مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفتوگو با «ایران» خبر داد
انحصارشکنی از ساخت تجهیز راهبردی صنعت نفت
شرکتهای دانشبنیان و فناور ایرانی قطعهای را تولید کردند که فقط در انحصار امریکا بود
گروه اقتصادی/ روز گذشته وزیر نفت از تجهیزات سرچاهی (Well Head) با فشار کاری ۱۵هزار پوند بر اینچ مربع (PSI) در شهرک صنعتی شمسآباد تهران رونمایی کرد. طراحی، تولید، آزمون و مونتاژ تجهیزات سرچاهی (Well Head) که همواره یکی از دغدغههای صنعت نفت ایران بود با تلاش متخصصان داخلی کشور و حمایت شرکت ملی نفت ایران به واسطه شرکت مناطق نفتخیز جنوب و گروه اقتصادی صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت رقم خورد.
محسن خجستهمهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در خصوص اهمیت ساخت داخل این تجهیز سرچاهی به «ایران» میگوید: «اکنون یکی از تجهیزات سرچاهی مهم صنعت نفت در داخل کشور تولید شده که نه تنها اهمیت داخلی دارد بلکه از نظر بینالمللی نیز مهم است. ما برای اولین بار Well Head سرچاهی را به طور کامل و تماماً ایرانی ساختهایم. این تجهیز که کلاس 15هزار پوند بر اینچ مربع است، برای مخازن بسیار عمیق ایران و دمای بسیار بالا کارایی دارد.»
خجستهمهر ادامه میدهد: «این نوع تجهیزات برای مخازن بسیار عمیق که کار عملیاتی آن بسیار سخت است، استفاده میشود؛ مانند تولید و توسعه از مخازن عمیق موسوم به فهلیانی و خامی. این یک اقدام دانشبنیان و فناورانه است و در این زمینه 4 مورد سفارش دادهایم که در میدانهایی مانند مارون خامی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. تاکنون دو مورد ساخته شده که از یکی رونمایی شد و یک مورد دیگر نیز تحویل مناطق نفتخیز جنوب شده است. شرکت وتکو در ساخت این تجهیز ریسک نکرده و با دقیقترین محاسبات کار را انجام داده است.»
خجستهمهر تولید از سازند فهلیان و خامی را نیازمند برنامهریزی جدی میداند و میگوید: «امروز برای رسیدن به چشمانداز تولید باید به توسعه این مخازن ورود کنیم؛ مخازنی که سه ویژگی دارند: نخست آنکه بسیار عمیق هستند و عمیقترین آنها حدود ۱۵هزار فوت یا 5200 متر عمق دارد. دوم اینکه فشار بالا دارند و سوم اینکه دمایشان بالا است. وقتی مخزنی دمای بالا دارد، یعنی توسعه و تولید از آن نیازمند مواد فلزی و غیرفلزی خاص است، بنابراین باید تجهیزاتی تولید کنیم تا بر پیچیدگیها و سختیها غلبه کنیم و بهمنظور رسیدن به این هدف بهترین راهکار، استفاده از فناوری دانشبنیان و محصولات فناورمحور است.»
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به انحصارشکنی در این زمینه عنوان میکند: «ساخت این کالا در انحصار 2 یا 3 شرکت امریکایی است و ما در خاورمیانه چنین شرکتی را سراغ نداریم که بتوان از آن Well Head سرچاهی با فشار کاری ۱۵هزار پوند بر اینچ مربع خریداری کرد. ضمن آنکه اعلام کردیم که شرکتهای ما میتوانند برای پرکردن ظرفیت ساخت داخل سفارش 5 ساله بگذارند.»
خجستهمهر میگوید: «بزودی 14 قلم کالای استراتژیک با کارفرمایی شرکت ملی نفت ایران ساخته و معرفی میشود. وقتی از اقدام جهادی صحبت میکنیم معنایش همین است، یعنی کارها خوب و با سرعت انجام شود.»
ذخایر نفت ایران، 1200 میلیارد بشکه نفت
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران منابع هیدروکربوری درجای کشور را معادل 1200 میلیارد بشکه نفت برمیشمارد و میگوید: «این منابع شامل نفتخام، گاز و میعانات میشود که براساس کتاب آمار ذخایر از این مقدار ۱۵۹ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال است که با ضریب بازیافت معمولی و توانی که داریم میتوان تولید کرد و حدود ۳۴ تریلیون مترمکعب گاز نیز قابل استحصال است. تا رسیدن به آن 1200 میلیارد بشکه معادل نفت درجا خیلی فاصله داریم و معنایش این است که باید برای صد سال آینده برنامه بریزیم و تجهیز پیشرفته تولید کنیم.»
در همین حال وزیر نفت در مراسم بهرهبرداری از این کالای مهم صنعت نفت، از تجهیزات سرچاهی (Well Head) با فشار کاری ۱۵ هزارپوند بهعنوان یک تجهیز مهم و تأثیرگذار نام برد و گفت: «باید نگاه سازندگان داخلی افزون بر تأمین نیازهای داخلی، صادرات هم باشد.»
گزارش «ایران» از پیشرفت پروژههای زیرساختی در یک سال اخیر
بهرهبرداری از ۱۶۲ کیلومتر مسیر راهآهن چابهار- زاهدان
قطعه زاهدان – خاش به طول ۱۶۲ کیلومتر از راهآهن 630 کیلومتری چابهار- زاهدان آماده بهرهبرداری شد
گروه اقتصادی/ مسئولان وزارت راهوشهرسازی معتقدند قانون بودجه سال 1401 برای توسعه زیرساختهای حملونقلی، فرصت جدیدی ایجاد کرده است. طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، مقرر شده است تأمین مبلغ 1500میلیارد تومان اعتبار بهعنوان سهم وزارت راهوشهرسازی جهت انتشار اوراق مشارکت اقدام شود که در این راستا مبلغ 250 میلیارد تومان برای قطار حومهای کلانشهر اصفهان به شهرهای جدید، 3 میلیارد تومان برای قطار حومهای کلانشهر مشهد به شهر جدید گلبهار – چناران و 3 میلیارد تومان برای احداث زیرساختهای محدوده ۲۴۰ هکتاری منطقه آزاد شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در نظر گرفته شده است.
در اجرای ۳ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با توجه به اهمیت بسیار و لزوم تکمیل پروژه ریلی چابهار به زاهدان به واسطه نقش راهبردی آن در توسعه شرق و ایجاد ظرفیتهای ترانزیتی توسعهای فوقالعاده برای کشور، مجوز تأمین منابع مالی از محل تسهیلات مالی صندوق توسعه ملی به میزان ۳۰۰ میلیون یورو برای احداث پروژه راهبردی خط ریلی چابهار- زاهدان صادر شده که تاکنون معادل ریالی مبلغ ۲۵۰ میلیون یورو به حساب پروژه واریز شده و در حال اجرا است و قطعه مهم زاهدان به خاش نیز طی روزهای آتی در مدار بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
این پروژه در دو فاز در حال پیگیری و انجام است؛ فاز اول، اتصال چابهار به شبکه ریلی است که با تکمیل این پروژه گام بزرگی برای توسعه استان سیستان و بلوچستان در کل اقتصاد کشور برداشته خواهد شد.
پیشرفت فیزیکی این بخش از پروژه به طول ۶۳۰ کیلومتر ۶۰ درصد است و با دستور رئیسجمهور کار برای تخصیص وام صندوق توسعه ملی سرعت گرفته است. زیرسازی فاز اول این پروژه به طول ۶۳۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد رو به اتمام است و قطعه زاهدان – خاش به طول ۱۶۲ کیلومتر در شهریورماه به بهرهبرداری خواهد رسید و شهر خاش به شبکه ریلی متصل خواهد شد و مابقی پروژه این فاز نیز با هزینه معادل ۳۰۰ میلیون یورو ظرف دو سال آتی به بهرهبرداری خواهد رسید. فاز دوم؛ ادامه این مسیر از زاهدان به یونسی در فاز دوم از مسیرهای سرخس، بیرجند و یونسی حدود ۹۰۰ کیلومتر است که عملیات اجرایی چهار قطعه آن آغاز شده و پیشرفت فیزیکی آن در حدود ۱۰ درصد است. با تکمیل این فاز کریدور ریلی شمال-جنوب شرق کشور تکمیل خواهد شد.
امیرمحمود غفاری، معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راهوشهرسازی در خصوص تأمین اعتبار پروژههای زیرساختی گفت: بخش مهمی از اعتبارات طرحهای عمرانی از طریق فاینانس داخلی در دست اقدام است. استفاده از تسهیلات بانکی به منظور جبران کمبود بودجه طرحهای عمرانی کشور در حال اجرا است.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راهوشهرسازی اضافه کرد: از این محل مبلغ ۹۹۰۰ میلیارد تومان به پروژههای ملی ساخت و توسعه راهها و شبکه ریلی کشور، ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای نگهداری راهها، ۲۰۰۰ میلیارد تومان پروژههای استانی و ۸۰۰ میلیارد تومان نیز برای توسعه برخی از طرحهای بیمارستانی و فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) هزینه خواهد شد.
غفاری در خصوص استفاده از سایر روشها و ابزارهای تأمین مالی برای جلب سرمایه بخش غیردولتی هم یادآور شد: یکی دیگر از این روشها استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تأمین مالی پروژههای زیربنایی وزارت راهوشهرسازی است که بستر آن بند «و» تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور است که در این راستا برای اولینبار در تاریخ فعالیتهای وزارت راهوشهرسازی تعداد ۳۴ پروژه ریلی و آزادراهی اولویتدار وزارت متبوع، شناسایی و ۱۸ گزارش توجیهی فنی و مالی از پروژههای مذکور تهیه و به شرکتهای تأمین سرمایه جهت بررسی توجیهپذیری طرحها و تعیین نحوه تأمین مالی ارسال شده است که از این میان تعداد ۷ پروژه شامل آزادراه تهران- شمال (منطقه ۲و۳)، آزادراه اهواز- اندیمشک، آزادراه مرند-بازرگان، آزادراه امامزادههاشم- بندرانزلی- ریلی شیراز- بوشهر- ریلی گرگان – بجنورد-مشهد و بزرگراه کوار–فیروزآباد-جم به تأیید رسیده و گزارشهای آنها جهت اخذ مجوزهای قانونی و تأیید نهایی به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است. تأمین مالی از محل بازار سرمایه برای پروژه آزادراه تهران- شمال و بهعنوان اولین پروژه در این حوزه در دست اقدام بوده و عملیات تأمین مالی آن به مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد ریال نهایی شده است.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راهوشهرسازی افزود: بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از منابع مختلف در سفرهای استانی رئیسجمهور برای حوزه راهوشهرسازی طی سالهای
۱۴۰2-۱۴۰1 تصویب شده است.