«ایران» از سرمایه گذاری قطر در بنادر جنوبی ایران گزارش می دهد
راه اندازی خط مسافری بوشهر- قطر تا 3 ماه دیگر
تردد کشتیهای بزرگ بین بنادر دو کشور، افزایش حجم تجارت و کاهش هزینهها و قیمت تمام شده کالا، هدفگذاری جدید دولت قطر در توسعه روابط اقتصادی با ایران است
گروه اقتصادی /رئیس سازمان توسعه و مدیریت بنادر قطر روز گذشته در سفر به ایران از بنادر بوشهر بازدید کرد تا فصل جدیدی از روابط اقتصادی دو کشور بر پایه اقتصاد دریامحور گشوده شود. روابط تجاری ایران و قطر در دولت سیزدهم و با توجه به سیاست دولت در گسترش روابط منطقهای تحولات مثبتی را پیش رو دارد. بعد از سفر رئیس جمهور به قطر و بازدید امیر قطر از ایران، باب تازهای از روابط اقتصادی بین دو کشور گشوده شده است.
توسعه روابط تجاری ایران و قطر در دو دورنمای کوتاه مدت در زمان برگزاری جام جهانی و بلندمدت دیده شده است. در کوتاه مدت، راهاندازی خطوط مسافری و پشتیبانی ایران از قطر در تأمین کالاها بخصوص کالاهای غذایی در مدت برگزاری جام جهانی است، اما با توجه به اینکه ایران و قطر فاصله دریایی کوتاهی با هم دارند توسعه پایدار حمل و نقل دریایی مورد نظر دو کشور است. روز گذشته در نشست هیأت عالی رتبه قطری با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، عبدالله محمد الخنجی، رئیس سازمان توسعه و مدیریت بنادر قطر در خصوص سرمایهگذاری قطر در بنادر ایران پیشنهاداتی ارائه کرد. علیاکبر صفایی، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در این دیدار ضمن اعلام آمادگی سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه روابط تجاری و افزایش همکاریهای بندری و دریایی با دوحه گفت: تمام گزینهها برای توسعه همکاری اقتصادی و تجاری بین تهران و دوحه، بدون هیچ محدودیتی، روی میز خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پتانسیل و موقعیت مناسب بنادر بوشهر، دیر، کنگان و جزیره بندری نگین در استان بوشهر برای سرمایهگذاری تأکید کرد: پیشنهاد ما ایجاد یک مرکز لجستیکی توسط بخش خصوصی قطر در بندر بوشهر، برای کنترل هرچه بیشتر زنجیره تأمین صادرات کالا از بوشهر به قطر است.
مدیرعامل سازمان بنادر با اعلام آمادگی این سازمان برای ترانشیپ کالا بین دیگر کشورها از جمله امارات و قطر تأکید کرد: خطوط کشتیرانی میتوانند از پتانسیل و فرصت کشتیرانی بین بنادر ایران و قطر استفاده کرده کالاهای مورد نیاز را از قطر و از طریق بنادر ایران به روسیه و کشورهای آسیای میانه ارسال کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی تأمین سوخت کمسولفور برای شناورهای باری و مسافری را حائزاهمیت دانست و گفت: قطر و ایران میتوانند در زمینه بانکرینگ و تهیه سوخت کم سولفور مورد نیاز ناوگان خود نیز همکاری داشته باشند.
برای سرمایهگذاری در بنادر دیر و بوشهر
در این نشست همچنین عبدالله محمد الخنجی، رئیس سازمان توسعه و مدیریت بنادر قطر هدف از سفر به ایران را ملاقات با مقامات ایرانی و بازدید از بنادر بوشهر و دیر اعلام کرد و گفت: بنادر دیر و بوشهر دروازه اصلی تجارت بین قطر و ایران هستند و سرمایهگذاری در این بنادر در کنار افزایش عمق اسکلهها و تعریض کانال دسترسی این بنادر میتواند به افزایش حجم واردات و صادرات بین دو کشور کمک کند.
الخنجی افزود: از آنجایی که ۹۹ درصد مراودات تجاری بین ایران و قطر از طریق بنادر بوشهر و دیر انجام میشود، این دو بندر در همکاریهای تجاری بین دو کشور اهمیت بالایی دارند. مدیرعامل سازمان توسعه و مدیریت بنادر قطر با بیان اینکه بخش خصوصی قطری میتوانند با پتانسیلهای موجود در بنادر ایران آشنا شوند و با توجه به نیازهای خود اقدامات و سرمایه گذاریهای لازم را انجام دهند، بر لزوم بازدید بخش خصوصی قطر از بنادر ایران تأکید کرد. وی ادامه داد: یکی از رویکردهای جدی دولت قطر، فراهم کردن امکان تردد کشتیهای بزرگتر بین بنادر دو کشور و افزایش حجم تجارت و کاهش هزینهها و قیمت تمام شده کالا است. عبدالله محمد الخنجی افزود: در نظر داریم با ارائه تسهیلات لازم به بخشهای خصوصی ایرانی و قطری، مراودات تجاری دوطرفه را ارتقا دهیم.
به گفته معاون وزیر حملونقل قطر، بندر حمد نیز آماده ارائه هرگونه تسهیلات به خطوط کشتیرانی ایرانی برای افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور است.
راهاندازی خط مسافری بوشهر-قطر اواخر مرداد
حسین عباسنژاد، مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر، در گفتوگو با «ایران» گفت: تنها راه ارتباطی ایران و قطر برای تبادلات کالایی مرز دریایی است. تبادلات تجاری ایران و قطر بیشتر در زمینه تأمین کالاهای غذایی است که از ایران به قطر صادر میشود. در زمان برگزاری جام جهانی این پشتیبانی قرار است گسترش یابد.
وی افزود: راهاندازی خطوط مسافری بین دو کشور تا برگزاری جام جهانی اولویت دو کشور در توسعه روابط دوجانبه است. تلاش این است خط مسافری بندر بوشهر به قطر تا اواخر مرداد راهاندازی شود. خط دیگر مسافری، از کیش به قطر است که اگر تقاضای سفر به قطر افزایش یافت، این خط نیز راهاندازی میشود.
مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر گفت: با توجه به برگزاری جام جهانی فوتبال در این کشور ایران میتواند نقش مهمی در این حوزه ایفا کند و از این جنبه با قطر همکاری داشته باشد. روابط تجاری و سیاسی ایران و قطر از دیرباز وجود داشته و اکنون برگزاری جام جهانی در این کشور، فرصتی برای گسترش این روابط است.
سرمایهگذاری در زیرساختهای بندری
سیدعلی حسینی، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی نیز در گفتوگو با «ایران»، با اشاره به روابط جدید ایران و قطر در توسعه همکاریهای اقتصادی گفت: مهمترین نیاز ما برای توسعه روابط اقتصادی با قطر، تجهیز زیرساختهای بندر در جنوب است. در بنادر جنوب برای گذار از حمل و نقل سنتی به شناورهای سبک نیاز داریم. با توجه به فاصله نزدیک ایران و قطر، افزایش سرعت حمل دریایی اهمیت زیادی در حمل و نقل بین دو کشور دارد. به گفته حسینی سرمایهگذاری در تأمین منابع برای احداث سردخانهها، انبارهای بزرگ کالایی، خرید شناورهای رو-رو بخشی دیگر از نیاز بنادر جنوب برای تبادلات تجاری با قطر است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی افزود: بنادر کوچک ما در جنوب، از نظر زیرساختی ضعف دارد و مجهز نیست، از سوی دیگر قطر تبادلات تجاری بالایی با کشورهای مختلف دارد. ایران با توجه به نزدیکی به قطر نقش مهمی در ترانزیت کالا از این کشور دارد. بنابراین افزایش درآمدهای ترانزیتی بخش دیگری از توسعه روابط تجاری، افزایش سرمایهگذاری و تجهیز زیرساختها در بنادر جنوبی است. رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی با اشاره به تحریم قطر از سوی کشورهای عربی گفت: بیشترین روابط مبادلهای قطر در هنگام تحریم از سوی کشورهای عربی، با ایران بود. بنابراین دو کشور تجربه توسعه روابط تجاری را دارند و به همین دلیل سرمایهگذاری قطر در بنادر ایران موضوعی است که این کشور علاقهمند به اجرای آن است.حسینی گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و قطر حدود 300 میلیون دلار است که با توجه به تجارت نزدیک به 80 میلیارد دلاری قطر با جهان، سهم ایران از این تجارت بسیار ناچیز است. از اینرو دولت به دنبال افزایش مبادلات تجاری با قطر تا حدود یک میلیارد دلار است که برای رسیدن به این هدف مهمترین موضوع، سرمایهگذاری مشترک و تجهیز زیرساختهای کشور در حوزه دریایی و بندری است.
افزایش 67 درصدی حمل نهادههای دامی در اردیبهشت
حمل نهادههای دامی در فروردین و اردیبهشت امسال به ترتیب ۳۳ و ۶۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور گفت: ورود ۶۰ درصد کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از طریق بندرامام خمینی صورت میگیرد.
حمیدرضا شهرکی ثانوی روند حمل و نقل کالاهای اساسی را از بندر امام «روان و خوب» اعلام و اظهار کرد: در این راستا برنامهریزی لازم با همه دستگاههای ذیربط انجام شده است.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اعلام اینکه ۶۰ درصد از حمل کالاهای اساسی در کشور از بندر امام است، بیان کرد: بالغ بر ۴۰ میلیون تن کالای اساسی از بنادر کل کشور وارد شده که در مقایسه با وضعیت سال گذشته رشد بیش از ۱۴ درصد ثبت شده است.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جدید تاکنون ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تن کالای اساسی از بندر امام جابهجا شده است، افزود: این آمار نسبت به سال گذشته رشد بالغ بر ۱۱ درصدی را نشان میدهد. بنا به گفته معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور، بالغ بر یک میلیون تن کالا در بندر امام ذخیره و آماده حمل و نقل است. شهرکی ثانوی با اشاره به جایگاه مهم خوزستان در تأمین محصولات کشاورزی، تصریح کرد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۳۵۰ هزار تن چغندرقند و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم از خوزستان جابهجا شده است. وی با اشاره به نقش مهم رانندگان کامیونها در رسیدن بارها و کالاهای اساسی گفت: عمده تلاش ما این است که امکانات رفاهی و خدماتی مناسبی به رانندگان ارائه تا حمل و نقل کالاها تسریع شود.
جابهجایی بیش از ۲ میلیون تن کالاهای اساسی
محمد جولانژاد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان نیز در جلسه بررسی روند جابهجایی کالاهای اساسی از بنادر کشور اظهار کرد: بخش حمل و نقل کالا در استان خوزستان بویژه در ۶ ماه نخست سال با توجه به جابهجایی همزمان چند کالای اساسی مهم، از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: طی دو ماه گذشته ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالاهای اساسی از بندر امام(ره) توسط بیش از ۹۸ هزار کامیون جابهجا شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان گفت: ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی در بندر امام(ره) وجود دارد که از این میزان ۷۰۰ هزار تن قابل جابهجایی است.
جولانژاد با بیان اینکه از تمامی ظرفیتها برای حمل کالا از خوزستان بویژه کالاهای اساسی استفاده میشود، گفت: یکی از مشکلات مهم در حمل کالاهای اساسی از بندر امام(ره) عدم پرداخت کرایه از سوی دستگاه دولتی متولی است که امیدواریم با پیگیریهای صورت گرفته مرتفع شود. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان تصریح کرد: جلسات و هماهنگیهای لازم بهصورت مستمر و روزانه در حال برگزاری است و فرایند جابهجایی کالاهای اساسی از بندر امام(ره) رصد میشود.
وی با اشاره به روند افزایشی حمل نهادههای دامی نسبت به سال گذشته، بیان کرد: حمل این محصولات در فروردین و اردیبهشت سالجاری به ترتیب ۳۳ و ۶۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ افزایش داشت. جولانژاد در خصوص حمل محصول فسادپذیر چغندرقند در خوزستان اظهار کرد: این محصول در ۱۵ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی استان کشت شده و پیشبینی میشود ۹۰۰ هزار تن برداشت چغندرقند از خوزستان داشته باشیم که تاکنون ۳۰۰ هزار تن برداشت و حمل شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان ادامه داد: همچنین در دوماه نخست سالجاری، یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن محصول گندم برداشت و حمل شده است.
شروع ساخت 2 میلیون مسکن نهضت ملی تا پایان تابستان
آغاز عملیات ساخت طرح نهضت ملی مسکن تا پایان تابستان سالجاری به ۲ میلیون واحد میرسد
براساس برنامه دولت و بر مبنای تأمین زمین، ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن تا آخر شهریور به 2 میلیون واحد میرسد.
۴ میلیون واحد مسکونی در قالب برنامه نهضت ملی مسکن ساخته میشود که از این تعداد واحد، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در شهرها و ۸۰۰ هزار واحد در روستاها عملیاتی میشود که بخشی به مرحله اجرا رسیده است.
تامین اراضی اولین شرط برای تحقق طرح نهضت ملی و تولید مسکن است که طبق تازهترین آمار اراضی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده است. بیشترین تأمین زمین در سیستان و بلوچستان و بوشهر و کمترین اراضی در کردستان، لرستان، کرمان و تهران تأمین شده است.
علیرضا فخاری، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص تأمین اراضی موردنیاز طرح نهضت ملی مسکن گفته است: سازمان تاکنون اراضی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نهضت ملی را تأمین کرده که میتواند بارگذاری شود و کارهای اولیه آن شروع شده و بخشی شروع فونداسیون داشته است. بخشی نیز در حال کارهای مطالعاتی و محیطی است و سایر هماهنگیهای سطح استان در حال انجام است.
همچنین بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان، برنامههای حمایتی مسکن بر مبنای استفاده حداکثری از توان اجرایی، مالی و مدیریتی دولت طراحی شده و به گونهای است که زمین پروژه با قیمت بسیار پایین و به صورت اجاره بلندمدت تخصیص داده شده و بخش قابلملاحظهای از هزینه ساخت از طریق تسهیلات بدون نیاز به سپردهگذاری تأمین میشود. در عین حال اغلب پروژههای طرح نهضت ملی مسکن از تخفیف عوارض صدور پروانه ساختمانی، نظام مهندسی، بیمه و مالیات برخوردار شده که همگی در کاهش قیمت تمامشده مسکن مؤثر است.
همچنین با توجه به اینکه واحدهای مسکونی طرحهای حمایتی مسکن بر مبنای قیمت تمامشده ساخت به متقاضیان واگذار میشود، هزینه زمین که بالاترین هزینه ساخت را شامل میشود از طریق واگذاری به دو شکل اجاره ۹۹ ساله یا فروش اقساطی ۱۰ ساله به حداقل رسیده است. براساس تأکید معاونت مسکن و ساختمان، اخذ سهم آورده متقاضیان در طول دوره اجرا و متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه انجام میشود که به افزایش و امکان تجدید توان مالی متقاضیان در این طرح منجر خواهد شد.
هماکنون تسهیلات ساخت مسکن در تهران ۴۵۰، سایر کلانشهرها ۴۰۰، مراکز استانها ۳۵۰ و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان به متقاضیان اجرای طرح نهضت ملی مسکن تعلق میگیرد. تسهیلات ساخت با نرخ سود ۱۸ درصد و بدون نیاز به سپردهگذاری و با بازپرداخت ۲۰ ساله دوران مشارکتی و فروش اقساطی به متقاضیان پرداخت میشود. این تسهیلات از محل منابع داخلی بانکها که در واقع منابع حاصل از سپردهگذاری بخشی از جامعه است، تأمین میشود. بانک سود حداقل ۱۸ درصدی به سپردهگذار میپردازد و منابع دولتی برای پرداخت آن وجود ندارد که بتوان آن را با نرخ سود پایینتر پرداخت کرد. با توجه به اینکه هزینه تمامشده برای شبکه بانکی حداقل ۲۱ درصد است، پرداخت تسهیلات ۱۸ درصدی بدون نیاز به سپردهگذاری در واقع نوعی یارانه محسوب میشود.
معاونت مسکن و ساختمان اعلام کرده است، یارانه نرخ سود تسهیلات برای دهکهای اول تا سوم پیشبینی شده که در صورت تأمین منابع صندوق ملی مسکن به گروههای هدف پرداخت خواهد شد. همچنین در رابطه با تأمین مصالح ساختمانی، میزان مصالح موردنیاز طرحهای حمایتی مسکن برآورده شده و در جلسات کارشناسی با وزارت صمت مورد بررسی قرار گرفته که وزارت صمت برای تأمین مصالح ساختمانی موردنیاز اعلام آمادگی کرده است.
براساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، برآوردهای کارشناسی انجام شده و براساس فهرست بهای سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹، هزینه ساخت بهطور میانگین برای هر مترمربع ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برآورد و به متولیان اجرای طرح ابلاغ شد. معاونت مسکن و ساختمان تصریح کرده است، در صورت کاهش یا افزایش هزینههای ساخت در طول دوره ساخت، قیمت تمام شده واحدها در زمان تحویل واحدها به متقاضیان کاهش یا افزایش مییابد.
ساختمان آلومینیوم برای ایمنسازی تخلیه میشود
رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان گفت: با توجه به شرایط ناایمن ادامه فعالیت ساختمان آلومینیوم در قلب پایتخت، بنیاد مستضعفان به عنوان مالک این ساختمان، آن را موقتاً تخلیه خواهد کرد.محمد پیرعلی، با اشاره به فعالیت ساختمان ۱۵ طبقه معروف «آلومینیوم» به متراژ ۴۳۰۰ مترمربع در خیابان جمهوری تهران که در سال ۱۳۴۳ با استانداردهای مربوط به آن دوره احداث شده و همچنان فاقد «پایان کار» است، گفت: هر چند اسکلت ساختمان آلومینیوم، بتنی و برابر نظر کارشناسان کماکان دارای استحکام نسبی خوبی است و پنج دستگاه آسانسور دارد اما فاقد راهپله فرار و گاز شهری است و با آنکه دارای بیمه آتشسوزی و حوادث و مسئولیت است اما فاقد سیستم اعلام و اطفای حریق بوده و تأسیسات برقی فرسوده و مستهلک، زنگهای خطر را به صدا درآورده است.
رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان با تأکید بر ناایمن بودن ساختمان آلومینیوم ادامه داد: موضوع ناایمن بودن این ساختمان آنقدر جدی است که بنیاد مستضعفان ناگزیر شد آتشنشانهایی را در سه شیفت آنجا مستقر کند و حال با گذشت ۵۸ سال از عمر این ساختمان، نام آن در لیست ساختمانهای ناایمن تهران دیده میشود.
وی ادامه داد: در پی اخطار سازمان آتشنشانی مبنی بر تجهیز «ساختمان آلومینیوم» به سیستمهای اعلام و اطفای حریق و ایمنسازی آن، مذاکراتی با کسبه و صاحبان سرقفلی داشته و اخطارهای لازم را نسبت بهایمنسازی این ساختمان برای پیشگیری از هرگونه مخاطرات احتمالی برای کسبه و شهروندان، به شورای کسبه ساختمان آلومینیوم داده است.
پیرعلی ضمن تأکید بر لزوم بهروز شدن ایمنی این ساختمان پس از گذشت ۵۸ سال از عمرش در حالی که دچار حریق گستردهای در سال ۹۴ شده بود، گفت: موضوع عدم ایمنی در این مجتمع تجاری آنقدر جدی بوده که برای جلوگیری از هرگونه حادثه در این ساختمان، اقدام به استقرار تیمهای ۲۴ ساعته آتشنشانی در این مجتمع کرده تا از هرگونه حریق و حادثه احتمالی اجتناب شود.
وی با تأکید بر درک شرایط کسب و کار کسبه، گفت: ادامه فعالیت این ساختمان در شرایط فعلی ممکن نیست و بهرغم تمامی تذکرات و اخطارهای داده شده نیازمند همراهی کسبه، برای اجرای عملیات ایمنسازی در این مرکز تجاری پرتردد و ناایمن هستیم.
به گفته وی، بنیاد مستضعفان از سال ۹۶ طی مکاتباتی با شهرداری منطقه و شورای کسبه آلومینیوم، بارها تأکید بر ایمنسازی این ساختمان داشته است.
ایستگاههای پروازی مسافران با علائم آبله میمون را پذیرش نمیکنند
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه نظارت و کنترل واحد بهداشت مستقر در فرودگاهها افزیش یافته است، گفت: به تمام ایستگاههای پروازی اعلام و ابلاغ شده است که مسافران دارای علائم فیزیکی آبله میمون را پذیرش نکنند.
