گزارش «ایران» از همزمانی واردات محموله‌های جدید واکسن و سرعت بالای واکسیناسیون در کشور

واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال این هفته آغاز می‌شود


پرستو رفیعی / جدیدترین محموله واکسن کرونا شامل ۳۰۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک‌وی روسی و ۱۵۰ هزار دوز آسترازنکا وارد کشور شده است. این جدای از ۵ میلیون دوز واکسنی است که روز پنجشنبه در فرودگاه امام خمینی(ره) تحویل وزارت بهداشت شد. آن‌طور که کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمرمی گوید این سومین محموله سنگین واکسن کرونا است و از اردیبهشت امسال تاکنون ۳۵ میلیون و ۳۹۰ هزار دوز واکسن توسط جمعیت هلال احمر وارد کشور شده است. سیل محموله‌های واکسن به کشور در طی دوهفته با مدیریت و پیگیری شبانه روزی مسئولان دولت سیزدهم سبب شده روزهای بهتری برای واکسیناسیون و دستیابی به ایمنی در برابر ویروس کرونا و انواع جهش یافته آن رقم زده شود این اقدامات با چنان سرعتی در حال انجام است که حالا دیگر نوبت واکسیناسیون در کشور به متولدین سال 63 و قبل از آن رسیده و در برخی از استان‌ها مانند همدان و قم برای تمام گروه‌های سنی بالای 18 سال واکسن تزریق می‌شود. علاوه بر آن، برای متولدین ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۳ که ساکن استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و هرمزگان هستند و پرونده بهداشت دارند، امکان ثبت‌نام و تزریق واکسن فراهم شده است.
 گزارش‌ها نشان می‌دهد مدیریت و نظارت بر روند واکسیناسیون در مقایسه با روزهای گذشته بهتر شده و رکوردها هر روز در حال شکسته شدن است. به گونه‌ای که به گفته وزیر بهداشت، از ابتدا پنج میلیون دوز واکسن کرونا تا تیرماه سال‌جاری تزریق شده بود اما در یک و نیم ماه گذشته با تزریق ۳۵ میلیون دوز این آمار در کشور به ۴۱ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۴۶۰ دوز رسید. این درحالی است که رکورد جهانی تزریق واکسیناسیون نیز در ایران شکسته شده است.
استان تهران به ۷ میلیون دوز واکسن نیاز دارد
آمار‌ها نشان می‌دهد واردات واکسن در یک ماه گذشته بیش از ۲ برابر مجموع واکسن‌های ماه‌های قبل بوده است و در پایتخت نیز پروسه واکسیناسیون با سرعت و به‌صورت سه شیفته در حال انجام است. علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا استان تهران نیز درباره برنامه ۱۰ روزه پوشش واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال در تهران می‌گوید: با ۷ میلیون دوز که ۶ میلیون آن مربوط به دوز اول است، این برنامه انجام خواهد شد و اگر بخواهیم کل واکسیناسیون تهران را انجام دهیم به ۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز داریم و تا روز گذشته هفت میلیون و ۱۲۵ هزار واکسن در تهران تزریق شده، یعنی ما به ۱۳ میلیون واکسن دیگر برای پوشش کامل دو دوز تهران نیازمندیم. او تأکید می‌کند که برای واکسیناسیون در این ۱۰ روز ۱۳ میلیون واکسن مورد نیاز نیست و با ۷ میلیون دوز که شش میلیون آن مربوط به دوز اول است، این کار انجام خواهد شد. وی همچنین از بستری یک هزار و ۵۰ بیمار جدید در بیمارستان‌ها، بستری ۱۴۳ بیمار جدید در بخش ویژه خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: اکنون یک هزار و ۷۰۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و این آمار نیز روبه کاهش است. به گفته زالی درحال حاضر بیش از ۲۱٠ مرکز تجمیعی و غیر تجمیعی در تهران راه‌اندازی شده و به‌صورت دو شیفته و سه شیفته در حال خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی هستند. اما از آنجایی که حفظ سلامتی مردم در هنگام تزریق واکسن جزو اولویت‌های ستاد مقابله با کرونا است به همین منظور بیشتر مراکز واکسیناسیون پایتخت به‌صورت دو شیفته در شیفت صبح و بعدازظهر فعالیت می‌کنند. هرچند برای تسریع فرایند واکسیناسیون تهران باید در روزهای آتی حداقل ۹۵ مرکز واکسیناسیون دیگر راه‌اندازی شود.
راه‌اندازی ۵ مرکز تولید واکسن در کشور
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در سفر به همدان از راه‌اندازی 5 مرکز تولید واکسن در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید که این امر به شتاب گرفتن روند واکسیناسیون در کشورو بی‌نیازی از واردات واکسن کمک می‌کند. او درباره بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس هم می‌گوید: تعطیلی مراکز علمی و مدارس ضربه شدیدی به حوزه آموزش وارد کرد بنابراین باید زمینه بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس از سوی دانشگاه علوم پزشکی فراهم شود. عین‌اللهی با اشاره به اینکه واکسیناسیون کودکان ۷ تا ۱۸ سال از ۲ هفته آینده شروع می‌شود می‌افزاید : مدارس در صورت واکسینه شدن تمام دانش‌آموزان و والدین آنها بازگشایی می‌شود.
جمعیت 10 میلیونی بالای 18 سال در پایتخت
به‌گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران بیش از ۶۰ درصد از ابتلا به بیماری کرونا، در کشور، در تهران به روز می کند و منتشر و جابه‌جا می‌شود، این کلانشهر باید مورد توجه قرار گیرد تا از این طریق بتوان از انتشار و جابه‌جایی ویروس جلوگیری و در نهایت بیماری را کنترل کرد. دکتر حسین قناعتی بر این باور است تهران به مرکز گسترش کرونا در کشور تبدیل شده است و اگر شیوع این بیماری در این کلانشهر کنترل شود در حد قابل قبولی می‌توان بیماری را مهار کرد. از این‌رو تمهیدات و برنامه‌های جدیدی در دستور کار قرار گرفته است. به گفته استاندار تهران مقرر شده است تا روند واکسیناسیون از روز سه‌شنبه در استان تهران بیش از گذشته سرعت گیرد به‌طوری‌که از روز سه‌شنبه و ظرف ۱۰ روز واکسیناسیون برای افراد بالای ۱۸ سال انجام خواهد شد و همه افراد هدف، دوز اول واکسن را دریافت می‌کنند و قطعاً تزریق دوز اول و دوم به موازات هم انجام می‌شود.همچنین محسنی بندپی تأکید کرده است که ۱۰ میلیون و ۶۸۲ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال در استان داریم و علاوه بر افزایش واکسیناسیون در مراکز تجمیعی، شرکت‌هایی مثل ایران‌خودرو و سایپا اعلام آمادگی کردند که روزانه ۱۰ هزار واکسن به افرادی غیر از جامعه هدف خودشان تزریق کنند.
نوبت‌دهی هوشمند دوز دوم واکسن کرونا راه‌اندازی شد
نوبت دهی هوشمند یکی از راهکارهای اثربخشی است که می‌تواند مانع ازدحام و سردرگمی شهروندان در مراکز واکسیناسیون شود. چراکه این روزها همه انواع واکسن در یک مرکز وجود ندارد و برخی برای تزریق دوز دوم باید به مراکز متعددی مراجعه کنند.
مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت برای رفع این مشکل سامانه نوبت‌دهی هوشمند دوز دوم واکسن کرونا را راه‌اندازی کرده است. به این ترتیب افرادی که دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند می‌توانند از یک هفته قبل از تاریخ اعلام شده برای دریافت دوز دوم، از طریق سامانه salamat.gov.ir محل، تاریخ و ساعت دریافت دوز دوم خود را انتخاب کنند. این سامانه براساس نوع واکسن دوز اول تزریق شده به هر فرد، مراکزی را نمایش می‌دهد که امکان تزریق دوز دوم همان واکسن را دارند. بدین ترتیب از معطلی و ازدحام مراجعه‌کنندگان در پایگاه‌های واکسیناسیون برای تزریق دوز دوم جلوگیری خواهد شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7727/1/587131/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها