ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گفتوگوی «ایران» با برخی از دانشجویان درباره برگزاری کلاسهای مجازی در دانشگاهها
دریافت شهریه درسهای عملی با برگزاری کلاسهای آنلاین!
هدی هاشمی
خبرنگار
درست 9 ماه بعد از ورود کرونا به کشور و برگزاری عمده کلاسها به صورت مجازی در دانشگاهها حالا برخی از دانشجویان بر این باورند که دردسرهای آموزشهای مجازی هیچ فرقی با روزهای اول ورود کرونا ندارد. با اینکه مسئولان وزارت علوم قبل از آغاز سال تحصیلی اعلام کردند که دانشگاهها برنامههای آموزشی خود را داشته باشند و هر دانشگاهی با توجه به شرایط خود تصمیم بگیرد که کلاسها را بهصورت الکترونیکی برگزار کند؛ اما برخی از دانشجویان اعلام کردهاند که دانشگاههایشان در برگزاری کلاسهای مجازی چندان موفق نبودهاند. به گفته دانشجویان، مسئولان دانشگاهها تابستان را برای برنامهریزی کلاسهای غیرحضوری وقت داشتند اما سامانه آموزشی برخی از دانشگاهها از اواسط مهرماه به راه افتاد از طرفی استادان کلاسهای درس را جدی نمیگیرند و اینترنت دانشجویان هم رایگان نیست.
البته این مشکلات برای دانشجویانی که در دانشگاههای دولتی درس میخوانند کمتر است اما برای دانشجویان دانشگاههای غیردولتی که مجبور به پرداخت شهریههای کلان هستند این وضعیت کمی سختتر است. برخی از دانشجویان از سایتهای آموزشی دانشگاهها گله دارند و عدهای دیگر میگویند که در رشتههایی درس میخوانند که درسهای عملی برایشان مهمتر از دروس تئوری است. دانشگاه برای درسهای عملی شهریه را دریافت کرده است اما کلاس عملی را برگزار نمیکند. اشکان یکی از همین دانشجویان است که ترم سه رشته معماری دانشگاه آزاد واحد یادگار امام (ره) است. او درباره این ترم تحصیلی اش میگوید: شهریه این ترم ام ٣ میلیون و ٧٠٠ هزارتومان شده است. بخشی از شهریه را هنگام ثبتنام پرداخت کردم و نیمی دیگر را قبل از امتحانات باید پرداخت کنم. موضوع مهم دانشجویان در دانشگاه این است که ما دانشجویان در رشتهای درس می خوانیم که بیشتر درس هایمان عملی است. این ترم 9 واحد عملی دارم که حدود ٢٥٠ هزار تومان برای هر واحد عملی پرداخت کردم که تقریباً ٢ میلیون تومان شده است. دانشگاه نیز هیچ کدام از درسهای عملی را برگزار نکرد. هفته پیش یک درس 5 واحدی را بهصورت مجازی برگزار کردند که ما چیزی از آن درس یاد نگرفتیم. درسهای تئوری هم از اول آبان شروع شد. دانشگاه اعلام کرد درگیر راهاندازی سایت آموزش است و نتوانسته اند کلاسها را از اول مهر برگزار کنند. کرونا هم است گفتند که کلاسها مجازی میشود، ما با این موضوع اصلاً مشکلی نداشتیم مسأله این است که کلاسهای عملی را برگزار نکردند در حالی که پولش را هم گرفتهاند.
او در این باره میگوید: کل سایتهای دانشگاه یکپارچه شده است قبل از این یکپارچگی دانشگاهها هر کدام اختیاراتی داشتند و همکاری می کردند اما حالا سر شهریه می گویند «حتماً باید واریزشود و ما نمیتوانیم شهریه عملی را کم کنیم یا نگیریم.» اصلاً حاضرنمی شوند که حتی یک سوم شهریه را پرداخت کنیم. مگر آنها نمی دانستند که کرونا است و آموزشها باید مجازی باشد چرا با تأخیر این کلاسها را برگزار کردند. کل این ترم ما دو ماه هم نمیشود. کلاسهای عملی هم که هنوز برگزار نشده است.
برگزاری کلاسهای عملی بهصورت مجازی!
برخی از دانشجویان هم ترجیح میدهند که با استادانشان به توافق برسند و قید کلاس حضوری را بزنند. آتنا یکی از همین دانشجویان است که در دانشگاه تربیت بدنی درس میخواند، او در این باره میگوید: من و خیلی از همکلاسی هایم سرکلاس درس شرکت نمیکنیم استادان گفتند اگر در کلاس مجازی حاضر نشوید 5 نمره امتحان را از دست میدهید، ما هم خودمان را اذیت نمیکنیم. امتحانمان را از 15 حساب میکنیم. آنها تا 5 جلسه غیبت میزنند اما درس را حذف نمیکنند.
او درباره چرایی حاضر نشدن در کلاس مجازی میگوید: برخی وقتها اینترنت قطع و وصل میشود و انگار داریم خودمان را معطل میکنیم. استادان جزوه میدهند و ما جزوه را میخوانیم. درسهای ما هم بیشتر عملی است. این ترم حدود سه میلیون تومان شهریه دانشگاه دادهایم که کلاسهای عملی را هم استادان بهصورت تئوری مجازی برگزار میکنند. استادان کلاسهای عملی میگویند که فیلمی از خودمان بگیریم و به آنها بدهیم. احساس نمیکنیم که به دانشگاه میرویم.
اینترنت رایگان نیست
ریحانه هم در رشته گردشگری درس میخواند. او از سایت آموزشی دانشگاه رضایت دارد اما خیلی سرکلاس درس مجازی حاضر نمیشود. ریحانه میگوید: «کار میکنم و خیلی وقت نمیکنم سرکلاس مجازی حضور پیدا کنم اما چند باری که حاضر شدم مشکلی با اینترنت نداشتم. دانشگاه یک سامانهای را راهاندازی کرد که شهریه دانشگاه را در سایت آموزشیار پرداخت کنیم. شهریه نیز امسال افزایش پیدا کرد. این درحالی است که آموزشهای ما مجازی است.ای کاش مسئولان حداقل این افزایش شهریه را اعمال نمیکردند یا حالا که افزایش شهریه داریم اقلاً اینترنت دانشجویان را رایگان میکردند.»
این ترم را از دست دادیم
علی هم دانشجوی سال سوم دندانپزشکی دانشگاه تهران است. او درباره آموزش درسهای عملی میگوید: در رشته حساسی درس میخوانم که باید سر کلاس درسهای عملی حاضر شوم. دانشگاه ما 15 شهریورماه تا 15 مهرماه کلاسهای عملی را بهصورت حضوری برگزار کرد و فقط هم در دانشگاه دانشجویان رشته دندانپزشکی و پزشکی حضور داشتند. پروتکلها را رعایت میکردیم و گروه گروه به کلاس میرفتیم اما به خاطر شرایط بحرانی کرونا کلاسها را تعطیل کردند. آموزشهای ما از این ترم بیشتر واحدهای عملی است. هنوز مسئولان دانشگاه تصمیم نگرفته اند که چگونه کلاسهای عملی را برگزار کنند و اعلام کردند تا آخر هفته دیگر تصمیمگیری میکنند چون رشته دندانپزشکی به گونهای است که حتماً باید کار عملی در آزمایشگاه داشته باشیم. ممکن است تا چند هفته به دانشگاه برویم و این ترم را تمام کنیم اما برای ترم بعد وضعیت هنوز مشخص نیست. امتحانات هم آخر آذر ماه شروع میشود و هنوز تکلیف برخی از درس هایمان مشخص نیست. ما در ارتباط با کلاسهای تئوری مشکلی نداریم. استاد نسخه شنیداری و نوشتهها را بهصورت فیلم در سایت آموزش بارگذاری میکند و ما هر وقت که بخواهیم میتوانیم از آن استفاده کنیم، بیشتر مشکل ما کلاسهای عملی است.
سایت همیشه مشکل دارد
زهرا هم ترم هفتم رشته اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) است. او هم مثل دیگر هم کلاسیهایش از وضعیت آموزش مجازی رضایتی ندارد: «آموزشهای دانشگاه کاملاً آنلاین است. دانشگاه یک سایتی را طراحی کرده که ما آموزشهای مجازی را از طریق آن پیگیری کنیم اولاً این سایت همیشه مشکل دارد. لینک کلاس های ما داخل این سامانه بارگذاری شده است و ما خیلی وقت ها نمیتوانیم سامانه را باز کنیم و وارد کلاس شویم. موضوع مهم دیگر این است که اینترنت ضعیف است یا استاد به اینترنت نمیتواند وصل شود یا دانشجویان با اینترنت مشکل دارند. به ما گفتند که اینترنت دانشجویان را رایگان میکنند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است و ما کلی هزینه اینترنت میدهیم. این را هم بگویم که در کلاس مجازی اصلاً چیزی یاد نگرفتیم.»
صدا در شبکه آموزشی قطع و وصل میشود
دنیا هم دانشجوی ترم هفت رشته مهندسی هستهای علوم تحقیقات است. او کلاسهای عملی اش بیشتر از کلاسهای حضوری است برای همین ترجیح داده که این ترم درسهای نظری را بگیرد تا شاید وضعیت شیوع کرونا در ترم بعد کمتر شود و او بتواند به آزمایشگاه برای کلاسهای عملی اش برود: «ترمهای آخر بیشتر درسهای ما عملی است. خودم این ترم فقط چند درس نظری برداشتم اما دوستانم درسهای عملی هم گرفتند، کلاسهای عملی هر دو هفته یک بار برگزار میشود. دانشجوها را دستهبندی کردند و با تعداد کم به آزمایشگاه میروند. کلاسهای حضوری هم در سامانه «دان» برگزار میشود. این شبکه آموزشی خیلی مشکل دارد صدا قطع و وصل میشود، میکروفن استاد قطع میشود و استادان هم گفتند 8 نمره حضور در کلاس دارد.هر چه میگویم ما در این سایت نمیتوانیم درسها را به خوبی آموزش ببینیم آنها قبول نمیکنند.
افزایش 15 درصدی شهریه ها
دکتر فرزانه شمیرانی مدیرکل دفتر آموزش عالی غیرانتفاعی وزارت علوم درباره وضعیت آموزش مجازی در دانشگاهها میگوید: ما به همه دانشگاهها ابلاغ کردیم که خودتان برنامههای آموزشی را طراحی کنید برنامه هم باید به گونهای باشد تا دانشجویان مشکلات کمتری داشته باشند. البته پروتکلهای بهداشتی هم باید رعایت شود. برای درسهای عملی هم دانشگاهها شرایط را به گونهای کردهاند تا دانشجویان در آزمایشگاهها حاضر شوند. دانشگاه نباید درس عملی را مجازی برگزار کند.
او میگوید: ما در وزارت علوم این وضعیت را بررسی میکنیم تا آنجایی که پیگیری کردیم دانشگاهها زمان بندیهایی را انجام دادهاند تا دانشجویان سرکلاسهای عملی با تعداد کم حاضر شوند.
شمیرانی درباره افزایش شهریه دانشگاهها میگوید: شورای عالی انقلاب فرهنگی به هیأت امنای مؤسسات غیردولتی مجوز داده است تا راجع به شهریه مؤسسات تصمیم بگیرند. این شهریه دارای یک حداقل و حداکثر است که حداقل پانزده درصد و حداکثر بیست و پنج درصد میتواند نسبت به سال گذشته تغییر کند. امسال با توجه به اینکه شرایط کرونا بر کشور حاکم است اکثر مؤسسات غیردولتی همان مصوبه پانزده درصد را اجرا کردند و شهریههای خود را بیشتر از این بالا نبردند. البته که افزایش شهریه در اختیار هیأت امنای دانشگاه است و آنها هم همان 15 درصد را افزایش دادند.
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران بار دیگر مطرح کرد
پیشنهاد تعطیلی۲ تا ۳ هفتهای تهران
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: به نظر میرسد در اوجها و پیکهای بعدی کرونا به احتمال زیاد شرایط سختتری را تجربه میکنیم.
به گزارش ایرنا، دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران دیروز در حاشیه جلسه ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران که با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که آیا پیک بعدی کرونا قویتر از پیکهای قبلی خواهد بود، افزود: هم اکنون در پیک سوم این بیماری به سر میبریم و در حال حاضر صحبت کردن از پیک چهارم شاید مقداری شتابزده باشد. وی با یادآوری اینکه شرایط سختتری به دلیل سرما در پیش داریم، تأکید کرد: با شروع سرما و تغییرات اقلیمی و نتایج حاصل از آن، شاهد افزایش چشمگیر مبتلایان در دنیا بخصوص در نیمکره شمالی از جمله در ایران خواهیم بود. فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران اظهار داشت: هم اکنون در برخی کشورهای اروپایی و امریکای شمالی شاهد این وضعیت هستیم و در هفته اخیر در کشورهای نیمکره شمالی با افزایش چشمگیر مبتلایان روبهرو بودیم. زالی ادامه داد: تا پایان فصل سرما شاهد وضعیت روبه افزایش مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا خواهیم بود. وجود بیماری تنفسی همراه، آلودگی هوا و تغییرات فصلی سرما عواملی هستند که سبب افزایش بیماری کرونا میشود. وی افزود: همچنین بیماری آنفلوانزا که معمولاً از اواسط آبان ماه شروع میشود و تا اوایل دی ماه موج اول آن ادامه پیدا میکند، میتواند در افزایش روند کرونا نقش داشته باشد.
بستری شدن 6400 بیمار کرونایی در بیمارستانها
فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در پاسخ به این سؤال که آیا با تعطیلات چند هفتهای تهران موافق هستید، گفت: تعطیلی تهران صرفاً برای کنترل اپیدمی نیست بلکه برای فرصت احیا و ایجاد بازیابی توان کادر پزشکی است و براین اساس پیشنهاد ما تعطیلی ۲ تا ۳ هفتهای در تهران است. زالی ادامه داد: این تعطیلی به جز در مشاغل امدادی، حیاتی و توزیع مواد غذایی باید اجرا شود. وی از افزایش میزان مراجعات بیماران کرونایی به بیمارستانهای تهران خبر داد و گفت: شاهد روند نامطلوب در این زمینه هستیم، در حال حاضر با بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ بیمار بستری مواجه هستیم که عدد قابل توجهی است. فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران یادآور شد: از این تعداد حدود هزار و ۷۰۰ نفر در بخش مراقبتهای ویژه بستری هستند که از وضعیت نامناسبی برخوردارند.
راهاندازی سامانه پایدار نیاز ضروری کشور برای کنترل کرونا است
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از اقدامات اساسی برای کنترل بیماری کرونا در کشور را راه اندازی سامانهای پایدار با همکاری تمامی دستگاهها دانست و گفت: تحقق این موضوع نیازمند تعریف عملیاتی یکپارچه در حوزه سلامت است. محسن رضایی تصریح کرد: همه دستگاهها باید به میدان بیایند تا سامانهای پایدار شکل گیرد تا علاوه بر کنترل بیماری از بروز موجهای بعدی نیز جلوگیری کند.
اگر این اتفاق نیفتاد ویروس کووید۱۹ بعد از مدتی دوباره از کنترل خارج میشود و فرسودگی نیروها، تجهیزات، افراد پشتیبان و حتی مردم هم افزایش مییابد. وی با تأکید بر لزوم طراحی عملیاتی هماهنگ و یکپارچه متناسب با اقلیمهای مختلف برای جلوگیری از انتقال ویروس، گفت: این که در هر اقلیم باید از کدام نقاط شروع به فعالیت کرد تا پایدارسازی امکانپذیر باشد، اهمیت بسزایی دارد. عملیات سلامت باید تعریف کنیم تا سامانه پایدار در استان مستقر شود. رضایی، هدف نظارتهای مجمع تشخیص مصلحت نظام را آسیبشناسی و حل مشکلات اعلام کرد و گفت: امیدواریم جامعه سلامت کشور سیاستهای ابلاغی سلامت را مطالعه و مشکلات آن را بیان کنند تا از نظراتشان استفاده کنیم، بویژه در این مدتی که در حال تنظیم سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه هستیم.
اخبار
جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای ناقضان محدودیت تردد
رئیس عملیات ویژه پلیس راه گفت: در راستای اجرای طرح ممنوعیت تردد خودروهای غیر بومی، تعداد کمی از رانندگانی که اصرار و پافشاری بیمورد بر ادامه مسیر داشتند جریمه ۵۰۰ هزار تومانی شده و برگشت داده شدند. سرهنگ بهروز خانپور در خصوص آخرین وضعیت جادهها با توجه به اجرای طرح ممنوعیت تردد خودروهای غیربومی به فارس گفت: با ابلاغ ستاد مدیریت بیماری کرونا مبنی بر ایجاد محدودیت و ممنوعیت تردد در جادهها، مأموران پلیس راه از ساعت 12 روز 12 آبان در ورودی و خروجی 25 استان کشور مستقر شده و نسبت به اجرای این مصوبه تا ساعت ۲۴ روز شانزدهم اقدام خواهند کرد. وی با بیان اینکه در روز اول اجرای این طرح اندکی با تراکم و تجمع خودروها در ورودی و خروجی شهرها مواجه بودیم گفت: خیلی از هموطنان در روز اول اجرای طرح اعلام میکردند که از موضوع ممنوعیت تردد اطلاع نداشته اند؛ اما خوشبختانه به مرور شاهد کاهش تردد خودروها در محورهای مواصلاتی بودیم؛ به طوری که در حال حاضر در اکثر محورهای مواصلاتی کشور ترددی عادی و بسیار روان را شاهد هستیم. سرهنگ خانپور گفت: افراد در طرح فاصلهگذاری اجتماعی که در ایام نوروز اجرا شد میتوانستند با بیمه نامه، کارت ملی و سند خانه اجازه تردد بگیرند این بار ملاک عبور فقط شماره پلاک خودرو است؛ بنابراین با سختگیری به وجود آمده تعداد زیادی از خودروها برگردانده شدند.
وی تصریح کرد: درصد بالایی از رانندگان از موضوع تمکین کرده و بعد از اینکه متوجه میشدند اجازه عبور ندارند برمیگشتند اما درصد اندکی پافشاری و اصرار بر ادامه مسیر داشتند که مأموران مجبور به اعمال جریمه شدند. وی ادامه داد: در دو استان تهران و البرز هیچ محدودیتی برای تردد بین این دو استان وجود نداشته و خودروها براحتی میتوانند عبور کنند.
ازدحام در بیمارستانها یکی از علل مهم افزایش مرگ و میر
رئیس دانشگاه بقیهالله(عج) گفت: یکی از مهمترین علل افزایش مرگ و میرهای کرونا ازدحام در برخی بیمارستان هاست که حتماً باید با اضافه کردن بیمارستانهای خصوصی، این مشکل را حل کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر ابوالقاسمی در جلسه ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران با اشاره به اینکه ۵۰ درصد تعداد فوتیها مربوط به استان تهران است؛ افزود: اگر این بیماری در تهران کنترل شود الگویی برای سایر استانها خواهد بود. وی گفت: به پیشبینیها بیتوجه هستیم، از واقعیتها عقب هستیم و امروز میدانیم که هفته آینده چه خبر است و ستاد تهران هم پیشبینی میکند، اما از زمان تصمیمسازی تا تصمیمگیری با تأخیر مواجهیم. رئیس دانشگاه بقیهالله گفت: برای کاهش مرگ و میر باید سازمانهای بیمهای با همه ظرفیت به میدان بیایند. وی گفت: باید بیمارستانهای شلوغ تهران را خلوت کنیم تا مرگ و میرها پایین بیاید و اکنون ۳۰ تخت آی سی یو در بیمارستان بقیهالله را به ۱۰۰ تخت افزایش دادهایم و یکی از مهمترین علل افزایش مرگ و میر ازدحام بیماران در برخی بیمارستان هاست. رئیس دانشگاه بقیهالله گفت: حتماً باید بیمارستانهای خصوصی بیشتر به میدان بیایند و بیمه هم همکاری کند؛ اگر زنجیره انتقال قطع نشود حداقل تا سال آینده درگیر این بیماری هستیم. ابوالقاسمی گفت: کسانی هم که از میان مردم قرار است همکاری کنند حتماً باید آموزشهای مناسب را فرا بگیرند و الا گرفتاریهای ما در عرصه بهداشت و درمان بیشتر میشود. وی با اشاره به اینکه ما در بخش بهداشت سرمایهگذاری کمی کرده ایم، گفت: تعداد آزمایشهای انجام شده در کشور ما کم است در صورتی که تشخیص زودهنگام بیماری و آگاه کردن فرد فقط با تست امکان پذیر است. ابوالقاسمی گفت: ما در چند روز گذشته مراجعانی داشتیم که هیچ علامتی نداشتند، اما تست آنها مثبت بود و آنقدر این افراد بدون علامت بودند که ما به تستهای خودمان شک کردیم و چندین بار انجام دادیم و باز دیدیم مثبت است و برخی از آنها تا یک هفته بعد علامت دار نشدند.
جهش مجازی در آموزش
حسین سلیمی
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی
در این چند ماهی که بیماری کرونا وارد کشور شده وضعیت آموزشی کشور به خاطر وجود این ویروس تغییرات اساسی داشته است؛ در واقع ما همان روزهای اول تعطیلی دانشگاهها و مدارس با چالشهای بسیاری مواجه شدیم اما این چالشها موجب نشد تا مسئولان، دانشگاهها و مدارس آموزش را تعطیل کنند. این وضعیت در کشور در حالی ایجاد شد که وقتی آمار یونسکو را بررسی میکنیم متوجه میشویم برخی کشورها نتوانستند وضعیت آموزشی خود را با شیوع بیماری کرونا هماهنگ کنند که در نهایت این مسأله باعث شد تا آموزش در این کشورها تعطیل شود. با این همه کشور ما توانست با موفقیت این موضوع را پیگیری کند و آموزشهای حضوری جایش را به آموزش مجازی بدهد. موضوع پژوهش هم در دانشگاهها همانند قبل روند طبیعی خود را ادامه داد؛ در اینجا لازم است تأکید کنم که بیماری کرونا یک فرصت خوب برای تغییرات در حوزه آموزشی بود، البته این تغییرات با چالشهایی مواجه شد که من نام این تغییرات مهم را «جهش مجازی» گذاشته ام؛ اجازه دهید این موضوع را با مثالی در حوزه اقتصاد توضیح دهم همانگونه که در حوزه اقتصاد بینالملل ما شاهد سقوط اقتصاد جهانی بودیم و بر اساس آمارها همه کشورها شاهد رشد اقتصادی منفی ،اما این وضعیت به گفته اقتصاددانان موجب تغییر ماهیت اقتصاد جهانی شده است، به گونهای که اقتصاد سنتی به سمت اقتصاد دیجیتال در حال حرکت است؛در اقتصاد ایران هم شاهد این تغییرات هستیم بسیاری از صنایع تولید در عرصه دیجیتال حرکت کردهاند. همین اتفاق به نوعی در عرصه آموزش هم افتاده است، بهطوری که اکثر دانشگاههای برتر جهان تا حدود زیادی به توانایی آموزش دیجیتال ناآگاه بودند ، اماهم اکنون در مرحلهای هستیم که بسیاری از فعالیت های آموزشی، گردهماییهای علمی، کارگاه و پژوهشهای دست جمعی در حوزه دیجیتال انجام میدهیم. حالا دانشگاهها فضای مجازی را پیدا کرده اند ،فضایی که بهدلایلی فراموش شده بود و رؤسای دانشگاهها و مسئولان، فعالیتهای آموزش مجازی را به نوعی لوکس میدانستند.حالا با ورود و ماندگاری کرونا این نوع آموزش در متن آموزشها قرار گرفته است و توانسته توانایی و امکانات خودش را به محیط دانشگاهی نشان دهد؛ فکر میکنم اگر کرونا هم از کشورها برود، محیط آموزش دیجیتال همچنان باقی بماند. ما در آینده دانشگاهها آموزش مجازی را در کنار آموزش حضوری پیگیری خواهیم کرد و همکاریهای بین دانشگاهی را در دنیا در حوزه آموزش مجازی گسترش خواهیم داد. با این حال ضروری است که زیرساختهای آموزش مجازی در کشور تقویت شود، البته وضعیت کشور ما خیلی بهتر از دیگر کشورهاست و ما این موضوع را در همکاریهایی که با دیگر دانشگاهها بهصورت مجازی داشتیم متوجه شدیم ،اما باز هم همین زیر ساختها ضعیف است؛برخی از دانشجویان و دانشآموزان فاقد امکانات و تجهیزات هستند.
شبکه اینترنت قطع و وصل زیادی دارد و اگر میخواهیم آموزش مجازی را گسترش دهیم این دو مشکل را باید برطرف کنیم. با این حال ما در این مدت بهطرز شگفت انگیزی امتحانات، کلاسها و مصاحبهها را در فضای مجازی برگزار کردیم و حالا در تلاشیم تا دانشجویانمان را مجهز به امکانات و سیستم هوشمند کنیم، البته آموزش مجازی هرگز جای آموزش حضوری را نمیگیرد ،همانطور که استادان و دانشجویان دانشگاههای مختلف جهان در اجلاس «سوچی» در یک نظر سنجی بیان کرده بودند. ما معتقدیم دانشگاه با حضور دانشجویان در محیط فرهنگی دانشگاه و تعامل رودررو با استادان و دانشجویان و حضور در کانونها و انجمنهای دانشجویی و شرکتهای دانش بنیان دانشگاه میشود و جامعهپذیری و خلاقیت دانشجویان شکل میگیرد. دوری دانشجویان از این فضا خسران بزرگی است ،اما دانشگاهها سعی کردهاند که با فضای مجازی آن را جبران کنند و فرصت جدیدی بیافرینند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی
در این چند ماهی که بیماری کرونا وارد کشور شده وضعیت آموزشی کشور به خاطر وجود این ویروس تغییرات اساسی داشته است؛ در واقع ما همان روزهای اول تعطیلی دانشگاهها و مدارس با چالشهای بسیاری مواجه شدیم اما این چالشها موجب نشد تا مسئولان، دانشگاهها و مدارس آموزش را تعطیل کنند. این وضعیت در کشور در حالی ایجاد شد که وقتی آمار یونسکو را بررسی میکنیم متوجه میشویم برخی کشورها نتوانستند وضعیت آموزشی خود را با شیوع بیماری کرونا هماهنگ کنند که در نهایت این مسأله باعث شد تا آموزش در این کشورها تعطیل شود. با این همه کشور ما توانست با موفقیت این موضوع را پیگیری کند و آموزشهای حضوری جایش را به آموزش مجازی بدهد. موضوع پژوهش هم در دانشگاهها همانند قبل روند طبیعی خود را ادامه داد؛ در اینجا لازم است تأکید کنم که بیماری کرونا یک فرصت خوب برای تغییرات در حوزه آموزشی بود، البته این تغییرات با چالشهایی مواجه شد که من نام این تغییرات مهم را «جهش مجازی» گذاشته ام؛ اجازه دهید این موضوع را با مثالی در حوزه اقتصاد توضیح دهم همانگونه که در حوزه اقتصاد بینالملل ما شاهد سقوط اقتصاد جهانی بودیم و بر اساس آمارها همه کشورها شاهد رشد اقتصادی منفی ،اما این وضعیت به گفته اقتصاددانان موجب تغییر ماهیت اقتصاد جهانی شده است، به گونهای که اقتصاد سنتی به سمت اقتصاد دیجیتال در حال حرکت است؛در اقتصاد ایران هم شاهد این تغییرات هستیم بسیاری از صنایع تولید در عرصه دیجیتال حرکت کردهاند. همین اتفاق به نوعی در عرصه آموزش هم افتاده است، بهطوری که اکثر دانشگاههای برتر جهان تا حدود زیادی به توانایی آموزش دیجیتال ناآگاه بودند ، اماهم اکنون در مرحلهای هستیم که بسیاری از فعالیت های آموزشی، گردهماییهای علمی، کارگاه و پژوهشهای دست جمعی در حوزه دیجیتال انجام میدهیم. حالا دانشگاهها فضای مجازی را پیدا کرده اند ،فضایی که بهدلایلی فراموش شده بود و رؤسای دانشگاهها و مسئولان، فعالیتهای آموزش مجازی را به نوعی لوکس میدانستند.حالا با ورود و ماندگاری کرونا این نوع آموزش در متن آموزشها قرار گرفته است و توانسته توانایی و امکانات خودش را به محیط دانشگاهی نشان دهد؛ فکر میکنم اگر کرونا هم از کشورها برود، محیط آموزش دیجیتال همچنان باقی بماند. ما در آینده دانشگاهها آموزش مجازی را در کنار آموزش حضوری پیگیری خواهیم کرد و همکاریهای بین دانشگاهی را در دنیا در حوزه آموزش مجازی گسترش خواهیم داد. با این حال ضروری است که زیرساختهای آموزش مجازی در کشور تقویت شود، البته وضعیت کشور ما خیلی بهتر از دیگر کشورهاست و ما این موضوع را در همکاریهایی که با دیگر دانشگاهها بهصورت مجازی داشتیم متوجه شدیم ،اما باز هم همین زیر ساختها ضعیف است؛برخی از دانشجویان و دانشآموزان فاقد امکانات و تجهیزات هستند.
شبکه اینترنت قطع و وصل زیادی دارد و اگر میخواهیم آموزش مجازی را گسترش دهیم این دو مشکل را باید برطرف کنیم. با این حال ما در این مدت بهطرز شگفت انگیزی امتحانات، کلاسها و مصاحبهها را در فضای مجازی برگزار کردیم و حالا در تلاشیم تا دانشجویانمان را مجهز به امکانات و سیستم هوشمند کنیم، البته آموزش مجازی هرگز جای آموزش حضوری را نمیگیرد ،همانطور که استادان و دانشجویان دانشگاههای مختلف جهان در اجلاس «سوچی» در یک نظر سنجی بیان کرده بودند. ما معتقدیم دانشگاه با حضور دانشجویان در محیط فرهنگی دانشگاه و تعامل رودررو با استادان و دانشجویان و حضور در کانونها و انجمنهای دانشجویی و شرکتهای دانش بنیان دانشگاه میشود و جامعهپذیری و خلاقیت دانشجویان شکل میگیرد. دوری دانشجویان از این فضا خسران بزرگی است ،اما دانشگاهها سعی کردهاند که با فضای مجازی آن را جبران کنند و فرصت جدیدی بیافرینند.
شهر
حناچی : متروی تهران به خط راه آهن متصل میشود
شهردار تهران گفت: چهار ایستگاه جدید به خط ۶ مترو اضافه میشود و این خط با اتصالات کوچکی به راه آهن متصل خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، پیروز حناچی شهردار تهران در آیین ورود دستگاه حفاری مکانیزه به ایستگاه میدان حضرت عبدالعظیم با بیان اینکه در کارهای مهندسی معمولاً نقاط عطفی وجود دارد و همواره در یاد کسانی که در این پروژهها هستند، میماند، گفت: اتصال دستگاه عظیم حفاری و رسیدن به جایگاههایی که نقطه عطف تلقی میشود از همین جنس است. وی بیان کرد: به خواستههای پیمانکار پروژه خط ۶ و کمبود مالی آن با پیگیری اوراق مشارکت رسیدگی میکنیم.
وی ادامه داد: زیرساختهای مترو به خصوص در خطوط ۶ و ۷ فراهم شده و بیشترین مشکل واگن و تأمین اعتبار است که شهرداری در این تأمین اعتبار تنهاست. حناچی با اشاره به اینکه تعداد مسافران مترو و اتوبوس اکنون در ایام کرونا به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده گفت: اما این شرایط به قبل باز میگردد و نیاز به حمایت دارد.
وی افزود: برای پروژهای که روزانه با چهار میلیون مخاطب روبرو است، حمایت بیشتری نیاز داریم. اوراق مشارکت ۹۸ رسیده است، اما مشکلات اداری در تأمین اجتماعی داریم که انتظار داریم مشکلات هر چه زودتر حل شود.
حناچی گفت: امروز بخش انتهایی خط ۶ مترو اضافه میشود و چهار ایستگاه به این خط اضافه خواهد شد. این پروژه از پروژههای پیچیدهای بود که از سفره چشمه علی عبور میکرد و نگرانیهای زیادی وجود داشت که به تدبیر مهندسان کار انجام شد.
رئیس شورای شهر تهران:
کرونا آمار مسافران مترو و اتوبوس را بشدت کاهش داد
رئیس شورای شهر تهران گفت: براساس آمارهای موجود تعداد سفرهای شهروندان با مترو و اتوبوس قبل ازکرونا حدود ۵ و نیم میلیون سفر بود که سه میلیون سفر با مترو و مابقی با اتوبوس ثبت شده است. اما با شیوع پاندمی کرونا، آمار مسافران مترو و اتوبوس بشدت کاهش یافت، به گونهای که در فروردین ماه امسال، آمار مسافران به حدود ۴۰۰ هزار نفر یعنی به یک هشتم رسید.
محسن هاشمی به ایسنا، گفت: با این حال با باز شدن فضاهای اقتصادی و ادارات تعداد مسافران افزایش یافت که کمتر از یک میلیون نفر با مترو و همین مقدار با اتوبوس سفر میکردند که البته با وجود رشد مسافر باز هم به کمتر از نصف مسافران در گذشته رسیده بودیم.
وی با بیان اینکه با رشد تعداد مسافران در شبکه حملونقل عمومی امکان رعایت فاصلهگذاری اجتماعی نیست، افزود: شهرداری با گندزدایی و ضدعفونی کردن مدام وسایل حملونقل عمومی، پروتکلهای بهداشتی را رعایت میکند، اما رعایت فاصلهگذاری در شبکه حمل ونقل با این نوع فعالیت مراکز اداری و اقتصادی امکان پذیر نیست.
هاشمی ادامه داد: برای رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در مترو نیازمند تجهیزات هستیم، به گونهای که در حال حاضر ۱۳۰۰ واگن در شبکه مترو داریم که 20 درصد آنها نیز در حال نگهداشت است و به همین اندازه برای رعایت پروتکلها نیازمند واگن هستیم و در اتوبوسرانی نیز وضعیت اینگونه است که در حال حاضر ۵۹۰۰ اتوبوس در شبکه ناوگان داریم که بخشی از آن هم در حال تعمیرات است و به همین اندازه نیازمند اتوبوس کمکی هستیم.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
دریافت شهریه درسهای عملی با برگزاری کلاسهای آنلاین!
-
پیشنهاد تعطیلی۲ تا ۳ هفتهای تهران
-
اخبار
-
جهش مجازی در آموزش
-
شهر
اخبارایران آنلاین