محمد محمدیبخش درخصوص اقدامات بخش حملونقل هوایی برای جلوگیری از شیوع آبله میمون، گفت: همزمان با شیوع این ویروس در چند کشور اروپایی، کمیته بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت تشکیل جلسه داد و تصمیم بر آن شد تا در هر دو بخش مرزهای زمینی و هوایی رصد مسافران با دقت بیشتری انجام شود.
رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه تابع مصوبات وزارت بهداشت هستیم، گفت: دستور کار وزارت بهداشت در شرایط فعلی رصد و پایش مسافران توسط واحد بهداشت مستقر در فرودگاهها است. به گفته محمدیبخش در مرحله نخست کنترل شیوع این بیماری در ایران، نظارت کنترلی واحد بهداشت مستقر در فرودگاهها افزیش یافته است. وی گفت: بر این اساس از پذیرش مسافرانی که با علائم ظاهری آبله میمون در مبادی ورودی مشاهده شوند، خودداری میشود. رئیس سازمان هواپیمایی ادامه داد: اکنون در تمامی مسیرهای بینالمللی پروازها ادامه دارد و محدودیتگذاری در سفرها نداریم. البته، هنوز در هیچ جای دنیا این محدودیت اعمال نشده است. به گفته محمدیبخش با این هدف که جهان دچار تبعات شیوع کرونا نشود به موضوع کنترل آبله میمون ورود شده است تا بر اساس روشهای علمی و تعریف شده تصمیمگیری شود و محدودیتها اعلام و اعمال شود.
رئیس سازمان هواپیمایی گفت: اکنون نیز به تمام ایستگاههای پروازی اعلام و ابلاغ شده است از مبادی که پذیرش مسافر دارند مسافران با علائم فیزیکی آبله میمون پذیرش نشوند.
آغاز پرداخت وام ۱۰۰میلیونی ودیعه مسکن از هفته آینده
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از آغاز پرداخت وام ۱۰۰میلیونتومانی ودیعه مسکن از هفته آینده خبر داد.
خلیل محبتخواه اظهار کرد: طبق مصوبه قانون افزایش اجارهبها در سالجاری 25 درصد تعیین شد و دریافت بیش از این مقدار توسط مالکان جرم محسوب میشود. وی با اعلام اینکه مالکان صرفاً در صورت واگذاری ملک به فرزندان خود، ساختوساز و فروش اجازه اجبار تخلیه ملک خود را دارند، افزود: در سالهای 99 و 1400 بالغ بر 606 هزار نفر اقدام به ثبتنام وام ودیعه مسکن کردند که از این تعداد فقط 90 هزار نفر موفق به دریافت آن شدند. وی در خصوص علت عدم دریافت تسهیلات توسط کثیری از ثبتنامکنندگان توضیح داد: برخی از ثبتنامکنندگان مالک یک خانه بودند و برخی نیز یا قبلاً تسهیلات دریافت کرده بودند یا ضامن معتبر به بانک معرفی نکرده بودند. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اعلام اینکه طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، بانکها از هفته آینده تسهیلات ودیعه مسکن را به متقاضیان واگذار میکنند، تأکید کرد: با بانکهایی که در خصوص ارائه تسهیلات کارشکنی کردند برخورد شد.
5 پروژه ریلی در آستانه بهرهبرداری
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از بهرهبرداری 5پروژه ریلی تا پایان امسال خبر داد.
عباس خطیبی گفت: پروژه راهآهن چابهار - زاهدان محدوده زاهدان تا خاش با طول 154 کیلومتر، میانه - تبریز حدفاصل بستانآباد تا تبریز با طول 44 کیلومتر، رشت -کاسپین با طول 37 کیلومتر، تهران - همدان و میانه - اردبیل به طول ۱۶۵ کیلومتر 5پروژهای هستند که در اولویت تکمیل و در آستانه بهرهبرداری قرار دارند. خطیبی افزود: پروژه مرکز چهارمحال و بختیاری با مرکزیت شهرکرد هم در برنامه است که تلاش میشود در سال آینده به بهرهبرداری برسد.
وی با اشاره به برنامهریزی برای افتتاح پروژههای اولویتدار در سال 1401گفت: 561 کیلومتر خطوط ریلی کشور که چند سال گذشته روی آن کار شده و امسال هم به صورت متمرکز دنبال میشوند، بدون ایجاد مشکل در تأمین منابع مالی تا انتهای امسال به بهرهبرداری میرسند.