اسماعیلی در نشست «هماندیشی اندیشمندان علوم انسانی» مطرح کرد
بازگشت مرجعیت فرهنگی و هنری به وزارتخانه در دستور کار است
گروه فرهنگی: نشست «هماندیشی اندیشمندان علوم انسانی» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، حول محور راهکارها و چالشهای پیوند اندیشه و هنر گفتمان فرهنگی دولت سیزدهم با حضور حمید پارسانیا، رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، شاهحسینی، پیام فضلینژاد، هاشمیان، حجتالاسلام حسین سوزنچی، تاجیک، علیرضا بلیغ، فرزاد جهانبین عصر شنبه بیستم فروردینماه در باغ زیبا برگزار شد.
بهگزارش ایبنا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «در وزارت فرهنگ کارمان را از روز اول با یک برنامه تحولی شروع و تلاش کردیم بخشهای مختلف وزارتخانه نوای همراه و هماهنگی داشته باشند و مجموعه مدیرانی که در وزارتخانه وجود دارند همگی تلاشمان این بوده است که همراهیها و اشتراک نظر داشته باشیم که بتوانیم کار مشترکی را جلو ببریم. یکی از کارهایی که برای خودمان تعریف کرده بودم بازگشت مرجعیت فرهنگی و هنری به وزارتخانه بود، قدمهای خوبی در این زمینه برداشته شد.یکشنبه مصوبهای را در دولت داریم که بسیار مهم است.»
او ادامه داد: «تشکیل ستاد هماهنگی اجرایی، فرهنگی و اجتماعی از اهداف دولت است که وزیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که در آن شش وزارتخانه حضور دارند با ریاست رئیس جمهور و با دبیری وزیر فرهنگ مصوب خواهد شد و پنج عضو حقیقی نیز دارد و بهصورت هفتگی جلسه خواهد داشت و دغدغههایی که دوستان گفتند یعنی هماهنگی بین دولت و دستگاههای فرهنگی و هماهنگی بین دستگاههای غیر فرهنگی دولت است. امسال در بودجه درصدی را تصویب کردیم که همه دستگاههای اجرایی و دولتی مجازند دو درصد از بودجه خود را در آییننامهای که تهیه کردیم هزینه کنند.» وی عنوان کرد: «بشدت به آینده وزارت فرهنگ خوشبین هستم که اگر نبودم وزیر فرهنگ نمیشدم. معتقدم که کار قابل اجراست و اتفاق خواهد افتاد. همین حوزه فیلم که آقای شاهحسینی اشاره کردند ما در این زمینه عقب هستیم و به شدت امیدوار هستم و میدانم که اگر برنامهریزی و اقناع در کنار هم اتفاق بیفتد نشان میدهد میشود در این کشور کار فرهنگی انجام داد.»
شاه حسینی هم در ادامه این نشست درباره سینما بیان کرد: «زمانی که وزیری انتخاب میشود سینماگران دائماً درحال یادآوری حقوق خود به وزیرها هستند که الحق حقوقشان نیز دیده میشود چراکه سلبریتی هستند و مشهور، اما حقوق معنوی مخاطبین سینما دو سال است که در کشور روی زمین مانده است. مخاطب در مقابل هجمه مؤلف اثر در سینما بشدت تنهاست برای مثال در اتاق عمل تمام حقوق برای آن بیمار است چرا که هزینهای را صرف کرده، به تیم پزشکی اعتماد کرده به همین خاطر تمامی حقوق مختص به آن بیمار است در سینما نیز مخاطب همین است یعنی در خلسهای فرو رفته است و به ما اعتماد کرده است در این فضا میشود تمام نظام ارزشی مخاطب از بین برود لاجرم وزیر فرهنگ باید ورود پیدا کند.» همچنین به پیشنهاد محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای هیات امنای مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی معرفی شدند. محمدمهدی اسماعیلی طی حکمی مجید شاه حسینی، نادر طالب زاده، محمدحسین ایمانی خوشخو و سلیم غفوری را به عنوان اعضای هیات امنا مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی منصوب کرد.
محمدرضا سرشار نویسنده پیشکسوت معتقد است هنر انقلاب همان هنر دینی و قدیمیترین نوع هنر در جهان است
ضعف آثار هنری را به تعهد نسبت ندهیم
گروه فرهنگی: محمدرضا سرشار نویسنده پیشکسوت در آستانه برگزاری هشتمین دوره هنر انقلاب در پاسخ به این سؤال که بعد از گذشت 43 سال از پیروزی انقلاب آیا تاکنون به مکتبی در هنر انقلاب دست یافتهایم یا نه، بیان کرد: هنر انقلاب در واقع همان هنر دینی است؛ هنر دینی نیز منحصر به بعد از پیروزی انقلاب در کشور ما نیست، بلکه قدیمیترین نوع هنر در جهان است. صرف نظر از اینکه کدام دین را در نظر بگیریم، سرچشمه و منشأ بخش بزرگی از بسیاری هنرها دین بوده است. انقلاب نیز این هنر را احیا کرده است و پدیدآورنده آن نیست.
این نویسنده به «ایران» گفت: به تعبیر دیگر، تا دوران مشروطیت و قبل از ارتباط هنرمندان ایرانی با هنر معاصر غرب، هنر غالب در کشور، صبغه دینی داشت. هنر غرب اما از رنسانس به بعد، صبغه اومانیستی پیدا کرده بود و این دیدگاه، از طریق هنر به جریان شبه روشنفکری ما نیز منتقل شد. در نتیجه جریان غالب در هنر جدید ما، از دوران مشروطیت به بعد، به سمت هنر اومانیستی سوق پیدا کرد و رفته رفته هنر دینی به حاشیه رانده شد و کمرنگ شد.
سرشار خاطرنشان کرد: انقلاب، هنر دینی را احیا کرد و دوباره به عرصه کشاند. البته نه به این معنا که همه اهالی هنر کشور، پیرو این مکتب شدند. بلکه جریان اسلامی و انقلابی، هنر دینی و انقلابی را پیش برد؛ و همچنان سایر جریانها مثل جریان هنر مارکسیستی که متعلق به بلوک شرق بود و هنری که متعلق به غرب سرمایهداری است، نیز به حیات خود ادامه دادند و میدهند. این دو گرایش که در ذات خود، صورتهایی متفاوت از هنر اومانیستیاند، بعد از انقلاب نیز با قوت به حیات خود ادامه دادند.
در کنار این گروهی اغلب از جوانان، که قبل از انقلاب هنوز به سن تولید هنری حرفهای نرسیده بودند، شروع به احیا و بهروزآوری هنر اسلامی کردند. یعنی هنری که در ذات خود، هنر انقلابی نیز هست.
این نویسنده عنوان کرد: یکی از سازمانها و نهادهای جدی در احیای هنر دینی و جریان هنر انقلابی نیز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بود؛ که البته در طول عمر کوتاه خود نیز دچار تحولاتی شد. چنانکه بسیاری از کسانی که آغازگر جریان احیای هنر دینی در حوزه هنری بودند، استحاله شدند و بعضاً حتی به جریانهای مخالف دینی و انقلابی پیوستند. اما کسانی دیگر، این راه را ادامه دادند.
وی با بیان این که جنگ تحمیلی و انقلاب، به غنیسازی هنر انقلابی کمک بزرگی کرده است، ادامه داد: نمیتوانیم بگوییم هنر انقلاب به کمال رسیده اما قطعاً در حال نضج و پختگی است؛ و با همین عمر کوتاهش، تأثیرگذارتر از دو جریان دیگر منشعب از هنر اومانیستی در کشور بوده است.
سرشار با ارائه تعریفی از هنر مردمی گفت: تعبیر عامتر برای هنر مردمی، هنر عامیانه یا عامه پسند است. این هنر با ادبیات عامه که معمولاً خالقان آنها گمنام هستند، شاخهای کهن از هنر است و از دیرباز، انبوهی از داستانهای عامیانه و ترانهها و دیگر هنرهای ملتهای مختلف را دربرمیگیرد؛ که از غنیترین و جذابترین انواع هنرها هستند.
به طوری که حتی با پیدایش هنرمندان و مکاتب هنری و ادبی جدید از بین نرفتهاند. عمرشان تقریباً با عمر انسان برابر است و بسیاری از هنرمندان شاخص نیز در طول تاریخ، حداقل در آفرینش آثار اولیه خود از آنها وام گرفتهاند. اما در دوران معاصر «هنر مردمی» به معنای «هنر عامه پسند»، معنی دیگری یافته است. به این معنی که در زبان و ساختار و پرداخت و مضمون، نسبت به هنر جدی، سطح نازلتری دارد و مخاطبانش نیز دارای ذوق هنری فرهیخته نیستند؛ بلکه تودهای هستند که از سواد عمومی اندکی برخوردارند، ذوق چندانی ندارند و از آثار هنری دارای کیفیت پایین لذت میبرند.
بنابراین، این دو نوع هنر عامیانه قدیمی و عامهپسند امروزی را، اگرچه در لفظ یکی به نظر میرسند، اما نمی توان یکسان دانست.
وی افزود: اگر هنر مردمی را به معنای اصیل کلمه در نظر بگیریم، باید گفت: هنر مردمی یعنی هنری که منحصر به خواص نیست. این هنر درعین حال که میتواند خواص جامعه را به خود جلب کند، میتواند بر توده مردم نیز تأثیر بگذارد. هنر مردمی نظیر شعر حافظ است که هرکس به اندازه فهم و ذوق خود از آن بهره میبرد؛ هنری سهل و ممتنع، دارای غنا و لایههای متعدد و گوناگون است که هریک قشری را راضی میکند. مثلاً اگر در شعر، چهار قله حافظ، سعدی، مولوی و فردوسی را معیار بدانیم، اینان همواره به سلایق مخاطبان خود در هر گروهی پاسخ درخور دادهاند.
امروز هم اگر هنر ما بخواهد ماندگار شود باید اینگونه عمل کند. هنرمند در وهله اول باید به قدری مهارت داشته باشد که بتواند به چنین جایگاهی دست یابد. به علاوه اینکه هنرمندان، در کار و زندگی خود صاحب دانش و بینش کافی شوند.
سرشار در پایان گفت: تعهد با مورد استقبال مخاطبان قرار گرفتن تعارضی ندارد.
متأسفانه بعضی از هنرمندان عادت کردهاند برخی از ضعفهای هنری خود را که باعث میشود آثارشان مورد استقبال قرار نگیرد، ناشی از داشتن «تعهد در هنر» بدانند. اما تجربه نشان داده اثر خوب دارای درونمایه خوب و عمیق هم هست و بدون اینکه دچار افت کیفی یا جذابیت لازم برای مخاطبان شود، مورد استقبال مخاطبان هم قرار میگیرد.
لذا اگر هنرمندانی میبینند از کارشان استقبال نمیشود، باید در مهارت هنری و کیفیت دانش و بینش و بصیرت خود تجدیدنظر کنند.
در اولین نشست وبینار دو روزه بررسی تئاتر انقلاب اسلامی مطرح شد
مساله اصلی نسبت حکمت و هنر است
گروه فرهنگی: اولین نشست از وبینار دو روزه «بررسی تئاتر انقلاب اسلامی» با موضوع «زیبایی شناسی تئاتر انقلاب اسلامی» به دبیری فرزاد معافی غفاری پژوهشگر و مدرس دانشگاه، با سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین عبدالحسین خسروپناه، محمدعلی خبری، هوشنگ توکلی، محمود فرهنگ و حسن دولتآبادی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی در این وبینار، زیباییشناسی تئاتر انقلاب از زوایای مختلف مورد تحلیل، نقد و بررسی کارشناسان قرار گرفت. عبدالحسین خسروپناه در این مراسم ضمن تأکید بر پیوند هنر و حکمت گفت: دغدغهای که ما سالها داریم، نسبت حکمت و هنر است و اگر هنر انقلاب اسلامی بخواهد شکل بگیرد از پیوند حکمت و هنر است. محمدعلی خبری مدرس دانشگاه و پژوهشگر نیز در ادامه این جلسه با توجه به مباحث مطرحشده سؤالی را عنوان کرد و گفت: ما با تئاتر چگونه ارتباط برقرار کردیم و تئاتر چه زمینهای در فرهنگ ما دارد. اگر بخواهیم درباره زیباییشناسی هنر و تئاتر صحبت کنیم، مسلماً آن چیزی است که در حوزه تئاتر غرب و در یونان وجود دارد و بهنوعی میتوان گفت ما این مباحث را در فرهنگ خود نداریم. اگر صحبت از هنر میشود، ریشههای آن را میتوانیم در متون کهن خود و در فرازهایی از نگاه حکما و اندیشمندانمان در حوزه شعر و ادب بررسی کنیم و اگر زیبایی را نیز بخواهیم بررسی کنیم، متوجه حکما و عارفان خود میشویم. هنرهای نمایشی نیز ریشه در فرهنگ سههزارساله تمدن ما دارد. محمود فرهنگ از فعالان حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس هم بهعنوان سومین سخنران، کاربرد واژههای زیباییشناختی مبتنی بر ارزشهای انقلابی را مورد تأکید قرار داد و گفت: وقوع انقلاب خیلی از واژههایی را که ما در کتابها میخواندیم یا احیاناً در کلاسها تدریس میکردند به هم ریخت. درواقع اگر انقلابی اتفاق نمیافتاد، هیچگاه این هشت سال جنگ به ما تحمیل نمیشد و شاهد این همه رشادت و شهادت فرزندانی که در راه دفاع از کشور اسلامی جان خود را ایثار کردند، نبودیم. به این جهت بهنظر میرسد که ما باید دنبال واژههایی بگردیم که این واژهها توسط انسانهایی شکل گرفته است که تعریف جدیدی از آنها را ارائه دادهاند.
همچنین به مناسبت هفته هنر انقلاب معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل مرکز آموزش و توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری از کارگاههای آموزشی هنرهای تجسمی به مناسبت گرامیداشت روز هنر انقلاب اسلامی در فرهنگسرای نیاوران بازدید کردند. در حاشیه این بازدید محمود سالاری در جمع هنرمندان، ضمن گرامیداشت آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی گفت: بیستم فروردین ماه شهادت بزرگمرد عرصه هنر دفاع مقدس، شهید مرتضی آوینی است؛ او که سالها به تصویرگری از دفاع مقدس پرداخت و خالق روایتهای بسیاری از آن روزگار شد و در این راه به فیض شهادت نایل آمد. روزگاری جوانان ما برای آرمانها و ارزشهای جامعه مقاومت کردند و امروز در دوران جنگ نرم فرصتهایی است تا ارزشهای والای جامعه را با استفاده از ابزارهای هنری به جهانیان نشان دهند.
گفتنی است ،علاقهمندان جهت بازدید از نمایشگاه «هنر انقلاب» به دبیری مسعود شجاعی طباطبایی تا 30 فروردین ماه میتوانند در روزهای عادی از ساعت 10 الی 18 و در روزهای تعطیل از ساعت 14 تا 18 به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.
1 هوانگ دونگ-هیوک، نویسنده و کارگردان «بازی مرکب» با اشاره به جزئیات جدید درباره فصل دوم این سریال، از دو کاراکتری که حضورشان در فصل بعد قطعی شده نام برد. هوانگ دونگ-هیوک در همین رابطه گفته «سونگ گی-هون» که حتماً در فصل دوم هست و گمان کنم مرد پیشرو هم در این فصل برگردد. گی هیون، با بازی لی جونگ جائه، قهرمان اصلی سریال بازی مرکب است که از تمام مراحل مرگبار این بازی جان سالم به در برد. آخرین صحنه فصل اول نیز از بازگشت این شخصیت در فصل دوم حکایت داشت. مرد پیشروی پنهان در زیرنقاب، با بازی لی بیونگ هان نیز شخصیت منفی داستان است که بازیکنان را در ازای کسب ۴۵ میلیارد و ۶۰۰ هزار وون به جان هم میاندازد. این نخستین بار است که این احتمال از سوی هوانگ تأیید میشود. کارگردان بازی مرکب در ادامه اظهاراتش ابراز امیدواری کرد این پروژه از زمانی که پربینندهترین سریال نتفلیکس شد، توانسته باشد مانع زبانی را بشکند./ایرنا
2 سه عضو هنرمند مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دوازدهمین مسابقه بینالمللی نقاشی محیط زیست «کائو» کشور ژاپن موفق به کسب جایزه شدند.
این مسابقه با موضوع «بیایید با هم محیط زیست خود را پایدار کنیم!» در سال ۲۰۲۱ برگزار و از میان ۷هزار و ۹ اثر رسیده به جشنواره سه کودک ایرانی موفق به دریافت جایزه شدند. «سلن آرامی» ۷ ساله از اهواز استان خوزستان موفق به دریافت جایزه بزرگ سیاره زمین شد. همچنین «فاطمه عبیری» ۱۰ ساله از مرکز شماره ۳۰ کانون تهران توانست جایزه کائو این دوره از مسابقه را دریافت کند.«کیان جمشیدپور» ۱۰ ساله نیز از مرکز شماره ۴ کانون کرمانشاه نیز موفق به دریافت جایزه دوستی اکو از دوازدهمین مسابقه نقاشی محیط زیست «کائو» شد. بنا براین گزارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ارسال ۳۴ اثر در دوازدهمین مسابقه بینالمللی نقاشی محیط زیست «کائو» کشور ژاپن شرکت کرد./ایسنا
3 «بری لارسون» به جمع بازیگران سری فیلمهای «سریع و خشن» پیوسته و در قسمت دهم از این مجموعه به ایفای نقش خواهد پرداخت.وین دیزل، بازیگر امریکایی، با انتشار پستی از پیوستن بری لارسون به خانواده پرستاره «سریع و خشن» خبر داد .لارسون که در دنیای سینمایی مارول نقش کاپیتان مارول را ایفا میکند، در سریع و خشن ۱۰، ساخته جاستین لی، با بازیگرانی چون وین دیزل، میشل رودریگز، تایریس گیبسون، جیسون استاتهام و شارلیز ترون همبازی خواهد شد.لارسون تنها ابرقهرمان تیم سریع و خشن نیست؛ چندی پیش «جیسون موموآ» و «دانیلا ملچیو» به تیم بازیگران فیلم سریع و خشن ۱۰ اضافه شدند که هردو سابقه کارهای ابرقهرمانی را دارند؛ موموآ بازی در نقش آکوامن را در کارنامه دارد و ملچیور در «جوخه انتحار جیمزگان» در نقش رت کچر۲ به ایفای نقش پرداخته است. از دیگر اعضای خانواده سریع و خشن که سابقه بازی در نقش شخصیتهای ابرقهرمان را دارند، میتوان به گل گدوت، جان سینا، کرت راسل، مایکل روکر و ادریس البا اشاره کرد. /ایرنا