در گفت‌وگوی «ایران» با سیدهادی سیدافقهی بررسی شد

تأثیر «وعده صادق» بر تغییر شکل مواجهه ایران و رژیم صهیونیستی

سرلشکر باقری حرف خوبی را مطرح کرد. او گفت دیگر برای ما فرقی نمی کند. اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند چه به داخل کشور ما حمله کند و چه به تأسیسات و اماکن ما، ضربه قوی‌تری به او می زنیم. این حرف بدین معناست که این ضربه، هشداردهنده بود

حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل را از چه منظر می‌توان ارزیابی کرد؟ آیا این حمله صرفاً جنبه بازدارندگی داشته یا می‌توان آن را حامل پیام مهم‌تری برای نتانیاهو هم دانست؟
ایران با اقدام بامداد یکشنبه خود، خواست ضرب شستی به رژیم صهیونیستی نشان دهد. با این موفقیت قواعد درگیری و ملاک‌های رویارویی با رژیم صهیونیستی از سایه درآمده و شکل علنی به خود گرفت. پیش از این، درگیری­‌های جمهوری اسلامی با رژیم صهیونیستی تنها به درگیری‌­های امنیتی خلاصه می­‌شد؛ دانشمندان ما را ترور می‌کردند، به تأسیسات اتمی و نظامی ما حمله‌ور می‌شدند و اقدامات هکری انجام می‌دادند ولی با انجام عملیات «وعده صادق»، این درگیری‌­ها به ضربه مستقیم تبدیل شد. آنها به کنسولگری ما در سوریه حمله کردند. اما ما دیگر به سفارتخانه­‌های آنها در خارج از خاک فلسطین اشغالی حمله‌ور نشدیم. یک گام جلوتر رفتیم و قدم قویتری برداشتیم؛ به خاک اسرائیل حمله کردیم. ارزش نظامی، روحی و روانی این کار و حتی تأثیرات راهبردی این ضربه در آینده بیشتر خواهد شد چرا که ابتکار عمل در دست ایران خواهد ماند.
آیا نتانیاهو این ضربه را می‌­پذیرد و ساکت می‌­ماند؟ یا برای اعاده حیثیت خود ممکن است حمله­‌ای ولو جزئی چه در خاک ایران و چه در نمایندگی‌­های دیپلماتیک ما و علیه مستشاران نظامی جمهوری اسلامی انجام دهد؟
سرلشکر باقری حرف خوبی را مطرح کرد. او گفت دیگر برای ما فرقی نمی‌کند. اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند چه به داخل کشور ما حمله کند و چه به تأسیسات و اماکن ما، ضربه قویتری به او می‌زنیم. این حرف بدین معناست که این ضربه، هشداردهنده بود. ما فقط پایگاه نواتیم را زده‌ایم. البته نباید این پایگاه را کم شمرد. این پایگاه مهمی است که از ابعاد تکنیکی، امنیتی، استخباراتی و نظامی بسیاری برخوردار است. آشیانه هواپیمای رئیس جمهور در این پایگاه بوده است. از همین پایگاه هواپیماهای اف 35 برخاستند و کنسولگری ایران در سوریه را مورد حمله قرار دادند. در همین پایگاه هواپیماهای هرکولس حمل و نقل و محل سازماندهی جاسوسان موساد را برعهده داشته­‌اند. چند لایه سامانه­‌های ضدموشکی هم این پایگاه را حفاظت می‌کرد. هم گنبد آهنین، هم فلاخن داوود و هم پیکان یک و دو، همواره جلوی نفوذ موشک‌ها را می‌گرفتند اما موشک‌های ما رفتند و اینها را منهدم کردند. این حملات پیوستی هم داشت. ما می‌توانستیم تأسیسات اقتصادی اسرائیل را بزنیم اما نزدیم، می‌توانستیم اماکن دولتی اسرائیل را بزنیم اما نزدیم. بعضی از این موشک­‌ها از کنست -پارلمان اسرائیل- رد شد.

لذا ضربه ایران ضربه هشداردهنده و بازدارنده‌ای بوده است؟
بله ولیکن معادلات و قواعد درگیری و بازدارندگی را به نفع ایران و به محور مقاومت تغییر داد. از این به بعد رژیم صهیونیستی اگر بخواهد هر اقدامی کند باید ده‌ها بار حساب و کتاب کند و از خود بپرسد که اگر ما حمله کنیم نتیجه آن چه می‌شود؟ و پاسخ مجدد ایران چگونه خواهد بود؟ به باور خیلی­‌ها وضعیت رژیم صهیونیستی، قبل از این ضربه با بعد از آن بسیار فرق کرده است. قبل از این حمله، اسرائیل خود را فوق قانون می‌دانست و هر کاری که می‌کرد، امریکا و کشورهای اروپایی هم از او حمایت می­‌کردند ولی وقتی پای ایران به میان آمد همه آنها عقب کشیدند. بعد از حمله ایران به اسرائیل، جو بایدن به مدت 25 دقیقه با نتانیاهو تلفنی صحبت کرد. به او گفت که دیگر پاسخ ایران را ندهید. اگر بخواهید پاسخ ایران را بدهید و جنگ شود، ما نیستیم. این حرف بزرگی است. او به نتانیاهو می‌گوید که روی امریکا حسابی باز نکند و از این پس مجبور است با ایران به تنهایی بجنگد. همین جمله روحیه محور مقاومت را تقویت کرد. همچنین نشان از قدرت ایران داشت. کشورهای غربی از این به بعد جور دیگری در مورد ایران حساب می‌کنند. ما نمی‌خواهیم جنگ گسترش یابد.
بارها مسئولان سیاسی، نظامی و دیپلماتیک ما این حرف را زده‌اند. امریکایی‌ها هم نمی‌خواهند جنگ گسترش یابد. چون هنوز بایدن در اوکراین گرفتار است، هنوز با چینی‌ها سرشاخ است، انتخابات ریاست جمهوری امریکا هم نزدیک است. اگر جنگ گسترش یابد، امریکا نخواهد جنگید. کافی است تابوت ده نفر از سربازان کشته شده امریکایی وارد واشنگتن شود. ببینید چه شورشی برپا می‌شود. خود بایدن هم گفته که ما می‌دانیم نتانیاهو می‌خواهد ما را با ایران درگیر کند که خودش را نجات دهد.
ما چنین اجازه‌ای را به او نمی‌دهیم. حتی در شورای امنیت هم جلسه‌ای تشکیل شد که قرار بود منجر به تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران شود. نه تنها قطعنامه بلکه بیانیه‌ای هم صادر نشده است چون به توافقی دست نیافتند. لذا این ضربه قطعاً بازدارنده بود. قبلاً اسرائیل می‌زد و در می‌رفت اما دیگر دوران بزن در رو تمام خواهد شد.
به موضع‌گیری جو بایدن اشاره کردید. این مواضع رئیس جمهور امریکا تا چه میزان نزدیک به واقعیت است؟
امریکا بشدت نیازمند آرامش در منطقه است چون منافع بسیاری در این منطقه دارد. هنگامی که جنگی در منطقه رخ دهد می‌داند که شکست خواهد خورد. البته ما هم آسیب خواهیم دید ولی تمام امکانات امریکا در منطقه تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. موضوع انرژی خاورمیانه را فراموش نکنید. اگر تنگه هرمز به مدت 10 روز بسته شود، قیمت یک بشکه نفت چند می‌شود؟ چه کسی می‌خواهد آن را حل کند؟ انصارالله در یمن تنگه باب‌المندب را ببندد چه می‌شود؟ امریکا حساب سود و زیان گسترش جنگ را می‌کند. لذا حاضر است ده‌ها نفر از امثال نتانیاهو را قربانی کند. امریکا درست است که می‌خواهد اسرائیل بماند ولی اسرائیل نتانیاهویی را که فاقد شعور است، نمی‌خواهد. اسرائیلِ با این کابینه شرور را نمی‌خواهد. اسرائیل مطیعی را می‌خواهد که هر گاه به او گفتند از جنگ دست بکش، دست بکشد.

اما نتانیاهو تمام قد در برابر امریکا ایستاده است. آیا مواضع جو بایدن سبب کوتاه آمدن اسرائیل از پاسخگویی به ایران خواهد شد؟ یا نتانیاهو ترجیح را در حمله به ایران می‌داند؟
نتانیاهو تمام قد در برابر جو بایدن ایستاده چرا که معتقد است هر امتیازی را به حماس بدهد، باید به زندان برود. این یعنی حماس پیروز جنگ و اسرائیل مغلوب جنگ شده است. این یعنی ارتش هفتم دنیا از عهده دو سازمان جهادی فلسطینی بر نیامده است. آنوقت دیگر اسرائیلی هم نمی‌ماند. این اسرائیلی که کسی جرأت چپ نگاه کردن به او را نداشت، دیگر به پایان رسیده است. ما او را زدیم و اگر بخواهد دوباره حمله کند، ضربه بعدی را محکم‌تر می‌زنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی