رمزگشایی از سخنان غیرعادی و ضد ایرانی رئیس جمهور اوکراین

زلنسکی؛ بازیگری برای نمایشنامه امریکا


گروه سیاسی/ «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در گفت و گو با یک رسانه صهیونیستی سخنانی غیرواقعی علیه ایران مطرح کرد.
وی در گفت‌وگو با برنامه «اودا» تلویزیون رژیم صهیونیستی که شب دوشنبه در سرزمین اشغالی پخش شد مرحله‌ای جدید از ادعای ضد ایرانی را گشود و گفت: «ما در حال نبرد علیه یک اتحاد بزرگ جدید یعنی روسیه و ایران هستیم و هم‌اکنون امیدوارم که اسرائیل به ما کمک کند و ما با قدرت به این اتحاد واکنش نشان دهیم.» وی مدعی شد  سازمان‌های اطلاعاتی اوکراین و کشورهای دیگر می‌گویند که روسیه حدود 1500 پهپاد تهاجمی ایرانی در اختیار دارد.رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد  تهدیدات گسترده‌تری از سوی روسیه و ایران در راه است و گفت: «بیایید با هم فکر کنیم که آنها ممکن است چه تعداد از این (پهپادها) را علیه اوکراین مورد استفاده قرار دهند.» وی با طرح اتهاماتی علیه جمهوری اسلامی گفت: «ما هر روز علیه ایران در حال نبرد هستیم، 400 حمله با پهپادهای ایرانی به مردم ما، زیرساخت‌های غیرنظامی صورت می‌گیرد. ما به اسرائیل اطلاع داده‌ایم و گفتیم با پدافندهای هوایی به ما کمک کنید. ما می‌توانیم با پدافند هوایی علیه این شر بپیوندیم. زیرساخت یا نهادهای نظامی اسرائیلی همچنین پهپادهایی در اختیار دارند که می‌تواند در این حمله و در این جنگ به ما کمک کند.» این سخنان اولین بار نیست که از سوی اوکراین علیه کشورمان مطرح می‌شود و در هفته‌های گذشته این کشور بارها با ادعای فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین اتهامات بدون ارائه یک تصویر  یا سند متقن را مطرح کرده‌اند، هرچند این ادعاها هر بار از سوی جمهوری اسلامی ایران و روسیه رد شده است اما نگاهی به دیگر سخنان اخیر زلنسکی و تحولات جنگ اخیر می‌تواند پرده از واقعیت کنار بزند.
مواضع ضدایرانی برای خوشایند صهیونیست‌ها
یکم؛ زلنسکی در این مصاحبه می‌گوید اسرائیل نسبت به نیازهای اوکراین ناشنوا است. وی با اشاره به اینکه من اسرائیل را درک نمی‌کنم به رایزنی‌های خود با صهیونیست‌ها اشاره می‌کند و می گوید «من با سه تن از نخست‌وزیران شما در زمان‌های مختلف در طول جنگ صحبت کردم و چندین بار و از هر کدام از آنها خواستم به ما کمک کنید. مدت‌ها قبل از شروع جنگ، از نتانیاهو سیستم‌های گنبد آهنین را خواستم. فکر می‌کنم شما متوجه شده اید که پاسخ او چه بوده است، زیرا اوکراین در حال حاضر سیستم‌های گنبد آهنین ندارد.» اما این تنها خواسته او نبود. زلنسکی در مصاحبه‌ فاش می‌کند که درخواست اولیه‌اش در آغاز جنگ بسیار ساده‌تر بود، «سیستم‌های ارتباطی به ما بدهید» و او اکنون می‌گوید: «اوکراین هرگز آنها را دریافت نکرده است.» با این حال زلنسکی توضیح داد که رژیم صهیونیستی اخیراً با درخواست اوکراین برای عرضه سامانه‌های رادیویی موافقت کرده است اما جزئیات آن نامشخص است.
این سخنان در حالی است که «آندری یرماک» رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین در توئیتی در اشاره به انتخابات رژیم صهیونیستی که در فلسطین اشغالی در حال برگزاری است، مدعی انتخابات آزاد در این رژیم شد و به صهیونیست‌ها به این خاطر تبریک گفت. به گزارش فارس؛ یرماک در ادامه این ادعایش، در اظهارنظری بی‌ربط سراغ مردم ایران و روسیه رفت و مدعی شد: متأسفانه ساکنان ایران، فدراسیون روسیه و شهروندان اوکراینی در سرزمین‌های تحت اشغال موقت روسیه از این حق معمول دنیای متمدن محروم هستند.
هم‌کیشی با صهیونیست‌ها
این موضع دولتمردان اوکراین به خوبی نشان می‌دهد مقامات این کشور تلاش دارند با ترسیم کردن فضایی از جنگ اخیر، صهیونیست‌ها را ملزم به حضور جدی‌تر در جنگ اوکراین کنند. آنها برای اقناع‌سازی صهیونیست‌ها به حضور در جنگ علیه روسیه، چنگ به ادعایی زده‌اند که رژیم صهیونیستی را به رغم ضعف‌ها و مشکلات داخلی خود به کی‌یف متوجه کند.
دوم؛ زلنسکی پس از مقامات ارشد رژیم صهیونیستی خود را دومین حاکم یهودی دولتی در جهان می‌داند و انتظاراتی فزاینده از این رژیم ناتوان دارد. او تصور می‌کند مقامات این رژیم به رغم نزدیکی دینی به وی و دشمنی با ایران و همچنین ضربه خوردن از روس‌ها در جنگ داخلی سوریه می‌توانند شریکی پایدار و راهبردی در جنگ اوکراین باشند، غافل از اینکه مشکل از جایی است که در ادامه توضیح داده خواهد شد و حضور قوی تر سرمایه و تسلیحات صهیونیستی نیز به مانند کمک‌های مالی و تسلیحاتی امریکا و کشورهای اروپایی برای زلنسکی چاره ساز نخواهد بود.
مقصر اصلی بحراین در اوکراین
سوم؛ سیاست عرصه بازیگری و کمدی نیست و هر کشور برای کنش‌های خود مقدورات و محذوراتی دارد که باید بین آنها تعادل برقرار نماید. بازی کردن در فیلم‌نامه‌ای از پیش نوشته شده به آن معناست که بازیگر خود را در تسخیر تهیه کننده و کارگردان نماید. حالا شخص بازیگر اگر بهترین بازی را هم از خود به نمایش بگذارد در نهایت تنها توانسته وظایف تعریف شده برای خود را به خوبی انجام دهد. حالا فیلم نامه نمایش این روزهای اوکراین که از سوی امریکایی‌ها نوشته شده است در حال اجرا با بازی زلنسکی است. او یک بار با خارج کردن اوکراین از بی‌طرفی در نزاع روسیه و ناتو کشور را به ورطه جنگ انداخت و اکنون بیست درصد آن را از دست داده است. رئیس جمهور اوکراین گوش‌های خود را گرفته تا صدای دانشمندان بی‌طرفی همچون جان مرشایمر امریکایی را نشنود که بارها گفته‌اند که علت اصلی جنگ کنونی سناریوی غرب برای تبدیل کردن اوکراین به سنگری در مرزهای روسیه بوده که متأسفانه زلنسکی نیز چشم بسته این کشور را به گوشت قربانی ناتو و امریکا تبدیل کرده است.
کلید حل مسأله در دستان اوکراین است
چهارم؛ اشتباه دیگر زلنسکی نیز در ادامه دادن جنگی بود که قرار نیست برای این کشور پیروزی به‌دست آورد. به قول هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق امریکا و از کارشناسان بلندپایه مسائل ژئوپلیتیک کلید حل مسأله در دستان اوکراین است که جنگ را پایان دهد. وی بیش از چهار ماه قبل به زلنسکی هشدار داده بود که واگذاری بخش‌های روس نشین اراضی اوکراین به روسیه را بپذیرد و به جنگ پایان دهد. چند ماه بعد از بی‌توجهی به سخنان کیسینجر، روسیه رسماً چهار منطقه از اوکراین را به خاک خود الحاق کرد. به بیان دیگر اوکراین ،نه تنها نتوانست از تمامیت ارضی خود دفاع کند که حتی سایه جنگ را بر کشور خود نگه داشته و آینده نامعلومی را برای مردم خود رقم زده است. در چنین شرایطی که خاک اوکراین قربانی زیاده خواهی ناتو و امریکا شده است هیچکس بیشتر از مقامات اوکراین شایسته سرزنش نیست.
تغییر موضع ناگهانی اوکراین
پنجم؛ زلنسکی اکنون در حالی همصدا با امریکا به ایران حمله می‌‎کند که این کشور و دیگر کشورهای اروپایی طی چند ماهی که ایالات متحده این اتهام را متوجه تهران می‌‌کرد و بازی سیاسی خود را آغاز کرده بودند سیاستی بغایت متفاوت را در پیش گرفته بودند. همزمان که امریکا ایران را متهم به عبور از سیاست بی‌طرفی می کرد مقامات اوکراین از کمک‌های انسان دوستانه ایران که حتی در شرایط تحریم کشورمان به کی‌یف شده بود تقدیر می‌کردند. همچنین رئیس جمهور فرانسه دقیقاً 10 روز بعد از آنکه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی امریکا این اتهام را به کشورمان زده بود در تماس با رئیس جمهور کشورمان درخواست کرد تا تهران به عنوان کشوری بی‌طرف میانجی پایان دادن به جنگ اوکراین شود. توسل اروپا به ایران باعث شد ایران پس از رایزنی‌های مورد نیاز یک طرح ابتکار صلح روی میز بگذارد و وزیر خارجه به همین منظور راهی مسکو شود؛ اتفاقی که با استقبال کشورهای اروپایی در همان زمان رو به رو شد. همین مسأله خود گویای آن است که نه تنها اوکراین که کشورهای اروپایی نیز در ابتدا با ادعاهای غیرواقعی امریکا در خصوص نقش پهپاد ایران در جنگ اوکراین قصد همراهی نداشتند. آنها پس از چندین هفته از تکرار ادعاهای امریکا و احتمالاً در یک بده بستان سیاسی و البته به دلیل وابستگی و دنباله روی سیاسی با امریکا در این بازی سیاسی نقش‌آفرینی کردند.
به نظر می رسد سخنان و موضع گیری‌های ضد ایرانی اخیر از سوی رئیس جمهور کم تجربه اوکراین را بتوان در چهارچوب گفته شده تحلیل و تفسیر کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8042/5/631917/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها