ارتش سرّی پهپادها


گروه سیاسی/ قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، این‌بار از سوی دیگر بازوی نظامی آن، ارتش جمهوری اسلامی ایران به رخ کشیده شد. روز گذشته سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و امیر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش از یکی از پایگاه‌های سری و زیرزمینی پهپادی این فرماندهی بازدید و از آن رونمایی کردند. نام این شهر سری و زیرزمینی پهپادی «پایگاه پهپادی راهبردی 313» است.
براساس تصاویر منتشر شده، انبوهی از پهپادهای ارتش در این تونل‌های مسلح و مجهز زیرزمینی آماده عملیات هستند. این پهپادها در انواع مختلف، با توان‌های متنوع پروازی و دفاعی هستند که با موشک‌ها و بمب‌های متنوع و به روز، مانند موشک‌های کروز هواپایه مجهز شده‌اند. به این ترتیب می‌توان تجهیزات رونمایی شده در روز گذشته را (اعم از تونل‌ها و تجهیزات پهپادی) به یک پله ارتقای توان نظامی و دفاعی ایران تعبیر کرد. به عبارت دیگر، درحالی که اکثر قریب به اتفاق کشورهای همسایه برای تأمین نیازهای نظامی خود به کشورها و قدرت‌های دیگر وابسته هستند، ایران در یک رویش درونی، به قدرت برتر پهپادی منطقه تبدیل شده است. این پیامی است که قطعاً دوستان، دشمنان و ناظران بیرونی دریافت کرده‌اند. بویژه اینکه وقتی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده کل ارتش، برای بازدید از این تونل‌ها از خودرو استفاده کرده‌اند، می‌توان گفت نه صرفاً با یک یا چند تونل، بلکه با یک شهر پهپادی زیرزمینی روبه‌رو هستیم. اما این تنها شهر پهپادی زیرزمینی نیست که جمهوری اسلامی ایران در اختیار دارد یا از آن رونمایی کرده است. اسفندماه سال گذشته نیز سپاه پاسداران دو پایگاه موشکی و پهپادی نیروی هوافضا را رونمایی و وارد چرخه عملیاتی کرد. این پایگاه‌های تونلی که در دل کوه‌های مرتفع ساخته شده بودند، محل نگهداری سامانه‌های موشکی زمین به زمین با تجهیزات پیشرفته و نیز پهپاد‌های تهاجمی نفوذپذیر در شبکه‌های راداری و پدافندی دشمن بودند. پیش از این سپاه پاسداران از شهرهای زیرزمینی موشکی خود رونمایی کرده بود، اما آنچه در اسفند سال گذشته ویژه بود، رونمایی از تونل‌های زیرزمینی مملو از پهپادهای تهاجمی بود که برای نخستین بار مطرح می‌شد.
محصول امروز حاصل برنامه‌ریزی دقیق در گذشته
رونمایی از این پایگاه پهپادی راهبردی، نشان‌دهنده تحول و به روزرسانی‌های مستمر در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است، نیروهایی که با رصد مداوم تحولات نظامی جهان و نیز تحلیل تغییرات جنگ‌ها، خود را برای دفاع در بالاترین سطح مجهز و به روز نگه می‌دارند. کما اینکه امروز در جنگ‌های متعدد جهان، از اوکراین و سوریه تا دیگر نقاط، نقش تعیین کننده پهپادها اثبات شده است. رونمایی روز گذشته از پایگاه سری ارتش و نیز آنچه پیشتر از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی شد، نشان می‌دهد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دست‌کم از یک دهه پیش، تغییرات راهبردی در جنگ‌ها را رصد و خود را تقویت و تجهیز کرده‌اند.
این امر بویژه برای ارتش جمهوری اسلامی ایران اهمیتی ویژه دارد. این نیرو در سال‌های گذشته، در حوزه دفاعی و پدافند هوایی پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشت که اکنون با افزایش و تنوع توان پهپادی آن، مشخص می‌شود که ارتش در حوزه‌های نوین رزم نیز تحولات تعیین کننده‌ای را پشت سر گذاشته است. این نکته‌ای است که روز گذشته از سوی سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز بر آن تأکید شد.
دشمن را خواب فرض نمی‌کنیم
سرلشکر باقری، پس از بازدید از پایگاه پهپادی راهبردی 313 در جمع فرماندهان و فعالان عرصه طراحی و تولید پهپادهای ارتش، با بیان اینکه پهپادها روز به روز جایگاه بالاتری در میان تجهیزات و روش‌های نبرد پیدا می‌کنند، اظهارکرد: امروز برای من یک روز فوق‌العاده ارزشمند و استثنایی است که چنین قدرت قابل توجهی در حوزه پهپادی را در ارتش جمهوری اسلامی ایران و در یکی از پایگاه‌های زیرزمینی و امن عملیاتی پهپاد، آن هم در سطح راهبردی مشاهده کردم.
به گزارش ایرنا، وی با اشاره به اینکه آنچه در نبردهای سال‌های اخیر در قفقاز، اوکراین و جاهای دیگر می‌بینیم و قبل‌تر در مقابله با تروریست‌ها در سوریه و عراق تجربه شد، بیانگر جایگاه استثنایی و درحال رشد پهپادها است، افزود: ارتش با درک دقیق نیاز نبردهای آینده با استفاده از روش‌ها و تجهیزات جدید وارد صحنه و عرصه متحول امروز و آینده شده است و خوشبختانه امروز در عرصه پهپادی این توانمندی را در ارتش دیدیم.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با قدردانی از فرماندهان ارتش و نیز صنعت دفاعی برای طراحی و ساخت پهپادها و تسلیحات دفاعی مورد نیاز کشور، تصریح کرد: ما در هر موردی باید صحنه نبرد محتمل را با بازی جنگ هوشمندانه، دقیق و بی‌طرفانه نه تبلیغاتی و جانبدارانه بررسی کنیم و اگر به این نتیجه رسیدیم که نیاز به تحولاتی داریم، شجاعانه وارد شویم و تلاش کنیم و این تحول را برای بازدارندگی در مقابل دشمن ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه پهپادهای این پایگاه راهبردی، می‌تواند چنین نقشی را به خوبی ایفا کند، تأکید کرد: ما هیچ‌وقت تهدید را کوچک نمی‌گیریم، دشمن را خواب فرض نمی‌کنیم، چشمانمان باز است و دائماً هوشیار و مراقب هستیم.
 ارتقای توان پهپادی توقف‌پذیر نیست
 امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش با اشاره به اینکه این امکانات در راستای تدابیر فرمانده معظم کل قوا و سیاست‌های ابلاغی ستاد کل نیروهای مسلح ایجاد شد تا بتوانیم در مقابل تهدیدهای احتمالی، وظیفه خود را در دفاع از استقلال، نظام جمهوری اسلامی و حدود و ثغور کشورمان به خوبی انجام دهیم، اظهارکرد: بزرگترین دستاورد ما این است که به هیچ کجا وابسته نیستیم و همه آن چیزی را که برای دفاع از کشور و انجام مأموریت نیاز داریم خودمان فراهم می‌کنیم و به هیچ وجه ارتقای توان رزمی از جمله ارتقای توان پهپادی توقف‌پذیر نیست.
وی با بیان اینکه اکنون انواع پهپادها در نیروهای مسلح از جمله در ارتش مشغول انجام مأموریت هستند، افزود: از پهپادهای کوچک تا بزرگترین آنها که «کمان 22» نام دارد اینها هرکدام مأموریت‌ متنوعی دارند. برای مأموریت‌های محلی، تاکتیکی و راهبردی، ما به انواع پهپادهای شناسایی، رزمی، انهدامی، اسکرامبل و... نیاز داریم که مأموریت‌ها را بتوانند انجام دهند.
امیر سرلشکر موسوی اظهارکرد: نیاز به تقویت پهپاد دورپرواز با مداومت پروازی بالا و توان حمل بالای مهمات برای زدن اهداف راهبردی، باعث شد که ارتقای قابلیت پهپادهای موجود و تجهیز به انواع موشک‌ها و بمب‌ها با بردهای مختلف را در دستور کار خود قرار دهیم و با کمک جوانان با انگیزه، متعهد و متخصص مسیر خوداتکایی را با طراحی و تولید انبوه پهپادها ادامه خواهیم داد.
رونمایی از پهپاد و موشک کروز «حیدر»
آنچه روز گذشته رونمایی شد، صرفاً پایگاه پهپادی راهبردی نبود، بلکه جدیدترین دستاوردهای دفاعی هم رونمایی شد. به گزارش ایرنا، نخستین دستاورد موشک کروز حیدر-۱ است که قابل حمل از سوی پهپاد کمان۲۲ نهاجا و فطرس معرفی شده است. بر اساس اطلاعات اعلام شده، این موشک ۲۰۰ کیلومتر برد دارد و سرعت آن در لحظه اصابت به هدف، ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت است. حیدر۱ اولین موشک کروزی است که قابلیت شلیک از پهپاد را دارد. دومین دستاورد، پهپاد کروز حیدر۲ است که یک پهپاد محمول بر بالگرد است و پیش از این نیز تصاویری از آن که روی بالگرد ۲۱۴ هوانیروز نصب شده بود، منتشر شده است.
علاوه بر اینها، در این پایگاه، بیش از 100 فروند پهپادهای کمان۲۲، کمان۱۲، ابابیل۵، مهاجر۶، فطرس و کرار، مجهز به انواع مهمات، بمب‌ها، موشک‌های رهگیر و هوا به سطح و راکت‌های بومی استقرار یافته‌اند. در این پایگاه همچنین پهپادهای انهدامی آرش و ضد رادار امید و انواع پهپادهای رزمی با بمب بالدار بالابان، موشک‌های شفق، قائم و الماس آماده اجرای هرگونه مأموریت در مرزها و فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران هستند. مداومت پروازی طولانی مدت، ارتفاع بالا، عمق عملیاتی قابل ملاحظه، قابلیت حمل انواع تسلیحات ضد هوایی و ضد سطحی نقطه زن و دورایستا، توان بالای حمل سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات و جنگ الکترونیک، برخورداری از سامانه‌های خودمراقبتی، ناوبری و ارتباط امن از ویژگی‌ پهپادهای آماده عملیات پایگاه راهبردی ۳۱۳ ارتش است. به این ترتیب با عملیاتی شدن این پایگاه سری، در کنار سایر توان پهپادی ایران در ارتش و سپاه پاسداران، جمهوری اسلامی ایران به قدرت برتر پهپادی در منطقه تبدیل شده است.

عکس‌ها: روابط‌عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7919/1/614821/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها