مدیرکل دفتر صادرات گمرک خبر داد
خدماترسانی به زائران اربعین در 7 گمرک
مدیرکل دفتر صادرات گمرک گفت: برای خدماترسانی به زائران اربعین صادرات کالا از سه مرز اصلی موقتاً قطع شد. علیاکبر شامانی در گفتوگو با فارس، در مورد خدماتی که گمرک در مرزها به زائران و موکبداران اربعین ارائه میکند، گفت: خدماترسانی در ایام اربعین دو طیف دارد، یکی برای زائران هموطنی که میخواهند در پیادهروی اربعین شرکت کنند و عدهای با خودروهای شخصی به مرز مراجعه میکنند و یکسری هم موکبدارانی که میخواهند در مسیر پیادهروی، خدماتی را به زائران ارائه کنند و آنها هم تجهیزاتی میخواهند به کشور عراق منتقل کنند.
وی افزود: برای ترخیص تجهیزات و صدور موقت خودروهای موکبداران، اقلام مصرفی و تجهیزات آنها برای خدمترسانی به زائران اربعین در همه مرزهای کشور مرتبط با عراق شامل شلمچه، چذابه، مهران، خسروی، پرویزخان، سومار و باشماق خدمات به زائران امام حسین(ع) ارائه میشود.
مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران گفت: از تیرماه به گمرکات کشور اطلاعرسانی کردیم که خدمات و تشریفات به مرزها موکول نشود، بلکه در دو سه مرحله اعلام کردیم که برای خروج موقت کامیونها و کالاهای مورد نیاز زائران و همچنین خودروهای سواری که میخواهند خروج موقت بگیرند، در گمرکات مبدأ و گمرکات استانی تشریفات آن انجام شود و در گمرکهای مرزی فقط یک نظارت کلی بر خروج موقت خودروها، کامیونهای موکبداران و کالاهای مواد اولیه مصرفی مانند گوشت، برنج، روغن، مرغ و سایر کالا انجام شود.
شامانی این را هم گفت: ستاد مرکزی اربعین سهمیه کالاهای مصرفی برای هر گمرک استانی را از نظر گوشت، مرغ، برنج، روغن و سایر اقلام مشخص و به تفکیک استانی ابلاغ کرده است.
مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران در مورد خروج دارو و مواد فاسدشدنی از مرز گفت: چون کارهای اصلی گمرکی آنها در مراکز گمرک استانی انجام شده است، در گمرک مرزی فقط یک کنترل کلی و بازبینی کلی انجام میشود و کالاها خارج میشوند تا معطلی صورت نگیرد.
شامانی همچنین ادامه داد: برای اینکه در سه مرز اصلی خروج زائران تداخلی بین خروج زوار و کالاهای موکبداران با کالاهای صادراتی معمولی و تجاری پیش نیاید و برای زائران خطری نداشته باشد، بخشنامه کردیم که برای سه مرز اصلی یعنی مهران، شلمچه و چذابه در مدت زمان اربعین از ارسال کالاهای صادراتی تجاری به مرزهای مهران، شلمچه و چذابه با هماهنگی ستاد اربعین جلوگیری شود تا منجر به شلوغی برای زائران نشود. وی اظهار داشت: صادرات کالاهای تجاری به جای سه مرز اصلی خروج زائران، از مرزهای جایگزین شامل پرویزخان، خسروی، سومار و شیخ صله و مرز دریایی خرمشهر انجام خواهد شد.
وی بیان کرد: با این تدبیر از شلوغی مرزهای اصلی کاسته میشود. همچنین خروج موقت کامیونهای موکبداران در گمرکات استانی انجام میشود تا در مرزها دچار ازدحام و شلوغی نباشیم.
قرهبیگی مدیرکل گمرکات خوزستان هم اظهار داشت: از مرزهای خوزستان تاکنون 1720 کامیون متعلق به موکبداران شامل اقلام و تجهیزات موکبها تردد کردهاند. همچنین 69 دستگاه خودرو سواری زائران و خودروهای آمبولانس و امدادی از مرزهای خوزستان عبور کردهاند.
تسهیل ویژه برای سرپرستان خانوار متقاضی ارز اربعین
بانک مرکزی در بخشنامهای برای تسهیل در پرداخت ارز اربعین به متقاضیان در شعب منتخب ۲۱ بانک عامل تأکید کرد. به گزارش مهر، بانک مرکزی در بخشنامهای برای تسهیل در پرداخت ارز اربعین به متقاضیان در شعب منتخب ۲۱ بانک عامل تأکید کرد.
در این بخشنامه آمده است: سرپرستان خانوار میتوانند به منظور خرید ارز اربعین اعضای خانواده خود (همسر و فرزندان) که در سامانه سماح ثبتنام کردهاند، با در دست داشتن تمام مدارک هویتی خود و اعضای خانواده به شعب بانکهای عامل فروش ارز اربعین مراجعه کنند. عدم حضور سایر اعضای خانواده در شعبه فروش ارز بلامانع بوده و سرپرست خانوار میتواند با کارت بانکی خود نسبت به خرید ارز برای اعضای خانواده خود اقدام کند.
بانکهای عامل مکلفند ترتیبی اتخاذ کنند که شعب منتخب آنها تا تاریخ ۲۶ شهریور سال ۱۴۰۱ نسبت به ارائه خدمات ارز اربعین تا ساعت ۱۸ هر روز فعال باشند. بانکهای عامل مکلفند تا پایان روز چهارشنبه ۱۶ شهریورماه نسبت به معرفی شعب کشیک فروش ارز در روزهای تعطیل تا تاریخ ۲۶ شهریور اطلاعرسانی کنند. فروش ارز اربعین صرفاً با ارائه کارت ملی متقاضی ثبتنامشده در سامانه سماح امکانپذیر بوده و دریافت کپی مدارک هویتی ممنوع است. فروش ارز به زائرین بالای ۵ سال و زیر ۱۸ سال که در سامانه سماح ثبتنام کردهاند به سرپرست ایشان امکانپذیر است. بانکها موظفند کدملی زائرین مزبور را در پایان هر روز به اداره مهندسی نرمافزار بانک مرکزی در قالب فایل اکسل ارسال کنند. ثبت عملیات فروش موضوع این بند در سامانه سنا الزامی نیست.
افزایش سقف برداشت نقدی زائران اربعین درون بانکی است
افزایش سقف برداشت نقدی از دستگاههای خودپرداز برای زاِئران اربعین در استانهای ایلام، کرمانشاه و خوزستان و نقاط مرزی چذابه، شلمچه، مهران و خسروی تا ۵۰۰ هزار تومان بهصورت درون بانکی و غیرشتابی است و مردم باید به خودپردازهای بانک صادرکننده کارت خود مراجعه کنند.
به گزارش ایرنا، براساس ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی به شبکه بانکی، سقف برداشت نقدی از دستگاههای خودپرداز تا ۵ مهرماه ۱۴۰۱، تنها در استانهای ایلام، کرمانشاه و خوزستان و نقاط مرزی چذابه، شلمچه، مهران و خسروی تا مبلغ پنج میلیون ریال بهصورت درون بانکی (غیرشتابی) افزایش یافت. نکته قابل توجه در بخشنامه مذکور این است که امکان دریافت ۵۰۰ هزار تومان از خودپردازها در مناطق مرزی بهصورت درون بانکی است و زائران باید به خودپردازهای بانک صادرکننده کارت مراجعه و وجه را دریافت کنند.
با اجرای مصوبه جدید دولت برای توسعه مسیرهای ترانزیتی محقق میشود
جذب 50 میلیون تن بار ترانزیتی کریدور شمال- جنوب از مسیر ایران
بر اساس مصوبه جدید ترانزیتی در کشور، عملیات اجرایی ساخت کریدورهای ناتمام تا دو ماه آینده آغاز خواهد شد و چهار مسیر آزادراهی و تکمیل کریدور ریلی رشت - آستارا بخشی از این برنامه است
گروه اقتصادی / سیاست دولت برای افزایش ترانزیت علاوهبر گسترش مناسبات اقتصادی منطقه، بر اساس برنامه جدیدی برای توسعه مسیرهای ترانزیتی کشور طرحریزی شده است. طبق این طرح جدید، تکمیل مسیرهای ترانزیتی در دست ساخت و احداث مسیرهای جدید در دستور کار قرار گرفته است. برنامه توسعه راههای ترانزیتی، برنامهای 4 ساله است که اجرای آن آغاز شده است. هدف نهایی این طرح جذب 50 میلیون تن بار از 200 میلیون ترانزیت منطقهای کریدور شمال-جنوب است. در سال 2020 مجموع مبادلات بین کشورهای عضو کریدور شمال – جنوب بیش از 130 میلیون تن بوده که پیشبینی میشود این میزان به 200 میلیون تن برسد.
در این راستا تفاهمنامه ۶ جانبه با هدف تسهیل توزیع بار میان ایران و کشورهای منطقه امضا شده است. جذب یک چهارم از 200 میلیون بار ترانزیتی، در برنامه ترانزیتی ایران گنجانده شده است و افزایش میزان ترانزیت از سال گذشته بر اساس همین برنامه بوده است. آمار گمرک نشان میدهد در دولت سیزدهم ترانزیت به نزدیک 13 میلیون تن رسیده است که بیشترین میزان در ترانزیت کشور است. بیشترین بار ترانزیتی در حال حاضر از روسیه جذب میشود و ایران در این خصوص با روسیه برنامه مشترک دارد. تقاضای روسیه ترانزیت تا ۵۰ میلیون تن است، برای جذب این میزان بار، تحول جدی در مسیر جادهای و ریلی ترانزیتی در کشور نیاز است تا ایران بتواند از این فرصت استفاده کند.
مسیرهای ترانزیتی
مهمترین مسیرهای ترانزیتی در دست ساخت در کشور در حال حاضر مسیرهای ریلی رشت-آستارا، چابهار-زاهدان و شلمچه-بصره است. دو مسیر رشت-آستارا و چابهار-زاهدان در حال ساخت است اما مسیر ریلی شلمچه - بصره بهدلیل مشکلات در دولت عراق فعلاً متوقف شده است. در بخش آزادراهی 2018 کیلومتر مسیر در دست احداث است که آزادراههای اصفهان-شیراز، اراک-خرم آباد، تبریز-مرند، قطعات باقیمانده آزادراه تهران-شمال و آزادراه حرم تا حرم از مهمترین کریدورهای کشور برای تکمیل مسیرهای ترانزیتی است. در بخش آزادراهی تا سال آینده 5 پروژه آزادراه شیراز به اصفهان به طول 210 کیلومتر، آزادراه منجیل به رودبار به طول 8 کیلومتر (سرتاسر آن پل و تونل است با پیشرفت فیزیکی 80 درصد)، آزادراه مراغه به هشترود به طول 30 کیلومتر و آزادراه تبریز به صوفیان به طول 30 کیلومتر افتتاح میشود.
برنامه ایران تکمیل و ساخت کریدورهای ترانزیتی طی چهار سال و افزایش جذب حجم بار ترانزیتی منطقه است.در حال حاضر قطارهای روسی مسیرایران کالاهای ترانزیتی را عبور میدهد و بزودی بار از چین هم از مسیرهای ایران عبور میکند. بر اساس برنامه توسعه ترانزیت، عملیات اجرایی ساخت کریدورهای ناتمام تا دو ماه آینده آغاز میشود. چهار مسیر آزادراهی و تکمیل کریدور ریلی رشت - آستارا بخشی از این برنامه است. دولت مصوبه ساخت راههای ترانزیتی را به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرده است.
در سال 1400 طول راههای کشور (بدون راههای روستایی) 85.564 کیلومتر، طول آزادراهها و بزرگراهها 22.687 کیلومتر، طول راههای شریانی 36.633 کیلومتر، طول راههای ترانزیتی 25.329 کیلومتر و طول راههای روستایی 131.316 کیلومتر بوده است. تعداد کامیونها در این سال 365 هزار بوده است. میزان بار جابهجا شده از طریق جاده 546 میلیون تن (و بابارنامه 501 میلیون تن) بوده است.
راههای ترانزیتی کشور در سال 1396 برابر 24982 کیلومتر بوده که در پایان سال 1400 به 25329 کیلومتر افزایش یافته است. میزان ترانزیت کالا از کشور(توسط کامیون) که در سال 1396 برابر 9.2 میلیون تن بوده با سیر نزولی و با کاهش محسوسی به رقم 4.8 میلیون تن در سال 1399 تنزل یافته اما این رقم در سال 1400 به 9.2 میلیون تن افزایش یافته است. در همین سال میزان ترانزیت بار توسط ریل 1.9 میلیون تن بوده است.
موقعیت جغرافیایی کشور و قرار گرفتن در محل اتصال آسیا و اروپا باعث شده تا بارهایی که به موازات مسیرهای دریایی از شرق به غرب آسیا در حال عبور هستند، قابلیت عبور از ایران را داشته باشند. علاوهبر این تبادل قابل توجه بار بین همسایگان شرقی و غربی کشور بویژه ترانزیت سوخت ضرورت تدارک زیرساختهای ترانزیتی بار را در مسیرهای شرقی - غربی نشان میدهد. مهمترین مسیر ترانزیتی کشور در جهت شرق به غرب مرزهای سرخس و بازرگان است که ترانزیت بار ترکیه به کشورهای حوزه CIS از طریق آن صورت میگیرد. علاوهبر این، شاخه جنوبی شبکه ریلی آسیا که کشورهای جنوب شرق آسیا را به اروپا متصل میکند از مرزهای جنوب شرقی کشور وارد ایران شده و از مرزهای شمال غربی خارج میشود.
در شکلگیری مسیرهای ترانزیتی علاوهبر ویژگیهای جغرافیایی، عوامل دیگری مانند موقعیت سیاسی کشورها و ارتباطات آنها نیز مؤثر است. ایران موقعیتهای مناسب ترانزیتی را در اختیار دارد. در سالهای گذشته کاهش حجم مبادلات با همسایگان و کشورهای منطقه، بیشترین تأثیر را بر کاهش ترانزیت از کشور داشت اما دولت راهبرد توسعه دیپلماسی اقتصادی را در پیش گرفته است و به این ترتیب فارغ از موضوع تحریمها، رشد ترانزیت در سیاستهای دولت قرار گرفته است. برخی مشکلات داخلی مانع از دستیابی و بهرهبرداری از مزیتهای فراوان ترانزیت و ظرفیتهای بالقوه کشور در این زمینه شده است. یکی از مهمترین این مشکلات ناهماهنگی میان دستگاههای متولی این بخش است. در هر مرز یا پایانه مرزی، ۲۵ دستگاه مستقر است که از صدور و کنترل ویزا و اجازه عبور گرفته تا انبارها و قرنطینه را شامل میشود. هماهنگی بین این دستگاهها، تصمیمها و بخشنامههای حوزههای بانکی، بیمهای، گمرکی، مبارزه با قاچاق کالا و و ارز و حتی سیاست اقتصادی و تجاری کشور با سایر کشورها خصوصاً همسایگان از اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین یکی از مهمترین اشکالات در این حوزه فقدان نهاد و متولی هماهنگ کننده است. روانسازی و فعال کردن ترانزیت از مسیر ایران به منظور استفاده حداکثری از مزایای آن مستلزم برخی اقدامات اساسی در حوزههای بخشی و فرابخشی در این حوزه است. برای تحول در ترانزیت دولت تغییر نگاه، اراده و خواست را در این زمینه مدنظر قرار داده است و ترانزیت اکنون از اولویتهای اول اقتصادی کشور است. دولت برای استفاده از مزیت های ترانزیت از قلمرو ایران رفع موانعی مانند چالش تحریمها و نیز روابط دیپلماتیک با کشورهای مسیر ترانزیت ایران را در دستور کار قرار داده است.
از ماه آینده هر ماه تعدادی واحد مسکونی را تحویل خواهیم داد
وزیر راه و شهرسازی گفت: ۱۰ تا ۱۲ میلیون فاصله بین عرضه و تقاضا در بخش مسکن داریم. با انجام اقدامات مؤثر، ایجاد سامانههای لازم و تأمین زمین، از مهرماه به بعد هر ماه تعدادی واحد مسکونی را تحویل خواهیم داد. رستم قاسمی همچنین افزود: در شهرهای کوچک زمین را به مردم خواهیم داد. ۲۰۰ متر زمین رایگان میدهیم وام میدهیم تا مردم خود اقدام به ساخت کنند. از جمله ۱۴۰ هزار واحد به این شیوه ساخته شده است و در شهر ایوانکی ساخت واحدها به شکل یک طبقه و دو طبقه است. قاسمی افزود: ۸۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و ۶۰۰ هزار واحد ابلاغ شده به بنیاد مسکن و ۲۰۰ هزار واحد در مرحله نهایی قرار گرفته است و ۴۰۰ هزار واحد جدید دیگر شروع میشود. تا پایان دولت بیش از ۸۰۰ هزار واحد به دلیل آنکه یک طبقه ساخته میشود و ارزانتر است تحویل داده خواهد شد. قاسمی افزود: تأمین مالی جدید در بخش مسکن در راه است. قرار بود بانکها ۲۰ درصد منابع خود را در اختیار ما قرار دهند، اما از بانکها در پرداخت تسهیلات مسکن راضی نیستیم و در این زمینه تنها بانک مسکن در پرداخت تسهیلات همکاری لازم را داشته است.
معافیت زائران از پرداخت عوارض جادهای
زائرین و مسافران اربعین از پرداخت عوارض جادهای در آزادراههای کشور معاف شدند.مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر معافیت پرداخت عوارض جادهای زائران و مسافران اربعین حسینی در آزادراههای کشور خبر داد.به گفته خیراله خادمی بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی زائرین و مسافران اربعین حسینی از 16 تا آخر شهریور، از پرداخت عوارض جادهای در آزادراههای کشور معاف شدند.طبق این دستور کلیه وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی و خصوصی از پرداخت عوارض آزادراهی در تمام نقاط کشور معاف هستند.بر اساس این ابلاغ در این مدت فقط گرفتن عوارض از وسایل نقلیه حمل بار مجاز خواهد بود.
تحول نوسازی در بافتهای فرسوده با ارائه مشوقهای تازه
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: بزودی بسته تحولآفرین دولت به منظور سرعت دادن در نوسازی بافتهای فرسوده رونمایی میشود. محمد آیینی گفت: عمده تشویقهای شهرسازانه برای نوسازی محلهای، در مرحله بعد محورها و بعد تجمیع و در نهایت تک پلاکیهاست.مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تأکید بر اینکه برنامه و دستور کار شرکت بازآفرینی تقویت مشارکت مردم در بافتهای هدف است، گفت: شرکت بازآفرینی شهری ایران به منظور ارتقای مشارکت مردم در جهت رفع موانع موجود بر سر راه نوسازی بافتهای فرسوده گام برمیدارد؛ بنابراین درصدد هستیم تا با ارائه بستههای تشویقی اقتصادی برای مالکان و ساکنان بافتهای فرسوده ساکنان و سرمایهگذاران را به نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده ترغیب کنیم.مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: درصدد هستیم تا با ارائه بسته جدید شهرسازانه، سازندگان در بافتهای فرسوده را برای احداث واحدهای مسکونی در مناطق کمتر برخودار ترغیب کنیم.معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ارائه بستههای تشویقی شهرسازانه در کنار وامی که به سازندگان تعلق میگیرد سازندگان و مالکان را در بافتهای فرسوده به نوسازی ترغیب خواهد کرد.