کارشناسان نظامی-سیاسی جهان به نتانیاهو هشدار دادند

نابودی صهیونیست ها با تشدید تنش

روزنامه‌های صهیونیستی: ما باختیم، حقیقت را باید گفت


وزیر امور خارجه روز گذشته در گفت‌و‌گو با «آنالنا بربوک» همتای آلمانی خود، یک‌بار دیگر عملیات بامداد یکشنبه ایران علیه مراکز نظامی رژیم اسرائیل را «عملیاتی حداقلی» در راستای دفاع مشروع و منطبق بر قوانین و مقررات شناخته‌شده بین‌المللی اعلام کرد. حسین امیرعبداللهیان قبل از آن هم با اشاره به هدف قرار ندادن زیرساخت‌ها و مکان‌های اقتصادی و جمعیتی رژیم صهیونیستی در جریان عملیات «وعده صادق» آن را عملیاتی محدود در راستای تنبیه رژیم اشغالگر فلسطین توصیف کرد. وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گوی تلفنی با همتای آلمانی خود با تقبیح مواضع حمایتی آلمان از رژیم صهیونیستی گفت: اگر رژیم اسرائیل بخواهد به ماجراجویی‌های خود ادامه دهد، پاسخ متقابل، فوری و گسترده‌ خواهد بود. امیرعبداللهیان تأکید کرد که هدف جمهوری اسلامی ایران هشدار به رژیم اسرائیل برای تفهیم پیامدهای ناشی از عبور از خطوط قرمز است.
 
تمسخر 99 درصدی صهیونیست‌ها
با وجود این، آنچه در واقعیت میدان اتفاق افتاد رژیم صهیونیستی و حامیانش را به تلاش برای بیرون آمدن از زیر آوار شکست در برابر حمله موشکی - پهپادی ایران با انکار واقعیات وا داشت. در قالب چنین رویکردی بود که سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که 99 درصد 300 پهپاد و موشکی که از سوی ایران پرتاب شده بود توسط سامانه‌های دفاع موشکی اسرائیل و متحدانش رهگیری و در آسمان منهدم شدند و فقط چند موشک بالستیک توانستند به یک پایگاه هوایی‌ آسیب جزئی بزنند. مقامات اسرائیلی و امریکایی حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و مدعی شدند که تقریباً تمام موشک‌ها و پهپادهایی را که ایران در حمله بامداد یکشنبه به سمت اسرائیل شلیک کرد را رهگیری و نابود کرده‌اند؛ ادعاهایی که سریعاً با انتشار تصاویر اصابت موشک‌های سپاه به اماکن هدف و یادآوری دروغ‌های قبلی صهیونیست‌ها در فضای مجازی، مورد تمسخر کاربران ملیت‌های مختلف قرار گرفت.
تلاش برای قدرتمند نشان دادن سیستم‌های چند لایه دفاع موشکی اسرائیل در حالی است که با وجود ناچار شدن صهیونیست‌ها به استفاده از همه این سامانه‌ها از جمله 10 سامانه گنبد آهنین و سامانه‌های جدید پیکان 2 و 3 در کنار فلاخن داوود و پاتریوت اخبار خبرگزاری‌ها و نیز اعتراف برخی مطلعان و مقامات صهیونیست واقعیت دیگری را پیش رو می‌گذارد.

جزئیات جدید از آسیب‌های
وارد شده
چنانکه الجزیره روز یکشنبه با اعلام اینکه حداقل ۹ موشک بالستیک ایران موفق شد از سیستم پیشرفته دفاع هوایی اسرائیل و آتش متحدان اسرائیل در منطقه عبور کند، نوشت: پنج پرتابه به پایگاه هوایی نواتیم اصابت کرد و به یک هواپیمای ترابری C-۱۳۰، یک باند فرودگاه و انبار‌ها آسیب رساند. چهار موشک بالستیک دیگر به پایگاه هوایی نقب اصابت کرد. «اسکات ریتر» افسر اطلاعاتی پیشین و کارشناس حوزه نظامی امریکا هم با اذعان به اینکه ایران پایگاه هوایی «نواتیم» رژیم صهیونیستی را دست‌کم با هفت فروند از موشک‌های مافوق صوت جدید خود هدف قرار داد و حتی یکی از این موشک‌ها رهگیری نشد، تأکید کرد که حمله ایران به رژیم صهیونیستی قدرت بازدارندگی ایران را تثبیت کرد و اسرائیل حالا می‌داند هر تشدیدی در تنش‌ها مساوی با نابودی این رژیم است.آسف رونل، روزنامه‌نگار اسرائیلی و نویسنده سابق هاآرتص هم تعداد موشک‌های بالستیک اصابت کرده را نامشخص اما دست‌کم حدود 15 موشک دانست و گفت که با این میزان از رهگیری اگر در حمله‌ای ‌دیگر موشک‌ها به اهداف زیرساختی اصابت کنند خسارت زیادی ایجاد می‌کنند.
اخبار و اعتراف‌‌هایی که نشان می‌دهد ایران علاوه‌بر مورد اصابت قرار دادن پایگاه هوایی «نواتیم» و پایگاه اطلاعاتی سری رژیم صهیونیستی در بلندی‌های جولان اشغالی به عنوان مکان‌های مورد استفاده در جریان حمله جنایتکارانه این رژیم به کنسولگری ایران در دمشق و اصابت موشک‌ها به برخی اهداف نظامی – دفاعی دیگر به هدف اصلی بالاتر خود از این عملیات یعنی ایجاد بازدارندگی و تغییر مختصات حاکم بر خاورمیانه از حیث شکست هیمنه پوشالین رژیم صهیونیستی رسید و مهار آن محقق گشته است. صهیونیست‌ها حالا می‌دانند که از حیث نظامی به‌رغم همه جنایت‌پیشگی و درنده‌خویی ذاتی‌شان فعال مایشاء نیستند و با وجود هزینه صدها میلیارددلاری برای سامانه‌های موشکی و برخورداری از حمایت‌های نظامی متحدان‌شان در مقابل موشک‌های ایران کاملاً آسیب‌پذیر و ناتوانند.

