ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیسجمهور در همایش گام دوم شورایعالی انقلاب فرهنگی در مسیر تحول:
ابعاد فرهنگی توطئه اخیر باید بررسی شود
گروه سیاسی/ آیتالله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر دیروز در همایش گام دوم شورایعالی انقلاب فرهنگی در مسیر تحول که به مناسبت سی و هشتمین سالگرد تشکیل این شورا برگزار شده بود، شرکت کرد و در سخنانی لازمه تحول در عرصه فرهنگ را بازنگاه به عملکرد این شورا از ابتدا تاکنون عنوان داشت. رئیس دولت مردمی که به عنوان تنها دولت پس از پیروزی انقلاب است که سند تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی را ارائه کرده و آن را به بوته نقد صاحبان اندیشه و خرد نیز گذاشته است، تأکید کرد: باید با نگاهی دقیق، نقادانه و کارشناسی وضعیت موجود و وضعیت مطلوب را مقایسه و برای کم کردن فاصله آنها تلاش کرد. رئیسی با بیان اینکه بازنگری عملکرد شورایعالی انقلاب فرهنگی باید براساس اسناد بالادستی صورت گیرد، اظهار داشت: برای ارزیابی عملکرد شورایعالی انقلاب فرهنگی باید به بیانات امام راحل درباره اهداف تشکیل این شورا و نیز بیانات و انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامی از این شورا مراجعه کرد که به مثابه چراغ راه شورایعالی انقلاب فرهنگی و اهالی علم و فرهنگ در مسیر تحول هستند. رئیسجمهور تصریح کرد: اجرا و عملیاتی شدن تحول در شورایعالی انقلاب فرهنگی در گرو توجه به این چراغ راه است تا مشخص شود شورا در چه بخشهایی موفق بوده که این نقاط قوت مورد قدردانی قرار گرفته و تقویت شود و در چه بخشهایی کاستی وجود دارد تا به سرعت برطرف شود.
اتخاذ نگاه و انگیزه تحولی
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله رئیسی واژگان «شورایعالی انقلاب فرهنگی» را دارای اقتضائاتی برای جمع حاضر به عنوان اهالی علم و فرهنگ و مأمور حفظ و ارتقای فرهنگ انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: اولین الزام و گام در مسیر تحول نگاه، شناخت، اندیشه و انگیزه تحولی است که اگر نباشد تحول اتفاق نمیافتد.
لزوم بازنگری در فرایندها
رئیسجمهور بازنگری در فرایندها را نکته مهم دوم برشمرد و گفت: فرایندها باید توسط خردمندان، چهرههای فرهنگی و عالمان بازنگری شود تا مشخص شود آیا این فرایندها مناسب یک کار تحولی است یا نه؟ همچنین بخشهای مختلفی که متکفل علم و فرهنگ در جامعهاند، باید بازنگاهی نسبت به ساختارهای خودشان داشته باشند تا ببینند متناسب با مأموریتهای محوله عمل کردهاند یا نه و اگر نه چرا نتوانستهاند متناسب عمل کنند.
رئیسی با بیان اینکه اگر این نگاه نباشد، تحول در ساختارها اتفاق نمیافتد، افزود: آنچه رهبری در دیدار اخیر با اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی تأکید فرمودند، بالاتر از بحث سازمانها و نهادها و دستگاهها بود. البته آن هم در جای خودش یک ضرورت است که باید معلوم شود موازیکاریها کجاست، اما اینجا باید توجه شود که در کنار سرمایهگذاری در حوزه فرهنگ و علم، بهرهوری باید به طور جدی از سوی صاحبان خرد و اندیشه مورد توجه قرار گیرد.
نگران هزینهکرد در عرصه علم و فرهنگ نیستیم
رئیسجمهور با اشاره به اینکه بنده مکرراً بر اهمیت موضوع ارتقای بهرهوری تأکید داشتهام، اظهار داشت: در خدمت شما فرهیختگان و صاحبان خرد هم میگویم که ما در کشور نیازمند ارتقای بهرهوری هستیم. ما بیش از ۸۰ هزار عضو هیأت علمی در کشور داریم که باید انتظار ارتقای بهرهوری را از حاصل عملکرد آنان داشت. آیتالله رئیسی با بیان اینکه عمیقاً معتقدم هزینه کردن در این بخش علم و فرهنگ نوعی سرمایهگذاری است، تصریح کرد: به هیچ وجه نباید نگران هزینه کردن در بخش علم و فرهنگ بود، اما حتماً هم باید رصد کرد که آیا متناسب با هزینهها بهرهوری داشتهایم یا نه؟
نباید عدالت را امر محدودی ببینیم
رئیسجمهور با تأکید بر اینکه همه این مباحث ناظر به بحث عدالت است، خاطرنشان کرد: نباید عدالت را امر محدودی ببینیم. در فرهنگ اسلامی بعد از توحید هیچ مفهومی به گستردگی و فراگیری مفهوم عدالت نیست؛ به عنوان مثال در موضوع آموزش، عدالت اقتضا میکند که در کنار آموزش دانش، تربیت به معنای احیای تمایلات عالی نفسانی انسانی نیز مورد توجه قرار گیرد و متولی این موضوع همان بخش پرورشی بود که متأسفانه تعطیل شد.
راه صیانت از جامعه ایجاد محدودیت نیست
آیتالله رئیسی با اشاره به دیدار خود با دانشآموزان در روز دانشآموز و درخواست آنها برای برگزاری جلسات آشنایی با مسائل سیاسی و مباحث روز در کنار مباحث علمی، تصریح کرد: تأکیدات رهبری در مسأله بصیرتافزایی صرفاً در مقطع فتنه ۸۸ نبوده و در همه برههها باید مورد توجه قرار گیرد. دانشآموزان، دانشجویان و اساتید دانشگاهی ما حتماً باید در کنار علمافزایی تحلیل درستی از شرایط داشته باشند. رئیسجمهور در ادامه به موضوع هدایت فرهنگی در بیان رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مأموریتهای مهم شورایعالی انقلاب فرهنگی در کنار حفظ و ارتقای هویت فرهنگی، نظارت بر تحقق هدایت فرهنگی است. رئیسی گفت: در دنیای امروز ارتباطات و فناوری اطلاعات نمیتوان جامعه را دچار محدودیت کرد، بلکه باید با هدایت فرهنگی و مصونسازی مردم و جوانان، آنها را در برابر هجومها به فرهنگ، باورها و اعتقادات حفظ کرد. رئیسجمهور به توجه ویژه دولت نسبت به حفظ و ارتقای شأن و جایگاه معلمان به عنوان تربیتکنندگان جامعه اشاره و تصریح کرد: در اجرای قانون نظام رتبهبندی معلمان که در این دولت و با نگاه ویژه به مسأله ارتقای کیفیت آموزش صورت گرفت، افزایش حقوق صرفاً یک مقدمه بود و آنچه برای دولت اهمیت بیشتری داشت شأن و جایگاه معلمان بوده است.
آیتالله رئیسی کار دانشبنیان و علمپایه با ضمیمه کردن داناییها به تواناییها را از مؤلفههای اصلی تحقق فرهنگ «ما میتوانیم» در بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد.
مفهومسازی در جامعه؛ ضرورت مهم در حوزه فرهنگ
رئیسجمهور در بخش دیگری از سخنان خود مفهومسازی در جامعه را از ضرورتهای بسیار مهم در حوزه فرهنگ عنوان کرد و گفت: واژههای «بازنشستگی» و «فارغالتحصیلی» حتماً باید تغییر یابد چرا که دارای بار منفی فرهنگی است و انسان را از ادامه پیشرفت و تلاش و فعالیت بازمیدارد. حضرت امام خمینی(ره) بعد از سن ۷۰ سالگی زعامت یک انقلاب بزرگ را بر عهده گرفتند و قائل به چنین تعابیری نبودند. از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به مسأله مفهومسازی در حوزههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اهتمام ویژهای دارند و مفاهیم بسیار ارزشمندی در این حوزهها ایجاد کردهاند که این بخش نیازمند توجه ویژه است.
ضرورت گسترش فرهنگ کار و تلاش در جامعه
رئیسی در ادامه بر ضرورت ارتقا و گسترش فرهنگ کار و تلاش در جامعه تأکید کرد و اظهار داشت: زمانی که برای بازدید میدانی به دو شهرستان پاکدشت و رباطکریم سفر کردم، دیدم که در این دو منطقه مشکل بیکاری به هیچوجه وجود نداشت. اگر در سایر نقاط کشور نیز برخی فارغالتحصیلان فقط شغل را پشت میزنشینی ندانند و در بخشهای صنعت، معدن و کشاورزی نقشآفرینی کنند بخش مهمی از مشکلات در این زمینه حل خواهد شد که البته این مسأله نیاز به فرهنگسازی دارد. رئیسجمهور جبران عقبماندگیها در بحث عدالت، فرهنگ انضباط اجتماعی، تشویق به قانونمداری و تقبیح قانونگریزی به عنوان یک ضدفرهنگ را از جمله وظایف متکفلین بخش فرهنگ دانست.
توجه علما و بزرگان به ارتباطگیری با مردم
آیتالله رئیسی ارتباط مراکز علمی و فرهنگی و اجرایی با مردم را از اقتضائات دولت مردمی دانست و با اشاره به توجه ویژه علما و بزرگان به ارتباطگیری با مردم گفت: اولین دیدار من با شهید مطهری در یک کتابفروشی در قم بود که ایشان ساعاتی از وقت خود را به دیدار با مردم در یک محیط فرهنگی اختصاص داده بودند. سیره رهبری فرزانه انقلاب نیز از ابتدا تاکنون همین بوده و مسئولان، اساتید و فرهنگسازان و همه کسانی که میخواهند در جامعه تأثیرگذار باشند باید به صورت مستمر با مردم در ارتباط باشند تا فهم دقیقی از جامعه و مسائل آن بهدست آورند. رئیسجمهور با بیان اینکه شکستهای پی در پی دشمنان ناشی از عدم شناخت جوامع است، تصریح کرد: حضور ۲۰ ساله امریکاییها در افغانستان جز جنگ و خونریزی و شکست دستاورد دیگری برای آنها نداشت، چرا که برخلاف ادعاهای خود از اقتضائات و واقعیات این منطقه بیاطلاع بودند.
بررسی دقیق ابعاد فرهنگی توطئه اخیر دشمنان
رئیسی به موضوع اغتشاشات اخیر در کشور نیز اشاره کرد و گفت: توطئه اخیر دشمنان ابعاد مختلفی داشت. بُعد امنیتی آن از سوی مسئولین امنیتی دنبال خواهد شد، اما در کنار مسائل امنیتی و همچنین مسائل اقتصادی بُعد دیگر آن حتماً مربوط به مسائل فرهنگی است که مسئولین فرهنگی جامعه باید به صورت دقیق اتفاقات اخیر را موشکافی و عوامل مؤثر در زمینهسازی فرهنگی آشوبهای اخیر را اصلاح و کمبودها و کاستیهای احتمالی را جبران کنند. رئیسجمهور تبیین مسائل و آگاهیبخشی به جامعه را از مسئولیتهای بسیار مهم و خطیر متولیان فرهنگ در کشور دانست و اظهار داشت: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی معتقد بود ما در بُعد نظامی بر جریان تروریستی تکفیری در منطقه پیروز شدیم، اما برای نجات فکرها و ذهنهای شستوشو داده شده نیاز به لشکر فرهنگی داریم.
تأکید بر ایجاد مراکز گفتوگو
آیتالله رئیسی همچنین اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ایجاد و فعالسازی مراکز گفتوگو در کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: این مراکز حتماً میتوانند به ارتقای آگاهی در جامعه و همافزایی میان صاحبان خرد و اندیشه بینجامد و ماحصل آن برای کشور و دولت بسیار مفید خواهد بود. رئیسجمهور در ادامه با بیان اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر اقتضایی بودن، تبیینی و هدفمند نیز باشد، تصریح کرد: ما درباره مصوبات این شورا با یک جمع فرهیخته و صاحب فکر طرف هستیم که نمیتوان صرفاً مصوبات را تصویب و به آنها ابلاغ کرد، بلکه باید در تصمیمسازی، تصمیمگیری و اجرا نیز آنها را سهیم کرد و نظر آنها را شنید. رئیسی توجه به ادراک و برداشت مخاطب از بیانیههای شورایعالی انقلاب فرهنگی را بسیار مهم و ضروری دانست و افزود: دولت مردمی به عنوان تنها دولت پس از پیروزی انقلاب است که سند تحول ارائه کرده و آن را به بوته نقد صاحبان اندیشه و خرد نیز گذاشته است که ۷ فصل از فصول سیوهفتگانه آن به مسائل فرهنگی اختصاص دارد و نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما درباره آن بسیار حائز اهمیت است و قطعاً یاریگر دولت خواهد بود.
بــــرش
آیتالله رئیسی در جلسه فوقالعاده دولت برای بررسی لایحه بودجه:
تطبیق جهتگیریهای لایحه بودجه با برنامه هفتم امری قطعی است
آیتالله سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز شنبه در جلسه فوقالعاده هیأت دولت برای ادامه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با تأکید بر اهمیت تعیین و تبیین رویکردها و جهتگیریهای بودجه سال آینده در حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه با همکاری همه نهادها و دستگاهها گزارش دقیقی از میزان موفقیتها و ناکامیها در تحقق اهداف بودجه امسال و دلایل و عوامل آن تهیه کند و به اطلاع افکارعمومی برساند.
رئیسی تطبیق جهتگیریهای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را با سیاستهای کلی ابلاغی برنامه هفتم توسعه کشور، امری قطعی و اجتناب ناپذیر دانست و تأکید کرد: در لایحه بودجه باید ارقام، منابع درآمدها و مصارف و هزینهها واقعبینانه و دقیق دیده شده و دارای پیوست فرهنگی و رسانهای باشد. رئیس جمهور با اشاره به تلاش دولت برای تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس شورای اسلامی در موعد مقرر در قانون اظهار داشت: اگر مجلس شورای اسلامی تقدم و اولویت تقدیم و بررسی برنامه هفتم توسعه کشور نسبت به لایحه بودجه ۱۴۰۲ را خواستار است آن را اعلام کند.
اتخاذ نگاه و انگیزه تحولی
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله رئیسی واژگان «شورایعالی انقلاب فرهنگی» را دارای اقتضائاتی برای جمع حاضر به عنوان اهالی علم و فرهنگ و مأمور حفظ و ارتقای فرهنگ انقلاب اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: اولین الزام و گام در مسیر تحول نگاه، شناخت، اندیشه و انگیزه تحولی است که اگر نباشد تحول اتفاق نمیافتد.
لزوم بازنگری در فرایندها
رئیسجمهور بازنگری در فرایندها را نکته مهم دوم برشمرد و گفت: فرایندها باید توسط خردمندان، چهرههای فرهنگی و عالمان بازنگری شود تا مشخص شود آیا این فرایندها مناسب یک کار تحولی است یا نه؟ همچنین بخشهای مختلفی که متکفل علم و فرهنگ در جامعهاند، باید بازنگاهی نسبت به ساختارهای خودشان داشته باشند تا ببینند متناسب با مأموریتهای محوله عمل کردهاند یا نه و اگر نه چرا نتوانستهاند متناسب عمل کنند.
رئیسی با بیان اینکه اگر این نگاه نباشد، تحول در ساختارها اتفاق نمیافتد، افزود: آنچه رهبری در دیدار اخیر با اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی تأکید فرمودند، بالاتر از بحث سازمانها و نهادها و دستگاهها بود. البته آن هم در جای خودش یک ضرورت است که باید معلوم شود موازیکاریها کجاست، اما اینجا باید توجه شود که در کنار سرمایهگذاری در حوزه فرهنگ و علم، بهرهوری باید به طور جدی از سوی صاحبان خرد و اندیشه مورد توجه قرار گیرد.
نگران هزینهکرد در عرصه علم و فرهنگ نیستیم
رئیسجمهور با اشاره به اینکه بنده مکرراً بر اهمیت موضوع ارتقای بهرهوری تأکید داشتهام، اظهار داشت: در خدمت شما فرهیختگان و صاحبان خرد هم میگویم که ما در کشور نیازمند ارتقای بهرهوری هستیم. ما بیش از ۸۰ هزار عضو هیأت علمی در کشور داریم که باید انتظار ارتقای بهرهوری را از حاصل عملکرد آنان داشت. آیتالله رئیسی با بیان اینکه عمیقاً معتقدم هزینه کردن در این بخش علم و فرهنگ نوعی سرمایهگذاری است، تصریح کرد: به هیچ وجه نباید نگران هزینه کردن در بخش علم و فرهنگ بود، اما حتماً هم باید رصد کرد که آیا متناسب با هزینهها بهرهوری داشتهایم یا نه؟
نباید عدالت را امر محدودی ببینیم
رئیسجمهور با تأکید بر اینکه همه این مباحث ناظر به بحث عدالت است، خاطرنشان کرد: نباید عدالت را امر محدودی ببینیم. در فرهنگ اسلامی بعد از توحید هیچ مفهومی به گستردگی و فراگیری مفهوم عدالت نیست؛ به عنوان مثال در موضوع آموزش، عدالت اقتضا میکند که در کنار آموزش دانش، تربیت به معنای احیای تمایلات عالی نفسانی انسانی نیز مورد توجه قرار گیرد و متولی این موضوع همان بخش پرورشی بود که متأسفانه تعطیل شد.
راه صیانت از جامعه ایجاد محدودیت نیست
آیتالله رئیسی با اشاره به دیدار خود با دانشآموزان در روز دانشآموز و درخواست آنها برای برگزاری جلسات آشنایی با مسائل سیاسی و مباحث روز در کنار مباحث علمی، تصریح کرد: تأکیدات رهبری در مسأله بصیرتافزایی صرفاً در مقطع فتنه ۸۸ نبوده و در همه برههها باید مورد توجه قرار گیرد. دانشآموزان، دانشجویان و اساتید دانشگاهی ما حتماً باید در کنار علمافزایی تحلیل درستی از شرایط داشته باشند. رئیسجمهور در ادامه به موضوع هدایت فرهنگی در بیان رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مأموریتهای مهم شورایعالی انقلاب فرهنگی در کنار حفظ و ارتقای هویت فرهنگی، نظارت بر تحقق هدایت فرهنگی است. رئیسی گفت: در دنیای امروز ارتباطات و فناوری اطلاعات نمیتوان جامعه را دچار محدودیت کرد، بلکه باید با هدایت فرهنگی و مصونسازی مردم و جوانان، آنها را در برابر هجومها به فرهنگ، باورها و اعتقادات حفظ کرد. رئیسجمهور به توجه ویژه دولت نسبت به حفظ و ارتقای شأن و جایگاه معلمان به عنوان تربیتکنندگان جامعه اشاره و تصریح کرد: در اجرای قانون نظام رتبهبندی معلمان که در این دولت و با نگاه ویژه به مسأله ارتقای کیفیت آموزش صورت گرفت، افزایش حقوق صرفاً یک مقدمه بود و آنچه برای دولت اهمیت بیشتری داشت شأن و جایگاه معلمان بوده است.
آیتالله رئیسی کار دانشبنیان و علمپایه با ضمیمه کردن داناییها به تواناییها را از مؤلفههای اصلی تحقق فرهنگ «ما میتوانیم» در بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد.
مفهومسازی در جامعه؛ ضرورت مهم در حوزه فرهنگ
رئیسجمهور در بخش دیگری از سخنان خود مفهومسازی در جامعه را از ضرورتهای بسیار مهم در حوزه فرهنگ عنوان کرد و گفت: واژههای «بازنشستگی» و «فارغالتحصیلی» حتماً باید تغییر یابد چرا که دارای بار منفی فرهنگی است و انسان را از ادامه پیشرفت و تلاش و فعالیت بازمیدارد. حضرت امام خمینی(ره) بعد از سن ۷۰ سالگی زعامت یک انقلاب بزرگ را بر عهده گرفتند و قائل به چنین تعابیری نبودند. از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به مسأله مفهومسازی در حوزههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اهتمام ویژهای دارند و مفاهیم بسیار ارزشمندی در این حوزهها ایجاد کردهاند که این بخش نیازمند توجه ویژه است.
ضرورت گسترش فرهنگ کار و تلاش در جامعه
رئیسی در ادامه بر ضرورت ارتقا و گسترش فرهنگ کار و تلاش در جامعه تأکید کرد و اظهار داشت: زمانی که برای بازدید میدانی به دو شهرستان پاکدشت و رباطکریم سفر کردم، دیدم که در این دو منطقه مشکل بیکاری به هیچوجه وجود نداشت. اگر در سایر نقاط کشور نیز برخی فارغالتحصیلان فقط شغل را پشت میزنشینی ندانند و در بخشهای صنعت، معدن و کشاورزی نقشآفرینی کنند بخش مهمی از مشکلات در این زمینه حل خواهد شد که البته این مسأله نیاز به فرهنگسازی دارد. رئیسجمهور جبران عقبماندگیها در بحث عدالت، فرهنگ انضباط اجتماعی، تشویق به قانونمداری و تقبیح قانونگریزی به عنوان یک ضدفرهنگ را از جمله وظایف متکفلین بخش فرهنگ دانست.
توجه علما و بزرگان به ارتباطگیری با مردم
آیتالله رئیسی ارتباط مراکز علمی و فرهنگی و اجرایی با مردم را از اقتضائات دولت مردمی دانست و با اشاره به توجه ویژه علما و بزرگان به ارتباطگیری با مردم گفت: اولین دیدار من با شهید مطهری در یک کتابفروشی در قم بود که ایشان ساعاتی از وقت خود را به دیدار با مردم در یک محیط فرهنگی اختصاص داده بودند. سیره رهبری فرزانه انقلاب نیز از ابتدا تاکنون همین بوده و مسئولان، اساتید و فرهنگسازان و همه کسانی که میخواهند در جامعه تأثیرگذار باشند باید به صورت مستمر با مردم در ارتباط باشند تا فهم دقیقی از جامعه و مسائل آن بهدست آورند. رئیسجمهور با بیان اینکه شکستهای پی در پی دشمنان ناشی از عدم شناخت جوامع است، تصریح کرد: حضور ۲۰ ساله امریکاییها در افغانستان جز جنگ و خونریزی و شکست دستاورد دیگری برای آنها نداشت، چرا که برخلاف ادعاهای خود از اقتضائات و واقعیات این منطقه بیاطلاع بودند.
بررسی دقیق ابعاد فرهنگی توطئه اخیر دشمنان
رئیسی به موضوع اغتشاشات اخیر در کشور نیز اشاره کرد و گفت: توطئه اخیر دشمنان ابعاد مختلفی داشت. بُعد امنیتی آن از سوی مسئولین امنیتی دنبال خواهد شد، اما در کنار مسائل امنیتی و همچنین مسائل اقتصادی بُعد دیگر آن حتماً مربوط به مسائل فرهنگی است که مسئولین فرهنگی جامعه باید به صورت دقیق اتفاقات اخیر را موشکافی و عوامل مؤثر در زمینهسازی فرهنگی آشوبهای اخیر را اصلاح و کمبودها و کاستیهای احتمالی را جبران کنند. رئیسجمهور تبیین مسائل و آگاهیبخشی به جامعه را از مسئولیتهای بسیار مهم و خطیر متولیان فرهنگ در کشور دانست و اظهار داشت: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی معتقد بود ما در بُعد نظامی بر جریان تروریستی تکفیری در منطقه پیروز شدیم، اما برای نجات فکرها و ذهنهای شستوشو داده شده نیاز به لشکر فرهنگی داریم.
تأکید بر ایجاد مراکز گفتوگو
آیتالله رئیسی همچنین اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ایجاد و فعالسازی مراکز گفتوگو در کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: این مراکز حتماً میتوانند به ارتقای آگاهی در جامعه و همافزایی میان صاحبان خرد و اندیشه بینجامد و ماحصل آن برای کشور و دولت بسیار مفید خواهد بود. رئیسجمهور در ادامه با بیان اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر اقتضایی بودن، تبیینی و هدفمند نیز باشد، تصریح کرد: ما درباره مصوبات این شورا با یک جمع فرهیخته و صاحب فکر طرف هستیم که نمیتوان صرفاً مصوبات را تصویب و به آنها ابلاغ کرد، بلکه باید در تصمیمسازی، تصمیمگیری و اجرا نیز آنها را سهیم کرد و نظر آنها را شنید. رئیسی توجه به ادراک و برداشت مخاطب از بیانیههای شورایعالی انقلاب فرهنگی را بسیار مهم و ضروری دانست و افزود: دولت مردمی به عنوان تنها دولت پس از پیروزی انقلاب است که سند تحول ارائه کرده و آن را به بوته نقد صاحبان اندیشه و خرد نیز گذاشته است که ۷ فصل از فصول سیوهفتگانه آن به مسائل فرهنگی اختصاص دارد و نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما درباره آن بسیار حائز اهمیت است و قطعاً یاریگر دولت خواهد بود.
بــــرش
آیتالله رئیسی در جلسه فوقالعاده دولت برای بررسی لایحه بودجه:
تطبیق جهتگیریهای لایحه بودجه با برنامه هفتم امری قطعی است
آیتالله سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز شنبه در جلسه فوقالعاده هیأت دولت برای ادامه بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با تأکید بر اهمیت تعیین و تبیین رویکردها و جهتگیریهای بودجه سال آینده در حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه با همکاری همه نهادها و دستگاهها گزارش دقیقی از میزان موفقیتها و ناکامیها در تحقق اهداف بودجه امسال و دلایل و عوامل آن تهیه کند و به اطلاع افکارعمومی برساند.
رئیسی تطبیق جهتگیریهای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را با سیاستهای کلی ابلاغی برنامه هفتم توسعه کشور، امری قطعی و اجتناب ناپذیر دانست و تأکید کرد: در لایحه بودجه باید ارقام، منابع درآمدها و مصارف و هزینهها واقعبینانه و دقیق دیده شده و دارای پیوست فرهنگی و رسانهای باشد. رئیس جمهور با اشاره به تلاش دولت برای تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس شورای اسلامی در موعد مقرر در قانون اظهار داشت: اگر مجلس شورای اسلامی تقدم و اولویت تقدیم و بررسی برنامه هفتم توسعه کشور نسبت به لایحه بودجه ۱۴۰۲ را خواستار است آن را اعلام کند.
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد
روسیه به ایران جنگنده پیشرفته سوخو ـ 35 میدهد
گروه سیاسی/ روند رو به پیشرفت همکاریهای دوجانبه ایران و مسکو به دغدغه جدی دولتمردان واشنگتن و لندن تبدیل شده است. ابراز نگرانی اخیر سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید پیرامون همکاریهای گسترده نظامی میان ایران و روسیه از جمله ادعای تبادل قریبالوقوع «سوخوی» روسی به تهران و از سوی دیگر بیانیه ادعایی جیمز کلورلی، وزیر دفاع انگلیس در انتقاد از فروش پهپادهای نظامی ایران به روسیه، کلیدواژه مشترکی به نام «تهدید امنیتی» داشت که بعد دیگری از نگاه غرب در اجرای فارغ از تدبیر رویکرد تقابل با جمهوری اسلامی ایران و فراهم شدن زمینه برای ظهور ائتلافها و اتحادهای جدیدی را روشن کرده است. جان کربی با اعلام اینکه تهران و مسکو در حال بررسی راهاندازی خط مونتاژ پهپاد در روسیه برای استفاده در حملات علیه اوکراین هستند و همزمان روسیه مشغول آموزش خلبانان ایرانی برای استفاده از جنگندههای سوخو-۳۵ است، این روند را سطح بیسابقهای از همکاری نظامی میان تهران و مسکو توصیف کرده است که روابط دو کشور را به یک مشارکت دفاعی تمامعیار تبدیل میکند.
او همچنین انتقال تسلیحات میان ایران و روسیه را نقض قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل دانسته و مدعی شده که مسکو به دنبال دریافت صدها موشک بالستیک از تهران است. این ادعای او را باید در کنار بیانیه جیمز کلورلی، وزیر دفاع انگلیس نشاند که سمت و سوی تبادلات نظامی ایران و روسیه را افزودن بر سطح مشارکت در جنگ اوکراین ارزیابی کرده و همچون مقام امریکایی این تبادل همکاری نظامی را خطری برای شرکای خود در خاورمیانه و امنیت بینالملل توصیف کرده است.
به چالش کشیده شدن هژمونی امریکا
فارغ از درستی یا نادرستی ادعاهای مطروحه در سخنان این مقامهای غربی، محتوای این مواضع در هدف قرار دادن روند رو به رشد رابطه تهران و مسکو، گزارههای مناسبی را در اختیار میگذارد تا دلایل نگرانی غرب از تحولات جاری در مناسبات میان ایران و شرکای آسیاییاش مورد واکاوی قرار گیرد؛ مناسباتی که زیر سایه افول ایالاتمتحده توانسته است اقتضائات خاص خود را به صحنه بینالملل تحمیل کند؛ یعنی دورهای که دیگر امریکا در مواجهه با موضوعات بینالمللی مدنظر خود باید همچون دیگر بازیگران برای خود تکلیف و حق تعریف کند، در غیر این صورت با سطح جدیدی از مواجهه دیگر کشورها که مدتها است به استقبال نظم چندقطبی رفتهاند و با یکجانبهگرایی این کشور مقابله میکنند، روبهرو میشود. مناسبات میان جمهوری اسلامی با ایالاتمتحده بویژه در یک سال گذشته نمونه روشنی از به چالش کشیده شدن نقش ابرقدرتی این کشور در سطح بینالملل به شمار میآید. ابتکارعمل تهران در مواجهه تمامقد با سیاست فشار حداکثری و بیاثر شدن گزینههای روی میز این کشور که دیگر در فشار و اجماعسازی علیه ایران شکست خورده است، گویای این واقعیت است که چرا توجه واشنگتن به تحولات راهبردی میان ایران و دیگر بازیگران بزرگ آسیایی از جمله چین و روسیه جلب شده است.
تقویت ائتلاف سهجانبه
تردیدی وجود ندارد که رویکرد مداخلهجویانه امریکا در قبال ایران در دههها و سالهای گذشته و از سوی دیگر روند رو به رشد رقابت امریکا با چین و تقابل با روسیه که در بحران اوکراین به اوج رسید، نقش مهمی در شکلگیری تقویت اتحاد دوجانبه تهران با پایتختهای مسکو و پکن و همچنین همکاریهای سهجانبه میان ایران، روسیه و چین داشته است. در حقیقت درک مشترک سه کشور ایران، روسیه و چین از خطرات دامنهدار رویکرد یکجانبه امریکا، این کشورها را به سمت و سوی تقویت همکاریهای همهجانبه کشانده است؛ مناسباتی که بویژه پس از آغاز به کار دولت سید ابراهیم رئیسی در عرصه مناسبات سیاسی و اقتصادی دوجانبه و چندجانبه روند رو به پیشرفتی تجربه کرده و چنین وجهی از همکاری به دیگر حوزههای دفاعی، امنیتی و سیاسی تسری یافته است.
اهمیت این همکاریهای چندوجهی زمانی دوچندان میشود که به خاطر بیاوریم پیش از آن امریکا کوشیده بود با ائتلافهای ادعایی با شماری از همپیمانانش در منطقه خاورمیانه و آسیا، از شرکای عربی گرفته تا بازیگرانی همچون کرهجنوبی و استرالیا پیوندی ایجاد کند که ایران و همپیمانان آسیاییاش را با چالشهای امنیتی در سطحی افزونتر روبهرو کند. این چالش به موازات سیاستی که علیه ایران در زمین بازی هستهای از سوی امریکا در پیش گرفته شد، همزمان بود با سیاست معروف چرخش به آسیا که واشنگتن بر مبنای آن، چین را در کنار روسیه و ایران در رده یک تهدید بزرگ طبقهبندی میکرد. ذیل چنین نگاهی بود که ایالاتمتحده درصدد برآمد با ایجاد چالشهای متعدد در منطقه آسیا هزینه ایران، روسیه و چین را بابت تقویت پیوندهای میان خود افزایش دهد.
تلاش برای ازهم پاشیدن مثلث
رویکردی که واشنگتن برای مواجهه با رابطه رو به افزون تهران و مسکو و ائتلاف سهجانبه این سه قدرت در دستور کار قرار داده، به نوعی اجرای استراتژی مطلوب هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق و سیاستمدار کهنهکار امریکا است که نوعی سیاست ترکیبی را پیشنهاد میکند که دو مؤلفه کلیدی «موازنه قدرت» و «تفرقه انداختن و حکومت کردن» را برای ازهم پاشیدن مثلث آسیایی با ایران، روسیه و چین در نظر میگیرد؛ استراتژی که در بطن خود فرسایشی کردن و ایجاد مزاحمت برای ایران در مسیر همکاری با روسیه و چین و فاصله انداختن میان روسیه و شریک راهبردیاش یعنی چین را دنبال میکند. تاکتیک موضعگیریهای دیپلماتیک اخیر مقامهای امریکایی و بریتانیایی درباره همکاریهای متعارف نظامی ایران و روسیه، دامن زدن به ابعاد بحران اوکراین با هدف افزایش فشار به روسیه و متوقف کردن مذاکرات وین و وسعت بخشیدن به عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی ذیل این رویکرد تعریف میشود.
اینچنین است که رویکرد جمهوری اسلامی مبنی بر گسترش رابطه با روسیه و چین که ناظر بر تقویت چندجانبهگرایی به جریان افتاده است، هدف نگرانی امریکایی واقع شده که تا پیش از این در قالب ائتلافهای نیمبند در عرصه همکاریهای امنیتی و نظامی نتوانسته است معادله قدرت را در این بخش مهم از جغرافیای جهان برهم بریزد و محور یکجانبهگرایانه خود را به بازیگران اثرگذار این منطقه همچون ایران تحمیل کند.
او همچنین انتقال تسلیحات میان ایران و روسیه را نقض قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل دانسته و مدعی شده که مسکو به دنبال دریافت صدها موشک بالستیک از تهران است. این ادعای او را باید در کنار بیانیه جیمز کلورلی، وزیر دفاع انگلیس نشاند که سمت و سوی تبادلات نظامی ایران و روسیه را افزودن بر سطح مشارکت در جنگ اوکراین ارزیابی کرده و همچون مقام امریکایی این تبادل همکاری نظامی را خطری برای شرکای خود در خاورمیانه و امنیت بینالملل توصیف کرده است.
به چالش کشیده شدن هژمونی امریکا
فارغ از درستی یا نادرستی ادعاهای مطروحه در سخنان این مقامهای غربی، محتوای این مواضع در هدف قرار دادن روند رو به رشد رابطه تهران و مسکو، گزارههای مناسبی را در اختیار میگذارد تا دلایل نگرانی غرب از تحولات جاری در مناسبات میان ایران و شرکای آسیاییاش مورد واکاوی قرار گیرد؛ مناسباتی که زیر سایه افول ایالاتمتحده توانسته است اقتضائات خاص خود را به صحنه بینالملل تحمیل کند؛ یعنی دورهای که دیگر امریکا در مواجهه با موضوعات بینالمللی مدنظر خود باید همچون دیگر بازیگران برای خود تکلیف و حق تعریف کند، در غیر این صورت با سطح جدیدی از مواجهه دیگر کشورها که مدتها است به استقبال نظم چندقطبی رفتهاند و با یکجانبهگرایی این کشور مقابله میکنند، روبهرو میشود. مناسبات میان جمهوری اسلامی با ایالاتمتحده بویژه در یک سال گذشته نمونه روشنی از به چالش کشیده شدن نقش ابرقدرتی این کشور در سطح بینالملل به شمار میآید. ابتکارعمل تهران در مواجهه تمامقد با سیاست فشار حداکثری و بیاثر شدن گزینههای روی میز این کشور که دیگر در فشار و اجماعسازی علیه ایران شکست خورده است، گویای این واقعیت است که چرا توجه واشنگتن به تحولات راهبردی میان ایران و دیگر بازیگران بزرگ آسیایی از جمله چین و روسیه جلب شده است.
تقویت ائتلاف سهجانبه
تردیدی وجود ندارد که رویکرد مداخلهجویانه امریکا در قبال ایران در دههها و سالهای گذشته و از سوی دیگر روند رو به رشد رقابت امریکا با چین و تقابل با روسیه که در بحران اوکراین به اوج رسید، نقش مهمی در شکلگیری تقویت اتحاد دوجانبه تهران با پایتختهای مسکو و پکن و همچنین همکاریهای سهجانبه میان ایران، روسیه و چین داشته است. در حقیقت درک مشترک سه کشور ایران، روسیه و چین از خطرات دامنهدار رویکرد یکجانبه امریکا، این کشورها را به سمت و سوی تقویت همکاریهای همهجانبه کشانده است؛ مناسباتی که بویژه پس از آغاز به کار دولت سید ابراهیم رئیسی در عرصه مناسبات سیاسی و اقتصادی دوجانبه و چندجانبه روند رو به پیشرفتی تجربه کرده و چنین وجهی از همکاری به دیگر حوزههای دفاعی، امنیتی و سیاسی تسری یافته است.
اهمیت این همکاریهای چندوجهی زمانی دوچندان میشود که به خاطر بیاوریم پیش از آن امریکا کوشیده بود با ائتلافهای ادعایی با شماری از همپیمانانش در منطقه خاورمیانه و آسیا، از شرکای عربی گرفته تا بازیگرانی همچون کرهجنوبی و استرالیا پیوندی ایجاد کند که ایران و همپیمانان آسیاییاش را با چالشهای امنیتی در سطحی افزونتر روبهرو کند. این چالش به موازات سیاستی که علیه ایران در زمین بازی هستهای از سوی امریکا در پیش گرفته شد، همزمان بود با سیاست معروف چرخش به آسیا که واشنگتن بر مبنای آن، چین را در کنار روسیه و ایران در رده یک تهدید بزرگ طبقهبندی میکرد. ذیل چنین نگاهی بود که ایالاتمتحده درصدد برآمد با ایجاد چالشهای متعدد در منطقه آسیا هزینه ایران، روسیه و چین را بابت تقویت پیوندهای میان خود افزایش دهد.
تلاش برای ازهم پاشیدن مثلث
رویکردی که واشنگتن برای مواجهه با رابطه رو به افزون تهران و مسکو و ائتلاف سهجانبه این سه قدرت در دستور کار قرار داده، به نوعی اجرای استراتژی مطلوب هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق و سیاستمدار کهنهکار امریکا است که نوعی سیاست ترکیبی را پیشنهاد میکند که دو مؤلفه کلیدی «موازنه قدرت» و «تفرقه انداختن و حکومت کردن» را برای ازهم پاشیدن مثلث آسیایی با ایران، روسیه و چین در نظر میگیرد؛ استراتژی که در بطن خود فرسایشی کردن و ایجاد مزاحمت برای ایران در مسیر همکاری با روسیه و چین و فاصله انداختن میان روسیه و شریک راهبردیاش یعنی چین را دنبال میکند. تاکتیک موضعگیریهای دیپلماتیک اخیر مقامهای امریکایی و بریتانیایی درباره همکاریهای متعارف نظامی ایران و روسیه، دامن زدن به ابعاد بحران اوکراین با هدف افزایش فشار به روسیه و متوقف کردن مذاکرات وین و وسعت بخشیدن به عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی ذیل این رویکرد تعریف میشود.
اینچنین است که رویکرد جمهوری اسلامی مبنی بر گسترش رابطه با روسیه و چین که ناظر بر تقویت چندجانبهگرایی به جریان افتاده است، هدف نگرانی امریکایی واقع شده که تا پیش از این در قالب ائتلافهای نیمبند در عرصه همکاریهای امنیتی و نظامی نتوانسته است معادله قدرت را در این بخش مهم از جغرافیای جهان برهم بریزد و محور یکجانبهگرایانه خود را به بازیگران اثرگذار این منطقه همچون ایران تحمیل کند.
اخبــــار
نشریه «پولیتیکو» از مخالفت بسیاری از کشورهای عضو کمیسیون مقام زن سازمان ملل با قطعنامه ضد ایرانی خبر داد
نهادهای سازمان ملل
در خدمت سیاسی کاری امریکا
گروه سیاسی/ تلاش همه جانبه ایالات متحده امریکا در روند تقابل علیه جمهوری اسلامی ایران که به بهانه اغتشاشات اخیر با بهرهگیری از ظرفیت سازکارهای بینالمللی متمرکز شده، با مخالفت شمار زیادی از بازیگران بینالملل روبهرو شده است. واشنگتن در جدیدترین تلاش خود علیه ایران قصد دارد در ۱۴ دسامبر (۲۳ آذرماه) قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل را به رأی بگذارد. اما این طرح در حالی در دستور کار قرار گرفته که رسانه امریکایی «پولیتیکو» گزارش داده است بسیاری از اعضای سازمان ملل از دیکته امریکا مبنی بر تعیین استحقاق عضویت کشورها در نهادهای این سازمان بینالمللی ابراز نارضایتی کردهاند. «پولیتیکو» در این گزارش به نقل از شماری از دیپلماتهای آگاه نوشت که حتی برخی متحدان سنتی امریکا در مواجهه با تلاشهای دولت «جو بایدن» برای حذف ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل که قرار است روز چهارشنبه پیشرو به رأی گذاشته شود، با احتیاط برخورد میکنند؛ زیرا نگرانی این کشورها از اقدامات کنونی واشنگتن علیه برخی از کشورها افزایش یافته است. به نوشته «پولیتیکو»، مقاومت این کشورها در برابر خواسته دولت «بایدن» نشان میدهد که علیرغم تلاشهای واشنگتن در جهت ایجاد اعتبار برای ایالات متحده در چنین مجامعی، تا چه حد نهادهای چندجانبه میتوانند برای این کشور چالشبرانگیز باشند. این نشریه امریکایی به نقل از «ریچارد گوان»، تحلیلگر سازمان ملل در گروه بینالمللی بحران مینویسد: «اقدامات امریکا که بیش از پیش بر استفاده از تاکتیک حذف متمرکز شده و اخیراً ایران را هدف قرار داده است، منجر به ایجاد بیاعتمادی در چنین نهادهایی میان اعضا میشود و ممکن است در آینده شامل حال کشورهای بیشتری شود.»
به نظر میرسد واکنش این کشورها از اقدامات سوگیرانه واشنگتن علیه یک عضو دیگر سازمان ملل ناشی از نگرانی آنها از ایجاد رویهای باشد که ممکن است در آیندهای نه چندان دور در سیستم سازمانهای بینالمللی جریان یابد و موقعیت برابری اعضا را در برابر اعمال نفوذ سیاسی قدرتهای بزرگ به خطر بیندازد. خاصه آنکه یکی از اهداف بنیادین برای نهادی در سطح سازمان ملل، صیانت از حقوق کشورها در قبال سوءاستفاده سیاسی و منفعتطلبانه دیگر بازیگران تعریف شده است. در همین راستا میتوان طرح درخواست حذف ایران از کمیسیون زن سازمان ملل را که بر پایه ادعاها و فرضیات موهوم علیه ایران صورت گرفته است، نشانهای از تلاش امریکا برای بهرهگیری سوگیرانه این کشور از سیستم سازمان ملل برای اهداف سیاسی خود دانست. پیش از این، امریکا و همپیمانان غربیاش در پی فوت مهسا امینی و آغاز ناآرامیهای داخلی در ایران، عملاً با ورود جدی به صحنه، مهندسی این حوادث را در دست گرفته و با برگزاری نشستهایی با مخالفان جمهوری اسلامی ایران بر اقدامات ضد ایرانی خود شدت بخشیده و بر فهرست تحریمهای ضد ایرانی به بهانه نقض حقوق بشر افزوده بودند. تصویب قطعنامهای علیه ایران در شورای حقوق بشر و تلاش برای تشکیل کمیته حقیقتیاب علیه ایران از جمله اقداماتی بود که کشورهای غربی کوشیدند با سوءاستفاده از سازکار نهادهای زیر مجموعه سازمان ملل علیه ایران در پیش گیرند. این مجموعه اقدامات علیه جمهوری اسلامی بویژه در هفتهها و ماههای اخیر دارای چنان ابعادی شده که ماهیت سیاسی آن از نگاه قریب به اتفاق بازیگران صحنه بینالملل پوشیده نمانده است. اقداماتی که نتیجه مستقیم بهکارگیری اطلاعات نادرست چند کشور معدود غربی در مجامع بینالمللی است تا از قبل آن منافع سیاسی یکجانبه خود را محقق سازند. از اینرو قابل انتظار است چنانکه «پولیتیکو» گزارش داده است اعضای سازمان ملل حتی کشورهای نزدیک به قدرتهای بزرگ نسبت به رویکرد یکجانبهگرایانه و سیاسی آنها در مجامع بینالمللی واکنش منفی نشان دهند.
در گفتوگوی امیرعبداللهیان و بورل مطرح شد
ایران به تحریم و مداخله پاسخ میدهد
در پی مواضع مداخلهجویانه امریکا و سه کشور اروپایی در مورد مسائل داخلی ایران، وزیر امور خارجه کشورمان در گفتوگویی مفصل با مسئول سیاست خارجی اروپا تأکید کرد ایران به تحریم و مداخله پاسخ میدهد. به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در خصوص گفتوگو با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا نوشت: در پاسخ به تماس آقای بورل، ٧٠ دقیقه صحبت کردیم. گفتم به امریکا و سه کشور اروپا بگویید اگر فکر میکنند میتوانند با فشار و ابزارسازی، در مذاکره امتیاز بیشتر بگیرند، حتماً در اشتباهند. به تحریم و مداخله پاسخ میدهیم. همزمان در مسیر گام نهایی توافق خوب، قوی و پایدار هستیم.
احضار سفیر انگلیس به وزارت امورخارجه
پیرو استمرار اظهارات مداخلهجویانه مقامات بریتانیایی در مورد تحولات داخلی جمهوری اسلامی ایران و حمایت آنها از ترور و اغتشاش و اعمال تحریمهای غیرقانونی علیه شماری از اتباع ایران، «سایمون شرکلیف» سفیر این کشور دیروز از سوی رئیس اداره سوم غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد.
به گزارش مهر، در این دیدار تداوم اظهارات مداخلهجویانه و خارج از نزاکت مقامات بریتانیا درباره امور داخلی ایران و حمایتهای دولتی و رسانهای آن کشور از اغتشاشات و وضع تحریمهای بلاوجه و ریاکارانه بریتانیا علیه اتباع جمهوری اسلامی ایران شدیداً محکوم و تأکید شد که تلاش بریتانیا و رسانههای لندننشین و دولتی آن کشور برای دمیدن تنفس مصنوعی در اغتشاشات راه به جایی نمیبرد و نتیجهای جز افزایش نفرت مردم ایران از تداوم سیاستهای ضد ایرانی آن کشور نخواهد داشت. همچنین به سفیر اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران حق اقدام متقابل برای پاسخ به تحریمهای اعلام شده بریتانیا را برای خود محفوظ میداند. سفیر بریتانیا اعلام کرد مراتب را در اسرع وقت به کشورش منتقل خواهد کرد.
تعیین سرپرست دیوان محاسبات کشور
سید ضیاءالدین نورالدینی بر اساس حکمی از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی بهعنوان سرپرست دیوان محاسبات کشور منصوب شد. به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف در متن این حکم تصریح کرد: انتظار میرود تا زمان اجرای بند «۴» ماده (۵۱) قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی و ماده (۱۱) قانون دیوان محاسبات کشور ضمن بهرهگیری از همه ظرفیتهای موجود، نسبت به انجام امور و مسئولیتهای دیوان اقدام کنید. گفتنی است مهرداد بذرپاش رئیس کل سابق دیوان محاسبات کشور هفته گذشته با رأی نمایندگان مجلس بهعنوان وزیر راهوشهرسازی انتخاب شد.
مراسم تشییع پیکر رستم قاسمی امروز برگزار میشود
آیین تشییع پیکر رستم قاسمی صبح یکشنبه ۲۰ آذرماه در تهران برگزار میشود. به گزارش ایرنا، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیهای اعلام کرد: آیین تشییع پیکر سردار سرافراز، جانباز عالیقدر و مجاهد عرصه دفاع مقدس و جبهه مقاومت و سازندگی سرتیپ پاسدار مهندس رستم قاسمی، وزیر سابق راهوشهرسازی یکشنبه ۲۰ آذرماه از ساعت ۹ صبح از مقابل مسجد پیامبراعظم(ص) واقع در شهرک شهید محلاتی تهران به سمت مقبرة الشهدای این شهرک برگزار میشود. بنا بر این اطلاعیه، آیین گرامیداشت یاد و خاطره این سردار مخلص و مجاهد خدوم با حضور مقامات و مسئولان عالیرتبه لشکری و کشوری، همکاران و همرزمان و مردم قدرشناس و شهیدپرور روز دوشنبه (۲۱ آذرماه) از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶:۳۰ در مسجد پیامبر اعظم(ص) شهرک شهید محلاتی برگزار میشود.
نهادهای سازمان ملل
در خدمت سیاسی کاری امریکا
گروه سیاسی/ تلاش همه جانبه ایالات متحده امریکا در روند تقابل علیه جمهوری اسلامی ایران که به بهانه اغتشاشات اخیر با بهرهگیری از ظرفیت سازکارهای بینالمللی متمرکز شده، با مخالفت شمار زیادی از بازیگران بینالملل روبهرو شده است. واشنگتن در جدیدترین تلاش خود علیه ایران قصد دارد در ۱۴ دسامبر (۲۳ آذرماه) قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل را به رأی بگذارد. اما این طرح در حالی در دستور کار قرار گرفته که رسانه امریکایی «پولیتیکو» گزارش داده است بسیاری از اعضای سازمان ملل از دیکته امریکا مبنی بر تعیین استحقاق عضویت کشورها در نهادهای این سازمان بینالمللی ابراز نارضایتی کردهاند. «پولیتیکو» در این گزارش به نقل از شماری از دیپلماتهای آگاه نوشت که حتی برخی متحدان سنتی امریکا در مواجهه با تلاشهای دولت «جو بایدن» برای حذف ایران از کمیسیون زنان سازمان ملل که قرار است روز چهارشنبه پیشرو به رأی گذاشته شود، با احتیاط برخورد میکنند؛ زیرا نگرانی این کشورها از اقدامات کنونی واشنگتن علیه برخی از کشورها افزایش یافته است. به نوشته «پولیتیکو»، مقاومت این کشورها در برابر خواسته دولت «بایدن» نشان میدهد که علیرغم تلاشهای واشنگتن در جهت ایجاد اعتبار برای ایالات متحده در چنین مجامعی، تا چه حد نهادهای چندجانبه میتوانند برای این کشور چالشبرانگیز باشند. این نشریه امریکایی به نقل از «ریچارد گوان»، تحلیلگر سازمان ملل در گروه بینالمللی بحران مینویسد: «اقدامات امریکا که بیش از پیش بر استفاده از تاکتیک حذف متمرکز شده و اخیراً ایران را هدف قرار داده است، منجر به ایجاد بیاعتمادی در چنین نهادهایی میان اعضا میشود و ممکن است در آینده شامل حال کشورهای بیشتری شود.»
به نظر میرسد واکنش این کشورها از اقدامات سوگیرانه واشنگتن علیه یک عضو دیگر سازمان ملل ناشی از نگرانی آنها از ایجاد رویهای باشد که ممکن است در آیندهای نه چندان دور در سیستم سازمانهای بینالمللی جریان یابد و موقعیت برابری اعضا را در برابر اعمال نفوذ سیاسی قدرتهای بزرگ به خطر بیندازد. خاصه آنکه یکی از اهداف بنیادین برای نهادی در سطح سازمان ملل، صیانت از حقوق کشورها در قبال سوءاستفاده سیاسی و منفعتطلبانه دیگر بازیگران تعریف شده است. در همین راستا میتوان طرح درخواست حذف ایران از کمیسیون زن سازمان ملل را که بر پایه ادعاها و فرضیات موهوم علیه ایران صورت گرفته است، نشانهای از تلاش امریکا برای بهرهگیری سوگیرانه این کشور از سیستم سازمان ملل برای اهداف سیاسی خود دانست. پیش از این، امریکا و همپیمانان غربیاش در پی فوت مهسا امینی و آغاز ناآرامیهای داخلی در ایران، عملاً با ورود جدی به صحنه، مهندسی این حوادث را در دست گرفته و با برگزاری نشستهایی با مخالفان جمهوری اسلامی ایران بر اقدامات ضد ایرانی خود شدت بخشیده و بر فهرست تحریمهای ضد ایرانی به بهانه نقض حقوق بشر افزوده بودند. تصویب قطعنامهای علیه ایران در شورای حقوق بشر و تلاش برای تشکیل کمیته حقیقتیاب علیه ایران از جمله اقداماتی بود که کشورهای غربی کوشیدند با سوءاستفاده از سازکار نهادهای زیر مجموعه سازمان ملل علیه ایران در پیش گیرند. این مجموعه اقدامات علیه جمهوری اسلامی بویژه در هفتهها و ماههای اخیر دارای چنان ابعادی شده که ماهیت سیاسی آن از نگاه قریب به اتفاق بازیگران صحنه بینالملل پوشیده نمانده است. اقداماتی که نتیجه مستقیم بهکارگیری اطلاعات نادرست چند کشور معدود غربی در مجامع بینالمللی است تا از قبل آن منافع سیاسی یکجانبه خود را محقق سازند. از اینرو قابل انتظار است چنانکه «پولیتیکو» گزارش داده است اعضای سازمان ملل حتی کشورهای نزدیک به قدرتهای بزرگ نسبت به رویکرد یکجانبهگرایانه و سیاسی آنها در مجامع بینالمللی واکنش منفی نشان دهند.
در گفتوگوی امیرعبداللهیان و بورل مطرح شد
ایران به تحریم و مداخله پاسخ میدهد
در پی مواضع مداخلهجویانه امریکا و سه کشور اروپایی در مورد مسائل داخلی ایران، وزیر امور خارجه کشورمان در گفتوگویی مفصل با مسئول سیاست خارجی اروپا تأکید کرد ایران به تحریم و مداخله پاسخ میدهد. به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در خصوص گفتوگو با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا نوشت: در پاسخ به تماس آقای بورل، ٧٠ دقیقه صحبت کردیم. گفتم به امریکا و سه کشور اروپا بگویید اگر فکر میکنند میتوانند با فشار و ابزارسازی، در مذاکره امتیاز بیشتر بگیرند، حتماً در اشتباهند. به تحریم و مداخله پاسخ میدهیم. همزمان در مسیر گام نهایی توافق خوب، قوی و پایدار هستیم.
احضار سفیر انگلیس به وزارت امورخارجه
پیرو استمرار اظهارات مداخلهجویانه مقامات بریتانیایی در مورد تحولات داخلی جمهوری اسلامی ایران و حمایت آنها از ترور و اغتشاش و اعمال تحریمهای غیرقانونی علیه شماری از اتباع ایران، «سایمون شرکلیف» سفیر این کشور دیروز از سوی رئیس اداره سوم غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد.
به گزارش مهر، در این دیدار تداوم اظهارات مداخلهجویانه و خارج از نزاکت مقامات بریتانیا درباره امور داخلی ایران و حمایتهای دولتی و رسانهای آن کشور از اغتشاشات و وضع تحریمهای بلاوجه و ریاکارانه بریتانیا علیه اتباع جمهوری اسلامی ایران شدیداً محکوم و تأکید شد که تلاش بریتانیا و رسانههای لندننشین و دولتی آن کشور برای دمیدن تنفس مصنوعی در اغتشاشات راه به جایی نمیبرد و نتیجهای جز افزایش نفرت مردم ایران از تداوم سیاستهای ضد ایرانی آن کشور نخواهد داشت. همچنین به سفیر اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران حق اقدام متقابل برای پاسخ به تحریمهای اعلام شده بریتانیا را برای خود محفوظ میداند. سفیر بریتانیا اعلام کرد مراتب را در اسرع وقت به کشورش منتقل خواهد کرد.
تعیین سرپرست دیوان محاسبات کشور
سید ضیاءالدین نورالدینی بر اساس حکمی از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی بهعنوان سرپرست دیوان محاسبات کشور منصوب شد. به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف در متن این حکم تصریح کرد: انتظار میرود تا زمان اجرای بند «۴» ماده (۵۱) قانون آییننامه داخلی مجلس شورای اسلامی و ماده (۱۱) قانون دیوان محاسبات کشور ضمن بهرهگیری از همه ظرفیتهای موجود، نسبت به انجام امور و مسئولیتهای دیوان اقدام کنید. گفتنی است مهرداد بذرپاش رئیس کل سابق دیوان محاسبات کشور هفته گذشته با رأی نمایندگان مجلس بهعنوان وزیر راهوشهرسازی انتخاب شد.
مراسم تشییع پیکر رستم قاسمی امروز برگزار میشود
آیین تشییع پیکر رستم قاسمی صبح یکشنبه ۲۰ آذرماه در تهران برگزار میشود. به گزارش ایرنا، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیهای اعلام کرد: آیین تشییع پیکر سردار سرافراز، جانباز عالیقدر و مجاهد عرصه دفاع مقدس و جبهه مقاومت و سازندگی سرتیپ پاسدار مهندس رستم قاسمی، وزیر سابق راهوشهرسازی یکشنبه ۲۰ آذرماه از ساعت ۹ صبح از مقابل مسجد پیامبراعظم(ص) واقع در شهرک شهید محلاتی تهران به سمت مقبرة الشهدای این شهرک برگزار میشود. بنا بر این اطلاعیه، آیین گرامیداشت یاد و خاطره این سردار مخلص و مجاهد خدوم با حضور مقامات و مسئولان عالیرتبه لشکری و کشوری، همکاران و همرزمان و مردم قدرشناس و شهیدپرور روز دوشنبه (۲۱ آذرماه) از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۶:۳۰ در مسجد پیامبر اعظم(ص) شهرک شهید محلاتی برگزار میشود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
ابعاد فرهنگی توطئه اخیر باید بررسی شود
-
روسیه به ایران جنگنده پیشرفته سوخو ـ 35 میدهد
-
اخبــــار
اخبارایران آنلاین