شهرام ناظری جایزه جشنواره «گلاویژ» را دریافت کرد
جایزه نقرهای جشنواره گلاویژ، به شهرام ناظری، استاد آواز ایرانی و موسیقیدان اهدا شد.
مراسم ویژه بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی «گلاویژ»، با شعار«شهود و آزاد، آذین گلاویژند»، با حضور بیش از ۵۰ ادیب، شاعر، مترجم و منتقد ایرانی و همچنین بیش از ۲۰۰ شخصیت فرهنگی از کشورهای مراکش، مصر، فرانسه، الجزایر، امریکای لاتین، فلسطین، سوریه، لبنان و اردن، در شهر سلیمانیه، مرکز فرهنگی اقلیم کردستان عراق، برگزار شد.
در بخشی از این مراسم، به پاسداشت «شکوه، توانایی و تلاشهای خستگیناپذیر» بزرگان عرصه فرهنگ و هنر، جایزه ویژه بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی «گلاویژ» به هفت شخصیت فرهنگی و هنری، از جمله شهرام ناظری، پیشکسوت موسیقی آوازی ایران و مظهر خالقی، خواننده نام آشنای کُرد و همچنین احمد سالار، نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر، ملا بختیار، نویسنده، فؤاد مجید مصری، ارغوان رسول، شاعر و انور قرهداغی، رهبر ارکستر و موسیقیدان اهدا گردید.
در این مراسم، شهرام ناظری به همراه فرید الهامی با ساز تنبور و صابر نظرگاهی با ساز دیوان، مقام «ساروخانی» (از مقامات باستانی تنبور) را با شعری از سیدیعقوب ماهیدشتی اجرا کردند.
در بخشی از این مراسم ملا بختیار، دبیر بیستوپنجمین دوره جشنواره بینالمللی «گلاویژ» در سخنانی گفت: بزرگترین افتخار ۲۴ سال گذشته جشنواره «گلاویژ» در دو نکته مهم خلاصه میشود، اول اینکه در تمام دورههای برگزاری آن هیچ کلمهای سانسور نشده است و دوم اینکه به هیچ شیوهای اجازه ندادهایم که سیاست در امور جشنواره دخالت کند.
شمس لنگرودی، شاعر نیز که میهمان ویژه بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی «گلاویژ» بود، در مراسم افتتاحیه این رویداد به شعرخوانی پرداخت. اجرای موسیقی، نمایش، برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی و نمایشگاه مد و لباس اقوام و ملیتهای مختلف عراق و اقلیم کردستان از دیگر برنامههای این مراسم بود. محمد صنعتی، شمس لنگرودی، عباس مخبر، افشین شاهرودی، سعید عقیقی، مرضیه خرسند، ایلیا جواهر گیلانی، مهدی رفیع، احمد آفتابی، سارا سالار، نرگس مساوات، ابوالفضل حری، علیرضا ارواحی، فرزانه فاضلینژاد، محمد راغب، فیض شریفی، بهاءالدین مرشدی، علیرضا آقاییراد و مجتبی ویسی، میهمانان شرکت کننده از ایران بودند.
گپ و گفتی با مهرداد صدقی نویسنده مجموعه داستان «آبنباتها»
دنیای امروز فقط خنده و طنز نیست، درد و رنج هم دارد
گروه فرهنگی: مهرداد صدقی از آن دست نویسندگانی است که بیسر و صدا کار میکند اما آثارش اغلب مورد توجه هستند، آنقدر که «آخرین نشان مردی»، از کتابهای وی به شبکه پنج سیما هم راه یافت و با اقتباس از آن مجموعه تلویزیونی «پدر پسری» ساخته و چند سال قبل پخش شد. مجموعه چندجلدی «آبنباتها» که از سوی «سوره مهر» منتشر شده هم از جمله آثار این نویسنده به شمار میآید که طی برپایی سیوسومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در بین پرفروشها بود. به بهانه بازنشر «آبنبات نارگیلی»، جلد چهارم این مجموعه گپ و گفتی با صدقی داشتیم که میخوانید.
انواع و اقسامی از اتفاقات غیرعادی و طنز
«آبنبات هلدار» نخستین کتاب از این مجموعه است که در آن مخاطب با انواع و اقسامی از اتفاقات غیرعادی و طنز روبهرو میشود. «آبنبات پستهای»، «آبنبات دارچینی» و «آبنبات نارگیلی» کتابهای دیگری هستند که بهدنبال استقبال مردم و به نوعی در ادامه همان نوشته روانه کتابفروشیها شدند. مهرداد صدقی در پاسخ به اینکه چه عاملی را سبب استقبال مخاطبان از این چهار عنوان کتاب میداند به «ایران» میگوید: «در این کتابها نهایت تلاش خود را به خرج دادهام تا با مخاطب صادق باشم. شاید همین مسأله سبب استقبال آنان شده است. از همین بابت شخصیتها، نوع لباس، رفتار و سبک زندگیشان را به شکلی تعریف کرده و چیدهام که خواننده با آنها ارتباط بگیرد.»
نکته قابل توجه دیگر در این مجموعه، توجهی است که صدقی به حضور شخصیتهایی از همه طیفها نشان داده، او ادامه میدهد: «محسن، یکی از شخصیتهای داستان آبنبات نارگیلی، فردی است که با همه سازگاری دارد. به حرفهایشان گوش میدهد و قضاوتشان نمیکند. با اینکه با آنها متفاوت است اما دوستشان هم هست. به گمان من این نگاه هم در جلب نظر مخاطبان بیاثر نبوده، چراکه حداقل تا جایی که خودم از برخی مخاطبان شنیدهام ارتباط گرفتن با شخصیتهای داستان برای آنان دشوار نبوده است. از سوی دیگر در نوشتن آبنبات نارگیلی حتی تلاش کردهام رویکرد و نگاه خودم را به کتاب تزریق نکنم تا انصاف هم رعایت شود.»
وی ادامه داد: «خیلی از خوانندگان از من میپرسند، چرا محسن شخصیت اصلی داستان جلد چهارم اینقدر دروغ میگوید. تعجب میکنم چرا این سؤال از من پرسیده میشود. متأسفانه در دنیای امروز دروغ زیاد است، آن هم در شرایطی که میدانیم امری ناپسندیده است. من به زبان طنز اینطور نوشتم که بسیاری از ما در مواقعی برای نجات خود دروغ میگوییم چه با نیت مثبت و چه نیت منفی. هر چند که در ادامه نشان میدهم که دروغگوییهای محسن کار دستش میدهد و اثرات آن مانند بومرنگ به زندگیاش برمیگردد. از آنجایی که در داستانهای من اخلاق حاکم است فرد پاگیر دروغ خود میشود.»
داستانهایی برآمده از تجربیات زیسته
صدقی در پاسخ به اینکه چرا با وجود تأکید بر نگارش داستان مدرن برای انسان امروزی، این روزها همچنان داستانهایی خطی و ساده مورد توجه مخاطبان هستند، میگوید: «هیچ وقت در ادبیات و هنر پلههای مدرنیته و سبکهای مختلف به ترتیب و پشت هم طی نشده است. ما ایرانیها اغلب عادت کردهایم داستانی را از نقطه الف آغاز و در نقطه ب به پایان برسانیم و داستانی خطی بشنویم. ممکن است سیر داستانی را تغییر دهیم اما دوست داریم بدانیم آخر قصه چه میشود و حتی هر یک از شخصیتهای داستان چه سرنوشتی پیدا میکنند. این ذائقه ایرانی است که نمیتوانم بگویم خوب است یا بد. در برخی مواقع سیر منطقی سبکها بر اساس شرایط جامعه زودتر رخ داده است. برای مثال مدتی مردم زندگی در خانههای حیاط دار را رها کردند و به آپارتماننشینی روی آوردند اما امروز دوباره به زندگی در خانههای بزرگ و حیاطدار علاقه نشان میدهند. درباره داستان هم همین موضوع صدق میکند. ذائقه مخاطب بهدنبال شنیدن سبک زندگی سی سال پیش و بازسازی آن است. داستانهای آبنبات برای اقناع کردن همان بخش جامعه امروز است. البته این را هم بگویم داستانهای مدرن خوبی هم داریم.»
صدقی با اشاره به شخصیتهای داستان و ارتباط آنها با شخصیت واقعی خودش تصریح میکند: «محسن بخش پررنگی از شخصیت من را به همراه دارد. همچنان که دایی اکبر و خیلی از دوستان محسن به من نزدیک هستند. محسن همسن من است و هر لحظه خودم را جای او میگذارم تا به یاد بیاورم مثلاً در 12 سالگی چگونه با دیگران و محیط پیرامونم ارتباط میگرفتم. حتی میتوانم درباره شخصیتهای زن داستان این ادعا را داشته باشم چون همه این شخصیتها از ذهن من آمدهاند. برای مثال برای پردازش شخصیت بیبی، کودک درونم را که سالخورده شده در این شخصیتها زنده کردم تا بدانم آنها در این موقعیت چگونه عمل میکنند. ضمن اینکه از تجربه زیستی خودم نیز استفاده میکنم.»
این نویسنده در پایان میگوید:«در آبنبات نارگیلی اتفاقات تلخ هم رخ میدهد، چراکه بنای نوشتن آثار خود را بر این گذاشتهام که با مخاطب صادق باشم. واقعیت این است که دنیای امروز فقط خنده و طنز نیست و درد و رنج نیز دارد. مرگ و غم هم بخشی از زندگی هستند که باید سازگاری و کنار آمدن با آنها را بیاموزیم. درست مانند آخرین جلد «آبنباتها» که در آن بیبی از دنیا میرود، این اتفاق شاید برای مخاطب ناراحتکننده باشد اما در همین فصل مرگ بیبی، موقعیتهای طنز آمیزهم وجود دارد. در واقع تلاش کردهام مخاطب در بین غم و خنده در رفت و آمد باشد. همین چیدمان و طراحی داستان بابی برای آغاز جلد بعدی خواهد شد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد
هنر، صورت مناسبی برای رساندن معنای دین
اختتامیه اولین جشنواره شعر نمازجمعه و همچنین دومین دوره جشنواره عکس شکوه جمعه در حالی برگزار شد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به راهاندازی قرارگاههای فرهنگی در کشور گفت: «هنر صورت مناسبی برای رساندن معنا و پیام دین است. سرود کمنظیری که به تازگی مورد توجه نسل جدید قرار گرفته، از عنصر هنری شعر و سرود است که اجتماع بزرگی را در قلب تهران شکل داده است.»
ضرورت بازگشت فعالیتهای فرهنگی و هنری به مساجد
آنطور که در بخشی از گزارش ایبنا آمده، محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم که روز گذشته با حضور حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علیاکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برگزار شد، گفت: «مسجد باید محور فعالیتهای فرهنگی و هنری باشد، به همین دلیل ما شعار خود را بازگشت به مساجد قرار دادیم و معتقدیم باید فعالیتهای فرهنگی و هنری را به مسجد برگردانیم.»
اسماعیلی در این نشست با اشاره به اینکه نگاهمان به نمازجمعه ویژه است، ادامه داد: «نگاه ما در دولت این است که ظرفیتهای فرهنگی و هنری را در قالب شبکه عظیم نظام قرار دهیم. ما هرچه هنر و فرهنگ را از خاستگاه دینی آن مانند نماز، مصلی و... جدا کنیم، برای اینکه آن را در مسیر حاکمیت دینی قرار دهیم با مشکلات زیادی روبهرو میشویم .»
او افزود: «جایی که این اتفاق افتاده، ثمرات زیاد بوده اما در جایی که افتراق به وجود آمده، دمیدن روح دینی در فعالیتهای فرهنگی و هنری بویژه در هنرهای وارداتی بسیار دشوار بوده است. من در آسیبشناسی فرهنگ و هنر معتقدم افتراق در این حوزه برای ما هزینهساز است و باید این هزینه را در دولت انقلابی و مردمی جبران کنیم.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مسجد باید محور فعالیتهای فرهنگی و هنری باشد، تأکید کرد:«یک وقتی این هنر در تراز نمازجمعه است که در مهمترین مسجد شهر برگزار میشود و اهمیت مضاعفی دارد. کار خوبی در بخشی از مصلاهای در حال ساخت انجام میشود که فعالیتهای فرهنگی و هنری در آن ادامه دارد. در اصفهان چنین چیزی رخ داده است و در شهرکرد دستور دادیم این نگاه در مصلی دنبال شود.» اسماعیلی گفت:«ما هر چه فرهنگ و هنر را به دین نزدیک کنیم، موفقتر خواهیم بودیم. در یازده استان برای 40رشته و برای 40هزار هنرجو دورههای فرهنگی و هنری را در مساجد برگزار میکنیم، مگر بخش کوچکی از فعالیتهای هنری که به دلایلی نشود در مساجد عرضه کرد، اما به غیر از این، هنر ابزار مناسبی برای انتقال پیام دین است. شعر و سرود هم بر همین منوال قرار دارد.»
توجه جوانان به سرود «سلام فرمانده» مایه مباهات است
او ادامه داد: «سرود سلام فرمانده که این روزها موردتوجه نوجوانان ما قرار گرفته مایه مباهات ما است. این جایی است که فرهنگ و هنر در خدمت معارف عمیق دینی درمیآید. شما میتوانید به دوران دفاع مقدس نگاه کنید و شعرای برجسته ما را ببینید که چه نقش مهم و کمنظیری در ترویج روحیه ایثار، ازخودگذشتگی و حضور در جبههها داشتند. اینجا جایی است که هنر با مفاهیم بلندمرتبه ارتباط میگیرد. در نظام دینی همین توقع وجود دارد.» به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این ابتکار که نمازجمعه در قالب جشنواره شعر و عکس برگزار شود کار بسیار خوبی است و نشان میدهد در حوزه مسائل دینی و تعظیم و تکریم شعائر باید بتوانیم از ابزار هنر استفاده کنیم.
او یادآور شد: «عکسها و شعرها درباره نمازجمعه اگر ترویج شود تأثیراتش را میگذارد. ما در حاکمیت دینی تلاش میکنیم مردم به سعادت دنیوی و اخروی برسند. سیاست از نگاه بزرگان ما همین است که از همه ابزارها برای سعادتمندی انسان استفاده شود درحالیکه در غرب گفته میشود دین حق ورود به اجتماع را ندارد اما تمدن دینی میخواهد مردم را سعادتمند کند و همه ابزارها نیز دراختیارش است که این هدف را محقق نماید.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره گرانی قیمت کنسرتها گفت: دیشب هم به دوستان در معاونت هنری گفتم جلساتی را با تهیهکنندگان برگزار کنند و قیمت را یک مقدار کاهش دهند تا علاقهمندان بتوانند استفاده بیشتری کنند.
واکنش رئیس سازمان سینمایی به حواشی کن 2022
سیاه نمایی ایران شهرت نمیآورد
«سینماگران حاضر در جشنوارههای بینالمللی به مثابه سفیران فرهنگی کشور و نمایندگان مردم هستند و انتظار میرود آنها صدای مظلومیت ملت ایران باشند که سالها است مورد ظلم، اجحاف و تحریم کشورهای اروپایی و امریکایی قرار دارند» این عبارات بخشی از صحبتهای رئیس سازمان سینمایی در واکنش به صحبتها و حاشیه حضور سینماگران ایرانی در جشنواره کن 2022 است. محمد خزاعی که صبح روز یکشنبه با برگزارکنندگان چتر سینمای ایران در بازار فیلم جشنواره کن دیدار کرده بود، ضمن اطلاع از فعالیتهای فارابی در این حوزه، عمده صحبتهایش را به ضرورت حفظ شأن، شخصیت و ساحت سینمای ایران در رفتار و گفتار سینماگران در عرصههای بینالمللی اختصاص داد. او گفته است: «حضور بینالمللی عوامل سینما باید در تمامی ساحتها، از گفتار و رفتار تا پوشش جلوهای از فرهنگ و زیست عفیفانه، مؤمنانه، نجیبانه و غنی مردم ایران زمین باشد. فرهنگی که ریشه در تمدن کهن ایرانی و اسلامی این مرز و بوم دارد.»
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه، اظهارات غیرفرهنگی و غیرسینمایی در کنفرانسهای خبری و رسانهای با انگیزههای سیاسی و نمایش ژستهای اپوزیسیونی هیچگاه، مشروعیت و اعتبار بینالمللی در پی نخواهد داشت، بلکه با واکنش منفی مردم نیز مواجه خواهد شد، افزوده است: «تجربه بزرگان سینمای ایران بخصوص بزرگانی که در آن سوی مرزها چهرهای شناخته شدهتر دارند همچون مرحوم کیارستمی، مجید مجیدی و... نشان داده است که سینماگر نه با رفتارهای هنجارشکنانه و خلاف عرف ملی و بینالمللی و نمایش پوپولیستی و نازل بلکه با آثار و رهیافتهای سینمایی و هنریاش است که میتواند وجهه ماندگار و جهانی کسب کند.»
خزاعی با بیان اینکه کاش به تأسی از بزرگان سینما، حضورهای بینالمللی به دستاوردهای فرهنگی، تمدنی و گفتمانی منجر شود، خاطرنشان کرده است: «همه سینماگران میدانند و آگاهند که کشورهای اروپایی و امریکایی چهار دهه است که با ناجوانمردی و با تحمیل شدیدترین تحریمها، مردم ما را از بدیهیترین حقوق اساسی بینالمللی محروم کرده و سالها است که ملت عزیز ما طعم تلخ بیعدالتی فاحش با تحریم کشورهای غربی را تحمل میکند، آیا شایسته نبود و نیست سینماگران ایرانی حاضر در جشنوارهها از جمله همین جشنواره کن – که خانوادهها، بستگان، دوستان، همشهریان و هموطنانشان در این مسیر مورد ظلم واقع شدهاند - صدای مظلومیت مردم و راوی گوشهای از جفا و جنایت امریکاییها و اروپاییها علیه کشور بزرگ ایران باشند؟ آیا شایسته نیست به هشت سال جنگ تحمیلی، به بمبهای شیمیایی که بر سر شهرهایمان با کمک همین کشورهای اروپایی ریخته شد و به جوانانی که در دوران دفاع مقدس پرپر شدهاند؛ و نیز، به جنایتهای اقتصادی که سالهای بعد از جنگ تا به امروز به این ملت روا داشتهاند، اعتراض کنید؟»
رئیس سازمان سینمایی همچنین گفته است: «آیا سزاوار است برای کسب جایزه به رفتارهای نمایشی، غیرصادقانه و مبالغهآمیز تن دهید و در برابر ظلم و حقکشی که به بیش از 80 میلیون ایرانی روا داشته شده، سکوت کنید؟ مشروعیت و جایزه با قلوب شاد مردم رقم میخورد و جامعه و مردم به سینماگرانی احترام میگذارند که رفتارشان تبلور عزت، غرور ملی و هویت دینی، اعتقادی و آرمانی کشورشان باشد.» خزاعی از مدیرعامل خانه سینما خواسته تا پیرامون حواشی حضور سینماگران ایرانی در جشنواره کن در شورای صیانت خانه سینما بررسیهای لازم صورت گیرد و نتیجه به شورای اخلاق حرفهای سینما ارائه شود.
هفتاد و پنجمین جشنواره کن در حالی به کار خود پایان داد که فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی از جوایز اصلی این رویداد بینصیب ماند. تازهترین تجربه کارگردانی روستایی البته توانست در بخشهای جنبی این جشنواره، جایزه اصلی فدراسیون بینالمللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را از آن خود کند. روستایی این جایزه را به مردم داغدیده آبادان تقدیم کرد. در مراسم اختتامیه که شامگاه شنبه به وقت ایران برگزار شد، هیأت داوران بخش مسابقه اصلی فیلم «مثلث غم» ساخته روبن اوستلوند را شایسته دریافت نخل طلای بهترین فیلم معرفی کردند تا این سینماگر سوئدی با کسب این جایزه نام خود را در میان ۹ کارگردان تاریخ جشنواره کن ثبت کند که دو نخل طلا در کارنامه دارند. «مربع» دیگر فیلم روبن اوستلوند است که توانست جایزه نخل طلای جشنواره کن 2017 را به دست آورد.
درگذشت بازیگر مشهور
«بو هاپکینز» بازیگری که در آثار کلاسیکی مانند «گرافیتی امریکایی» و «این گروه خشن» نقشآفرینی کرده بود در 80 سالگی و بر اثر سکته قلبی درگذشت. هاپکینز که فوریه ۱۹۴۲ در گرینویل به دنیا آمده بود پس از خدمت در ارتش به حرفه بازیگری روی آورد و کارش را با بازی در سریالهای تلویزیونی شروع کرد. او بازیگر نقشهای مکمل کلیدی در تعدادی از فیلمهای استودیوهای بزرگ هالیوودی در دهه ۱۹۷۰ بود و کارش را با ایفای نقش «لی دیوانه» در وسترن مشهور «گروه وحشی» در سال ۱۹۶۹ شروع کرد. بعد توسط «سام پکینپا» بهعنوان سارق بانک در «گریز» در سال ۱۹۷۲ جلوی دوربین رفت و بعدها در دهها فیلم سینمایی دیگر مانند «رعد و برق سفید»، «پوسی»، «مردی که رقص گربهها را دوست داشت»، «اکسپرس نیمهشب»، «گرافیتی امریکایی» و «بونتی هانتر» نقشآفرینی کرد. هاپکینز در تلویزیون نیز از پرونده پر و پیمانی برخوردار بود که بازی در «پروندههای راکفورد»، «فرشتگان چارلی» و «هتل» از جمله آنهاست. /مهر
تبیین رویکردها و برنامهها
به گزارش «ایران تئاتر»، هادی حجازیفر دبیر نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران – مبارک در دیدار با کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکردها و برنامههای کلی این دوره از جشنواره را مورد بررسی قرار دادند. هادی حجازیفر در این دیدار ضمن ارائه گزارشی مشروح از روند فعالیتهای دبیرخانه نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران – مبارک در بخشهای مختلف از تدوین فراخوان جشنواره برای انتشار آن طی روزهای آینده خبر داد. این در حالی است که بررسی رویکردها و برنامههای کلی جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران – مبارک در دوره جدید و اتخاذ تصمیمات جدید در این حوزه از دیگر مباحثی بود که طی این نشست مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. بر اساس این گزارش در این جلسه مقرر شد طی یک نشست خبری که در روزهای آینده تاریخ برگزاری آن مشخص خواهد شد، گزارش کاملی از روند فعالیتهای دبیرخانه جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک، جزئیات فراخوان و موارد مرتبط با این رویداد بینالمللی در اختیار اصحاب رسانه قرار گیرد. در پایان این نشست کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حکم هادی حجازی فر را برای دبیری نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران – مبارک به وی اهدا کرد.
الهام از فیلم مخالف
با الهام از نسخه بازسازی شده «مخالف» ساخته «ساتیاجیت رای» که در بخش کلاسیکهای کن ۲۰۲۲ به نمایش درآمد، فیلمهای جدیدی ساخته میشود. بر این اساس با همکاری «آریترا سِن» تهیه کننده و کارگردان هندی مستقر در کلکته و «آلکس هاروی» نویسنده و کارگردان بریتانیایی ساکن لسآنجلس، ۳ فیلم امسال با الهام از فیلمها و زندگی «ساتیاجیت رای» ساخته میشود. نخستین فیلم مستند بلند «جنگل انسانها» است که نگاهی به رابطه خلاقانه «رای» با کلکته، شهری که وی همه عمرش در آن زیسته و کار کرده دارد. این فیلم را هاروی کارگردانی کرده و توسط «آریترا سِن» تهیه شده و درباره راههای مختلفی است که «رای» از انسانیت متنوع موجود در کلکته برای خلق یک دنیای سینمایی استفاده کرده است. «مخالف» همچنین تا حدی الهامبخش ساخته شدن فیلم «پرانتیک» است که در قالب یک درام معاصر که در کلکته و لندن اتفاق میافتد، شکل میگیرد و نقطه شروعش مشابه «مخالف» است. /مهر