۷۵ درصد واردات، کالای اساسی است
سخنگوی گمرک گفت: ۷۵ درصد واردات کشور، کالای اساسی است ضمن اینکه امسال، ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی بیشتر از سال گذشته وارد شده است. به گزارش گمرک، سید روح الله لطیفی افزود: با واردات و ترخیص بیش از ۲۷ میلیون و ۶۱۴ هزار تن کالای اساسی در ۱۱ ماه امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ میلیون و ۹۴ هزار تن کالا بیشتر ترخیص شده، کالای اساسی وارده به کشور
۷۵ درصد وزن کل واردات به کشور و ۳۸ درصد ارزش آن را به خود اختصاص داده است.
وی در خصوص واردات و ترخیص کالاهای اساسی به کشور گفت: در ۱۱ ماه امسال ۲۷ میلیون و ۶۱۴ هزار و ۳۹۲ تن انواع کالای اساسی به ارزش ۱۷ میلیارد و ۵۳۲ میلیون و ۶۰۹ هزار و ۶۵۹ دلار از گمرکات کشور ترخیص شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۲۸ درصدی در وزن و ۶۰ درصدی در ارزش داشته است. لطیفی افزود: از این میزان کالاهای اساسی وارده ۲۴ میلیون و ۲۸ هزار و ۶۷۰ تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۶۷۰ میلیون و ۴۴ هزار و ۸۵۰ دلار، کالاهای اساسی شامل ارز ترجیحی است که نسبت به مدت مشابه ۳۰ درصد در وزن و ۷۷ درصد در ارزش افزایش را نشان میدهد.
انجمن اقتصاددانان تأکید کرد
فراهمسازی بستر مناسب برای سرمایههای انسانی
انجمن اقتصاددانان ایران در بیانیهای خطاب به مسئولان و شهروندان بر اهمیت شایستهسالاری و فراهمسازی بستر و فضای مناسب برای فعالیت سرمایههای انسانی و فیزیکی تأکید کرد.
در این بیانیه آمده است: در شرایطی که فشارهای اقتصادی کمرشکنی بر دوش مردم سنگینی میکند و تحریمهای ظالمانه غرب در دهه اخیر به حداکثر خود رسیده، ضرورت تقویت همدلی، امیدواری، همبستگی و حس تعلق خاطر به کشور بیش از پیش احساس میشود. هر یک از ما به نسبت سهم و نقش خود در قبال کشور و مردم، مسئول هستیم. مبادا رفتار و تصمیمات موجب نفاق، اختلاف بیشتر، دلسردی، عزلت، خروج و هر آنچه که مورد هدف تحریمهای ظالمانه بوده است، گردد و مردم را ناامید و رویگردان کند.
عوامل و مؤلفههای مهم نهادی و غیراقتصادی بر اقتصاد و وضعیت رفاهی جامعه اثرگذار هستند که یکی از آنها مناسبات حاکم بر شیوه بهکارگیری نیروی کار و سرمایه و مهیا کردن شرایط مناسب برای فعالیت آنها است. بهبود محیط کسب و کار فقط برای بهکارگیری سرمایه نیست بلکه برای فعالیت نیروی انسانی نیز بسیار مهم است.
اصلیترین عامل تولید، نیروی انسانی است که هر دو صاحبان نیروی کار و سرمایه را دربر میگیرد و در واقع سرمایه چیزی غیر از انباشت و تبلور تلاشهای فیزیکی و فکری نیروی کار نیست. اگر شرایط و زمین بازی برای فعالیت اقتصادی مهیا نباشد یا نسبت به کشورهای دیگر ضعف و کمبودهای اساسی داشته باشیم، تمایل به مهاجرت و ترک کشور تشدید میشود. با توجه به اینکه تحرکپذیری نیروی کار و سرمایه بسیار بالا و بیشتر از دهههای پیش شده است، باید در گفتار و کردار خود بسیار حساس و محتاط بود تا عامل مهاجرت نخبگان و آسیبزدن به آینده کشور نشویم.
گزارش «ایران» از انتقال تیمهای مردمی به مردم
شکسته شدن طلسم 24 ساله واگذاری سرخابیها
خصوصیسازی سرخابیها که در سالهای قبل با ناکامی همراه بود، سرانجام با روی کار آمدن دولت سیزدهم به مرحله اجرا درآمد. در ماههای ابتدایی شروع به کار دولت جدید، سخنگوی دولت بهادری جهرمی از انجام خصوصیسازی این دو باشگاه خبر داد و اظهار داشت که استقلال و پرسپولیس تیمهای مردم هستند و باید به مردم واگذار شوند.
10
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در گفتوگو با «ایران» خبر داد
1870 کیلومتر خط لوله گاز در دست احداث
■ورود ایران به بازار خدمات فنی و مهندسی نفتی جهان
■ 211 قرارداد فعال نفت و گاز داریم
■ بدون خارجیها در حال ساخت پالایشگاه هستیم
■ 1870 کیلومتر خط لوله گاز در حال ساخت است
■ هم اکنون 3 درصد از مصرف گاز را از محل ذخیرهسازی در فصل سرد سال تأمین می کنیم
14
دادههای غیر متناوب و نبود اطلاعات دو مشکل پایگاه رفاه ایرانیان
علیرضا قادری
کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس
سالهاست بحث حذف یارانه پردرآمدها در قوانین بودجه مطرح شده و پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان هم نسبت به اوایل راهاندازی، پیشرفتهای چشمگیری در شناسایی اطلاعات اقتصادی خانوار داشته و دهکبندی نسبی نیز انجام داده است اما این پایگاه نواقصی دارد. اطلاعات این پایگاه باید از دستگاهها جمعآوری شود و اطلاعاتی نیست که افراد و خانوارها بتوانند با خود اظهاری آنها را اعلام کنند بلکه نیاز به اطلاعات رسمی و ثبت شده است بنابراین نیاز به اطلاعات صحیح و به روز است و در دو وجه این مشکل وجود دارد؛ عدم تناوب اطلاعات و در برخی موارد فقدان اطلاعات.
یکی از نواقصی که اطلاعات این پایگاه با آن مواجه بوده عدم تناوب دادههاست که به طور مثال درباره دادههای بانکی این تناوب مشکل دارد و اطلاعات سپردهها بهصورت حداقل فصلی به پایگاه داده نمیشود.از دیگر نواقص، عدم دسترسی به برخی دادهها از جمله درباره معاملات غیررسمی و قولنامهای مسکن و املاک است که در شهرهای کوچک و روستاها بسیار وجود دارد و در درازمدت نیاز به اصلاح حقوقی وجود دارد و باید همه اسناد تکبرگی و رسمی شود.
مشکل دیگر فقدان اطلاعات بورس و سهامداری در این پایگاه است و در سالهای اخیر بخش زیادی از مردم قسمتی از پساندازهای خود را به بورس بردند اما اطلاعات مربوط به بورس و سهام در این پایگاه دیده نشده است.
فقدان ارتباط کد ملی و کدپستی یکی دیگر از مشکلات پایگاه رفاه ایرانیان است؛ در ابتدا کد ملی افراد متناسب با کدپستی آنها بود اما در سالهای بعد از آن و بهدنبال جابهجایی افراد این اطلاعات به روز نشد.
این اطلاعات از این جهت اهمیت دارد که بدانیم در کجا تجمع فقر داریم تا بتوان تصمیم درستی در زمینه سیاستهای حمایتی گرفت.در همین حال کوچکترین واحد سیاستهای رفاهی، خانوار است در حالی که تعریف درستی از خانوار نداریم و مبنای ساختار خانواده هنوز اطلاعاتی است که افراد براساس خوداظهاری در جریان هدفمندی یارانهها ثبت کردند.
ادامه در صفحه 13