مولان و قلب‌های شکسته از راه رسیدند اما...

فیلم نولان پیشتاز پرفروش‌های جهان باقی‌ ماند


 وصال روحانی
خبرنگار
«Tenet» فیلم جدید کریستوفر نولان بریتانیایی برای دومین هفته متوالی در صدر پرفروش‌ترین فیلم‌های امریکای شمالی و البته کل جهان نشست.
جذابیت کارهای قبلی نولان و داستان مبهم اما کنجکاوی برانگیز Tenet و البته تعداد اندک فیلم‌های جدیدی که در این هفته اکران شدند، از عواملی بود که «تنت» را همچون هفته گذشته در بالاترین نقطه جدول قرار داد و براین نکته هم باید تأکید کرد که «tenet» چون اولین فیلم بزرگ و پرهزینه‌ای است که پس‌ از هفت ماه تعطیلی سینما در سطح جهان به نمایش درمی‌آید و پیش‌درآمدی بر اکران مجدد فیلم‌ها محسوب می‌شود، هنردوستان را به تعقیب و تماشای خود واداشته است.
«تنت» در اقیانوسیه و سینماهای دوباره رونق گرفته اروپای غربی هم پیشتازی کرد و در آلمان نسبت به هفته نخست اکرانش بیش از 24 درصد تنزل در فروش نداشت ولی در فرانسه و بریتانیا متحمل تنزل‌هایی 57 و 59 درصدی شد و با وجود این در صدر جدول آثار پرفروش این کشورها هم باقی ماند.
جدیدترین کشوری که در روزهای اخیر به روی فیلم جاسوسی – جنایی و معماگونه «تنت» آغوش گشود، هنگ‌کنگ در شرق آسیا است که معمولاً محل مناسبی برای فروش کلان آثار هالیوودی بوده است. اضافه بر اینها بازگشایی فزاینده سالن‌های سینما در امریکا و کانادا و بویژه در ایالت بسیار پرنفوس و سرشار از تماشاخانه کالیفرنیا سبب شد این فیلم در هفته جاری در قریب به 2950 تالار به نمایش درآید و برامکان و میزان فروش خود بیفزاید.
تنها فیلم جدیدی که این هفته اکران وسیع شد و به‌رغم گرفتن نمره تأیید‌آمیز 81 درصد از سایت ارزشگذاری روتن توماتوز مثل سایر فیلم‌های روز زورش به «تنت» نرسید، کاری از شرکت سونی پیکچرز به‌نام «گالری قلب‌های شکسته» است.
این فیلم کمدی- رومانتیک که کاری از داکری مونتگری است، این هفته در 2205 سالن در سطح امریکای شمالی به‌ نمایش درآمد و با اینکه تم شیرین و خوشبینانه آن در تعارض با مضمون سنگین و تلخ اکثر فیلم‌های به‌نمایش درآمده در عصر بازگشایی سالن‌ها پس از تخفیف نسبی دشواری‌های کرونا است، اما برای رسیدن به تنت و غلبه بر آن کم آورد و به رتبه دوم در جدول پرفروش‌های امریکا اکتفا کرد و در چند کشور اروپایی و آسیایی هم جزو سه فیلم صدر جدول جای گرفت.
از منظر بین‌الملل و در رقابت با «Tenet» این فیلم «مولان» است که حرف اول را می‌زند. «مولان» همزمان با اکران امریکایی‌اش و صدرنشین شدن در بازارهای 13 کشور طی دو هفته اخیر در چین نیز که بازار مناسبی برای آثار پرهزینه هالیوودی است، به‌نمایش درآمده و بدیهی است که آمار حاصله‌اش در آنجا در سطحی بالا باشد.  فروش زیاد مولان که یک فیلم رزمی و در عین حال فانتزی و مبتنی بر افسانه‌های کهن شرق آسیایی است و بافت و ساختار و عوامل تولیدش همگی رنگ و بوی چینی دارند، در سه کشور دیگر جنوب شرق آسیا شامل تایلند، سنگاپور و تایوان هم در سطحی بالا بوده است.
والت دیسنی چند سالی است که فیلم‌های کارتونی موفق‌اش را با بازیگران زنده از نو تولید و عرضه می‌کند و به‌نظر می‌رسد «مولان» با چنان‌ پس زمینه‌ای از آمار به ثبت رسیده توسط بازسازی‌های «شیرشاه» (با درآمد 120 میلیون دلاری) و «کتاب جنگل» (150 میلیونی) فراتر برود یا به آنها بسیار نزدیک شود و عبورش از مرزهای دلاری بازسازی «زیبا و هیولا» (5/85 میلیون دلار) و علاءالدین (8/53 میلیون دلار) قطعی به‌نظر می‌رسد.
البته چینی بودن موضوع «مولان» لزوماً یک حسن بزرگ و وسیله افزایش فروش در چین به حساب نمی‌آید، زیرا چینی‌ها چند سالی است که خودشان بلاک باسترهایی از همین قبیل و با هزینه‌های سنگین تولید می‌کنند و از فروش‌‌های بالای اینگونه آثار بهره‌مند می‌شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7444/19/554653/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها