وزیر امورخارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتایان انگلیسی و آلمانی خود تأکید کرد

پاسخ قوی و گسترده‌تر به هرگونه ماجراجویی اسرائیل

پاسخ قوی و گسترده تر به هرگونه ماجراجویی اسرائیل
پس از پاسخ قاطع، مشروع و مبتنی بر اصول جمهوری اسلامی به حمله رژیم صهیونیستی علیه اماکن دیپلماتیک ایران، سران کشورهای حامی اسرائیل بار دیگر با موضع‌گیری‌های رسوایی‌آلود تلاش کردند تا ایران را به افزایش تنش در منطقه متهم کنند؛ همانگونه که پیشتر طی دهه‌ها اشغالگری و تجاوز، هرگونه اقدام آزادی‌خواهانه فلسطینیان در دفاع از حقوق خود را رد و آنها را متهم ناآرامی‌های سرزمین‌های اشغالی معرفی می‌کردند.
گفت و گوهای تلفنی سران انگلیس، آلمان و اتریش با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در روز گذشته از این منظر تاریخی نیز قابل تأمل است. آنجا که وزیر ایرانی به صورت صریح و روشن خطاب به کامرون، وزیر خارجه انگلیس که «نگران پاسخ ایران» بود، این سؤال را مطرح کرد که « براستی این حجم از حمایت‌های غیرمسئولانه چه نفعی برای دولت انگلیس دارد؟» و همچنین به شالنبرگ وزیر خارجه اتریش متذکر شد که «باید ریشه اصلی بحران در منطقه را جنگ، نسل کشی و جنایات جنگی  رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری دانست» و تلویحاً این عضو اتحادیه اروپا و سایر همکاران او را از سانسور واقعیات و یکجانبه‌گرایی در قبال امنیت جهان برحذر داشت.
امیرعبداللهیان اما عملکرد فاجعه‌آمیز تانیا فایون وزیر خارجه آلمان در قبال رسالت دیپلماتیک خود را اینگونه به او یادآور شد که «ما انتظار داشتیم شورای امنیت این اقدام تجاوزکارانه را محکوم کند، اما امریکا و دو کشور اروپایی مانع تصویب یک بیانیه حداقلی در محکومیت این تجاوز آشکار شدند، از این رو عملیات حساب شده‌‌ای در چهارچوب حق دفاع مشروع از سوی کشورمان در پاسخ به این تجاوز صورت گرفت». منطق پاسخ روشنی که وزیر امورخارجه کشورمان به همتای آلمانی خود داد البته برهیچکس پوشیده نیست؛ این روزها تحلیلگران و روزنامه‌نگاران غربی هم بر تبیین این رسوایی سیاسی تمرکز کردند و خیابان‌های برلین و لندن و ... هر هفته میزبان شهروندانی هستند که مسئولانه و شرم‌سارانه از دورویی دیپلماسی غرب ابراز برائت می‌کنند.
نکته جالب توجه اظهارات امیرعبداللهیان در گفت و گو با همتایان آلمانی و انگلیسی خود اما آنجاست که وی در هر دو این تماس‌ها، بر آمادگی ایران نسبت به هرگونه ماجراجویی جدید صهیونیست‌ها تأکید کرده است. وزیر امور خارجه چه در تماس با کامرون و چه فایون، تصریح کرد که «در صورتی که رژیم اسرائیل به دنبال ماجراجویی باشد، پاسخ بعدی ما، فوری، قوی‌تر و گسترده تر خواهد بود».
جستجو
آرشیو تاریخی