ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای
پوتین: ورود ایران به سازمان شانگهای به افزایش اقتدار بینالمللی این سازمان کمک خواهد کرد
گرو سیاسی/ روز گذشته 26 شهریورماه سرانجام بعد از سالها تلاش دیپلماتیک، ایران در پایان بیستویکمین نشست سران «سازمان همکاریهای شانگهای» بهعنوان عضو دائم این سازمان همکاریهای اقتصادی پذیرفته شد و رهبران ۸ کشور عضو اصلی، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام کردند تا از این پس ایران بهعنوان عضو اصلی شانگهای با سایر کشورهای عضو همکاری و تعامل داشته باشد. این اتفاق در حالی روی داد که حضورآیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در تاجیکستان بهعنوان میزبان این اجلاس، نخستین سفر خارجی او به شمار میآمد. نشستی که با پذیرش درخواست عضویت دائم ایران همراه شد و سبب شد نخستین عضویت کشورمان در یک سازمان منطقهای پس از چندین دهه رقم بخورد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که همراه رئیس جمهوری کشورمان به تاجیکستان سفر کرده است در توئیتی ضمن اعلام این خبر افزوده که این عضویت راهبردی تأثیر مهمی بر روند همکاریهای همه جانبه ایران در راستای سیاست همسایگی و آسیامحور دارد. در اجلاس اخیر سران سازمان همکاری شانگهای که از روز پنجشنبه آغاز شد، علاوه بر رئیس جمهوری تاجیکستان بهعنوان کشور میزبان، سران قرقیزستان، قزاقستان، بلاروس، پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز حضور یافتند و رؤسای جمهوری روسیه، چین، هند و مغولستان نیز بهصورت مجازی در این نشست شرکت کردند. «نارندا مودی» نخستوزیر هند با استقبال از عضویت ایران در شانگهای اعلام کرد: «هند خواهان روابط تجاری نزدیکتر با آسیای مرکزی از طریق بندر چابهار در ایران است. سرمایهگذاری هند در بندر چابهار ایران برگرفته از این هدف است. اگر منطقه میخواهد از سوختهای فسیلی یا تجارت میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بهرهمند شود، ما باید بر ارتباطات تأکید بیشتری بکنیم. هند متعهد به افزایش ارتباط خود با آسیای مرکزی است. ما معتقدیم ملتهای محصور در خشکی در آسیای میانه میتوانند از اتصال به بازار بزرگ هند نفع زیادی ببرند».
«ولادیمیر پوتین»، رئیسجمهوری روسیه هم گفت: همه ما اهمیت زیادی برای همکاری سازمان همکاری شانگهای با کشورهایی قائل هستیم که به دنبال برقراری گفتمان آزاد و برابر با سازمان ما بوده و امکان ملحق شدن به فعالیتهای آن را در نظر دارند. در این زمینه، روسیه از تصمیم آغاز کردن روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت میکند که برای تأیید به شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اعلام شده است.وی افزود: ما همیشه طرفدار مشارکت کامل ایران در فعالیت این سازمان بودهایم چون این کشور نقش مهمی در اوراسیا دارد و مدتهاست که همکاری ثمربخشی با سازمان همکاری شانگهای داشته است. ورود ایران بدون شک به افزایش اقتدار بینالمللی این سازمان کمک خواهد کرد.
رئیسجمهوری چین هم از دیگر کشورهایی بود که از پیوستن ایران به شانگهای استقبال کرد. «شی جی پینگ» همچنین تصریح کرد که هرگونه موانع در تجارت و فناوری باید برداشته شود و این فرصتها در اختیار همه قرار گیرد و اعضا اجازه ندهند کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مورد حمله کشورهای دیگر قرار گیرند.
پیشتر ایران در سال ۲۰۰۵ به همراه هند و پاکستان به عضویت ناظر سازمان شانگهای پذیرفته شد و در حالی که هند و پاکستان از سال ۲۰۱۷ به عضویت دائم این سازمان درآمدند ولی درخواست ایران برای عضویت دائم مورد قبول قرار نگرفت تا همچنان در کنار مغولستان، افغانستان و بلاروس بهعنوان عضو ناظر با این سازمان همکاری کنند.
بعد از گذر سالها سرانجام در نشست اخیر سازمان شانگهای که دیروز جمعه به پایان رسید، درخواست عضویت دائم ایران مورد موافقت 8 کشور عضو دائم این سازمان از جمله هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان قرار گرفت.
سازمان منطقهای شانگهای که در سال ۲۰۰۱ توسط سران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تشکیل شد، اهدافی همچون ایجاد یک حلقه ارتباطی برای تعمیق همکاری مؤثر کشورهای عضو در زمینههای سیاسی، اقتصادی و تبادلات در موضوعات آموزش، انرژی، حملونقل، گردشگری و حفاظت از محیطزیست را دنبال میکند. علاوه بر همه اینها حفظ و تضمین صلح، امنیت و ثبات در منطقه و حرکت به سوی استقرار یک نظم سیاسی و اقتصادی جدید بینالمللی نیز از دیگر اهداف این سازمان به شمار میآید.
روند مرحله به مرحله پذیرش کامل
وزیر خارجه کشورمان پس از نشست سران سازمان همکاری شانگهای پذیرش عضویت دائمی ایران در این سازمان را دستاورد خیلی مهم دانست و گفت: مردم عزیزمان حتماً آثار آن را در برنامه اقتصادی دولت سیزدهم ملاحظه خواهند کرد البته روند عضویت دائم به گونهایاست که مرحله به مرحله گامهایی اتخاذ میشود که در هر مرحله یکی از حلقهها فعال میشود و در نهایت در یک پروسه حداکثر یک ساله تا یک سال و نیمه تمامی بخشهای مرتبط به عضویت دائمی ما به شبکه بزرگی که در میان کشورهای عضو شانگهای قرار دارد فعال بشوند. به گزارش ایسنا، وی افزود: این شروعی دقیق است اما به موازات آن جناب آقای رئیس جمهوری همان طور که در بخشهای مختلف خبری منتشر شد با سران کشورهای عضو شانگهای ملاقاتهای دوجانبه زیادی را داشتند. عمده ملاقاتهای ما حول محور همکاریهای اقتصادی و تجاری، همکاریهای گمرکی، ترانزیتی و انرژی میچرخید. در مواردی ما در این حوزهها دانشجویان زیادی هم داریم. بعضی از مشکلات دانشجویی و مشکلات تجار و بازرگانان که باید حل میشد مورد توجه قرار گرفت. به دلیل اینکه تعدادی از وزرای محترم همراه رئیس جمهوری هستند، ما بلافاصله بعد از هر ملاقات، ملاقاتهای دوجانبه وزرای همراه را با هیأتهای همتای خودشان ساماندهی کردیم.
«ولادیمیر پوتین»، رئیسجمهوری روسیه هم گفت: همه ما اهمیت زیادی برای همکاری سازمان همکاری شانگهای با کشورهایی قائل هستیم که به دنبال برقراری گفتمان آزاد و برابر با سازمان ما بوده و امکان ملحق شدن به فعالیتهای آن را در نظر دارند. در این زمینه، روسیه از تصمیم آغاز کردن روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای حمایت میکند که برای تأیید به شورای سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اعلام شده است.وی افزود: ما همیشه طرفدار مشارکت کامل ایران در فعالیت این سازمان بودهایم چون این کشور نقش مهمی در اوراسیا دارد و مدتهاست که همکاری ثمربخشی با سازمان همکاری شانگهای داشته است. ورود ایران بدون شک به افزایش اقتدار بینالمللی این سازمان کمک خواهد کرد.
رئیسجمهوری چین هم از دیگر کشورهایی بود که از پیوستن ایران به شانگهای استقبال کرد. «شی جی پینگ» همچنین تصریح کرد که هرگونه موانع در تجارت و فناوری باید برداشته شود و این فرصتها در اختیار همه قرار گیرد و اعضا اجازه ندهند کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مورد حمله کشورهای دیگر قرار گیرند.
پیشتر ایران در سال ۲۰۰۵ به همراه هند و پاکستان به عضویت ناظر سازمان شانگهای پذیرفته شد و در حالی که هند و پاکستان از سال ۲۰۱۷ به عضویت دائم این سازمان درآمدند ولی درخواست ایران برای عضویت دائم مورد قبول قرار نگرفت تا همچنان در کنار مغولستان، افغانستان و بلاروس بهعنوان عضو ناظر با این سازمان همکاری کنند.
بعد از گذر سالها سرانجام در نشست اخیر سازمان شانگهای که دیروز جمعه به پایان رسید، درخواست عضویت دائم ایران مورد موافقت 8 کشور عضو دائم این سازمان از جمله هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان قرار گرفت.
سازمان منطقهای شانگهای که در سال ۲۰۰۱ توسط سران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تشکیل شد، اهدافی همچون ایجاد یک حلقه ارتباطی برای تعمیق همکاری مؤثر کشورهای عضو در زمینههای سیاسی، اقتصادی و تبادلات در موضوعات آموزش، انرژی، حملونقل، گردشگری و حفاظت از محیطزیست را دنبال میکند. علاوه بر همه اینها حفظ و تضمین صلح، امنیت و ثبات در منطقه و حرکت به سوی استقرار یک نظم سیاسی و اقتصادی جدید بینالمللی نیز از دیگر اهداف این سازمان به شمار میآید.
روند مرحله به مرحله پذیرش کامل
وزیر خارجه کشورمان پس از نشست سران سازمان همکاری شانگهای پذیرش عضویت دائمی ایران در این سازمان را دستاورد خیلی مهم دانست و گفت: مردم عزیزمان حتماً آثار آن را در برنامه اقتصادی دولت سیزدهم ملاحظه خواهند کرد البته روند عضویت دائم به گونهایاست که مرحله به مرحله گامهایی اتخاذ میشود که در هر مرحله یکی از حلقهها فعال میشود و در نهایت در یک پروسه حداکثر یک ساله تا یک سال و نیمه تمامی بخشهای مرتبط به عضویت دائمی ما به شبکه بزرگی که در میان کشورهای عضو شانگهای قرار دارد فعال بشوند. به گزارش ایسنا، وی افزود: این شروعی دقیق است اما به موازات آن جناب آقای رئیس جمهوری همان طور که در بخشهای مختلف خبری منتشر شد با سران کشورهای عضو شانگهای ملاقاتهای دوجانبه زیادی را داشتند. عمده ملاقاتهای ما حول محور همکاریهای اقتصادی و تجاری، همکاریهای گمرکی، ترانزیتی و انرژی میچرخید. در مواردی ما در این حوزهها دانشجویان زیادی هم داریم. بعضی از مشکلات دانشجویی و مشکلات تجار و بازرگانان که باید حل میشد مورد توجه قرار گرفت. به دلیل اینکه تعدادی از وزرای محترم همراه رئیس جمهوری هستند، ما بلافاصله بعد از هر ملاقات، ملاقاتهای دوجانبه وزرای همراه را با هیأتهای همتای خودشان ساماندهی کردیم.
رایزنیهای دوجانبه رئیسی در حاشیه اجلاس شانگهای
رئیسجمهوری کشورمان در حاشیه حضور در اجلاس سازمان همکاریهای شانگهای در دیدارهای دوجانبه با سران دیگر کشورهای عضو حاضر در دوشنبه گفتوگو و رایزنی کرد.
بهگزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله سیدابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه در دیدار با «شوکت میرزایف» رئیسجمهوری ازبکستان گفت: فعال شدن کمیسیون مشترک همکاریها و مشارکت فعالان بخش خصوصی میتواند نقش مؤثری در گسترش روابط و تعاملات اقتصادی دو کشور ایفا کند.
رئیسی با تبریک ریاست ازبکستان بر دوره آتی سازمان همکاری شانگهای خطاب به همتای ازبک خود گفت: معتقدم نگاه مثبت و سازنده جنابعالی میتواند برای منطقه و کشورهای عضو سازمان شانگهای برکات و ثمرات زیادی به همراه داشته باشد.رئیسجمهوری ازبکستان هم در این دیدار که در محل اقامت آیتالله رئیسی انجام شد، با بیان اینکه دو کشور در عرصه روابط سیاسی حسن تفاهم دارند و سوابق تاریخی مشترک دو کشور میتواند نقش مهمی در تسهیل گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی فیمابین داشته باشد، گفت: ازبکستان بهدنبال یک نقشه راه عملیاتی برای گسترش روابط اقتصادی با ایران بویژه در عرصه حملونقل و هر چه فعالتر کردن کریدور ارتباطی شمال-جنوب با محوریت بندر چابهار است.
رئیس جمهوری کشورمان همچنین بعدازظهر پنجشنبه در دیدار با عمران خان نخستوزیر پاکستان با تأکید بر عزم ایران برای توسعه همکاریها با همسایگان و بخصوص پاکستان گفت: نباید اجازه دهیم فتنه گری و شیطنت بیگانگان این روابط خوب را تحت تأثیر قرار دهد.
وی در ادامه با قبول درخواست عمران خان برای برگزاری نشست مشترک درباره تحولات افغانستان، خروج نیروهای امریکایی را فرصتی تاریخی برای شکلگیری حکومتی مردمی در افغانستان و برقراری آرامش در این کشور و منطقه دانست و افزود: کلید حل مشکلات افغانستان، تشکیل حکومت فراگیر و جلوگیری از مداخلات بیگانگان در امور این کشور است.نخستوزیر پاکستان نیز در این دیدار با قدردانی از مواضع سازنده کشورمان، گفت: بهدنبال گسترش همهجانبه روابط خود بویژه در زمینه حملونقل با ایران هستیم و معتقدیم ارتقای سطح همکاریهای دو کشور تأثیرات مثبت منطقهای و جهانی خواهد داشت. عمران خان تصریح کرد: ایران و پاکستان باید برای عبور موفق افغانستان از مرحله دولتسازی و تشکیل حکومت فراگیر با یکدیگر همکاری و تعامل نزدیک داشته باشند.
رئیسی در ادامه این دیدارهای دوجانبه و در دیدار با «الکساندر لوکاشنکو» رئیسجمهوری بلاروس سطح روابط اقتصادی دو کشور را راضی کننده ندانست و با تأکید بر ضرورت تکمیل هر چه سریعتر پروژههای مشترک دو کشور گفت: اولویت دولت من اقتصادی است و بهدنبال توسعه مناسبات اقتصادی در منطقه هستم و به وزرای اقتصادی و فنی دستور دادهام پیگیر اجرای توافقهای مشترک باشند. لوکاشنکو هم در این دیدار تحریم را سیاستی شکست خورده ارزیابی کرد و با تأکید بر علاقهمندیاش به گسترش روابط و همکاریهای اقتصادی با ایران، گفت: نیاز داریم کارگروه مشترکی تشکیل شود تا علاوه بر تسریع در تکمیل پروژههای مشترک نقشه راه عملیاتی ارتقای سطح روابط دو کشور را تدوین کند. رئیسجمهوری کشورمان در دیدار با «قاسم توقایف» رئیسجمهوری قزاقستان نیز با بیان اینکه ایران و قزاقستان ظرفیتهای متنوع و متعدد اقتصادی برای ارتقای سطح تعاملات و همکاریهای مشترک دارند، گفت: کارگروههای مشترک میتوانند این ظرفیتها را در قالب روابط راهبردی در بخشهای مختلف شناسایی و عملیاتی کنند. رئیسجمهوری قزاقستان نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش علاقهمند به تقویت روابط و تعاملات خود بویژه در عرصه اقتصادی با ایران است، اظهارداشت: خطوط ارتباطی و ترانزیتی با محوریت بندر چابهار میتواند محور توسعه روابط اقتصادی بین ایران و کشورهای آسیای میانه باشد.
آیتالله رئیسی صبح دیروز هم در دیدار با «نیکول پاشینیان» نخستوزیر ارمنستان با تأکید بر گسترش همکاریهای اقتصادی دو کشور به توانمندی صنعتی و بخش خصوصی ایران برای تأمین کالا و خدمات مورد نیاز ارمنستان اشاره و تصریح کرد: کارگروههای تخصصی باید بر اساس یک جدول زمانی توافقها و همکاریهای اقتصادی را پیش برده و مشکلات و موانع احتمالی در عملیاتی شدن این توافقها را برطرف کنند.نخستوزیر ارمنستان نیز ضمن استقبال از پیشنهاد رئیسی برای فعالتر شدن کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور، تأکید کرد: به وزرای مربوطه دستور میدهم موانع اجرای توافقهای گذشته ایران و ارمنستان را برطرف کنند.
آیتالله رئیسی همچنین در دیدار «قربانقلی بردی محمداف» رئیسجمهوری ترکمنستان گفت: برگزاری منظم جلسات کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی میتواند محرک مؤثری برای گسترش مناسبات ایران و ترکمنستان باشد. تبادل انرژی و افزایش حجم مبادلات و ترانزیت کالا بین دو کشور از جمله زمینههای مستعد برای تقویت همکاریهای ایران و ترکمنستان است. در این دیدار دو رئیسجمهوری درباره حل مسأله گاز با یکدیگر توافق کردند. رئیسجمهوری ترکمنستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از روابط دوستانه کشورش با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: فعالتر کردن ظرفیتهای ترانزیتی بین ایران و ترکمنستان نقش قابل توجهی در ارتقای سطح تعاملات اقتصادی و تجاری بین دو کشور خواهد داشت.
راه حل مسائل افغانستان تنها از طریق گفتوگو بین افغانها امکانپذیر است
رئیسجمهوری با بیان اینکه حضور امریکا در افغانستان دستاوردی جز افزایش بیثباتی، رشد تروریسم، افزایش تولید مواد مخدر، گسترش جرم و جنایت، نابودی زیرساختهای اقتصادی، رنج و درد و هزاران داغ برای خانوادههای مظلوم افغانستان نداشته است، گفت: سقوط پرشتاب دولت افغانستان بخوبی نشان داد ساختارهایی که امریکا در این کشور ایجاد کرد سخت سست بنیان است. رئیسجمهوری کشورمان ظهر جمعه طی سخنانی در اجلاس پیمان امنیت جمعی افغانستان که در حاشیه نشست سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای برگزار شد، اظهار داشت: تاریخ افغانستان درس بزرگی درباره مقاومت مردم این کشوردر برابر حضور دخالت خارجی به ما میدهد، مردم افغانستان ثابت کردند که نمیپذیرند کشوری خارجی سرنوشت آنها را رقم بزند.به گزارش ایسنا، آیتالله رئیسی تأکید کرد: ما معتقدیم زمانی صلح در افغانستان پایدار خواهد شد که دولت و ارکان حاکمیت بازتاب دهنده ترکیب جامعه افغانستانی باشد و تمامی اقوام و گروههای این کشور به طور واقعی احساس کنند شراکتی اثرگذار و متناسب با وزن خود در دولت دارند و حاکمیت مبتنی بر رأی و نظر مردم است. به گفته رئیسی جامعه جهانی بهطور عام و کشورهای منطقه بهطور خاص چهار مسئولیت مهم در قبال افغانستان دارند؛ بسیج تمامی امکانات کشورها در راستای حمایت و پشتیبانی از شکلگیری اجماع داخلی میان جریانهای مختلف افغان، ترغیب همه طرفها به بازگشت به میز مذاکره، دوم ارائه کمکهای سازمان یافته بشردوستانه به مردم افغانستان، سوم مدیریت مهاجران و آوارگان و چهارم پرهیز از رفتارهای یکجانبه و غیر سازنده.
زمینه سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور فراهم است
رئیسجمهوری کشورمان همچنین در پایان اولین روز سفر به تاجیکستان با جمعی از ایرانیان مقیم در این کشور دیدار کرد. او ایرانیان خارج از کشور را فرصت و ظرفیتی گرانبها در مسیر پیشرفت ایران اسلامی توصیف کرد و گفت: این ظرفیت میتواند در حوزههای مختلف نقش آفرین بوده و تبدیل به داراییهای ماندگاری برای کشور شود. دستگاههای مسئول باید زمینه لازم برای این مهم را در کشور تمهید کنند. رئیسجمهوری با تأکید بر اینکه همه دستگاههای مسئول باید برای تسهیل زمینه صادرات کالا و خدمات ایرانی تمام تلاش خود را به کار گیرند، گفت: در کنار تلاش برای تسهیل زمینه صادرات، باید مراقب بود کالای بیکیفیت و یا حتی کم کیفیت از ایران صادر نشود چرا که کالای ایرانی باید معرف دقت، سلامت کاری و توانمندی ایران باشد. او افزود: وزارت امور خارجه باید در شناسایی بازارهای هدف کالا و خدمات ایرانی فعال شود و مسیر رسیدن به آن را تسهیل کند. رئیس جمهوری، در ادامه سخنان خود تأکید کرد که دولت سیزدهم زمینه سرمایهگذاری ایرانیان در داخل کشور را به طرق مختلف از جمله تسهیل و تسریع صدور مجوزها فراهم کرده و از فعالیت شرکتهای ایرانی در خارج از کشور حمایت میکند.
بهگزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله سیدابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه در دیدار با «شوکت میرزایف» رئیسجمهوری ازبکستان گفت: فعال شدن کمیسیون مشترک همکاریها و مشارکت فعالان بخش خصوصی میتواند نقش مؤثری در گسترش روابط و تعاملات اقتصادی دو کشور ایفا کند.
رئیسی با تبریک ریاست ازبکستان بر دوره آتی سازمان همکاری شانگهای خطاب به همتای ازبک خود گفت: معتقدم نگاه مثبت و سازنده جنابعالی میتواند برای منطقه و کشورهای عضو سازمان شانگهای برکات و ثمرات زیادی به همراه داشته باشد.رئیسجمهوری ازبکستان هم در این دیدار که در محل اقامت آیتالله رئیسی انجام شد، با بیان اینکه دو کشور در عرصه روابط سیاسی حسن تفاهم دارند و سوابق تاریخی مشترک دو کشور میتواند نقش مهمی در تسهیل گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی فیمابین داشته باشد، گفت: ازبکستان بهدنبال یک نقشه راه عملیاتی برای گسترش روابط اقتصادی با ایران بویژه در عرصه حملونقل و هر چه فعالتر کردن کریدور ارتباطی شمال-جنوب با محوریت بندر چابهار است.
رئیس جمهوری کشورمان همچنین بعدازظهر پنجشنبه در دیدار با عمران خان نخستوزیر پاکستان با تأکید بر عزم ایران برای توسعه همکاریها با همسایگان و بخصوص پاکستان گفت: نباید اجازه دهیم فتنه گری و شیطنت بیگانگان این روابط خوب را تحت تأثیر قرار دهد.
وی در ادامه با قبول درخواست عمران خان برای برگزاری نشست مشترک درباره تحولات افغانستان، خروج نیروهای امریکایی را فرصتی تاریخی برای شکلگیری حکومتی مردمی در افغانستان و برقراری آرامش در این کشور و منطقه دانست و افزود: کلید حل مشکلات افغانستان، تشکیل حکومت فراگیر و جلوگیری از مداخلات بیگانگان در امور این کشور است.نخستوزیر پاکستان نیز در این دیدار با قدردانی از مواضع سازنده کشورمان، گفت: بهدنبال گسترش همهجانبه روابط خود بویژه در زمینه حملونقل با ایران هستیم و معتقدیم ارتقای سطح همکاریهای دو کشور تأثیرات مثبت منطقهای و جهانی خواهد داشت. عمران خان تصریح کرد: ایران و پاکستان باید برای عبور موفق افغانستان از مرحله دولتسازی و تشکیل حکومت فراگیر با یکدیگر همکاری و تعامل نزدیک داشته باشند.
رئیسی در ادامه این دیدارهای دوجانبه و در دیدار با «الکساندر لوکاشنکو» رئیسجمهوری بلاروس سطح روابط اقتصادی دو کشور را راضی کننده ندانست و با تأکید بر ضرورت تکمیل هر چه سریعتر پروژههای مشترک دو کشور گفت: اولویت دولت من اقتصادی است و بهدنبال توسعه مناسبات اقتصادی در منطقه هستم و به وزرای اقتصادی و فنی دستور دادهام پیگیر اجرای توافقهای مشترک باشند. لوکاشنکو هم در این دیدار تحریم را سیاستی شکست خورده ارزیابی کرد و با تأکید بر علاقهمندیاش به گسترش روابط و همکاریهای اقتصادی با ایران، گفت: نیاز داریم کارگروه مشترکی تشکیل شود تا علاوه بر تسریع در تکمیل پروژههای مشترک نقشه راه عملیاتی ارتقای سطح روابط دو کشور را تدوین کند. رئیسجمهوری کشورمان در دیدار با «قاسم توقایف» رئیسجمهوری قزاقستان نیز با بیان اینکه ایران و قزاقستان ظرفیتهای متنوع و متعدد اقتصادی برای ارتقای سطح تعاملات و همکاریهای مشترک دارند، گفت: کارگروههای مشترک میتوانند این ظرفیتها را در قالب روابط راهبردی در بخشهای مختلف شناسایی و عملیاتی کنند. رئیسجمهوری قزاقستان نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش علاقهمند به تقویت روابط و تعاملات خود بویژه در عرصه اقتصادی با ایران است، اظهارداشت: خطوط ارتباطی و ترانزیتی با محوریت بندر چابهار میتواند محور توسعه روابط اقتصادی بین ایران و کشورهای آسیای میانه باشد.
آیتالله رئیسی صبح دیروز هم در دیدار با «نیکول پاشینیان» نخستوزیر ارمنستان با تأکید بر گسترش همکاریهای اقتصادی دو کشور به توانمندی صنعتی و بخش خصوصی ایران برای تأمین کالا و خدمات مورد نیاز ارمنستان اشاره و تصریح کرد: کارگروههای تخصصی باید بر اساس یک جدول زمانی توافقها و همکاریهای اقتصادی را پیش برده و مشکلات و موانع احتمالی در عملیاتی شدن این توافقها را برطرف کنند.نخستوزیر ارمنستان نیز ضمن استقبال از پیشنهاد رئیسی برای فعالتر شدن کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور، تأکید کرد: به وزرای مربوطه دستور میدهم موانع اجرای توافقهای گذشته ایران و ارمنستان را برطرف کنند.
آیتالله رئیسی همچنین در دیدار «قربانقلی بردی محمداف» رئیسجمهوری ترکمنستان گفت: برگزاری منظم جلسات کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی میتواند محرک مؤثری برای گسترش مناسبات ایران و ترکمنستان باشد. تبادل انرژی و افزایش حجم مبادلات و ترانزیت کالا بین دو کشور از جمله زمینههای مستعد برای تقویت همکاریهای ایران و ترکمنستان است. در این دیدار دو رئیسجمهوری درباره حل مسأله گاز با یکدیگر توافق کردند. رئیسجمهوری ترکمنستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از روابط دوستانه کشورش با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: فعالتر کردن ظرفیتهای ترانزیتی بین ایران و ترکمنستان نقش قابل توجهی در ارتقای سطح تعاملات اقتصادی و تجاری بین دو کشور خواهد داشت.
راه حل مسائل افغانستان تنها از طریق گفتوگو بین افغانها امکانپذیر است
رئیسجمهوری با بیان اینکه حضور امریکا در افغانستان دستاوردی جز افزایش بیثباتی، رشد تروریسم، افزایش تولید مواد مخدر، گسترش جرم و جنایت، نابودی زیرساختهای اقتصادی، رنج و درد و هزاران داغ برای خانوادههای مظلوم افغانستان نداشته است، گفت: سقوط پرشتاب دولت افغانستان بخوبی نشان داد ساختارهایی که امریکا در این کشور ایجاد کرد سخت سست بنیان است. رئیسجمهوری کشورمان ظهر جمعه طی سخنانی در اجلاس پیمان امنیت جمعی افغانستان که در حاشیه نشست سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای برگزار شد، اظهار داشت: تاریخ افغانستان درس بزرگی درباره مقاومت مردم این کشوردر برابر حضور دخالت خارجی به ما میدهد، مردم افغانستان ثابت کردند که نمیپذیرند کشوری خارجی سرنوشت آنها را رقم بزند.به گزارش ایسنا، آیتالله رئیسی تأکید کرد: ما معتقدیم زمانی صلح در افغانستان پایدار خواهد شد که دولت و ارکان حاکمیت بازتاب دهنده ترکیب جامعه افغانستانی باشد و تمامی اقوام و گروههای این کشور به طور واقعی احساس کنند شراکتی اثرگذار و متناسب با وزن خود در دولت دارند و حاکمیت مبتنی بر رأی و نظر مردم است. به گفته رئیسی جامعه جهانی بهطور عام و کشورهای منطقه بهطور خاص چهار مسئولیت مهم در قبال افغانستان دارند؛ بسیج تمامی امکانات کشورها در راستای حمایت و پشتیبانی از شکلگیری اجماع داخلی میان جریانهای مختلف افغان، ترغیب همه طرفها به بازگشت به میز مذاکره، دوم ارائه کمکهای سازمان یافته بشردوستانه به مردم افغانستان، سوم مدیریت مهاجران و آوارگان و چهارم پرهیز از رفتارهای یکجانبه و غیر سازنده.
زمینه سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور فراهم است
رئیسجمهوری کشورمان همچنین در پایان اولین روز سفر به تاجیکستان با جمعی از ایرانیان مقیم در این کشور دیدار کرد. او ایرانیان خارج از کشور را فرصت و ظرفیتی گرانبها در مسیر پیشرفت ایران اسلامی توصیف کرد و گفت: این ظرفیت میتواند در حوزههای مختلف نقش آفرین بوده و تبدیل به داراییهای ماندگاری برای کشور شود. دستگاههای مسئول باید زمینه لازم برای این مهم را در کشور تمهید کنند. رئیسجمهوری با تأکید بر اینکه همه دستگاههای مسئول باید برای تسهیل زمینه صادرات کالا و خدمات ایرانی تمام تلاش خود را به کار گیرند، گفت: در کنار تلاش برای تسهیل زمینه صادرات، باید مراقب بود کالای بیکیفیت و یا حتی کم کیفیت از ایران صادر نشود چرا که کالای ایرانی باید معرف دقت، سلامت کاری و توانمندی ایران باشد. او افزود: وزارت امور خارجه باید در شناسایی بازارهای هدف کالا و خدمات ایرانی فعال شود و مسیر رسیدن به آن را تسهیل کند. رئیس جمهوری، در ادامه سخنان خود تأکید کرد که دولت سیزدهم زمینه سرمایهگذاری ایرانیان در داخل کشور را به طرق مختلف از جمله تسهیل و تسریع صدور مجوزها فراهم کرده و از فعالیت شرکتهای ایرانی در خارج از کشور حمایت میکند.
نگاه به شرق در دولت مردمی
غلامحسین اسلامیفرد
روزنامهنگار
1- از نظر «ریمون آرون» فرانسوی، یکی از نظریه پردازان معروف روابط بینالمللی در دوران جنگ سرد: «قدرت در صحنه بینالمللی عبارت است از توانایی یک واحد سیاسی (کشور) به تحمیل اراده خویش بر دیگر واحدها». ابزارهایی که کشورها برای تحمیل اراده خویش در صحنه بینالمللی مورد استفاده قرار میدهند طیف وسیعی را در بر میگیرد، از قدرت نظامی گرفته تا قدرت اقتصادی و حتی قدرت ایدئولوژیک و فرهنگی.
2- همزمان با پیچیده شدن تعاملات بینالمللی ایران با غرب، در دولت سیزدهم نگاه به شرق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته برجسته شده است. «نگاه به شرق» محصول ظهور یک نیروی جدید و قدرتمند در ساخت نظم جهانی است. نظمی که الزاما دیگر نظم غربی نیست. این نیروی غیرغربی نتیجه جابهجاییهای جریان قدرت در جهان و روند تدریجی شکلگیری ساختار متنوعتری از نظم بینالمللی است. ترجیح شرق بر غرب، ترجیح همسایه بر دور، ترجیح ملّتها و کشورهایی که با ما وجه مشترکی دارند بر دیگران، یکی از اولویتهای سیاست خارجی دولت مردمی و انقلابی سیزدهم است. حضور رئیس جمهوری ایران در بیستویکمین اجلاس سران شانگهای در تاجیکستان و دیدارهای دو جانبه با رؤسای ازبکستان، پاکستان و بلاروس و دیگر شرکت کنندگان در اجلاس دوشنبه در این راستا حائز اهمیت تلقی میشود.
3- حسین امیرعبداللهیان در دیدار با همتای چینی خود ضمن تأکید بر آسیا محور بودن سیاست خارجی دولت سیزدهم، بر عزم جمهوری اسلامی ایران بر پیشبرد روابط با چین بر اساس موافقتنامه همکاریهای ۲۵ ساله بهعنوان نقشه راه دوکشور تأکید کرد. دولت سیزدهم برای همکاریهای منطقهای اهمیت زیادی قائل است. ارتباط با کشورهای منطقه و همسایه از اولویتهای دولت جمهوری اسلامی ایران است. بر خلاف گذشته در دولت سیزدهم مسأله همکاری کشورهای منطقه و آسیایی از مسائل بسیار مهم و محوری است، در سیاست خارجی دولت مردمی، همکاریهای منطقهای اهمیت زیادی دارد، سازمان شانگهای از جمله سازمانهای فعال برای همکاریهای منطقهای است. با اعلام نظر موافق ۸ کشور عضو؛جمهوری اسلامی ایران نهمین کشور عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای شد.این یک موفقیت سیاسی برای ایران اسلامی و نقطه عطفی در سیاست آسیا محور دولت مردمی خواهد بود.
4- کشورهای حوزه شرق از قبیل چین، هند، روسیه، ژاپن، کرهجنوبی و اندونزی در ۳۰ سال اخیر از کشورهای پیشرو در حوزههای اقتصادی و تکنولوژیک هستند. با توجه به نزدیک بودن روابط سیاسی و فرهنگی ایران با کشورهای آسیایی، تعاملات گسترده با شرق به جای غرب میتواند مسیر هموارتری را در جهت انتقال تکنولوژیهای روز، پیش روی کشورمان قرار دهد. تشکیل و تقویت پیمانها و مجموعههایی مانند آسه آن و شانگهای و ایجاد قدرتهای منطقهای جدید، میتواند ضمن کاهش هزینهها و رونق اقتصادی، به گره زدن بیش از پیش منافع کشورها کمک کرده و کاهش آسیبپذیری ایران از تحریمها را به ارمغان بیاورد.
روزنامهنگار
1- از نظر «ریمون آرون» فرانسوی، یکی از نظریه پردازان معروف روابط بینالمللی در دوران جنگ سرد: «قدرت در صحنه بینالمللی عبارت است از توانایی یک واحد سیاسی (کشور) به تحمیل اراده خویش بر دیگر واحدها». ابزارهایی که کشورها برای تحمیل اراده خویش در صحنه بینالمللی مورد استفاده قرار میدهند طیف وسیعی را در بر میگیرد، از قدرت نظامی گرفته تا قدرت اقتصادی و حتی قدرت ایدئولوژیک و فرهنگی.
2- همزمان با پیچیده شدن تعاملات بینالمللی ایران با غرب، در دولت سیزدهم نگاه به شرق در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته برجسته شده است. «نگاه به شرق» محصول ظهور یک نیروی جدید و قدرتمند در ساخت نظم جهانی است. نظمی که الزاما دیگر نظم غربی نیست. این نیروی غیرغربی نتیجه جابهجاییهای جریان قدرت در جهان و روند تدریجی شکلگیری ساختار متنوعتری از نظم بینالمللی است. ترجیح شرق بر غرب، ترجیح همسایه بر دور، ترجیح ملّتها و کشورهایی که با ما وجه مشترکی دارند بر دیگران، یکی از اولویتهای سیاست خارجی دولت مردمی و انقلابی سیزدهم است. حضور رئیس جمهوری ایران در بیستویکمین اجلاس سران شانگهای در تاجیکستان و دیدارهای دو جانبه با رؤسای ازبکستان، پاکستان و بلاروس و دیگر شرکت کنندگان در اجلاس دوشنبه در این راستا حائز اهمیت تلقی میشود.
3- حسین امیرعبداللهیان در دیدار با همتای چینی خود ضمن تأکید بر آسیا محور بودن سیاست خارجی دولت سیزدهم، بر عزم جمهوری اسلامی ایران بر پیشبرد روابط با چین بر اساس موافقتنامه همکاریهای ۲۵ ساله بهعنوان نقشه راه دوکشور تأکید کرد. دولت سیزدهم برای همکاریهای منطقهای اهمیت زیادی قائل است. ارتباط با کشورهای منطقه و همسایه از اولویتهای دولت جمهوری اسلامی ایران است. بر خلاف گذشته در دولت سیزدهم مسأله همکاری کشورهای منطقه و آسیایی از مسائل بسیار مهم و محوری است، در سیاست خارجی دولت مردمی، همکاریهای منطقهای اهمیت زیادی دارد، سازمان شانگهای از جمله سازمانهای فعال برای همکاریهای منطقهای است. با اعلام نظر موافق ۸ کشور عضو؛جمهوری اسلامی ایران نهمین کشور عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای شد.این یک موفقیت سیاسی برای ایران اسلامی و نقطه عطفی در سیاست آسیا محور دولت مردمی خواهد بود.
4- کشورهای حوزه شرق از قبیل چین، هند، روسیه، ژاپن، کرهجنوبی و اندونزی در ۳۰ سال اخیر از کشورهای پیشرو در حوزههای اقتصادی و تکنولوژیک هستند. با توجه به نزدیک بودن روابط سیاسی و فرهنگی ایران با کشورهای آسیایی، تعاملات گسترده با شرق به جای غرب میتواند مسیر هموارتری را در جهت انتقال تکنولوژیهای روز، پیش روی کشورمان قرار دهد. تشکیل و تقویت پیمانها و مجموعههایی مانند آسه آن و شانگهای و ایجاد قدرتهای منطقهای جدید، میتواند ضمن کاهش هزینهها و رونق اقتصادی، به گره زدن بیش از پیش منافع کشورها کمک کرده و کاهش آسیبپذیری ایران از تحریمها را به ارمغان بیاورد.
عضویت دائم در شانگهای؛ آغاز یک مسیر
بهرام امیراحمدیان
کارشناس مسائل منطقه اوراسیا
عضویت در سازمان پیمان منطقهای شانگهای اتفاق مثبتی است که جمهوری اسلامی ایران سالها منتظر وقوع آن بود. در دولتهای قبل کوششهای زیادی برای تغییر عضویت ناظر به دائم ایران در این سازمان صورت گرفت و اکنون این تلاشها در ابتدای راه دولت سیزدهم بهثمر نشستهاند. این اتفاق قبل از هر چیز نشان میدهد که اعضا و خصوصاً قدرتهای عضو پیمان شانگهای به این نتیجه رسیدهاند که ایران دارای شرایطی است که میتواند در مناسبات با دیگر اعضا به بهبود اوضاع و پیشرفت امور در این سازمان کمک کند و بقیه اعضا از عضویت ایران منتفع شوند.
این اتفاق موقعیتی جدید در حوزههای اقتصادی و سیاسی برای ایران فراهم میکند و میتواند ما را در شرایطی کاملاً متفاوت به لحاظ درجات اهمیت بینالمللی قرار دهد. کشورهای عضو این پیمان به لحاظ ارتباط با آبهای جنوب دارای مشکلاتی هستند. خصوصاً اینکه دو عضو مهم این سازمان یعنی هند و پاکستان دارای خصومتی دیرینه با یکدیگر هستند که کار را برای یک همکاری جهت اتصال به آبهای جنوب سخت میکند. همچنین از طرفی دیگر نیز بین چین و هندوستان روابطی تنظیم شده و قابل اتکا وجود ندارد. این بدان معناست که با توجه به زیرساختهای ارتباطی ایران نظیر راهآهن، بنادر و جادهها، کشور ما میتواند مسیری بسیار مناسب برای اتصال اعضای پیمان شانگهای به آبهای جنوب باشد. هر چند در این میان وضعیت ترکمنستان و همینطور راههای ارتباطی افغانستان مشکلاتی دارند که باید برای حل و فصل آنها اقدامی جدی صورت بگیرد. تنها همین یک موضوع میتواند ایران را تبدیل به عنصری برای سامان بخشی روابط کشورهای عضو پیمان شانگهای در جنوب کند که معنای آن افزایش اهمیت ژئوپلیتیکی کشور و همینطور ایجاد زمینههای جدید اقتصادی در ایران است. ایران دارای دو مزیت بسیار مهم است؛ یکی وجود انرژی و دیگری داشتن ثبات. این دو عنصر با توجه به عضویت سه قدرت بزرگ جهانی یعنی چین، روسیه و هند در پیمان شانگهای میتواند زمینه همافزایی سیاسی و اقتصادی را برای ما فراهم کند. عضویت در اتحادیههای منطقهای یا بینالمللی از این جهت حائز اهمیت است که وقتی کشورها عضو چنین سازمانهایی میشوند بازارهای آنها گسترش مییابد، چرا که یک واحد اقتصادی با بنگاهها و واحدهای اقتصادی دیگری شریک و وارد تعاملات تجاری گسترده تری میشود. این مدل سبب افزایش همکاریها در بخش صنعت میشود، به نحوی که بخش صنعت هر کشوری با بخش صنعت کشورهای دیگر بهصورت یکپارچه عمل میکنند. این مسأله به خودی خود به معنای زمینهسازی برای رشد اقتصادی خواهد بود. اما بخش مهم دیگری از تأثیر این مسأله خود را در حوزههای سیاسی نشان میدهد. جایی که کشورها تحت تأثیر پیوند منافع اقتصادی، حامی منافع و مواضع سیاسی یکدیگر در عرصه بینالمللی هم خواهند بود و در چنین پیوندی امکان فشار کشورهای غیرهمسو بر آنها به مراتب کمتر میشود. در شرایطی که از سوی امریکا و غرب برای ایران در حوزههای سیاسی و اقتصادی بحران ایجاد شده، عضویت دائم در پیمان شانگهای میتواند بر تعدیل و مهار بخش زیادی از این فشارها و بحرانها تأثیرگذار باشد. به طور مثال همکاری اقتصادی بین این کشورها با ایران بر مبنای مبادلات غیردلاری و ارز ملی این کشورها اتفاقی است که هم امکان عملی شدن دارد و هم در صورت عملی شدن بخشی از مشکلات تجاری و مبادلات اقتصادی ما را تعدیل میکند. ضمن اینکه این اتفاق پیامی بهطرفهای غربی و امریکایی نیز میباشد که ایران را بهعنوان کشوری باثبات و دارای نفوذ بینالمللی به حساب بیاورند و در محاسبات خود علیه کشور ما تغییر رویه انجام دهند. بهطور قطع مواجهه با ایران در شرایطی که بجز کانالهای تحت نفوذ غرب، کانالهای ارتباطی اقتصادی و سیاسی دیگری نیز دارد کار به مراتب مشکل تری خواهد بود.
اما مسائل گفته شده و دیگر ظرفیتهای عضویت در پیمان شانگهای یک طرف ماجراست و مسأله اینکه چگونه ایران باید از این ظرفیت بهرهبرداری کند طرف دیگر. بهعبارتی صرف عضویت دائم ایران در این پیمان به معنای بهبود اوضاع نیست و این عضویت را باید تازه ابتدای یک مسیر دانست. برای بهرهبرداری از چنین ظرفیت بزرگی کشور ما نیاز دارد تا در حوزههایی چون ساختار اداری، قوانین جاری خصوصاً در حوزه سرمایه گذاری، کسب و کار و تجارت، نظام بانکی و نظایر دیگر این مسائل اصلاحات جدی صورت بدهد. علاوه بر این برای هرگونه همکاری در حوزه بینالمللی و از جمله پیمان شانگهای نیازمند انطباقپذیری بسیاری از رویهها، ساختارها، قوانین و مناسبات داخلی با استانداردهای بینالمللی هستیم. بهعبارت دقیقتر عضویت در مجموعهای چون پیمان شانگهای زمینه همکاریهای بینالمللی برای ایران را تسهیل میکند اما تضمین نمیکند. تضمین این کار بر عهده خود ماست. علاوه بر مسائل یاد شده برای بیشترین میزان بهرهبرداری از عضویت در این سازمان کشور ما نیازمند توسعه زیرساختها خصوصاً در دو حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات جادهای، ریلی، هوایی و دریایی است. بدون این دست اقدامات قطعاً صرف عضویت ما در پیمان شانگهای نمیتواند منجر به اتفاقات خاصی برای ایران شود. کما اینکه عضویت دو سال گذشته ما در اتحادیه کشورهای اوراسیا نیز به همین دلایل آثار چندانی در پی نداشته. بنابراین باید اتفاق دیروز یعنی پذیرش عضویت دائم ایران را شروع یک مسیر برای بهرهبرداری از ظرفیتهای فوقالعاده زیاد در همکاری با کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای دانست؛ مسیری که باید با اقدامات قاطع، سریع و دقیق داخلی در انجام برخی اصلاحات ادامه پیدا کند.
کارشناس مسائل منطقه اوراسیا
عضویت در سازمان پیمان منطقهای شانگهای اتفاق مثبتی است که جمهوری اسلامی ایران سالها منتظر وقوع آن بود. در دولتهای قبل کوششهای زیادی برای تغییر عضویت ناظر به دائم ایران در این سازمان صورت گرفت و اکنون این تلاشها در ابتدای راه دولت سیزدهم بهثمر نشستهاند. این اتفاق قبل از هر چیز نشان میدهد که اعضا و خصوصاً قدرتهای عضو پیمان شانگهای به این نتیجه رسیدهاند که ایران دارای شرایطی است که میتواند در مناسبات با دیگر اعضا به بهبود اوضاع و پیشرفت امور در این سازمان کمک کند و بقیه اعضا از عضویت ایران منتفع شوند.
این اتفاق موقعیتی جدید در حوزههای اقتصادی و سیاسی برای ایران فراهم میکند و میتواند ما را در شرایطی کاملاً متفاوت به لحاظ درجات اهمیت بینالمللی قرار دهد. کشورهای عضو این پیمان به لحاظ ارتباط با آبهای جنوب دارای مشکلاتی هستند. خصوصاً اینکه دو عضو مهم این سازمان یعنی هند و پاکستان دارای خصومتی دیرینه با یکدیگر هستند که کار را برای یک همکاری جهت اتصال به آبهای جنوب سخت میکند. همچنین از طرفی دیگر نیز بین چین و هندوستان روابطی تنظیم شده و قابل اتکا وجود ندارد. این بدان معناست که با توجه به زیرساختهای ارتباطی ایران نظیر راهآهن، بنادر و جادهها، کشور ما میتواند مسیری بسیار مناسب برای اتصال اعضای پیمان شانگهای به آبهای جنوب باشد. هر چند در این میان وضعیت ترکمنستان و همینطور راههای ارتباطی افغانستان مشکلاتی دارند که باید برای حل و فصل آنها اقدامی جدی صورت بگیرد. تنها همین یک موضوع میتواند ایران را تبدیل به عنصری برای سامان بخشی روابط کشورهای عضو پیمان شانگهای در جنوب کند که معنای آن افزایش اهمیت ژئوپلیتیکی کشور و همینطور ایجاد زمینههای جدید اقتصادی در ایران است. ایران دارای دو مزیت بسیار مهم است؛ یکی وجود انرژی و دیگری داشتن ثبات. این دو عنصر با توجه به عضویت سه قدرت بزرگ جهانی یعنی چین، روسیه و هند در پیمان شانگهای میتواند زمینه همافزایی سیاسی و اقتصادی را برای ما فراهم کند. عضویت در اتحادیههای منطقهای یا بینالمللی از این جهت حائز اهمیت است که وقتی کشورها عضو چنین سازمانهایی میشوند بازارهای آنها گسترش مییابد، چرا که یک واحد اقتصادی با بنگاهها و واحدهای اقتصادی دیگری شریک و وارد تعاملات تجاری گسترده تری میشود. این مدل سبب افزایش همکاریها در بخش صنعت میشود، به نحوی که بخش صنعت هر کشوری با بخش صنعت کشورهای دیگر بهصورت یکپارچه عمل میکنند. این مسأله به خودی خود به معنای زمینهسازی برای رشد اقتصادی خواهد بود. اما بخش مهم دیگری از تأثیر این مسأله خود را در حوزههای سیاسی نشان میدهد. جایی که کشورها تحت تأثیر پیوند منافع اقتصادی، حامی منافع و مواضع سیاسی یکدیگر در عرصه بینالمللی هم خواهند بود و در چنین پیوندی امکان فشار کشورهای غیرهمسو بر آنها به مراتب کمتر میشود. در شرایطی که از سوی امریکا و غرب برای ایران در حوزههای سیاسی و اقتصادی بحران ایجاد شده، عضویت دائم در پیمان شانگهای میتواند بر تعدیل و مهار بخش زیادی از این فشارها و بحرانها تأثیرگذار باشد. به طور مثال همکاری اقتصادی بین این کشورها با ایران بر مبنای مبادلات غیردلاری و ارز ملی این کشورها اتفاقی است که هم امکان عملی شدن دارد و هم در صورت عملی شدن بخشی از مشکلات تجاری و مبادلات اقتصادی ما را تعدیل میکند. ضمن اینکه این اتفاق پیامی بهطرفهای غربی و امریکایی نیز میباشد که ایران را بهعنوان کشوری باثبات و دارای نفوذ بینالمللی به حساب بیاورند و در محاسبات خود علیه کشور ما تغییر رویه انجام دهند. بهطور قطع مواجهه با ایران در شرایطی که بجز کانالهای تحت نفوذ غرب، کانالهای ارتباطی اقتصادی و سیاسی دیگری نیز دارد کار به مراتب مشکل تری خواهد بود.
اما مسائل گفته شده و دیگر ظرفیتهای عضویت در پیمان شانگهای یک طرف ماجراست و مسأله اینکه چگونه ایران باید از این ظرفیت بهرهبرداری کند طرف دیگر. بهعبارتی صرف عضویت دائم ایران در این پیمان به معنای بهبود اوضاع نیست و این عضویت را باید تازه ابتدای یک مسیر دانست. برای بهرهبرداری از چنین ظرفیت بزرگی کشور ما نیاز دارد تا در حوزههایی چون ساختار اداری، قوانین جاری خصوصاً در حوزه سرمایه گذاری، کسب و کار و تجارت، نظام بانکی و نظایر دیگر این مسائل اصلاحات جدی صورت بدهد. علاوه بر این برای هرگونه همکاری در حوزه بینالمللی و از جمله پیمان شانگهای نیازمند انطباقپذیری بسیاری از رویهها، ساختارها، قوانین و مناسبات داخلی با استانداردهای بینالمللی هستیم. بهعبارت دقیقتر عضویت در مجموعهای چون پیمان شانگهای زمینه همکاریهای بینالمللی برای ایران را تسهیل میکند اما تضمین نمیکند. تضمین این کار بر عهده خود ماست. علاوه بر مسائل یاد شده برای بیشترین میزان بهرهبرداری از عضویت در این سازمان کشور ما نیازمند توسعه زیرساختها خصوصاً در دو حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات جادهای، ریلی، هوایی و دریایی است. بدون این دست اقدامات قطعاً صرف عضویت ما در پیمان شانگهای نمیتواند منجر به اتفاقات خاصی برای ایران شود. کما اینکه عضویت دو سال گذشته ما در اتحادیه کشورهای اوراسیا نیز به همین دلایل آثار چندانی در پی نداشته. بنابراین باید اتفاق دیروز یعنی پذیرش عضویت دائم ایران را شروع یک مسیر برای بهرهبرداری از ظرفیتهای فوقالعاده زیاد در همکاری با کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای دانست؛ مسیری که باید با اقدامات قاطع، سریع و دقیق داخلی در انجام برخی اصلاحات ادامه پیدا کند.
اخبـــــار
اعطای دکترای افتخاری دانشگاه ملی تاجیکستان به آیتالله رئیسی
آیتالله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور بعد از ظهر جمعه در ادامه برنامههای سفر به تاجیکستان با حضور در دانشگاه ملی این کشور از نمایشگاه دستاوردهای علمی این دانشگاه بازدید کرد. در این مراسم دکترای افتخاری دانشگاه ملی تاجیکستان در میان تشویقهای دانشجویان و اساتید دانشگاه به رئیس جمهوری کشورمان اهدا و وی به عنوان عضو افتخاری هیأت علمی این دانشگاه انتخاب شد. دانشگاه ملی تاجیکستان که بزرگترین و معتبرترین دانشگاه این کشور است در سال ۱۹۴۷میلادی تأسیس شد و در حال حاضر ۱۴دانشکده دارد و بیش از ۳۰ هزار دانشجو در آن در حال تحصیل هستند.
استاندار سیستان و بلوچستان معارفه شد
حسین مدرس خیابانی، استاندار جدید سیستان و بلوچستان با حضور وزیر کشور معارفه شد. بهگزارش ایرنا، احمد وحیدی در این مراسم گفت: سیستان و بلوچستان سرزمین اسطورههایی است که در عمق تاریخ ما جا دارد و همواره قسمت برجستهای از ایران هستند و از این سرزمین بزرگانی برخواستند که در تاریخ طنینافکن شدند. وظیفه همه مسئولان و کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خدمت به مردم است. وی با بیان اینکه نگاه ما توسعه و پیشرفت سیستان و بلوچستان بود و دنبال فردی بودیم که با این نگاه آشنا باشد، مدرس خیابانی را بهعنوان فعالی معرفی کرد که انواع کارخانهها را راهاندازی کرد(کارخانههای سیمان و فولاد) و در فعالیتهای مختلف از جمله فعالیتهای معدنی مشارکت داشته است. مدرس خیابانی هم گفت: تمامی ظرفیتهای استان مورد رصد قرار گرفته و برنامه دارم در این استان جهاد سازندگی بیامان و تمامعیار با تکیه بر ظرفیت مردم برای توسعه منطقه ایجاد کنیم.وی افزود: سیستان وبلوچستان دارای معادن غنی است که تاکنون دست نخورده مانده و میتوان با وجود آنها زمینه جذب سرمایهگذاران را فراهم کرد. این نوید را میدهم که مسائل سیستان وبلوچستان با یک حساسیت ویژه از سوی دولت سیزدهم دنبال میشود.
آیتالله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور بعد از ظهر جمعه در ادامه برنامههای سفر به تاجیکستان با حضور در دانشگاه ملی این کشور از نمایشگاه دستاوردهای علمی این دانشگاه بازدید کرد. در این مراسم دکترای افتخاری دانشگاه ملی تاجیکستان در میان تشویقهای دانشجویان و اساتید دانشگاه به رئیس جمهوری کشورمان اهدا و وی به عنوان عضو افتخاری هیأت علمی این دانشگاه انتخاب شد. دانشگاه ملی تاجیکستان که بزرگترین و معتبرترین دانشگاه این کشور است در سال ۱۹۴۷میلادی تأسیس شد و در حال حاضر ۱۴دانشکده دارد و بیش از ۳۰ هزار دانشجو در آن در حال تحصیل هستند.
استاندار سیستان و بلوچستان معارفه شد
حسین مدرس خیابانی، استاندار جدید سیستان و بلوچستان با حضور وزیر کشور معارفه شد. بهگزارش ایرنا، احمد وحیدی در این مراسم گفت: سیستان و بلوچستان سرزمین اسطورههایی است که در عمق تاریخ ما جا دارد و همواره قسمت برجستهای از ایران هستند و از این سرزمین بزرگانی برخواستند که در تاریخ طنینافکن شدند. وظیفه همه مسئولان و کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خدمت به مردم است. وی با بیان اینکه نگاه ما توسعه و پیشرفت سیستان و بلوچستان بود و دنبال فردی بودیم که با این نگاه آشنا باشد، مدرس خیابانی را بهعنوان فعالی معرفی کرد که انواع کارخانهها را راهاندازی کرد(کارخانههای سیمان و فولاد) و در فعالیتهای مختلف از جمله فعالیتهای معدنی مشارکت داشته است. مدرس خیابانی هم گفت: تمامی ظرفیتهای استان مورد رصد قرار گرفته و برنامه دارم در این استان جهاد سازندگی بیامان و تمامعیار با تکیه بر ظرفیت مردم برای توسعه منطقه ایجاد کنیم.وی افزود: سیستان وبلوچستان دارای معادن غنی است که تاکنون دست نخورده مانده و میتوان با وجود آنها زمینه جذب سرمایهگذاران را فراهم کرد. این نوید را میدهم که مسائل سیستان وبلوچستان با یک حساسیت ویژه از سوی دولت سیزدهم دنبال میشود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای
-
رایزنیهای دوجانبه رئیسی در حاشیه اجلاس شانگهای
-
نگاه به شرق در دولت مردمی
-
عضویت دائم در شانگهای؛ آغاز یک مسیر
-
اخبـــــار
اخبارایران آنلاین