ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گزارش «ایران» از رویارویی والدین با هزینههای بالای سرویس مدارس در آستانه سال تحصیلی جدید
دربست تا مدرسه چند؟!
حمیده امینی فرد
خبرنگار
سرویس مدارس پس از دو سال وقفه، دوباره به چرخه ناوگان حمل و نقل آموزشی بازگشت. تعطیلی مدارس و بازگشاییهای یک در میان به علت کرونا در دو سال اخیر موجب شد تا سرویس مدارس با حداقل ظرفیت مشغول بهکار شود. اما امسال با بازگشایی کامل مقاطع تحصیلی و حضوری شدن همه کلاسها دوباره راه افتاده است. حالا اکثر مدارس جلساتی از سوی پیمانکاران سرویس مدارس برگزار کردهاند تا خانوادهها با قیمتهای جدید آشنا شوند و همین دو سال وقفه باعث شده حالا خانوادهها رو در روی چالشی به نام «هزینه سرویس مدرسه» قرار بگیرند. آن هم در این روزهایی که اگر دانشآموزی مدرسه دولتی برود باید در محدوده باشد و عموماً هم از سرویس مدرسه استفاده نمیشود اما مدارس دیگر این محدودیت در محدوده را ندارند و زمان باز و بسته شدن مدارس نیز خصوصاً برای اولیایی که شاغل هستند برای بردن و آوردن بچهها همخوان نیست.
راهاندازی دوباره سرویس مدرسه اگرچه برای اغلب دانشآموزان یک اتفاق مثبت محسوب میشود و عدم استقبال از بازگشاییهای نصفه و نیمه و دو ساعت در روز در سالهای گذشته در زمان کرونا یکی از علت هایش نبود سرویس مدارس بود اما افزایش سرسامآور هزینههای رفت و آمد با توجه به تحمیل هزینههای دیگری مثل «ثبت نام»، «کلاسهای فوق برنامه»، «غذا»، «باشگاه»، «لباس فرم» و «تغذیه» موجب شده تا والدین برای ثبت نام سرویس مدرسه تردید کنند. این درحالیست که رانندگان سرویس مدارس هم که در این دو سال اغلب به خطوط برگشته یا در تاکسیهای اینترنتی مشغول به فعالیت شده بودند، اذعان میکنند، سهمی که از این پرداختیها به جیبشان میرود، نمیتواند حتی هزینه استهلاک و لوازم مصرفی خودروی آنها را پوشش دهد! بنابراین سؤال اینجاست که هزینههای بالای سرویس مدارس دقیقاً به جیب چه کسانی میرود؟ براساس آنچه برخی والدین به «ایران» گفتهاند، 10، 15، 17، 22 و 25 میلیون! ارقامی است که با عنوان هزینه سرویس مدرسه از جیب والدین به جیبی غیر از جیب رانندگان میرود. جالب اینکه برخی والدین میگویند برخی مدارس از رودررو شدن آنها با پیمانکاران جلوگیری میکنند و آنها فقط با مدیر مدرسهای طرف هستند که لیست نرخها را جلوی رویشان میگذارد و آنها باید بدون چانه زدن پرداخت کنند. البته بعضی مدارس هزینهها را قسطبندی کرده و در دو قسط به فاصله سه ماه دریافت میکنند اما حتی همین قسطبندی هم از توان اغلب والدین خارج است.
گرچه بعید است سال تحصیلی پیشرو کرونا به طور کامل مدارس را به تعطیلی بکشاند اما تجربه سال 98 نیز تجربه خوشایندی برای والدینی که بچههایشان را برای سرویس مدارس ثبتنام کردهاند نبود و از اسفند که مدارس کامل تعطیل شد هزینهای به آنها عودت داده نشد.
فعالیت سرویس مدارس به شکل خصوصی و پیمانکاری
سرویس های مدارس درحال حاضر به دو شکل خصوصی و پیمانکاری فعالیت میکنند که در مورد اول، والدین بیواسطه با رانندهها ارتباط میگیرند و تماماً هزینه سرویس به جیب راننده میرود. در مورد دوم اما پیمانکار باید حتماً زیر نظر سازمان تاکسیرانی باشد که در اینصورت مبلغی را باید به سازمان بپردازد. سازمان تاکسیرانی در چند سال اخیر با راهاندازی سامانهای به نام سپند، (سامانه پایش ناوگان دانشآموزی) تلاش کرده تا با معرفی شرکتهای معتبر تاکسیرانی و رانندههایی که دارای تأییدیه هستند، با ارائه نرخهای مصوب مسیر استفاده از سرویسهای مدرسه را برای والدین آسان کند. از آن طرف آموزش و پرورش امسال برای نخستین بار به سراغ راهاندازی سامانه دیگری با عنوان «سامانه الکترونیک حمل و نقل دانشآموزان» رفته تا والدین بتوانند از این طریق به سرویسهای مطمئن و البته ارزانتر دسترسی داشته باشند، اما در واقعیت بیمیلی والدین به ثبت نام در این دو سامانه و انعقاد قرار داد با تاکسیهای اینترنتی و یا سپردن کل کار به مدیر مدرسه خروجی راهاندازی این دو سامانه بوده است! چرا که آنها معتقدند نرخهای عجیب و غریب، خطای زیاد، سردرگمی و در نهایت عدم اطمینان موجب شده تا به سراغ راههای جایگزین و البته گرانتر بروند. جالب اینکه اغلب والدین از وجود چنین سامانههایی بیاطلاعند.
ون ها غایبان لیست
خانم کرم رضایی، مادر یک دانشآموز کلاس دومی برای یک مسیر 5 دقیقهای برگشت از مدرسه، امسال 10 میلیون و 500 هزار تومان به مدرسه پرداخت کرده است. تا به حال هم اسم هیچ کدام از سامانهها را نشنیده و میگوید که به او گفتهاند این همان نرخ مصوب شورای شهر است که قابل تعدیل و کاهش هم نیست. آقای رحمانیان پدر الهه 13 ساله هم میگوید که برای یک مسیر کوتاه چند دقیقهای 15 میلیون (رفت و برگشت) پرداخت کرده، درحالی که فرزند او فقط از برگشت استفاده میکند، اما مدرسه آنها را مجبور کرده که مبلغ کامل را بپردازند. جالب اینکه او 5 میلیون بیشتر از سایرین به بهانه قرار گرفتن خانهشان در طرح ترافیک هم پرداخت کرده است! البته اعتراض او هم به استفاده از ون به جای پراید و 206 بیجواب مانده است. چون ظاهراً مدیر مدرسه فقط سواریها را در لیست قرار داده است.
روحنواز مادر احسان 11 ساله هم میگوید که برای مسیر خیابان آذربایجان تا میدان شوش، 22 میلیون تومان هزینه سرویس دادهاند. این درحالی است که نمیداند اصلاً راننده آقاست یا خانم، پیر است یا جوان و بیشتر نگران این است که فرزندش آخرین نفری نباشد که از خودرو پیاده میشود! او میگوید: «مدرسه با پیمانکاران خصوصی قرارداد میبندد و ما اصلاً نمیدانیم راننده کیست! برخی رانندهها مدام سیگار میکشند و با سرعت رانندگی میکنند. خب نظارت بر اینها با کیست؟ آیا مدرسه فقط باید پول بگیرد؟» خانم میرزایی، مادر دانشآموز دیگری میگوید: «امسال علاوه بر 20 میلیون هزینه سرویس، 22 میلیون هم هزینه ناهار پرداخت کردهایم اینها جدا از هزینه ثبتنام و تغذیه و باشگاه و لباس فرم است که ما را درمانده کرده. دبستانها شاید امسال به علت آلودگی هوا یا کرونا هم تعطیل شوند اما ما مبلغ را برای کل سال تحصیلی میپردازیم که منصفانه نیست!» شکرایی، یک راننده سرویس مدرسه به «ایران» میگوید: «من با پیمانکار کار میکنم و اینطور نیست که به شکل مستقیم با والدین در ارتباط باشم. اما صد درصد پولی که بابت سرویس مدرسه از والدین دریافت میشود به جیب من راننده نمیرود، درحالی که زحمت کار تماماً روی دوش ماست. تا آنجا که میدانم بخشی را مدرسه برمیدارد و بخش دیگری هم به جیب تاکسیرانی میرود. برای همین ما ترجیح میدهیم که با اولیا شخصاً قرارداد ببندیم.» او درباره مسیربندی سرویسها پیش از شروع سال تحصیلی که یکی از دغدغههای جدی والدین است هم میگوید: «اگر پیمانکار مسیرها را شهریورماه مشخص کند ما هم از همان اول مهر شروع میکنیم. اما سرویسدهی و هماهنگی با پیمانکار است. چون راننده اگر یک روز نرود از حقوقش کم میشود.»
نرخ های مصوب سرویس مدارس در سامانه سپند
مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی با اشاره به سامانه سپند به عنوان تنها سامانه مجاز در این حوزه به «ایران» میگوید: «در این سامانه نرخهای مصوب مشخص شده است، بنابراین شهروندان میتوانند با مراجعه به این سامانه از نرخها مطلع شوند و با نرخی که از سوی مدارس اعلام میشود مقایسه کنند.» وی با بیان اینکه در این سامانه 430 شرکت تأیید شده تاکسیرانی معرفی شده است، میگوید: «در این سامانه رانندگانی معرفی میشوند که علاوه بر تأیید خودروی آنها از نظر معاینه فنی و بیمه شخص ثالث، خودشان هم فاقد سوءپیشینه هستند. ضمن آنکه فعالیت رانندگان قابل رصد و نظارت است و از طرفی هزینه کمتری هم به والدین تحمیل میشود.»
بــــرش
در ستاد هماهنگی استقبال از مهر اعلام شد
خودروهای سرویس مدارس حتماً باید دارای برگه معاینه فنی باشند
دومین جلسه ستاد هماهنگی استقبال از مهر برگزار شد. به گزارش ایسنا، مهدی گلشنی، مدیر کل حمل و نقل عمومی و امور مناطق در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مصوبات شورای ترافیک استان تهران درخصوص کنترل ترافیک مهرماه گفت: مقرر شد تردد کامیونها و کامیونتها از ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح در سطح شهر تهران ممنوع باشد. همچنین کلیات طرح شناور شدن ساعت کاری ادارات، تصویب و کارگروهی برای این امر تشکیل شد و قرار است ساعات کاری ادارات از ۷ تا ۹ صبح بهصورت شناور باشد. وی افزود: مدت اجرای طرح ترافیک نیز تا ساعت ۱۸ افزایش خواهد یافت و دورکاری ۲۰ درصدی کارمندان نیز تصویب شد و ساعت کار کارخانجات نیز تغییر خواهد کرد. وی ضمن تأکید بر اینکه خودروهای سرویس مدارس حتماً باید دارای برگه معاینه فنی باشند، از ارسال فهرست اسامی رانندگان و مشخصات تاکسیهای سرویس مدارس برای پلیس راهور خبر داد.
رضا پزشکپور، معاون طرح و برنامه ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران و نماینده ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز در این جلسه از اختصاص دو خط ویژه در دو مرکز شقایق و چمران برای پذیرش تاکسیهای سرویس مدارس خبر داد و گفت: در سایر مراکز معاینه فنی نیز سرویسهای مدارس میتوانند با ارائه معرفینامه از طریق صفهای مراجعات مجدد، با سهولت و سرعت کار پذیرش خود را انجام دهند.
پزشکپور همچنین با تأکید بر کنترل مضاعف خودروهای سرویس مدارس، تصریح کرد: علاوه بر مواردی که هنگام ارائه گواهی معاینه فنی به خودروهای معمولی، کنترل میشود، سرویس مدارس از جهات دیگری مثل وضعیت سیستم گرمایشی و سرمایشی، لاستیکها، کمربند ایمنی و ... مورد بررسی قرار میگیرند و چکلیستی با بیش از ۲۰ گزینه در این خصوص تدوین شده است. مهدی هاشمی نماینده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز در این جلسه از به کارگیری اتوبوس مدرسه به عنوان سرویس مدارس خبر داد و گفت: در برخی خطوط و مسیرهایی که بیشترین ازدحام دانشآموزی یا دانشجویی وجود دارد، اتوبوسها در نزدیکی مدارس و دانشگاهها توقف خواهند داشت و سرفاصله حرکت اتوبوسها در این مسیرها در ساعات تردد دانشآموزان، کاهش پیدا خواهد کرد.
خبرنگار
سرویس مدارس پس از دو سال وقفه، دوباره به چرخه ناوگان حمل و نقل آموزشی بازگشت. تعطیلی مدارس و بازگشاییهای یک در میان به علت کرونا در دو سال اخیر موجب شد تا سرویس مدارس با حداقل ظرفیت مشغول بهکار شود. اما امسال با بازگشایی کامل مقاطع تحصیلی و حضوری شدن همه کلاسها دوباره راه افتاده است. حالا اکثر مدارس جلساتی از سوی پیمانکاران سرویس مدارس برگزار کردهاند تا خانوادهها با قیمتهای جدید آشنا شوند و همین دو سال وقفه باعث شده حالا خانوادهها رو در روی چالشی به نام «هزینه سرویس مدرسه» قرار بگیرند. آن هم در این روزهایی که اگر دانشآموزی مدرسه دولتی برود باید در محدوده باشد و عموماً هم از سرویس مدرسه استفاده نمیشود اما مدارس دیگر این محدودیت در محدوده را ندارند و زمان باز و بسته شدن مدارس نیز خصوصاً برای اولیایی که شاغل هستند برای بردن و آوردن بچهها همخوان نیست.
راهاندازی دوباره سرویس مدرسه اگرچه برای اغلب دانشآموزان یک اتفاق مثبت محسوب میشود و عدم استقبال از بازگشاییهای نصفه و نیمه و دو ساعت در روز در سالهای گذشته در زمان کرونا یکی از علت هایش نبود سرویس مدارس بود اما افزایش سرسامآور هزینههای رفت و آمد با توجه به تحمیل هزینههای دیگری مثل «ثبت نام»، «کلاسهای فوق برنامه»، «غذا»، «باشگاه»، «لباس فرم» و «تغذیه» موجب شده تا والدین برای ثبت نام سرویس مدرسه تردید کنند. این درحالیست که رانندگان سرویس مدارس هم که در این دو سال اغلب به خطوط برگشته یا در تاکسیهای اینترنتی مشغول به فعالیت شده بودند، اذعان میکنند، سهمی که از این پرداختیها به جیبشان میرود، نمیتواند حتی هزینه استهلاک و لوازم مصرفی خودروی آنها را پوشش دهد! بنابراین سؤال اینجاست که هزینههای بالای سرویس مدارس دقیقاً به جیب چه کسانی میرود؟ براساس آنچه برخی والدین به «ایران» گفتهاند، 10، 15، 17، 22 و 25 میلیون! ارقامی است که با عنوان هزینه سرویس مدرسه از جیب والدین به جیبی غیر از جیب رانندگان میرود. جالب اینکه برخی والدین میگویند برخی مدارس از رودررو شدن آنها با پیمانکاران جلوگیری میکنند و آنها فقط با مدیر مدرسهای طرف هستند که لیست نرخها را جلوی رویشان میگذارد و آنها باید بدون چانه زدن پرداخت کنند. البته بعضی مدارس هزینهها را قسطبندی کرده و در دو قسط به فاصله سه ماه دریافت میکنند اما حتی همین قسطبندی هم از توان اغلب والدین خارج است.
گرچه بعید است سال تحصیلی پیشرو کرونا به طور کامل مدارس را به تعطیلی بکشاند اما تجربه سال 98 نیز تجربه خوشایندی برای والدینی که بچههایشان را برای سرویس مدارس ثبتنام کردهاند نبود و از اسفند که مدارس کامل تعطیل شد هزینهای به آنها عودت داده نشد.
فعالیت سرویس مدارس به شکل خصوصی و پیمانکاری
سرویس های مدارس درحال حاضر به دو شکل خصوصی و پیمانکاری فعالیت میکنند که در مورد اول، والدین بیواسطه با رانندهها ارتباط میگیرند و تماماً هزینه سرویس به جیب راننده میرود. در مورد دوم اما پیمانکار باید حتماً زیر نظر سازمان تاکسیرانی باشد که در اینصورت مبلغی را باید به سازمان بپردازد. سازمان تاکسیرانی در چند سال اخیر با راهاندازی سامانهای به نام سپند، (سامانه پایش ناوگان دانشآموزی) تلاش کرده تا با معرفی شرکتهای معتبر تاکسیرانی و رانندههایی که دارای تأییدیه هستند، با ارائه نرخهای مصوب مسیر استفاده از سرویسهای مدرسه را برای والدین آسان کند. از آن طرف آموزش و پرورش امسال برای نخستین بار به سراغ راهاندازی سامانه دیگری با عنوان «سامانه الکترونیک حمل و نقل دانشآموزان» رفته تا والدین بتوانند از این طریق به سرویسهای مطمئن و البته ارزانتر دسترسی داشته باشند، اما در واقعیت بیمیلی والدین به ثبت نام در این دو سامانه و انعقاد قرار داد با تاکسیهای اینترنتی و یا سپردن کل کار به مدیر مدرسه خروجی راهاندازی این دو سامانه بوده است! چرا که آنها معتقدند نرخهای عجیب و غریب، خطای زیاد، سردرگمی و در نهایت عدم اطمینان موجب شده تا به سراغ راههای جایگزین و البته گرانتر بروند. جالب اینکه اغلب والدین از وجود چنین سامانههایی بیاطلاعند.
ون ها غایبان لیست
خانم کرم رضایی، مادر یک دانشآموز کلاس دومی برای یک مسیر 5 دقیقهای برگشت از مدرسه، امسال 10 میلیون و 500 هزار تومان به مدرسه پرداخت کرده است. تا به حال هم اسم هیچ کدام از سامانهها را نشنیده و میگوید که به او گفتهاند این همان نرخ مصوب شورای شهر است که قابل تعدیل و کاهش هم نیست. آقای رحمانیان پدر الهه 13 ساله هم میگوید که برای یک مسیر کوتاه چند دقیقهای 15 میلیون (رفت و برگشت) پرداخت کرده، درحالی که فرزند او فقط از برگشت استفاده میکند، اما مدرسه آنها را مجبور کرده که مبلغ کامل را بپردازند. جالب اینکه او 5 میلیون بیشتر از سایرین به بهانه قرار گرفتن خانهشان در طرح ترافیک هم پرداخت کرده است! البته اعتراض او هم به استفاده از ون به جای پراید و 206 بیجواب مانده است. چون ظاهراً مدیر مدرسه فقط سواریها را در لیست قرار داده است.
روحنواز مادر احسان 11 ساله هم میگوید که برای مسیر خیابان آذربایجان تا میدان شوش، 22 میلیون تومان هزینه سرویس دادهاند. این درحالی است که نمیداند اصلاً راننده آقاست یا خانم، پیر است یا جوان و بیشتر نگران این است که فرزندش آخرین نفری نباشد که از خودرو پیاده میشود! او میگوید: «مدرسه با پیمانکاران خصوصی قرارداد میبندد و ما اصلاً نمیدانیم راننده کیست! برخی رانندهها مدام سیگار میکشند و با سرعت رانندگی میکنند. خب نظارت بر اینها با کیست؟ آیا مدرسه فقط باید پول بگیرد؟» خانم میرزایی، مادر دانشآموز دیگری میگوید: «امسال علاوه بر 20 میلیون هزینه سرویس، 22 میلیون هم هزینه ناهار پرداخت کردهایم اینها جدا از هزینه ثبتنام و تغذیه و باشگاه و لباس فرم است که ما را درمانده کرده. دبستانها شاید امسال به علت آلودگی هوا یا کرونا هم تعطیل شوند اما ما مبلغ را برای کل سال تحصیلی میپردازیم که منصفانه نیست!» شکرایی، یک راننده سرویس مدرسه به «ایران» میگوید: «من با پیمانکار کار میکنم و اینطور نیست که به شکل مستقیم با والدین در ارتباط باشم. اما صد درصد پولی که بابت سرویس مدرسه از والدین دریافت میشود به جیب من راننده نمیرود، درحالی که زحمت کار تماماً روی دوش ماست. تا آنجا که میدانم بخشی را مدرسه برمیدارد و بخش دیگری هم به جیب تاکسیرانی میرود. برای همین ما ترجیح میدهیم که با اولیا شخصاً قرارداد ببندیم.» او درباره مسیربندی سرویسها پیش از شروع سال تحصیلی که یکی از دغدغههای جدی والدین است هم میگوید: «اگر پیمانکار مسیرها را شهریورماه مشخص کند ما هم از همان اول مهر شروع میکنیم. اما سرویسدهی و هماهنگی با پیمانکار است. چون راننده اگر یک روز نرود از حقوقش کم میشود.»
نرخ های مصوب سرویس مدارس در سامانه سپند
مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی با اشاره به سامانه سپند به عنوان تنها سامانه مجاز در این حوزه به «ایران» میگوید: «در این سامانه نرخهای مصوب مشخص شده است، بنابراین شهروندان میتوانند با مراجعه به این سامانه از نرخها مطلع شوند و با نرخی که از سوی مدارس اعلام میشود مقایسه کنند.» وی با بیان اینکه در این سامانه 430 شرکت تأیید شده تاکسیرانی معرفی شده است، میگوید: «در این سامانه رانندگانی معرفی میشوند که علاوه بر تأیید خودروی آنها از نظر معاینه فنی و بیمه شخص ثالث، خودشان هم فاقد سوءپیشینه هستند. ضمن آنکه فعالیت رانندگان قابل رصد و نظارت است و از طرفی هزینه کمتری هم به والدین تحمیل میشود.»
بــــرش
در ستاد هماهنگی استقبال از مهر اعلام شد
خودروهای سرویس مدارس حتماً باید دارای برگه معاینه فنی باشند
دومین جلسه ستاد هماهنگی استقبال از مهر برگزار شد. به گزارش ایسنا، مهدی گلشنی، مدیر کل حمل و نقل عمومی و امور مناطق در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مصوبات شورای ترافیک استان تهران درخصوص کنترل ترافیک مهرماه گفت: مقرر شد تردد کامیونها و کامیونتها از ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح در سطح شهر تهران ممنوع باشد. همچنین کلیات طرح شناور شدن ساعت کاری ادارات، تصویب و کارگروهی برای این امر تشکیل شد و قرار است ساعات کاری ادارات از ۷ تا ۹ صبح بهصورت شناور باشد. وی افزود: مدت اجرای طرح ترافیک نیز تا ساعت ۱۸ افزایش خواهد یافت و دورکاری ۲۰ درصدی کارمندان نیز تصویب شد و ساعت کار کارخانجات نیز تغییر خواهد کرد. وی ضمن تأکید بر اینکه خودروهای سرویس مدارس حتماً باید دارای برگه معاینه فنی باشند، از ارسال فهرست اسامی رانندگان و مشخصات تاکسیهای سرویس مدارس برای پلیس راهور خبر داد.
رضا پزشکپور، معاون طرح و برنامه ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران و نماینده ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران نیز در این جلسه از اختصاص دو خط ویژه در دو مرکز شقایق و چمران برای پذیرش تاکسیهای سرویس مدارس خبر داد و گفت: در سایر مراکز معاینه فنی نیز سرویسهای مدارس میتوانند با ارائه معرفینامه از طریق صفهای مراجعات مجدد، با سهولت و سرعت کار پذیرش خود را انجام دهند.
پزشکپور همچنین با تأکید بر کنترل مضاعف خودروهای سرویس مدارس، تصریح کرد: علاوه بر مواردی که هنگام ارائه گواهی معاینه فنی به خودروهای معمولی، کنترل میشود، سرویس مدارس از جهات دیگری مثل وضعیت سیستم گرمایشی و سرمایشی، لاستیکها، کمربند ایمنی و ... مورد بررسی قرار میگیرند و چکلیستی با بیش از ۲۰ گزینه در این خصوص تدوین شده است. مهدی هاشمی نماینده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز در این جلسه از به کارگیری اتوبوس مدرسه به عنوان سرویس مدارس خبر داد و گفت: در برخی خطوط و مسیرهایی که بیشترین ازدحام دانشآموزی یا دانشجویی وجود دارد، اتوبوسها در نزدیکی مدارس و دانشگاهها توقف خواهند داشت و سرفاصله حرکت اتوبوسها در این مسیرها در ساعات تردد دانشآموزان، کاهش پیدا خواهد کرد.
وزیر کشور:
سه میلیون زائر اربعین از ایران به عراق رفتند
گروه اجتماعی/ مرزهای خسروی، شلمچه، چذابه، مهران، باشماق و تمرچین امسال از گذرگاههای زمینی تردد زائران اربعین حسینی هستند که این روزها شاهد موج برگشت زائران است. وزیر کشور گفته است که تاکنون سه میلیون زائر اربعین برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی از کشور خارج شده اند و هماکنون شاهد پیک جدید حضور زائران در پایانههای ششگانه مرزی هستیم. رئیس ستاد مرکزی اربعین، خط قرمز این ستاد را امنیت و سلامت زائران عنوان کرده است.
رئیس جمعیت هلال احمر هم گفت: درمانگاههای مستقر این جمعیت در کشور عراق، ۹۸۸ هزار و ۷۰۳ مورد خدمت درمانی در ۵ روز گذشته به زائران اربعین حسینی ارائه دادهاند. ۱۲۰ پزشک ایرانی با حضور افتخاری در بیمارستان صحرایی، به زائران ایرانی و دیگر کشورهای شرکتکننده در آیین پیادهروی و زیارت اربعین خدمات پزشکی ارائه کردهاند. سخنگوی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آغاز موج بازگشت زائران از کشور عراق از بازگشت یک میلیون و 96 هزار زائر تاکنون خبر داد. رئیس پلیس راه راهور فراجا هم از اعزام نیروهای کمکی داوطلب در قالب یک هزار و ۴۰۳ تیم از ۲۰ استان کشور به مرزهای درگیر با بحث اربعین حسینی خبر داد.
یک میلیون و 450 هزار زائر به کشور بازگشتند
احمد وحیدی وزیر کشور روز گذشته در گفتوگو با خبرنگاران در شلمچه بیان کرد: با نزدیک شدن به اربعین حسینی تعداد زائرانی که قصد رفتن به عراق را دارند در گذرگاههای اربعین افزایشی است با وجود این مشکلی در خصوص خروج آنها نیست. در حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار زائر نیز از مرزهای ششگانه به کشور بازگشتند. وحیدی گفت: در هر۶ مرز شاهد وضعیت خوبی هستیم و تردد زائران به شکل روان و بدون مشکل در حال انجام است. وی با اشاره به آمادگی کامل دستگاههای خدمترسان و مواکب برای خدمترسانی به بازگشت زائران ادامه داد: ۶ رام قطار از خرمشهر به تهران و خرمشهر به مشهد و زاهدان افزوده شده و ظرفیت ریلی در این مسیر سه برابر افزایش پیدا کرده است. بخشی از انتقال زائران اربعین به شهرهای خود، توسط خودروهای شخصی انجام شده است و از دستگاههای دیگر نیز برای انتقال زائران استفاده خواهد شد.
وی در خصوص مشکل تردد زائران اتباع خارجی نیز بیان کرد: مشکل تردد زائران افعانستانی برطرف شده و زائران پاکستانی نیز میتوانند از مرز زمینی عبور کنند. وزیر کشور همچنین در ادامه بازدیدهای خود روز گذشته با حضور در مرکز بهداشتی درمانی شهید حاج قاسم سلیمانی ضمن گفتوگو با زائران و بیماران بستری در این درمانگاه، امکانات موجود در این درمانگاه را بررسی کرد. وحیدی، هدف از سفر خود به خوزستان را بررسی روند ورود و خروج زائران حسینی در مرز شلمچه بیان کرد و افزود: موکبها برای خدمترسانی به زائرانی که در حال بازگشت از سفر کربلا هستند تا یک هفته پس از اربعین حسینی فعال خواهند بود.
۸ هزار میلیارد تومان برای زیرساختها هزینه شد
سید مجید میراحمدی معاون وزیر کشور در گفتوگویی با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده در تسهیل تردد زائران اربعین حسینی گفت: یکی از اقدامات بسیار مهم دولت سیزدهم هزینه کرد ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای آماده کردن زیرساختها بود که با این اقدامات، جاده ایلام به مهران چهاربانده شد و توسعه زیرساختها در سایر بخشها هم به سرعت در دست اقدام قرار گرفت. رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره تأمین آب خنک برای هموطنان زائر نیز اضافه کرد: یکی از برنامهریزیها در ستاد مرکزی اربعین، افزایش طول سفر از ۱۰ صفر به اول صفر بود و این موضوع با استقبال خوب زائران مواجه شد. میراحمدی تصریح کرد: خط قرمز ستاد مرکزی اربعین حسینی امنیت و سلامت زائران حسینی است و از این رو اعلام بسته شدن مرزها در یک زمان مشخص تصمیمی شجاعانه بود.
میراحمدی افزود: اتاق جنگ روانی معاندان تشکیل شد و فضای رعب آور در داخل ایران و عراق ایجاد کردند و تلاش داشتند این حماسه بزرگ حسینی را تحتالشعاع قرار دهند که در این هدف ناکام ماندند. مردم عراق هم به کمک زائران حسینی آمدهاند که بسیار ارزشمند است. معاون وزیر کشور در عین حال یادآور شد: استانداران، فرماندهان اصلی عملیات اربعین هستند و شبانهروز برای خدمترسانی به زائران تلاش میکنند. رئیس ستاد مرکزی اربعین، اظهار کرد: با وجود تأکیدهایی که برای ثبت نام زائران در سامانه سماح انجام شد، برآوردها از این حکایت دارد که یکسوم از زائران در این سامانه ثبت نام کردهاند و این در حالی است که این موضوع برای برنامهریزی و مدیریت این حرکت بزرگ، لازم بود. میراحمدی در خصوص بیمه زائران هم گفت: برای بیمه، ۱۸ هزار تومان اخذ شد اما خدمات تا ۱۰۰ درصد ارتقا یافت.
