افزایش تعداد قطارهای فوقالعاده اربعین
۶ قطار فوقالعاده برای بازگشت زائران اربعین اختصاص یافت. روابط عمومی شرکت راهآهن اعلام کرد: از دیروز تا چهارشنبه ۳۰ شهریور، با افزوده شدن ۶ رام قطار فوقالعاده جدید، میزان قطارهای مسافری این مسیر به بیش از سه برابر ایام عادی افزایش مییابد و در مجموع ۱۶ رام قطار، زائران اربعین حسینی را در مسیر خرمشهر - تهران منتقل میکند. برای بازگشت زائران زاهدانی و یزدی نیز دو قطار فوقالعاده برای مسیرهای خرمشهر - زاهدان و خرمشهر - یزد برای پنجشنبه ۲۴ شهریور در نظر گرفته شده است. فروش بلیت این قطارها از ساعت ۱۰ صبح سهشنبه ۲۲ شهریور به صورت حضوری و اینترنتی شروع شده است.
صدور ۸۶۶ مجوز پرواز برای جابهجایی زوار
مسئول عملیات اربعین در شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از صدور مجوز برای ۸۶۶ پرواز جابهجایی زوار عتبات عالیات خبر داد. غلامرضا رستمیان با اعلام اعزام زائران اباعبدالله الحسین(ع) از فرودگاههای کشور به عراق اظهار کرد: برای پروازهای اربعین که از تاریخ ۱۵ شهریور شروع شده و تا ۳۰ شهریور ادامه خواهد داشت، ۸۶۶ پرواز در نظر گرفته شده است. تعداد ۴۳۳ پرواز عملیات رفت و ۴۳۳ پرواز برای برگشت مجوز گرفتهاند. در مجموع تاکنون ۵۷۱ پرواز از فرودگاههای کشور برای اعزام و پذیرش بیش از ۸۱ هزاز زائر به عتبات عالیات انجام شده است.
آخرین وضعیت مرزهای ایران در پی درگیریهای آذربایجان-ارمنستان
مدیرکل حملونقل بینالمللی و ترانزیت سازمان راهداری و حملونقل جادهای، آخرین وضعیت مرزهای ایران را با منطقه قرهباغ در پی درگیریهای آذربایجان و ارمنستان تشریح کرد. جواد هدایتی درباره آخرین وضعیت مرزهای ایران و آذربایجان در پی ازسرگیری درگیریهای قرهباغ اظهار کرد: هم مسیرهای تردد به آذربایجان و ارمنستان باز است و هم پایانههای مرزی ما با این کشورها و پذیرش و اعزام کامیونها از مرزها در حال انجام است. وی درخصوص آخرین وضعیت مرزهای زمینی ایران و عراق در ایام اربعین نیز خاطرنشان کرد: تردد کامیونها از مرز مهران به دلایل ازدحام بیشتر زائران برای عبور از این مرز فعلاً ممنوع است اما در سایر مرزهایی که صف کمتری برای عبور زائران وجود دارد مانند مرز تمرچین یا باشماق، تردد کامیونها برای تبادل کالا با کامیونهای عراقی ممنوع نیست و فقط محدود شده است؛ همزمان با عبور زائران، کار تبادل کالا در مرزها با عراق نیز در برخی از مرزها ادامه دارد.
راهاندازی ۸۰ ایستگاه هواشناسی در اولین سال دولت سیزدهم
رئیس سازمان هواشناسی کشور از راهاندازی ۸۰ ایستگاه هواشناسی در کشور از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون خبر داد. سحر تاجبخش خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته در شبکه دیدهبانی با توجه به ظرفیت استانها و مسائل زیرساختی مثل تأمین زمین، آب و برق حدود ۸۰ ایستگاه هواشناسی در سطح کشور راهاندازی شد. وی اولویت سازمان هواشناسی را تقویت استانهای کمتر توسعهیافته دانست و گفت: استان سیستانوبلوچستان در شبکه دیدهبانی بیشترین توسعه را در سال گذشته تجربه کرد و با توجه به اهمیت، جمعیت و توپوگرافی منطقه، استان تهران دومین استان شد. در هر دو استان به ترتیب ۲۰ و ۱۵ ایستگاه هواشناسی راهاندازی شد و حدود ۱۵ استان دیگر هم به تناسب، ایستگاههای بارانسنجی، اقلیمشناسی و بویههای دریایی راهاندازی شد. رئیس سازمان هواشناسی افزود: در جزیره قشم یک بویه دریایی به آب انداخته شد و یک رادار هواشناسی نیز خریداری شده که تا پایان سال با تکمیل ابنیه آن راهاندازی خواهد شد. تاجبخش درباره دستاوردهای سازمان هواشناسی در حوزه نرمافزاری طی یک سال گذشته خاطر نشان کرد: اقداماتی در حوزه نرمافزارهای مربوط به پیشبینی انجام شده که از جمله آنها افتتاح فاز اول پروژه هشدار سیل است که توسط آن برآورد میزان دبی آب در حدود ۵۳۰ نقطه کشور پیشبینی میشود.
۸۰ درصد متقاضیان نهضت ملی مسکن در تهران آورده اولیه را واریز نکردند
مدیرکل راهوشهرسازی استان تهران از واریز آورده اولیه ۲۰ هزار متقاضی تأیید شده (۱۹.۴ درصد) از ۱۰۳ هزار متقاضی تأییدشده نهضت ملی مسکن خبر داد. خلیل محبتخواه با یادآوری اینکه 980 هزار نفر در نهضت ملی مسکن ثبتنام کردند، اظهار کرد: این ثبتنامها در شهرهای جدید پرند، هشتگرد، ایوانکی، شهرهای استان تهران و شهرهای زیرمجموعه بنیاد مسکن بود که پس از پالایشهای نهایی 103 هزار نفر تأیید نهایی شدند. وی ادامه داد: پیامک افتتاح حساب برای متقاضیان تأییدشده از طرف بانک مسکن، ارسال شده و در تعدادی از شهرها نیز به سرعت در حال ارسال است. وی بیان کرد: تاکنون20 هزار نفر در استان تهران افتتاح حساب داشتهاند و بیش از 12 هزار نفر متقاضی استان به 143 پروژه تعریف شده نهضت ملی مسکن متصل شدهاند. مدیرکل راهوشهرسازی استان تهران از برنامهریزی همهجانبه تمامی زیرمجموعههای وزارت راهوشهرسازی در استان تهران برای اتصال 103 هزار نفر متقاضی تأیید صلاحیت شده خبر داد و گفت: بیش از 60 درصد بیشتر از تعداد متقاضیان تأییدشده در حال حاضر زمین تخصیص یافته است و در واقع برای 162 هزار نفر متقاضی، زمین تأمین کردهایم تا در ثبتنامهای آتی دچار مشکل نشویم.
بیشترین خانههای خالی در مناطق شمالی شهر تهران
بررسی مالیاتهای خانههای خالی از سکنه نشان میدهد در پنج ماهه نخست سالجاری، ساکنان شمال تهران بیشترین و ساکنان کهگیلویه و بویراحمد کمترین مالیات خانههای خالی را پرداخت کردهاند. به گزارش ایسنا، بر اساس قانون مالیات خانههای خالی مصوب آذرماه سال گذشته، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد، مشمول مالیات میشود و بهازای هر ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد. وظیفه شناسایی خانههای خالی بر عهده وزارت راهوشهرسازی از طریق سامانه املاک و اسکان گذاشته شد و این وزارتخانه با راهاندازی سامانه املاک و اسکان، نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی افراد اقدام کرد و کسانی که در مهلت تعیینشده نتوانستند این اطلاعات را ثبت کنند، خانه آنها به عنوان خانه خالی به سازمان امور مالیاتی از سوی وزارت راهوشهرسازی معرفی شد. طبق آمار سازمان امور مالیاتی، میزان مالیات پرداختی بابت واحدهای مسکونی خالی از سکنه در پنج ماهه ابتدای سالجاری بر اساس گزارش دریافتی از سامانه قبض بانک 3/4 میلیارد تومان بوده است که حدود ۷۲ درصد این مبلغ توسط اداره کل مالیات شمال تهران گزارش شده است.
با افزایش مبادلات تجاری ایران و کشورهای منطقه
12 مسیر ترانزیتی جدید در کریدور شمال-جنوب فعال شد
رکورد تازه ترانزیت کانتینری در مسیر کریدور شمال-جنوب ثبت شد مسیرهای ترانزیتی شمال-جنوب از 2 به 14 مسیر افزایش یافت
بر اساس آمار، کشتیرانی در ۴ ماهه ابتدای سالجاری موفق به ترانزیت ۲۷ هزار و 500 TEU کانتینر از طریق کریدور شمال-جنوب شد. به این ترتیب ناوگان ملی کشتیرانی موفق به ثبت رکورد تازه حمل بار ترانزیتی در مسیر کریدور شمال- جنوب شده است.
بر این اساس در چهار ماهه ابتدای سالجاری، ۲۷ هزار و ۵۰۰ TEU کانتینر در کریدور شمال-جنوب حمل شده که حجم وزنی این تعداد کانتینر ترانزیتی ۳۳۷ هزار تن است. نکته حائزاهمیت آن است که در آغاز پروژه احیای کریدور شمال-جنوب تنها دو مسیر ترانزیتی بین بنادر هند، امارات و روسیه تعریف شده بود که به سرعت و طی دو ماه اخیر به ۱۴ مسیر در بنادر مختلف دنیا توسعه یافته است. گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مقصد عمده ترانزیتی از مبادی یادشده را کشورهای حوزه CIS و روسیه اعلام و تأکید کرده است که کالا به صورت DOOR TO DOOR و با استفاده از امکانات گروه در این مسیرها ترانزیت و به صاحبان کالا تحویل داده میشود. یکی از استراتژیهای اصلی در ترانزیت، تمرکز بیشتر بر حمل چندوجهی کالاها است و با توجه به اینکه در حال حاضر ظرفیتهای بسیار خوبی در بنادر ایران وجود دارد، تلاش شده تا ظرفیت کانتینری در کشتیرانی دریای خزر با سفارش چهار فروند شناور به تولیدکنندگان داخلی، افزایش یابد. همزمان ظرفیتهای حملونقل زمینی و دریایی ناوگان ترانزیتی در حال افزایش است.
تأمین سرمایه با تهاتر نفت
به منظور دستیابی به اهداف برنامههای ترانزیتی؛ توسعه کریدورها و فعال کردن این مسیرها در دستور کار دولت قرار گرفته است. در این خصوص معاون اجرایی رئیسجمهور از توافق با وزیر راهوشهرسازی مبنی بر تکمیل طرحهای کلان خط راهآهن از قبیل رشت-آستارا، چابهار-زاهدان و برقی کردن تهران-مشهد از محل تهاتر نفت خبر داد.
سید صولت مرتضوی در مورد تصمیمگیری برای تکمیل پروژههای ریلی کشور اعلام کرد: در جلسات متعددی، تأمین منابع مالی پروژههای سفرهای رئیسجمهور در خصوص رفع موانع، تسریع در روند اجرایی و تأمین مالی پروژههای ریلی کشور بررسی و تعیینتکلیف شد.
معاون اجرایی رئیسجمهور ادامه داد: بخشی پروژهها هستند که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و با منابعی محدود قابل اتمام هستند. در جلسهای با استانداران مقرر شد از منابع عمومی، تأمین مالی پروژههایی که پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند انجام شود که مصوب شد در خصوص این بخش از پروژهها در بازه زمانی معین شده، تأمین منابع انجام شود و پرداختهای لازم صورت بگیرد.
مرتضوی با اشاره به اینکه بخشی از طرحهای خط راهآهن طرحهایی بزرگ و هزینهبر هستند، توضیح داد: مقرر شد خط راهآهن که از جمله طرحهای بزرگ و هزینهبر هستند از محل تهاتر نفت اجرا شوند. با پیگیریهایی که رئیسجمهور و وزیر راهوشهرسازی داشتند، مجوز لازم برای تهاتر اخذ شد و نشست اخیر در ساختمان دادمان در خصوص تعیین پروژههایی بود که از محل تهاتر نفت اجرایی خواهند شد.
وی ادامه داد: پروژههایی که از محل تهاتر نفت اجرایی خواهند شد حدود هشت طرح ریلی هستند که از جمله آنها طرح ریلی چابهار-زاهدان، قطار سریعالسیر تهران-مشهد، طرح ریلی رشت-آستارا، طرح ریلی خرمآباد-دورود و طرح اندیمشک- اهواز است. همچنین در خصوص طرح ریلی شیراز- بوشهر-عسلویه نیز تصمیمگیری و مقرر شد تأمین منابع انجام شود. مرتضوی اظهار امیدواری کرد با ابلاغ مصوبات و تأمین منابع عملیات تکمیلی و اجرای پروژههای مهم ریلی هرچه سریعتر اجرایی شود.
آغاز ساخت و تکمیل کریدورهای ریلی ترانزیتی
با توجه به سیاست توسعه ترانزیتی در کشور، وزیر راهوشهرسازی از آغاز تکمیل کریدورهای ریلی در یک ماه آینده خبر داد.
رستم قاسمی در خصوص تصمیمگیری برای تکمیل پروژههای ریلی کشور گفت: وزارت راهوشهرسازی وظیفه اجرای پروژههای مهم ریلی کشور را برعهده دارد و با تمام توان در اجرای مصوبات و تصمیمهای رئیسجمهور گام برمیدارد. وی اظهار کرد: تلاش میکنیم در یک ماه آینده تکمیل کریدورهای ریلی در قرارداد عمدهای که با پیمانکاران ایرانی بسته خواهد شد آغاز شود و در زمانبندی مشخصشده برای پروژههای متعدد، کار آغاز شود. وزیر راهوشهرسازی بر تلاش وزارت راهوشهرسازی برای انجام تعهدات در حوزه تکمیل پروژههای بزرگ ریلی تأکید کرد.
فعال کردن کریدور شمال-جنوب با هدف توسعه تجارت با همسایگان از برنامههای دولت سیزدهم است که نیاز است خط راهآهن رشت-آستارا هرچه سریعتر تکمیل شود. قرار است با سرمایهگذاری روسیه، جمهوریآذربایجان و ایران این حلقه مفقوده کامل و شبکه ریلی ایران به جمهوریآذربایجان متصل شود.
ورود بار عبوری از مسیرهای ترانزیتی مختلف
تخمین زده میشود سالانه 200 میلیون تن کالا از کریدور شمال- جنوب (از روسیه تا هند) عبور کند و هدف توسعه ترانزیت ایران جذب 50 میلیون تن از این بار است. بخش زیادی از این بار از کشور روسیه جذب خواهد شد. از سوی دیگر ایران در حال رایزنی با چین برای جذب بار این کشور به مقصد هند، روسیه و اروپا است. در همین راستا قطار ترانزیتی چین به مقصد ترکیه بزودی از مرز اینچهبرون وارد ایران میشود. قطار ترانزیتی از دالیان چین به مقصد مرز جلفا در روزهای آینده از طریق ایستگاه مرزی اینچهبرون گلستان وارد خاک ایران میشود. این قطار هشتم شهریور از کشور چین حرکت کرده و هم اکنون در ترکمنستان است. با توجه به افزایش مسیرهای ترانزیتی نخستینبار پس از چند سال، چین از طریق اینچهبرون به ایران کالا صادر میکند.
طبق این گزارش، راهاندازی مسیرهای جدید ترانزیتی علاوه بر افزایش حجم تبادلات تجاری دو کشور، موجب افزایش جذب بار ترانزیتی از ایران میشود. کاهش زمان و قیمت ارسال کالا و اتصال چین از کریدور شمال-جنوب به اروپا از مزایای عبور بار چین از مسیر ایران است. مسیر ریلی سرخس، کریدور دیگر در شرق کشور است که در حال حاضر جذب بار از چین و کشورهای آسیای میانه از این منطقه در حال انجام است.
