سامانه ۱۹۵ برای شکایت مردم از هزینههای اضافی خدمات پستی
با توجه به الزام شرکت ملی پست به افزایش حداکثر ۵۰ درصدی تعرفههای پستی، در صورت مواجهه با هزینههای نامتعارف، افراد میتوانند شکایت خود را اعلام و نسبت به دریافت مبلغ مازاد، اقدام کنند. به گزارش ایسنا، در حالی که در روزهای گذشته، اعلام شد تعرفههای پستی از ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت خواهند داشت، برخی مشتریان از افزایشهای نامتعارف تا ۸۰ و ۱۰۰ درصد در حوزه خدمات پستی خبر دادند. اما عیسی زارعپور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تکذیب افزایش 2 و 3 برابری تعرفههای پستی، افزایش تعرفههای پستی را در خدمات پایه پستی، عادی و سفارشی ۲۰ درصد برای مردم عادی، ۵۰ درصد برای حقوقیها و دولتیها و در خدمات غیرپایه، ویژه و پیشتاز نیز ۴۰ درصد، اعلام کرد و دریافت هر مبلغ اضافهتر را تخلف دانست. زارعپور همچنین شرکت پست را موظف کرد بهدلیل زمانگیر بودن فرایندهای اداری ثبت شکایات، سامانه جداگانهای برای رسیدگی به شکایات پستی و بازگرداندن هزینههای اضافی که از کاربران دریافت شده راهاندازی کند. اگرچه این سامانه هنوز از سوی شرکت پست اعلام نشده، اما کاربران همچنین میتوانند با مراجعه به وبسایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) و بخش شکایات، اقدام به ثبت شکایت کنند. سامانه ۱۹۵، یکی از قدیمیترین سامانههایی است که با هدف آگاهی از نظرات، شکایات و درخواستهای مردم درباره کیفیت خدمات دریافتی در حوزههای مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات شــامل تلفن ثابت، اینترنت، تلفن همراه، خدمات پستی، تشعشعات و دفاتر پیشخوان راهاندازی شده است. این سامانه به کاربرانی که بابت شکایت خود از خدمات دریافتی از اپراتورهای مخابراتی یا پستی، پاسخ مناسبی دریافت نکرده باشند، کمک میکند تا شکایت خود را در مرجع بالاتری نیز ثبت و پیگیری کنند. کاربران برای این کار باید به بخش ثبت شکایت مراجعه کرده و با وارد کردن شماره موبایل و کد ملی خود و همچنین انتخاب مکان جغرافیایی مورد نظر، خدمات پستی را انتخاب کنند. کاربر پس از انتخاب خدمات پستی، در بخش سرویس میتواند سرویسهای خارجی یا داخلی پست را انتخاب کرده و با انتخاب شرکت ملی پست بهعنوان اپراتور مورد نظر و ذکر موضوع شکایت و نوشتن بارکد محصولات خود، به اعلام نظر درباره دریافت هزینههای مازاد اقدام کند.
ادامه ثبات در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی
بررسی بازار نیمایی و متشکل ارزی در دو سال گذشته حاکی از این است که نرخ ارز در این بازارها به ثبات رسیده و در کانال ۲۵ هزار تومان نوسان اندکی داشته است.
به گزارش ایرنا، قیمتها در سامانه نیما بر اساس توافق طرفین و سازوکار عرضه و تقاضاست و ۹۰ درصد از کل معاملات و تراکنشهای بازار ارز کشور در سامانه نیما انجام میشود.
در کنار بازار نیمایی همچنین بازار متشکل ارزی مکانی برای عرضه و تقاضای بیواسطه ارز است که بر معاملات آنی و نقدی اسکناس متمرکز شده است. نرخها در این بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشود و دستوری نیست. در این بازار معاملات به همان روش معاملات جاری بازار انجام میشود.
بررسی جداول آماری حاکی از این است که نرخ در بازار نیمایی در سال ۱۳۹۷ در قیمت پنج هزار تومان دادوستد میشد اما پس از روند افزایشی نرخ ارز در سالهای گذشته، نرخ ارز نیمایی هم افزایش داشت به طوری که در آبانماه ۹۹ به اوج خود یعنی نزدیک ۳۰ هزار تومان رسید و شوک بزرگی را به بازار وارد کرد. پس از ثبت رکورد قیمتی دلار در بازار نیمایی در ماههای پایانی سال ۹۹، نرخ ارز در این بازار آرام آرام روند کاهشی در پیش گرفت. در روزهای شروع به کار دولت سیزدهم دلار در بازار نیما بهطور متوسط ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان نوسان داشت.
با اعمال سیاستهایی همچون مشروط کردن فروش ارز مسافرتی به ارائه مدارک مربوطه، رونمایی از سامانه برخط فروش ارز موردنیاز اشخاص و بازدیدهای میدانی رئیسکل بانک مرکزی نوسان نرخ ارز کنترل شد و خواسته چند ساله فعالان که ایجاد ثبات در بازار ارز برای داشتن برنامهای بهمنظور برنامهریزی برای فعالیتهای اقتصادی خود بود، محقق شد. وضعیت بازار متشکل ارزی نیز همچون بازار نیمایی بود و افتوخیز قیمتها در این بازار در بین سالهای ۹۸ تا نیمه سال گذشته قابل توجه بود. به این ترتیب که قیمت دلار در این بازار تا ۳۲ هزار تومان هم در مهرماه سال ۱۳۹۹ رسید و این فرایند در ماههای بعد نیز ادامه داشت.البته در دیماه ۱۳۹۹ و اردیبهشتماه سال ۱۴۰۰ قیمت دلار در بازار متشکل به ۲۰ هزار تومان هم رسید، اما دوباره افزایش یافت. بررسی نمودارها حاکی از این است که از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا اردیبهشتماه امسال قیمت دلار در بازار متشکل از ثبات نسبی برخوردار بود و در کانال ۲۵ هزار تومان یا کمی بالاتر نوسان داشت، البته باید گفت که صرافیهای بانکی از ابتدای سالجاری تا کنون دلار را در محدوده قیمت ۲۵ هزار تومان دادوستد کردهاند.