ویزیت زائران از سوی پزشکان متخصص
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی جمعیت هلال احمر، پیرحسین کولیوند گفت: از تاریخ هفدهم شهریورماه تا پایان روز 21 شهریور ۷۴۳ هزار و ۴۶ مورد ویزیت زائران بیمار از سوی پزشکان متخصص زنان، کودکان، قلب، ارتوپد، داخلی، اورژانس و پزشک عمومی مستقر در درمانگاههای هلالاحمر ایران در عراق انجام شده است. در مدت زمان یادشده، ٣٤ هزار و ٦٥٦ مورد خدمات تزریقات، تعداد ١٨٠ هزار و ٧٧٥ مورد سرم تراپی، تعداد ۹۶۴۳ مورد پانسمان و بانداژ و ۳۶۹۸ مورد گچ و آتل هم به زائران مراجعه کننده ارائه شده است. علاوه بر این، ۴۱۳۶ نفر از خدمات نوارقلب، ۶۵۸۹ نفر از خدمات تست قندخون، ۳۲۳۷ نفر بخیه، ۲۱۵۱ نفر از خدمات اکسیژن تراپی استفاده کرده و ٧٦٣ نفر هم سونداژ شدهاند.
ازسرگیری صدور و تمدید گذرنامهها
سردار مهدی حاجیان سخنگوی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: تا 22 شهریور نزدیک به 2 میلیون و 698 هزار نفر از پایانههای مرزی ششگانه عبور کرده و وارد کشور عراق شدند وی به موج بازگشت زائران اشاره کرد و افزود: تاکنون یک میلیون و 96 هزار نفر به کشور بازگشتند و بهتدریج موج برگشت زائران در حال افزایش است.
معاون اجتماعی فراجا اظهار داشت: با آغاز موج بازگشت ترافیک در محورهای مواصلاتی نیز سنگینتر میشود که به منظور رصد ترافیک این محورها و روانسازی تردد خودروها سامانه مانیتورینگ پلیس فعال شده و پهپادهای فراجا در سطح مسیرها به پرواز درآمدند.فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تمام زیرساختهای فنی و حر فهای خود را در همین راستا به مرزهای ششگانه آورده و بیش از 240 گیت را در مرزهای ششگانه کشور فعال کردیم. وی در خصوص آخرین اقدامات فراجا در خصوص صدور و تمدید گذرنامه اظهار داشت: تاکنون یک میلیون و 600 هزار گذرنامه جدید و 550 هزار گذر ویژه اربعین صادر شده و 410 هزار گذرنامه منقضی شده نیز تمدید شدهاند. سخنگوی فراجا از آمادگی ادارات مهاجرت و گذرنامه برای از سرگیری صدور و تمدید گذرنامه خبر داد و گفت: البته متقاضیان باید بدانند که ظرف 72 ساعت گذرنامه به دست آنها میرسد و بنابر همین موضوع باید برنامهریزی کنند.
چتر امنیتی پلیس پیشگیری در مسیر تردد زائران
سردار مهدی معصوم بیگی با اشاره به اینکه از جمله مسئولیتهای پلیس پیشگیری فراجا در مأموریت اربعین سال 1401 برقراری امنیت محورهای مواصلاتی و پایانههای مرزی چندگانه است، افزود: با راهاندازی ایستگاههای بازرسی ثابت و موقت در مسیرهای منتهی به مرز به منظور مدیریت لایه به لایه و پیشگیری از ازدحام جمعیت در پایانهها و فعالیت شبانه روزی گشتهای خودرویی، موتوری و پیاده امنیت طول مسیر در تمام نقاط و راههای اصلی و فرعی و پایانههای مرزی تأمین شده است. سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی کشور نیز روز گذشته در حاشیه بازدید از مرز شلمچه در خصوص آن دسته از زائرانی که بلیت تهیه کرده اما گذرنامه موقت ندارند نیز گفت: این افراد در شهرهای خود به ادارات گذرنامه مراجعه کنند و بلیت را ارائه دهند تا گذرنامه موقت برای آنان صادر شود. سردار تقی مهری رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا نیز گفت: مشمولانی که برای زیارت عتبات عالیات قصد خروج از کشور دارند بدون ثبت نام اینترنتی به مرزهای شش گانه مراجعه نکنند.
مسیر مهران یکطرفه میشود
سردار سید کمال هادیانفر اظهار کرد: به دلیل حجم تردد زیاد در مسیر مهران به ایلام به احتمال زیاد روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه این مسیر یکطرفه میشود.
رئیس جمعیت هلال احمر هم گفت: درمانگاههای مستقر این جمعیت در کشور عراق، ۹۸۸ هزار و ۷۰۳ مورد خدمت درمانی در ۵ روز گذشته به زائران اربعین حسینی ارائه دادهاند. ۱۲۰ پزشک ایرانی با حضور افتخاری در بیمارستان صحرایی، به زائران ایرانی و دیگر کشورهای شرکتکننده در آیین پیادهروی و زیارت اربعین خدمات پزشکی ارائه کردهاند. سخنگوی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آغاز موج بازگشت زائران از کشور عراق از بازگشت یک میلیون و 96 هزار زائر تاکنون خبر داد. رئیس پلیس راه راهور فراجا هم از اعزام نیروهای کمکی داوطلب در قالب یک هزار و ۴۰۳ تیم از ۲۰ استان کشور به مرزهای درگیر با بحث اربعین حسینی خبر داد.
یک میلیون و 450 هزار زائر به کشور بازگشتند
احمد وحیدی وزیر کشور روز گذشته در گفتوگو با خبرنگاران در شلمچه بیان کرد: با نزدیک شدن به اربعین حسینی تعداد زائرانی که قصد رفتن به عراق را دارند در گذرگاههای اربعین افزایشی است با وجود این مشکلی در خصوص خروج آنها نیست. در حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار زائر نیز از مرزهای ششگانه به کشور بازگشتند. وحیدی گفت: در هر۶ مرز شاهد وضعیت خوبی هستیم و تردد زائران به شکل روان و بدون مشکل در حال انجام است. وی با اشاره به آمادگی کامل دستگاههای خدمترسان و مواکب برای خدمترسانی به بازگشت زائران ادامه داد: ۶ رام قطار از خرمشهر به تهران و خرمشهر به مشهد و زاهدان افزوده شده و ظرفیت ریلی در این مسیر سه برابر افزایش پیدا کرده است. بخشی از انتقال زائران اربعین به شهرهای خود، توسط خودروهای شخصی انجام شده است و از دستگاههای دیگر نیز برای انتقال زائران استفاده خواهد شد.
وی در خصوص مشکل تردد زائران اتباع خارجی نیز بیان کرد: مشکل تردد زائران افعانستانی برطرف شده و زائران پاکستانی نیز میتوانند از مرز زمینی عبور کنند. وزیر کشور همچنین در ادامه بازدیدهای خود روز گذشته با حضور در مرکز بهداشتی درمانی شهید حاج قاسم سلیمانی ضمن گفتوگو با زائران و بیماران بستری در این درمانگاه، امکانات موجود در این درمانگاه را بررسی کرد. وحیدی، هدف از سفر خود به خوزستان را بررسی روند ورود و خروج زائران حسینی در مرز شلمچه بیان کرد و افزود: موکبها برای خدمترسانی به زائرانی که در حال بازگشت از سفر کربلا هستند تا یک هفته پس از اربعین حسینی فعال خواهند بود.
۸ هزار میلیارد تومان برای زیرساختها هزینه شد
سید مجید میراحمدی معاون وزیر کشور در گفتوگویی با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده در تسهیل تردد زائران اربعین حسینی گفت: یکی از اقدامات بسیار مهم دولت سیزدهم هزینه کرد ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای آماده کردن زیرساختها بود که با این اقدامات، جاده ایلام به مهران چهاربانده شد و توسعه زیرساختها در سایر بخشها هم به سرعت در دست اقدام قرار گرفت. رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره تأمین آب خنک برای هموطنان زائر نیز اضافه کرد: یکی از برنامهریزیها در ستاد مرکزی اربعین، افزایش طول سفر از ۱۰ صفر به اول صفر بود و این موضوع با استقبال خوب زائران مواجه شد. میراحمدی تصریح کرد: خط قرمز ستاد مرکزی اربعین حسینی امنیت و سلامت زائران حسینی است و از این رو اعلام بسته شدن مرزها در یک زمان مشخص تصمیمی شجاعانه بود.
