۶۳ میلیون نفر - شب اقامت طی یک ماه اول سال در کشور ثبت شد

رشد 5 درصدی سفرهای نوروزی

سال گذشته 6 میلیون و 328 هزار گردشگر خارجی داشتیم

گروه زیست بوم- یک میلیون و 206‌هزار نفر نوروز متفاوتی داشتند. نوروز آنها تعطیل نبود؛ افرادی که تحت مدیریت ستاد خدمات سفر وظیفه خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی سال 1403 را داشتند. علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور، تعداد رسمی شب/ اقامت این مسافران را 63 میلیون و 647 هزار نفر اعلام می‌کند. مسافرانی که بیش از هر جایی در کرمان، البرز، فارس، سیستان و بلوچستان، تهران، آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، خراسان رضوی و زنجان اقامت کردند. سفر آنها از 24 اسفند سال گذشته شروع و تا 24 فروردین ماه سال‌جاری ادامه یافت. جمع‌بندی معاون گردشگری نشان می‌دهد که مسافرت نوروزی در سال‌جاری 5 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. او در نشست خبری خود که با حضور سایر اعضای ستاد مرکزی سفر برگزار شد گفت: در مجموع آمار اقامتگاه‌های رسمی، غیر رسمی و اضطراری ۶۳ میلیون و ۶۴۷ هزار نفر/ شب بود که ۱۳ میلیون و ۹۵۱ هزار نفر مرتبط با اقامت‌های رسمی است. به تناسب مشکلاتی که در سال‌های قبل وجود داشت، بعضاً تصمیماتی گرفته شد و امسال نسبت به گذشته بهبودهایی داشته‌ایم. از جمله عضویت وزارت نفت در ستاد خدمات سفر بود که باعث مرتفع شدن موضوع سوخت و تقلیل مشکلات سوخت‌رسانی در برخی محورهای مواصلاتی شد. با کمک رسانه‌ها مشکلاتی را شناسایی و سپس رفع کردیم. برای مثال سال قبل مشکلاتی در مایحتاج خوراکی از جمله نان در برخی از شهرها وجود داشت که امسال رفع شد.

برای کاهش سوانح جاده‌ای
او با بیان اینکه پویش‌های متعددی به‌منظور کاهش سوانح جاده‌ای راه‌اندازی شده است، افزود: تقویت جدی کمپین‌های ۶۰-۳۰ از اهداف مدنظر بود و بیش از ۸۰۰ نوروزگاه‌ عشایری برپا شد.
 شالبافیان به شناسایی محورهای مواصلاتی که دارای بیشترین میزان سوانح هستند و ساعاتی که بیشترین تصادفات انجام شده است، اشاره و تصریح کرد: در سال ۱۴۰۳ گروه‌های ویژه‌ای در این محورها و متناسب با ساعات سوانح مستقر خواهند شد.
رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر مسأله محوری را مهم‌ترین رویکرد این ستاد عنوان کرد و ادامه داد: حضور وزرای متعدد و رؤسای دستگاه‌ها در ستاد سفر در راستای حل موضوعات در سریع‌ترین زمان ممکن بود.
او با بیان اینکه کاهش سوانح باید تبدیل به دغدغه‌ای سالیانه برای تمامی دستگاه‌های مرتبط شود، اظهار کرد: آسیب‌شناسی سوانح جاده‌ای نشانگر این است که به غیر از اقدامات سخت‌افزاری یکی از راه‌های کاهش سوانح، تمرکز روی انسان‌هایی است که به سفر می‌روند، در این راستا طرحی مطرح شد که تمامی دستگاه‌های مرتبط در راستای کاهش سوانح مسئولیت خواهند داشت.
معاون گردشگری کشور با اشاره به اینکه از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ تا ۲۴ فروردین ماه ۱۴۰۳ سه موج سفر اتفاق افتاد، به تحلیل الگوی آن پرداخت و ادامه داد: الگوی امسال با سال‌های قبل متفاوت بود و این موضوع برنامه‌ریزی مخصوص به خود را می‌طلبید. ماه رمضان و تغییرات جوی و اقلیمی در موج اول که تا پنجم فروردین ماه ادامه داشت موجب روند کاهشی سفرها شد که در موج دوم افزایش قابل توجه داشتیم و نسبت به سال قبل میزان سفرها یکسان بود. در موج سوم که در عید فطر بود شاهد افزایش سفرها نسبت به سال قبل بودیم. تحلیل روند این سه موج نشان می‌دهد که هر سال متناسب با آن سال باید برنامه‌ریزی‌ شود.  شالبافیان با اشاره به اهمیت توجه به کسب وکارهای گردشگری ادامه داد: ما خود را نسبت به فعالان حوزه گردشگری مسئول می‌دانیم. توجه به تکمیل اقامتگاه‌های رسمی و دارای مجوز از الزامات ستادهای اجرایی در استان‌ها بود. رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر بیشترین میزان اقامت متعلق به استان‌های خراسان رضوی، مازندران، هرمزگان، ایلام، اصفهان، فارس، تهران، آذربایجان شرقی، بوشهر، اردبیل بوده است. همچنین یک هزار و ۴۷ بازارچه صنایع‌دستی با ۱۲ هزار و ۷۵ غرفه راه‌اندازی شد.

نرخ ها افزایش نیافت
او با بیان اینکه با همکاری تشکل‌ها امسال هیچ گونه افزایش نرخی در تأسیسات گردشگری اعمال نشد و نظارت‌های جدی‌تری انجام شد، ادامه داد: سه هزار و ۵۳۹ شکایت مربوط به نرخنامه بود که با ۹۲۳ مورد به دلیل گران فروشی برخورد شد و ۲۲ میلیارد ریال عودت داده شد.
رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر ادامه داد: امسال به‌منظور شفاف‌سازی برای اولین بار نرخ‌نامه مورد تأیید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توسط مسافران در سامانه نماد قابل مشاهده بود. معاون گردشگری کشور بیان کرد: در مجموع آمار اقامتگاه‌های رسمی، غیر رسمی و اضطراری ۶۳ میلیون و ۶۴۷ هزار نفر شب بود که ۱۳ میلیون و ۹۵۱ هزار نفر مرتبط با اقامت‌های رسمی است که نشان دهنده رشد 2.5 درصدی اقامتگاه‌های رسمی است.
شالبافیان به جهت‌گیری برای توجه جدی‌تر به اقامتگاه‌های رسمی اشاره کرد و افزود: مبنای همکاری ما با استانداری‌ها اقامتگاه‌های رسمی است. او بر اهمیت توجه به مدیریت رفتار سفر تأکید کرد و ادامه داد: تأکید بر توزیع زمانی و پیشنهاد دو روز تعطیلی در هفته که پس از دو دهه به ثمر نشست به منظور مدیریت هیجانی سفر انجام شد.

ابلاغ مصوبه مدیریت پسماند از سوی رئیس‌جمهور
معاون گردشگری کشور مدیریت پسماند و زباله را یکی از موضوعات مهم عنوان و تصریح کرد: با پیگیری‌های وزیر میراث فرهنگی مصوبه مدیریت پسماند و زباله تصویب و از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد و در حال حاضر با همکاری دستگاه‌ها در حال انجام است و باید این موضوع به دلیل اهمیت محیط زیست در طول سال مورد توجه قرار گیرد.
ارائه توضیحات در راستای تدوین و ارائه بسته حمایتی برای فعالان گردشگری در حوزه‌های مختلف از دیگر بخش‌های صحبت‌های شالبافیان بود. او با بیان اینکه سیاست ما ترغیب استفاده از تأسیسات گردشگری و رونق کسب و کارهای مرتبط با سفر است، ادامه داد: سفر باید منفعت اقتصادی داشته باشد که تجربه‌ای رضایت‌بخش شکل بگیرد.
شالبافیان با تأکید بر اهمیت اعلام آمار اقامتگاه‌های رسمی، اظهار کرد: هدف ما این است که مجموع اقامتگاه‌های رسمی را در طول چند سال شأنیت ببخشیم و در ادبیات گردشگری جا بیفتد با وجود اینکه آمار پایینی اعلام شود، در موج اول شاهد ۳۰ درصد کاهش بودیم، اما منفعت برای بلند مدت این است که اقامتگاه‌های غیر رسمی نیز به فرایند گرفتن مجوز خواهند پیوست.
 
سهم گردشگری از عوارض خروج
او به هزینه ‌کرد عوارض خارج از کشور در تقویت زیرساخت‌های گردشگری اشاره کرد و افزود: اگر عوارضی در حوزه گردشگری وضع می‌شود باید به تقویت زیرساخت‌ها و رونق کسب کسب‌وکارهای گردشگری اختصاص ‌یابد. پیگیر تحقق این درخواست به‌حق فعالان گردشگری هستیم و تحقق آن در دستور کار قرار دارد.

فارس در صدر ترددهای نوروزی
به گفته فاطمی بنا بر آمار اعلام شده از سوی سازمان راهداری، در میزان ترددها در موج اول استان فارس با ۸ درصد رشد، استان سیستان و بلوچستان با ۶ درصد، هرمزگان، کرمان، تهران و البرز هم با ۲ درصد رشد مواجه بودند. مابقی استان‌ها تقریباً منفی بودند و رشدی نداشتند.
در پیک دوم استان سیستان و بلوچستان در مقام اول رشد سفرها قرار گرفت و بعد از آن فارس، هرمزگان، تهران، البرز، یزد و کرمان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. از آنجا که پیک موج سوم را راهداری اعلام نکرد، ولی مجموع آنرا داریم. استان‌های غرب کشور در پیک سوم رشد قابل توجهی داشتند. استان‌هایی مثل لرستان، آذربایجان شرقی، قزوین، اردبیل، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و کرمان کاهشی بودند. مجموع آمار یعنی مجموع رشد تردد را اگر بخواهیم در سه پیک اعلام کنیم، فارس با 15درصد، سیستان و بلوچستان با 14درصد، هرمزگان با 7 درصد، لرستان 5 درصد و تهران، البرز، یزد و قزوین با 4 درصد، آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان جنوبی با 2 درصد رشد مواجه بودند.
بیشترین میزان رشد اقامت در استان‌ها عبارت بود از استان‌های کرمان، البرز، فارس، سیستان و بلوچستان، تهران، آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، خراسان رضوی و زنجان. نکته‌ جالب اینکه با در نظر گرفتن مجموع آمارهای اسکان و بازدیدها بیشترین شهرهایی که مورد توجه مسافران قرار گرفتند مشهد، شیراز، کیش، بندرعباس، تهران، اصفهان، قشم، بوشهر، یزد، رشت، تبریز، انزلی، نوشهر، رامسر، بابلسر، همدان، اهواز، لاهیجان، نور و گناوه بودند.

 

برش

۶ میلیون گردشگر خارجی به ایران آمدند
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: سال گذشته ۶ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۷۵۵ گردشگر خارجی به ایران آمدند.
علی اصغر شالبافیان گفت: ۶ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۷۵۵ نفر گردشگر ورودی به کشور در سال ۱۴۰۲ داشته‌ایم. در سال ۱۴۰۱ این آمار حدود ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار نفر بوده که ۵۸ درصد افزایش داشته است. همچنین گردشگران انفرادی بیشتر شده‌اند سیاست وزارتخانه مبتنی بر حمایت از گردشگران است.
رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر گفت: در مجموع آمار اقامتگاه‌های رسمی، غیر رسمی و اضطراری ۶۳ میلیون و ۶۴۷ هزار نفر شب بود که ۱۳ میلیون و ۹۵۱ هزار نفر مرتبط با اقامت‌های رسمی است.او گفت: سه هزار و ۵۳۹ شکایت مربوط به نرخ نامه مراکز گردشگری بود که با ۹۲۳ مورد به دلیل گران‌فروشی برخورد شد و ۲۲ میلیارد ریال عودت داده شد.

جستجو
آرشیو تاریخی