجائبالمخلوقات و غرائبالموجودات» یا عجایبنامه محمد ابن محمود همدانی که یک قرن پیشتر از عجائبالمخلوقات زکریای قزوینی نوشته شد، توسط نشر مرکز با ویرایش جدیدی در مـجـمـوعـه «بـازخـوانـی مـتـون» این انتشارات به بازار کتاب آمد. نشر مرکز در صفحه رسمی خود درباره این کتاب نوشت: «کتاب همدانی درهاله گمنامی بود. همدانی ایـن کتاب غریب را در نیمه دوم قرن ششم هجری نوشت و نثر او مثل نثر بسیاری از معاصرانش هنوز همان نثر ساده و بیتکلف قـرن چهارم و پنجم هجری است.»
یاد او
امروز 18 آذرماه مصادف با تولد محمدتقی بهار ملقب به
ملک الشعرای بهار نویسنده، روزنامه نگار و شاعر «ای دیو سپید پای دربند» است. او متولد 18 آذر 1265 است. آثار این بزرگمرد بسیار متنوع است و از شعر سنتی و اشعار به زبان محلی گرفته تا تصحیح انتقادی متون، سبکشناسی نظم و نثر، دستورزبان، تاریخ احزاب، مقدمه بر کتابها و حواشی بر متون بخصوص شاهنامه فردوسی را دربرمیگیرد .
چهرهها
مریوان حلبچهای مترجم، نویسنده و روزنامه نگار کرد عراقی، در صفحه خود از چاپ چهارم کتاب شعرهای منثور بختیار علی با عنوان «خنده غمگینترت میکند» خبر داده است که توسط نشر ثالث منتشر شده است. او در صفحه خود نوشته است:«بختیار علی در شعرهایش نشان داده که هیچ از شاعران تراز اول جهان کم ندارد. شعرهای منثور او زیباییهای زندگی شرقی را از گذر نگاهی حسرتخوارانه و خشماگین با زهرخند عجین میکند. منظر انسان خاورمیانهای که با مرگ احاطه شده و نمیتواند چشمهایش را به روی حقیقت خشن دور و برش ببندد.»
فرزاد مؤتمن کارگردان سینما در صفحه اینستاگرام خود با انتشارتصویر سکانسی از فیلم «شبگرد» خبر رفتن این فیلم به دبیرخانه جشنواره فجر را داد و نوشت: «فیلم سینمایی «شبگرد» به تهیه کنندگی مرتضی شایسته با پایان مراحل فنی برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر آماده شد. همچنین این فیلم برای دریافت پروانه نمایش درخواست داده تا پس از برگزاری جشنواره مقدمات اکران آن فراهم شده و در سینماهای کشور به نمایش درآید.» در این فیلم امیر آقایی، روشنک گرامی، احسان امانی، مهشید افشارزاده، شیوا کریمی و نیز پیام احمدینیا و امیرحسین فتحی و... مقابل دوربین رفتهاند.»
رضا کولغانی خواننده گروه موسیقی داماهی که در فیلم «بندر بند» بهکارگردانی منیژه حکمت به هنرمندی پرداخته در صفحه خود با انتشار پوستر این فیلم که در ژانر اجتماعی ساخته شده نوشت:«امروز میهمان پایتخت فرهنگی ایران شهر شیراز، سینما شهر آفتاب هستیم و من قطعاتی از فیلم را برای مخاطبان عزیز اجرا میکنم و فردا شیراز را به مقصد شهر پدریام بندرعباس ترک میکنم تا قطعاتی از این فیلم را برای مردم بندرعباس اجرا کنیم. این فیلم حامی و سرمایهگذار نداره و ما دوست داریم شما حامی ما باشید و به این جریان کمک کنید.» در این فیلم رضا کولغانی، امیرحسین طاهری، پگاه آهنگرانی و مهلا موسوی مقابل دوربین رفتهاند.
گالری گردی
نمایشگاه انفرادی امیرشاهرخ فریوسفی با عنوان «این پرنده در این قفس تنگ نمیخواند» آثار حجم خط این هنرمند است که از 12 آذرماه در گالری نگر به روی دیوار رفته است. خطوط حجم یافته با مضامین اقتباسی از شعر شاملوآثار این هنرمند است که در این نمایشگاه به نمایش درآمده است. این هنرمند پوستر نمایشگاهش را در صفحه خود منتشر کرده است.
چه خبر؟
ویدیو کلیپ «پشیمون نیستم» همزمان با انتشار تیراژ دوم سیدی آلبوم «نارنج و ترنج»، منتشر خواهد شد. این آلبوم جدیدترین آلبوم حمید حامی است که 8 سال پس از «یک لحظه عاشق شو» منتشر شد. این آلبوم هفتمین آلبوم رسمی حامی است که شامل 12 قطعه میباشد. نیما جوان تهیه کننده و ناشر موسیقی هم در صفحه مجازی خود با انتشار این کلیپ به مخاطبان گفته است که این آلبوم را از طریق فروشگاه اینترنتی لورکا بهصورت اینترنتی میتوانند تهیه کنند.
کتاب «ته کلاس، ردیف آخر، صندلی آخر» اثر«لوئیس سکر نویسنده امریکایی» مربوط به گروه سنی کودک و نوجوان با ترجمه پروین علیپور که توسط انتشارات افق روانه بازار نشر شده است، به چاپ نهم رسید. علیپور با انتشار چاپ نهم این کتاب در استوری خود معتقد است که خواندن این کتاب علاوه بر نوجوانان بالای 10سال به پدر و مادرها و معلمان هم توصیه میشود. تا بتوانند از دریچهای تازه عواطف و احساسات کودکان و پیچیدگی رفتار با آنها را ببینند. و با شیوه تازه برخورد با کودکان ناسازگار آشنا شوند.
کتاب «عجائبالمخلوقات و غرائبالموجودات» یا عجایبنامه محمد ابن محمود همدانی که یک قرن پیشتر از عجائبالمخلوقات زکریای قزوینی نوشته شد، توسط نشر مرکز با ویرایش جدیدی در مـجـمـوعـه «بـازخـوانـی مـتـون» این انتشارات به بازار کتاب آمد. نشر مرکز در صفحه رسمی خود درباره این کتاب نوشت: «کتاب همدانی درهاله گمنامی بود. همدانی ایـن کتاب غریب را در نیمه دوم قرن ششم هجری نوشت و نثر او مثل نثر بسیاری از معاصرانش هنوز همان نثر ساده و بیتکلف قـرن چهارم و پنجم هجری است.»
عکس نوشت
تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که هر سال میهمان کودکان و نوجوانان شهرها و روستاهای مختلف میشود این بار از 14 آذرماه به روستاهای استان هرمزگان رفته و تا 23 آذرماه نمایش «رینارد روباهه» به کارگردانی احمد تیموری را اجرا میکنند./روابط عمومی
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
میدانم که سینما پابرجا میماند
-
پارادوکس کمدیهای صدرنشین
-
درمحضر اسوه صبر و صلابت
-
پیشنهادهایی برای روزهای پاییزی
-
نقاشان دیواری کوچک
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین