سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت وگو با «ایران» خبر داد

ساخت صنعتی 700 هزار واحد در شهرهای جدید


صنعتی‌سازی مسکن در برنامه نهضت ملی، نخستین تجربه ساخت مسکن انبوه به روش غیرسنتی است

گروه اقتصادی / امضای تفاهمنامه برای استفاده از فناوری ساخت در طرح نهضت ملی مسکن گام اول در ورود صنعتی‌سازی در ساخت وسازهای انبوه در کشور است. این تفاهمنامه میان شرکت عمران شهرهای جدید با هدف گسترش صنعتی‌سازی و ورود فناوری‌های نوین در بخش ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منعقد شده است.
۶۰۸ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید ساخته می‌شود که با ۱۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن در مجموع ۷۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید ساخته می شود.
علیرضا قاری‌قرآن، سرپرست مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به ساخت 700 هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید، گفت: با توجه به ساخت این حجم مسکن، صنعتی‌سازی نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید، این فناوری را به ساخت‌و‌سازهای انبوه در کشور وارد می‌کند.
قاری‌قرآن افزود: حمایت از ورود تکنولوژی روز و استفاده از روش‌های جدید در ساخت مسکن از وظایف حاکمیتی مرکز تحقیقات مسکن است. با توجه به شعار امسال، برنامه استفاده از طرح‌های دانش بنیان در ساخت‌و‌ساز در دستور کار قرار گرفته است.
حمایت از شرکت‌های پیشرفته
هدف نهضت ملی مسکن صرفاً مسکن‌سازی نیست و در این طرح، نیازهای ساکنین در ابعاد گوناگون مدنظر است چون نادیده گرفتن این مسأله در طرح‌های پیشین ساخت انبوه مسکن، باعث بروز مشکلات متعددی در این حوزه بوده است.
بر این اساس، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید در راستای همکاری‌های مشترک علمی، پژوهشی و تحقیقات کاربردی، آموزشی و اجرایی و باهدف توسعه به‌کارگیری فناوری‌های نوین ساختمانی و صنعتی‌سازی در اجرای قانون جهش تولید مسکن، تفاهمنامه همکاری منعقد کردند.
به گفته رئیس مرکز تحقیقات مسکن، ساخت مسکن صنعتی با امضای این تفاهمنامه، از شکل مطالعاتی وارد فاز اجرایی شده است. بزودی چند عملیات اجرایی در این حوزه انجام می‌شود و مرکز تحقیقات به‌عنوان ناظر عملیات تا پایان آن حضور خواهد داشت.
او افزود: زمین و موقعیت پروژه را شرکت عمران شهرهای جدید تعیین می‌کند و تیم اجرایی با استفاده از تکنولوژی نوین در ساخت، احداث مسکن را شروع می‌کند.
وی ادامه داد : صنعتی‌سازی در نهضت ملی مسکن، محدود به شرکت خاص یا شرکت‌های خارجی نیست. شرکت‌های داخلی که تجربه صنعتی‌سازی را دارند یا اینکه از نظر اجرایی آمادگی ورود به ساخت و ساز صنعتی را دارند، می‌توانند برای ساخت مسکن نهضت ملی اقدام کنند. از جمله شرکت‌هایی که آمادگی خود را اعلام کرده است، قرارگاه خاتم است. چند شرکت بخش خصوصی نیز آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.
سرپرست مرکز تحقیقات مسکن افزود: تغییر فرهنگ سنتی‌سازی در نهضت ملی مسکن الگویی را در کشور طرح‌ریزی می‌کند که می‌تواند الگوی ساخت‌ وسازهای مختلف در کشور باشد. ما توانایی بالقوه در ساخت صنعتی ساختمان داریم که باید بالفعل شود و حمایت لازم از شرکت‌هایی که برنامه ارتقای ساخت‌و‌ساز را دارند به عمل خواهد آمد. صنعتی‌سازی در نهضت ملی مسکن، الگویی قابل اتکا برای ساخت مسکن است.
قاری قرآن افزود: شرکت‌هایی که قابلیت صنعتی‌سازی دارند در سازمان تحقیقات مسکن شناسایی می‌شوند. توجه به فناوری‌های نوین و بهره‌مندی از آن در طرح جهش تولید مسکن اهمیت زیادی دارد.
وی گفت: صنعتی‌سازی در نهضت ملی مسکن، علاوه بر هزینه ساخت، بر سرعت و کیفیت ساخت نیز اثرگذار است. در این روش ساخت، با استفاده از ملزومات پیش‌ساخته کیفیت ساخت تحت کنترل قرار می‌گیرد. البته صنعتی‌سازی فقط مربوط به ساخت فیزیکی نیست و قوانین و مقررات مربوط به رعایت مباحث ایمنی و کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها هم بر همین اساس کنترل می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات مسکن خاطرنشان کرد: اجرای آیین‌نامه‌ها و مقررات ساختمانی مانند مبحث نوزده، در ساخت مسکن نهضت ملی با صنعتی‌سازی و استفاده از تکنولوژی در ساخت‌و‌ساز، تسهیل می‌شود. با صنعتی‌سازی، رعایت قوانین در سطح بالاتری خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه توسعه کاربرد فناوری‌های نوین ساختمانی و صنعتی‌سازی ساختمان به عنوان یک محور مهم کاری در این تفاهمنامه در نظر گرفته شده است، پنج فناوری نوین منتخب جهت بهره‌گیری در طرح جهش تولید مسکن و انبوه‌سازی را معرفی کرد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
با اشاره به انتشار نتایج اقدامات و فعالیت‌های مرکز تحقیقات در قالب آیین‌نامه و ضابطه، بر استفاده بهینه از این ضوابط و آیین‌نامه‌ها از سوی نظام مهندسی و دیگر دستگاه‌های ذیربط تأکید کرد. وی، توجه به مبحث آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ساختمانی را دارای اهمیت برشمرد.
به گفته رئیس مرکز تحقیقات مسکن، در ساخت‌و‌ساز علاوه بر هزینه ساخت، باید افزایش ساخت مورد توجه باشد. نباید با هدف کاهش هزینه ساخت، از کیفیت ساخت غافل شویم. هرچه مسکن با کیفیت بالاتر ساخته می‌شود در عوض عمر بنا طولانی و هزینه نگهداری از ساختمان کاهش می‌یابد.
تحول در ساخت
علیرضا جعفری، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز در جلسه امضای تفاهمنامه با مرکز تحقیقت راه و مسکن، گفت: در مجموعه شرکت عمران شهرهای جدید تلاش می‌کنیم تا به دو رسالت اصلی خود یعنی کار خوب و الگوسازی جامه عمل بپوشانیم.
وی افزود: خوب کار کردن ما منوط به این است که بعد مطالعاتی و تحقیقاتی را به بهترین شکل در حوزه اجرایی و عملیاتی پیاده‌سازی کنیم. در گام بعدی باید به خوبی الگوسازی و فرهنگ‌سازی مناسبی را در جامعه ایجاد کنیم.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: آمادگی داریم برای شرکت‌های دارای تأییدیه مرکز تحقیقات، در شهرهای دارای ظرفیت، فرصت مناسب جهت ارائه خدمات را فراهم کنیم.
وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌تواند ضمن ایجاد تحول در الگوی ایرانی و اسلامی در ساخت‌و‌ساز و افزایش تاب‌آوری شهرها، شأن مهندسی کشور را در رقابت با سایر کشورها افزایش دهد، افزود: ضرورت دارد تا در حوزه صدور پروانه و تأییدیه‌ها، هزینه تمام شده و تلاش در جهت کاهش هزینه‌ها و ایجاد نمایشگاه دائمی از آخرین تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین حوزه ساخت توجه بیشتری را معطوف کنیم.
همکاری مشترک در زمینه توسعه کاربرد فناوری‌های نوین ساختمانی و صنعتی‌سازی ساختمان، سازه‌های پیش‌ساخته، تکنولوژی مصالح ساختمان، هوشمندسازی، مدل‌سازی اطلاعات ساختمان، ساختمان‌های سبز پایدار و صنعتی‌سازی مصالح ساختمانی در زمینه‌های علمی، پژوهشی، آموزشی و اجرایی و فراهم ساختن بستر مناسب و استفاده از امکانات و تجارب و توان تخصصی متقابل و اهداف مشترک و وظایف قانونی و اسناد بالادستی به‌عنوان دستگاه‌های حاکمیتی و مشورتی دولت، موضوع این تفاهمنامه مشترک ۹ ماده‌ای است. بر اساس تفاهمنامه منعقد شده، طرف‌ها در خصوص استفاده از تجربیات و توانمندی‌های طرفین در توسعه کاربرد فناوری نوین در صنعت ساختمان، مشارکت «مرکز» در برنامه‌ریزی و اجرایی شدن قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و قانون طرح جهش مسکن در پروژه‌های «شرکت»، تدوین یا بروزرسانی تعاریف و الزامات موردنیاز فناوری نوین ساختمانی توسط مرکز تحقیقات مسکن همکاری می‌کنند.
نظارت مرکز تحقیقات مسکن بر تعدادی از پروژه‌های منتخب شرکت عمران شهرهای جدید، که در چهارچوب صنعتی‌سازی و استفاده از فناوری‌های نوین در دست اقدام هستند، برگزاری جلسات مشترک طرفین تفاهمنامه با بخش‌های دولتی و شرکت‌های فعال و صاحب فناوری در راستای توسعه کاربرد فناوری‌های نوین، برگزاری دوره‌های آموزشی، سمینار، همایش و نشست‌های تخصصی در خصوص فناوری‌های نوین ساختمانی و انجام پروژه‌های مشترک در زمینه‌ استفاده از فناوری‌های نوین در پروژه‌های انبوه‌سازی و صنعتی‌سازی نیز بخشی از تفاهمنامه است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7892/11/610565/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها