ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گزارش میدانی «ایران» از بزرگترین سامانه پاسخگویی به سؤالات کرونایی مردم
ترافیک ترس و نگرانی پشت خط 4030
فریبا خان احمدی
خبرنگار
صدای ممتد زنگ تلفنها فضای سالن را پر کرده است. 17 کارشناس اپراتور در پارتیشنهای جدا از هم پاسخگوی تماسهایی هستند که حتی برای یک لحظه هم آرام نمیگیرند. باید پای حرفها و حتی درددلهای تماس گیرندگان بنشینند؛ آن هم با صبر و حوصله زیاد.مشاوران سامانه 4030 پای تلفن هر کمکی که از دستشان برمیآید برای حفظ سلامت مردم بهکار میگیرند. بیمار مشکوک به کرونا در خانه نشسته و پشت گوشی تلفن از حال و احوالش برای کارشناس-اپراتورهای سامانه 4030 میگوید و منتظر میماند تا کارشناس برایش بگوید چهکاری کند و چهکاری را نکند. بیش از 5 ماه است دو هزار و 200 پزشک و کارشناس مرتبط با حوزه سلامت پاسخگوی 80 میلیون ایرانی هستند بدون آنکه بحث حضور در مطب یا مراجعه حضوری به مراکز بهداشتی و درمانی در کار باشد. تنها ابزار این کار هم یک گوشی تلفن است. این سرویس رایگان مشاورهای در دوران شیوع ویروس کرونا همپای نظام سلامت کشور حرکت کرده و از تهران تا به دور افتادهترین روستاهای مرزی کشور مشاورههای آنلاین رایگان ارائه میدهد.
- الو 4030؟
- من 4 روزه که سرفه و تنگی نفس دارم.
- تنگی نفستان مداوم است یا وقتی مشغول بهکاری هستید؟
- وقتی مشغول بهکاری هستم تنگی نفس ندارم.
- اضطراب و استرس چطور؟
- از وقتی جواب تست کرونا مثبت شده، استرس گرفتم.
- نگران نباشید. تنگی نفستان میتواند از اضطراب و استرس باشد. داروهایی که پزشک داده استفاده کنید، اگر بعد از 3 روز علائمتان روبه بهبود بود که جای نگرانی نیست.
- کجا باید برم دارو بگیرم؟
- به نزدیکترین مرکز 16 ساعته منزلتان مراجعه کنید و از پزشکتان دارو بگیرید. از اولین روزی که علائم ظاهر شد تا 10 روز بعد قرنطینه میشوید. علاوه بر داروها بخور گرم و قرقره نمک هم انجام دهید. مایعات گرم و غذاهای بخار پز و آب پز بخورید. غذاهای چرب، نوشابه و فست فود استفاده نکنید.
- من الان نگران خانم و دخترم هستم. آنها هم نیاز دارند تست کرونا بدهند؟
- افرادی که با شما در ارتباط بودند دو هفته در خانه قرنطینه میشوند نیاز نیست به مرکز درمانی مراجعه کنند. امکان دارد اصلاً مبتلا نشده باشند اگر علائمی داشتند با 4030 تماس بگیرید. فعلاً نیازی به تست کرونا نیست.
این بخشی از گفتوگوی کارشناس سامانه 4030 با یکی از هموطنان است. برخلاف تصورمان که مرکز 4030 ساختمانی بزرگ با اپراتورهای بیشمار است این مرکز مستقر در یکی از طبقات ساختمانی 5 طبقه در خیابان خالد اسلامبولی در تهران با 17 اپراتور مشغول به کار است اما نکتهای که رئیس این مرکز به ما میگوید این است که 2هزار و 200 پزشک و کارشناس اپراتور در سراسر کشور به شکل آنلاین و از خانههایشان 24 ساعته جوابگوی تماس گیرندگان هستند.
بهگفته دکتر سید محمد حسینیپور رئیس سامانه 4030 میزان تماس مردم با این سامانه در روزهای ابتدایی راهاندازی 4030 بیش از 700 هزار تماس بوده و این میزان در اردیبهشت ماه که تعداد ابتلا در کشور به پایینترین حد رسیده بود به کمتر از 50 هزار تماس کاهش پیدا کرد ولی با جریان موج دوم تماسها به130 هزار افزایش یافته است. مردم تاکنون 18 میلیون و 400 هزار تماس با این سامانه داشتهاند.
