گزارش «ایران» از دورنمای حمل و نقل عمومی در سال جدید
عقب افتادگی چندساله مترو و اتوبوس در تهران
حمیده امینی فرد
خبرنگار
تهران در روزهای اخیر آلودهترین وضعیت خود را پشت سر گذاشته است. دیروز صبح شاخص در ایستگاههای سنجش آلودگی با نشان دادن عدد ١٣١ رنگ ١٩ نقطه را قرمز کرد تا نگرانیهای چند روز اخیر تداوم یابد. تهران همچنین روز شنبه با پشت سر گذاشتن یک رکورد خیره کننده آلودهترین شهر جهان لقب گرفت. وضعیتی که اگرچه این بار صرفاً محصول خودروها نبود اما نشان داد که وضعیت هوای تهران بشدت شکننده است و راهکارها البته مثل گذشته همان متوسل شدن به باد و باران بود. جدا از آلودگی طاقتفرسای تهران که در هر زمان به شکلی جدید مسئولان و حتی مردم را غافلگیر میکند، ترافیکهای کلافه کننده این ابرشهر پرچالش هم موجب شده در سال جدید اصلیترین سؤال یا به عبارتی دغدغه و نگرانی مردم مثل سالهای قبل بحث نفس کشیدن در تهران باشد. این در حالی است که اغلب شهرهای پرآوازه دنیا در بحث آلودگی حالا از وضعیت کشنده هوا خلاص شدهاند و با جایگزین کردن مدلهای جدید حمل و نقل مثل اسکوترهای معمولی، برقی و دوچرخه وضعیت ترافیک را تا حدودی سر و سامان دادهاند. در تهران اما آلودگی هوا حتی استفاده از حمل و نقل عمومی را با چالش مواجه کرده است و نمیتوان از مردم انتظار داشت که به سراغ مدلهای جدید حمل و نقل بروند. سالی که از بهارش پیداست ظاهراً قرار نیست با تغییرات چشمگیری همراه شود. مسئولان شهری البته قولهایی برای بهبود وضعیت موجود بویژه در حوزه مترو دادهاند اما باید دید این وعدهها چه زمانی محقق خواهد شد؟ آیا امسال با گسترش خطوط و نوسازی ناوگان مترو و اتوبوس میتوان به تغییراتی در استفاده از مدلهای جدید حمل و نقل در شهر تهران امیدوار شد؟ آیا تهران با تغییرات جدید در حوزه حمل و نقل میتواند به یک شهر با کیفیت بالای زندگی برای شهروندانش تبدیل شود؟
امسال سال جبران عقبماندگیهاست
علی اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران درباره دورنمای تهران ١٤٠١ در حوزه حمل و نقل عمومی بعد از چند سال بی توجهی به این حوزه به «ایران» میگوید: امسال باید به جبران عقبماندگی در نگهداشت و تعمیرات و خرید ناوگان اختصاص یابد. منابع شهرداری محدود است و دولت باید کمک ویژهای به این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد. قول تأمین هزار و 200 دستگاه اتوبوس و ۶۳۰ واگن از جمله تعهدات دولت است که امیدوار هستیم با تحرکی و تلاشی که از سوی دولت دیده میشود، این تعهدات بموقع به اجرا گذاشته شود تا بخشی از نیازهای شهر تهران در زمینه ناوگان حمل و نقل عمومی برطرف شود.
وی درباره وضعیت حمل و نقل تهران در سالی که گذشت، میگوید: در نیمه دوم سال گذشته نگاه مدیریت شهری عمدتاً به نگهداشت و تعمیرات بود و اتفاق چشمگیری در حوزه تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی رقم نخورد. شاید شروع به کار این دوره از مدیریت شهری در این زمینه بیتأثیر نبوده است، اما با اختیاراتی که در بودجه سال آینده برای شهرداری و مأموریت حمل و نقل دیده شده، انتظار شتاب گرفتن اقدامات و جبران کاستیها از سوی شهرداری تهران میرود.
وی با اشاره به عملکرد شورای فعلی در حوزه حمل و نقل ادامه میدهد: واقعیت این است که نیمه دوم سال گذشته با استقرار گروه مدیریتی جدید در شهرداری تهران دوره گذار بوده است. نیمه اول سال پایان دوره شورای پنجم و نیمه دوم عمدتاً به چیدمان مدیران در واحدهای مختلف گذشته و کار چشمگیری هم انجام نشده است.
آینده حمل و نقل در تهران در مقایسه با شهرهای بزرگ دنیا چگونه خواهد شد؟ قایمی به این سؤال این طور جواب میدهد: به نظر میرسد که ما هنوز از روشهای سنتی استفاده میکنیم، در حالی که الآن ُمدهای پاک، مثل اسکوتر جایگزین شده و استفاده از مترو و اتوبوس کاملاً هوشمند و مجهز به نت است. البته در سالهای مدیریت جهادی، طرح جامع حمل و نقل تدوین و زیرساختهای شهر هوشمند بخوبی به مرحله اجرا گذاشته شد و دستاوردهای خوبی هم داشتیم که باید همان مسیر با جدیت دنبال میشد، بنابراین نگاه سنتی به حمل و نقل در دو دهه گذشته وجود نداشته است. اما مشکل اصلی، رها کردن شهر و بویژه حوزه حمل و نقل بود که موجب آسیب دیدن زیرساختها در چهار، پنج سال اخیر شده است. لذا نظام جبرانی برای سالهای پیش رو بسیار ضرورت دارد که با قوت و سرعت مضاعف نسبت به جبران مافات اقدام شود و انتظار مردم و نمایندگان آنها در شورای شهر از مدیریت شهری جدید این است که برای تحقق شعار «کار برای مردم» به این حوزه توجه ویژهای داشته باشد. بنابراین توجه به حمل و نقل عمومی از طریق تأمین ناوگان در درجه اول و در صورت وجود امکانات مازاد، توجه به افزایش زیرساختهای توسعهای باید در برنامه مدیریت شهری باشد. برنامه کاهش آلودگی هوا از طریق همکاری بین بخشی برای اجرای قانون هوای پاک مسأله مهم دیگری است که هیچ گاه نباید مورد غفلت واقع شود. اصلاح رفتارهای ترافیکی نیز از طریق توسعه فرهنگ ترافیک، مسأله مهمی است که همواره باید مورد توجه مدیریت شهری با همکاری بخشهای مرتبط از جمله پلیس راهور، صدا و سیما، آموزش و پرورش و سایر نهادهایی که در این امر میتوانند نقشآفرین باشند، از جمله موضوعات مستمری است که همواره باید در دستور کار باشد.
حمل و نقل عمومی باید اولویت اول باشد
مهدی شایسته اصل، مدیرعامل متروی تهران معتقد است که حوزه حمل و نقل عمومی در همه کشورهای پیشرفته دنیا جزو اولویتهای اصلی برنامه دولتهاست. وی به «ایران» میگوید: در کشور ما هم زحمات و خدمات زیادی کشیده و ارائه شده است، با وجود این اما در سالهای اخیر عقبافتادگی چشمگیری در این حوزه داشتهایم. بنابراین ضرورت دارد که دولت به این حوزه توجه بیشتری داشته باشد بویژه بحث قطار شهری که علاوه بر اینکه حمل و نقل پاک محسوب میشود تأثیر زیادی در مدیریت ترافیک و کاهش سوختهای فسیلی دارد. براین اساس دولتها از توسعه قطارهای شهری با یارانه و کمک زیان پرداخت بلیت و حقالسهم شهروندان حمایت میکنند. این درحالی است که در کشور ما در سالهای گذشته این اتفاق از سوی دولت قبل نیفتاد، ما در سال گذشته فقط حدود ۷۷۰ میلیارد تومان بابت کمک زیان بلیت از دولت طلب داشتیم و امسال هم برآورد میشود که این رقم به عدد هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برسد. بنابراین امیدواریم دولت بتواند امسال بخشی از این بدهیها را جبران کند.
وی با بیان اینکه در بودجه امسال شهرداری اعتبار مناسبی برای این حوزه پیشبینی شده که امیدواریم تخصیص کامل پیدا کند، میگوید: یکی از موارد قابل پیگیری بحث اورهال قطارهای دیسی است. هم اکنون ۴۲ رام قطار دیسی در خط یک و دو در حال فعالیت است که از زمان اورهال قطعی آنها گذشته است و باید هرچه سریعتر نوسازی شوند. البته هماهنگیهایی با شرکت واگنسازی تهران داشتهایم و قرار است که ظرفیت کارخانه تولید را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم وضعیت ۳۰ رام قطار دیسی را ارتقا دهیم و اورهال کامل آنها را در دستور کار قرار دهیم. اگر این موارد به طور کامل انجام شود، اتفاق بسیار خوبی رقم خواهد خورد. ضمن آنکه این قطارها میتواند تا ۲۰ سال بدون مشکل در خط فعالیت کند. بحث دیگری که برای امسال دنبال خواهد شد، تهیه اقلام و تجهیزات ضروری و اساسی است تا بتوانیم امنیت و ایمنی ناوگان را تضمین کنیم. البته بخش زیادی از این کار در سال گذشته انجام شده است و در اوایل امسال فقط نهایی شدن قراردادها را دنبال و اعلام خواهیم کرد. در واقع عدم خرید اقلام اساسی جزو عقبافتادگیهای جدی دوره گذشته بود که باید بسرعت جبران شود.
وی افزایش کیفیت خدمترسانی به مسافران همچون ساخت سرویس بهداشتی استاندارد در ایستگاههای پرحجم را از دیگر برنامههای امسال برشمرده و میگوید: علاوه بر این راهاندازی نمازخانههای مناسب، آسانسور و اتاق مادر و کودک را هم در دستور کار داریم.
وزیر بهداشت:
تخصیص ارز ترجیحی دارو برای 1401
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امسال قطعاً همه مردم را تحت پوشش بیمه همگانی قرار میدهیم که اعتبارش دیده شده است.
به گزارش ایرنا، بهرام عیناللهی گفت: اکنون به تزریق حدود ۱۴۸ میلیون دوز واکسن در کشور رسیدهایم. واکسیناسیون علیه کرونا در ایران بی نظیر بود به طوری که سازمانهای جهانی از عملکرد خوب ۶ ماه گذشته کشورمان در این زمینه متعجب هستند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: اکنون بعد از ۴۳ سال از انقلاب اسلامی هنوز همه مردم بیمه نیستند اما امسال قطعاً همه مردم را تحت پوشش بیمه همگانی قرار میدهیم که اعتبارش دیده شده تا مردم دغدغه نداشته باشند. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مجلس حدود سه میلیارد دلار ارز به وزارت بهداشت داده که یک میلیارد از سال قبل بیشتر است. بنابراین امسال قطعاً کمبود دارو نخواهیم داشت و مسأله اصلی ما تأمین داروهای ضروری مردم است. بویژه در زمینه بیماریهای خاص بودجه خوبی تخصیص داده شده که امیدواریم عزیزان مبتلا به این بیماریها را به نحو احسن حمایت کنیم.
عیناللهی درباره مباحث مربوط به ارز دارو، گفت: اگر دارویی را مشابه تولید داخلی داشته باشیم، ضرورتی برای مصرف نوع خارجی آن نداریم. داروهای خارجی قیمتهای نامتعارف دارند و اصلاً در برنامه ما نیست. ما حتماً از داروهای داخلی حمایت میکنیم و ۹۷ درصد داروهایمان هم تولید داخلی است و تنها سه درصدش وارداتی است.
وزیر بهداشت همچنین گفت: برای بحث داروی بیماران خاص هم مجلس اعتبار جداگانهای دیده که برنامهریزی ما به صورتی است که بیماران خاص هم براحتی به داروهایشان دسترسی داشته باشند.
وی گفت: برنامهای که داریم این است که اولاً پوشش بیمهای مردم را افزایش دهیم که باید حدود شش میلیون نفر را بیمه کنیم که انشاءالله انجام میدهیم و دوم اینکه داروهایی که تحت پوشش بیمه نیست، اما ضروری است، بازنگری انجام دهیم تا تحت پوشش بیمه قرار گیرد.
وی درباره افزایش قیمت دارو و لزوم پوشش بیمهای داروهای گران، گفت: قرار است در شورای عالی بیمه پوشش بیمهای جدید بررسی شود.
سرپرست اداره کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش خبر داد
رعایت پروتکلهای بهداشتی توسط حدود ۹۷درصد از دانشآموزان
سرپرست اداره کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش از استمرار بازدیدهای میدانی از مدارس و از فرایند آموزش حضوری تا پایان سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ خبر داد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سید مجتبی هاشمی اظهارکرد: همزمان با آغاز فرایند آموزشهای حضوری که از ۱۴ فروردین ماه و براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، صورت گرفته است، طرح نظارت و ارزیابی از روند آموزشهای حضوری نیز درهمه استانها با حضور میدانی در مدارس آغاز شد.
وی با اشاره به ارزیابی و نظارت از ۱۰ هزار مدرسه در نخستین روز آموزشهای حضوری در قالب ۳۲شاخص تعریف شده، تصریح کرد: در حال حاضر، میزان بازدیدهای انجام شده از آموزشهای حضوری مدارس، به بیش از۲۰هزار واحد آموزشی رسیده است.
هاشمی ادامه داد: بر اساس ارزیابیهای صورت گرفته، میزان حضور دانشآموزان در مدارس ۸۵ درصد و کادر آموزشی ۹۹درصد است.
وی با بیان این که میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی از سوی دانشآموزان در مدارس کشور حدود ۹۷درصد و در بین کارکنان آموزشی و اداری نیز ۹۸ درصد است، خاطرنشان کرد: اطلاعات حاصل از تحلیل نتایج، پس از استخراج، جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف، شناسایی مسائل و مشکلات احتمالی برای ایجاد راهبردهای جدید در اختیار مراجع ذیربط قرار خواهد گرفت.سرپرست اداره کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات ادامه داد: همچنان تلاش برای آموزش حضوری ۱۰۰ درصدی دانشآموزان در مدارس با رعایت پروتکلهای بهداشتی و حفظ سلامتی آنان ادامه دارد.
۳۹ فوتی و 2هزار و ۸۹۴ مبتلای جدید کرونا در کشور
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در شبانهروز گذشته ۲ هزار و ۸۹۴ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و متأسفانه در این بازه زمانی ۳۹ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. یک هزار و ۵۵۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۵۰ میلیون و ۲۰ هزار و ۶۱۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
در حال حاضر ۳۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۹۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۴۷ میلیون و ۷۶۷ هزار و ۲۹۷ دوز رسید.
یک فوق تخصص عفونی مطرح کرد
روند افزایشی موارد سرخک در کشور
یک فوق تخصص بیماریهای عفونی با هشدار نسبت به عارضههای بیماری سرخک گفت: چنانچه مبتلایان به سرخک تحت درمان قرار نگیرند با عارضههای متعدد ناشی از این بیماری مواجه خواهند شد.
به گزارش مهر،مسعود مردانی با اشاره به خطر شیوع سرخک در کشور، اظهار کرد: بعد از ورود تعداد زیادی از مهاجران از کشور افغانستان، میزان شیوع سرخک در کشور به طرز چشمگیری افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه تا چند سال پیش در کشور به سمت ریشهکنی بیماری سرخک حرکت میکردیم، گفت: متأسفانه در حال حاضر به دلیل شیوع بالای سرخک، زنگ خطر ابتلا به این بیماری به صدا در آمده است.
مردانی از افزایش ۶ برابری مهاجرتها از کشور افغانستان خبر داد و افزود: در حال حاضر روزانه بیش از 8 هزار نفر از افغانستان وارد کشور میشوند. عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تعداد زیادی از مردم افغانستان در برابر بیماری سرخک واکسینه نشدهاند، تأکید کرد: در سال گذشته نیز بیش از ۱۰۰ مورد انتقال سرخک گزارش شده که عمدتاً از بین مهاجران افغانستانی بوده است.
فوق تخصص بیماریهای عفونی گفت: همچنان موارد ابتلا به سرخک در کشور دیده میشود و متأسفانه این عدد در مقایسه با سال گذشته روند افزایشی داشته است. مردانی از سرخک به عنوان بیماری حاد دستگاه تنفسی فوقانی یاد کرد و افزود: این بیماری عمدتاً در دوران کودکی ایجاد میشود. وی از پوشش ۹۸ درصدی واکسیناسیون علیه سرخک در کشور خبر داد و تأکید کرد: در سال ۱۳۸۴ در طرح ملی سرخک و سرخجه حدود ۳۰ میلیون ایرانی علیه این بیماریها واکسینه شدند.
این فوق تخصص بیماریهای عفونی با بیان اینکه بیماری سرخجه مادرزادی در کشور ریشهکن شده است، افزود: در مورد بیماری سرخک هم چهار سال است که کنترل گسترده و حرکت به سمت ریشهکنی بیماری سرخک به سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است.
مردانی با اشاره به اینکه اولین مورد ابتلا به سرخک در استان کرمان توسط مهاجران شناسایی شد، ادامه داد: در حال حاضر متأسفانه با افزایش بار مهاجرتها این بیماری به بیشتر نقاط کشور منتقل شده است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تب بالا از بارزترین نشانههای ابتلا به سرخک است، گفت: تب در مبتلایان به سرخک گاهی تا ۴۰ درجه سانتیگراد میرسد. بی قراری، بی اشتهایی، عطسه، سرفه، علامتهای مختصر آبریزش بینی از دیگر نشانههای ابتلا به سرخک است که مردانی به آن اشاره کرد و افزود: در بیماری سرخک سطح داخلی حلق و دهان هم قرمز و ملتهب میشود.
وی ادامه داد: دانههای قرمز روی پوست در مبتلایان به سرخک ابتدا در ناحیه سر و صورت شروع میشود و در حد فاصل رویش مو و رفته رفته تمام اندامها را درگیر میکند.
فوق تخصص بیماریهای عفونی افزود: ذات الریه بعد از سرخک بسیار سیر بالینی طولانی دارد و حتی میتواند منجر به مرگ بیمار شود.
وی به خانوادههایی که به دلیل ترس از ابتلای کودکشان به کرونا، واکسیناسیونهای معمول را انجام ندادهاند، گفت: در اولین فرصت با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور به صورت رایگان کودکان خود را در برابر این بیماری واکسینه کنید.