وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم سالگرد تأسیس مؤسسه هنرمندان پیشکسوت:
هیچ هنرمند پیشکسوتی نباید دغدغه مسکن داشته باشد
مراسم سالگرد تأسیس مؤسسه هنرمندان پیشکسوت با حضور تعداد زیادی از هنرمندان پیشکسوتِ حوزههای مختلف فرهنگی و هنری، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه و منابع وزارت فرهنگ، حسین نوش آبادی نماینده مجلس در فضایی صمیمی و شاد برگزار شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی در این مراسم گفت: «امروز خیلی روز خوبی بود. انشاءالله این مؤسسه با حضور شما هزار ساله شود و با قوت کارش ادامه پیدا کند. ما برای خدمتگزاری به شما آمدیم و خدا را شکر وضع مؤسسه الان خیلی خوب است. من مدام دغدغه مواردی را دارم که رئیس جمهور قولش را به شما دادند.» او ادامه داد: «هر آنچه که مورد نیاز اینجاست، ما تأمین میکنیم، شما اصلاً دغدغه بودجه نداشته باشید. مگر ما چند تا مثل شما داریم؟ باید در آسمانها دنبال شما میبودیم که در زمین پیدایتان کردیم.»
در حاشیه این صحبتهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هنرمندی اظهار کرد: «من ۸ میلیون تومان درآمد دارم و ماهی ۱۰ میلیون تومان اجاره پرداخت میکنم. با ۸۲ سال سن این لایق من نیست.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: «درباره مسکن به دو سه راهکار رسیدیم که چند مورد آن قابل اجراست. هیچ هنرمندِ پیشکسوتِ ما نباید دغدغه مسکن داشته باشد و این را حل خواهیم کرد. دولت بهصورت جدی به هنرمندانی که مشکل مسکن دارند، با دستور شخص آقای رئیس جمهور رسیدگی خواهد کرد. بنای ما این است که این مؤسسه در عین حال که محلی برای گردهمایی بزرگان است، محلی برای حل مشکلات هم باشد.»
باید پیشکسوتان همچنان نقشآفرین باشند
حسین نوشآبادی، نماینده مجلس در این مراسم گفت: «توفیق چهار ساله من، زمانی که در کسوت معاون پارلمانی و حقوقی ارشاد بودم، این بود که سه سال متوالی خدمت عزیزان میرسیدم و با پیگیریهایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تأسیس این مؤسسه داشت، بویژه آقای عظیمی که مؤسس این مؤسسه بودند، ما هم گوشهای از این کار را برعهده داشتیم.» او در آخر اظهار کرد: «امروز دیدم که آقای رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت دستور دادند تا از بازنشستههای آموزش و پرورش رسماً برای آموزش دعوت شود و تنها نمانند. در حوزه هنر نیز ما باید این اقدام را انجام دهیم. باید توجه کنیم که پیشکسوتان ما هنوز هم میتوانند نقشآفرین باشند.»
گزارشی درباره حواشی طرح واگذاری کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانهها
چشمانتظار یک تصمیم سرنوشتساز
بیانیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: اصل درخواست برای حمایت بیشتر و همافزایی جریان فرهنگی است
گروه فرهنگی: طی روزهای گذشته خبری به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر این منتشر شد که وزارتخانه مذکور خواستار صدور مجوز برای واگذاری کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانههای عمومی کشور شده است. در آن خبر تأکید شده بود که پیشنهاد فوق، در کمیسیون مدیریت امور عمومی و سرمایه انسانی دولت بررسی میشود؛ خبری که اظهار نظرهای متعددی از سوی اهالی فرهنگ و هنر به دنبال داشت در همین رابطه روابط عمومی وزارت فرهنگ روز گذشته با انتشار بیانیهای نکاتی را به منظور تنویر افکار عمومی و تشریح بیشتر این طرح پیشنهادی منتشر کرده است. در این بیانیه ضمن ارائه توضیحاتی تأکید شده که اصل درخواست برای حمایت بیشتر و همافزایی جریان فرهنگی است.
واکنش اهالی فرهنگ و هنر به طرح واگذاری کتابخانههای کانون
انتشار خبر درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مبنی بر واگذاری کتابخانههای تحت مدیریت کانون به نهادکتابخانههای عمومی کشور واکنشهای مختلفی را برانگیخته، تا آنجا که اهالی فرهنگ و هنر، بویژه ادبیاتیها با انتشار یادداشتهایی خواستار بازپس گرفتن این خواسته و از سویی باقی ماندن کتابخانههای مذکور تحت مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شدند.
اما آنطور که در متن این درخواست در همان روزهای ابتدایی به نقل از ایسنا آمده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دلایل طرح این تغییر نوشته:«وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف کاهش زیاندهی شرکت دولتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تأمین بخشی از هزینهها از محل کاهش و صرفهجویی در هزینهها با استفاده از ساختار و ظرفیت موجود در نهاد کتابخانههای عمومی کشور و نیز به منظور افزایش و همسانسازی حقوق کارکنان این کانون، خواستار صدور مجوز برای واگذاری کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانههای عمومی کشور شده است.»
اصل بر همدلی برای حل مشکلات است
در توضیحات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره طرح واگذاری کتابخانههای کانون پرورش فکری آمده: «مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از ذخایر فرهنگی ارزشمند حوزه فرهنگ و هنر کشور عزیزمان و در دهههای مختلف محملی برای اعتلای فعالیتهای فرهنگی سازنده بوده است.» تقویت – حمایت و کمک همهجانبه - کانون پرورش فکری کودکان - استفاده از ظرفیت همه بخشهای فرهنگی -هنری برای همافزایی با این کانون، اهتمام جدی وزارت ارشاد بهعنوان متولی، سیاستگذار و مرجع فعالیتهای فرهنگی در دولت عنوان شده است. در ادامه این بیانیه آمده: «وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خود عضو مجمع عمومی این کانون بوده و در کنار دیگر اعضای مجمع عمومی، بویژه وزیر محترم آموزش و پرورش وظیفه سیاستگذاری و نظارت کلان بر این نهاد را برعهده دارد.» در بخش دیگری میخوانید: «از ویژگیهای مثبت دولت مردمی، هماهنگی کامل میان وزرا و وزارتخانهها و همدلی برای حل مشکلات است. در این خصوص، نظر کارشناسی وزارت فرهنگ به تمامی دستگاههای ذینفع ارسال و سپس در کمیته و کمیسیون تخصصی مورد بررسی کارشناسان قرار خواهد گرفت.»
در قسمت دیگری از این بیانیه اینچنین آمده که: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن آنکه انتشار یک گزارش کارشناسی که هنوز فرایند بررسیهای قانونی خود را حتی در کمیته و کمیسیونهای تخصصی دولت نیز شروع نکرده، عملی نادرست میداند و جوسازیها و انتشار اخبار دروغین نظیر تعطیلی و انحلال کتابخانههای کانون را نیز عملی غیراخلاقی و در عین حال متوقع از سوی برخی جریانها میداند، تأکید میکند: اصل درخواست برای حمایت بیشتر، تقویت و همافزایی جریان فرهنگی و اصیل و ترویج کتابخوانی بوده است و هر تصمیمی در حوزه فرهنگی دولت مردمی به پشتوانه کسب دیدگاهها و نظرات کارشناسی دلسوزان و خبرگان اتفاق میافتد که موضوع اخیر نیز تابعی از این رویکرد کلان است.» پایانبخش این بیانیه هم آمده: «خدمات و زحمات بیشائبه همکاران عزیز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شایسته تقدیر بوده و بیان دیدگاههای دلسوزانه موافق یا مخالف با اصل این پیشنهاد، موجب بهرهمندی بیشتر دستگاههای فرهنگی از نظرات کارشناسی و تخصصی عرصه فرهنگ میشود.»
برش
طرح این پیشنهاد در میان اهالی فرهنگ و هنر واکنشهای مختلفی را در پی داشته، از جمله انجمن نویسندگان کودک و نوجوان که در بیانیهای مخالفت این نهاد را درباره این تصمیم اعلام کرده و دلایلی برای چرایی نظر خود ذکر کرده، در بخشی از این بیانیه آمده: «واگذاری مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری به هر نهاد دیگری به معنی تعطیلی این نهاد پرافتخار بوده و حاصل آن جز نابودی فعالیتهای فرهنگی هنری تخصصی کودکان و نوجوانان نخواهد بود.» محسن پرویز،عضو هیأت امنای نهاد کتابخانههای عمومی هم تأکید کرده:«جدا شدن صرف کتابخانههای کانون و پیوستن آن به نهاد کتابخانههای عمومی کار کارشناسیای نیست.» در این بین برخی مانند محمد سرشار هم تأکید کردهاند که درباره این طرح نظری ندارند و به مباحث دیگری درباره مدیریت کانون اشاره کردهاند، از جمله اینکه:« به نظر میآید، آموزش و پرورش باید تجدید نظر اساسیای در رابطه با کانون داشته باشد و اگر توانایی تأمین نیازهای کانون را ندارد، آن را به مجموعهای واگذار کند که به ذات هنری کانون، نزدیکتر است و میتواند کمک کنند تا کانون به دوران پرشکوه خود در دهه ۶۰ برگردد.»
محمود فرهنگ به بهانه اجرای «تنهاتر از مسیح» از ظرفیت هنر نمایش برای انتقال مفاهیم دینی به «ایران» گفت
هنر نمایش باید از اتفاقات جهان لایهبرداری کند
احمدرضا معراجی/ از زمانهای دور هنر همیشه بهعنوان زبانی جذاب و رسانهای شیوا برای انتقال مفاهیم اصلی و فرعی زندگی به کار گرفته می شده است. هنر نمایش نیز یکی از گونههای این زبان است. هنرنمایشی عاشورایی از جمله هنرهایی است که به طور خاصه از طریق نمایش و اجرا به انتقال مفاهیم معرفتی عاشورا یا بیان واقعه کربلا میپردازد. این روزها سومین فصل نمایش «تنهاتر از مسیح» درحال اجراست و استقبال بالای مردم نشان دهنده شوق به دیدن آثار نمایشی با درون مایه مذهبی و بالاخص عاشورایی است. اجرای «تنهاتر از مسیح» بهانهای شده است که به سراغ محمود فرهنگ پیشکسوت هنر تئاتر برویم تا ببینیم ظرفیت هنر نمایش برای انتقال مفاهیم فرابشری و دینی چقدر و سهم نمایش «تنهاتر از مسیح» در انتقال این معنا تاکنون چه اندازه است؟
هنر در معنای عام به معنای بازنمایی زیبایی است. همانطور که میدانید حضرت زینب(س) عاشورا را چیزی بجز تجلی زیبایی نمیداند. چگونه میتوان از طریق هنرهای نمایشی به انتقال مفهوم راستین این زیبایی رسید؟
البته که تا به حال هنر نمایش نتوانسته رسالت اصلی خودش را برای ارائه مفاهیم عمیق، ژرف، بزرگ و با عظمت واقعه عاشورا ایفا کند. هنر تئاتر ما متأسفانه از این موضوع خالی بوده است. با توجه به اینکه ما کشوری ۸۵ میلیونی و تنها کشور با حاکمیت مذهب شیعی جهان هستیم به نظر من در تولید آثار فاخر نمایشی بضاعتمان ضعیف است. اما به هر روی چند سالی است که سازمان اوج تلاش میکند که با بودجههایی بسیار جدی آثاری را تولید کند. اگر ما بخواهیم درباره هنر نمایش صحبت کنیم، این یک مقوله جدایی است و زبان خاصی را میطلبد. به شیوه جدیدی مانند نمایش «تنهاتر از مسیح» که با نریشن کار را پیش میبریم و سعی داریم شبه ژانری تولید کنیم، نمیتوانیم به شکل جدی به آن هنر نمایش بگوییم. هنر نمایش بخش بسیار مهم آن دیالوگ است و موضوع درام در آن وجود دارد. همچنین کنش و واکنشهای جدی در آن شکل میگیرد. وقتی به واقعه عاشورا نگاه میکنید، میبینید که در یک سو اشقیا هستند و در یک طرف اباعبدالله الحسین و یارانشان که در مقابل کفر ایستادهاند. این ترکیب خودش یک قصه درام رخ داده است. اکنون ما بنا داریم با بضاعت محدود و علم کم تصاویری از عاشورا را به نمایش بگذاریم. این در مجموع اینگونه نمایش که مرسوم و در چندجا نیز کارشده؛ بسیاری تعزیه را نیز هم بهصورت نقل و نریشن کار میکنند. به این شکل که تعزیه خوان میتواند نقل و حرکت و نریشن داشته باشد و یک نابازیگر نیز میتواند این کار را پیش ببرد. «تنهاتر از مسیح» به نظر من تلاش دارد که میان تصویر و مفهوم مخاطب خود را نگه دارد و در تلاش است که با صدا و نشان دادن تصویر، مفاهیم را به مخاطب خود ارائه دهد. مخاطب در اینجا یک مخاطب عام است اما همه میدانیم که در کشور ما مخاطب عام از نظر اطلاعات در رابطه با واقعه عاشورا از ما بسیار جلوتر است، چرا که سالهای سال پای منبر سخنان علما را شنیده و مفاهیم درباره عاشورا در ذهن او زیاد است. «تنهاتر از مسیح»، در تلاش است تا مخاطب را به فضای ذهنیاش از عاشورا نزدیک کند. تصویر و صدا دو بخش از اجزای نمایش است ولی در نمایش وقتی قصد نشان دادن یک شخصیت را داریم باید تمام ابعاد آن شخصیت و کاراکتر را برای مخاطب زنده کنیم یعنی کاراکتر در ذهن مخاطب مهیا میشود. هیچ وقت در نمایش کاراکترها تک بعدی نیستند، عمیقاند و در عین حال هم مخاطب با ابعاد مختلف آن شخصیت آشنا میشود اما بالاخره این شیوه تلاش میکند که با تصاویر محدود به مخاطب بگوید با من همراه شو تا تو را به اتفاقی که رخ داده نزدیک کنم. در مجموع به نظر من همیشه در یک اثر نمایشی ما بهدنبال اثبات یک موضوع هستیم. به این دلیل که من سالهای گذشته نیز این کار را دیدهام؛ موضوعات اصلی و فرعی در نمایش «تنهاتر از مسیح» بسیار دیده میشود درحالی که در یک نمایش ما بهدنبال یک موضوع هستیم. در اینجا اما موضوعات گاهی اصلی میشوند اما به هرحال وقتی تماشاچی این کار را میبیند، به اندازه همان تصاویری که درحال تماشاست در ذهن خود اثر را با واقعه عاشورا تطبیق میدهد و مفهومی را دریافت میکند. تیم «تنهاتر از مسیح» برای تولید این اثر زحمت کشیدهاند. کار کردن با تعداد بسیار بالای نابازیگر کار آسانی نیست. در این کار البته شاید لازم نیست کسی ابعاد تکنیکی بازیگری را بلد باشد یا بیانی داشته باشد و بناست آنچه که کارگردان از آنها خواسته را در قالب حرکات و تصاویر و بدون صدا انجام دهند. این اتفاقی است که ما در جشنوارههای بسیج نیز میبینیم. متأسفانه برای اینکه موضوع عاشورا را در قالب نمایش نشان دهند، از یک نوحه خوان استفاده میکنند و افرادی نیز تصویر را اجرا کردند. اگر این روش برای تعزیه ما استفاده شود، بسیار خطرناک است زیرا تعزیه ما با قدمت چندصدساله خود با توجه به صدا، حرکت، شعر، لباس، دستگاههای موسیقی در آن بسیار مهم است ممکن است آسیبزا باشد. اما تنهاتر از مسیح اکنون مخاطب را با این شیوه جذب و مخاطب نیز با آن ارتباط برقرار میکند.
به این مسأله اشاره کردید که «تنهاتر از مسیح» موضوعات فرعی نیز دارد. یکی از نکاتی که درباره آن از شما تحلیل میخواهیم دقیقاً رسیدن این فصل از «تنهاتر از مسیح» به قصه مدافعان حرم است. به نظر شما کلیت این ارتباط و ارائه آن به مخاطب چه اندازه قابل توجه است؟
به نظر من ما تا زمانی که تصاویری از داعش نداشته باشیم و مردم ما متوجه نشوند ریشه این اتفاق در سوریه و در عراق و در کشورهایی دیگر درخصوص چه مسألهای بوده است نمیتوانیم درباره جنایات داعش بدرستی با مردم صحبت کنیم. اینکه در کجای تاریخ چنین اتفاقات وحشیانهای رخ داده و چرا در عصر امروز و پیشرفت تکنولوژِی انسانها مانند انسانهای وحشی اولیه رفتار میکنند؟ به نظر من این کار یک نمایشنامهنویس است تا بتواند چهره واقعی داعشیان را برای مردم ترسیم کند. این نمایش تلاش دارد تا تصاویری از عاشورا، امام حسین و ابالفضلالعباس را آهسته آهسته در کنار عاشورای امروز که در عراق و سوریه رخ داده است قرار دهد. از طرفی باید گفت تا زمانی که شخصیت واقعی و سجایای مردان عاشورا برایمان روشن نشود، طبیعی است که نگاههایمان به لایههای اول و دوم است. به همین جهت نیز ما باید انعکاس این شیوه کاری را در جامعه ببینیم، یعنی اگر ما در این ۴۲ سال توانسته بودیم شخصیتهای مهم عاشورا را عمیقاً معرفی و الگوسازی و قهرمانپروری کنیم؛ جامعه ما این معضلات اجتماعی و اخلاقی امروز را نداشت.
ما سالهاست که داریم کار میکنیم اما به نظر من بیشتر روی زیبایی و تصویر زیبا اکتفا میکنیم. اکنون همه بهدنبال این هستند که تماشاچی چشمش گرفتار شود. درصورتی که ما باید ذهن مخاطبمان را درگیر موضوعات کنیم. وقتی که ما هنوز مفاهیم شخصیتهای مهم عاشورا را نتوانستهایم کنکاش، معرفی و الگوسازی کنیم؛ طبیعی است که به داعش نیز نمیتوانیم بپردازیم. نشان دادن خشونت داعش تنها ظاهر قضیه است و باطن قضیه چیزی است که رهبر معظم انقلاب میفرماید: «ما باید بصیرت داشته باشیم.» بصیرت داشتن یعنی هنر نمایش باید از اتفاقات جهان لایهبرداری کند. هزاران هزار نفر در سوریه و عراق کشته شدهاند. به نظر من هنر نمایش به طور کلی نتوانسته رسالت اصلی خود را در مقابل شخصیتهای اصلی دین و مذهبمان ایفا کند. برای پیامبرمان تنها یک فیلم ساختیم در صورتی که مسیحیان ۶۵۰ فیلم درباره حضرت مسیح ساختهاند. هنر نمایش کارش این است که شخصیتی را از ابتدا برای شما معرفی کند و لایههای شخصیتی و کارکرد او را در مقابل اتفاقات نشان دهد اما در «تنهاتر از مسیح» چند موضوع داریم که برای مخاطب ارائه میشود. موضوع مدافعان حرم مسأله عاشورای امروزی است که در «تنهاتر از مسیح» به نمایش درآمده است.
برش
فصل سوم نمایش بزرگ میدانی «تنهاتر از مسیح» به تهیهکنندگی و کارگردانی علی اسماعیلی سبکی از روضهخوانی هنری با محوریت مصایب خاندان عصمت و طهارت در واقعه عاشورا است که در دوسانس ۲۰ و ۲۲ در بوستان ولایت اجرا میشود. این نمایش آیینی تا ۴ مهر ماه تمدید شده است.
جشن باقی بماند نه جشنواره
آیین افتتاحیه سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران 21 شهریور همزمان با روز ملی سینما با حضور مدیران سینمایی، مستندسازان و با اجرای اسماعیل باستانی برگزار شد. محمد (حامد) شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران در سخنانی گفت: سالهای قبل ما فقط یک شب اختتامیه داشتیم، اما امسال به لطف و زحمت دوستان هیأت رئیسه جشن آییننامه و شیوه داوری تغییراتی داشته و تعداد زیادی از بچههای داخل و بیرون از صنف در امر داوری دخیل هستند. همچنین تقویم جشن تغییر کرده و این مراسم افتتاحیه هم اضافه شده است. او افزود: اختتامیه جشن اسفندماه خواهد بود و از حالا 6 ماهی وقت داریم تا بحث و گفتوگوهای بسیاری درباره آثار مستند امسال در سپهر سینمای مستند شکل بگیرد و داوریها توسط قریب به 150 نفر از اهالی مستند و اصحاب فرهنگ و هنر انجام شود. پیروز کلانتری پیشکسوت مستندسازی در بخشی از صحبتهایش در این مراسم عنوان کرد: «امیدوارم این مراسم، به شکل جشن باقی بماند و جشنواره نشود. گرچه بتدریج دارد میل به آن سمت میکند و میترسم رقابت جای مراوده را بگیرد و جایزه مهم شود. این یک جشن صنفی است و باید مسأله رقابت و جایزه، مسأله اصلی تلقی نشود و مراوده صنوف و تولید محتوا مهم باشد./ روابط عمومی
کنسرتهای همایون شجریان و سالار عقیلی در خارج از کشور
