همگام با جهان و برای حمایت از توسعه دهندگان
فروشگاه های «اپ» کارمزد خود را از 30 به 15 درصد کاهش دادند
سوسن صادقی
خبرنگار
فروشگاههای اپلیکیشن کشورمان (بازار و مایکت) همگام با دیگر فروشگاههای اپلیکیشن در دنیا، سهم درآمد خودرا از توسعهدهندگان از ۳۰ به ۱۵ درصد کاهش میدهند. توسعه دهندگان اپلیکیشنهای تلفن همراه از تأثیرات این اقدام فروشگاههای اپلیکیشن به «ایران» میگویند.
تصمیمی به نفع گیم
«اپل برای اولینبار تصمیم گرفت سهم خود از فروش توسعهدهندگانی را که در طول یک سال کمتر از یک میلیوندلار درآمد دارند، از ۳۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش دهد این فروشگاه طرح خود را از ابتدای زمستان سال 2020 اجرایی کرد.»
رضا بیاتی، کارشناس حوزه بازیسازی با بیان مطلب فوق گفت: روزهای آخر سال 99، کافه بازار هم سهم کمیسیون خود از فروش توسعهدهندگان را از ۳۰ به ۱۵ درصد کاهش داد و از خردادماه این کاهش سهم را اجرایی میکند. مایکت دیگر فروشگاه اندرویدی کشورمان نیز با هدف حمایت از توسعهدهندگان نوپا سهم کارمزد خود را به ۱۵ درصد کاهش داده و قرار است این خدمت را از اردیبهشت ماه اجرایی کند.
این فعال حوزه بازیسازی اعتقاد دارد که کاهش سهم فروشگاههای اپلیکیشن قطعاً به نفع توسعه دهندگان اپلیکیشن اعم از بازیهاست.
بیاتی گفت: این کاهش کارمزد به همان میزان 15 درصد به نفع توسعه دهندگان حوزه بازی سازان است. به عبارتی اگر بازیسازی در سال 100 میلیون تومان درآمد داشته باشد، 15 میلیون تومان آن را پیش خود نگه خواهد داشت و این عدد و رقم قابل ملموسی است و با این میزان مبلغی که صرفهجویی شده بازی سازان میتوانند آن را در بخش تبلیغات و دیگر بخشهایی که نیاز دارند هزینه کنند.
این کارشناس حوزه گیم افزود: این تصمیم برای توسعه دهندگان تازه کار نیز منفعت بیشتری دارد چون آنها در ابتدای کار خود باید بیشتر هزینه کنند بنابراین با این میزان صرفهجویی میتوانند محصول خود را به کاربران معرفی کنند.
این فعال اعتقاد دارد فروشگاههای اپلیکیشن هم باید با ارتقای الگوریتمهای نمایش اپلیکیشنها به کاربر، بخش معرفی بازیها به کاربران را بهبود بخشند.
علی رحمانیان دیگر بازی ساز نیز معتقد است تولید بازی موبایلی یک پروسه زمانبر و پرهزینه است، از آغاز ساخت بازی تا رساندن آن به یک درآمد معقول، وقت و هزینه بسیاری صرف میشود. بنابراین برای تیمهای تازهکار، گاهی این هزینهها مانع اصلی رشد و بقای آنها در صنعت گیم است.
رحمانیان گفت: کاهش کارمزد سهم فروشگاههای اپلیکیشن مانند بازار و... میتواند کمک بزرگی به توسعهدهندگان بویژه تازه واردهای صنعت بازی باشد و این میزان از سهم 15 درصدی را میتوانند صرف توسعه بازی و جذب کاربران بیشتر خود کنند.وی افزود: با توجه به تحریمها و مشکلاتی که سر راه انتشار بینالمللی بازیهای ایرانی وجود دارد، همراهی مارکتهای داخلی با توسعهدهندگان یک اتفاق بسیار مثبت است که کافه بازار در این مورد پیشقدم شده و به طور یقین این دسته اقدامها ریسک توسعه را برای بازی سازان کمتر میکند و در درازمدت منجر به رشد این صنعت خواهد شد.
این بازی ساز اعتقاد دارد نهادهای مسئول و مارکتها میتوانند با حذف یا اصلاح قوانین دست و پاگیر، حمایتهای مالی و ایجاد بسترهایی جهت معرفی بیشتر بازیهای ایرانی به مخاطبان، از توسعه دهندگان گیم در کشور حمایت کنند.
یک اقدام برد - برد
مهدی حمیدی، مدیر مارکتینگ اپلیکیشن گهواره خبر کاهش کارمزد فروشگاههای بازار و مارکت از 30 به 15 درصد را خبری خوشحال کننده برای توسعه دهندگان اپلیکیشنها عنوان کرد.
حمیدی گفت: این اتفاق مثبت، ریشه در تصمیم چندماه پیش اپ استور دارد که کارمزد خود را کاهش داد و به این ترتیب بعد از آن دیگر مارکتها در جهان و در کشور ما نیز آن را عملیاتی کردند ولی فارغ از اینکه این تصمیمگیری در فروشگاههای اپلیکیشن کشورمان بر چه مبنایی و تبعیت از استورهای جهانی بوده یا اینکه دلیل خاص دیگری داشته است را کنار بگذاریم، این اقدام برای توسعه دهندگان اپلیکیشنها خیلی اتفاق مبارکی است.
وی افزود: این کاهش 15 درصدی از سهم فروشگاهها برای توسعه دهندگانی که اول راه قرار دارند و میخواهند اپلیکیشن خود را منتشر کرده و ارتقا دهند، میتواند در سرعت رشد آنها تأثیر مثبتی بگذارد. بهعبارتی 15 درصد یک میلیارد تومان، 150 میلیون تومان میشود که میتواند حقوق یک نیروی متخصص اضافی برای یکسال تیم توسعه دهنده اپلیکیشن باشد تا به مجموعه خود اضافه کند تا بتوانند کارهای خود را بخوبی پیش ببرند. یا حتی این مبلغ میتواند هزینه بازاریابی محصول آنها شود تا رشد خود را با شیب بیشتری طی کنند.
این توسعه دهنده تأثیر این کاهش در حق السهم را بیشتر در حوزه گیم میداند، چرا که معتقد است ماهیت گیم بهگونهای است که یک عمر مفید و سود محدودی دارد بنابراین کاهش کارمزد میتواند در بقا و رشد آنها کمک کننده باشد.
حمیدی در ادامه گفت: این اقدام از یک سو باعث میشود توسعه دهندگانی که تمرکز خود را روی استورهای جهانی گذاشتهاند با اقبال خوبی به اپ استورهای ایرانی روی بیاورند و در کل باعث رونق، بهبود و پویایی این فضای کسب و کاری شوند. از سوی دیگر برای خود فروشگاهها هم خوب است، چرا که بازیگر جدیدی نمیتواند وارد این رقابت شود و به نوعی خطر ایجاد رقیب جدی با این کار را بر میدارند بنابراین میبینیم که این اقدام برد- برد است.
اقدامات دیگری هم لازم است
این فعال حوزه اپلیکیشن اعتقاد دارد تنها این اقدام کافی نیست و این حوزه نیاز به حمایتهای بیشتری دارد ولی امیدوار است این کار مسیر را برای حمایتهای بعدی از توسعه دهندگان باز و به رشد این اکوسیستم کمک کند.
حمیدی گفت: توسعه دهنده نیاز دارد تا نرم افزارش از سوی تعداد زیادی از کاربران نصب و خریداری شود حتی در این راستا حاضر است کارمزد بیشتری هم بپردازد. به نظرم باید اقدامهای دیگری هم برای جذب کاربر، نمایش اپها برای کاربران، پارتنرشیپ و... نیز انجام شود چون هرچه توسعه دهنده اپلیکیشن بیشتری ارائه دهد و درآمد بیشتری کسب کند و به همان میزان هم درآمد فروشگاهها بیشتر میشود.
سپهر خادم، مدیر توسعه اپلیکیشن کرفس هم مانند دیگر فعالان این حوزه، اقدام کاهش 15 درصدی از سهم کارمزد فروشگاهها را به نفع توسعه دهندگان کوچک بخصوص بازی سازان دانست.
خادم گفت: با کاهش کارمزد پرداختی، توسعه دهندگان نوپا میتوانند روی ادامه کار و توسعه خود سرمایهگذاری کرده و کارهای بیشتری را روانه بازار کنند.
وی نیز عملیاتی کردن این اقدام را همگام با فروشگاههای دنیا برد- برد عنوان کرد و گفت: وقتی همکاران فروشگاهها یعنی توسعه دهندگان روی کار خود سرمایهگذاری کرده و اپلیکیشنهای بیشتری را روانه بازار کنند شاید در کوتاه مدت از درآمد فروشگاههای اپلیکیشنها کاسته شود ولی در بلندمدت باعث میشوند توسعه دهندگان اپلیکیشنهای بیشتری را تولید و روانه فروشگاهها کنند.
این توسعه دهنده در ادامه ابراز امیدواری کرد که فروشگاههایی مانند کافه بازار برای جبران کاهش درآمد خود به سمت پولی کردن بیشتر جایگاههای تبلیغ نروند.
خادم گفت: تجربه شخصیام نشان میدهد در این سالها فروشگاههای ایرانی در کشف و جستوجوی اپلیکیشن از سوی کاربر ضعیف عمل کردهاند و جذب ارگانیکی از سوی فروشگاههای ایرانی کمتر شده بنابراین فروشگاهها به این سمت حرکت کردند که جایگاه جستوجو، بنری و نمایش اپلیکیشنها را پولی کنند از اینرو امیدوارم فروشگاهها برای جبران کاهش هزینههای خود به این سمت حرکت نکنند.
وی افزود: فروشگاهها بهتر است به سمت جذب ارگانیکی اپلیکیشنها حرکت کنند، چرا که میتواند کمک کند تا اپلیکیشن و گیمهای خوب توسعه دهندهها دیده شود و کاربران آنها را نصب کنند و بتوانند کاربرهای خود را با حداقل هزینه پیدا کنند.
از سوی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات مطرح شد
فراخوان حمایت از تولید تبلت و گوشی هوشمند داخلی
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با اعلام فراخوان حمایت از تولید گوشی همراه هوشمند و تبلت، از تولیدکنندگان واجد شرایط دعوت کرد تا در این طرح ملی شرکت کنند.
بهگزارش« ایران» ستار هاشمی در خصوص این فراخوان گفت: با تحقق شعار سال با عنوان «تولید، پشتیبانیها، مانعزداییها» اجرای برنامه حمایتی دولت برای افزایش سهم بازار گوشیهای هوشمند تلفن همراه تولید داخل در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شد.
وی تصریح کرد: از سال 98 شناسایی تولید تلفن همراه هوشمند، حرکت در عرضه و تقاضا، ظرفیتسازی در بازار و بهرهمندی از ظرفیت اپراتوری در حوزه ارتباطات در قالب یک برنامه منسجم بهصورت یک مأموریت ویژه در دستور کار معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت که لازم بود پیش از تخصیص و راهبری منابع مالی، اقدامات و تعاملات جدی با تمامی بازیگران و ذینفعان حوزه گوشی تلفن هوشمند صورت گیرد.
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: این معاونت برنامه حمایتی جامعی را با همکاری نهادهای ذیربط از جمله سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت صمت، مرکز ملی فضای مجازی و بخش خصوصی فعال در حوزه تولید و واردات گوشی همراه هوشمند پیگیری کرد در نهایت منجر به تدوین «طرح جامع حمایت از توسعه زیستبوم همراه، توسعه بازار و فناوری تولید گوشیهای هوشمند داخلی» شد.
هاشمی درباره هدف اجرای این طرح توضیح داد: ارتقای سهم اقتصاد دیجیتال در توسعه ارتباطات، بهرهمندی اقشار جامعه از ابزارهای نوین ارتباطی، توسعه عدالت ارتباطی با تولید گوشی همراه هوشمند و تبلت از طریق تأمین زیرساختهای تولید شامل تأمین فضای تولید، تست و ارزیابی محصولات و تأمین مالی واحدهای تولیدی و در نهایت تحقق اهداف مصوب شورای عالی فضای مجازی مبنی بر دستیابی به ۲۰ درصد از سهم بازار گوشیهای هوشمند به تولیدات داخلی تا سال را از جمله اهداف این طرح ۱۴۰۴ ذکر کرد.
وی افزود: در طرح مذکور حمایت مالی از طریق اعطای تسهیلات کم بهره و یارانه سود برای سرمایهگذاری ثابت، سرمایه در گردش، تحقیق و توسعه و صادرات محصولات در نظر گرفته شده است. هاشمی گفت: با دستور و مساعدت رئیس جمهوری به نهادهای ذیربط و موافقت سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تأمین منابع مالی طرح از محل تبصره «18» قانون بودجه مرتبط با وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، طرح مذکور با راهبری معاونت فناوری و نوآوری وزارت اجرا میشود. وی ادامه داد: مزایای اجرای این طرح شامل: جلب مشارکت تولیدکنندگان با مشخصههای تولیدی باکیفیت و تسهیل در دستیابی آنها به بازارهای جهانی و صادرات محصولات، ایجاد ظرفیت تولید با فناوری SKD با مشارکت و حمایت تولیدکنندگان برتر و ارتقای فناوری تولید حداقل بهصورت CKD و افزایش عمق ساخت و توانمندیهای داخلی و ایجاد مزیت رقابتی گوشی تلفن همراه ایرانی در بازار داخلی و بازار منطقه در سالهای اجرایی است.
هاشمی تصریح کرد: پیشبینی میشود تا پایان دوره ۵ ساله اجرای این طرح، ایجاد اشتغال پایدار برای 43 هزار نفر بهصورت مستقیم و غیر مستقیم و صرفهجویی ارزی بیش از یک میلیارد دلار با تولید 14 میلیون دستگاه گوشی همراه هوشمند و تبلت را شاهد باشیم.
جام بازیهای کامپیوتری برگزار میشود
همزمان با برگزاری نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۱، اولین دوره مسابقات استارکاپ برگزار خواهد شد.
به گزارش «ایران»، این جام طی نمایشگاه اینوتکس، از ۲۸ تا ۳۱ اردیبهشتماه برگزار میشود و فضایی برای برگزاری بازیهای مقدماتی این رقابت در نمایشگاه اینوتکس درنظر گرفته شده و بازیهای نهایی نیز در استیج اینوتکس، برگزار خواهد شد.
دهمین دوره نمایشگاه بینالمللی نوآوری و فناوری INOTEX 2021 به صورت حضوری و مجازی در محل پارک فناوری پردیس برگزار میشود و علاقهمندان میتوانند جهت ثبتنام به نشانی inotex.com/starcup مراجعه کنند.
گفتنی است استارکاپ یک جام بازیهای رایانهای در دو رشته PES20 و FIFA20 است که استارتاپها در قالب تیمهای دو نفره در مسابقات شرکت میکنند.