ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امیرالمؤمنین(ع):
خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.
نهج البلاغه، حکمت 252
خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.
نهج البلاغه، حکمت 252
روحیه اسکتبار ستیزی ایرانیان به چهار دهه اخیر محدود نمیشود
حمید نیلی: سالهای نخست پس از انقلاب اسلامی و بهواسطه فضای حاکم بر جامعه متأثر از جنگ تحمیلی، شاهد تولیدات بسیار درخور توجهی در حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بودهایم. به نظر من، در سالهای اخیر، سطح کمی و کیفی این تولیدات، روندی سینوسی داشته است. با این همه همواره شاهد فعالیت هنرمندانی بودهایم که بهوضوح دغدغه پرداختن به موضوعاتی همچون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را داشتهاند و نمونههای درخور توجه بسیاری در رویدادهای مختلف به منصه ظهور رسیده است. البته ذکر یک نکته مهم در این مجال ضروری به نظر میرسد که روحیه انقلابی و استکبارستیزی ایرانیان نه فقط مختص به چهار دهه اخیر که به قرنها پیش بازمیگردد.
بخشی از گفتههای مدیر پیشین انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در ایرنا
بخشی از گفتههای مدیر پیشین انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در ایرنا
دعای روز نهم
ماه مبارک رمضان
اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِیهِ نَصِیبا مِنْ رَحْمَتِک الْوَاسِعَه وَ اهْدِنِی فِیهِ لِبَرَاهِینِک السَّاطِعَه وَ خُذْ بِنَاصِیتِی إِلَی مَرْضَاتِک الْجَامِعَه بِمَحَبَّتِک یا اَمَلَ الْمُشْتَاقِینَ
خدایا برای من در این ماه بهره ای از رحمت گسترده ات قرار ده و به جانب دلایل درخشانت راهنمایی کن و به سوی خشنودی فراگیرت متوجه کن، به مهرت ای آرزوی مشتاقان.
خدایا برای من در این ماه بهره ای از رحمت گسترده ات قرار ده و به جانب دلایل درخشانت راهنمایی کن و به سوی خشنودی فراگیرت متوجه کن، به مهرت ای آرزوی مشتاقان.
راهکار پیشگیری از تعرضات، شدت و قاطعیت در مجازات است
دکترامیرصادقیزاده
وکیل پایه یک دادگستری
تجاوز در شمار جرایمی است که از دیرباز محل بحث و مناقشه جرمشناسان وجامعهشناسان بوده است و این میزان از هماندیشی جمعی و مستمر، به گستره اثرات ویرانگر این بزه بازمیگردد. جسم و روح، گرانمایهترین دستمایه برای داشتن زیست فردی و اجتماعی نظاممند و عاری از آسیبِ یک انسان است و از این رو است که پاسداری قانون و نظام سیاسی حاکم از این دو عنصرِ ضروری و جداییناپذیر آدمی، در ادوار مختلف اجتماعی تداوم داشته است؛ اما مسأله اینجاست که وقتی این فعل مجرمانه روی شخصی واقع شد، آیا مجازات تجاوزگر میتواند درمانگر و التیامبخش زخمهای وارده بر پیکره روح شخص مورد تعدی بشود یا خیر؟ بیگمان کاغذ چروک شده، دیگر به حالت قبل بازنمیگردد؛ اما اشد مجازات برای جرایمی چنین غیراخلاقی، نه تنها بازدارنده، که همواره سبب تسکین است.چاره بنیادین دیگر، ایجاد موانعی برای پیشگیری از رخداد چنین فجایعی است. راهکار این معضل بنیاد برانداز را باید در حوزه علم جرمشناسی و جامعهشناسی جنایی یافت تا مسیر ارتکاب، تحت نظارت دستگاههای ذیربط و متصدی قرارگیرد و چنین جرایمی کاهش یابد.اخیراً مقوله تعرض جنسی به زنان از سوی برخی از بانوان سینماگر ایران مورد تعریض قرار گرفت؛ حال آنکه سینمای هر قومی برآمده از اندیشههای ناب یک اجتماع انسانی است و بالطبع انتظار میرود صاحبان اندیشهها و انگارههای مقدس که این بار از وسیلهای به نام رسانه، آن هم در حد و اندازه سینما بهره میجویند، بهصورت مطلق از چنین واژگان پلید و غیرانسانی مانند تجاوز یا فساد جنسی، فرسنگها فاصله داشته باشند؛ اما واقعیت چیز دیگری است؛ با این همه ذهن و اندیشه همیشه بیدار و مطالبهگر سینما، این بار با فریادی دادجویانه و فسادستیز، زنگ خطری را برای متصدیان و مسئولان فرهنگ و هنر به صدا درآورد، که دیگر هیچ توجیهی قابل پذیرش نیست و بهمنظور حل این مسأله که تا کنون معضلی خاموش و بینشان بوده است، باید چارهای اندیشیده شود. برآیند نگاه و اندیشه بلند جرمشناسان و نظریهپردازان این است که پیشگیری از وقوع هر جرمی، آسیبشناسی خاص خود را به جهد فراوان طلب میکند. اینکه ممیزیها و نظارتها صرفاً متوجه قسمت عرضه و پخش یک اثر سینمایی باشد، به نظر آن قدر اهمیت ندارد که پشت صحنه و ارتباطات دستاندرکاران تهیه و تولید، از سوی دستگاههای نظارتی به فراموشی سپرده شود. چنین نظارتی میباید از جنس و نوع اندیشههای فرهنگمدارانه و به دور از فرایندهای اطلاعاتی-امنیتی باشد. نظام ناظر بر عملکرد اصحاب رسانهای چون سینما، باید با ضمانت اجرایی قوی و غیرقابل بازگشت، بهدنبال ایجاد رویهای پایدار باشد تا از طریق وضع مقررات قابل اجرا از مرحله استعدادیابی تا بهکارگیری یک فرد، بویژه خانمها که بعضاً آسیبپذیرترند، در مقام مراقبت معنوی از اعضای این حرفه برآید. بحران دختران جوانی که با وعده نقش گرفتن و دروغپردازیها و فریبکاریهای دونمایگان مورد تعرض و آزار جنسی قرار گرفتهاند تا شاید روزی مبدل به یک چهره معروف شوند، واقعیتی تلخ و گزنده است که باید بموقع علاج شود، پیش از آن که سرطان فساد همه اعضای پیکره جامعه را درگیر کند.امروزه علل گرایشهای واهی به هنر سینما، بویژه از سوی برخی دختران جوان در مقام رؤیاپردازان حرفهای، نداشتن درک درست از مشکلات و چالشهای این حرفه و تمنای چهره شدن و برخورداری از منزلت اجتماعی یا امکانات و حاشیههای فضای مجازی است که یک هنرپیشه معمولی سینما به مدد آنها از منافع مادی سرشاری منتفع میگردد؛ حال آنکه یک استاد پیشکسوت دانشگاه یا یک معلم بازنشسته در غم نان بسر میبرد و نکته اسفبار و قابل تأمل این است که وقتی این موضوع برای هیچ طیف فکری اهمیت چندانی ندارد، به بنبستی جز فساد یا تجاوز نمیتوان اندیشید.در واقع اینکه یک شیفته هنر سینما در محیطی امن بتواند در مسیر حمایتهای قانونی از گزند بلایایی از این دست صیانت شود، نیازمند طراحی و الگوسازی قابل اجرا است و جان کلام آن است که تنها وضع قوانین بازدارنده و افزایش شدت و قاطعیت مجازاتها در خصوص شاغلین این حرفه است که میتواند بازدارنده و اثرگذار باشد.
وکیل پایه یک دادگستری
تجاوز در شمار جرایمی است که از دیرباز محل بحث و مناقشه جرمشناسان وجامعهشناسان بوده است و این میزان از هماندیشی جمعی و مستمر، به گستره اثرات ویرانگر این بزه بازمیگردد. جسم و روح، گرانمایهترین دستمایه برای داشتن زیست فردی و اجتماعی نظاممند و عاری از آسیبِ یک انسان است و از این رو است که پاسداری قانون و نظام سیاسی حاکم از این دو عنصرِ ضروری و جداییناپذیر آدمی، در ادوار مختلف اجتماعی تداوم داشته است؛ اما مسأله اینجاست که وقتی این فعل مجرمانه روی شخصی واقع شد، آیا مجازات تجاوزگر میتواند درمانگر و التیامبخش زخمهای وارده بر پیکره روح شخص مورد تعدی بشود یا خیر؟ بیگمان کاغذ چروک شده، دیگر به حالت قبل بازنمیگردد؛ اما اشد مجازات برای جرایمی چنین غیراخلاقی، نه تنها بازدارنده، که همواره سبب تسکین است.چاره بنیادین دیگر، ایجاد موانعی برای پیشگیری از رخداد چنین فجایعی است. راهکار این معضل بنیاد برانداز را باید در حوزه علم جرمشناسی و جامعهشناسی جنایی یافت تا مسیر ارتکاب، تحت نظارت دستگاههای ذیربط و متصدی قرارگیرد و چنین جرایمی کاهش یابد.اخیراً مقوله تعرض جنسی به زنان از سوی برخی از بانوان سینماگر ایران مورد تعریض قرار گرفت؛ حال آنکه سینمای هر قومی برآمده از اندیشههای ناب یک اجتماع انسانی است و بالطبع انتظار میرود صاحبان اندیشهها و انگارههای مقدس که این بار از وسیلهای به نام رسانه، آن هم در حد و اندازه سینما بهره میجویند، بهصورت مطلق از چنین واژگان پلید و غیرانسانی مانند تجاوز یا فساد جنسی، فرسنگها فاصله داشته باشند؛ اما واقعیت چیز دیگری است؛ با این همه ذهن و اندیشه همیشه بیدار و مطالبهگر سینما، این بار با فریادی دادجویانه و فسادستیز، زنگ خطری را برای متصدیان و مسئولان فرهنگ و هنر به صدا درآورد، که دیگر هیچ توجیهی قابل پذیرش نیست و بهمنظور حل این مسأله که تا کنون معضلی خاموش و بینشان بوده است، باید چارهای اندیشیده شود. برآیند نگاه و اندیشه بلند جرمشناسان و نظریهپردازان این است که پیشگیری از وقوع هر جرمی، آسیبشناسی خاص خود را به جهد فراوان طلب میکند. اینکه ممیزیها و نظارتها صرفاً متوجه قسمت عرضه و پخش یک اثر سینمایی باشد، به نظر آن قدر اهمیت ندارد که پشت صحنه و ارتباطات دستاندرکاران تهیه و تولید، از سوی دستگاههای نظارتی به فراموشی سپرده شود. چنین نظارتی میباید از جنس و نوع اندیشههای فرهنگمدارانه و به دور از فرایندهای اطلاعاتی-امنیتی باشد. نظام ناظر بر عملکرد اصحاب رسانهای چون سینما، باید با ضمانت اجرایی قوی و غیرقابل بازگشت، بهدنبال ایجاد رویهای پایدار باشد تا از طریق وضع مقررات قابل اجرا از مرحله استعدادیابی تا بهکارگیری یک فرد، بویژه خانمها که بعضاً آسیبپذیرترند، در مقام مراقبت معنوی از اعضای این حرفه برآید. بحران دختران جوانی که با وعده نقش گرفتن و دروغپردازیها و فریبکاریهای دونمایگان مورد تعرض و آزار جنسی قرار گرفتهاند تا شاید روزی مبدل به یک چهره معروف شوند، واقعیتی تلخ و گزنده است که باید بموقع علاج شود، پیش از آن که سرطان فساد همه اعضای پیکره جامعه را درگیر کند.امروزه علل گرایشهای واهی به هنر سینما، بویژه از سوی برخی دختران جوان در مقام رؤیاپردازان حرفهای، نداشتن درک درست از مشکلات و چالشهای این حرفه و تمنای چهره شدن و برخورداری از منزلت اجتماعی یا امکانات و حاشیههای فضای مجازی است که یک هنرپیشه معمولی سینما به مدد آنها از منافع مادی سرشاری منتفع میگردد؛ حال آنکه یک استاد پیشکسوت دانشگاه یا یک معلم بازنشسته در غم نان بسر میبرد و نکته اسفبار و قابل تأمل این است که وقتی این موضوع برای هیچ طیف فکری اهمیت چندانی ندارد، به بنبستی جز فساد یا تجاوز نمیتوان اندیشید.در واقع اینکه یک شیفته هنر سینما در محیطی امن بتواند در مسیر حمایتهای قانونی از گزند بلایایی از این دست صیانت شود، نیازمند طراحی و الگوسازی قابل اجرا است و جان کلام آن است که تنها وضع قوانین بازدارنده و افزایش شدت و قاطعیت مجازاتها در خصوص شاغلین این حرفه است که میتواند بازدارنده و اثرگذار باشد.
یک دقیقه با خدا
عبدالرحیم سعیدی راد
شاعر و پژوهشگر
ای خدایی که لغزشهای گنهکاران را میپوشانی و نادیده میگیری؛ ما آدمهای فراموشکار با اینکه میدانیم که گناه، روح انسان را آلوده و از تعادل دور میکند، اما باز اگر مرحمت تو یاریمان نکند، دست از گناه برنمیداریم.
حالا وقتی به خودم نگاه میکنم و خطاهایی را که مرتکب شدهام، مثل یک گیاه پژمرده میشوم. اما وقتی به یاد کرامت و بزرگواری تو میافتم، نشاط و امیدواری در رگهای وجودم به جریان میافتد.
در ایستگاه نهم از میهمانی رمضان کمکمان کن تا در مسیری که به ما نشان دادهای، پایدار و ثابت قدم باشیم. همین!
شاعر و پژوهشگر
ای خدایی که لغزشهای گنهکاران را میپوشانی و نادیده میگیری؛ ما آدمهای فراموشکار با اینکه میدانیم که گناه، روح انسان را آلوده و از تعادل دور میکند، اما باز اگر مرحمت تو یاریمان نکند، دست از گناه برنمیداریم.
حالا وقتی به خودم نگاه میکنم و خطاهایی را که مرتکب شدهام، مثل یک گیاه پژمرده میشوم. اما وقتی به یاد کرامت و بزرگواری تو میافتم، نشاط و امیدواری در رگهای وجودم به جریان میافتد.
در ایستگاه نهم از میهمانی رمضان کمکمان کن تا در مسیری که به ما نشان دادهای، پایدار و ثابت قدم باشیم. همین!
هنرمندان در فضای مجازی
کنسرت و تئاتر به خاطر اجرای زنده در ایام شیوع کرونا رونق چندانی نداشتند. حالا که موج کرونا فروکش کرده و شرایط تا حدودی بهبود یافته است، صفحات مجازی فعالان این حوزه به اطلاعرسانی درباره اجراهای تازهشان اختصاص یافته است که نشانه این اتفاق خوشایند است که بالاخره اجراها رونق گرفته است.
دانایی با تحصیل فلسفه حاصل نمیآید
20 فروردین ماه سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی است. علاوه بر برنامههای فرهنگی، تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر نیز در فضای مجازی در پاسداشت سید شهیدان اهل قلم نوشتند. محمد حسین مهدویان از جمله چهرههایی است که به بهانه بیستونهمین سالگرد شهادت شهید آوینی بخشی از دیدگاه او را بازنشر کرده است. در این متن آمده است: «تصور نکنید که من با زندگی به سبک و سیاق متظاهران به روشنفکری ناآشنا هستم. خیر، من از یک راه طی شده با شما حرف میزنم. من هم سالهای سال در یکی از دانشکدههای هنری درس خواندهام. به شبهای شعر و گالریهای نقاشی رفتهام. موسیقی کلاسیک گوش دادهام. ساعتها از وقتم را به مباحثات بیهوده درباره چیزهایی که نمیدانستم گذراندهام. من هم سالها با جلوهفروشی و تظاهر به دانایی بسیار زیستهام. ریش پروفسوری و سبیل نیچهای گذاشتهام و کتاب «انسان تک ساحتی» هربرت مارکوزه را بیآنکه آن زمان خوانده باشماش طوری دست گرفتهام که دیگران جلد آن را ببینند و پیش خودشان بگویند: «عجب! فلانی چه کتابهایی میخواند! معلوم است که خیلی میفهمد.» اما بعد خوشبختانه زندگی مرا به راهی کشانده است که ناچار شدهام رودربایستی را نخست با خودم و سپس با دیگران کنار بگذارم و عمیقاً بپذیرم که «تظاهر به دانایی» هرگز جایگزین «دانایی» نمیشود و حتی از این بالاتر دانایی نیز با تحصیل فلسفه حاصل نمیآید. باید در جست و جوی حقیقت بود و این متاعی است که هر کس بهراستی طالباش باشد، آن را خواهد یافت و نزد خویش خواهد یافت.»
چهرهها
امیر جدیدی با انتشار ویدیویی از اکران مردمی فیلم «روز صفر» به تهیه کنندگی و کارگردانی سعید ملکان در پردیس کوروش و استقبال مخاطبان نوشته است: «شما سرمایههای ما هستید».
مجید رحمتی بازیگر با انتشار تصاویری از سی و سه پل اصفهان بخشی از دیالوگ نمایش «کریملوژی» را منتشر کرده است که این روزها به کارگردانی رضا بهرامی و تهیهکنندگی نوید محمدزاده در پردیس تئاتر شهر در حال اجرا است.
مارال بنی آدم هم با اشتراک بخشی از موسیقی نمایش «آن سوی آینه» از اجرای این تئاتر در پردیس تئاتر شهر خبر داده است. «آن سوی آینه» به کارگردانی علی سرابی با حضور پژمان جمشیدی، مارال بنیآدم و ریما رامینفر تا اردیبهشت ماه روی صحنه است.
علیرضا قربانی که آخرین بار کنسرت «با من بخوان» را در اولین روز بهار 1400 به صورت آنلاین برگزار کرده بود، از اجرای این کنسرت در کرمان خبر داده است. کنسرت «با من بخوان» روز چهارشنبه ۲۴ فروردین طی دوسانس در سالن فجر کرمان روی صحنه میرود.
محسن یگانه در استوری اینستاگرامش اعلام کرده که کنسرتش در کیش تمدید شده است. او که روزهای پانزدهم و شانزدهم فرودین ماه در کیش اجرا داشت قرار است 23 فروردین ماه در سالن کنسرت هال اجرا کند.
الهام پاوهنژاد به مناسبت سالروز تولد احترام برومند تصویری از خود به همراه این بازیگر و مجری شناخته شده را به اشتراک گذاشته و نوشته: «در دوره بزرگی چون شما بودن موهبت و خوش اقبالی است، چه رسد مهر و دوستی شما را داشتن… احترام بانو جانم، تولدتون خیلی مبارکمون. سایه پرمهرتون مستدام...»
دیگه چه خبر
20 فروردین امسال در شصتمین سال تولد فرهاد حسنزاده، کودکان و نوجوانان روستای دوستدار کتاب رمین - چابهار اقدام به برپایی نمایشگاه کتابی از آثار منتشر شده این نویسنده و شاعر نام آشنای ادبیات کودک و نوجوان کردند. در این نمایشگاه، بیش از هفتاد عنوان کتاب برای بازدید کودکان و نوجوانان و علاقهمندان به آثار این نویسنده، در محل کتابخانه این روستا از تاریخ بیستم تا بیست و شش فروردین سالجاری قرار گرفت. عبدالحکیم بهار مروج کتابخوانی با انتشار تصویری از دختران نوجوان که روی برگهای نام این نویسنده را در دست دارند، در صفحه اینستاگرام خود این خبر را منتشر کرده است.
بیستم فروردین ماه سالروز درگذشت زندهیاد استاد دکتر منوچهر ستوده است. صفحه اینستاگرام محمدرضا شفیعی کدکنی با انتشار ویدیویی از صد سالگی این ایران شناس در روستای کوشکک جاده چالوس یاد او را گرامی داشته است.
دانایی با تحصیل فلسفه حاصل نمیآید
20 فروردین ماه سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی است. علاوه بر برنامههای فرهنگی، تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر نیز در فضای مجازی در پاسداشت سید شهیدان اهل قلم نوشتند. محمد حسین مهدویان از جمله چهرههایی است که به بهانه بیستونهمین سالگرد شهادت شهید آوینی بخشی از دیدگاه او را بازنشر کرده است. در این متن آمده است: «تصور نکنید که من با زندگی به سبک و سیاق متظاهران به روشنفکری ناآشنا هستم. خیر، من از یک راه طی شده با شما حرف میزنم. من هم سالهای سال در یکی از دانشکدههای هنری درس خواندهام. به شبهای شعر و گالریهای نقاشی رفتهام. موسیقی کلاسیک گوش دادهام. ساعتها از وقتم را به مباحثات بیهوده درباره چیزهایی که نمیدانستم گذراندهام. من هم سالها با جلوهفروشی و تظاهر به دانایی بسیار زیستهام. ریش پروفسوری و سبیل نیچهای گذاشتهام و کتاب «انسان تک ساحتی» هربرت مارکوزه را بیآنکه آن زمان خوانده باشماش طوری دست گرفتهام که دیگران جلد آن را ببینند و پیش خودشان بگویند: «عجب! فلانی چه کتابهایی میخواند! معلوم است که خیلی میفهمد.» اما بعد خوشبختانه زندگی مرا به راهی کشانده است که ناچار شدهام رودربایستی را نخست با خودم و سپس با دیگران کنار بگذارم و عمیقاً بپذیرم که «تظاهر به دانایی» هرگز جایگزین «دانایی» نمیشود و حتی از این بالاتر دانایی نیز با تحصیل فلسفه حاصل نمیآید. باید در جست و جوی حقیقت بود و این متاعی است که هر کس بهراستی طالباش باشد، آن را خواهد یافت و نزد خویش خواهد یافت.»
چهرهها
امیر جدیدی با انتشار ویدیویی از اکران مردمی فیلم «روز صفر» به تهیه کنندگی و کارگردانی سعید ملکان در پردیس کوروش و استقبال مخاطبان نوشته است: «شما سرمایههای ما هستید».
مجید رحمتی بازیگر با انتشار تصاویری از سی و سه پل اصفهان بخشی از دیالوگ نمایش «کریملوژی» را منتشر کرده است که این روزها به کارگردانی رضا بهرامی و تهیهکنندگی نوید محمدزاده در پردیس تئاتر شهر در حال اجرا است.
مارال بنی آدم هم با اشتراک بخشی از موسیقی نمایش «آن سوی آینه» از اجرای این تئاتر در پردیس تئاتر شهر خبر داده است. «آن سوی آینه» به کارگردانی علی سرابی با حضور پژمان جمشیدی، مارال بنیآدم و ریما رامینفر تا اردیبهشت ماه روی صحنه است.
علیرضا قربانی که آخرین بار کنسرت «با من بخوان» را در اولین روز بهار 1400 به صورت آنلاین برگزار کرده بود، از اجرای این کنسرت در کرمان خبر داده است. کنسرت «با من بخوان» روز چهارشنبه ۲۴ فروردین طی دوسانس در سالن فجر کرمان روی صحنه میرود.
محسن یگانه در استوری اینستاگرامش اعلام کرده که کنسرتش در کیش تمدید شده است. او که روزهای پانزدهم و شانزدهم فرودین ماه در کیش اجرا داشت قرار است 23 فروردین ماه در سالن کنسرت هال اجرا کند.
الهام پاوهنژاد به مناسبت سالروز تولد احترام برومند تصویری از خود به همراه این بازیگر و مجری شناخته شده را به اشتراک گذاشته و نوشته: «در دوره بزرگی چون شما بودن موهبت و خوش اقبالی است، چه رسد مهر و دوستی شما را داشتن… احترام بانو جانم، تولدتون خیلی مبارکمون. سایه پرمهرتون مستدام...»
دیگه چه خبر
20 فروردین امسال در شصتمین سال تولد فرهاد حسنزاده، کودکان و نوجوانان روستای دوستدار کتاب رمین - چابهار اقدام به برپایی نمایشگاه کتابی از آثار منتشر شده این نویسنده و شاعر نام آشنای ادبیات کودک و نوجوان کردند. در این نمایشگاه، بیش از هفتاد عنوان کتاب برای بازدید کودکان و نوجوانان و علاقهمندان به آثار این نویسنده، در محل کتابخانه این روستا از تاریخ بیستم تا بیست و شش فروردین سالجاری قرار گرفت. عبدالحکیم بهار مروج کتابخوانی با انتشار تصویری از دختران نوجوان که روی برگهای نام این نویسنده را در دست دارند، در صفحه اینستاگرام خود این خبر را منتشر کرده است.
بیستم فروردین ماه سالروز درگذشت زندهیاد استاد دکتر منوچهر ستوده است. صفحه اینستاگرام محمدرضا شفیعی کدکنی با انتشار ویدیویی از صد سالگی این ایران شناس در روستای کوشکک جاده چالوس یاد او را گرامی داشته است.
قصه بخوانیم و نقاشی کنیم
زهره نیلی
روزنامهنگار
بدون تردید، یکی از راههای سرگرم کردن بچهها، کتاب خواندن برای آنها یا با آنها است. بازی، نقاشی و کاردستی هم به کارشان میآید. همچنین بچهها قصه گفتن و قصه شنیدن را هم دوست دارند. در این میان کتابهایی هم منتشر شده که پر از سرگرمی و کارهای جذاب برای بچههای خردسال است و به آنها امکان رنگآمیزی کردن و نقاشی کشیدن میدهد. حالا اگر کتابی قصه و رنگآمیزی را یکجا جمع کند، به مراتب جذابتر و سرگرمکنندهتر است.
نشر بداهه با همکاری انتشارات سازوکار، به تازگی یک مجموعه سه جلدی «قصه و رنگآمیزی» منتشر کرده؛ مریم صباغزاده ایرانی، قصهگوی این مجموعه است. او در هر جلد یک موضوع مشخص را به بچههای خردسال آموزش داده است. برای مثال در «جانوران و شاخهای بامزهشان» به حیواناتی مثل گاو، بز، گوزن، کرگدن و جانورانی که برای دفاع از خود از شاخشان استفاده میکنند اشاره کرده است.
«جانوران و خانههای راحتشان» عنوان دیگری از این مجموعه است که به بچهها در قالب داستان آموزش میدهد که هر کدام از جانوران در چه فضایی زندگی میکنند و نام محل زندگیشان چیست؟ مثلاً از آشیانه پرندگان میگوید یا از دریا که ماهیها و جنگل که شیر، گرگ و پلنگ در آن زندگی میکنند.
یکی دیگر از موضوعاتی که در قالب این مجموعه به بچهها آموزش داده شده «جانوران و بچههای کوچولویشان» است. برای مثال خیلی از پدر و مادرها بهدنبال یاد دادن نام حیوانات و بچههای آنها به فرزندان خود هستند. اینکه بز چه جانوری است و بزغاله کدام یا بچه کدام حیوان، گوساله نام دارد، چیزی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.
سام سلماسی، تصویرگر این مجموعه است. مجموعهای که قصه و تصویر در آن وابسته به هم و کاملکننده یکدیگر هستند و بچهها این امکان را دارند تا هم قصه بشنوند و هم تصاویر را رنگآمیزی کنند و لذت ببرند.
جالب اینکه در تمام این سالها، کتابهای رنگآمیزی، کتابهای پرمخاطبی بودهاند و از آنها استقبال بسیار شده اما بیشترشان جنبه بازاری داشته و حتی کپی بودهاند، اما در این مجموعه اطلاعاتی در ارتباط با جانوران و بچهها و خانههایشان بهصورت داستان دراختیار بچهها قرار میگیرد؛ ضمن اینکه فرصت رنگآمیزی کردن، حتی خط خطی هم به آنها داده میشود.
مجموعه «قصه و رنگآمیزی» برای گروه سنی «ب» و به قیمت هر جلد 23 هزار تومان منتشر شده تا این فرصت را دراختیار پدر و مادرها بگذارد که هم برای فرزندان خود قصه بخوانند و هم مفاهیم مختلف را به آنها و به زبان داستان آموزش دهند. از سوی دیگر همه آدمها در هر سن و سالی رنگ و نقاشی را دوست دارند، پس میتوانند با کودکان خود نقاشی هم بکنند.
روزنامهنگار
بدون تردید، یکی از راههای سرگرم کردن بچهها، کتاب خواندن برای آنها یا با آنها است. بازی، نقاشی و کاردستی هم به کارشان میآید. همچنین بچهها قصه گفتن و قصه شنیدن را هم دوست دارند. در این میان کتابهایی هم منتشر شده که پر از سرگرمی و کارهای جذاب برای بچههای خردسال است و به آنها امکان رنگآمیزی کردن و نقاشی کشیدن میدهد. حالا اگر کتابی قصه و رنگآمیزی را یکجا جمع کند، به مراتب جذابتر و سرگرمکنندهتر است.
نشر بداهه با همکاری انتشارات سازوکار، به تازگی یک مجموعه سه جلدی «قصه و رنگآمیزی» منتشر کرده؛ مریم صباغزاده ایرانی، قصهگوی این مجموعه است. او در هر جلد یک موضوع مشخص را به بچههای خردسال آموزش داده است. برای مثال در «جانوران و شاخهای بامزهشان» به حیواناتی مثل گاو، بز، گوزن، کرگدن و جانورانی که برای دفاع از خود از شاخشان استفاده میکنند اشاره کرده است.
«جانوران و خانههای راحتشان» عنوان دیگری از این مجموعه است که به بچهها در قالب داستان آموزش میدهد که هر کدام از جانوران در چه فضایی زندگی میکنند و نام محل زندگیشان چیست؟ مثلاً از آشیانه پرندگان میگوید یا از دریا که ماهیها و جنگل که شیر، گرگ و پلنگ در آن زندگی میکنند.
یکی دیگر از موضوعاتی که در قالب این مجموعه به بچهها آموزش داده شده «جانوران و بچههای کوچولویشان» است. برای مثال خیلی از پدر و مادرها بهدنبال یاد دادن نام حیوانات و بچههای آنها به فرزندان خود هستند. اینکه بز چه جانوری است و بزغاله کدام یا بچه کدام حیوان، گوساله نام دارد، چیزی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.
سام سلماسی، تصویرگر این مجموعه است. مجموعهای که قصه و تصویر در آن وابسته به هم و کاملکننده یکدیگر هستند و بچهها این امکان را دارند تا هم قصه بشنوند و هم تصاویر را رنگآمیزی کنند و لذت ببرند.
جالب اینکه در تمام این سالها، کتابهای رنگآمیزی، کتابهای پرمخاطبی بودهاند و از آنها استقبال بسیار شده اما بیشترشان جنبه بازاری داشته و حتی کپی بودهاند، اما در این مجموعه اطلاعاتی در ارتباط با جانوران و بچهها و خانههایشان بهصورت داستان دراختیار بچهها قرار میگیرد؛ ضمن اینکه فرصت رنگآمیزی کردن، حتی خط خطی هم به آنها داده میشود.
مجموعه «قصه و رنگآمیزی» برای گروه سنی «ب» و به قیمت هر جلد 23 هزار تومان منتشر شده تا این فرصت را دراختیار پدر و مادرها بگذارد که هم برای فرزندان خود قصه بخوانند و هم مفاهیم مختلف را به آنها و به زبان داستان آموزش دهند. از سوی دیگر همه آدمها در هر سن و سالی رنگ و نقاشی را دوست دارند، پس میتوانند با کودکان خود نقاشی هم بکنند.
میتوان از رنج کودکی رها شد
بنفشه بدیعی
مدرس عروسکی و عروسکساز
دو کتاب «فرینا» و «باران»، از مجموعه کتابهای «رهایی از رنج کودکی» که انتشارات اژدهای طلایی آن را منتشر کرده است و سال 1400 بهمدت سه هفته بهترین فروش جیحون را به خود اختصاص دادند، دارای نثری ساده، موجز و روان هستند.
آنچه این کتابها را از آثار مشابه متمایز میکند، این است که در شمار معدود کتابهای حوزه روانشناسی، خودشناسی و خودیاری هستند و مؤلف روانشناس و رواندرمانگر آنها، ایرانی است. از اینرو تطابق این کتاب با فرهنگ سرزمین ما بیش از آثار مشابه با آنها است و بهنوعی گویی این کتابها بومی شدهاند و علاوه بر آنکه برای مخاطب خاص کارآمد و مناسب هستند، برای مخاطب عام هم در زندگی روزمره کاربرد عینی دارند.
معصومه وارسته، مؤلف این دو کتاب، به زبان ساده برشی از زندگی دو نفر از مراجعان خود را با نامهای مستعار روایت و مشکلات دوران کودکی آنها را ریشهیابی میکند و شیوه مناسب رویارویی با مشکلات زندگی را بهصورت کلیدهایی کارآمد و کاربردی دراختیار مخاطب قرار میدهد.
مخاطب وقتی این کتاب را میخواند، خود را در جایگاه این اشخاص میگذارد و با همذاتپنداری با شخصیتها میتواند مسائل خود را با متر و معیار این کتاب تحلیل و حل کند.
اگر به دنبال کتابی متفاوت هستید، باید بگویم که من و دوستانم وقتی این دو کتاب را خواندیم، به درک بهتری از خود و دیگران رسیدیم و یاد گرفتیم که چگونه احساسات و هیجاناتمان را نسبت به خود و دیگران بهتر مدیریت کنیم.
برای مثال داستان کتاب فرینا، ماجرای زندگی دختری است که کودکی او در زمان جنگ بوده است. پدر وی ارتشی است و بهدلیل جنگ در کنار خانواده نیست. اینکه نبود پدر در زندگی و تصمیمات او در بزرگسالی چه تأثیری گذاشته و در آن شرایط چه بر آنها گذشته است، ساده، خواندنی و ملموس روایت میشود و به نتیجهگیریهای علمی میانجامد.
داستان درواقع ارتباط بین زندگی کودکی و بزرگسالی را نشان میدهد و چون از زاویه دید مادر و دختر یعنی هر دو، روایت میشود، برای آموزش حل مسأله به خواننده، بسیار تأثیرگذار و کمککننده است. هر یک از این کتابها، حدود 70صفحه است و بهسرعت و با لذت و روان خوانده میشود.
«فرینا» و «باران»
نویسنده: معصومه وارسته
انتشارات اژدهای طلایی
مدرس عروسکی و عروسکساز
دو کتاب «فرینا» و «باران»، از مجموعه کتابهای «رهایی از رنج کودکی» که انتشارات اژدهای طلایی آن را منتشر کرده است و سال 1400 بهمدت سه هفته بهترین فروش جیحون را به خود اختصاص دادند، دارای نثری ساده، موجز و روان هستند.
آنچه این کتابها را از آثار مشابه متمایز میکند، این است که در شمار معدود کتابهای حوزه روانشناسی، خودشناسی و خودیاری هستند و مؤلف روانشناس و رواندرمانگر آنها، ایرانی است. از اینرو تطابق این کتاب با فرهنگ سرزمین ما بیش از آثار مشابه با آنها است و بهنوعی گویی این کتابها بومی شدهاند و علاوه بر آنکه برای مخاطب خاص کارآمد و مناسب هستند، برای مخاطب عام هم در زندگی روزمره کاربرد عینی دارند.
معصومه وارسته، مؤلف این دو کتاب، به زبان ساده برشی از زندگی دو نفر از مراجعان خود را با نامهای مستعار روایت و مشکلات دوران کودکی آنها را ریشهیابی میکند و شیوه مناسب رویارویی با مشکلات زندگی را بهصورت کلیدهایی کارآمد و کاربردی دراختیار مخاطب قرار میدهد.
مخاطب وقتی این کتاب را میخواند، خود را در جایگاه این اشخاص میگذارد و با همذاتپنداری با شخصیتها میتواند مسائل خود را با متر و معیار این کتاب تحلیل و حل کند.
اگر به دنبال کتابی متفاوت هستید، باید بگویم که من و دوستانم وقتی این دو کتاب را خواندیم، به درک بهتری از خود و دیگران رسیدیم و یاد گرفتیم که چگونه احساسات و هیجاناتمان را نسبت به خود و دیگران بهتر مدیریت کنیم.
برای مثال داستان کتاب فرینا، ماجرای زندگی دختری است که کودکی او در زمان جنگ بوده است. پدر وی ارتشی است و بهدلیل جنگ در کنار خانواده نیست. اینکه نبود پدر در زندگی و تصمیمات او در بزرگسالی چه تأثیری گذاشته و در آن شرایط چه بر آنها گذشته است، ساده، خواندنی و ملموس روایت میشود و به نتیجهگیریهای علمی میانجامد.
داستان درواقع ارتباط بین زندگی کودکی و بزرگسالی را نشان میدهد و چون از زاویه دید مادر و دختر یعنی هر دو، روایت میشود، برای آموزش حل مسأله به خواننده، بسیار تأثیرگذار و کمککننده است. هر یک از این کتابها، حدود 70صفحه است و بهسرعت و با لذت و روان خوانده میشود.
«فرینا» و «باران»
نویسنده: معصومه وارسته
انتشارات اژدهای طلایی
از بخشیدن خود تا بخشیدن دیگری/6
مذاکره برای صلح!
آزاده سهرابی
روانشناس
روانشناسان اجتماعی چهار ضلعی تماس، همکاری، ارتباط و سازش را بهعنوان چهارضلعی صلح آفرین معرفی میکنند. صلح گرچه معادل بخشش نیست اما برای رسیدن به بخشش الزامات رسیدن به صلح را میتوان بررسی کرد. تماس عنصری است که امکان شناخت را از طرف مقابل که دچار تعارضی با او هستیم بیشتر میکند و همکاری میتواند به درک بیشتر افراد از موقعیت، احساسات و چرایی رفتارها کمک کند. اما اینجا منظور از «ارتباط» در این چهارضلعی چیزی فراتر از تماس و همکاری است. ارتباط تعاملی هدفمند و آگاهانه بر مبنای رفع چالش و تعارض بهصورت مستقیم است. منظور این است که دو طرف بهصورت مستقیم وارد مذاکره شوند یا با واسطه یک میانجی به این کار دست بزنند. نمونه بارز ارتباط با وجود میانجی را میتوان در اتاقهای مشاوره به وفور دید. زوجهایی که درمانگران و مشاوران را واسطه حل تعارضهای خود میکنند. حال میتواند این تعارض عمیق و ریشه دار باشد یا در اثر رفتار ناعادلانه یکی از طرفین - به طور مثال خیانت- رخ داده باشد. اینجا هم در این ارتباط بدون تردید پای بخشیدن به میان میآید. بخشیدنی که پیش از رسیدن به آن افراد باید پرچم صلح را بالا ببرند. مذاکره معمولاً جایی جواب میدهد که گفتوگو بدون میانجی میان دو فرد قابل اجرا باشد. اگر مذاکره را سطحی از گفتوگوی بین فردی در نظر بگیریم آنگاه میبینیم که در زندگی روزمره چه میزان این ضلع از چهارضلعی صلح کاربردی است. رنجش شما از یک دوست، از یکی از بستگان، از فرزند، از والدین و... براحتی میتواند با یک مذاکره منطقی که مبتنی بر روشن کردن ادراکهای نادرست و بیان احساسهای آسیب دیده باشد، حل شود و به مرور تبدیل به یک توده چرکین نشود.
سختترین بخش ماجرا آنجاست که هیچ کدام از سطوح قبلی کار ساز نباشد و در واقع پای مصالحه و سازش به میان بیاید. اینجا عموماً جایی است که یا تعارض بسیار عمیق وجود دارد یا آسیب بسیار زیاد بوده که اساساً ارتباط را مختل میکند. اینجا پای تهدید و انتقام در میان است. اما اگر کاری صورت نگیرد گره کورتر میشود. موضوع اینجاست که در این مرحله اگر هیچ کدام از طرفین هیچ اقدام صلح طلبانه عملی انجام ندهند عملاً سازشی درکار نخواهد بود. اما یک قدم کوچک از یکی از طرفین میتواند انگیزه را در دیگری برای بالا بردن پرچم صلح ایجاد کند. شاید در این مرحله لزوماً بخشیدنی در کار نباشد اما عبور کردن و پشت سر گذاشتن تعارض مد نظر باشد. مثلاً زن و شوهری که دیگر به آستانه جدایی میرسند اما به جای رها کردن آزار یکدیگر از موقعیت طلاق برای انتقامگیری یا رنج همدیگر استفاده میکنند. اینجا جایی است که باید یک سازشی رخ بدهد. سازش یا برای بازگشتن به سطحی از ارتباط -اگر خیلی دیر نشده باشد- یا برای رها کردن یکدیگر بدون آسیبهای بیشتر. در پایان هدف نهایی البته که بخشش است. بخششی که آدمی را از رنج مضاعف رهایی میبخشد اما جز با اختیار و آگاهی امکان رسیدن به آن نیست.
روانشناس
روانشناسان اجتماعی چهار ضلعی تماس، همکاری، ارتباط و سازش را بهعنوان چهارضلعی صلح آفرین معرفی میکنند. صلح گرچه معادل بخشش نیست اما برای رسیدن به بخشش الزامات رسیدن به صلح را میتوان بررسی کرد. تماس عنصری است که امکان شناخت را از طرف مقابل که دچار تعارضی با او هستیم بیشتر میکند و همکاری میتواند به درک بیشتر افراد از موقعیت، احساسات و چرایی رفتارها کمک کند. اما اینجا منظور از «ارتباط» در این چهارضلعی چیزی فراتر از تماس و همکاری است. ارتباط تعاملی هدفمند و آگاهانه بر مبنای رفع چالش و تعارض بهصورت مستقیم است. منظور این است که دو طرف بهصورت مستقیم وارد مذاکره شوند یا با واسطه یک میانجی به این کار دست بزنند. نمونه بارز ارتباط با وجود میانجی را میتوان در اتاقهای مشاوره به وفور دید. زوجهایی که درمانگران و مشاوران را واسطه حل تعارضهای خود میکنند. حال میتواند این تعارض عمیق و ریشه دار باشد یا در اثر رفتار ناعادلانه یکی از طرفین - به طور مثال خیانت- رخ داده باشد. اینجا هم در این ارتباط بدون تردید پای بخشیدن به میان میآید. بخشیدنی که پیش از رسیدن به آن افراد باید پرچم صلح را بالا ببرند. مذاکره معمولاً جایی جواب میدهد که گفتوگو بدون میانجی میان دو فرد قابل اجرا باشد. اگر مذاکره را سطحی از گفتوگوی بین فردی در نظر بگیریم آنگاه میبینیم که در زندگی روزمره چه میزان این ضلع از چهارضلعی صلح کاربردی است. رنجش شما از یک دوست، از یکی از بستگان، از فرزند، از والدین و... براحتی میتواند با یک مذاکره منطقی که مبتنی بر روشن کردن ادراکهای نادرست و بیان احساسهای آسیب دیده باشد، حل شود و به مرور تبدیل به یک توده چرکین نشود.
سختترین بخش ماجرا آنجاست که هیچ کدام از سطوح قبلی کار ساز نباشد و در واقع پای مصالحه و سازش به میان بیاید. اینجا عموماً جایی است که یا تعارض بسیار عمیق وجود دارد یا آسیب بسیار زیاد بوده که اساساً ارتباط را مختل میکند. اینجا پای تهدید و انتقام در میان است. اما اگر کاری صورت نگیرد گره کورتر میشود. موضوع اینجاست که در این مرحله اگر هیچ کدام از طرفین هیچ اقدام صلح طلبانه عملی انجام ندهند عملاً سازشی درکار نخواهد بود. اما یک قدم کوچک از یکی از طرفین میتواند انگیزه را در دیگری برای بالا بردن پرچم صلح ایجاد کند. شاید در این مرحله لزوماً بخشیدنی در کار نباشد اما عبور کردن و پشت سر گذاشتن تعارض مد نظر باشد. مثلاً زن و شوهری که دیگر به آستانه جدایی میرسند اما به جای رها کردن آزار یکدیگر از موقعیت طلاق برای انتقامگیری یا رنج همدیگر استفاده میکنند. اینجا جایی است که باید یک سازشی رخ بدهد. سازش یا برای بازگشتن به سطحی از ارتباط -اگر خیلی دیر نشده باشد- یا برای رها کردن یکدیگر بدون آسیبهای بیشتر. در پایان هدف نهایی البته که بخشش است. بخششی که آدمی را از رنج مضاعف رهایی میبخشد اما جز با اختیار و آگاهی امکان رسیدن به آن نیست.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
روحیه اسکتبار ستیزی ایرانیان به چهار دهه اخیر محدود نمیشود
-
دعای روز نهم
-
راهکار پیشگیری از تعرضات، شدت و قاطعیت در مجازات است
-
یک دقیقه با خدا
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
قصه بخوانیم و نقاشی کنیم
-
میتوان از رنج کودکی رها شد
-
مذاکره برای صلح!
اخبارایران آنلاین