عبور راهآهن از برخی مناطق مسکونی استان البرز سبب ایجاد مشکلات متعددی برای ساکنان این مناطق شده است
عادت 90 ساله به لرزش خانهها و غرش قطار
ایران واشقانی فراهانی
خبرنگار
فرافکنی و نامشخص بودن متولی خط راهآهن تهران-تبریز که از شرق به غرب کرج کشیده شده و محلههای زیادی را درگیر مشکلات پیچیدهای کرده است، موجب سلب آسایش ساکنان حریم راهآهن و تضییع حقوق مادی و خسارتهای معنوی به آنها شده است. ساکنان حریم ریلی، هزار حرف نگفته و هزار راه نرفته دارند؛ پای جانشان در میان است و خواستهشان بیپاسخ.
خطآهن در کرج که حدود 90سال قدمت دارد، از مناطق سرحدآباد، مهرشهر، حسینآباد، شیخآباد، اکبرآباد و شهرکهای جنوب گرمدره عبور میکند. ساکنان این مناطق میگویند با تعریض ریل راهآهن، مشکلات آنها جدیتر شده و در چند متری حرکت قطارهایی قرار گرفتهاند که هیچ مانع و حصاری ندارد. غرش قطارها و لرزش خانهها، سالهاست خواب را از چشم ساکنان این منطقه ربوده است. مردمی که نه اجازه بازسازی خانههای فرسوده خود را دارند و نه اختیار فروش آنها را؛ خانههایی با 70 سال قدمت و سند رسمی.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی انتقاد تندی به سکوت مبهم راه و شهرسازی دارد و از سوی دیگر متولی راهها و شهرهای البرز، راهآهن تهران را مسئول پاسخگویی میداند. علیرضا عباسی نماینده مردم کرج در مجلس به «ایران» گفت: راهآهن در استان البرز قدمتی نزدیک به یکصد سال دارد و مناطقی مانند سرحدآباد، مهرشهر، حسینآباد، شیخآباد، اکبرآباد و شهرکهای ناصریه و سعادتیه در شهر گرمدره از جمله مناطقی هستند که در حریم راهآهن قرار دارند و ساکنان آنها مشکلات متعددی را از بابت عبور خطوط ریلی متحمل میشوند. وزارت راه و شهرسازی در راستای حل مشکلات مردم ساکن در حریم راهآهن استان البرز چه اقداماتی را انجام داده یا در دست اقدام دارد؟ وزارت راه نباید نسبت به ساماندهی در این زمینه ازجمله تقاطعات غیرهمسطح و ترافیکهای سنگین حاصله، حریمکشی میان راه عبوری مردم و خطوط قطار، خرید و فروش و بازسازی املاکی که قبل از ایجاد راهآهن وجود داشتهاند، کوتاهی کند. این مشکل مردم استان باید سامان یابد.
110 خانوار در گرمدره گلایه دارند
بیش از ۳۵۰خانوار در جنوب گرمدره ساکن محدوده راهآهن هستند اما ۱۱۰ خانوار کاملاً در حریم قرار گرفتهاند.
حدود یک کیلومتر از ریل قطار از داخل محله سرحدآباد با 10هزارنفر جمعیت میگذرد که تعدادی از خانهها نیز بدون هیچ حریمی در چندقدمی ریل راهآهن قرار دارند. هر چند متولیان معتقدند که در گذشته حریم راهآهن با بافت شهری فاصله داشته است و گسترش شهرنشینی و ساخت و سازهای غیرمجاز، موجب این تداخل شده است، اما اسناد ثبتی نشان میدهد که خانههای گرمدره و سرحدآباد در حریم ریل، عمر بیش از 70سال دارد.
همچنین شهروندان محلههای حسینآباد و فاز 5 مهرشهر نیز در دسترسی به اماکن عمومی ورزشی و کتابخانه، ناچار به عبور از «خط 3» ریل راهآهن و گذر از مسیر پرخطر قطارهای مسافری و باری هستند.
تلاش ساکنان دو شهرک ناصریه و سعادتیه نیز در این سالها برای رهایی از وضعیت سخت زندگی در کنار ریل راهآهن، بینتیجه بوده است.
گیر کردن خودرو و مرگ راننده در مقابل چشمان مردم حسینآباد نیز حکایت تلخ دیگری از عبور قطار از دل شهر کرج دارد.
خرید املاک تنها راهکار است
تنها راه نجات، خرید املاک توسط شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران است. اما این شرکت تاکنون پاسخ روشنی به مشکلات ریلی راهآهن البرز نداده است. بهرغم آنکه بیش از 12 سال از زمان استان شدن البرز میگذرد، اما پیگیریهای لازم برای تشکیل ادارهکل راهآهن در استان انجام نشده است و کسی هم پاسخگوی مشکلات حوزه راهآهن این استان نیست.
15 خانوار در محله شیخآباد در چند قدمی مسیر قطار زندگی میکنند و آنها سند، پروانه ساخت و پایانکار دارند. اجرای پروژه ملی افزایش خطوط قطار است که وارد حریم خانههای آنها شده است، نه گسترش شهرنشینی. بر اساس قانون، این خانهها باید از سوی دولت و متولیان خریداری و خسارت ورود به حریم این شهروندان بیدفاع، جبران شود.
ابوالقاسم ارزنده شهروند 65 ساله ساکن منطقه 2 شهرداری کرج به «ایران» میگوید: سال 1360 این زمینها از سوی هیأت 7 نفره به ما واگذار شد و خانههای خود را با مجوز شهرداری ساختیم. سه سال بعد سند گرفتیم و در سند رسمی قید شده «زمین با کاربری مسکونی». عمر برخی از ساختمانها بالای 40 سال است. آن زمان باید 100 هزار تومان برای تنظیم سند هزینه میشد، 90 درصد اهالی سند گرفتند و برخی به همان قولنامه اکتفا کردند. در این محله، شهرداری سالن ورزشی احداث کرد و مجتمعهای مسکونی بنیاد شهید ساخته شد، اما با 3و4 خطه شدن ریلها، قطار بیخبر به چندمتری خانههایمان رسید. این در حالی است که ریلها ایراد فنی دارند و سروصدای وحشتناکی ایجاد میکنند. اینجا خانههای جنوبی که هم سند دارند و هم پایانکار، 6 متر با قطارهای در حال حرکت فاصله دارند و در سرحدآباد این فاصله حتی به دو، سه متر هم میرسد.
اکبر کلانتری فعال اجتماعی نیز ادامه میدهد: 4 کوچه در این محله است که چنین شرایطی دارد. حدود 27 خانه که 14 خانه در چند قدمی ریل قرار دارد. خانههای مردم در حریم ریل در حال فروریختن است. نه اجازه ساخت دارند و نه حق فروش! روزها شاهد بازی کودکان روی ریل راهآهن هستیم و سال گذشته نیز راننده یک خودرو در اثر برخورد با قطار جان باخت. برخی از اهالی بهدلیل فقر مالی، توانایی ترک خانههایشان را ندارند و به ناچار مشکلات راهآهن و حتی سیلابها را تحمل میکنند. فاصله قطار با خانهها آنقدر کم است که اگر از ریل خارج شود، وارد خانههای مردم میشود.
15 کیلومتر از راهآهن از شهر کرج عبور میکند
منوچهر غفاری سرپرست شهرداری کرج با اشاره به محدودههای حریم راهآهن گفت: 3محدوده در حریم راهآهن است و در محدوده اول به فاصله ۱۷ متر نباید ساخت و ساز انجام شود. در محدوده درجه 2 به فاصله حریم ۴۷ متر و با ضوابط خاصی ساخت و ساز صورت میگیرد اما در محدوده سوم به فاصله ۱۱۷ متر علاوهبر تمهیدات خاصی که به منظور مقاومسازی در نظر گرفته میشود، با پرداخت عوارض از طرف شهرداری به راهآهن، مجوز ساخت و ساز برای متقاضیان صادر میشود.
وی افزود: از محور ریلی، 47 متر حریم راهآهن محسوب میشود. ساخت و سازهای صورت گرفته در حریم راهآهن در گذشته بدون پروانه انجام شده و اغلب مالکیت آنها اشکالات قانونی دارد و نیز خرید و واگذاری این خانهها بهصورت قولنامهای است. هر چند راهآهن بخشی از این خانهها را خریداری کرده است، اما بخشی از آنها هنوز در تصرف مالکین و جزو حریم راهآهن است.
سرپرست شهرداری کرج با بیان اینکه شهرداری کرج در 2 بخش به این مسأله ورود کرده است؛ اظهار کرد: نخست اینکه این ساختمانها تعیین تکلیف شود و آنهایی که کاربری ندارد، پیگیری و معضلات ایجاد شده برطرف شود. دوم اینکه مشکل شهرداری با راهآهن، قطع ارتباط شهر است. در تقاطع شیخآباد و رزکان که با همسطح بودن راهآهن و خیابان شهری مواجه هستیم، خودروها به ناچار از روی خط راهآهن عبور میکنند و این موضوع علاوهبر اینکه پرخطر است، باعث ایجاد ترافیک نیز میشود. ترافیک شیخآباد و فردیس و مشکیندشت و غرب استان تهران از این محور انجام میشود که پیک ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی را دارد و برای مدیریت شهری دغدغه و نگرانی ایجاد کرده است.
سرپرست شهرداری کرج با اشاره به توافق مدیریت شهری کرج و راهآهن تهران گفت: توافقهایی داشتهایم که تملک را شهرداری انجام دهد و راهآهن تعهد به احداث تقاطع غیرهمسطح دارد. برای احداث یک معبر 35 متری بین مپنا و شرکت توسعه ایمنی راهها توافق انجام گرفته که این اتصال برقرار و پل احداث شود تا مشکل خیابانهای شهری با راهآهن حل شده و همه تقاطعها غیرهمسطح شوند. این پروژه بین شهرداریهای فردیس و کرج مشترک بوده و توافق و تهاتر در حال انجام است و بودجه آن نیز در نظر گرفته شده است.
پاسخ مدیران سابق به بیآبی همدان
من کارهای نیستم!
همدان/ رئیس دادگستری استان همدان از تشکیل پرونده و اعلام جرم علیه مقصران وضعیت بیآبی همدان خبر داده و اعلام کرده مدیرانی که در سال های گذشته مسئولیت داشتند با اتهام ترک فعل باید پاسخگوی وضع موجود باشند.
با این حال پاسخ مدیران سابق مرتبط با پروژه انتقال آب از سد تالوار به رسانهها نشان میدهد که مدیران سابق چندان خود را موظف به پاسخگویی نمیدانند.این ۱۵ سال و ۱۸ سال چه بر سر پروژه انتقال آب از سد تالوار به همدان آمد که به انتها نرسید؟ سهلانگاری برای خاتمه دادن به پروژهای که پیامدهای بهداشتی و اجتماعی وامنیتی بسیاری را با خود به همراه دارد، چرا و چگونه شکل گرفت؟
فرهاد فرزانه که در آن سالها رئیس شورای حفاظت از منابع آب استان همدان و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بود، در این خصوص به خبرگزاری مهر گفت: تالوار تمام شده است و بنده کارهای نیستم، بنده را معاف کنید.یکی دیگر از مسئولان سابق در حوزههای مربوطه در پاسخ به سؤالات مربوط به عملیات آبرسانی به همدان از تالوار نیز گفت: تالوار به من ربطی نداشته است، از زبان من مطلبی منتشر نکنید.محمودرضا عراقی که مدیرعامل اسبق آب منطقهای استان همدان و معاون عمرانی اسبق در استانداری همدان نیز بود، فرصت خواست تا بتواند به سؤالات در حوزه آبرسانی به همدان و تعللهای صورت گرفته در این عرصه، پاسخی دهد.
منصور ستوده که مدیرعامل سابق شرکت آب منطقهای همدان است با بیان اینکه ۹ ماه است که در همدان نیستم و از اداره جدا شدهام، گفت: در جریان نیستم که چه اقداماتی انجام شده است.
وی با بیان اینکه هماکنون حضور ذهن ندارم که اطلاعاتی ارائه دهم، گفت: در یک فرصت دیگر، اواسط هفته به همدان میآیم، اطلاعات را جمعبندی و خدمتتان ارائه خواهم داد.پیگیریها از سیدسعید شاهرخی، استاندار سابق همدان نیز تنها با شمارهای مشغول مواجه شد.
سد تالوار و آبرسانی به همدان شاید صرفاً به عنوان یک پروژه دیده شد، مانند بسیاری از پروژههای نیمهتمام دیگر که روی دستان همدان؛ مانده است،مانند بیمارستان نیمه تمام چندین ساله اکباتان و پروژه تقاطع غیر همسطح شهید همدانی اما این پروژه، یک تلنگر را همواره با خود به کول میکشید و آن سد خشکیده اکباتان بود!
سالهای گذشته این سد در هشدار و وضعیت قرمز بود، چرا همان سالها فکری برای خاتمه دادن و عزمی برای اتمام پروژه آبرسانی به همدان از تالوار را نمیدیدیم؟ گفته میشود که قریب به ۴۵ درصد از آبهای تصفیه شده در شهر همدان وارد فاضلاب میشود، اگر از پل نیازمند همدان رد شوید، صدای آبهای خروشان را میشنوید، همدان در دامنه کوهستان الوند است، پس چه شد که شبکههای آبرسانی آن چنین بیراهه رفتهاند؟
آسیب 300 میلیارد تومانی سیل به نخلداران 7 شهرستان جنوب کرمان
خرمای جنوب کرمان ترش و خشک شد
کرمان/ تا یک ماه پیش حال خوب نخلستانها و خوشههای پر بار نخلها، سال پر بار و پرمحصولی را برای کشاورزان کرمانی نوید میداد. اما درست در آستانه برداشت محصول و زمانی که نوبرانههای نخلستانها هم وارد بازار میشد، ناگهان سیل تابستان همه پیشبینیها را بر هم زد و امید کشاورزان کرمانی در سرشاخههای نخلها، خشکید و دست نایافتنی شد.
این رسم دیرینه بازی روزگار با کشاورزان است که وقتی آفت و بلا میآید همه با هم بر سر مزارع و باغها آوار میشود. سیل تابستان کار خودش را کرد اما باز هم جای امید بود که بخشی از محصول که از بلای سیل در امان مانده به بازار برسد. اما کار باقی مانده سیل برای آسیب زدن به نخلستانها را آفت خشکیدگی خوشه خرما عهده دار شد؛ آفتی که اولین عارضه آن پایین آوردن کیفیت محصول و در نتیجه پایین آوردن قیمت آن است.هزینه تولید هر کیلو خرما بیش از ۲۰ هزار تومان است و این موضوع ارتباط مستقیمی با بستهبندی و کیفیت خرما نیز دارد که خرماداران با رعایت این ۲ اصل میتوانند زمینه افزایش قیمت محصول خرما را فراهم کنند. قانون بازار و تعیین قیمت خرما وابسته به کیفیت خرماست و هر تغییری در کیفیت بر تعیین نرخ تأثیر میگذارد.
قیمت امروز خرما در بازار جنوب استان کرمان به ازای هر سه کیلوگرم خرمای کلوته (نوعی خرمای مرطوب و پرطرفدار) ۱۷ تا ۳۰ هزار تومان و هر کیلوگرم خرمای مضافتی از ۳۲ هزار تا ۳۵ هزار تومان و ضایعات خرما به ازای هر کیلو ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تومان در بازار خرید و فروش میشود.
استان کرمان با بیش از ۶۰ هزار هکتار سطح زیرکشت خرما و تولید افزون بر ۵۲۰ هزار تن محصول بهعنوان یکی از قطبهای مهم تولید خرمای کشور شناخته میشود که سهم شهرستانهای جنوبی این استان ۳۰ هزار هکتار سطح زیرکشت با ۲۲۰ هزار تُن محصول است.رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان از خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی سیلاب، طوفان، عارضه خشکیدگی خوشه خرما و ترشیدگی این محصول به نخلداران هفت شهرستان جنوبی استان کرمان طی سالجاری خبر داد.
احمد احمدپور به ایرنا گفت: سیلاب، ترشیدگی و عارضه خشکیدگی خوشه خرما بین ۲۰ تا ۷۰ درصد با میانگین ۴۰ درصد در سطح ۳۰ هزار هکتار از نخیلات این منطقه خسارت وارد کرد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان از کاهش ۴۰ درصدی تولید محصول خرمای این منطقه نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: طبق برآورد کارشناسان امسال پیشبینی تولید بیش از ۲۲۰ هزار تن محصول خرما را از نخلستانهای هفت شهرستان جنوبی استان کرمان داشتیم ولی خسارت سیلاب و عارضه خشکیدگی و ترشیدگی سبب کاهش تولید محصول خرما شده است.وی افزود: طبق گزارش کارشناسان کشاورزی، امسال بیش از ۱۳۰ هزار تن تولید محصول خرما از نخلستانهای منطقه جنوب استان کرمان پیشبینی میشود.احمدپور از ذخیرهسازی بیش از ۷۰ درصد خرمای نخلستانهای هفت شهرستان جنوبی استان کرمان در سردخانهها خبر داد و تصریح کرد: در مجموع منطقه جنوب کرمان ۷۰ سردخانه مدرن و نیمه مدرن فعال دارد. با این شرایط بازارهای صادراتی خرمای کرمان همچنان امیدبخش است.رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان از صادرات بیش از ۵۰ درصد خرمای تولید هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد و اظهار داشت: صادرات محصول خرمای جنوب کرمان به کشورهای روسیه، افغانستان، ارمنستان، چین و کشورهای اروپایی انجام میشود.
احمدپور در ادامه بزرگترین مشکل بازار محصول خرمای این منطقه را قیمتگذاری توسط دلالان عنوان کرد و راه حل پیشنهادی این مشکل را نفروختن محصول خرما با این قیمت خواند.وی با بیان اینکه بازار نوسانات زیادی دارد، تصریح کرد: قیمت خرما از ۱۵ هزار تومان در ارقام زودرس در اواخر خردادماه شامل رقم المهتری شروع شد و اینک ۳۵ هزار تومان برای یک کیلو خرمای مضافتی در حال فروش است.
تالابهای ساحلی دریای خزر در خطر نابودی
تالابخواری به خزر رسید
عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازههای دریایی از وضعیت خطرناک تالابهای ساحلی دریای خزر خبر میدهد و خواستار ایجاد یک مدیریت جامع ساحلی برای حفاظت از تالابها و عرصههای ساحلی خزر میشود. همایون خوشروان نسبت به ساخت و سازها در تالابهای خشک شده خزر هم هشدار میدهد.
او بزرگترین چالش خزر را کاهش سطح تراز آب دریای آن دانست و گفت: از سال ۱۹۹۵ میلادی مقارن با 1374 شمسی تا حال حاضر سطح تراز آب دریای خزر نزدیک به یک متر و ۶۰ سانتیمتر کاهش یافته و سرعت فزاینده این کاهش بسیار نگرانکننده است. خوشروان میگوید: «پیشبینیهایی که انجام شده حجم نگرانیها را تا انتهای قرن حاضر بسیار افزایش میدهد و این نگرانی باعث شده در برخی مناطق ساحلی شاهد خشک شدن سریع تالابهای ساحلی، از بین رفتن اکوسیستمهای بسیار پویا و کاهش تنوع زیستی و تجاوز آشکار به مناطق ساحلی باشیم که یکی از نگرانیهای عمده ما در شرایط فعلی درخصوص سواحل دریای خزر است.»او حفاظت از منابع رسوبی و لنفومهای ساحلی را حائز اهمیت دانست و گفت: «در دریای خزر لنفومهای ساحلی متنوعی اعم از زبانههای ماسهای، دهانههای رودخانهای، محیطهای رسوبی مانند مارشهای شور و لب شور (باتلاق)، پیتلندها، تالابها و زیستگاهها را داریم که بهدلیل پایین رفتن سطح تراز آب دریای خزر و دخل و تصرفات انسانی قلمرویشان در حال کاهش است. این کاهش و تغییر زیستگاهها با یکدیگر باعث شده که مدیریت روی آنها دچار چالش شود و امروز باید با یک تصمیم صحیح نسبت به ساماندهی دریای خزر کوشا باشیم.»
او میگوید: «برای مثال با خشک شدن سطح تراز آب دریای خزر مارشهای شور در حاشیه ساحلی افزایش مییابند اما در عوض تالابهای ساحلی خشک میشوند و بهدنبال آن زیستگاههای ماسهای افزایش مییابند، این اتفاقات امروزه در حاشیه دریای خزر در ابعاد وسیعی در حال رخ دادن است بنابراین خیلی اهمیت دارد که ما به منابع رسوبی که دریای خزر از خودش به جای میگذارد توجه کنیم و ببینیم چطور میتوانیم از این منابع رسوبی بهعنوان ارزش زیرساخت اقتصادی استفاده و حفاظت کنیم و اجازه ندهیم که مورد تجاوز و هرج و مرج انسانی قرار بگیرند و یکسری از ذینفعان برای مقاصد اقتصادی خودشان آنها را نابود کنند.»به گفته او وقتی سطح تراز آب دریای خزر کاهش مییابد تعادل رسوبی در تالابهای ساحلی به هم میخورد و اختلاف ارتفاعی ایجاد شده بین تالابهای ساحلی و سطح آب دریای خزر باعث میشود که آبهای شیرینی که وارد تالابها میشود مستقیم از طریق دهانه و کانالهای ارتباطی به دریای خزر تخلیه شود و تالابها آب خودشان را از دست بدهند و این اتفاق برای تالابهای استان گیلان که مستقیم از طریق یک کانال ارتباطی با دریای خزر در ارتباط هستند در حال رخ دادن است که تالاب انزلی در این میان سرآمد آنها است.
او همچنین هشدار میدهد در صورت نبود یک برنامه جامع مدیریت کاربردی برای فعل و انفعالات در مناطق ساحلی و برای مدیریت منابع آب سواحل دریای خزر تا انتهای قرن حاضر، دچار مشکلات عمده خواهیم بود و اگر از آستانه تحمل خارج شود دیگر قابل ساماندهی نخواهند بود.او نسبت به ساخت و سازها در تالابهای خشک دریای خزر بویژه در استان گیلان هشدار میدهد و میگوید: «تالابهایی که آب خودشان را از دست دادند عمدتاً بسترشان از مواد دانه ریز تشکیل شده که رسوبات ماسهای حمل و در این تالابها ریخته میشوند و بستر جدیدی برای ساخت و ساز و توسعه کاربریهای مد نظر ایجاد میشود که این اتفاق متأسفانه خوب نیست و با ساختار مدیریت جامع مناطق ساحلی هماهنگ نیست.» او خلیج گرگان را مثال میزند و میگوید: «خشک شدن خلیج گرگان در منتهی الیه غربی زمینهایی را آزاد کرد که دارای خاک لوم هستند و این خاکها برای کشاورزی بسیار غنیاند و جالب اینکه افرادی که در بخش جنوبغربی خلیج گرگان زندگی میکنند برای تجاوز به این اراضی و تبدیل کاربری به کشاورزی فرصت پیدا کردند، یا استفاده از دهانه رودخانهها برای بنادر صیادی و شیلاتی هم معضلات بسیار زیادی را به لحاظ آلودگی در خاستگاه حضور ماهیان خاویاری؛ جایی که باید تخمریزی کنند، ایجاد کرده است.»
ایسنا/ روحالله حسینزاده، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی گفت: تجاریسازی صنایعدستی یکی از اولویتهای دولت سیزدهم است و این موضوع در شهرهایی که مقصد اصلی گردشگران خارجی است با جدیت دنبال میشود.
تسنیم/ مجتبی یوسفی، عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به آتشسوزی هورالعظیم گفت: عدم تأمین حقابه داخلی از طرف ما و خارجی از طرف عراق، علت آتشسوزیهای متمادی در هورالعظیم است.
مهر/ رضا انجمشعاع، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیطزیست کشور گفت: حمایت معیشتی و تأمین تجهیزات محیطبانان به طور جدی در دستور کار این سازمان است.
تسنیم/ محمد طالبیمتین، مدیرکل دفتر زیستبومها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیطزیست گفت: در ازای هر یک مترمکعب آبی که بخواهیم شیرین کنیم، نیاز به برداشت ۳ مترمکعب آب داریم که از این مقدار یک مترمکعب استفاده شده و باقی آن تبدیل به پساب میشود.
ایسنا/ فرید جواهرزاده، رئیس انجمن علمی طبیعتگردی ایران با اشاره به تعریف گردشگری نجوم گفت: گردشگری نجوم سفری است همراه با رصد ستارگان و رویدادهای نجومی که در دو دهه اخیر در ادبیات گردشگری رواج یافته است.
مهر/ مریم جلالی، معاون صنایعدستی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کشور گفت: احیای تلگرافخانه در شهرستان جاسک به افزایش فعالیتهای گردشگری در این شهرستان کمک میکند.
تسنیم/ علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیطزیست با بیان اینکه در کشورمان در خصوص مسائل مربوط به آب قوانین شفافی نداریم، گفت: متأسفانه در سالهای گذشته در خصوص این موضوع غفلت شده بود، زمانی که کشورهای بالادست با سدسازی حقابه ما را پایمال کردند، سکوت کرده بودیم!
ایسنا/ کامیار عبدی، باستانشناس میگوید: محوطهها و بناهایی که جنبه تاریخی دارند نه از سوی میراث فرهنگی تملک میشوند و نه اجازه ساختوساز به مالکان داده میشود و این تبدیل به معضل شده است.