تعداد شهدای محیطبان به 156 نفر رسید

دو جان، فدای حیات‌وحش دره بوانات شد


زهره توکلی
خبرنگار
شکارچیان غیرمجاز با اسلحه شکاری محیطبان محمد فرهمند و دو همیار محیط‌‌زیست استان فارس را به گلوله بستند. در این حادثه تلخ محمد فرهمند و رضا بهرام جان خود را از دست دادند و تن مجروح علی اسدی به بیمارستان منتقل شد. شکارچیان غیرمجاز پیش از آنکه  زندگی شهید فرهمند را بگیرند و شمار شهدای محیط‌بان کشور را به 156نفر برسانند جان یک قوچ در پناهگاه حیات‌وحش دره‌باغ بوانات را هم گرفتند.
 سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور درخصوص چگونگی وقوع این حادثه در باغ بوانات استان فارس در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: یک محیطبان و 2همیار محیطبان پناهگاه حیات‌وحش دره‌باغ در شهرستان بوانات استان فارس عصر روز جمعه طبق معمول در حال گشتزنی و مأموریت بودند که متوجه حضور شکارچیان غیرمجاز در این منطقه می‌شوند لذا برای دستگیری آنها اقدام می‌کنند که متأسفانه شکارچیان غیرمجاز که مسلح هم بودند، به‌صورت ناگهانی و ناجوانمردانه اقدام به شلیک می‌کنند در صورتی که محیط‌بان سلاح داشته اما احتمالاً به علت اصابت تیر به بدنش، فرصتی برای استفاده نداشته است. این درگیری موجب شد یک محیط‌بان و یک همیار محیط‌زیست به شهادت برسند و همیار دیگر مجروح شود.
وی با بیان اینکه دیگر همیار این محیطبان که در این حادثه از ناحیه کتف مجروح شده  برای انجام اقدامات درمانی به بیمارستان آباده منتقل شده است، ادامه داد: خوشبختانه خطر جانی درخصوص این همیار رفع شده و تحت درمان است.
سرهنگ محبت‌خانی، تعداد شکارچیان غیرمجاز دخیل در این حادثه را 2نفر اعلام کرد و افزود: شکارچیان پس از وقوع این حادثه از منطقه متواری شده‌اند.
فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور اظهار داشت: برای این حادثه پرونده قضایی تشکیل شده و در حال پیگیری است. وی تصریح کرد: دادستان محل و حوزه قضایی این منطقه در خصوص این حادثه ورود کرده‌اند و در حال پیگیری این پرونده هستند. همچنین نیروی انتظامی محل و حوزه‌های امنیتی شهرستان بوانات نیز در حال پیگیری این حادثه با هدف شناسایی و دستگیری این شکارچیان هستند.
محبت‌خانی با تأکید بر اینکه شکارچیان غیرمجاز هنوز شناسایی نشده‌اند، تصریح کرد: مظنونانی در این حادثه وجود دارند اما پیگیری‌های لازم برای شناسایی قطعی آنها در حال انجام است.
وی درباره نوع اسلحه و وضعیت داشتن یا نداشتن مجوز آن اظهار داشت: شکارچیان غیرمجاز متواری شده‌اند. شکار نیز در تمام کشور ممنوع است و هیچ‌گونه مجوزی برای شکار در تمام نقاط کشور صادر نمی‌شود، به همین دلیل ابتدا باید شناسایی و دستگیرشوند و سلاح‌های آنها توقیف شود تا وضعیت مجوز سلاح‌هایشان نیز مورد بررسی قرار گیرد. محبت‌خانی اضافه کرد: با توجه به مشاهده 2پوکه به جا مانده در صحنه حادثه، سلاح آنها اسلحه شکاری از نوع 270 بوده است که در این ماجرا یک قوچ را نیز شکار کرده و با خود برده‌اند. وی اظهار داشت: از مردم محلی منطقه‌ای که در آن حادثه اتفاق افتاده است درخواست داریم اگر اطلاع دارند این شکارچیان غیرمجاز چه افرادی بودند با دستگاه قضایی شهرستان بوانات همکاری‌های لازم را داشته باشند تا بتوانیم هرچه زودتر نسبت به شناسایی و دستگیری آنها اقدام کنیم.
محبت‌خانی که در زمان این گفت‌و‌گو در مسیر سفر به استان فارس برای بررسی و پیگیری این حادثه بود، افزود: آقای سجاد جلالی، مدیردفتر حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور نیز همان روز حادثه برای پیگیری این اتفاق، در این استان حضور یافتند.
احمد رستگار، مسئول اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بوانات نیز در این باره گفت: این درگیری ساعت 40 و 18 دقیقه روز جمعه ۶خرداد ماه جاری بین متخلفان شکار و محیطبانان و نیروهای مردمی اتفاق افتاد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز فارس نیز از صدور دستور قضایی ‌و آغاز تحقیقات پلیسی در راستای شناسایی و دستگیری قاتلان محیطبانان در بوانات از ساعات اولیه وقوع حادثه خبر داد.
سیدمصطفی بحرینی تأکید کرد: برخورد قاطعانه و بدون اغماض با ضاربان متواری در دستور کار دستگاه قضایی قرار دارد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7919/1/614817/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها