نادر شکری و آرش شکرریز 2 حقوقدان ورزشی برخلاف مهدی تاج خوشبین نیستند

مهر شکست در پرونده ویلموتس




محمد محمدی سدهی
خبرنگار
شکایت بازیکنان و مربیان خارجی به فیفا و شکست فوتبال ایران در غالب موارد که به پرداخت غرامت‌های سنگین منتهی می‌شود، یکی از خبرهای معمول فوتبال‌مان در سال‌های گذشته بوده و همچنان این وضعیت نامناسب ادامه دارد. اگر از پرونده‌هایی که باشگاه‌هایمان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و به دنبال نوشدارو بعد از مرگ سهراب هستند بگذریم، باید قرارداد مارک ویلموتس را مد نظر داشته باشیم که در صورت شکست‌مان در دادگاه بین‌المللی ورزش (CAS) غرامت سنگینی به فوتبال ایران تحمیل می‌کند. در واقع صحبت از غرامت 120 میلیارد تومانی است که سرمربی بلژیکی سابق تیم ملی به دنبال آن است. در این میان افشای قرارداد ویلموتس نشان داد که مهم‌ترین و خبرسازترین بخش این قرارداد مربوط به بند فسخ است. در این بند ذکر شده هر کدام از طرفین قرارداد را فسخ کنند، فدراسیون فوتبال باید مبلغ 3 ماه دستمزد را به عنوان غرامت پرداخت کند. ابهام بزرگ و نگران کننده هم در پایان همین بند وجود دارد؛ جایی که جمله CERTAIN FEE OR در پرانتز قید شده، به معنای یک مبلغ مشخص. خبرنگار «ایران» به منظور بررسی بندهای جنجالی قرارداد این مربی بلژیکی که مورد بحث و چالش است و البته ماجرای بازگشت علی کفاشیان به فدراسیون فوتبال با آرش شکرریز و نادر شکری، دو کارشناس و مشاور حقوقی فوتبال گفت‌وگویی انجام داده است.
 شکری: بند جنجالی قرارداد ویلموتس کاملاً به ضرر ماست
نادر شکری، رئیس انجمن علمی حقوقی ورزش ایران در ابتدا با اشاره به این موضوع که 2 بار از طرف این انجمن برای انتشار متن کامل قرارداد با فدراسیون فوتبال تماس گرفتم اما پاسخی داده نشد، بیان داشت: «من تقاضا داشتم این قرارداد منتشر شود تا این انجمن قرارداد را بررسی کند، یک حقوقدان نمی‌تواند با استناد به یک بند از قرارداد درخصوص یک پرونده اظهار نظر کند. اصل شفافیت حکم می‌کند که قرارداد منتشر شود و پس از آن بگوییم که شرایط قرارداد مثلاً در فلان بند به سودمان یا در فلان بند به ضررمان است و در نهایت این پرونده به سودمان خواهد بود یا خیر. نمی‌توان با صحبت در مورد یک بند اظهار نظر حقوقی کرد. باید در پرونده ویلموتس بررسی شود که امکان دفاع از این پرونده وجود دارد یا خیر.»
او درخصوص بند جنجالی قرارداد که مربوط به پرداخت غرامت 3 ماهه یا یک مبلغ مشخص است، افزود: «این بند کاملاً به ضرر ما است و این را عامه هم متوجه می‌شوند. علاوه بر شرایط قرارداد ما قواعد عمومی‌ای داریم که می‌توانیم از این قواعد به سود خودمان استفاده کنیم. این قواعد عمومی مربوط به قصوری است که در پایبندی به بحث قرارداد می‌شود و بتوانیم حداقل این قصور را به اثبات برسانیم. این تجربه را ما در دادگاه بین‌المللی داریم و توانستیم با وجود قواعد عمومی پرونده را به سود خودمان ببندیم.»
رئیس انجمن علمی حقوقی ورزش ایران بیان داشت: «ما در اکثر پرونده‌ها بازنده هستیم و این به دلیل عدم دفاع مؤثر در پرونده‌ها است یعنی پرونده از تمامی جهات بررسی نمی‌شود. مدیران ورزشی باید بدانند که قرارداد تنها نوشتن 2 خط نیست، ممکن است در طول مدت قرارداد شرایطی به وجود بیاید تا طرف مقابل قصوری انجام دهد یا شرطی در متن قرارداد باشد که توجهی به آن شرط نشده باشد. تیم انجمن حقوقی ایران را اساتید دانشگاه‌ها تشکیل داده‌اند و همه عضو جهانی حقوق ورزشی هستند و ما حاضریم به صورت رایگان به فدراسیون و باشگاه‌ها مشاوره بدهیم. در سال 88 قانونی به نام دسترسی به اطلاعات توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد تا تمامی دستگاه‌های اجرایی اطلاعات مربوط به قراردادها را در اختیار عموم قرار دهند که این اصل به هیچ وجه توسط فدراسیون فوتبال رعایت نمی‌شود. فیفا و IOC مهم‌ترین و اصلی‌ترین اصل‌شان، شفافیت است. فدراسیون فوتبال قطره‌ای اطلاعات می‌دهد و قطره‌ای جلو می‌رود و در نهایت در تمامی پرونده‌ها بازنده می‌شود.» او ادامه داد: «من یک پرونده در دادگاه بین‌المللی ورزش داشتم که شکایت از طرف کمیته ملی المپیک ایران از یک مربی شنا بود. در آنجا یک بند از قرارداد به ضرر کمیته ملی المپیک بود، در این بند آمده بود که اگر مربی در طول مدت 4 سال قرارداد فسخ قرارداد کند، کل مبلغ قرارداد باید پرداخت شود، این مربی بعد از 8 ماه قرارداد خود را فسخ کرده بود و کل 4 سال را مطالبه کرده بود و بالغ بر چند صد هزار یورو مطالبه داشته در حالی که ما در یک بند قرارداد شرایطی ایجاد کرده بودیم تا این اتفاق نیفتد. با استناد به آن بند ما در این پرونده موفق شدیم.»
رئیس انجمن علمی حقوقی ورزش ایران درخصوص بازگشت علی کفاشیان به فوتبال افزود: «فدراسیون‌ها به عنوان یک نهاد عمومی شناخته شده‌اند و قانون بازنشستگی مشمول فدراسیون فوتبال هم می‌شود. فیفا به هیچ عنوان اعلام نکرده که فدراسیون‌ها نمی‌تواند نهاد عمومی باشد. فیفا می‌گوید فدراسیون‌ها بحث استقلال‌شان را از دولت رعایت کنند. فدراسیون فوتبال یک مؤسسه خصوصی نیست و جنبه عمومی دارد به این دلیل باید قوانین دولتی را رعایت کند.»
شکرریز: ویلموتس می‌تواند کل مبلغ قرارداد را دریافت کند
آرش شکرریز، وکیل بین‌المللی فوتبال در ابتدا درخصوص تفاوت‌های کی‌روش و ویلموتس صحبت کرد: «کی‌روش به هیچ وجه دلال نبود و به دلیل تحریم‌ها بارها حقوق خود را دریافت نکرد و با این وجود بر قرارداد خود پایبند بود. او تعهد و وظیفه‌شناسی برایش اهمیت زیادی داشت. مهدی تاج یک بار برای همیشه باید اعلام کند که چه کسی به او اعلام کرد که کی‌روش برود؟ باید مردم آنهایی که به منافع ملی خیانت کردند را بشناسند. مافیایی که ویلموتس را به ایران ‌آورد، باید به مردم معرفی شود.»
او با اشاره به این موضوع که در زمان انعقاد قرارداد باید دید چه کسانی به عنوان مشاور حقوقی در کنار فدراسیون فوتبال بودند، گفت: «چرا اشخاص موجهی همچون روزبه وثوق احمدی و احمدرضا براتی در زمان انعقاد قرارداد در کنار فدراسیون فوتبال نبودند؟! باید قرارداد نوشته شده فدراسیون فوتبال با ویلموتس از قالب محرمانه خارج شود و این قرارداد در اختیار عموم مردم قرار بگیرد. تنها بخش‌هایی از قرارداد ویلموتس در فوتبال برتر منتشر شد و این به هیچ وجه برای اعلام نظر حقوقی کافی نیست.»
شکرریز با اشاره به پرداخت غرامت 3 ماهه یا یک مبلغ مشخص افزود: «ویلموتس به دلیل موجه ورزشی به این بند از قرارداد استناد می‌کند. براساس قانون اگر دستمزد بیش از 3 ماه پرداخت نشود، مربی می‌تواند فسخ کند. او می‌گوید بیش از 6 ماه است که مبلغ قرارداد را دریافت نکردم به این علت که دلیل موجه ورزشی است، قراردادم را فسخ کردم. زمانی که به دلیل موجه ورزشی باشد، مستحق دریافت کل مبلغ قرارداد است مثل استراماچونی و شفر که این اتفاق برایشان افتاد.»
این وکیل بین‌المللی فوتبال اظهار داشت: «فدراسیون می‌دانست که در شرایط تحریمی است چرا در بند قرارداد نیاورد که ما پول را براساس تحریم‌ها می‌توانیم پرداخت کنیم. متأسفانه برخی تعمداً قراردادها را ضعیف می‌بندند. این به 2 بحث بستگی دارد یا این مدیر ورزشی جاهل است یا عالم. اگر جاهل است که اهلیت ندارد اگر عالم است که رفیق مجرم است. ویلموتس 30 میلیارد تومان تا به اینجا دریافت کرده، این 30 میلیارد بابت باخت به بحرین و عراق بود؟ ما ادعای ویلموتس را نخواندیم. آقای لودیک، وکیل پرونده ویلموتس است، این آقا همانی است که چندین پرونده تراکتور را در CAS باخته. کوین کنستانت در زمان حضورش در تراکتور بیمار بود و ما در پرونده او با دفاعیات لودیک بازنده شدیم.»
او با اشاره به موضوع بازگشت علی کفاشیان به فوتبال افزود: «کفاشیان محرومیت یک ساله خود را پشت سرگذشته و می‌تواند به فوتبال بازگردد اما او بازنشسته است و براساس مباحث بازنشستگی امکان بازگشت او به فوتبال وجود ندارد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7371/1/545770/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها