گزارش «ایران» از شتاب واکسیناسیون در تهران و استان‌ها

تزریق واکسن فقط منوط به دریافت پیامک


گروه اجتماعی : روز گذشته واکسیناسیون گروه سنی 68 تا 70 ساله‌ها آغاز شد. بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۴ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۵۴۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۱۲ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۷ میلیون و ۵۷ هزار و ۲۵۷ دوز رسید. در چنین شرایطی با ورود محموله‌های جدید واکسن به کشور پیش‌بینی می‌شود واکسیناسیون شتاب قابل قبولی به خود بگیرد. دراین باره فرمانده ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران می‌گوید: هم اکنون گروه سنی ۶۸ تا ۷۰ سال در نوبت تزریق واکسن قرار دارند که این گروه باید بر اساس ثبت در سامانه سلامت به مراکز تزریق مراجعه کنند.
دکتر علیرضا زالی می‌افزاید: با آغاز رسمی واکسیناسیون عمومی برای این گروه‌های سنی، آخرین نوبت تزریق برای جاماندگان بالای ۷۰ سال نیز  انجام می‌شود. او تأکید می‌کند: پیش‌بینی می‌کنیم در تهران، حدود ۴۰۰ هزار نفر در گروه سنی بالای ۶۰ سال باشند که بخش اعظم این گروه بین ۶۵ تا ۷۰ سال هستند و برای تزریق واکسن فراخوان می‌شوند.
زالی با اشاره به اینکه برخی کارکنان بیمارستانی و درمانی نیز بر اساس اعلام خود مراکز بهداشتی، در نوبت تزریق واکسن تلقی می‌شوند بیان می‌کند: در مجموع نحوه حضور مردم و شهروندان بر اساس ثبت در سامانه سلامت است و مردم باید براساس سازوکار‌های نوبت‌دهی به مراکز مراجعه کنند تا ازدحام ایجاد نشود. البته به خاطر اقدامات اخیر در کشور و همچنین در استان تهران که بخش زیادی از آن ناشی از کاستی در تأمین واکسن بین دو هفته اخیر بوده، در روند تزریق واکسن اختلال ایجاد شد و جای عذرخواهی از مردم وجود دارد. به همین دلیل ما از وزارت بهداشت درخواست کردیم که با تأمین مستمر و از پیش تعیین شده واکسن شرایطی را فراهم کنند تا دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز بتوانند بدرستی به وظیفه خود عمل کنند.
واکسیناسیون معلمان و رانندگان سرویس مدارس در مرداد
براساس تدابیر صورت گرفته مقرر شده از ابتدای مرداد ماه سال‌جاری واکسیناسیون گروهی دیگر از افراد جامعه در دستور کار قرار بگیرد. به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معلمان و رانندگان سرویس مدارس در مردادماه واکسینه می‌شوند و مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بازگشایی خواهند شد.
دکتر علیرضا رئیسی با اشاره به اینکه کمتر از ۵درصد از مبتلایان کرونا در دنیا مربوط به سنین زیر ۱۸سال هستند می‌گوید: افراد زیر ۱۸سال اگر به کرونا مبتلا شوند بسرعت بهبود می‌یابند براساس مطالعات نیز انتقال کرونا از دانش‌آموز به دانش‌آموز بسیار کم است.
او با اشاره به پیش‌بینی یونسکو مبنی بر افزایش کودکان کار و بازماندگان از تحصیل براثر تعطیلی مدارس و آسیب روحی – روانی دانش‌آموزان، ادامه می‌دهد: یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر در کنکور سال گذشته و امسال شرکت کردند و مشکلی از نظر کرونا نداشتند.
افزایش بیماران سرپایی و بستری کرونا در هفته گذشته
در شرایطی که تاخت و تاز دلتا کرونا در کشور موجی از نگرانی را به همراه داشته همچنان شاهد فرایند رو به رشد شاخص‌ها و افزایش تعداد کرونا مثبت در کشور هستیم. هرچند شاخص مرگ و میر هنوز خیلی متناسب با میزان مراجعات سرپایی افزایش نداشته است.
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دراین باره می‌گوید: در هفته گذشته تعداد مراجعه‌های سرپایی کرونا مثبت در کشور حدود ۴۰ درصد افزایش داشته و همچنین شاهد افزایش ۱۷ درصدی در موارد مثبت بستری به علت کرونا و افزایش ۱۰ درصدی در تعداد بیماران فوت شده نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.
سیما سادات لاری می‌افزاید: میانگین بروز موارد بستری کرونا مثبت در کشور ۱۳.۱۲ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت گزارش شده است و استان‌های ایلام، یزد، کرمان، مازندران و بوشهر به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد بستری کرونا مثبت در کشور هستند.
او ادامه می‌دهد: همچنین میانگین بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری حدود ۱۲.۱۳ نفر به ازای هر یک میلیون نفر است و استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد و بوشهر دارای بیشترین میزان موارد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا هستند.
 لاری تأکید می‌کند: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور با حد مطلوب فاصله بسیار زیادی دارد و استان‌های یزد و هرمزگان دارای پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور هستند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7676/1/582000/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها