ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از کم و کیف آثار شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت گزارش میدهد
کنجکاوی پشت ویترین حقیقت
فرهنگی/ شانزدهمین دوره از جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»، به دبیری محمد حمیدیمقدم از امروز در پردیس سینمایی ملت آغاز میشود. از میان 101 فیلم متقاضی در بخش بلند، 16 مستند فرصت دیده شدن در مهمترین ویترین نمایش آثار مستند را یافتهاند. در تقسیمبندی ژانری این 16 اثر، مستندهای اجتماعی و پرتره با 4 اثر صدرنشین است و مستندهای گونه مقاومت و پایداری با 3 اثر در رده بعدی قرار دارد. در گزارش پیشرو آثار بخش ملی در ژانرهای مختلف را مرور کردهایم و اشاره کوتاهی داشتهایم به برخی آثار شاخص بخش نیمهبلند و مستند کوتاه که در این تقسیمبندی قرار میگیرند. همچنین نگاهی داشتهایم به فهرست آثاری که به لحاظ سوژه و موضوع کنجکاوی برانگیز هستند.
صدرنشینی با مستندهای اجتماعی
مستندسازی بر اساس جستوجوی حقیقت و مطالبهگری معنا پیدا میکند. بر همین اساس هر سال و در ادوار مختلف بیشترین سهم از آثار به مستندهای اجتماعی اختصاص پیدا میکند. در این دوره نیز از میان 518 اثر متقاضی حضور در جشنواره، سهم مستندهای اجتماعی و شهری بیش از دیگر آثار بوده و در میان 15 مستند بلند راه یافته به بخش مسابقه نیز 4 مستند به حوزه اجتماعی اختصاص دارد. «اپی بین مرگ و زندگی» بهکارگردانی مهدی سالکی، «خونه مامان شکوه» به کارگردانی مهدی بخشیمقدم، «سه نهزارم» به کارگردانی بهروز نورانیپور و «پیله ابریشم» ساخته محسن آقایی با موضوع اختلال هویت جنسی؛ آثار این حوزه در بخش مستندهای بلند مسابقه ملی است. از آثار قابل توجه این حوزه در بخش نیمهبلند میتوان از «واهگ» به کارگردانی حدیث جان بزرگی نام برد. این مستند داستان زنی بلوچ را روایت میکند که در مناطق محروم بلوچستان، کارهای فرهنگی و پرورشی برای کودکان انجام میدهد. منطقهای که زیرساختهای آموزشی و پرورشی آن بسیار کم است.
مستندهای «پرتره» با 4 اثر دیگر رکورددار بخش بلند مسابقه ملی است. مستند «امینالضرب» به کارگردانی جمشید بیات ترک، پرترهای از زندگی حاج محمدحسن اصفهانی ملقب به امینالضرب بزرگترین تاجر ایرانی قرن نوزدهم میلادی است. «برای پس از مرگم» به کارگردانی عبدالرضا نعمتاللهی درباره مرحوم علی صفاییحائری است. روحانی پیشرویی که در زمان حیاتش قدر ندید و تا سالها آثار و مجالسش با محدودیتهایی همراه بود اما به تدریج مورد توجه قرار گرفت و جای خودش را میان مخاطبان باز کرد. «قانماز» مستندی به کارگردانی علی قاسمی است که جدال پیرمردی به نام حاج حسین بر سر اموال خود که قرار است پس از مرگش تقسیم شود را به ترسیم میکشد. مستند «غیرمسکونی» به کارگردانی مسعود زارعیان نیز از دیگر آثاری است که در ژانر پرتره ساخته شده و درباره یک روحانی جوان در حاشیه شهر مشهد است که در مناطق کمبرخوردار کمکرسانی میکند و در زندگی شخصی دچار چالش میشود.
در بخش بلند این دوره از جشنواره 3 اثر در گونه مستندهای مقاومت و پایداری به بخش مسابقه راه یافتهاند. مستند «پاییز پنجاه سالگی»، به کارگردانی محسن اسلامزاده، شخصیت حاج قاسم سلیمانی با محوریت فرماندهی مردمی این سپهبد را از دریچه دید سردار شهیدمحمد جمالی بهتصویر میکشد. مستند «ردی از یک مرد» به کارگردانی ساسان فلاحفر نیز شخصیت حاج قاسم سلیمانی را از زاویه دید متفاوتی روایت میکند. این مستند سراغ اهالی روستای قنات ملک (زادگاه او در استان کرمان) میرود و پای خاطرات مردمی مینشیند که قاسم سلیمانی را از ابتدای تولدش میشناختند. «قرار روز شانزدهم» به کارگردانی سید محمد احسان اصغرزاده نیز روایتی از حضور شهادتطلبانه مدافع حرم محمدحسین محمدخانی در جبهههای مقابله با دشمنان تکفیری است.
بخش مستند سیاسی از حوزههای کمرونق ادوار مختلف جشنواره است. عدم دسترسی به اطلاعات و اسناد و همچنین ریسک بالای ساخت مستند سیاسی دلیل پرهیز فیلمسازان از ساخت اثر در این حوزه است. در جشنواره امسال نیز صرفاً یک مستند بلند در این حوزه حضور دارد. «برزخیها» به کارگردانی عارف افشار تک اثر این بخش است که به حواشی و جنجال اکران فیلم «برزخیها» به کارگردانی ایرج قادری میپردازد. «آقانعمت» به کارگردانی علی تک روستا تنها اثر ژانر ورزشی در بخش بلند است. این مستند امیدبخش قصه شخصی را روایت میکند که در زندگی خود ورشکست شده و از همسرش طلاق گرفته است، به همین علت به کوه پناه آورده و در مدتی کوتاه به یک راهنما برای کوهنوردان تبدیل شده است.
بحران آب بر صدر دغدغههای محیط زیستی
موضوعات محیط زیستی، اقلیمی، حیاتوحش و همچنین میراث فرهنگی و تاریخی که از اولویتهای فرهنگی کشور است نیز نمایندههایی در این دوره از جشنواره دارند. مستند «دنیای وحشی زاگرس» به کارگردانی فرشاد افشینپور ازجمله آثار بخش ملی در ژانر حیاتوحش است. افشینپور تلاش کرده در این مستند با تصویر قابلیت و زیبایی این رشته کوه، اطلاعات جامع و کاملی از آن به مخاطب ارائه دهد. مستند «دیافراگم» به کارگردانی جواد وطنی در ژانر «تاریخی-میراث فرهنگی» ساخته شده و تاریخ تحول ضبط موسیقی و صدا روی صفحههای گرامافون و تأثیرات سیاسی اجتماعی آن در یک دوره تاریخی را بهتصویر میکشد. فارغ از این دو اثر در بخش بلند، تعداد قابلتوجهی از آثار بخش کوتاه و نیمهبلند این دوره به موضوع بحران آب پرداختهاند. «آب ما را خواهد برد» به کارگردانی محمد احسانی درباره سیلابهای خوزستان، گلستان و لرستان و «خیشی که دشتها را شیار زد» به کارگردانی احسان غیبی حاجیور با موضوع تونلهای انتقال آب از همین دست آثار هستند. «اپوش» از دیگر آثار این دسته است. بهمن ابراهیمی در این مستند محیط زیستی، به مشکلات، تخریبها و کم آبیهای کوهستان الوند پرداخته است. «سرخدار» محسن سخا با موضوع حمایت از ذخیرهگاههای مهم درختان سرخدار جنگلهای هیرکانی از دیگر آثار این بخش است.
گستردگی و تنوع آثار سینماگران استانی
از امتیازهای جشنواره امسال حضور گسترده سینماگران استانی است. طبق اطلاعات ارائه شده در نشست خبری این دوره از جشنواره ۲۸ فیلم از ۱۶ استان در این دوره حاضر هستند و آنطور که حمیدیمقدم وعده داده «رنگآمیزی متنوع از اقلیمها در جشنواره «سینماحقیقت»، فرصتی است که باید آن را مغتنم شمرد.» «اسپانک» به کارگردانی محمدرضا خوشفرمان از سیستان و بلوچستان، «غیرمسکونی» به کارگردانی مسعود زارعیان از مشهد، «ردی از یک مرد» ساخته ساسان فلاحفر از کرمان، «آت اوغلان» هادی شریعتی از ترکمنصحرا، «یک قایق روی دریا» آرمان قلیپور دشتکی از استان چهارمحال و بختیاری، «سرخدار» محسن سخا از روستای سیاه رودبار، «واهگ» از سیستان و بلوچستان و... ازجمله آثاری هستند که این تنوع را به جشنواره آوردهاند. «کشیم عاشق» امیر آقاعبداللهی از مستندهای کوتاه و دیدنی این فهرست است که از زاویه دید یک مرغ دریایی مهاجر در یکی از تالابهای شمال ایران روایت میشود.
برش
حواس تان به این مستندها باشد
در سینمای داستانی معمولاً آثاری ذیل عنوان کنجکاوی برانگیزها دستهبندی میشود که مؤلفههایی چون ترکیب متفاوت بازیگران شناخته شده و سابقه فیلمساز و... در آن لحاظ شده باشد در سینمای مستند هم اگر چه هر کار تازه از فیلمساز آزمون پسداده انگیزهای کافی است برای اینکه توجه علاقهمندان جدی این حوزه را معطوف خود کند اما احتمالاً عنصر وسوسهکننده برای مخاطب موضوع و سوژه مستند است. داستان مردی مبتلا به کرونا که در یکی از بیمارستانهای سوئد بستری است و هر لحظه به مرگ نزدیک میشود و در عین حال روند درمان و حتی تجربه نزدیک به مرگ و تونل نور و... را ثبت و تصویرسازی میکند به خودی خود پرکشش است اما جذابیت «اپی بین مرگ و زندگی» به کارگردانی مهدی سالکی فارغ از این ویژگی، به لحاظ روایت مستند و پررنگ بودن عنصر حقیقت از آثار قابل توجه این دوره است. «قانماز» ساخته علی قاسمی و جعفر موسوی از دیگر آثاری است که به خاطر لحن عامیانه و واقعی و تصویر عریان رابطه پدر و پسری و نسبتهای خانوادگی در این فهرست قرار میگیرد. این مستند درباره خانوادهای است که با وجود مایملک زیاد در شرایطی سخت زندگی میکنند و فرزندان خانواده منتظرند تا این میراث بینشان تقسیم شود. «خونه مامان شکوه» به احتمال زیاد یکی از آثار پرمخاطب این دوره از جشنواره است. این مستند به کارگردانی مهدی بخشیمقدم به داستان مامان شکوه میپردازد که صاحب کمپی است که دختران جوان و نوجوان به صورت اجباری برای ترک اعتیاد به آنجا میآیند و با گرفتن تست ایدز با چالش تازه مواجه میشوند. مستند «سه نهزارم» به کارگردانی بهروز نورانیپور، با موضوع زنان ایزدی از دیگر آثار بلند پرکشش بخش مسابقه ملی است که در این فهرست قرار میگیرد. «دفک» ساخته بهنام بیرموند از مستندهای دیدنی بخش نیمهبلند است و موضوع آن درباره یک خانواده هشت نفره بختیاری است که اغلب آنها سواد خواندن و نوشتن ندارند و به صورت خودآموز و بدون آنکه خبر داشته باشند، نقاشیهایی مدرن میکشند. از دیگر آثار دیدنی این بخش میتوان به فیلم خوشساخت «اسپانک» به کارگردانی محمدرضا خوشفرمان اشاره کرد که درباره جامعه سیاهپوستان جنوب ایران است؛ کسانی که تا مدتها با برچسب برده بودن در این منطقه زندگی کردهاند و حالا با ایجاد یک سد، روستایی که به دست خودشان بنا کردهاند و نخلهایی که کاشتهاند زیر آب میرود. «ساموراییها در کردستان» مصعب عباسی و سرکوت نیکدل با موضوع ماشینهای تویوتا در فرهنگ کردستان هم از آثار دیدنی مستندهای کوتاه است. به این فهرست باید مستند کوتاه «جاده استخوان» دیگر اثر بهروز نورانیپور را اضافه کرد که شخصیت اصلی آن پسربچه 13 سالهای است که در کارخانه یخسازی برای حقوق ناچیز روزانه کار میکند. عنوان این مستند احتمالاً برگرفته از جادهای در سیبری است که در دهه 30 تا 50 میلادی به دست زندانیان و با استفاده از ابزار دستی و بدون دخالت هیچ نوع ماشینی، در دوران حکومت استالین در اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد.
صدرنشینی با مستندهای اجتماعی
مستندسازی بر اساس جستوجوی حقیقت و مطالبهگری معنا پیدا میکند. بر همین اساس هر سال و در ادوار مختلف بیشترین سهم از آثار به مستندهای اجتماعی اختصاص پیدا میکند. در این دوره نیز از میان 518 اثر متقاضی حضور در جشنواره، سهم مستندهای اجتماعی و شهری بیش از دیگر آثار بوده و در میان 15 مستند بلند راه یافته به بخش مسابقه نیز 4 مستند به حوزه اجتماعی اختصاص دارد. «اپی بین مرگ و زندگی» بهکارگردانی مهدی سالکی، «خونه مامان شکوه» به کارگردانی مهدی بخشیمقدم، «سه نهزارم» به کارگردانی بهروز نورانیپور و «پیله ابریشم» ساخته محسن آقایی با موضوع اختلال هویت جنسی؛ آثار این حوزه در بخش مستندهای بلند مسابقه ملی است. از آثار قابل توجه این حوزه در بخش نیمهبلند میتوان از «واهگ» به کارگردانی حدیث جان بزرگی نام برد. این مستند داستان زنی بلوچ را روایت میکند که در مناطق محروم بلوچستان، کارهای فرهنگی و پرورشی برای کودکان انجام میدهد. منطقهای که زیرساختهای آموزشی و پرورشی آن بسیار کم است.
مستندهای «پرتره» با 4 اثر دیگر رکورددار بخش بلند مسابقه ملی است. مستند «امینالضرب» به کارگردانی جمشید بیات ترک، پرترهای از زندگی حاج محمدحسن اصفهانی ملقب به امینالضرب بزرگترین تاجر ایرانی قرن نوزدهم میلادی است. «برای پس از مرگم» به کارگردانی عبدالرضا نعمتاللهی درباره مرحوم علی صفاییحائری است. روحانی پیشرویی که در زمان حیاتش قدر ندید و تا سالها آثار و مجالسش با محدودیتهایی همراه بود اما به تدریج مورد توجه قرار گرفت و جای خودش را میان مخاطبان باز کرد. «قانماز» مستندی به کارگردانی علی قاسمی است که جدال پیرمردی به نام حاج حسین بر سر اموال خود که قرار است پس از مرگش تقسیم شود را به ترسیم میکشد. مستند «غیرمسکونی» به کارگردانی مسعود زارعیان نیز از دیگر آثاری است که در ژانر پرتره ساخته شده و درباره یک روحانی جوان در حاشیه شهر مشهد است که در مناطق کمبرخوردار کمکرسانی میکند و در زندگی شخصی دچار چالش میشود.
در بخش بلند این دوره از جشنواره 3 اثر در گونه مستندهای مقاومت و پایداری به بخش مسابقه راه یافتهاند. مستند «پاییز پنجاه سالگی»، به کارگردانی محسن اسلامزاده، شخصیت حاج قاسم سلیمانی با محوریت فرماندهی مردمی این سپهبد را از دریچه دید سردار شهیدمحمد جمالی بهتصویر میکشد. مستند «ردی از یک مرد» به کارگردانی ساسان فلاحفر نیز شخصیت حاج قاسم سلیمانی را از زاویه دید متفاوتی روایت میکند. این مستند سراغ اهالی روستای قنات ملک (زادگاه او در استان کرمان) میرود و پای خاطرات مردمی مینشیند که قاسم سلیمانی را از ابتدای تولدش میشناختند. «قرار روز شانزدهم» به کارگردانی سید محمد احسان اصغرزاده نیز روایتی از حضور شهادتطلبانه مدافع حرم محمدحسین محمدخانی در جبهههای مقابله با دشمنان تکفیری است.
بخش مستند سیاسی از حوزههای کمرونق ادوار مختلف جشنواره است. عدم دسترسی به اطلاعات و اسناد و همچنین ریسک بالای ساخت مستند سیاسی دلیل پرهیز فیلمسازان از ساخت اثر در این حوزه است. در جشنواره امسال نیز صرفاً یک مستند بلند در این حوزه حضور دارد. «برزخیها» به کارگردانی عارف افشار تک اثر این بخش است که به حواشی و جنجال اکران فیلم «برزخیها» به کارگردانی ایرج قادری میپردازد. «آقانعمت» به کارگردانی علی تک روستا تنها اثر ژانر ورزشی در بخش بلند است. این مستند امیدبخش قصه شخصی را روایت میکند که در زندگی خود ورشکست شده و از همسرش طلاق گرفته است، به همین علت به کوه پناه آورده و در مدتی کوتاه به یک راهنما برای کوهنوردان تبدیل شده است.
بحران آب بر صدر دغدغههای محیط زیستی
موضوعات محیط زیستی، اقلیمی، حیاتوحش و همچنین میراث فرهنگی و تاریخی که از اولویتهای فرهنگی کشور است نیز نمایندههایی در این دوره از جشنواره دارند. مستند «دنیای وحشی زاگرس» به کارگردانی فرشاد افشینپور ازجمله آثار بخش ملی در ژانر حیاتوحش است. افشینپور تلاش کرده در این مستند با تصویر قابلیت و زیبایی این رشته کوه، اطلاعات جامع و کاملی از آن به مخاطب ارائه دهد. مستند «دیافراگم» به کارگردانی جواد وطنی در ژانر «تاریخی-میراث فرهنگی» ساخته شده و تاریخ تحول ضبط موسیقی و صدا روی صفحههای گرامافون و تأثیرات سیاسی اجتماعی آن در یک دوره تاریخی را بهتصویر میکشد. فارغ از این دو اثر در بخش بلند، تعداد قابلتوجهی از آثار بخش کوتاه و نیمهبلند این دوره به موضوع بحران آب پرداختهاند. «آب ما را خواهد برد» به کارگردانی محمد احسانی درباره سیلابهای خوزستان، گلستان و لرستان و «خیشی که دشتها را شیار زد» به کارگردانی احسان غیبی حاجیور با موضوع تونلهای انتقال آب از همین دست آثار هستند. «اپوش» از دیگر آثار این دسته است. بهمن ابراهیمی در این مستند محیط زیستی، به مشکلات، تخریبها و کم آبیهای کوهستان الوند پرداخته است. «سرخدار» محسن سخا با موضوع حمایت از ذخیرهگاههای مهم درختان سرخدار جنگلهای هیرکانی از دیگر آثار این بخش است.
گستردگی و تنوع آثار سینماگران استانی
از امتیازهای جشنواره امسال حضور گسترده سینماگران استانی است. طبق اطلاعات ارائه شده در نشست خبری این دوره از جشنواره ۲۸ فیلم از ۱۶ استان در این دوره حاضر هستند و آنطور که حمیدیمقدم وعده داده «رنگآمیزی متنوع از اقلیمها در جشنواره «سینماحقیقت»، فرصتی است که باید آن را مغتنم شمرد.» «اسپانک» به کارگردانی محمدرضا خوشفرمان از سیستان و بلوچستان، «غیرمسکونی» به کارگردانی مسعود زارعیان از مشهد، «ردی از یک مرد» ساخته ساسان فلاحفر از کرمان، «آت اوغلان» هادی شریعتی از ترکمنصحرا، «یک قایق روی دریا» آرمان قلیپور دشتکی از استان چهارمحال و بختیاری، «سرخدار» محسن سخا از روستای سیاه رودبار، «واهگ» از سیستان و بلوچستان و... ازجمله آثاری هستند که این تنوع را به جشنواره آوردهاند. «کشیم عاشق» امیر آقاعبداللهی از مستندهای کوتاه و دیدنی این فهرست است که از زاویه دید یک مرغ دریایی مهاجر در یکی از تالابهای شمال ایران روایت میشود.
برش
حواس تان به این مستندها باشد
در سینمای داستانی معمولاً آثاری ذیل عنوان کنجکاوی برانگیزها دستهبندی میشود که مؤلفههایی چون ترکیب متفاوت بازیگران شناخته شده و سابقه فیلمساز و... در آن لحاظ شده باشد در سینمای مستند هم اگر چه هر کار تازه از فیلمساز آزمون پسداده انگیزهای کافی است برای اینکه توجه علاقهمندان جدی این حوزه را معطوف خود کند اما احتمالاً عنصر وسوسهکننده برای مخاطب موضوع و سوژه مستند است. داستان مردی مبتلا به کرونا که در یکی از بیمارستانهای سوئد بستری است و هر لحظه به مرگ نزدیک میشود و در عین حال روند درمان و حتی تجربه نزدیک به مرگ و تونل نور و... را ثبت و تصویرسازی میکند به خودی خود پرکشش است اما جذابیت «اپی بین مرگ و زندگی» به کارگردانی مهدی سالکی فارغ از این ویژگی، به لحاظ روایت مستند و پررنگ بودن عنصر حقیقت از آثار قابل توجه این دوره است. «قانماز» ساخته علی قاسمی و جعفر موسوی از دیگر آثاری است که به خاطر لحن عامیانه و واقعی و تصویر عریان رابطه پدر و پسری و نسبتهای خانوادگی در این فهرست قرار میگیرد. این مستند درباره خانوادهای است که با وجود مایملک زیاد در شرایطی سخت زندگی میکنند و فرزندان خانواده منتظرند تا این میراث بینشان تقسیم شود. «خونه مامان شکوه» به احتمال زیاد یکی از آثار پرمخاطب این دوره از جشنواره است. این مستند به کارگردانی مهدی بخشیمقدم به داستان مامان شکوه میپردازد که صاحب کمپی است که دختران جوان و نوجوان به صورت اجباری برای ترک اعتیاد به آنجا میآیند و با گرفتن تست ایدز با چالش تازه مواجه میشوند. مستند «سه نهزارم» به کارگردانی بهروز نورانیپور، با موضوع زنان ایزدی از دیگر آثار بلند پرکشش بخش مسابقه ملی است که در این فهرست قرار میگیرد. «دفک» ساخته بهنام بیرموند از مستندهای دیدنی بخش نیمهبلند است و موضوع آن درباره یک خانواده هشت نفره بختیاری است که اغلب آنها سواد خواندن و نوشتن ندارند و به صورت خودآموز و بدون آنکه خبر داشته باشند، نقاشیهایی مدرن میکشند. از دیگر آثار دیدنی این بخش میتوان به فیلم خوشساخت «اسپانک» به کارگردانی محمدرضا خوشفرمان اشاره کرد که درباره جامعه سیاهپوستان جنوب ایران است؛ کسانی که تا مدتها با برچسب برده بودن در این منطقه زندگی کردهاند و حالا با ایجاد یک سد، روستایی که به دست خودشان بنا کردهاند و نخلهایی که کاشتهاند زیر آب میرود. «ساموراییها در کردستان» مصعب عباسی و سرکوت نیکدل با موضوع ماشینهای تویوتا در فرهنگ کردستان هم از آثار دیدنی مستندهای کوتاه است. به این فهرست باید مستند کوتاه «جاده استخوان» دیگر اثر بهروز نورانیپور را اضافه کرد که شخصیت اصلی آن پسربچه 13 سالهای است که در کارخانه یخسازی برای حقوق ناچیز روزانه کار میکند. عنوان این مستند احتمالاً برگرفته از جادهای در سیبری است که در دهه 30 تا 50 میلادی به دست زندانیان و با استفاده از ابزار دستی و بدون دخالت هیچ نوع ماشینی، در دوران حکومت استالین در اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد.
گفتوگو با مسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست در پی فراخوان موهن نشریه شارلی ابدو
رکن اصلی شارلی ابدو توهین به مقدسات است
سیده مریم سادات گوشه/روزنامهنگار- نشریه شارلی ابدو که کارش اهانت به مقدسات و ادیان است و قبلاً هم به ساحت مقدس پیامبر اعظم با کشیدن یک کاریکاتور اهانت کرده بود، اکنون فراخوانی منتشر کرده ودر یک مسابقه و اقدامی موهن از کاریکاتوریستهای دنیا خواسته تا کاریکاتور مقامات عالی رتبه ایران اسلامی را بکشند و ارسال کنند. اقدامات قبلی این نشریه در توهین به پیامبر و مقدسات اسلامی انزجار مردم ایران و مسلمانان جهان را به همراه داشته و چیزی جز نفرتپراکنی علیه خودشان نداشته است.
سید مسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست و گرافیست درباره این اقدام نشریه شارلی ابدو به «ایران» میگوید: «نشریه شارلی ابدو یکی از نشریات زرد و جنجالی در کشور فرانسه است. زمانی که ما هنرمندان ایرانی با هنرمندان برجسته کاریکاتور دنیا ارتباط گرفتیم از همان قدم اول چهره حقیقی این نشریه را به ما نشان دادند و خواستند ما با کسانی که با این نشریه کار میکنند، ارتباط نگیریم. چون بشدت تلاش میکنند دیده شوند و از هر اقدامی هم فروگذاری نمیکنند. توهین به تمامی ادیان دنیا جزو ارکان اصلی این نشریه است و از سویی مباحث غیراخلاقی که خود فرانسویان هم به آن حس خوبی ندارند، نیز جزو کارهای این نشریه است.»
او ادامه میدهد: «چنین نشریهای با چنین خصلتی که سابقه درج کاریکاتور توهینآمیز به پیامبر مهربانیها را در کارنامه خود دارد، حالا آمده و چنین اتفاقی را رقم زده است. اینها متوجه شدند تنها کشوری که میخواهد به معنای واقع مستقل باشد و مباحث منطقی، انسانی و معرفتی را که پایههای استقلال است در خود نهادینه کند، ایران است. انقلاب ما بر مبنای استقلال و آزادی شکل گرفت. اینها میخواهند ما یک کشور سرسپرده باشیم یا اسلامی داشته باشیم که عربستان سعودی ارائه میکند و ما هم در جواب میگوییم نه. این اتفاقاتی که تاکنون رقم خورده هدف اصلی دشمنان ما بوده است و اکنون این نشریه هم دارد از آب گلآلود ماهی میگیرد، طبیعی است و ذات دشمن منفور است؛ دشمنی که در کشور خودش هم منفور است. مردم معتقد به ادیان مختلف با این نشریه زاویه دارند.»
طباطبایی با اشاره به نشریات طنز فاخر در کشور فرانسه توضیح میدهد: «قبل از شارلی ابدو هم در فرانسه میبینیم نشریات فاخر طنز هم منتشر میشدند و هنوز هم منتشر میشوند. نشریهای که ما با همه کارتونیستهایشان تعامل و ارتباط داریم و مصاحبههایشان را به طرق مختلف منتشر کردیم.مگر مکرون سالها پیش نگفت ما در کنار کاریکاتوریستهایمان ایستادهایم. چه کاریکاتوریستهایی مدنظرش بود؟ آنهایی که به پیامبر اسلام توهین کردند. اینها تکلیفشان روشن است. سابقه اینها را میدانیم جز نفرت پراکنی کار دیگری ندارند. اینها جز کار نژادپرستانه و ضد دین کار دیگری ندارند. چهار کتاب آسمانی را به سخره کشیدند. روی چهار کاغذ دستمال توالت چهار کتاب ادیان الهی را نوشتند و منتشر کردند و روی جلدشان کار کردند. طبیعی است که اینها برخوردهای سخیف داشته باشند.»
این هنرمند در ادامه میگوید: «فقط هم اهانتشان به ما برنمیگردد. مثلاً رنجاندن یک میلیارد و نیم مسلمان و نفرت ایجاد کردن چه نتیجهای برایشان دارد؟ این کارشان هم پیرو همان روال قبلی است و من تعجبی نکردم. چون به وظایف شیطانی خودشان عمل میکنند. اینها برای جلب نظر از هر شیطنتی فروگذار نمیکنند.»
او در پاسخ به اینکه حرکت جامعه هنری در قبال این توهین چه خواهد بود، میگوید: «ما حرکتمان را انجام دادیم و خواهیم داد. ما چهرههای رسوای دنیا را همیشه مطرح کردیم. وقتی بن سلمان، جمال خاشقجی را به قتل رساند و مثله کرد و فیلم هالیوودی آن را هم ساختند و خود امریکاییها به تصویر کشیدند، در حقیقت چهره خائنانه بن سلمان را ما کاریکاتوریستها به دنیا نشان دادیم. یا کاریکاتورهایی که راجع به شخصیت منفور نتانیاهو کشیدیم که در منطقه خاورمیانه هم منفور است، ما در حقیقت با کشیدن کاریکاتورهایمان روشنگری کردیم و در نقطه مقابل آنها نفرت پراکنی میکنند.نتانیاهو عامل قتل صدها نفر از مردم مظلوم غزه و فلسطین است. ما کار خودمان را انجام میدهیم، ما دنبال روشنگری و منطق هستیم. ما قدرتمان را نشان دادیم. وقتی اتفاقی را دنبال میکنیم بعد آنها در هراس قرار میگیرند. شخص نتانیاهو از ما در سازمان ملل شکایت کرد و خواست جلوی مسابقات کاریکاتوریستهای ایرانی را بگیرند یا کاریکاتوریستها را تحریم کنند. بعد که نمیتوانستند جلوی مسابقات را بگیرند، دستاندرکارانش را تحریم و مرا از رفتن به 22 کشور محروم کردند. اما ما کارمان را به فضل خدا انجام میدهیم.
کجای دنیا دیدید که یک کودک هر 10 دقیقه بر اثر کار عربستان سعودی در جنگ کشته شود. آیا اگر ما وجهه اصلی بن سلمان را مطرح کنیم، غیرمنطقی است؟ دنیا هم پذیرفت. ولی اینکه بر اساس دروغپراکنی به رهبر ما اهانت کنند حتماً این را هم دنیا میفهمد. هنرمندان فرهیخته دنیا هم میفهمند. این عناد و دشمنی اینهاست که قبلاً پیامبر ما را میزدند و اکنون رهبران ما را. اشکالی ندارد به قول رهبرمان یکی بزنند ده تا میخورند. موشک جواب موشک.»
بازتاب
اقدام شارلیابدو توسط هنرمندان متعهد ما بیپاسخ نخواهد ماند
عبدالرضا سهرابی
مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی
تکلیف ما کاملاً مشخص و مبرهن است. دشمن دشمنیاش را با تمام قوا انجام میدهد. ما امروز میبینیم که در کف خیابانهای جمهوری اسلامی دشمن با چه ادبیاتی چه بازی ای انجام میدهد. آنها یک کار برنامهریزی شده بسیار دقیق انجام میدهند و در یک فرایند مرحلهای و پازلی کار را پیش میبرند. هر مرحلهای را هم که انجام دادند، موفق هم نشدند ونمیشوند و خسارتهای جزئی در باورهایی ایجاد کردند یا خسارتهایی بهصورت مادی وارد کردند و البته در این زمینه اتفاقات ناگواری هم افتاد و ما هم عزیزانمان را از دست دادیم و خیلی هم برایمان سخت بود. اما این نکته بسیار مهم است که اقدامات موهنانه این نشریه برای اولین بار نیست که رخ داده است، بلکه پیشتر هم به ساحت مقدس و معزز پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) جسارت و اهانت شد. دیگر اهانت به فرزند ایشان برای آنها عادی است. ما این حرکت موهنانه را بشدت محکوم میکنیم. مرکز هنرهای تجسمی ایران این کار را بشدت محکوم میکند و این کار بسیار سخیف و زشت است و این موضوع توسط هنرمندان متعهد ما بیپاسخ نخواهد ماند و انشاءالله موضعگیریهای دقیقتری از طرف وزارتخانه انجام خواهد شد.
سید مسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست و گرافیست درباره این اقدام نشریه شارلی ابدو به «ایران» میگوید: «نشریه شارلی ابدو یکی از نشریات زرد و جنجالی در کشور فرانسه است. زمانی که ما هنرمندان ایرانی با هنرمندان برجسته کاریکاتور دنیا ارتباط گرفتیم از همان قدم اول چهره حقیقی این نشریه را به ما نشان دادند و خواستند ما با کسانی که با این نشریه کار میکنند، ارتباط نگیریم. چون بشدت تلاش میکنند دیده شوند و از هر اقدامی هم فروگذاری نمیکنند. توهین به تمامی ادیان دنیا جزو ارکان اصلی این نشریه است و از سویی مباحث غیراخلاقی که خود فرانسویان هم به آن حس خوبی ندارند، نیز جزو کارهای این نشریه است.»
او ادامه میدهد: «چنین نشریهای با چنین خصلتی که سابقه درج کاریکاتور توهینآمیز به پیامبر مهربانیها را در کارنامه خود دارد، حالا آمده و چنین اتفاقی را رقم زده است. اینها متوجه شدند تنها کشوری که میخواهد به معنای واقع مستقل باشد و مباحث منطقی، انسانی و معرفتی را که پایههای استقلال است در خود نهادینه کند، ایران است. انقلاب ما بر مبنای استقلال و آزادی شکل گرفت. اینها میخواهند ما یک کشور سرسپرده باشیم یا اسلامی داشته باشیم که عربستان سعودی ارائه میکند و ما هم در جواب میگوییم نه. این اتفاقاتی که تاکنون رقم خورده هدف اصلی دشمنان ما بوده است و اکنون این نشریه هم دارد از آب گلآلود ماهی میگیرد، طبیعی است و ذات دشمن منفور است؛ دشمنی که در کشور خودش هم منفور است. مردم معتقد به ادیان مختلف با این نشریه زاویه دارند.»
طباطبایی با اشاره به نشریات طنز فاخر در کشور فرانسه توضیح میدهد: «قبل از شارلی ابدو هم در فرانسه میبینیم نشریات فاخر طنز هم منتشر میشدند و هنوز هم منتشر میشوند. نشریهای که ما با همه کارتونیستهایشان تعامل و ارتباط داریم و مصاحبههایشان را به طرق مختلف منتشر کردیم.مگر مکرون سالها پیش نگفت ما در کنار کاریکاتوریستهایمان ایستادهایم. چه کاریکاتوریستهایی مدنظرش بود؟ آنهایی که به پیامبر اسلام توهین کردند. اینها تکلیفشان روشن است. سابقه اینها را میدانیم جز نفرت پراکنی کار دیگری ندارند. اینها جز کار نژادپرستانه و ضد دین کار دیگری ندارند. چهار کتاب آسمانی را به سخره کشیدند. روی چهار کاغذ دستمال توالت چهار کتاب ادیان الهی را نوشتند و منتشر کردند و روی جلدشان کار کردند. طبیعی است که اینها برخوردهای سخیف داشته باشند.»
این هنرمند در ادامه میگوید: «فقط هم اهانتشان به ما برنمیگردد. مثلاً رنجاندن یک میلیارد و نیم مسلمان و نفرت ایجاد کردن چه نتیجهای برایشان دارد؟ این کارشان هم پیرو همان روال قبلی است و من تعجبی نکردم. چون به وظایف شیطانی خودشان عمل میکنند. اینها برای جلب نظر از هر شیطنتی فروگذار نمیکنند.»
او در پاسخ به اینکه حرکت جامعه هنری در قبال این توهین چه خواهد بود، میگوید: «ما حرکتمان را انجام دادیم و خواهیم داد. ما چهرههای رسوای دنیا را همیشه مطرح کردیم. وقتی بن سلمان، جمال خاشقجی را به قتل رساند و مثله کرد و فیلم هالیوودی آن را هم ساختند و خود امریکاییها به تصویر کشیدند، در حقیقت چهره خائنانه بن سلمان را ما کاریکاتوریستها به دنیا نشان دادیم. یا کاریکاتورهایی که راجع به شخصیت منفور نتانیاهو کشیدیم که در منطقه خاورمیانه هم منفور است، ما در حقیقت با کشیدن کاریکاتورهایمان روشنگری کردیم و در نقطه مقابل آنها نفرت پراکنی میکنند.نتانیاهو عامل قتل صدها نفر از مردم مظلوم غزه و فلسطین است. ما کار خودمان را انجام میدهیم، ما دنبال روشنگری و منطق هستیم. ما قدرتمان را نشان دادیم. وقتی اتفاقی را دنبال میکنیم بعد آنها در هراس قرار میگیرند. شخص نتانیاهو از ما در سازمان ملل شکایت کرد و خواست جلوی مسابقات کاریکاتوریستهای ایرانی را بگیرند یا کاریکاتوریستها را تحریم کنند. بعد که نمیتوانستند جلوی مسابقات را بگیرند، دستاندرکارانش را تحریم و مرا از رفتن به 22 کشور محروم کردند. اما ما کارمان را به فضل خدا انجام میدهیم.
کجای دنیا دیدید که یک کودک هر 10 دقیقه بر اثر کار عربستان سعودی در جنگ کشته شود. آیا اگر ما وجهه اصلی بن سلمان را مطرح کنیم، غیرمنطقی است؟ دنیا هم پذیرفت. ولی اینکه بر اساس دروغپراکنی به رهبر ما اهانت کنند حتماً این را هم دنیا میفهمد. هنرمندان فرهیخته دنیا هم میفهمند. این عناد و دشمنی اینهاست که قبلاً پیامبر ما را میزدند و اکنون رهبران ما را. اشکالی ندارد به قول رهبرمان یکی بزنند ده تا میخورند. موشک جواب موشک.»
بازتاب
اقدام شارلیابدو توسط هنرمندان متعهد ما بیپاسخ نخواهد ماند
عبدالرضا سهرابی
مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی
تکلیف ما کاملاً مشخص و مبرهن است. دشمن دشمنیاش را با تمام قوا انجام میدهد. ما امروز میبینیم که در کف خیابانهای جمهوری اسلامی دشمن با چه ادبیاتی چه بازی ای انجام میدهد. آنها یک کار برنامهریزی شده بسیار دقیق انجام میدهند و در یک فرایند مرحلهای و پازلی کار را پیش میبرند. هر مرحلهای را هم که انجام دادند، موفق هم نشدند ونمیشوند و خسارتهای جزئی در باورهایی ایجاد کردند یا خسارتهایی بهصورت مادی وارد کردند و البته در این زمینه اتفاقات ناگواری هم افتاد و ما هم عزیزانمان را از دست دادیم و خیلی هم برایمان سخت بود. اما این نکته بسیار مهم است که اقدامات موهنانه این نشریه برای اولین بار نیست که رخ داده است، بلکه پیشتر هم به ساحت مقدس و معزز پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) جسارت و اهانت شد. دیگر اهانت به فرزند ایشان برای آنها عادی است. ما این حرکت موهنانه را بشدت محکوم میکنیم. مرکز هنرهای تجسمی ایران این کار را بشدت محکوم میکند و این کار بسیار سخیف و زشت است و این موضوع توسط هنرمندان متعهد ما بیپاسخ نخواهد ماند و انشاءالله موضعگیریهای دقیقتری از طرف وزارتخانه انجام خواهد شد.
اخبار فرهنگی هنری
رئیس سازمان صدا و سیما:
رقم ده هزار میلیارد تومان برای تبلیغات جامجهانی خندهدار است
رئیس سازمان صداوسیما خبری که پیرامون دریافت ده هزار میلیارد تومانی برای تبلیغات تلویزیونی در ایام جام جهانی قطر منتشر شده بود را خندهدار خواند. پیمان جبلی شامگاه جمعه پس از پایان مراسم اختتامیه ششمین جشنواره مستند تلویزیونی درباره خبر درآمد ده هزار میلیارد تومانی صداوسیما از تبلیغات تلویزیونی در جام جهانی گفت: «شما میتوانید به سایت آگهی بازرگانی اداره کل بازرگانی صداوسیما مراجعه کنید. رقمی که روی سایت میبینید یک رقم خام است. ما قراردادهای طولانی مدت یک ساله داریم و بهدلیل حمایت از صنعت، تخفیفات ویژه میدهیم. هیچگاه آن ارقام جداول محقق نمیشود. رقم خندهدار ده هزار میلیارد تومان از بودجه یک ساله صداوسیما هم بیشتر است و باورپذیر نیست. درخواست ما از همکاران رسانه ای این است که اگر صلاح میدانند در تماس با بخشهای سازمان صداوسیما اطلاعات دقیق بگیرند.»وی افزود: «پخش با کیفیت برنامههای جام جهانی حق مسلم مردم عزیز ماست. در هیچ کشور دنیا مردم با کیفیت بالا بهصورت رایگان نمیتوانند مشاهده کنند. حتی در کشور قطر کسی نمیتوانست بازیها را رایگان مشاهده کند. در کشورهای مختلف یا با پرداخت به شبکههای کابلی یا شرکتهای پخشکننده میتوانند بازیها را تماشا کنند. ما وظیفه خودمان میدانستیم که بازیها را رایگان پخش کنیم. اگرچه بار مالی سنگینی را برای صداوسیما داشت. اما ترجیح دادیم که بازیها را خریداری کنیم.»رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به این سؤال که چرا شبکههای معاند ماهوارهای نتوانستند بازیهای فوتبال را پخش کنند نیز توضیح داد: «ما حق پخش را برای جمهوری اسلامی خریداری کرده بودیم. شرکت بین اسپرت که نماینده فیفا در منطقه خاورمیانه است، بهدلیل اینکه صداوسیمای جمهوری اسلامی تنها رسانهای بود که حق پخش به زبان فارسی را داشت، نامه نگاری کرد و تهدید به برخورد حقوقی با شبکههای معاند کرد. آنها میخواستند بازی را بدون مجوز پخش کنند. ما از حق طبیعی خودمان استفاده کردیم.»وی درباره تکلیف مینی سریال عاشورا ساخته هادی حجازیفر با موضوع شهید باکری هم گفت: «مینی سریال الف ویژه عاشورا کارهای نهایی اش انجام شده است. فقط دنبال جدول پخش مناسب هستیم. بنا بود این مینی سریال در محرم و صفر در جدول قرار بگیرد. ولی برخی آماده سازیها انجام نشده بود.»/ ایرنا
انتشار پوستر جشنواره هنرهای تجسمی فجر
پیش از پایان مهلت ارسال اثر به پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، پوستر این رویداد هنری طراحی و منتشر شد.در دوره پانزدهم که با رویکرد هنر خلاق، وحدتبخش، امیدآفرین و هویتمند در قالب «هنر متعالی برای مردم» برگزار میشود، آثار منتخب هنرمندان در بخش طوبای زرین (رقابتی)، بخش ویژه با موضوع قلهها (رقابتی) و بخش تجسم هنر ویژه استانها (غیررقابتی) به نمایش درخواهد آمد.موضوع این دوره از جشنواره آزاد است و در رشتههای تصویرسازی، خوشنویسی، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، طراحی گرافیک، حجم (مجسمه، سـرامیک، چیدمان) نقاشی و نگارگری برگزار میشود. گفتنی است آخرین مهلت ثبتنام و ارسال آثار در سایت جشنواره، روز سهشنبه ۲۹ آذر ماه جاری (حداکثر تا ساعت ۱۷) خواهد بود./ایسنا
اهدای کتابهای تخصصی به هنرستان هنرهای زیبای کشور
محمدحسین اسماعیلی، مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهدای کتابهای تخصصی هنری به ارزش یک میلیارد ریال به هنرستانهای هنرهای زیبا وابسته به وزارت فرهنگ خبر داد.به گفته این مسئول فرهنگی، این اقدام با هدف تقویت منابع کتب تخصصی در هنرستانهای وابسته انجام میشود تا پاسخی به مطالبات هنرجویان و هنرآموزان در این مراکز آموزشی باشد، زیرا یکی از اهداف کلان در مراکز آموزشی بالا بردن سطح دانش مطالعات تخصصی برای هنرمندان و دانشآموزان است و اهدای کتاب راه را برای رسیدن به این هدف غایی، کوتاه و هموار میکند./مهر
رقم ده هزار میلیارد تومان برای تبلیغات جامجهانی خندهدار است
رئیس سازمان صداوسیما خبری که پیرامون دریافت ده هزار میلیارد تومانی برای تبلیغات تلویزیونی در ایام جام جهانی قطر منتشر شده بود را خندهدار خواند. پیمان جبلی شامگاه جمعه پس از پایان مراسم اختتامیه ششمین جشنواره مستند تلویزیونی درباره خبر درآمد ده هزار میلیارد تومانی صداوسیما از تبلیغات تلویزیونی در جام جهانی گفت: «شما میتوانید به سایت آگهی بازرگانی اداره کل بازرگانی صداوسیما مراجعه کنید. رقمی که روی سایت میبینید یک رقم خام است. ما قراردادهای طولانی مدت یک ساله داریم و بهدلیل حمایت از صنعت، تخفیفات ویژه میدهیم. هیچگاه آن ارقام جداول محقق نمیشود. رقم خندهدار ده هزار میلیارد تومان از بودجه یک ساله صداوسیما هم بیشتر است و باورپذیر نیست. درخواست ما از همکاران رسانه ای این است که اگر صلاح میدانند در تماس با بخشهای سازمان صداوسیما اطلاعات دقیق بگیرند.»وی افزود: «پخش با کیفیت برنامههای جام جهانی حق مسلم مردم عزیز ماست. در هیچ کشور دنیا مردم با کیفیت بالا بهصورت رایگان نمیتوانند مشاهده کنند. حتی در کشور قطر کسی نمیتوانست بازیها را رایگان مشاهده کند. در کشورهای مختلف یا با پرداخت به شبکههای کابلی یا شرکتهای پخشکننده میتوانند بازیها را تماشا کنند. ما وظیفه خودمان میدانستیم که بازیها را رایگان پخش کنیم. اگرچه بار مالی سنگینی را برای صداوسیما داشت. اما ترجیح دادیم که بازیها را خریداری کنیم.»رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به این سؤال که چرا شبکههای معاند ماهوارهای نتوانستند بازیهای فوتبال را پخش کنند نیز توضیح داد: «ما حق پخش را برای جمهوری اسلامی خریداری کرده بودیم. شرکت بین اسپرت که نماینده فیفا در منطقه خاورمیانه است، بهدلیل اینکه صداوسیمای جمهوری اسلامی تنها رسانهای بود که حق پخش به زبان فارسی را داشت، نامه نگاری کرد و تهدید به برخورد حقوقی با شبکههای معاند کرد. آنها میخواستند بازی را بدون مجوز پخش کنند. ما از حق طبیعی خودمان استفاده کردیم.»وی درباره تکلیف مینی سریال عاشورا ساخته هادی حجازیفر با موضوع شهید باکری هم گفت: «مینی سریال الف ویژه عاشورا کارهای نهایی اش انجام شده است. فقط دنبال جدول پخش مناسب هستیم. بنا بود این مینی سریال در محرم و صفر در جدول قرار بگیرد. ولی برخی آماده سازیها انجام نشده بود.»/ ایرنا
انتشار پوستر جشنواره هنرهای تجسمی فجر
پیش از پایان مهلت ارسال اثر به پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، پوستر این رویداد هنری طراحی و منتشر شد.در دوره پانزدهم که با رویکرد هنر خلاق، وحدتبخش، امیدآفرین و هویتمند در قالب «هنر متعالی برای مردم» برگزار میشود، آثار منتخب هنرمندان در بخش طوبای زرین (رقابتی)، بخش ویژه با موضوع قلهها (رقابتی) و بخش تجسم هنر ویژه استانها (غیررقابتی) به نمایش درخواهد آمد.موضوع این دوره از جشنواره آزاد است و در رشتههای تصویرسازی، خوشنویسی، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، طراحی گرافیک، حجم (مجسمه، سـرامیک، چیدمان) نقاشی و نگارگری برگزار میشود. گفتنی است آخرین مهلت ثبتنام و ارسال آثار در سایت جشنواره، روز سهشنبه ۲۹ آذر ماه جاری (حداکثر تا ساعت ۱۷) خواهد بود./ایسنا
اهدای کتابهای تخصصی به هنرستان هنرهای زیبای کشور
محمدحسین اسماعیلی، مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهدای کتابهای تخصصی هنری به ارزش یک میلیارد ریال به هنرستانهای هنرهای زیبا وابسته به وزارت فرهنگ خبر داد.به گفته این مسئول فرهنگی، این اقدام با هدف تقویت منابع کتب تخصصی در هنرستانهای وابسته انجام میشود تا پاسخی به مطالبات هنرجویان و هنرآموزان در این مراکز آموزشی باشد، زیرا یکی از اهداف کلان در مراکز آموزشی بالا بردن سطح دانش مطالعات تخصصی برای هنرمندان و دانشآموزان است و اهدای کتاب راه را برای رسیدن به این هدف غایی، کوتاه و هموار میکند./مهر
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
کنجکاوی پشت ویترین حقیقت
-
رکن اصلی شارلی ابدو توهین به مقدسات است
-
اخبار فرهنگی هنری
اخبارایران آنلاین