تور کنسرت های خوانـــندگان ایرانی در خارج از کشور که از چندی قبل آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و در روزهای پیشرو خوانندگان و گروههایی همچون همایون شجریان، ایوانبند و سالار عقیلی روی صحنه میروند. همایون شجریان پس از شبهای متمادی اجرا در تهران، در ادامه اعلام کرد در خارج از ایران روی صحنه میرود؛ البته نخستین تور خارج از کشور او در کانادا به علت صادر نشدن ویزای تعدادی از اعضای گروه «سیاوش»، نصفه نیمه انجام شد ولی این خواننده اکنون فهرست کنسرتهای خود را در استرالیا منتشر کرده است. بر اساس این فهرست، همایون شجریان ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) در بریزبن، ۲۳ سپتامبر (اول مهر) در ملبورن و ۲۴ سپتامبر (دوم مهر) در سیدنی روی صحنه میرود. سالار عقیلی نیز ۱۷ سپتامبر در شهر کلگری و ۲۳ سپتامبر در ونکوور کانادا روی صحنه میرود. همچنین گروه ایوانبند طی یک تور در استرالیا، میزبان طرفداران خود میشوند. این گروه در روزهای شنبه ۲۲ اکتبر در ملبورن، یکشنبه ۲۳ اکتبر در سیدنی، جمعه ۲۸ اکتبر در بریزبن و ۲۹ اکتبر در آدلاید روی صحنه میرود. البته هنرمندان دیگر همچون فرج علیپور، حسین بهروزینیا، ملیحه مرادی، فهیمه موسوی، حمید بهروزینیا، نریمان اسدی و احسان مطوری به همراه یکدیگر کنسرت «آواهای سرزمین مادری» را در اکتبر و نوامبر طی یک تور در امریکا روی صحنه میبرند و احسان خواجهامیری هم از برگزاری کنسرت خود در شهرهای تورنتو و ونکوور کانادا در سوم دسامبر (۱۲ آذرماه) و همچنین ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) خبر داده است./ ایسنا
تأکید بر برگزاری شایسته جشنواره موسیقی نواحی
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استاندار کرمان پیرامون برگزاری پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی دیدار و گفتوگو کردند. در این دیدار محمود سالاری به برگزاری شایسته جشنواره و درخور شأن هنرمندان موسیقی اقوام کشور تأکید کرد و برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران را تجلی حضور و همدلی هنرمندان اقوام مختلف ایران اسلامی دانست. او با اعلام آمادگی مجموعه معاونت هنری در برگزاری این رویداد موسیقایی افزود: «موسیقی نواحی بخشی از میراث فرهنگی ارزشمند کشور است که حفظ، معرفی و پاسداشت این ذخیره عظیم فرهنگی از اهمیت بسزایی برخوردار است.» محمدمهدی فداکار استاندار کرمان با اشاره به برگزاری رویدادهای فرهنگی در استان کرمان و اثر فرهنگی موسیقی بر روابط فرهنگی میان ملتها، ضمن ابراز خرسندی از تداوم برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان، از اعلام آمادگی مدیریت استان برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره با همکاری نهادها و دستگاههای مرتبط در استان با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان خبر داد و گفت: موسیقی زبان مشترک اقوام است./ روابط عمومی
درخشش «جانشینی» و «تد لاسو» در امی 2022
مراسم هفتادوچهارمین دوره اهدای جوایز امی پرایمتایم با معرفی بهترین برنامههای تلویزیونی برگزار شد. در حالی که امسال سریالهای «جانشینی» و «تد لاسو» با ۲۵ و ۲۰ نامزدی بیشترین شانس دریافت جوایز را داشتند، موفق به کسب جوایز مهمی شدند. در مراسم امسال «بازی مرکب» و «جانشینی» در بخش سریالهای درام و «قلم به مزدها» و «تد لاسو» و «ابوت المنتری» در بخش کمدی خوش درخشیدند. «تد لاسو» برای دومین سال پیاپی برنده بهترین سریال کمدی شد و «جانشینی» هم جایزه بهترین سریال درام را برد. «لوتوس سفید» هم عنوان بهترین سریال کوتاه را از آن خود کرد. در این مراسم لی جونگ جای، بازیگر «بازی مرکب» نتفلیکس به اولین بازیگر مرد آسیایی بدل شد که در بخش بهترین سریال درام برنده جایزه امی میشود./ مهر