مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی خبر داد

رکورد شکنی در تأمین اقلام ضروری مردم


گروه اقتصادی -محموله‌های ۲۵۴ کشتی حامل کالاهای اساسی شامل گندم، روغن، برنج و شکر در هفت ماه گذشته تخلیه شده است که رکوردی جدید محسوب می‌شود.
به‌گزارش «ایران» یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی روز گذشته در نشست خبری، با اعلام اینکه در کشور هیچ کمبودی در تأمین کالاهای اساسی نداریم گفت: با اینکه امسال خرید تضمینی گندم به‌خاطر خشکسالی 50درصد کاهش یافته و به 4میلیون و 500هزار تن رسید اما از اردیبهشت ماه واردات گندم آغاز شده و در حال حاضر هم 10 کشتی گندم در حال تخلیه و 30 فروند کشتی هم در انتظار تخلیه است.
وی گفت: یارانه و ارز واردات گندم به‌واسطه ملاحظات حاکمیتی که دارد حتی مطالعه‌ای برای حذف آن صورت نگرفته است و قیمت آرد و نان به طور قطع تغییری نخواهد داشت.

افزایش تولید شکر
تأمین 4کالای اساسی گندم، روغن، شکر و برنج بر عهده شرکت بازرگانی دولتی است.در حال حاضربرای واردات این کالاها ارز ترجیحی یا ارز نیمایی اختصاص داده می‌شود.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به افزایش قیمت شکر به‌دلیل کاهش تولید در دو سال گذشته از افزایش تولید و همچنین ثبات قیمت شکر در بازار خبر داد.
به گفته سیف ،امسال یک میلیون و  ۶۵۰ هزار تن چغندر و نیشکر تحویل شرکت بازرگانی دولتی شده است و با توجه به برنامه‌ریزی‌ها برای واردات و تولید شکر تا خردادماه سال آینده هیچ کمبودی وجود نخواهد داشت. شکر تولید شده است و آمار کارخانه‌ها نشان می‌دهد که تولید شکر پاییزه 52 درصد و در کل 22 درصد افزایش تولید داشته‌ایم.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: امیدواریم تا خرداد سال آینده مشکلی برای تأمین محصول شکر در کشور نداشته باشیم. قیمت شکر بسته‌بندی شده در بازار 17 تا 18هزار تومان است و در صورتی که قیمت‌ها بالاتر باشد، گران فروشی صورت گرفته است.

برنج تأمین شد
سیف در خصوص قیمت برنج در سطح بازار گفت: دو نوع برنج داخلی و خارجی در بازار وجود دارد که تعیین قیمت داخلی برعهده کشاورزان است، اما نرخ برنج خارجی وارداتی با وجود رشد هزینه‌های، تولید و حمل‌ و نقل افزایش چشمگیری را تجربه نکرده است. هرکیلوگرم از بهترین برنج شمال بدون شکستگی ممکن است در بازار تا 60 هزار تومان بالا رفته باشد اما در حال حاضر قالب برنج طارم47 تا 48 هزار تومان به فروش می‌رسد.
قیمت برنج خارجی بر اساس آمار سازمان حمایت و اصناف برای هرکیلوگرم برنج هندی 24 تا 26 هزار تومان و پاکستانی 28 تا 31 هزار تومان است که این نرخ‌ها بر اساس هزینه‌های واردات  نرخ متعادلی خواهد بود.
وی درباره تهاتر کالا با کالا با پاکستان گفت:امکان تهاتر برنج با کشورهای مختلف داریم ،به طوری که امروز در قبال صادرات برق به پاکستان، برنج وارد می‌شود.

توزیع روغن
سیف در خصوص تأمین روغن  گفت: ۷۰۵ هزار تن انواع روغن خام در هفت ماه سال‌ جاری تأمین شده است و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع روغن‌های خوراکی وارد کشور شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7768/1/591291/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها