بانک مرکزی اعلام کرد

250 صادرکننده ارز برنگرداندند


گروه اقتصادی/ با هماهنگی بانک مرکزی و قوه قضائیه، برخورد با صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را به کشور بازنگردانده‌اند، جدی شد. روز گذشته همزمان با اعلام بانک مرکزی درخصوص اینکه 250 صادرکننده حتی یک دلار از ارز خود را به چرخه اقتصادی کشور بازنگردانده‌اند، رئیس دستگاه قضا نیز در دستوری به رئیس سازمان بازرسی کل کشور خواستار پیگیری جدی ارزهای بازگردانده نشده به کشور شد. گفتنی است، براساس دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات، صادرکنندگان تا پایان تیرماه گذشته فرصت داشتند که طبق ضوابط تعیین شده ارز خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند، اما با پایان یافتن این مهلت همان گونه که از پیش مسئولان بانک مرکزی اعلام کرده بودند، مشخص شد که تعدادی از صادرکنندگان به تکالیف خود عمل نکرده‌اند به طوری که برخی از آنها بخشی از تعهد ارزی خود را ایفا کرده‌اند و برخی دیگر هیچ ارزی به کشور بازنگردانده‌اند.
درهمین راستا دیروز بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای درخصوص نحوه پیگیری برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور، اعلام کرد این بانک در راستای سیاست‌های ارزی کشور و مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی و همچنین مصوبات کمیته ماده ۲ مصوب شورای مذکور، اقدامات لازم برای مدیریت و تنظیم بازار ارز بر اساس منابع ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی کشور را انجام داده است. بانک مرکزی دراین اطلاعیه به چند نکته مهم اشاره کرده است.
طبق این اطلاعیه، مطابق با تبصره ذیل ماده یک مصوبات چهاردهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، عدم بازگشت ارز با تشخیص و اعلام بانک مرکزی به قوه قضائیه در حکم قاچاق ارز بوده و باید با متخلفین برخورد قضایی صورت گیرد. در این خصوص تاکنون ۲۵۰ صادرکننده‌ای که شرکت تولیدی و دارویی نبوده و علیرغم پی گیری های مکرر حتی یک دلار ارز را به چرخه اقتصادی کشور برنگردانده بودند به مقام قضایی معرفی شدند.
پیرو اعلام پایان تیرماه به عنوان آخرین مهلت برگشت تتمه ارزهای  صادراتی، اطلاعات و آمار بازگشت ارز حاصل از صادرات تا روز 31 تیرماه سال جاری در حال پردازش و تهیه است که متعاقباً به دستگاه‌های اجرایی و نهادهای نظارتی ارسال خواهد شد تا در چارچوب بسته سیاستی جدید مصوب روز 22 تیر امسال کمیته ماده ۲ مزبور، اقدامات تشویقی و یا تنبیهی در مورد آنان انجام شود. ضمن اینکه بر اساس آمار یاد شده اسامی تعداد دیگری از صادر کنندگانی که علیرغم اطلاع‌رسانی‌های مکرر نسبت به برگشت ارز خود اقدام نکرده‌اند نیز به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.
در پایان این اطلاعیه تأکید شده است، شایان ذکر است صادرکنندگان می‌بایست نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود در چارچوب بسته جدید نحوه برگشت ارز با توجه به نسبت‌های اعلامی به صورت حواله ارزی و اسکناس اقدام کنند.
 رئیــــــس دســـــتگاه قضا دستور
پیگیری داد
درهمین زمینه رئیس دستگاه قضا در نشست شورای عالی قضایی نیزبا بیان اینکه گفته می‌شود ۲۷ میلیارد دلار تخلّف ارزی صورت گرفته به سازمان بازرسی کل کشور مأموریت داد تا موضوع بازگرداندن ارز حاصل از صادرات را با جدیت پیگیری و گزارش اقدامات خود در این زمینه را ارائه کند. به گزارش خبرگزاری میزان، آیت‌الله ابراهیم رئیسی یکی از موضوعات مورد تأکید مقام معظم رهبری را مدیریت و کنترل نوسانات بازار ارز عنوان کرد و با تأکید بر لزوم توجه دولت به این مسأله، از دستگاه‌های اطلاعاتی خواست با ریشه‌یابی علل امنیتی و سیاسی نوسانات بازار ارز، دست‌های پنهانی که به دنبال اخلال در نظام ارزی و پولی کشور هستند شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند تا با آنها برخورد شود.
 لیست 1408 صادرکننده با ۲۰ میلیارد یورو بدهی به وزیر دادگستری اعلام شد
همچنین در نشست شورای عالی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر پیشنهادات سازمان بازرسی برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، ادامه داد: لیست هزار و ۴۰۸ صادرکننده حقیقی و حقوقی با تعهدات ارزی معوقه به ارزش مجموعاً ۲۰ میلیارد یورو تهیه و طی نامه‌ای به وزیر دادگستری اعلام شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7411/1/550528/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها