فعالیت تئاتر شهر در نوروز ۱۴۰۱
گروه فرهنگی: رئیس مجموعه تئاتر شهر اعلام کرد این مجموعه تئاتری در ایام تعطیلات نوروز ۱۴۰۱، از ۷ فروردین و همزمان با روز جهانی تئاتر فعالیت خود را از سر میگیرد.
ابراهیم گلهدارزاده رئیس مجموعه تئاتر شهر، درباره اینکه آیا این مجموعه تئاتری برای فعالیت در ایام نوروز ۱۴۰۱ برنامهای دارد یا نه، به مهر گفت: برنامهریزی کردهایم که به امید خدا در ایام نوروز ۱۴۰۱ مجموعه تئاتر شهر فعال باشد و از اجراهای نمایشی، مخاطبان و علاقهمندان به تئاتر میزبانی کند. او درباره تاریخ شروع اجراهای این مجموعه در نوروز ۱۴۰۱، افزود: سعی میکنیم از ۷ فروردین و همزمان با روز جهانی تئاتر مجموعه تئاتر شهر میزبان اجراهای تئاتری باشد. گلهدارزاده درباره اینکه آیا از ۷ فروردین ۱۴۰۱ تمامی سالنهای مجموعه میزبان اجراهای نمایشی خواهند بود یا نه، یادآور شد: برنامهریزیمان اینگونه است که تمامی سالنهای مجموعه میزبان گروههای تئاتری باشند که البته این امر بستگی به شرایط کرونایی و شرایط گروهها دارد. قطعاً همه سالنهای مجموعه به صورت همزمان اجرای خود را آغاز نمیکنند و طبق برنامهریزی و شرایط گروهها، زمان آغاز اجرای آثارشان در سالنها متفاوت است اما آغاز اجراها از ۷ فروردین خواهد بود.
رئیس مجموعه تئاتر شهر درباره اینکه با آغاز سال جدید بازسازی خاصی در مجموعه انجام خواهد شد، توضیح داد: طبق بررسی انجام شده در سال گذشته و کارهای صورت گرفته بخش عمده اعلام حریق مجموعه تئاتر شهر به نتیجه رسیده است. طبق مذاکراتی که داشتیم در ابتدا بخش اعلام حریق مجموعه به پایان میرسد و مقدمات و کارهای ابتدایی اطفای حریق آغاز میشود. او در پایان تأکید کرد: اعتبار این امر دیده شده و منتظریم تا تخصیص صورت بگیرد و پروژه آغاز شود.
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با معرفی برگزیدگان
پرونده چهاردهمین جشنواره تجسمی بسته شد
گروه فرهنگی: چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر که 15 بهمن ماه آغاز به کار کرده بود شامگاه جمعه 13 اسفندماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معرفی برگزیدگان و معرفی دبیر دوره بعد، در تالار وحدت به کار خود پایان داد.
در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، محمدمهدی اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس میرهاشمی دبیر کل جشنواره، امیر راد دبیر هنری جشنواره،هادی مظفری مدیر اداره کل هنرهای تجسمی و احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران حضور داشتند. سخنران اصلی این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تأکید بر نقش هنر در دیپلماسی فرهنگی و هنری، گفت: «اقتصاد هنر زمینهای برای تقویت دیپلماسی هنر است؛ هرجایی که با زبان هنر وارد شدهایم، آن فضا تحت تسخیر بوده است. همچنان که در سفر اخیر ما به لبنان هنرمندان موسیقی ایرانی، هنر خود را نشان دادند و فضای تعامل را برجسته ساختند.»
محمدمهدی اسماعیلی با تأکید بر این مطلب گفت: «امسال برای اولین بار در برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی از رئیس جمهور دعوت شد در بخش آینه در آینه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی حضور یابند و این حضور زمینه هماندیشی خوبی شد که ایشان با فعالان این حوزه داشتند و امیدواریم نتیجه این گونه هماندیشیها به حل مشکلات فعالان عرصه هنرهای تجسمی منجر شود.»
اسماعیلی گفت: «برگزاری استانی جشنواره نقطه قوت بزرگی در چهارمین دوره از برگزاری بود و این گستردگی برگزاری نشان دهنده عدالت فرهنگی بود. عدالت فرهنگی یعنی اینکه بتوانیم در همه جای کشور پهناور عزیزمان زمینهای برای بروز و ظهور جوانان مستعدمان را فراهم کنیم و این نگاه در جشنواره امسال رقم خورد.» وی با اعلام دبیری مجدد میرهاشمی از سوی برگزارکنندگان گفت: «اینکه در آیین پایانی جشنواره دبیری جشنواره آینده نیز مشخص میشود، ابتکار جذابی بود.»
رئیس شورای هنر افزود: «امیدواریم با عزم قوی و برنامهریزیهای دقیق با نگاه محوری به دنبال تحقق شعارهایمان باشیم و سال آینده جشنوارههای فجر با رونق بیشتر برگزار شود.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور جوانان در جشنواره چهاردهم تجسمی فجر گفت: «حضور قوی جوانان در کنار استادان یکی از نقاط قوت این جشنواره بود. امیدواریم کار آموزشی قوی و مدون باعث ظهور استعدادهای بیشتر در کشور شود. بر این اساس شورایی را برای آموزش تشکیل دادهایم و دورههای رایگان هنری در ۵۰ رشته در ۷۲ منطقه محروم را دنبال میکنیم.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: «تقویت اقتصاد هنر و فرهنگ و صنایع خلاق از محورهای اصلی کار ما در وزارتخانه است. میدانیم این کار آفاتی داشته و دارد اما برای پایهریزی یک کار سالم در حال برنامهریزی و شکوفاسازی آن هستیم.»
در ادامه این مراسم پیامهایی کوتاه از محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هادی مظفری مدیرکل اداره هنرهای تجسمی به صورت تصویری برای حاضران پخش شد.
تجلیل از 6 هنرمند هنرهای تجسمی
محمد بهرامی (طراح گرافیک)، شجاع الدین شهابی (مجسمهسازی)، علی اشرف صندوق آبادی (خوشنویسی)، اسماعیل عباسی (عکاسی)، زنده یاد اصغر کفشچیان مقدم (هنرهای جدید) و رضا لواسانی (بینارشتهای)؛ چهرههایی بودند که در این مراسم به عنوان مفاخر هنرهای تجسمی از آنان تجلیل شد. همچنین در این مراسم از کتاب چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر که شامل مجموعه آثار هنرمندان شرکت کننده در این دوره از جشنواره بود، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.
بخش پایانی این مراسم به معرفی و تقدیر از برگزیدگان چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر اختصاص داشت. اسامی برگزیدگان به این شرح است: برگزیدگان بخش ایثار و فداکاری در رشته عکاسی مرتضی جابریان و رشته مجسمهسازی هنگامه صالح زهتاب معرفی شدند. در بخش رشته تصویرسازی از ریحانه رحیمپور و علی عباسنیا تجلیل شد و مریم سادات سیادت هم برگزیده این بخش معرفی شد. در بخش خوشنویسی از کاظم خراسانی، علی خیریحبیب آباد و مجید داستانی تجلیل شد و محمدفاتح نطنزی برگزیده این بخش اعلام شد.
همچنین در بخش رشته رسانههای هنری جدید از علیرضا امینمظفری و مرضیه غلامشاه ماهانی تجلیل شد و الهه عبدالله زاده برگزیده این بخش شد. در بخش رشته طراحی گرافیک از محمد افشار و زینب ربانیخواه تجلیل شد و کار گروهی هیأت هنر شامل محمدرضا چیتساز، میکائیل براتی و صادق ایلی برگزیده این بخش شدند.
در بخش عکاسی از غلامرضا احمدی و مهدی محبیپور تجلیل شد و صابر قاضی برگزیده رشته عکس شد.
همچنین در بخش کارتون و کاریکاتور از فاطمه باقری هفشجانی و علیرضا پاکدل تجلیل شد و احسان چراغی به عنوان برگزیده این بخش معرفی شد.
در مجسمهسازی از نسیم ابوالقاسم و ونوشه شکری تجلیل شد و نسرین شاهپوریآذر به عنوان برگزیده معرفی شد.
در رشته نقاشی هم از مصطفی سروریان و سالی سمیعیکاشی تجلیل شد و پریا مالمیر برگزیده اعلام شد.
در بخش نگارگری هم از حبیبالله سوختهسرایی، نازی عظیمی و فرید هنرور تجلیل شد و هادی فقیهی هم به عنوان برگزیده اعلام شد.
درباره «اسپنسر» فیلم جدیدی که مرگ مشکوک دایانا را به تصویر میکشد
زندگی تلخ و محتوم «زندانی دربار»
وصال روحانی
روزنامه نگار
«اسپنسر» نگاه پابلو لارن کارگردان مطرح اهل شیلی و همکاران او به ماجرای زندگی نافرجام دایانا همسر چارلز ولیعهد انگلیس است که سال 1997 در یک سانحه مشکوک رانندگی در موناکو جان باخت و انتخاب اسپنسر برای عنوان این فیلم به سبب نام فامیلی وی قبل از ازدواج تلخ درباریاش بوده است که او را دایانا اسپنسر مینامیدند.
«اسپنسر» دایانا را که صاحب لقب پرنسس ولز هم بود، در قالبی تراژیک نشان میدهد و البته زرق و برق تو خالی دربار انگلیس را هم به نمایش میگذارد و فقط از این طریق میتوان معیار و نمایی حقیقی از زنگی و عمر این زن که بیش از 37 سال طول نکشید، به دست داد و چنین تضادهایی را پایهگذار تمامی زندگیهای پر ماجرایی دانست که در این دربار برای پرنسها و پرنسسهای مسئلهساز این کشور شکل میگیرد.
آنچه دایانا را از همگنانش در این دربار متمایز میساخت جدا شدن نسبی او از سایر این عنوانداران و گرویدن وی به مردم بود. درست است که دایانا هم به سبک و سیاق چارلز به پیوند زناشوییاش متعهد نماند و با «دودی الفاید» تاجر ثروتمند مصری رابطه برقرار کرد اما مردم انگلیس او را تنها عضو دربار در سالهای معاصر تلقی میکردند که آیینهای سلطنتی را برنمیتابید و فعالیتهای اجتماعی و اقدامات خیرخواهانه او را نیز نشانهای از بهتر بودن وی نسبت به سایرین میدانستند و او را حتی «زندانی دربار» لقب داده بودند.
لارن برای ترسیم دایانا از کریستین استوارت هنرپیشه اصلی سری فیلمهای سطحی و خیالی «گرگ و میش» استفاده کرده اما بازی خوب او در این نقش نشان میدهد لارن انتخاب صحیحی داشته است. پرداختن به زندگی پرتلاطم دایانا در آثار هنری طی سالهای اخیر دوباره باب و این موضوع داغ شده و سریال تلویزیونی «تاج» یکی از محصولات پر سر و صدای این توجه است. در سیزون اول از این مجموعه «اما کورین» نقش دایانا را بازی کرد و در سیزون دوم الیزابت دبیکی در این قالب ظاهر میشود اما فرق آشکار و بزرگی که فیلم لارن با این گونه آثار و همه ورسیونهای نمایشی دیگر از روی زندگی دایانا دارد، این است که این هنرمند اهل امریکای جنوبی روی سه روز خاص در ایام کریسمس و ژانویه 1991 تمرکز کرده تا تصویری از تشدید تنهایی دایانا و زندگی کاملاً ایزوله شده او در دربار را ارائه بدهد.
به همین سبب شاید عدهای بگویند «اسپنسر» فقط زمانی در باب قصهگویی کامل میشود که سایر فیلمهای ساخته شده درباره او را هم ببینیم ،ولی لارن و استیون نایت که فیلمنامه را در معیت لارن نوشته در همین زمان کوتاه و نگاه به ظاهر اندک هم توصیف کاملی را از دایانا به دست دادهاند.
ادعایی بحثبرانگیز
در سریال «تاج» این نتیجهگیری غلط میشد که اعضای خاندان سلطنتی چون در امور جاری دولت دخالت نمیکنند و مشغول زندگی مرفه خود هستند، نباید در پی قضاوت آنها بود، اما فیلم لارن با نگاهی کاملاً متفاوت هم از تأثیرگذاری منفی و دائمی بر سیاستهای دولت انگلیس میگوید و هم با نشان دادن نقش سران سیستم پادشاهی انگلیس در پایان بخشیدن به زندگی دایانا از لزوم پیگرد قضایی و به کیفررسانی آنها یاد میکند. این در حالی است که اکثر ناظران و تاریخنگاران همسو با مردم بریتانیا معتقدند چون دایانا به یک خار در چشم دربار تبدیل شده و رسوایی پرنسها را به نمایش گذاشته بود، با نقشهای حساب شده در موناکو واقع در جنوب فرانسه کشته شد. ادعایی بحثبرانگیز در خصوص این مرگ که دادستانی مرکزی بریتانیا آن را ارائه کرد، این بود که دایانا و دودی الفاید برای فرار از دست خیل خبرنگاران و عکاسانی که درصدد تهیه گزارشهایی جنجالی پیرامون ارتباط آنها بودهاند، سوار بر اتومبیل در یک جاده بیرون از شهر به حرکت درآمدهاند اما سرعت زیادشان باعث تصادف و مرگ هر دو نفر شده است.
همچون کوه یخ
لارن، نسخه دیگری را از این واقعه مشکوک رو میکند و نشان میدهد که طراحان دربار و توطئهچینان قلعه سلطنتی ویندسور با خونسردی هر چه بیشتر این واقعه را نقشهریزی و با موفقیت به مرحله اجرا درآوردهاند و تقصیر را گردن پاپاراتزیها (خبرنگاران و عکاسان وقایع جنجالی و ثبتکننده زندگیهای آلوده بعضی سلبریتیها) انداختهاند.
در «اسپنسر» فقط صدای تکلم و اظهارنظر معدودی از اعضای دربار شامل چارلز (با بازی جک فارتینگ) و مادر او (استلا گونت) را میشنویم و ملکه الیزابت، حاکم دهههای اخیر دربار انگلیس که لابد از توطئه حذف دایانا مطلع بوده، همچون یک کوه یخ به نمایش گذاشته میشود و انگار هیچ احساسی ندارد. لارن ،اما دایانا را زنی معرفی میکند که در تضاد با این افراد «چهره سنگی» مایل به گفتوگو و تعامل با مردم است و اگر دربار او را محدود نمیکرد، رازهای بیشتری از آنان را برملا میکرد، البته ارتباط طولانیمدت چارلز با زنی همسن خودش به نام کامیلا پارکر بولز سالها بود که افشا و رسانهای شده بود و همین مسأله و استمرار آن در زمان زندگی مشترک او با دایانا بود که این زن را به ستوه آورد و وادار به واکنش کرد و همه اتفاقات تلخی را در دهه 1990 آفرید که فرجام آن به هلاکت رسیدن وی در موناکو بود.
بیاختیارتر از آشپزها
پابلو لارن با رویکردهای سیاسی آشکارش انتخاب مناسبی برای ساختن فیلم «اسپنسر» بوده و پیشتر درباره زندگی سخت و زندانوار خودش و مردم شیلی تحت حکومت بی رحمانه نظامیان در این کشور چند فیلم افشاگر ساخته بود. با اینکه همسان دانستن اگوستو پینوشه دیکتاتور نظامی شیلی و نماد بزرگ حکومت دیرپای ارتشیها بر این کشور امریکای جنوبی با ملکه الیزابت قیاسی صحیح نیست اما بین برخورد قهری دربار انگلیس با مخالفان جدی آنها و نحوه تلاقی حکومتهای نظامی شیلی با ناراضیان این کشور فرق چندانی وجود نداشته است. لارن به ما میگوید که دایانا خسته از بدعهدیها و خیانتهای رایج در دربار میخواست یک زندگی راحت مثل مردم عادی کشورش داشته باشد و به خیابان برود و خرید کند، اما دربار و گارد سلطنتی او را در قصر حبس کرده و هر چیزی را که وی طلب میکرد، از طرق امنیتی و به شیوه عمل نظامیها فراهم آورده و به داخل دربار میفرستادند و حتی اختیار عمل رئیس آشپزخانه دربار (با بازی شون هریس) بیشتر از اختیارات دایانا بود.
وقتی پشیمانی سودی ندارد
دایانا پس از پایان عمر الیزابت یا در صورت کنار رفتن وی به عنوان همسر چارلز عملاً به زن نخست دربار تبدیل میشد ولی این مسأله هم سبب نشد او در ویندسور احساس آرامش کند. هر حرکت وی توسط مأموران امنیتی رصد میشد و تنها دلخوشی او همراهی «همسخن» شدن با فرزندانش ویلیام (با بازی جک نیلن) و هری (فردی اسپرای) بود. با این حال اگر دایانا هنوز زنده بود و رفتارها و گزینشهای فعلی دو پسرش را میدید که هر دو بزرگ شده و از مرز 30 سال سن عبور کرده و ازدواجهایی جنجالی با زنانی نه چندان بهتر از سایر اعضای دربار داشتهاند، این بار خودش دست به خودکشی میزد و نیازی نبود که مرگ وی در قالب صوری یک سانحه رانندگی به مردم گزارش شود. در نهایت «اسپنسر» مثل «جکی» دیگر فیلم سیاسی و زندگینامهای لارن که در سال 2016 اکران شد و زندگی ژاکلین کندی را پس از ترور همسرش جاناف کندی رئیس جمهوری سابق امریکا (به سال 1963) ترسیم کرد متمرکز بر زنان تک افتادهای است که میکوشند از قید و بندهای درباری و الزامهای پر تزویر حکومتی بگریزند و با اینکه پیامهایی را که در این زمینه به مردم میرسانند اما در نهایت کم میآورند و قربانی زرق و برقی میشوند که چشم آنها را گرفته و با خیال خوش رسیدن به یک زندگی مرفه، پای آنها را به همین ورطههای خطرناک کشانده بود، ورطههایی که پشیمانی از ورود به آنها سودی ندارد و معمولاً فرجامهایی به تلخی مرگ دارد.
مشخصات فیلم
● عنوان: «اسپنسر»
● کارگردان: پابلو لارن
● سناریستها: استیون نایت و پابلو لارن
● ژانر: زندگینامهای و درام
● مدت: 111 دقیقه
● بازیگران: کریستین استوارت، تیموتی اسپال، جک نیلن، فردی اسپرای، جک فارتینگ، استلا گونت، سالی هاوکینز و شون هریس
1 طنازی سعید آقاخانی در «راز بقا»
اخبار تولیدات شبکه نمایش خانگی داغ است. با رصد اخبار حوزه فرهنگ و هنر، با چند خبر تازه درباره برنامهها و سریالهای نمایش خانگی روبهرو میشوید که هر کدامشان به خاطر حضور چهرههای شناختهشده در کانون توجه قرار دارند. در هفته گذشته سریال محمد کارت یعنی «یاغی» تصویری از گریم پارسا پیروزفر را منتشر کرد. گریم متفاوت صابر ابر در سریال «مترجم» به کارگردانی بهرام توکلی روی سایت پلتفرم اختصاصی پخش قرار گرفت. نوید محمدزاده نیز در صفحه اینستاگرامش تصویری از خودش را در سریال «آکتور» منتشر کرد تا علاقهمندانش را در جریان روزهای تولید این سریال و همکاری دوبارهاش با نیما جاویدی پس از فیلم تحسین شده «سرخپوست» قرار دهد و ... اما در میان حجم بالای اخبار تولیدات این عرصه، دو خبر به خاطر نزدیکی به ایام نوروز و تعطیلات عید بر صدر توجه قرار گرفت. سعید آقاخانی که جای خالی سریالش «نون خ» در نوروز امسال محسوس است سریال تازهاش با عنوان «راز بقا» را به شبکه نمایش خانگی آورده است. اطلاعاتی درباره این سریال رسانهای نشده اما او در صفحه اینستاگرامش زیر پست مربوط به این سریال اسامی بهرام افشار، نیما شعباننژاد و حسن معجونی را هشتک زده است. نویسندگی این سریال را امیر وفایی یکی از فیلمنامهنویسهای «نون خ» بر عهده دارد.
2 مهمونی آقای مجری
دیگر چهره مهم اخبار تولیدات نمایش خانگی در روزهای اخیر، ایرج طهماسب است که با ساخت و اجرای مجموعه «کلاه قرمزی» به جزئی جداییناپذیر از خاطرات نوروز بدل شده است. طهماسب برای نوروز 1401 «مهمونی» را برای شبکه نمایش خانگی تدارک دیده است. «مهمونی» جدیدترین اثر ایرج طهماسب پس از۴ سال دوری از سینما و تلویزیون است. در اخبار رسمی اطلاعات خاصی درباره این برنامه منتشر نشده اما مجید توکلی کارگردان سینما در پست اینستاگرامیاش با انتشار تصویری از ایرج طهماسب، چهرههایی چون سهیل مستجابیان، کاظم سیاح، هوتن شکیبا و محمد لقمانیان را تگ کرده است. تهیهکنندگی «مهمونی» را حسن خدادادی بر عهده دارد. ایرج طهماسب فیلم پرفروش «کلاه قرمزی و پسرخاله» را در کارنامه دارد. صفحه ماهنامه «فیلم امروز» چندی پیش با انتشار تصویری از پشت صحنه این فیلم نوشت: «فروش کلاه قرمزی و پسرخاله، به نرخ امروز بیش از 150 میلیارد تومان بوده است.»
3 «مرد بازنده» در یک قدمی اکران نوروز
فارغ از تولیدات شبکه نمایش خانگی، تنور اکران نوروز همچنان داغ است و اخبار شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی از طریق رسانهها با حساسیت بیشتری پیگیری میشود. تازهترین خروجی این شورا صدور پروانه نمایش برای فیلم «مرد بازنده» به تهیهکنندگی امیر بنان و محسن حجازی و کارگردانی محمدحسین مهدویان است. فیلم سینمایی «مرد بازنده» یکی از هفت فیلم سینمایی پیشنهاد شده از سوی شورای صنفی اکران برای اکران نوروز۱۴۰۱ است که با دریافت پروانه نمایش، اکران آن در این ترکیب قطعیت بیشتری پیدا کرده است. برگ برنده «مرد بازنده» جواد عزتی بازیگر پولساز سینمای ایران است. در کنار او رعنا آزادیور و ترکیب زوج اصلی «زخمکاری» مؤلفه دیگری برای جذب دوستداران این سریال پرمخاطب است. آناهیتا درگاهی، بابک کریمی، امیر دژاکام و مهدی زمینپرداز دیگر بازیگران این فیلم هستند. «مرد بازنده» درباره مردی به نام احمد خسروی است که در گیرودار زندگی شخصی پرمسألهاش، مسئول رسیدگی به پروندهای رازآلود میشود.