«ایران» از جزئیات مصوبه جدید شورای عالی مسکن برای نوسازی بافتهای فرسوده گزارش میدهد
2 طبقه تراکم تشویقی برای نوسازی واحدهای فرسوده
حداکثر دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح تفصیلی و تسهیل شرایط ساخت پارکینگ، مهمترین مشوق برای متقاضیان نوسازی واحدهای فرسوده است
گروه اقتصادی / شواریعالی مسکن در آخرین نشست خود ضوابط تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده را اعلام کرد. براساس برنامه دولت، سالانه 150 هزار واحد فرسوده باید نوسازی شود. نوسازی بافتهای فرسوده شهری در سالهای اخیر در دستور کار قرار گرفته است. در دولت قبل قرار بود سالانه 100 هزار واحد نوسازی شود اما در هر سال نوسازی کمتر از برنامه پیش رفته است. اهمیت نوسازی بافت فرسوده از آنجا است که بخش زیادی از بخشهای مسکونی شهری و روستایی را شامل میشود. در حال حاضر بیش از ۱۶۶ هزار هکتار از مساحت شهرها معادل ۲۳ درصد سطوح شهری بافتهای ناکارآمد است که از این میزان ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده میانی، ۶۰ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی، ۳۲ هزار و ۶۸۶ هزار هکتار بافت تاریخی و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده با پیشینه روستایی را شامل میشود. در مجموع ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در بافتهای ناکارآمد شناسایی شده است که حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بناهای ناپایدار و فاقد هرگونه سازه هستند. از ابتدای تصویب قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری که سال ۸۴ تصویب شده تا کنون حدود ۲۱۰ هزار بنای ناپایدار احیا و ۶۷۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده که به طور متوسط شامل سالانه ۴۰ هزار واحد نوسازی شده است.
4 نوع حمایت
برای نوسازی بافت فرسوده، دولت 4 نوع رویکرد کوتاه کردن زمان صدور پروانه ساخت، کوتاه کردن زمان صدور مجوزهای اداری و انشعابات ،اعطای تسهیلات مالی و اخیراً نیز اعطای مشوقهایی مانند افزایش تراکم را در نظر گرفته است. همه تخفیفات و تشویقهایی که برای سازندگان در نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است برای فعالان در نوسازی بافت فرسوده هم دیده شده است. مبلغ تسهیلات پرداختی نوسازی بافت فرسوده در تهران برای هر واحد ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها۴۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان است که ۱۵۰ میلیون تومان از این تسهیلات با سود صفر درصد پرداخت میشود. از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۲۶ هزار و ۳۷۰ واحد به بانک مسکن معرفی شدهاند. در بخش خودمالکی نیز تاکنون ۸ هزار و ۲۰۰ مالک، متقاضی نوسازی در بافتهای فرسوده بودهاند.
مشوقهای نوسازی
علاوهبر تسهیلات و کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی و همچنین تخفیفهای دریافت مجوزهای ساخت، اخیراً شواریعالی مسکن، مشوقهای دیگری را نیز برای رونق نوسازی در نظر گرفته و به تصویب رسانده است. از جمله این مشوقها میتوان به اعطای یک یا دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم طرح مصوب، تسهیل در ضوابط پارکینگ، امکان احداث واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر از حد نصاب و عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی اشاره کرد. در محدوده بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری، افزایش تراکم، تسهیل در ضوابط پارکینگ و معماری و اختلاط کاربریها برحسب گروههای چهارگانه با هدف ایجاد انگیزه برای توسعهگرها، سرمایهگذاران و مالکان اعطا میشود.
ویژگیهای بافت فرسوده برای بهسازی و نوسازی به گروههای چهارگانه تقسیم شده است. این گروهها شامل بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری، نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محلهای، نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری و نوسازی قطعات غیر قابل تجمیع است.از جمله مشوقهای گروه اول میتوان به اعطای دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربریهای انتفاعی، امکان تخصیص ۲۰ درصد از فضای باز غیرمسقف مجموعه به منظور تأمین بخشی از پارکینگهای مورد نیاز، امکان استفاده از مساحت معابر بنبست فاقد کارکرد و امکان تسهیل در ضوابط معماری از جمله نحوه تودهگذاری و نما اشاره کرد. مشوقهای تعیین شده در این گروه مشروط به تهیه یک طرح یکپارچه برای بلوک شهری و تصویب آن در کمیسیون ماده 5 استان است. نوسازی در این بخش بافت فرسوده، باید از طریق تنظیم مجدد زمین ضمن حمایت از کسب و کارهای خانگی و محلی و سازگار با محیط محله، بخشی از سرانههای خدماتی مورد نیاز جمعیت مازاد بارگذاری شده را تأمین کند و منجر به ارتقا و بهبود خدمات محلهای، کیفیت فضاهای جمعی و فضای سبز محله شود.
گروه دوم نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محلهای است. اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربریهای غیرانتفاعی مشروط به تأمین ورودی مستقل، عدم احتساب سطح بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی، کاهش ضریب تأمین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵ مشروط به ورود پارک حاشیهای در معبر، امکان استفاده از مساحت معابر بنبست فاقد کارکرد و تراکم حاصل از آن ضوابط تشویقی گروه دوم را تشکیل میدهد. ضوابط تشویقی این گروه با هدف تسهیل شکلگیری و تکمیل محورهای عملکردی اصلی محلهای بهعنوان محرک توسعه و نوسازی محلهای تنظیم شده است. شرط بهرهمندی از ضوابط تشویقی این مصوبه برای قطعات مسکونی کمتر از حد نصاب در این گروه، تجمیع با قطعات مجاور و رسیدن به حد نصاب است؛ قطعات مسکونی با مساحت کمتراز حد نصاب واقع در محورهای اصلی، بدون برخورداری از ضوابط تشویقی موضوع این مصوبه، امکان دریافت پروانه ساختمانی خواهند داشت.
نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری، گروه سوم هدف بهسازی و نوسازی را شامل میشود. ضوابط تشویقی این گروه نیز اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی، کاهش ضریب تأمین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵ برای هر واحد، امکان احداث یک در ِاضافه در راستای تأمین حداکثری پارکینگ در بافتهای فرسوده و عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی است.
نوسازی قطعات غیر قابل تجمیع، گروه چهارم بسته سیاستها و ضوابط نوسازی بافتهای فرسوده را تشکیل میدهد. امکان پیشروی طولی تا ۲ متر پس از اصلاحی مشروط به رعایت همجواری و حقوق همسایگی، کاهش ضریب برای هر واحد تأمین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵، امکان احداث حداکثر یک درِ اضافه مشروط به تأمین ضریب تأمین یک پارکینگ برای هر واحد، امکان احداث واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر از حدنصاب تعیین شده در طرح مصوب و عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی، مشوقهای گروه چهارم را شکل میدهد. ضوابط تشویقی این گروه با هدف تسهیل نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری و برای قطعات غیرقابل تجمیع و پیشگیری از ایجاد فضاهای رهاشده و بیدفاع شهری تنظیم شده است. قطعات مسکونی با مساحت کمتر از 50 مترمربع که امکان تجمیع نداشته باشند، به شرط رعایت ضوابط شهرسازی، معماری و ساختمان، بدون برخورداری از ضوابط تشویقی، امکان دریافت پروانه ساختمانی را خواهند داشت.
این ضوابط و مشوقها در بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری ملاک عمل است و در بافت های تاریخی مصوب، ملاک عمل نخواهد بود. بافت های تاریخی تابع طرحها و ضوابط مصوب ویژه خود خواهند بود. همچنین با تصویب شورایعالی مسکن، در راستای افزایش رقابت پذیری و ایجاد مزیت نسبی برای ساخت و ساز در بافت های فرسوده و ناکارآمد، تمام نوسازیهای واقع در بافتهای فرسوده ضمن ثبت در واحدهای مشمول قانون جهش تولید مسکن، امکان بهرهگیری از مزایای مالی این قانون را دارند.