میراحمدی افزود: اتاق جنگ روانی معاندان تشکیل شد و فضای رعب آور در داخل ایران و عراق ایجاد کردند و تلاش داشتند این حماسه بزرگ حسینی را تحتالشعاع قرار دهند که در این هدف ناکام ماندند. مردم عراق هم به کمک زائران حسینی آمدهاند که بسیار ارزشمند است. معاون وزیر کشور در عین حال یادآور شد: استانداران، فرماندهان اصلی عملیات اربعین هستند و شبانهروز برای خدمترسانی به زائران تلاش میکنند. رئیس ستاد مرکزی اربعین، اظهار کرد: با وجود تأکیدهایی که برای ثبت نام زائران در سامانه سماح انجام شد، برآوردها از این حکایت دارد که یکسوم از زائران در این سامانه ثبت نام کردهاند و این در حالی است که این موضوع برای برنامهریزی و مدیریت این حرکت بزرگ، لازم بود. میراحمدی در خصوص بیمه زائران هم گفت: برای بیمه، ۱۸ هزار تومان اخذ شد اما خدمات تا ۱۰۰ درصد ارتقا یافت.
ویزیت زائران از سوی پزشکان متخصص
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی جمعیت هلال احمر، پیرحسین کولیوند گفت: از تاریخ هفدهم شهریورماه تا پایان روز 21 شهریور ۷۴۳ هزار و ۴۶ مورد ویزیت زائران بیمار از سوی پزشکان متخصص زنان، کودکان، قلب، ارتوپد، داخلی، اورژانس و پزشک عمومی مستقر در درمانگاههای هلالاحمر ایران در عراق انجام شده است. در مدت زمان یادشده، ٣٤ هزار و ٦٥٦ مورد خدمات تزریقات، تعداد ١٨٠ هزار و ٧٧٥ مورد سرم تراپی، تعداد ۹۶۴۳ مورد پانسمان و بانداژ و ۳۶۹۸ مورد گچ و آتل هم به زائران مراجعه کننده ارائه شده است. علاوه بر این، ۴۱۳۶ نفر از خدمات نوارقلب، ۶۵۸۹ نفر از خدمات تست قندخون، ۳۲۳۷ نفر بخیه، ۲۱۵۱ نفر از خدمات اکسیژن تراپی استفاده کرده و ٧٦٣ نفر هم سونداژ شدهاند.
ازسرگیری صدور و تمدید گذرنامهها
سردار مهدی حاجیان سخنگوی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: تا 22 شهریور نزدیک به 2 میلیون و 698 هزار نفر از پایانههای مرزی ششگانه عبور کرده و وارد کشور عراق شدند وی به موج بازگشت زائران اشاره کرد و افزود: تاکنون یک میلیون و 96 هزار نفر به کشور بازگشتند و بهتدریج موج برگشت زائران در حال افزایش است.
معاون اجتماعی فراجا اظهار داشت: با آغاز موج بازگشت ترافیک در محورهای مواصلاتی نیز سنگینتر میشود که به منظور رصد ترافیک این محورها و روانسازی تردد خودروها سامانه مانیتورینگ پلیس فعال شده و پهپادهای فراجا در سطح مسیرها به پرواز درآمدند.فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تمام زیرساختهای فنی و حر فهای خود را در همین راستا به مرزهای ششگانه آورده و بیش از 240 گیت را در مرزهای ششگانه کشور فعال کردیم. وی در خصوص آخرین اقدامات فراجا در خصوص صدور و تمدید گذرنامه اظهار داشت: تاکنون یک میلیون و 600 هزار گذرنامه جدید و 550 هزار گذر ویژه اربعین صادر شده و 410 هزار گذرنامه منقضی شده نیز تمدید شدهاند. سخنگوی فراجا از آمادگی ادارات مهاجرت و گذرنامه برای از سرگیری صدور و تمدید گذرنامه خبر داد و گفت: البته متقاضیان باید بدانند که ظرف 72 ساعت گذرنامه به دست آنها میرسد و بنابر همین موضوع باید برنامهریزی کنند.
چتر امنیتی پلیس پیشگیری در مسیر تردد زائران
سردار مهدی معصوم بیگی با اشاره به اینکه از جمله مسئولیتهای پلیس پیشگیری فراجا در مأموریت اربعین سال 1401 برقراری امنیت محورهای مواصلاتی و پایانههای مرزی چندگانه است، افزود: با راهاندازی ایستگاههای بازرسی ثابت و موقت در مسیرهای منتهی به مرز به منظور مدیریت لایه به لایه و پیشگیری از ازدحام جمعیت در پایانهها و فعالیت شبانه روزی گشتهای خودرویی، موتوری و پیاده امنیت طول مسیر در تمام نقاط و راههای اصلی و فرعی و پایانههای مرزی تأمین شده است. سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی کشور نیز روز گذشته در حاشیه بازدید از مرز شلمچه در خصوص آن دسته از زائرانی که بلیت تهیه کرده اما گذرنامه موقت ندارند نیز گفت: این افراد در شهرهای خود به ادارات گذرنامه مراجعه کنند و بلیت را ارائه دهند تا گذرنامه موقت برای آنان صادر شود. سردار تقی مهری رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا نیز گفت: مشمولانی که برای زیارت عتبات عالیات قصد خروج از کشور دارند بدون ثبت نام اینترنتی به مرزهای شش گانه مراجعه نکنند.
مسیر مهران یکطرفه میشود
سردار سید کمال هادیانفر اظهار کرد: به دلیل حجم تردد زیاد در مسیر مهران به ایلام به احتمال زیاد روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه این مسیر یکطرفه میشود.
اخبـــــار
استاندار تهران خبر داد
شناورسازی ۲ ساعته فعالیت ادارات تهران از مهر
استاندار تهران جزئیات شناورسازی ۲ ساعته فعالیت ادارات شهر تهران را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا، محسن منصوری در مورد تصمیمات اتخاذ شده جهت تسهیل ترافیک استان با اشاره به هماهنگی صورت گرفته با معاون اول رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور جهت کاهش پیک ترافیکی مهرماه اظهارکرد: به منظور کاهش پیک ترافیکی مهرماه، شروع کار ادارات و سازمانهای شهر تهران از ساعت ۷ تا ۹ صبح به صورت شناور در نظر گرفته شده و مطابق این مصوبه تغییری در میزان حضور کارمندان در طول روز مطابق ضوابط و مقررات در محل کار ایجاد نخواهد شد و متناسب با ساعت ورود کارمندان به صورت شناور در محل کار، ساعت پایان کار در همان روز به صورت شناور تعیین میشود. وی افزود: ساعت شروع خدماترسانی بانکها ساعت ۷ صبح و زمان حضور کارمندان در بانک ساعت ۶:۳۰ میباشد. استاندار تهران در مورد ساعت فعالیت مدارس عنوان کرد: ساعت فعالیت شیفت صبح مقاطع متوسطه ۷:۳۰ و مقاطع ابتدایی شهر تهران ۸:۳۰ در نظر گرفته شد. منصوری سپس گفت: ساعت شروع به کار شیفت صبح کارخانجات و کارگاهها ۶ صبح تعیین شده که متناسب با آن سایر شیفتهای کاری کارخانجات و کارگاهها انجام میشود.
جزئیات دورکاری ۲۰ درصدی کارمندان دولت در دست بررسی
استاندار تهران با اشاره به اتخاذ تمهیدات ویژه برای مدیریت ترافیک مهر گفت: موضوع دورکاری ۲۰ درصدی کارمندان دولت در شهر تهران در حال بررسی است و پس از تأیید، جزئیات آن اعلام میشود. منصوری به ایرنا گفت: برای کنترل ترافیک پایتخت، توسعه حملونقل عمومی از اهم واجبات است که البته این طرح نیاز به زمان دارد اما در برنامههای مقطعی، چند طرح اثرگذار از اول مهر در شهر تهران اجرایی و عملیاتی میشود. به گفته منصوری، طرح شناورسازی ساعت کاری ادارات یکی از اقدامات مهم است که به گفته کارشناسان حدود ۳۰ درصد از ترافیک صبحگاهی را کاهش میدهد.
کاهش بیماران بستری در ۳۱ استان
مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که در هفته دوم شهریورماه نسبت به هفته اول، موارد بستری، سرپایی و فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹، در کشور روند کاهشی داشته است.
بنابر آخرین وضعیت رنگبندی شهرهای کشور و طبق اعلام وزارت بهداشت، بیش از ۹۰ درصد شهرهای کشور در وضعیت زرد و آبی قرار گرفتهاند و افزایش سه برابری تعداد شهرهای با وضعیت آبی را شاهد هستیم. در مجموع در حال حاضر هیچ شهری در وضعیت قرمز نیست و ۳۵ شهر در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند. همچنین ۳۴۲ شهر در وضعیت زرد و ۷۱ شهر نیز در وضعیت آبی قرار گرفتهاند. در عین حال بر اساس گزارش مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، در هفته ۱۳۳همهگیری کرونا مصادف با هفته دوم شهریورماه ۱۴۰۱، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده از ۱۱ هزار و ۳۸۹ مورد به ۶۶۱۱ مورد، تعداد موارد بستری جدید از ۳۵۳۷ مورد به ۱۹۴۳ مورد، تعداد موارد مرگ و میر از ۳۲۷ مورد به ۲۴۳ مورد رسیده است.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی شبانهروز منتهی به روز گذشته ۶۱۸ بیمار کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که متأسفانه ۲۲ بیمار نیز بهدلیل این بیماری جان خود را از دست دادند و از تعداد مبتلایان جدید ۱۸۷ نفر بستری شدند. ۴۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تا کنون ۶۵ میلیون و ۵۳ هزار و ۶۷۳ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۶۳۸ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۸۵ هزار و ۶۶۶ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کردهاند. به این ترتیب مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۵۸۵ هزار و ۹۷۷ دوز رسید.
صف انتظار برای دریافت پروتز حلزون شنوایی به صفر رسید
رئیس هیأت امنای صرفهجویی ارزی در معالجه بیماران ضمن اعلام اینکه صف انتظار برای دریافت پروتز به صفر رسیده است، از تحویل فوری ۶۸۸ پروتز حلزون شنوایی به مراکز کاشت خبر داد.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، مهندس سید حسین صفوی درباره آخرین اقدامات انجام شده برای کودکان نیازمند کاشت حلزون اظهار داشت: با توجه به دستور وزیر بهداشت در خصوص اجرای طرح ملی تحول کاشت حلزون شنوایی جهت تسریع و تسهیل در امر رسیدگی به مشکلات بیماران ناشنوای کاندید عمل کاشت حلزون شنوایی و به حداقل رساندن صف انتظار و پیرو مذاکرات و مصوبات جلسات کمیسیون کشوری کاشت حلزون، بلافاصله مراحل تأمین و تخصیص پروتز به همه بیماران در نوبت انتظار عمل کاشت حلزون در دستور کار هیأت امنای صرفهجویی ارزی در معالجه بیماران قرار گرفت. وی گفت: با احتساب ۵۲۱ دستگاه پروتز ارسالی به مراکز کاشت حلزون پیش از اعلام آغاز اجرای طرح ملی کاشت حلزون شنوایی، مجموع حوالههای صادره برای تحویل پروتز به مراکز کاشت حلزون از ابتدای امسال تا نهم شهریورماه 1401 به ۱۲۰۹ دستگاه رسید که در مقایسه با آمار پروتزهای تحویلی در ششماهه اول سال گذشته، این تعداد یک رکورد محسوب میشود.
وزیر آموزش و پرورش:
پوشش تحصیلی واقعی ۹۴ درصد است
وزیر آموزش و پرورش گفت: حدود ۲۰۰ مدرسه تک دانش آموزی داریم و حدود 5 هزار مدرسه زیر ۱۰ نفر داریم که نشان میدهد ایران برای پوشش تحصیلی در مناطق دوردست اراده جدی دارد.
به گزارش ایسنا، یوسف نوری در نشست مشترک با وزیر فرهنگ سوریه با بیان اینکه امید است زمینه برای تعامل مؤثر هرچه بیشتر باشد و بتوانیم با توجه به ظرفیت دو کشور اقدامات اجرایی و راهبردی مناسبی را جهت ارتقای سطح فرهنگ و روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه رقم بزنیم، گفت: یکی از مهمترین نقاط اوج این ارتباط زمان جنگ تحمیلی بود که همه کشورها علیه ایران بسیج شدند، اما سوریه نه تنها با آنها همراه نبود بلکه حامی و کمک کار ما بود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشآموز مشغول به تحصیل در ایران گفت: ۴۹ درصد دانشآموزان دختر هستند. یک میلیون معلم داریم که ۵۳ درصد آنها بانوان هستند. بیش از ۸۱ درصد تحصیلات لیسانس، فوقلیسانس و دکترا دارند. پوشش تحصیلی واقعی ما در کل دورههای تحصیلی ۹۴.۳ درصد و در دوره ابتدایی ۹۸ درصد است.
نوری افزود: حدود ۲۰۰ مدرسه تک دانشآموزی داریم و حدود 5 هزار مدرسه زیر ۱۰ نفر داریم که نشان میدهد ایران برای پوشش تحصیلی در مناطق دوردست اراده جدی دارد.
وی با بیان اینکه ما شبکه آموزشی دانشآموزان موسوم به شبکه ملی شاد داریم، گفت: این شبکه از اوایل همه گیری کرونا آغاز به کار کرد. یکی از ویژگیهای این شبکه برخورداری از موتور جست وجوی اختصاصی و فضایی ایمن است. این شبکه در دوران آموزش غیرحضوری مدارس، بیش از ۱۱ میلیون مخاطب دانش آموزی داشت. بخشهای فرهنگی و هنری در این شبکه برجسته شده و زمینه خوبی برای تبادل و انتقال تجربه در جمهوری اسلامی ایران است و نظیر چنین شبکهای در دنیا کم داریم.
شناورسازی ۲ ساعته فعالیت ادارات تهران از مهر
استاندار تهران جزئیات شناورسازی ۲ ساعته فعالیت ادارات شهر تهران را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا، محسن منصوری در مورد تصمیمات اتخاذ شده جهت تسهیل ترافیک استان با اشاره به هماهنگی صورت گرفته با معاون اول رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور جهت کاهش پیک ترافیکی مهرماه اظهارکرد: به منظور کاهش پیک ترافیکی مهرماه، شروع کار ادارات و سازمانهای شهر تهران از ساعت ۷ تا ۹ صبح به صورت شناور در نظر گرفته شده و مطابق این مصوبه تغییری در میزان حضور کارمندان در طول روز مطابق ضوابط و مقررات در محل کار ایجاد نخواهد شد و متناسب با ساعت ورود کارمندان به صورت شناور در محل کار، ساعت پایان کار در همان روز به صورت شناور تعیین میشود. وی افزود: ساعت شروع خدماترسانی بانکها ساعت ۷ صبح و زمان حضور کارمندان در بانک ساعت ۶:۳۰ میباشد. استاندار تهران در مورد ساعت فعالیت مدارس عنوان کرد: ساعت فعالیت شیفت صبح مقاطع متوسطه ۷:۳۰ و مقاطع ابتدایی شهر تهران ۸:۳۰ در نظر گرفته شد. منصوری سپس گفت: ساعت شروع به کار شیفت صبح کارخانجات و کارگاهها ۶ صبح تعیین شده که متناسب با آن سایر شیفتهای کاری کارخانجات و کارگاهها انجام میشود.
جزئیات دورکاری ۲۰ درصدی کارمندان دولت در دست بررسی
استاندار تهران با اشاره به اتخاذ تمهیدات ویژه برای مدیریت ترافیک مهر گفت: موضوع دورکاری ۲۰ درصدی کارمندان دولت در شهر تهران در حال بررسی است و پس از تأیید، جزئیات آن اعلام میشود. منصوری به ایرنا گفت: برای کنترل ترافیک پایتخت، توسعه حملونقل عمومی از اهم واجبات است که البته این طرح نیاز به زمان دارد اما در برنامههای مقطعی، چند طرح اثرگذار از اول مهر در شهر تهران اجرایی و عملیاتی میشود. به گفته منصوری، طرح شناورسازی ساعت کاری ادارات یکی از اقدامات مهم است که به گفته کارشناسان حدود ۳۰ درصد از ترافیک صبحگاهی را کاهش میدهد.
کاهش بیماران بستری در ۳۱ استان
مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد که در هفته دوم شهریورماه نسبت به هفته اول، موارد بستری، سرپایی و فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹، در کشور روند کاهشی داشته است.
بنابر آخرین وضعیت رنگبندی شهرهای کشور و طبق اعلام وزارت بهداشت، بیش از ۹۰ درصد شهرهای کشور در وضعیت زرد و آبی قرار گرفتهاند و افزایش سه برابری تعداد شهرهای با وضعیت آبی را شاهد هستیم. در مجموع در حال حاضر هیچ شهری در وضعیت قرمز نیست و ۳۵ شهر در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند. همچنین ۳۴۲ شهر در وضعیت زرد و ۷۱ شهر نیز در وضعیت آبی قرار گرفتهاند. در عین حال بر اساس گزارش مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، در هفته ۱۳۳همهگیری کرونا مصادف با هفته دوم شهریورماه ۱۴۰۱، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده از ۱۱ هزار و ۳۸۹ مورد به ۶۶۱۱ مورد، تعداد موارد بستری جدید از ۳۵۳۷ مورد به ۱۹۴۳ مورد، تعداد موارد مرگ و میر از ۳۲۷ مورد به ۲۴۳ مورد رسیده است.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی شبانهروز منتهی به روز گذشته ۶۱۸ بیمار کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که متأسفانه ۲۲ بیمار نیز بهدلیل این بیماری جان خود را از دست دادند و از تعداد مبتلایان جدید ۱۸۷ نفر بستری شدند. ۴۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تا کنون ۶۵ میلیون و ۵۳ هزار و ۶۷۳ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۴۴۶ هزار و ۶۳۸ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۸۵ هزار و ۶۶۶ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کردهاند. به این ترتیب مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۵۸۵ هزار و ۹۷۷ دوز رسید.
صف انتظار برای دریافت پروتز حلزون شنوایی به صفر رسید
رئیس هیأت امنای صرفهجویی ارزی در معالجه بیماران ضمن اعلام اینکه صف انتظار برای دریافت پروتز به صفر رسیده است، از تحویل فوری ۶۸۸ پروتز حلزون شنوایی به مراکز کاشت خبر داد.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، مهندس سید حسین صفوی درباره آخرین اقدامات انجام شده برای کودکان نیازمند کاشت حلزون اظهار داشت: با توجه به دستور وزیر بهداشت در خصوص اجرای طرح ملی تحول کاشت حلزون شنوایی جهت تسریع و تسهیل در امر رسیدگی به مشکلات بیماران ناشنوای کاندید عمل کاشت حلزون شنوایی و به حداقل رساندن صف انتظار و پیرو مذاکرات و مصوبات جلسات کمیسیون کشوری کاشت حلزون، بلافاصله مراحل تأمین و تخصیص پروتز به همه بیماران در نوبت انتظار عمل کاشت حلزون در دستور کار هیأت امنای صرفهجویی ارزی در معالجه بیماران قرار گرفت. وی گفت: با احتساب ۵۲۱ دستگاه پروتز ارسالی به مراکز کاشت حلزون پیش از اعلام آغاز اجرای طرح ملی کاشت حلزون شنوایی، مجموع حوالههای صادره برای تحویل پروتز به مراکز کاشت حلزون از ابتدای امسال تا نهم شهریورماه 1401 به ۱۲۰۹ دستگاه رسید که در مقایسه با آمار پروتزهای تحویلی در ششماهه اول سال گذشته، این تعداد یک رکورد محسوب میشود.
وزیر آموزش و پرورش:
پوشش تحصیلی واقعی ۹۴ درصد است
وزیر آموزش و پرورش گفت: حدود ۲۰۰ مدرسه تک دانش آموزی داریم و حدود 5 هزار مدرسه زیر ۱۰ نفر داریم که نشان میدهد ایران برای پوشش تحصیلی در مناطق دوردست اراده جدی دارد.
به گزارش ایسنا، یوسف نوری در نشست مشترک با وزیر فرهنگ سوریه با بیان اینکه امید است زمینه برای تعامل مؤثر هرچه بیشتر باشد و بتوانیم با توجه به ظرفیت دو کشور اقدامات اجرایی و راهبردی مناسبی را جهت ارتقای سطح فرهنگ و روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه رقم بزنیم، گفت: یکی از مهمترین نقاط اوج این ارتباط زمان جنگ تحمیلی بود که همه کشورها علیه ایران بسیج شدند، اما سوریه نه تنها با آنها همراه نبود بلکه حامی و کمک کار ما بود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشآموز مشغول به تحصیل در ایران گفت: ۴۹ درصد دانشآموزان دختر هستند. یک میلیون معلم داریم که ۵۳ درصد آنها بانوان هستند. بیش از ۸۱ درصد تحصیلات لیسانس، فوقلیسانس و دکترا دارند. پوشش تحصیلی واقعی ما در کل دورههای تحصیلی ۹۴.۳ درصد و در دوره ابتدایی ۹۸ درصد است.
نوری افزود: حدود ۲۰۰ مدرسه تک دانشآموزی داریم و حدود 5 هزار مدرسه زیر ۱۰ نفر داریم که نشان میدهد ایران برای پوشش تحصیلی در مناطق دوردست اراده جدی دارد.
وی با بیان اینکه ما شبکه آموزشی دانشآموزان موسوم به شبکه ملی شاد داریم، گفت: این شبکه از اوایل همه گیری کرونا آغاز به کار کرد. یکی از ویژگیهای این شبکه برخورداری از موتور جست وجوی اختصاصی و فضایی ایمن است. این شبکه در دوران آموزش غیرحضوری مدارس، بیش از ۱۱ میلیون مخاطب دانش آموزی داشت. بخشهای فرهنگی و هنری در این شبکه برجسته شده و زمینه خوبی برای تبادل و انتقال تجربه در جمهوری اسلامی ایران است و نظیر چنین شبکهای در دنیا کم داریم.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
دربست تا مدرسه چند؟!
-
سه میلیون زائر اربعین از ایران به عراق رفتند
-
اخبـــــار
اخبارایران آنلاین