بررسی ما از کارشناس- اپراتورهای این سامانه نشان میدهد در ابتدای راهاندازی 4030 و شیوع ویروس کرونا بیشتر تماس گیرندگان ترس از ابتلا داشتهاند ولی با توجه به افزایش میزان مرگ و میر در چند هفته گذشته بیشتر تماس گیرندگان دچار مشکلات روحی و روانی و ترس از مرگ شده اند!
زنگهای ممتد تلفن و صداهای لرزان
کارشناسانی که پشت باجهها ساعتها مینشینند و بیوقفه تماسهای تلفنی را با حوصله و گشاده رویی پاسخ میدهند هر کدام حکایتهای مختلفی از وضعیت جسمی و روانی تماس گیرندگانشان بیان میکنند. از کودک 10 ساله تا پدر بزرگ و مادربزرگ 70-80ساله از دورافتادهترین مناطق کشور درباره علائم و نگرانیشان میگویند.
خانم جهاندوست ، کارشناس علوم آزمایشگاهی مسئول باجه شماره 7 است. پشت میز کارش نشسته و گوشی تلفن یک ثانیه هم از دستش نمیافتد. چراغ قرمز روی گوشی خاموش و روشن میشود و مدام تماسهای پشت خطی را به اپراتورها هشدار میدهد. اپراتور با صبر و حوصله بسیار تماس گیرندگان را راهنمایی میکند. او از اوایل اسفندماه هر روز از ساعت 7 صبح تا ساعت 2 ظهر به 220 تا 250 تماس تلفنی مشاوره میدهد.
مردی 65 ساله که جواب آزمایش کرونایش مثبت شده پشت خط است، صدایش از شدت نگرانی دو رگه شده. روز چهارمی است که کرونا گرفته و اپراتور با آرامش به او توصیههای لازم را میکند از اینکه داروهایش را از چه روزی مصرف کند، چه چیزی بخورد یا نخورد و چطور از خانوادهاش در مقابل این ویروس محافظت کند. او برای آرام کردن مرد 65 ساله و روحیه دادن به او از جملات انرژی بخش استفاده میکند. این کارشناس-اپراتور به «ایران» میگوید: «خیلی از تماس گیرندگان بهخاطر استرس و اضطراب با ما تماس میگیرندو احساس میکنند چون با فرد مبتلا در محل کار یا خانواده در ارتباط بودهاند، آنها هم مبتلا شدهاند. بیشتر تماسگیرندگان شاغلانی هستند که همکارانشان مبتلا شدهاند و حالا نگران خود و خانوادههایشان هستند. به این افراد توصیه میکنیم در خانه و محل کار ماسک بزنند؛ تا زمانی که علائمی ظاهر نشده نیاز به انجام تست نیست، مایعات گرم بخورند. ما علائم هشداری را به همه تماسگیرندگان میگوییم. مثلاً تنگی نفس شدید، درد قفسه سینه، افت فشار خون بدون سابقه، افزایش ضربان قلب و سرفههای خشک و پشت سرهم دارند یا نه و بعد توصیه میکنیم اگر این علائم ظاهر شد بلافاصله به بیمارستان مراجعه کنند در غیر این صورت مراقبتها در منزل را توصیه میکنیم.» این کارشناس اپراتور تجربیات جالبی از این چندماه مشاوره تلفنی دارد از تماس کودکان با این مرکز درباره ابتلای خانوادهشان به کرونا تا بیان علائمی که در آنها پدیدار شده. کودکانی که گفته اند؛ با خانواده به مراکز تفریحی و رفاهی رفتهاند یا این بیماری را از نزدیکان خود گرفتهاند.
مردم میخواهند بدانند کرونا گرفتهاند یا نه؟
زهرا محمد زمانی ، کارشناس میکروبیولوژی پزشکی، یکی دیگر از کارشناس- اپراتورهای 4030 است. او درباره فعالیتش در این مرکز چنین میگوید: «کاری که ما میکنیم آگاهیبخشی، اطلاعرسانی و پاسخ دهی سؤالات مردم در دوران قرنطینه بعد از قرنطینه و حتی قبل از ابتلا است. بیشتر سؤالات مردم در قالب همین دستهبندیهاست. بیشتر میخواهند بدانند که مبتلا به کرونا شدهاند یا نه. آنها علائم خود را میگویند و ما آنها را آگاه میکنیم که نیاز به تست دارند یا مراجعه به مراکز درمانی ضروری است یا نه.در زمان قرنطینه به چه مراقبتها و رژیم هایی نیاز دارند و اگر علائمی داشتند عادی است یا نه و با چه علائم خطرناکی باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.»او در مورد بیشترین تماسها در کشور، بیشترین علائم ابتلا به کرونا در تماس گیرندگان اطلاعات جالبی میدهد. «بیشتر تماسها به نسبت از سوی مناطقی است که آمار ابتلا به کرونا بیشتر است بهعنوان مثال با توجه به افزایش ابتلا در تهران و البرز و خراسان رضوی بیشترین تماسها از این استان هاست. دو هفته پیش از خوزستان بود که تماسهای بیشماری داشتیم.
حدود 80 درصد از تماس گیرندگان علائم خفیف دارند و حتی بدون علامت و ناقل هستند. 20 درصدی که در بیمارستانها بستری میشوند دچار علائم بارز هستند. ما آن 80 درصد را پوشش میدهیم و مشغول حمایت و اطلاعرسانی این قشر هستیم. کادر بیمارستان وظیفه درمان آن 20 درصد را دارند و ما 80 درصد بقیه را. علائمی همچون از بین رفتن بویایی و چشایی، علائم سرماخوردگی خفیف، بدن درد، علائم گوارشی، خستگی مفرط برای چند روز از علائمی است که بسیاری از مبتلایان پشت تلفن به ما میگویند. ما به همه پیشنهاد تست پیسیآر نمیدهیم، این درمان نیست بلکه نوعی تشخیص است. مواردی که طبق بخشنامه افراد بالای 60 سال که دارای علائم هستند، زنان باردار علامت دار، اتباع علائم دار به مراکز سلامت معرفی میشوند برای تست پیسیآر. آنهایی که علائم شدید دارند باید در کمترین زمان به بیمارستان مراجعه کنند.»
تماسهای مشابه و دغدغههای بیشمار
سؤالات تماس گیرندگان شبیه به یکدیگر است و در چند دسته تقسیمبندی میشود. گاهی آنهایی که تماس میگیرند آنقدر استرس دارند که سؤالشان را حتی بعد از گرفتن پاسخ چندبار دیگرهم تکرار میکنند. تلفن زنگ میخورد و زنی 50ساله تماس میگیرد و میگوید: «همسر من 57 ساله است الان چند روزی میشه که بدن درد گرفته ولی تب و سرفه نداره. آزمایش خون هم داده ولی منفی بوده حالا میخوام بدونم آیا این آزمایش کافیه.» اپراتور میپرسد که آیا با فرد یا افراد مشکوکی ارتباط داشته یا نه و زن میانسال میگوید شوهرش فقط هفتهای یکبار با مترو به خانه مادرش میرفته.
شوهرم تا همین دیروز ماسک نمیزد اصلاً رعایت نمیکرد ولی حالا ماسک میزنه حتی توی خونه. شما ما رو معرفی کنین به جایی که آزمایش کم هزینهتر بگیره.
اپراتور میگوید با توجه به اینکه شوهر این زن علائمی جدی ندارد نیازی به مراجعه به مراکز سلامت و درمانی ندارد. الو 4030«من میخوام از چالوس با اتوبوس به تبریز برم میخوام بدونم اگر ماسک بزنم و دستکش به دست بکنم خطر ابتلا زیاده یا کم؟» اپراتور در پاسخ میگوید اگر کار واجبی نیست حتی المقدور سفر نکند چراکه خطر ابتلا در اماکن سربسته بیشتر است ولی اگر سفر واجبی است از ماسک و دستکش استفاده کند و پروتکلهای بهداشتی را حتماً رعایت کند.
ترس مردم از کرونا بیشتر از قبل شده است
یکی از کارشناس- اپراتورهای 4030 میگوید نخستین روزهای شیوع کرونا اضطراب تماس گیرندگان از ابتلا شدید بود. در اردیبهشت آمارها کاهش یافت و اتفاق مثبتی بود، تماسها به پایینترین حد رسید. بعد از عید فطر انگار فاجعه دیگری رخ داد و تماسها زیاد شد و از طرفی با افزایش مرگ و میر، تماس گیرندگان از نظر روحی و روانی بشدت تحت تأثیر قرار گرفتهاند. قبلاً ترس از ابتلا بود ولی در حال حاضر ترس از مرگ است. خیلی از تماسها با علائم خفیف است ولی روحیهها بسیار پایین آمده .یکی دیگراز اپراتورهای مرکز 4030 هم به زنان باردار اشاره میکند: در موج دوم اپیدمی کووید19 تماس زنان باردار بیشتراز قبل شده و متأسفانه یا از سوی اقوام خود مبتلا به کرونا شدهاند یا اینکه موارد بهداشتی را رعایت نکردهاند. توصیه ما این است در صورت داشتن علائم به مراکز 16 ساعته مراجعه کنند و در صورت علائم خفیف زیر نظر متخصص زنان در قرنطینه بمانند.
سیفوری پزشک سوپروایزر 4030 است که موارد حادی که به او ارجاع میشود بررسی میکند. او از رشد تماسها میگوید. او این تماسها را چند دسته میکند. آنهایی که با فرد کرونایی ارتباط داشتهاند، آنهایی که مبتلا شدهاند و دسته دیگری که نیاز به مشاوره دارند.
دکتر سیفوری میافزاید احساس ترس و نگرانی در موج دوم در صدا و رفتار تماسگیرندگان کاملاً مشهود است.
تماسهای شب و نیمه شب 4030 کسانی هستند که در اثر ترس و وحشت تماس میگیرند. آنها از ترس ابتلا به ویروس یا ارتباط با مبتلایان کرونایی که در طول روز با این افراد داشتهاند ترسیدهاند و تماس میگیرند تا دغدغه خود را بیان کنند. برخی هم کابوس میبینند و از خواب میپرند و وحشت زده با ما تماس میگیرند.
دکتر سید محمد حسینیپور، رئیس سامانه 4030 می گوید: «نیاز به سامانهای مثل 4030 زمانی احساس شد که تعداد مراجعات به مراکز درمانی افزایش یافت، مراجعاتی که بسیاری از آنها میتوانست با یک مشاوره تلفنی برطرف شود. این سامانه را از 5 اسفند ماه برای کمک به مردم و سبک کردن وظایف وزارت بهداشت با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و وزارت بهداشت و درمان راهاندازی کردیم.»
تماسهای 4030 از سوی برخی اپراتورهای مقیم پاسخ داده میشوند و 2200 اپراتور هم از خانههایشان پاسخگوی تماس هموطنان هستند. این افراد همگی آموزش دیدهاند و بر اساس آخرین پروتکلهای وزارت بهداشت پاسخگوی مردم هستند. عددی که معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرده نزدیک به 80 درصد از مراجعات به بیمارستانها پس از تماس با 4030 کاهش یافته است.
شهروند؛ کاغذی یا آنلاین؟
مهسا قویقلب
خبرنگار
در روزهای اخیر، در خبرها شنیده شد که روزنامه شهروند قرار است از شکل کاغذی به سمت آنلاین شدن برود. این خبر واکنشهای متفاوتی از سوی اصحاب رسانه را به دنبال داشت برخی مخالفان معتقدند روزنامههای کاغذی کارکرد و اثربخشی خود را در فضای ارتباطات و اطلاعرسانی با توجه به سابقه و ماهیت کاری خود بر روی مخاطبان دارند و همچنان در قیاس با رسانههای دیجیتالی و آنلاین به عنوان مرجع خبری معتبر و رسمی تلقی میشوند اما حالا با شیوع بیماری کرونا شرایط سخت و دشواری برای ادامه فعالیت مطبوعات کاغذی پیش آمده اما راهکار عبور از این بحران تعطیلی روزنامه کاغذی نیست و باید ساز و کارهای خاصی برای تداوم حیات این نشریات در نظر گرفت اما در مقابل موافقان میگویند با توجه به گسترش و توسعه فناوریهای جدید ارتباطی باید از شیوههای سنتی مثل چاپ و انتشار روزنامه به سمت دیجیتالی شدن حرکت کرد و از ظرفیتهای نسخههای الکترونیک در شبکههای اجتماعی و بهصورت آنلاین استفاده کرد و از این فضا به دلیل ویژگیهای انحصاری و همچنین سرعت بالای انتقال مطالب و اخبار به مخاطب در جهت توسعه کار رسانهای بهره برد.
اسماعیل رمضانی، مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر و سرپرست روزنامه شهروند نیز در اینباره به «ایران» میگوید: مسائلی که پیرامون تعطیلی روزنامه شهروند اعلام شده اساساً صحت ندارد و این روزنامه به فعالیت خود ادامه میدهد، اما برای انتشار روزنامه مشکلات قانونی و مالی داریم که در این خصوص در حال مذاکره و رایزنی هستیم. انتشار کماکان ادامه دارد و بنایی بر تعطیلی روزنامه شهروند نیست.
او در ادامه توضیح میدهد: از ۱۲۰۰ نسخهای که روزانه به کیوسک میرود، تنها ۳۰۰ نسخه به فروش میرسد و بقیه برگشتی است، این در حالی است که کل برد یک روزنامه کاغذی با این همه هزینه کرد، منطقی نیست. با توجه به اینکه جمعیت هلال احمر یک سازمان درگیر در بحرانهاست، در نظر است که رویکرد انتشار تغییر پیدا کند و با توجه به شرایط موجود ابزارهای آنلاین در آن تقویت شود و اصل تولید محتوا بر اساس رویکرد آنلاین انجام شود و این بدین معنا است که اول در مبنای آنلاین کار کنیم و تحریریه در مسیر آنلاین قرار بگیرد.
وی درباره شایعاتی که مبنی بر تعدیل گسترده نیروها و تعطیلی روزنامه است، میافزاید: بحث تعدیل و تعطیلی را نداریم و تنها بحث تغییر سیاست و رویکرد است، که مطرح شده است، رمضانی در ادامه توضیح میدهد: به کسی درخصوص تعدیل گسترده نیرو چیزی گفته نشده و به کسی نگفتهایم که دنبال کار باشد. وی همچنین نسبت به بیانیه انجمن صنفی نیز انتقاد کرد و اعلام کرد که کسی را اخراج نکرده که انجمن بیانیه داده است.
تعطیلی هر رسانهای غمانگیز است
فریدون صدیقی، استاد علوم ارتباطات هم در این باره به «ایران» میگوید: تعطیلی رسانهها اعم از کاغذی و غیرکاغذی در ایران غمانگیز و طاقت فرساست. در شرایطی که با محدودیتهای عجیب و غریب اطلاعرسانی روبهرو هستیم، نتیجه این اتفاقات از دست رفتن مرجعیت رسانههای داخلی شده است. متأسفانه خواسته یا ناخواسته مخاطبان کنجکاو و علاقهمند به کسب خبر و تحلیل رویدادهای مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را به سیارهای که مرجعیت رسانهها در داخل ایران نیست، پرتاب کردهایم، بنابراین در چنین موقعیتی تعطیلی یک روزنامه به مثابه تنگتر شدن حداقل روزنههایی است که مخاطبان داخلی میتوانند از آن بهرهمند شوند.
این روزنامه نگار در ادامه اضافه میکند: بسته شدن یک روزنامه، پاک کردن بخشی از فرهنگ مطالعه در جامعه و نادیده گرفتن فرهنگ خواندن و باسواد شدن است؛ همان اتفاق تلخ و غمانگیزی که در سالهای اخیر در حوزه کتاب بدان گرفتار شدهایم. تعطیلی روزنامه شهروند به مفهوم دیگر یعنی صرفنظر کردن از پرورش و کشف استعدادهایی که میتوانند در رسانههای ما مؤثر و فعال باشند. آیا این تعطیلیها و بیخاصیت کردن رسانههای داخلی ما را وارد وادی خواهد کرد که دانشکدههای روزنامهنگاری و مراکز آموزش روزنامه نگاری کارکرد خود را از دست دادهاند یا وجودشان بیفایده شده است؟ دستکاری شکلی کیوسکهای مطبوعاتی که نمایشگاه دائمی مطبوعات بودند، آنها را به طرف فروش آدامس، پفک، لواشک و چای داغ در گرمای تابستان بردهاند که هر علاقهمندی به مطالعه را متأثر میکند.
چرخ را دوباره اختراع نکنید
در این رابطه پوریا سوری، روزنامهنگار هم درنامه ای به مدیر عامل سازمان هلال احمر که بخش هایی از آن در «ایران» منتشر می شود خطاب به مدیران هلال احمر میگوید:
اجازه بدهید که حداقل از نهاد خدمتگزار و با رویکرد انسانمحوری چون هلال احمر و مدیریتش انتظار گوش شنوا و تصمیمگیری بر مبنای خِرد را داشته باشیم. بگذارید مطمئن باشیم در سایر تصمیمات خطیری که وجهه و همت اصلی فعالیتهایتان هست دلمان قرص باشد که از این شتابزده بودنها و اشتباهات بری هستید و در یکسال باقی مانده از دولت دوازدهم خیالمان از شما و تصمیماتتان راحت است. او ادامه میدهد: میخواهند که روزنامه شهروند از نسخه چاپی به آنلاین شیفت دهد و لابد این خیال را هم دارند که کار همان کار است و مخاطب همان مخاطب و رسانه همان رسانه! اما برای ما روزنامهخوانها و اهالی ارتباطات مسجل است که نه کار همان میماند و نه مخاطب همان و نه رسانهای!
نخست آنکه روزنامه شهروند همین الان هم نسخه آنلاین روزآمد و کانالهای اطلاعرسان برخط در شبکههای اجتماعی و بر بستر وب دارد، ثانیاً اینکه نسخه چاپی اصولاً کارکردی چندگانه دارد که یکی از آنها تغذیه نسخهها و بسترهای برخط است، کارکردهای دیگرش تولید گزارش، گفتوگوها و یادداشتهایی است که هیچکدام در بستر آنلاین شدنی نیست، اگر هم باشد مخاطبی برای آن نیست چرا که جنس این دست تولیدات مختص به رسانههای چاپی است و عمقی که نیازمند گزارشهای تحقیقی و گفتوگوهای تفصیلی است در هیچ رسانه برخطی محقق نخواهد شد، چرا که مخاطب گزیدهگزین فضاهای آنلاین عموماً دنبال تیتر و بریده مطالب است و طبیعی است که اصل بسیاری از مطالب از دست خواهد رفت، حالا بینصیب ماندن گروههایی چون آسیبدیدگان، کمبرخورداران و سالمندان که کلاً امکان برخورداری و بهره بردن مکفی از بسترهای آنلاین را ندارند که اتفاقاً از اصلیترین گروههای هدف شما هم هستند به کنار.
سوری ادامه میدهد: شک نکنید که رسانهای نمیماند، سازمان رسانهای هلال احمر، کوچک و کوچکتر میشود، تخصصهایی چون روزنامهنگاری بحران و آسیبهای اجتماعی جایش را به یک سریکارهای فضای مجازی خواهد داد و روزنامهنگاران حرفهای از رسانه شهروند کوچ میکنند و سرمایهای انسانی که قریب ۸سال برای تشکیل و انسجام آن زحمت کشیده شده به سرعتِ تصمیم یکروزه از دست خواهد رفت، و هلال احمر میماند. بیشک از نیکبختی، در سازمان تحت مدیریت هلال احمر، وجود روزنامه شهروند است. روزنامهای که در طول دو دوره دولت دکتر روحانی، چون سنگی قیمتی، صیقل خورده و تلألویی یافته که در میان روزنامههای امروز کشور مانندی ندارد و به واقع خانه روزنامهنگاری اجتماعی، روزنامهنگاری بحران و آسیبهای اجتماعی و روزنامه تبیینکننده منشور سازمان هلال احمر است.
این روزنامه نگار می گوید: به شما اطمینان میدهم که در یکسال پایانی دولت، در کنار سایر سرمایههای انسانی مجموعه هلال احمر، ستون قابل اتکای سازمان، همین روزنامه شهروند با همین شهرت و روندی که به آن خوشنام است خواهد بود، پس بیایید و دوباره چرخ را اختراع نکنید.
اخبــــار
شهردار تهران:
اهل جار زدن پیگیری پروندههای تخلفات نیستیم
شهردار تهران از تلاش شهرداری برای تعیین تکلیف ۳ هزار ملک از املاک شهرداری که در دست غیر است، خبر داد و گفت: طبیعتاً بسیاری از آنها مصوبه شورا را نداشت. براین اساس کمیتهای سه نفره تشکیل دادیم تا ببینیم کدام املاک در اختیار غیر باشند و بقیه هم پس گرفته شود. تعداد زیادی تاکنون بازپسگیری شده و این کار در حال استمرار است. البته برخی مقاومتها وجود دارد که با همکاری دادستانی پیگیر هستیم.
به گزارش «ایران»، پیروز حناچی در نشست خبری آنلاین درباره سرانجام پروندههای تخلفات در شهرداری گفت: در خصوص پروندههای فساد و تخلفات پیگیر احقاق حقوق شهر و شهروندان هستیم و بیسر و صدا این موضوع را تعقیب میکنیم و اصرار نداریم که موضوع را جار بزنیم.
او به لایحه دو فوریتی بسته حمایتی در شرایط کرونایی اشاره کرد و گفت: این لایحه در شورا به تصویب رسیده اما دستگاههای نظارتی نقطه نظراتی داشتند که آنها را دنبال خواهیم کرد. وی همچنین به نحوه هزینه کرد اوراق مشارکت اشاره کرد و افزود: اوراق مشارکت سال ۹۷ که در اختیار بانک آینده بود با پیگیریهایی به شهر برگشت، ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۸ نیز که ۵۰۰ میلیارد تومان برای اتوبوس و یکهزار میلیارد تومان آن برای مترو است هم محقق شد که برای خطوط شش و هفت هزینه میشود. البته بخش اول خط ۱۰ مترو هم بزودی افتتاح میشود و این اوراق قطعاً در حمل و نقل عمومی صرف میشود.حناچی درباره دستورش مبنی بر استفاده از رنگ در شهر گفت: سازمان زیباسازی در حال تهیه دستورالعمل است. اگر از تهرانیها بپرسید که شهرمان چه رنگی است عمدتاً میگویند خاکستری و این در حالی است که خیلی از فضاهای شهری با ایده رنگ میتواند متنوع شود.
وی درباره محله جماران هم افزود: طرح ویژهای در شورای عالی شهرسازی برای این محله تصویب شد که امروز طبق این طرح عمل کرده و جماران به شکل سابق نگهداشته شده است. مجموعه پلاکهایی که در این طرح بوده ۱۴۶ پلاک است که حدود ۳۵ پلاک در تملک دولتیها، شهرداری و مؤسسه نشر امام است و ۱۰۴ پلاک درگیر این موضوع هستند.به گفته او، درباره فروش املاک نیز از طریق مزایده عمل میشود. در مورد ملک اقدسیه نیز مزایده انجام شده، متقاضی نیز وجود دارد و در حال انجام فرآیند هستیم. همچنین در مورد ساختمان روزنامه اطلاعات نیز مشکلات حقوقی را حل کردهایم و پنج دانگ از شش دانگ این ملک بهنام شهرداری شده و در حال حل و فصل یک دانگ باقیمانده هستیم.
حناچی درباره طرح ترافیک هم گفت: بررسیها نشان میدهد در سایر نقاط دنیا نه تنها طرح ترافیک ملغی نشده بلکه سختگیرانهتر اجرا شده و در کنار آن مسیرهای دوچرخه را توسعه دادند. البته برای پزشکان و پرستاران سهمیهای در نظر گرفته میشود تا با تأیید وزارت بهداشت به آنها تعلق پیدا کند.
نامگذاری یکی از کتابخانههای تهران
به نام روحالله رجایی
نهاد کتابخانههای عمومی کشور اعلام کرد در آستانه روز خبرنگار و با هدف تکریم خبرنگاران انقلابی و جهادگر عرصه رسانه، روز چهارشنبه 15 مرداد با رعایت توصیههای بهداشتی کتابخانهای در تهران بهنام روحالله رجایی نامگذاری میشود.
اینروزنامه نگار، جهادگر و سردبیر روزنامه جامجم ۳۰ تیرماه بر اثر کرونا درگذشت. پس از درگذشت او شخصیتهای ملی و انقلابی با ارسال پیامهایی فقدان وی را تسلیت گفتند. کتابخانهای که بهنام رجایی نامگذاری میشود در پارک شقایق محله شمیراننو قرار دارد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
ترافیک ترس و نگرانی پشت خط 4030
-
شهروند؛ کاغذی یا آنلاین؟
-
اخبــــار
اخبارایران آنلاین