تحلیلگران غربی: حمله ایران
هشدار بود
با این همه، اشاره حسین امیرعبداللهیان به «محدود بودن» و «هشداری بودن» این حمله، با اظهارات بسیاری از تحلیلگران رسانه‌های غربی یکسان و همخوان بود. روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال اعلام کرد که حمله اخیر ایران به سرزمین‌های اشغالی، از بزرگ‌ترین حملاتی بود که در جنگ‌های مدرن دیده شده است.
روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارشی با عنوان «ایران خطوط قرمز قدیمی را پشت سر گذاشته و معادله جدیدی را تعیین کرد»، به تحلیل و بررسی ابعاد حمله تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی پرداخت. این روزنامه در گزارشی نوشت: به عنوان نمایش قدرت، این حمله از نظر گستردگی بی‌سابقه و شامل بیش از 300 پهپاد و موشک بود. آسوشیتدپرس هم در گزارشی نوشت: تحلیلگران می‌گویند که ایران با حمله اخیر خود پیامی ارسال کرد که به دنبال تغییر قوانین تعامل خود در جنگ سایه با اسرائیل است. این رسانه مطرح امریکایی در ادامه نیز به نقل از مگنوس رانستورپ، مشاور راهبردی دانشگاه دفاع سوئد اعلام کرد: حمله اخیر ایران یک شلیک هشدار است که می‌گوید اگر اسرائیل خطوط قرمز تهران را زیر پا بگذارد، باید عواقب آن را بپذیرد.
آسوشیتدپرس در گزارش دیگری نوشته بود: ایران با حمله خود توانست قدرت آتش شدید خود را به نمایش بگذارد و ترس را در دل صهیونیست‌ها ایجاد کند.

حمله‌، حساب شده بود
وبگاه فرانسوی مدیاپار نیز در تحلیلی درباره حمله اخیر جمهوری اسلامی ایران به سرزمین‌های اشغالی، این حمله را حساب شده خواند و نوشت: برای تهران این مسأله حائز اهمیت بود که به اسرائیل نشان دهد که دیگر نمی‌پذیرد که فرماندهان ارشد ایران را در خاک سوریه و لبنان به شهادت برساند، به همین میزان نیز خواست به متحدان منطقه‌ای خود ثابت کند که توانایی ضربه زدن به دشمن خود را دارد و این کار را از طریق یک عملیات گسترده انجام می‌دهد. تهران همچنین خواست پیامی را به مردم ایران برساند.
این رسانه فرانسوی ادامه داد: همچنان با نقطه عطف جدیدی روبه‌رو هستیم، زیرا این اولین بار در تاریخ است که ایران با پرتاب چند صد پهپاد و موشک، حمله مستقیم و گسترده‌ای را علیه اسرائیل انجام می‌دهد. بنابراین، جنگ چهره خود را تغییر داد، حتی اگر برای تهران صرفاً یک عملیات انتقام جویانه در پاسخ به حمله به کنسولگری ایران در دمشق بوده باشد.

حمله‌ای برای ایجاد بازدارندگی
نشریه مطرح فارین پالیسی نیز در یادداشتی به قلم دنیل بایمن عضو اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی و استاد دانشگاه جورج تاون با مقایسه حمله موشکی سپاه به پایگاه عین الاسد و حمله اخیر به اسرائیل نوشت: این مقایسه نشان می‌دهد که حمله اخیر هدفی بیش از بازیابی حیثیت و غرور را دنبال می‌کرده است. این حمله مربوط به عنصر بازدارندگی بوده است.
نویسنده یادداشت در ادامه به تصمیم ایران برای عدم وارد کردن خسارات بیشتر به ساکنان سرزمین‌های اشغالی اشاره کرده و می‌نویسد: هرچند حمله با ۳۰۰ پهپاد و موشک حمله‌ای سهمگین به نظر می‌رسد، اما در عین حال نشانه‌هایی از خویشتنداری نیز در آن دیده می‌شود که بیانگر نگاه تهران نسبت به عدم افزایش بیشتر تنش است. اولاً، ایران می‌توانست تعداد پهپاد‌ها و موشک‌های شلیک شده را حداقل به دو برابر حمله روز شنبه برساند. ثانیاً گزارش‌های اولیه حکایت از آن دارد که تمرکز اصلی حمله روی یک یا دو هدف نظامی بوده است. این عامل نیز نشان می‌دهد که طرف ایرانی کاملاً محتاطانه عمل کرده است. حمله ایران می‌توانست تل آویو یا حیفا را هدف قرار دهد یعنی مناطقی که تأثیر حمله را بسیار عمیق‌تر و تعداد تلفات غیرنظامیان را بیشتر کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی