ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام هادی (ع): عتاب و پرخاشگرى ، مقدّمه و کلید غضب است ، ولى در هر حال پرخاشگرى نسبت به کینه و دشمنى درونى، بهتر است (چون کینه ، ضررهاى خطرناک ترى را در بردارد).
(نزهه النّاظر: ص 139، ح 12، بحارالانوار: ج 78، ص 368، ضمن ح 3)
طباطبایینژاد دبیر جشنواره فیلم فجر شد
تیرماه سال گذشته بود که با حکم رئیس سازمان سینمایی از خیابان سهروردی به بهارستان نقل مکان کرد. سید محمد مهدی طباطبایینژاد که تا آن روز بر مسند مدیرعاملی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تکیه زده بود، جایگزین داروغهزاده در معاونت ارزشیابی و نظارت شده بود. پس از معاونت ارزشیابی و نظارت، روز چهارشنبه 9 مهرماه طباطبایینژاد بار دیگر در حکمی تازه از حسین انتظامی جایگزین داروغهزاده این بار در سمت دبیری جشنواره فیلم فجر شد. طباطبایینژاد در حالی به عنوان دبیر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر منصوب شد که ساعاتی پیش از آن حسین انتظامی در حکمی جداگانه سعید رجبی فروتن را به عنوان معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی منصوب کرده بود.
وقتی ناشنوایان در تلویزیون «دیگری» پنداشته میشوند
زرین زردار
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر شورای عالی سیاستگذاری کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو
تلویزیون به طور خاص که ذیل خدمت عمومی خودش را تعریف میکند و پیش فرضش این است که نیازهای متنوع جامعه را تأمین میکند، لازم است برای افراد دارای نیازهای خاص مانند نابینایان و ناشنوایان در شرایطی مانند این روزها تدابیری داشته باشد که این افراد هم بتوانند از محتوای آموزشی و اطلاعرسانی این رسانه بهرهمند شوند. این تدبیر گاهی بسیار آسان است. اینکه به طور مثال ماسک شیشهای برای مجریانش سفارش دهد تا ناشنوایان بتوانند از طریق لب خوانی از محتوای برنامه مطلع شوند، چیزی که اکنون در دنیا متداول است.
اما غیر از این، یک مسأله کلیتر هم داریم و تلویزیون به طور خاص موظف است برای این مخاطبان علاوه بر تدابیر روی صحنه و جلوی دوربین یک پکیج ویژه طراحی کند تا آنها از محتوای آموزشی محروم نشوند، به طور مثال برنامههای آموزشی و اطلاعرسانی تلویزیون درباره کووید 19 باید زیرنویس داشته باشد ،اما غیر از آن باید یک بخش جداگانه برای مخاطبان با نیازهای خاص اختصاص دهد، چون این افراد باید سهمی از منابع رسمی داشته باشند.
به نظر میرسد اطلاعرسانی و آموزش برای مخاطبان با نیازهای خاص در رسانه ملی به این دلیل مختل است که مدیران و برنامه سازان این رسانه فکر میکنند عده بسیار کمی دچار این مسأله هستند و در نتیجه برای اکثریت مخاطبان محتوا تولید میکنند و افراد دارای نیازهای خاص را کنار میگذارند؛ درصورتی که اتفاقاً جمعیت کسانی که دچار معلولیتهای مختلف اند بسیار زیاد است، به همین دلیل مسأله مهم آگاه کردن برنامهسازان تلویزیونی درباره این موضوع آن است که افراد دچار معلولیت جامعه بزرگی هستند و ما با این رفتار آنها را حذف میکنیم. رسانه ملی باید محتوایی که برای مخاطبان عام تولید میکند برای این افراد مناسبسازی کند و از طرف دیگر مسیرهای دیگر ارتباطی در شبکههای اجتماعی را فعال کند که به این مخاطبان دسترسی داشته باشند.
بحث مهمی از مسأله ما در حوزه این مخاطبان این است که شاید صدا و سیما هنوز احساس نمیکند میتواند نقش مؤثری داشته باشد ، بنابراین با تولید محتوا کارمندی رفتار میکند و محتوای تولید شده پویایی ندارد و به روزهم نمیشود.
با این روش در ارتباط با مخاطبان با نیازهای خاص چند اتفاق میافتد؛ این افراد به حاشیه رانده و کم اهمیت تلقی میشوند؛ با این زاویه دید که مگر این افراد چند نفر هستند؟ از طرفی این مخاطبان «دیگری» پنداشته میشوند. جامعه با کاربرد کلماتی مانند «روشندل» به جای نابینا جنبه معنوی به معلولیتها میدهد که آن را روی طاقچه بگذاریم و نگاه نکنیم. جامعه نزدیک افراد دارای معلولیت نمیشود و برنامه سازها هم از این مسأله مستثنی نیستند، به همین دلیل نیازهای افراد این جامعه را نمیشناسد و این تصور را ندارد که افراد ناشنوا و نابینا هم نیاز دارند بدانند در برابر کرونا چه کاری باید انجام دهند؛ در صورتی که ما درباره رسانه ملی صحبت میکنیم و رسانه ملی هم رسانه افراد دارای معلولیت است و هم رسانه افراد سالم؛ همانطور که شبکه استانی داریم تا قومیتهای مختلف سهمشان آن است که در محتوایی که تولید میشود دیده شوند باید بدانیم که جامعه افراد دارای معلولیت هم نیاز آموزشی و اطلاعاتی دارد هم نیاز به سرگرمی اما همه این نیازها را بهعنوان افرادی که غیر از ما هستند کنار گذاشتهایم.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#مناظره
مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری امریکا یکی از مهمترین بحثهای کاربران شبکههای اجتماعی بود. کاربران درباره حرفهای ترامپ و بایدن از همان آغاز مناظره اظهارنظر کردند و بحث آن تا ساعتها بعد هم ادامه داشت. ادبیات دو نامزد و حرفهایی که به کنایه و طعنه به یکدیگر زدند بیشتر از همه مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفت: «برنده مناظره ترامپ و بایدن کسانی بودن که بیدار نموندن برای دیدن این مزخرفات.»، «از نظر من همینکه بایدن زوال عقلش رو کنترل کرد و سوتی نداد، برنده مناظره بود. من همش میترسیدم مجری رو با ترامپ اشتباه بگیره.»، «مناظره بایدن-ترامپ ثابت کرد سطح سواد هردو کاندیدا چقدر پایینه! فرهنگ مناظره و گفتمان، خود کنترلی و حفظ احترام عملاً وجود نداشت! ملت امریکا از چه اوجهایی -لینکلن، واشنگتن، جفرسون، روزولت، کندی و...- به چه حضیضهایی گرفتار آمده!»، «در مناظره امشب، من خاورمیانهای یه نکته توجهام رو جلب کرد: خوب ماجرا که ظاهراً بایدن بود، با افتخار از حضور پسرش در عراق یاد کرد و وطنپرست میدونستش؛ جنگی که صدها هزار نفر کشته داد، مبتنی بر مدعیات دروغ. لذا، راهحل پایدار مشکلات ایران بایدن نیست! در رجوع به مردم خودمونه...»، «لحظههای مورد علاقه من از مناظره: ۱.بایدن: «میتونی خفه شی؟ چقدر زر میزنی!» ۲.بایدن: «این دلقک...» ۳.کریس والاس به بایدن: «جواب آخرین سؤالش رو بده.» بایدن: «چی بود؟ اینقدر یاوهسرایی میکنه آدم نمیفهمه چی میگه!» کریس والاس: «منم نمیدونم، سخته بفهمیم چی میگه!»، « دائم میپرد وسط حرف بایدن و این هم تند تند بهش میگوید دروغگو.»، «ترامپ عجیب گوشه رینگ افتاده بود. البته که این نشانه چندان خوبی نیست. احتمالاً در مناظره بعدی، به طور غیرقابل پیشبینی تغییر تاکتیک خواهد داد.»، «مناظره دیشب ترامپ و بایدن، دقیقاً نشاندهنده وضعیت واقعی جامعه امروز امریکاست... سر در گم و مشوش، پرخاشگر و بیمنطق، سرشار از دروغ و نیرنگ، رو به افول در تمام شاخصها، نا امیدی از آینده و...در نهایت هم که بایدن گفت: خفهشو...»، «وقتی ترامپ رفت سراغ خانواده بایدن و مسائل خانوادگیش رو فاش کرد، یاد کی افتادین؟!»، «خیلی جالبه که یه کشور ٣٣٠ میلیون نفری با اینهمه ادعا، هیچکسی رو شایستهتر از ترامپ و بایدن برای ریاست جمهوری نداره.»، «واقعاً بیدار موندین و مناظره بایدن و ترامپ رو دیدین؟ مگه فوتباله که نتیجه وسط زمین معلوم بشه. یک ماه دیگه اون رأی الکترال معلوم میکنه که این حرفها مفته.».
ادعای پوچ امارات
ادعای امارات درباره مالکیت جزایر سه گانه ایران خشم ایرانیها را بهدنبال داشت. پس از اینکه عبدالله بن زاید وزیر امور خارجه امارات در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل ادعای واهی مالکیت امارات بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را تکرار کرد، کاربران زیادی با استناد به اسناد تاریخی این ادعا را رد کردند. از طرفی خیلیها هم پیمان جدید امارات و اسرائیل را دلیل این ادعا میدانستند:«وزیر خارجه امارات گفته جزایر سه گانه رو میخوایم، باشه حرفی نیست اگه میتونی بیا بگیرشون»، «غلط کرد حتی فکرش بهش خطور کرد»، «اینها فقط برا ایران ادعا دارن وگرنه بیت المقدس و جولان عربی از سال ۱۹۶۷ اشغال شدن، هیچ کاری که نکردن هیچ تازه با برقراری ارتباط دیپلماتیک بهش رسمیت هم دادن.»، «بال و پر فرضی و پوشالی که توافقنامه صهیونیست، امریکا، بحرین و امارات به این کشورهای حوزه خلیج فارس داده. یادتان نرود که امریکا و صهیونیست متحد کردهای دموکرات هم بودند، اما در یک روز از حمایت دست برداشتند. لقمه اندازه دهان خود بردارید.»، «کشور امارات متحده عربی یک روز هم بر جزایر سه گانه حاکمیت نداشته و در مقابل اسناد تاریخی بیشمار حاکمیت ایران بر این جزایر دارد. این کشور جدیدالتأسیس که حتی نامی هم برای خود ندارد چیزی جز یک ادعای پوچ ارائه نمیکند و فاقد حتی یک سند متقن است.»، «اگر قرار به مالکیت این سه جزیره توسط امارات باشه باید بحرین هم به ایران ملحق بشه. وقتی ایران در این جزایر اعمال حاکمیت نمود اصلاً امارات متحده وجود نداشت »، «امارات بار دیگر ادعای اشغال سه جزیره خلیج فارس توسط ایران را کلید زده است؛ این بار شاید با یک پشت گرمی جدید»، «از وقتی یادم میاد ما در این برهه حساس کنونی بودیم!ولی واقعاً این روزها این حس، قویتره: حالا هم که ادعای مضحک امارات و همزمان تنشهای کشورهای همسایه شمالی و حاشیههاش. کاش ایران حواسش باشه، بعضی کشورهای گرگ، منتظر دریدن و تجزیه ایرانند.»، «انگلیس ۱۹۷۳ از شرق سوئز عقب نشست. ناوهای انگلیسی که رفتند، نیروی دریایی سه جزیره دهانه هرمز را به ایران بازگرداند. جدایی جزایر محصول دیپلماسی کشتیهای توپدار انگلیس بود. یک کاسه کردن چند شیخنشین و جعل کشور امارات هم میراث آنهاست. دیگران میآیند و میروند، ما هستیم که میمانیم.»، «وقتی کشور کوچک و غیر قابل محاسبهای همچون امارات هم مدعی بخشی از خاک میهنمان میشود از زبان شاعر حماسه سرایمان میگویم: تفو بر تو ای چرخ گردون تفو.»
تقدیم به «کارستان عبدالله کوثری»
مهدی سرایی
مترجم
ماریو بارگاس یوسا، نویسنده پِرویی و برنده جایزه نوبل در سال 2010، در میان جماعت رمانخوان ایرانی نیاز به معرفی ندارد زیرا با شاهکارهایی چون «گفتوگو در کاتدرال»، «جنگ آخر زمان» و «سوربز» به اندازه کافی شناخته شده است. «روزگار سخت» آخرین رمانی است که از این نویسنده در سال 2019 به اسپانیایی منتشر شد و به دخالت نظامی ایالات متحده امریکا در کشور کوچک گواتمالا در نیمه دوم قرن بیستم میپردازد و میتوان گفت که به لحاظ روایی همانند «گفتوگو در کاتدرال» است و به لحاظ مضمونی ادامه «سوربز» است.
این رمان همچون دیگر آثار این نویسنده شهیر فضایی تاریخی دارد و ماجرای اصلی آن در کشور کوچکی در منطقه کارائیب میگذرد. اوایل نیمه دوم قرن بیستم «خاکوبو آربنز» در انتخاباتی کاملاً آزاد و با کسب بیش از 70 درصد از آرای مردمی در گواتمالا به قدرت رسید. آربنز دغدغه سوادآموزی، رفاه و پیشرفت بومیانی را داشت که جمعیت غالب گواتمالا را تشکیل میدادند. از اینرو یکی از پنج محور برنامههایش را اصلاحات ارضی قرار داد اما اصلاحات ارضی پاشنه آشیل دولتش شد زیرا «یونایتد فروت» یا همان هشتپای معروف در امریکای لاتین مخالف این برنامه بود و با پروپاگاندا در رسانههای پرمخاطبی چون «نیویورک تایمز»، تهییج دولتمردان رئیسجمهور آیزنهاور و سرانجام مداخله نظامی رؤیای این رئیسجمهور را نقش بر آب کرد.
از سوی دیگر این رمان به ژنرال یسیمو تروخیو- دیکتاتور معروف جمهوری دومینیکن که در دهه 1930 با کمک امریکاییها به قدرت رسید- و جانی آبس گارسیا مأمور سرسپرده ژنرال یسیمو نیز میپردازد؛ شخصیتهایی که در عین قدرت سرنوشتهای متفاوتی دارند. در بحبوحه این رمان تاریخی داستان رمانتیک مارتا بور رو لاماس نیز روایت میشود.
به لحاظ روایت و تکنیک نیز این اثر همچون دیگر آثار این نویسنده پرویی غیرخطی است اما برخلاف دیگر رمانهایش مقدمه و مؤخرهای دارد. یوسا که یکی از مدافعان سرسخت دموکراسی در جهان است و همواره سنگ لیبرالها را به سینه زده این بار در این رمان تاریخی و دراماتیک انگشت اتهام را به سوی ایالات متحده امریکا میگیرد و صراحتاً اعلام میکند که اگر امریکا در گواتمالا کودتا نمیکرد، مطمئناً سرنوشت امریکای لاتین نیمه دوم قرن بیستم به صورت دیگری رقم میخورد. او امریکاییها را متهم اصلی تندرویهای فیدل کاسترو میداند زیرا این کودتا پنج سال پیش از انقلاب کوبا رخ داد و ارنستو چهگوارا(مرد شماره دو انقلاب کوبا) در آن ایام در گواتمالا به سر میبرد.
ترجمه این اثر را به عبدالله کوثری عزیز تقدیم کردهام؛ مردی که بیش از سه دهه در معرفی و ترجمه آثار مهم «جریان شکوفایی» نقش مهمی ایفا کرده است و به راستی اگر او نبود بسیاری از این نویسندگان به مخاطبان ایرانی معرفی نمیشدند. این جریان ادبی در دهه 60 میلادی و پس از انقلاب کوبا پا به عرصه جهان گذاشت اما در ایران بیشتر به «صد سال تنهایی» گابریل گارسیا مارکز و رئالیسم جادویی گره خورده است. کوثری که دقت وسواسگونهای در انتخاب آثارش دارد با معرفی دیگر نویسندگان این جریان همچون کارلوس فوئنتس مکزیکی، ماریو بارگاس یوسا پِرویی و خوسه دونوسو شیلیایی بیش از ده اثر از این نویسندگان به فارسی ترجمه کرده است که به قول کریم امامی باید آن را «کارستان عبدالله کوثری» دانست.
راهنمای تماشای تئاتر در تهران
اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار جالب و جذابی کرده و برای علاقهمندان به تئاتر راهنمای مدونی را در قالب یک کاتالوگ طراحی کرده که چهار فهرست متفاوت دارد که بر اساس این فهرستها، نام نمایشها، تالارها، ساعت شروع اجراها و قیمت بلیت نمایشها را بهصورت تفکیک شده و با اطلاعات کامل در اختیار مخاطبان خود میگذارد.
بهعنوان مثال شما میتوانید به صفحات مختلف این فایل پیدیاف بروید و با ورود به سایت فروش بلیت با لمس دکمهای به همین نام و مشاهده موقعیت مکانی تالار مورد نظر با لمس دکمه «نشانی روی نقشه» از جزئیات دقیق نمایش مورد نظرتان باخبر شوید و با لمس دکمه «سایت فروش بلیت» موجود در صفحه، پس از تأیید باز کردن صفحه وب مورد نظر، مستقیماً وارد سایت اینترنتی شوید و بلیت نمایش مورد نظر را خریداری کنید.
هدف از تهیه این شکل راهنمایی نمایشها، گسترش فرهنگ تماشای تئاتر و معرفی سالنهای فعال تئاتر ایران است و نه تبلیغ آثار نمایشی، البته نکته خوب ماجرا اینجاست که آثاری که روی صحنه هستند در این راهنما حضور دارند و به هر صورت پیش روی مخاطب قرار میگیرد و او میتواند متوجه اجراهای موجود شده و پروسه از خرید تا تماشا را راحتتر طی کند.
این فایل در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آدرس https://www.farhang.gov.ir/
در دسترس علاقهمندان به تئاتر قرار گرفته و از همین الان میتوانید با مراجعه به سایت و دانلود این فایل پیدیاف از امکانات این راهنما که قرار است بزودی کاملتر هم شود استفاده کنید.
عکس نوشت
«پاسکال کوت» دانشمندی که در ۱۴ سال گذشته عکسهایی از تابلو نقاشی «مونالیزا» را بررسی کرده به کمک دوربینهای پیشرفته یک طراحی مخفی در لایههای زیرین نقاشی «مونالیزا» کشف کرده که نشان میدهد لئوناردو داوینچی این اثر را با کمک یک طراحی اولیه خلق کرده است. در این بررسی آثاری از خطوط ایجاد شده زغالی در امتداد خط رویش مو و دست مونالیزا کشف شده که این نشانگر استفاده از روش «اسپولورو»(spolvero) در این تابلو نقاشی است. سبکی است که در آن با ایجاد حفرههای کوچک در امتداد خطوط طراحی و با استفاده از زغال پودرشده، یک طرح از سطحی به سطح دیگر منتقل میشود. به این ترتیب این احتمال وجود دارد که داوینچی یک طرح اولیه را به بوم نقاشی اصلی انتقال داده و از طرفی وجود طراحی زغالی این احتمال را مطرح میکند که ممکن است از آن برای خلق نسخههای دیگری از این تابلو استفاده شده باشد.
به نام تاریخ
10 مهر
روز صد و نود و ششم را هم مثل روزهای قبل و به روال این ستون با نام و یاد چهرههای متولد و درگذشته امروز بگذرانیم.
تولدها
اکبر رادی: نمایشنامه نویس برجسته ایران سال 1318 در چنین روزی به دنیا آمد. اکبر رادی با تماشای نمایش «خانه عروسک» به تئاتر و نمایشنامهنویسی علاقهمند شد و سال 1338 اولین نمایشنامهاش را با نام «روزنه آبی» نوشت که مورد توجه احمد شاملو قرار گرفت. نمایشنامه «افول» که در سال 1343 منتشر شد، تأثیر مهمی در تئاتر ایران گذاشت. «ارثیه ایرانی» بهعنوان یکی از مهمترین نمایشنامههای ایران سال 47 توسط رادی نوشته شد و پس از آن «لبخند باشکوه آقای گیل»، «هاملت با سالاد فصل»، «آهسته با گل سرخ»، «آمیز قلمدون» و «پایین گذر سقاخانه» را نوشت که هرکدام توسط کارگردانان بزرگ تئاتر ایران اجرا شدند. او داستان کوتاه هم مینوشت و «جاده»، «موش مرده» و «باران» از داستانهای اوست. اکبر رادی سال 1386 درگذشت.
حمید جبلی: بازیگر و صداپیشه محبوب امروز 62 ساله میشود. حمید جبلی کارش را از سال 1351 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد اما همکاریاش با تلویزیون از اوایل دهه 60 و با بازی در مجموعه «محله برو و بیا» و حرف زدن به جای شخصیت «کپل» در «مدرسه موشها» شروع شد و پس از آن در «محله بهداشت»، «آرایشگاه زیبا» و «گل پامچال» او را بهعنوان بازیگر دیدیم. ضمن اینکه صدا پیشه مجموعههای مشهوری مانند «هادی و هدی» و «خونه مادربزرگه» هم بود. مجموعه «صندوق پست» که سال 72 ساخته شد و کلاه قرمزی و پسرخاله با صداپیشگی حمید جبلی برای اولین بار در آن به مردم معرفی شدند، شهرت را برایش همراه آورد. او همراه ایرج طهماسب در این سالها این مجموعه و فیلمهایش را ساخت و البته در فیلمهای دیگری مانند «دیگه چه خبر؟»، «مریم و میتیل»، «مرد آفتابی»، «دختر شیرینی فروش»، «خواب سفید»، «زیر درخت هلو» و «رفیق بد» هم بازی کرد.
جولی اندروز: بازیگری که او را با «اشکها و لبخندها» و «مری پاپینز» میشناسید، سال 1935 به دنیا آمد. جولی اندروز از 10 سالگی بازی روی صحنه را آغاز کرد و اجرایش در برنامه رادیویی بیبیسی از 1950 تا 1952 او را در انگلستان به شهرت رساند. سال 1964 برای بازی در فیلم «مری پاپینز» و در نقش اصلی دعوت شد. فیلمی موزیکال که جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را برایش همراه آورد. هنوز هم بازی او در این نقش جزو 100 شخصیت برتر تاریخ سینماست.
سالروز تولد مهرداد بهار نویسنده و پژوهشگر، ولیالله شیراندامی بازیگر، محمد مقدسی نوازنده کمانچه، بیاض امیرعطایی سازنده ساز، گروچو مارکس کمدین امریکایی، امیر احمدی آریان داستاننویس و ریچارد هریس آهنگساز ایرلندی هم امروز است.
درگذشت ها
عبدالرحیم جعفری: بنیانگذار نشر امیرکبیر سال 1394 درگذشت. عبدالرحیم جعفری متولد 1298 بود و از کودکی در چاپخانه علمی برای امرار معاش کار میکرد چون مادرش تصور میکرد این کار ترک تحصیل او را جبران میکند. زندگی او فراز و نشیب زیادی داشت و پس از سالها کار در چاپخانه بیماری تیفوس باعث شد کارش را از دست بدهد و مجبور به دستفروشی کتابهای دست دوم شد. پس از چندین سال و بازگشت به چاپخانه علمی و دوباره قطع همکاری با آن تصمیم گرفت یک مؤسسه نشر راه بیندازد و به این ترتیب نشر امیرکبیر را در خیابان ناصرخسرو تأسیس کرد. با برنده شدن کتاب «کلبه عمو تم» که در نشر امیرکبیر منتشر شده بود در مسابقه مجله سخن، این نشر مشهور شد و مهدی آذریزدی یکی از نخستین کسانی بود که با جعفری برای چاپ کتابهایش همکاری کرد. در طول سالها کارش را گسترش داد و در دهه 50 این نشر به یکی از بزرگترین ناشران خاورمیانه تبدیل شد.
رضا خندان: بازیگر سینما و تلویزیون سال 1389 در چنین روزی درگذشت. رضا خندان متولد 1332 بود و از سال 1348 در تئاتر فرهنگ و هنر اهواز کار کرد تا سال 66 که با بازی در فیلم «گمشدگان» وارد سینما شد. پس از آن در فیلمهایی مانند «دندان مار»، «مجنون»، «سفر به چزابه»، «دو زن» و «رای باز» بازی کرد. او در تلویزیون هم بسیار فعال بود و سریالهای «مسافرخانه»، «این خانه دور است»، «سیاه، سفید، خاکستری»، «پزشکان»، «چراغ جادو» و «مختارنامه» را با بازی او دیدیم.
11 مهر
سال 1337 در چنین روزی نخستین فرستنده تلویزیون ایران در ساعت 5 بعدازظهر نخستین برنامه خود را پخش کرد و به طور رسمی کار تلویزیون در ایران آغاز شد.
تولدها
بهروز ثروتیان: نظامی شناس و پژوهشگر ادبی سال 1316 در چنین روزی به دنیا آمد. بهروز ثروتیان از دانشجویان برجسته رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز بود و مدال درجه یک علمی فرهنگ را در سال 1345 گرفت. نخستین کتاب ثروتیان سال 50 بهنام «بررسی فر در شاهنامه فردوسی» منتشر شد و پس از آن سالها به تصحیح غزلیات حافظ پرداخت اما تحقیقات گستردهای در حوزه نظامی شناسی داشت که بسیاری از آنها منتشر شدهاند. «تصحیح و شرح آثار نظامی گنجه ای»، «شرح غزلیات حافظ»، «تصحیح جاویدان خرد»، «بیان در شعر فارسی»، «اندیشههای نظامی گنجه ای» و «اندیشه و هنر در شعر نیما یوشیج»، از جمله آثار اوست. ثروتیان سال 1391 درگذشت.
ژیلا مهرجویی طراح صحنه و لباس، لئو مک گری کارگردان امریکایی، آلبرت هوسون نمایشنامهنویس امریکایی، ابراهیم اکبری داستاننویس، زهرا طبرزدی شاعر، بهنام بانی خواننده و آیدا مرادی آهنی داستان نویس هم متولد امروز هستند.
درگذشت ها
عمران صلاحی: شاعر و طنزپرداز ایرانی سال 1385 در چنین روزی درگذشت. عمران صلاحی متولد 1325 بود و نخستین شعرش سال 1340 در مجله اطلاعات کودکان منتشر شد. از سال 45 و پس از آشنایی با پرویز شاپور در مجله توفیق نوشتن را بهصورت جدی آغاز کرد و پس از آن سراغ پژوهش در حوزه طنز رفت که براساس آن کتاب «طنزآوران امروز ایران» را سال 1349 منتشر کرد. عمران صلاحی با اشعار طنزش شناخته میشد اما سرودههای جدی هم داشت که در قالب نیمایی در مجله خوشه به سردبیری احمد شاملو منتشر شده بودند.
یحیی ماهیار نوابی پژوهشگر در چنین روزی درگذشت و جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی هم در چنین روزی کشته شد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
طباطبایینژاد دبیر جشنواره فیلم فجر شد
-
وقتی ناشنوایان در تلویزیون «دیگری» پنداشته میشوند
-
شهروند مجـــازی
-
تقدیم به «کارستان عبدالله کوثری»
-
راهنمای تماشای تئاتر در تهران
-
عکس نوشت
-
به نام تاریخ
اخبارایران آنلاین