ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گزارش ویژه «ایران» از فراهم شدن مقدمات شراکت ایران و قطر در برگزاری جام جهانی 2022:
افزایش پروازهای ایران و قطر به 200 پرواز روزانه
خط کشتیرانی ایران و قطر از شهریور راه اندازی میشود
گروه اقتصادی/ سفر سید ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور، به قطر زمینه همکاری چندجانبه میان دو کشور را ایجاد کرد. بعد از این سفر، رئیس جمهور کشورمان دستور ویژهای برای بهرهگیری از ظرفیت گردشگری، اقتصادی و تجاری جام جهانی قطر را صادر کرد. همچنین در گفتوگو میان رئیس جمهور و مقامات قطری، برای سفر وزیر حملونقل قطر به ایران برنامهریزی شد تا همکاری دو کشور برای انتقال بار و مسافر در زمان جام جهانی عملیاتی شود. به همین منظور روز گذشته رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی و جاسم بن سیف السلیطی، وزیر حملونقل و ارتباطات قطر در جزیره کیش با هم دیدار کردند.
جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تعداد زیادی از هواداران فوتبال را به این منطقه وارد میکند. برگزارکنندگان جام جهانی پیشبینی کردهاند که حدود یک و نیم میلیون نفر برای دیدن جام جهانی وارد قطر خواهند شد.با توجه به نزدیکی دو کشور ایران و قطر و وجود مرز مشترک، برگزاری جام جهانی فرصتی برای ایران است تا از این رویداد ورزشی بهره اقتصادی ببرد. از طرف دیگر، با توجه به کوچک بودن کشور قطر، این کشور نیز تمایل دارد ایران برای برگزاری جام جهانی با قطر همکاری کند.
پشتیبانی ایران از برگزاری جام جهانی قطر از جمله شامل راهاندازی خطوط منظم کشتیرانی بین بنادر دو کشور و توافق برای استفاده بیشتر خطوط هوایی تجاری قطر از آسمان ایران است.
امضای سند همکاری ویژه جامجهانی
وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به جزیره کیش از امضای دو سند همکاری ویژه جامجهانی با قابلیت تعمیم آن به دوران بعد از این رویداد بین ایران و قطر خبر داد.
وزیر راه در نشست بررسی پتانسیلها و برنامهریزیهای ایران برای پشتیبانی از جام جهانی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور کشورمان به کشور قطر ۱۴ سند همکاری مشترک بین دو کشور به امضا رسید که جام جهانی یکی از این محورها است، گفت: سفر وزیر حملونقل قطر به کیش نیز در جریان مذاکره تلفنی رئیسجمهور کشورمان با امیر قطر برنامهریزی شده و در قالب آن دو سند همکاری ویژه جامجهانی با قابلیت تعمیم آن به دوران بعد از این رویداد بین طرفین امضا خواهد شد.وی افزود: پیشبینی میشود ۵۰۰ هزار نفر از ایران برای تماشای بازیهای جام جهانی به قطر سفر کنند که براساس توافقهای صورت گرفته سعی میشود علاوه بر مسافران داخلی، گردشگرانی از خارج کشور و همچنین در صورت امکان شرایط حضور برخی تیمها نیز فراهم شود.قاسمی با بیان اینکه این پشتیبانیها در سه بخش حملونقل هوایی، دریایی و اسکان مسافران داخلی و خارجی خواهد بود، عنوان کرد: اکنون در حال برنامهریزی هستیم تا زمینهای فراهم شود که علاقه مندان و گردشگران خارجی در اوقات فراغت خود با سفر به ایران از جاذبههای کشورمان نیز بازدید کنند.
کیش نقطه تمرکز ایران در پشتیبانی از جام جهانی
وزیر راه و شهرسازی، جزیره کیش را نقطه تمرکز ایران در پشتیبانی از قطر در برگزاری جام جهانی دانست و گفت: همه استانهای ساحلی و غیر ساحلی نزدیک به آبهای خلیج فارس میتوانند از ایفای نقش کشورمان در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر سهیم باشند.
آبان ماه امسال قطر میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال است و با توجه به نزدیکی کیش به این کشور، استفاده از این فرصت از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ در دستور کار قرار گرفته است.
ایرلاینهای داخلی آماده افزایش پروازها
بر اساس پیشبینی وزیر راه و شهرسازی حدود 500هزار نفر از هموطنان در زمان برگزاری جام جهانی به قطر سفر میکنند که بیشتر این مسافران از راه هوایی عازم این کشور می شوند.
محمدمحمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با «ایران»، در خصوص ظرفیت شرکتهای هوایی برای جابهجایی مسافران جام جهانی گفت: شرکتهای داخلی ظرفیت افزایش پرواز به مقصد قطر را دارند و تلاش ما این است که ایرلاینهای کشور بیشترین مسافران را جابهجا کنند.به گفته محمدیبخش، برنامه این است که پروازهای میان ایران و قطر به 200پرواز در روز برسد که از هر کشور 100پرواز انجام میشود. در حال حاضر روزانه 72پرواز شامل 36پرواز از ایران و 36پرواز از قطر میان دو کشور برقرار است.رئیس سازمان هواپیمایی افزود: فرودگاه های بینالمللی هرمزگان، تهران، مشهد، بوشهر، اصفهان، شیراز، خوزستان و جزیره کیش امکان پرواز و افزایش پرواز به قطر را دارند، از سوی دیگر ۱۱ هواپیمای پهن پیکر ایرانی برای حمل و جابهجایی انواع بار از مبدأ ایران و تمام نقاط جهان به کشور قطر اختصاص دارد.وی اضافه کرد: برای بهرهگیری از فرصتهای جام جهانی امکان جذب حداکثری گردشگران علاقهمند تماشای مسابقههای جام جهانی کشورهای مختلف از جمله عراق، افغانستان، روسیه و تاجیکستان در ایران وجود دارد.رئیس سازمان هواپیمایی گفت: در سفر وزیر حملونقل قطر به کیش، تفاهمنامههایی با این کشور برای افزایش پروازهای باری و مسافری میان ایران و کشور قطر امضا می شود.
نیاز به توافقنامه جدید پروازی
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هوایی نیز در گفتوگو با «ایران» از آمادگی شرکت ها برای افزایش پرواز به قطر خبر داد.سامانی گفت: ایرلاینها برای افزایش پرواز به قطر برنامهریزی کردهاند و جلساتی در این خصوص میان انجمن و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شده است.سامانی گفت: برای افزایش پروازها نیاز به زیرساختهایی جدید داریم. هماهنگی با قطر برای افزایش پرواز همچنین برنامهریزی برای صدور ویزا از جمله این زیرساختها است. توافقنامه با قطر برای افزایش پرواز ایرلاینهای ایرانی به این کشور موضوع دیگری است که در تفاهمنامههای دو جانبه باید مطرح شود.
راهاندازی خط دریایی مسافری ایران و قطر تا شهریور
با توجه به اینکه مرز ایران و قطر مرز آبی است، استفاده از ظرفیت بنادر جنوبی در زمان برگزاری جام جهانی در دستور کار است. علیاکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دیانوردی با اشاره به رشد تردد تجاری دریایی بین ایران و قطر در دولت سیزدهم تأکید کرد: برای پشتیبانی و تسهیل تردد دریایی بخشی از هواداران تیمها در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر، امکانات و ظرفیتهای خوبی در سه استان هرمزگان، بوشهر و خوزستان فراهم است.
صفایی گفت: برای تردد و جابهجایی ایمن گردشگران و هواداران تیمهای فوتبال جام جهانی، شناورهای استاندارد و پیشرفته در بنادر مسافری استانهای بوشهر، خوزستان و هرمزگان در حال فعالیت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راهاندازی مجدد خط مسافری خرمشهر- کویت، افزود: برنامهریزی شده تا ترمینال مسافری استاندارد و مجهزی درشأن مردم ایران و میهمانان در بوشهر راهاندازی شود.
صفایی با بیان اینکه تاکنون سه سند همکاریهای مشترک حملونقلی در حوزههای بندری، دریایی و هوایی با کشور قطر در دولت سیزدهم به امضا رسیده است، گفت: در خصوص پشتیبانی از جام جهانی قطر، حتی سه ماه پیش از سفر ریاستجمهوری به دوحه، اقدامات و تمهیدات اولیه صورت گرفت که منجر به امضای سه سند همکاری مشترک با دوحه شده است.
صفایی گفت:یکی از موارد تسهیل تردد هواداران فوتبال ایرانی، گرفتن مجوز کاپوتاژ خودرو است تا بتوانند با خودروهای شخصی تردد کنند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه لازم است خط مسافری دریایی بین ایران و قطر تا شهریور ماه جاری تسهیل و فعال شود، گفت: مطابق برنامه، فعالیت کشتیهای کروز در خطوط دریایی جنوب، تا عید فطر امسال، راهاندازی میشود.محسن صادقی فر، دبیر انجمن پایانه داران بنادر نیز در گفتوگو با «ایران» تأکید کرد: بخش خصوصی برای افزایش انتقال بار و مسافر به قطر در زمان برگزاری جام جهانی آمادگی و ظرفیت لازم را دارد.صادقیفر گفت: در زمان برگزاری جام جهانی، علاوه بر انتقال مسافر، مهمترین موضوع حمل بار به قطر با توجه به سفر میلیونها تماشاگر از سراسر دنیا به این کشور است.دبیر انجمن پایانهداران بنادر گفت: برگزاری جام جهانی فرصتی برای افزایش ترانزیت از ایران است. ایران میتواند کالاهای مورد نیاز قطر بویژه مواد غذایی را با کانتینرهای یخچالی به این کشور ترانزیت کند. بنادر جنوبی ایران ظرفیت بالایی دارد و در حال حاضر بندرعباس برای انتقال بار 6میلیون TEUظرفیت و زیرساخت دارد که تا 8 میلیون TEUقابلیت افزایش دارد.
صادقیفر گفت: پیشنهاد ما این است که برای انتقال مسافران، تفاهمنامهها بین شرکتهای گردشگری ایرانی و قطری یا با کشورهای دیگر امضا شود و ویزا برای بازدید از مکانهای گردشگری ایران برای تماشاگرانی که به قطر میآیند صادر شود.او افزود: همچنین شرکتهای داخلی میتوانند با چارتر شناورهای پیشرفته از کشورهای دیگر، مسافران را از راه دریایی ایران به قطر منتقل کنند. شرکتهای داخلی توان افزایش ظرفیت برای بهرهگیری اقتصادی از فرصتهای جام جهانی قطر را دارند.
بــــرش
تمهیدات ایران برای همکاری با قطر در زمان برگزاری جام جهانی:
پشتیبانی در سه بخش حملونقل هوایی، دریایی و اسکان مسافران داخلی و خارجی
افزایش پروازهای میان ایران و قطر به 200پرواز در روز
راهاندازی خطوط کشتیرانی مسافری بین بنادر ایران و بنادر قطر
فراهم شدن بسترها برای بازدید تماشاگران از مناطق گردشگری ایران
جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تعداد زیادی از هواداران فوتبال را به این منطقه وارد میکند. برگزارکنندگان جام جهانی پیشبینی کردهاند که حدود یک و نیم میلیون نفر برای دیدن جام جهانی وارد قطر خواهند شد.با توجه به نزدیکی دو کشور ایران و قطر و وجود مرز مشترک، برگزاری جام جهانی فرصتی برای ایران است تا از این رویداد ورزشی بهره اقتصادی ببرد. از طرف دیگر، با توجه به کوچک بودن کشور قطر، این کشور نیز تمایل دارد ایران برای برگزاری جام جهانی با قطر همکاری کند.
پشتیبانی ایران از برگزاری جام جهانی قطر از جمله شامل راهاندازی خطوط منظم کشتیرانی بین بنادر دو کشور و توافق برای استفاده بیشتر خطوط هوایی تجاری قطر از آسمان ایران است.
امضای سند همکاری ویژه جامجهانی
وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به جزیره کیش از امضای دو سند همکاری ویژه جامجهانی با قابلیت تعمیم آن به دوران بعد از این رویداد بین ایران و قطر خبر داد.
وزیر راه در نشست بررسی پتانسیلها و برنامهریزیهای ایران برای پشتیبانی از جام جهانی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور کشورمان به کشور قطر ۱۴ سند همکاری مشترک بین دو کشور به امضا رسید که جام جهانی یکی از این محورها است، گفت: سفر وزیر حملونقل قطر به کیش نیز در جریان مذاکره تلفنی رئیسجمهور کشورمان با امیر قطر برنامهریزی شده و در قالب آن دو سند همکاری ویژه جامجهانی با قابلیت تعمیم آن به دوران بعد از این رویداد بین طرفین امضا خواهد شد.وی افزود: پیشبینی میشود ۵۰۰ هزار نفر از ایران برای تماشای بازیهای جام جهانی به قطر سفر کنند که براساس توافقهای صورت گرفته سعی میشود علاوه بر مسافران داخلی، گردشگرانی از خارج کشور و همچنین در صورت امکان شرایط حضور برخی تیمها نیز فراهم شود.قاسمی با بیان اینکه این پشتیبانیها در سه بخش حملونقل هوایی، دریایی و اسکان مسافران داخلی و خارجی خواهد بود، عنوان کرد: اکنون در حال برنامهریزی هستیم تا زمینهای فراهم شود که علاقه مندان و گردشگران خارجی در اوقات فراغت خود با سفر به ایران از جاذبههای کشورمان نیز بازدید کنند.
کیش نقطه تمرکز ایران در پشتیبانی از جام جهانی
وزیر راه و شهرسازی، جزیره کیش را نقطه تمرکز ایران در پشتیبانی از قطر در برگزاری جام جهانی دانست و گفت: همه استانهای ساحلی و غیر ساحلی نزدیک به آبهای خلیج فارس میتوانند از ایفای نقش کشورمان در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر سهیم باشند.
آبان ماه امسال قطر میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال است و با توجه به نزدیکی کیش به این کشور، استفاده از این فرصت از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ در دستور کار قرار گرفته است.
ایرلاینهای داخلی آماده افزایش پروازها
بر اساس پیشبینی وزیر راه و شهرسازی حدود 500هزار نفر از هموطنان در زمان برگزاری جام جهانی به قطر سفر میکنند که بیشتر این مسافران از راه هوایی عازم این کشور می شوند.
محمدمحمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در گفتوگو با «ایران»، در خصوص ظرفیت شرکتهای هوایی برای جابهجایی مسافران جام جهانی گفت: شرکتهای داخلی ظرفیت افزایش پرواز به مقصد قطر را دارند و تلاش ما این است که ایرلاینهای کشور بیشترین مسافران را جابهجا کنند.به گفته محمدیبخش، برنامه این است که پروازهای میان ایران و قطر به 200پرواز در روز برسد که از هر کشور 100پرواز انجام میشود. در حال حاضر روزانه 72پرواز شامل 36پرواز از ایران و 36پرواز از قطر میان دو کشور برقرار است.رئیس سازمان هواپیمایی افزود: فرودگاه های بینالمللی هرمزگان، تهران، مشهد، بوشهر، اصفهان، شیراز، خوزستان و جزیره کیش امکان پرواز و افزایش پرواز به قطر را دارند، از سوی دیگر ۱۱ هواپیمای پهن پیکر ایرانی برای حمل و جابهجایی انواع بار از مبدأ ایران و تمام نقاط جهان به کشور قطر اختصاص دارد.وی اضافه کرد: برای بهرهگیری از فرصتهای جام جهانی امکان جذب حداکثری گردشگران علاقهمند تماشای مسابقههای جام جهانی کشورهای مختلف از جمله عراق، افغانستان، روسیه و تاجیکستان در ایران وجود دارد.رئیس سازمان هواپیمایی گفت: در سفر وزیر حملونقل قطر به کیش، تفاهمنامههایی با این کشور برای افزایش پروازهای باری و مسافری میان ایران و کشور قطر امضا می شود.
نیاز به توافقنامه جدید پروازی
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هوایی نیز در گفتوگو با «ایران» از آمادگی شرکت ها برای افزایش پرواز به قطر خبر داد.سامانی گفت: ایرلاینها برای افزایش پرواز به قطر برنامهریزی کردهاند و جلساتی در این خصوص میان انجمن و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شده است.سامانی گفت: برای افزایش پروازها نیاز به زیرساختهایی جدید داریم. هماهنگی با قطر برای افزایش پرواز همچنین برنامهریزی برای صدور ویزا از جمله این زیرساختها است. توافقنامه با قطر برای افزایش پرواز ایرلاینهای ایرانی به این کشور موضوع دیگری است که در تفاهمنامههای دو جانبه باید مطرح شود.
راهاندازی خط دریایی مسافری ایران و قطر تا شهریور
با توجه به اینکه مرز ایران و قطر مرز آبی است، استفاده از ظرفیت بنادر جنوبی در زمان برگزاری جام جهانی در دستور کار است. علیاکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دیانوردی با اشاره به رشد تردد تجاری دریایی بین ایران و قطر در دولت سیزدهم تأکید کرد: برای پشتیبانی و تسهیل تردد دریایی بخشی از هواداران تیمها در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر، امکانات و ظرفیتهای خوبی در سه استان هرمزگان، بوشهر و خوزستان فراهم است.
صفایی گفت: برای تردد و جابهجایی ایمن گردشگران و هواداران تیمهای فوتبال جام جهانی، شناورهای استاندارد و پیشرفته در بنادر مسافری استانهای بوشهر، خوزستان و هرمزگان در حال فعالیت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راهاندازی مجدد خط مسافری خرمشهر- کویت، افزود: برنامهریزی شده تا ترمینال مسافری استاندارد و مجهزی درشأن مردم ایران و میهمانان در بوشهر راهاندازی شود.
صفایی با بیان اینکه تاکنون سه سند همکاریهای مشترک حملونقلی در حوزههای بندری، دریایی و هوایی با کشور قطر در دولت سیزدهم به امضا رسیده است، گفت: در خصوص پشتیبانی از جام جهانی قطر، حتی سه ماه پیش از سفر ریاستجمهوری به دوحه، اقدامات و تمهیدات اولیه صورت گرفت که منجر به امضای سه سند همکاری مشترک با دوحه شده است.
صفایی گفت:یکی از موارد تسهیل تردد هواداران فوتبال ایرانی، گرفتن مجوز کاپوتاژ خودرو است تا بتوانند با خودروهای شخصی تردد کنند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه لازم است خط مسافری دریایی بین ایران و قطر تا شهریور ماه جاری تسهیل و فعال شود، گفت: مطابق برنامه، فعالیت کشتیهای کروز در خطوط دریایی جنوب، تا عید فطر امسال، راهاندازی میشود.محسن صادقی فر، دبیر انجمن پایانه داران بنادر نیز در گفتوگو با «ایران» تأکید کرد: بخش خصوصی برای افزایش انتقال بار و مسافر به قطر در زمان برگزاری جام جهانی آمادگی و ظرفیت لازم را دارد.صادقیفر گفت: در زمان برگزاری جام جهانی، علاوه بر انتقال مسافر، مهمترین موضوع حمل بار به قطر با توجه به سفر میلیونها تماشاگر از سراسر دنیا به این کشور است.دبیر انجمن پایانهداران بنادر گفت: برگزاری جام جهانی فرصتی برای افزایش ترانزیت از ایران است. ایران میتواند کالاهای مورد نیاز قطر بویژه مواد غذایی را با کانتینرهای یخچالی به این کشور ترانزیت کند. بنادر جنوبی ایران ظرفیت بالایی دارد و در حال حاضر بندرعباس برای انتقال بار 6میلیون TEUظرفیت و زیرساخت دارد که تا 8 میلیون TEUقابلیت افزایش دارد.
صادقیفر گفت: پیشنهاد ما این است که برای انتقال مسافران، تفاهمنامهها بین شرکتهای گردشگری ایرانی و قطری یا با کشورهای دیگر امضا شود و ویزا برای بازدید از مکانهای گردشگری ایران برای تماشاگرانی که به قطر میآیند صادر شود.او افزود: همچنین شرکتهای داخلی میتوانند با چارتر شناورهای پیشرفته از کشورهای دیگر، مسافران را از راه دریایی ایران به قطر منتقل کنند. شرکتهای داخلی توان افزایش ظرفیت برای بهرهگیری اقتصادی از فرصتهای جام جهانی قطر را دارند.
بــــرش
تمهیدات ایران برای همکاری با قطر در زمان برگزاری جام جهانی:
پشتیبانی در سه بخش حملونقل هوایی، دریایی و اسکان مسافران داخلی و خارجی
افزایش پروازهای میان ایران و قطر به 200پرواز در روز
راهاندازی خطوط کشتیرانی مسافری بین بنادر ایران و بنادر قطر
فراهم شدن بسترها برای بازدید تماشاگران از مناطق گردشگری ایران
با زمان بازپرداخت 20 ساله
اقساط نهضت ملی مسکن 4 میلیون تومان شد
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران از اقساط ۴ میلیون تومانی تسهیلات واحدهای نهضت ملی مسکن طی دوره بازپرداخت ۲۰ ساله خبر داد.
برنامه دولت برای ساخت 4 میلیون مسکن در سال در قالب نهضت ملی مسکن است. با توجه به اینکه این برنامه تأمین مسکن برای اقشار کمدرآمد را در نظر دارد، کاهش هزینهها برای این اقشار در این طرح مورد نظر دولت است. یکی از راهکارهای کاهش هزینه، افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات این طرح است تا مبلغ ماهیانه قسط کاهش یابد. در این خصوص علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با حضور در برنامه گفتوگوی ویژه خبری به تشریح سیاستها و اقدامات صورت گرفته در طرح نهضت ملی مسکن در کشور پرداخت.
جعفری در ابتدا تعداد کل متقاضیان این طرح را بالغ بر ۵ میلیون و ۴۲۰ هزار نفر اعلام کرده و گفت: از این تعداد تاکنون ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر با توجه به شرایط اعمال شده مورد تأیید قرار گرفتهاند که پس از پالایش نهایی پیامکهای افتتاح حساب و واریز وجه اولیه برای آنها ارسال شده است؛ نکته مهم آن است که اگر متقاضیان پس از ارسال سه دوره پیامک تا یک ماه و نیم اقدام به افتتاح حساب و واریز وجه نکنند، از سامانه حذف خواهند شد.
40 میلیون تومان آورده اولیه
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه میزان واریزی وجه اولیه متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن را ۴۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: عملیات اجرایی پروژهها پس از واریز این وجه و کمک تسهیلات در نظرگرفته شده (در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرهای اطراف تهران و کلانشهرهای اصلی و مادر ۴۰۰ میلیون تومان و مراکز استانها ۳۵۰ میلیون تومان) آغاز خواهد شد؛ در این راستا تلاش داریم با مدیریت بحث زنجیره تولید مصالح ساختمانی با کیفیت، قیمت تمامشده واحدها را به حداقل رسانده و با همین میزان تسهیلات و وجه اولیه واحدهای مسکونی با متراژ ۷۵ تا ۱۱۰ متر را احداث و به متقاضیان تحویل دهیم.
این مقام مسئول از پرداخت اقساط بلندمدت ماهیانه ۳ تا ۴ میلیون تومان طی مدت ۲۰ ساله در این طرح خبر داد و گفت: طبق سیاست اولیه وزارت راه و شهرسازی و به حداقل رساندن هزینه ساخت واحدها تلاش بود تا هزینه زمین از قیمت واحدها حذف شود؛ این درحالی است که برخی از اراضی خارج از محدوده و الحاقی نیاز به آمادهسازی در ابعاد زیربنایی و روبنایی دارند که کمی حائز ملاحظه خواهد بود.
به گفته وی، هدف ما در اجرای این طرح صرفاً مسکنسازی نبوده و نیازهای ساکنین در ابعاد گوناگون مدنظر ما خواهد بود و قطعاً نادیده گرفتن این مسأله در طرحهای پیشین باعث بروز مشکلات متعددی در این حوزه بوده است.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه سخنان خود تأکید کرد: تکلیف دولت در زمینه تولید مسکن و حمایت از اقشار کم درآمد آن است تا با برنامهریزیهای انجام شده ظرفیت تأمین مسکن برای دهکهای مختلف را فراهم کرده و با مدیریت هزینه و زمین، قیمت تمام شده مسکن را به حداقل برساند. در این راستا از سازندگان محترم درخواست داریم با صنعتی سازی و استفاده از تکنولوژی و فناوریهای نوین ضمن ارتقای کیفیت ساخت پروژهها در این زمینه به ما کمک کنند.وی در پایان با تأکید بر اینکه در اجرای این طرح قطعاً هیچ سازندهای نباید متضرر شود، گفت: در برخی از نقاط کشور به دلیل بعد تأمین مصالح نیاز به ضرایب جبرانی دارد که این موضوع به شورای برنامهریزی استانها اختیار داده شده که ضریب جبرانی برای بحث مسافت در راستای تأمین مصالح را داشته باشند.
برنامه دولت برای ساخت 4 میلیون مسکن در سال در قالب نهضت ملی مسکن است. با توجه به اینکه این برنامه تأمین مسکن برای اقشار کمدرآمد را در نظر دارد، کاهش هزینهها برای این اقشار در این طرح مورد نظر دولت است. یکی از راهکارهای کاهش هزینه، افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات این طرح است تا مبلغ ماهیانه قسط کاهش یابد. در این خصوص علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با حضور در برنامه گفتوگوی ویژه خبری به تشریح سیاستها و اقدامات صورت گرفته در طرح نهضت ملی مسکن در کشور پرداخت.
جعفری در ابتدا تعداد کل متقاضیان این طرح را بالغ بر ۵ میلیون و ۴۲۰ هزار نفر اعلام کرده و گفت: از این تعداد تاکنون ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر با توجه به شرایط اعمال شده مورد تأیید قرار گرفتهاند که پس از پالایش نهایی پیامکهای افتتاح حساب و واریز وجه اولیه برای آنها ارسال شده است؛ نکته مهم آن است که اگر متقاضیان پس از ارسال سه دوره پیامک تا یک ماه و نیم اقدام به افتتاح حساب و واریز وجه نکنند، از سامانه حذف خواهند شد.
40 میلیون تومان آورده اولیه
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه میزان واریزی وجه اولیه متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن را ۴۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: عملیات اجرایی پروژهها پس از واریز این وجه و کمک تسهیلات در نظرگرفته شده (در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرهای اطراف تهران و کلانشهرهای اصلی و مادر ۴۰۰ میلیون تومان و مراکز استانها ۳۵۰ میلیون تومان) آغاز خواهد شد؛ در این راستا تلاش داریم با مدیریت بحث زنجیره تولید مصالح ساختمانی با کیفیت، قیمت تمامشده واحدها را به حداقل رسانده و با همین میزان تسهیلات و وجه اولیه واحدهای مسکونی با متراژ ۷۵ تا ۱۱۰ متر را احداث و به متقاضیان تحویل دهیم.
این مقام مسئول از پرداخت اقساط بلندمدت ماهیانه ۳ تا ۴ میلیون تومان طی مدت ۲۰ ساله در این طرح خبر داد و گفت: طبق سیاست اولیه وزارت راه و شهرسازی و به حداقل رساندن هزینه ساخت واحدها تلاش بود تا هزینه زمین از قیمت واحدها حذف شود؛ این درحالی است که برخی از اراضی خارج از محدوده و الحاقی نیاز به آمادهسازی در ابعاد زیربنایی و روبنایی دارند که کمی حائز ملاحظه خواهد بود.
به گفته وی، هدف ما در اجرای این طرح صرفاً مسکنسازی نبوده و نیازهای ساکنین در ابعاد گوناگون مدنظر ما خواهد بود و قطعاً نادیده گرفتن این مسأله در طرحهای پیشین باعث بروز مشکلات متعددی در این حوزه بوده است.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه سخنان خود تأکید کرد: تکلیف دولت در زمینه تولید مسکن و حمایت از اقشار کم درآمد آن است تا با برنامهریزیهای انجام شده ظرفیت تأمین مسکن برای دهکهای مختلف را فراهم کرده و با مدیریت هزینه و زمین، قیمت تمام شده مسکن را به حداقل برساند. در این راستا از سازندگان محترم درخواست داریم با صنعتی سازی و استفاده از تکنولوژی و فناوریهای نوین ضمن ارتقای کیفیت ساخت پروژهها در این زمینه به ما کمک کنند.وی در پایان با تأکید بر اینکه در اجرای این طرح قطعاً هیچ سازندهای نباید متضرر شود، گفت: در برخی از نقاط کشور به دلیل بعد تأمین مصالح نیاز به ضرایب جبرانی دارد که این موضوع به شورای برنامهریزی استانها اختیار داده شده که ضریب جبرانی برای بحث مسافت در راستای تأمین مصالح را داشته باشند.
وزیر راه قطر: موانع همکاری درباره فعالیتهای حمل و نقل با ایران برطرف میشود
جاسم بن سیف السلیطی، وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر دیروز در سفر به کیش اظهار داشت: جام جهانی از موارد مهم همکاریهای مشترک بین ایران و قطر است که رفع موانع پیش روی این همکاریها موجب گسترش روابط دوجانبه بین دو کشور خواهد شد.
وی اضافه کرد: در راستای همکاریهای مشترک، علاقهمند به ارائه و ایجاد برخی تسهیلات برای عزیمت تماشاگران ایرانی به قطر هستیم و این مسأله مستلزم همکاریهای دوجانبه بین وزارتخانههای حمل و نقل و ارتباطات کشور ما و راه و شهرسازی ایران است. السلیطی یادآور شد: درخصوص همکاریهای دوجانبه دیگر نیز مذاکراتی خواهیم داشت و ان شاالله فایده آن به دو ملت دوست خواهد رسید.
به گزارش ایرنا، وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر گفت: بدون شک توصیههای امیر قطر و آقای رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر اخیر وی به قطر همکاریهای دوجانبه را توسعه و افزایش میدهد. وی با تبریک صعود ایران به جام جهانی اضافه کرد: بدون شک ایران بازیگر اصلی منطقه است و علاوه بر همکاری در زمینه شرکتهای هواپیمایی در سایر حوزهها از جمله دریایی نیز استقبال میکنیم.
روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۱ و ۲۲ فروردین ماه، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان و جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر با حضور در جزیره کیش دیدارهای دوجانبه باهم خواهند داشت. این سفر در پی دستور ویژه آیتالله رئیسی، رئیسجمهور کشورمان برای بهرهگیری از ظرفیت گردشگری جام جهانی قطر و همچنین پیگیری دیدار وزیر راه و شهرسازی کشورمان با وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر در جریان سفر آیتالله رئیسی به کشور قطر برنامهریزی شده است.
این وزرا درخصوص پشتیبانی ایران از برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از جمله راهاندازی خطوط منظم کشتیرانی بین بنادر دو کشور و توافق برای استفاده بیشتر خطوط هوایی تجاری قطر از آسمان ایران دیدار و گفتوگو خواهند داشت و تفاهمنامههایی نیز امضا خواهند کرد.
بازدید از برخی جاذبههای گردشگری و زیرساختهای حمل و نقل کیش از دیگر برنامههای این وزرا از سفر به جزیره کیش است.
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی کشورمان شامگاه شنبه ۲۰ فروردین ماه و جاسم بن سیف السلیطی، وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر ظهر یکشنبه ۲۱ فروردین ماه وارد جزیره کیش شدند.
آبان ماه امسال قطر میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال است و با توجه به نزدیکی جزیره کیش به این کشور، استفاده از این فرصت از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته و در این راستا مقرر شده ۵۲۰ میلیارد ریال برای توسعه زیرساختهای ورزشی جزیره کیش از جمله استانداردسازی دو زمین چمن و احداث سه زمین دیگر تا مردادماه امسال هزینه شود. همچنین این جزیره برای بهرهگیری از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دارای ظرفیتهایی همچون ۵۲ هتل با ۱۹ هزار تخت، یک فرودگاه بینالمللی با ظرفیت پذیرش حدود ۲ میلیون مسافر در سال، بندرگاه به وسعت ۱۱۰ هکتار با امکان ارائه خدمات مختلف مسافری و باری با اسکله با ظرفیت پذیرش شناورهای ۱۲هزار تنی است. فاصله جزیره کیش تا قطر۲۷۰ کیلومتر است که مدت زمان مسافرت از این جزیره به دوحه با هواپیما حدود ۴۰ دقیقه و با کشتی 5 تا ۶ ساعت است. جزیره کیش با ۹۲ کیلومتر مربع مساحت و ۴۲ هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان بوده و در آبهای نیلگون خلیج فارس واقع شده است.
وی اضافه کرد: در راستای همکاریهای مشترک، علاقهمند به ارائه و ایجاد برخی تسهیلات برای عزیمت تماشاگران ایرانی به قطر هستیم و این مسأله مستلزم همکاریهای دوجانبه بین وزارتخانههای حمل و نقل و ارتباطات کشور ما و راه و شهرسازی ایران است. السلیطی یادآور شد: درخصوص همکاریهای دوجانبه دیگر نیز مذاکراتی خواهیم داشت و ان شاالله فایده آن به دو ملت دوست خواهد رسید.
به گزارش ایرنا، وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر گفت: بدون شک توصیههای امیر قطر و آقای رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر اخیر وی به قطر همکاریهای دوجانبه را توسعه و افزایش میدهد. وی با تبریک صعود ایران به جام جهانی اضافه کرد: بدون شک ایران بازیگر اصلی منطقه است و علاوه بر همکاری در زمینه شرکتهای هواپیمایی در سایر حوزهها از جمله دریایی نیز استقبال میکنیم.
روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۱ و ۲۲ فروردین ماه، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان و جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر با حضور در جزیره کیش دیدارهای دوجانبه باهم خواهند داشت. این سفر در پی دستور ویژه آیتالله رئیسی، رئیسجمهور کشورمان برای بهرهگیری از ظرفیت گردشگری جام جهانی قطر و همچنین پیگیری دیدار وزیر راه و شهرسازی کشورمان با وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر در جریان سفر آیتالله رئیسی به کشور قطر برنامهریزی شده است.
این وزرا درخصوص پشتیبانی ایران از برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از جمله راهاندازی خطوط منظم کشتیرانی بین بنادر دو کشور و توافق برای استفاده بیشتر خطوط هوایی تجاری قطر از آسمان ایران دیدار و گفتوگو خواهند داشت و تفاهمنامههایی نیز امضا خواهند کرد.
بازدید از برخی جاذبههای گردشگری و زیرساختهای حمل و نقل کیش از دیگر برنامههای این وزرا از سفر به جزیره کیش است.
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی کشورمان شامگاه شنبه ۲۰ فروردین ماه و جاسم بن سیف السلیطی، وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر ظهر یکشنبه ۲۱ فروردین ماه وارد جزیره کیش شدند.
آبان ماه امسال قطر میزبان مسابقات جام جهانی فوتبال است و با توجه به نزدیکی جزیره کیش به این کشور، استفاده از این فرصت از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته و در این راستا مقرر شده ۵۲۰ میلیارد ریال برای توسعه زیرساختهای ورزشی جزیره کیش از جمله استانداردسازی دو زمین چمن و احداث سه زمین دیگر تا مردادماه امسال هزینه شود. همچنین این جزیره برای بهرهگیری از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دارای ظرفیتهایی همچون ۵۲ هتل با ۱۹ هزار تخت، یک فرودگاه بینالمللی با ظرفیت پذیرش حدود ۲ میلیون مسافر در سال، بندرگاه به وسعت ۱۱۰ هکتار با امکان ارائه خدمات مختلف مسافری و باری با اسکله با ظرفیت پذیرش شناورهای ۱۲هزار تنی است. فاصله جزیره کیش تا قطر۲۷۰ کیلومتر است که مدت زمان مسافرت از این جزیره به دوحه با هواپیما حدود ۴۰ دقیقه و با کشتی 5 تا ۶ ساعت است. جزیره کیش با ۹۲ کیلومتر مربع مساحت و ۴۲ هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان بوده و در آبهای نیلگون خلیج فارس واقع شده است.
اخبـــــــار
مولدسازی سرمایهها در بخش زمین و مسکن
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: باید در حوزه اقتصاد زمین و مسکن فکر و برنامهریزی جدی داشته باشیم و در جهت تولید ثروت و مولدسازی سرمایههایمان به صورت مضاعف تلاش کنیم.به گزارش سازمان ملی زمین و مسکن، علیرضا فخاری با اشاره به اینکه بر مبنای اساسنامه سازمان ملی زمین و مسکن وظیفه اصلی این سازمان در دو حوزه زمین و مسکن بوده است، گفت: در حوزه مسکن عقبماندگیهایی وجود دارد و بیش از این میتوانستیم به مردم خدمت کنیم.
راهاندازی خط کشتیرانی عسلویه- کیش
نایب رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از آمادگی این ناوگان برای راهاندازی خط کشتیرانی عسلویه- کیش خبر داد.به گزارش روابط عمومی کشتیرانی، «محمدرضا مدرس خیابانی»، در دیدار با مدیرعامل منطقه ویژه پارس جنوبی، گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آماده تعامل و همکاری با منطقه ویژه پارس جنوبی جهت راهاندازی خط کشتیرانی عسلویه- کیش است تا از این طریق، راهاندازی خط مسافری در این منطقه را به ثمر برساند.مدرس خیابانی گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سالانه خریدار سوخت تولیدی شرکتهای داخلی است و به این جهت بخش عمدهای از نیاز خود را از داخل کشور تأمین میکند.
تغییر کاربری ۲۷۰۰ هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن
عضو هیأت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن از تأمین زمین ۲.۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: ۲۷۰۰ هکتار زمین با قابلیت تغییر کاربری برای تولید مسکن شناسایی شده است.ارسلان مالکی با یادآوری اینکه 14 هزار و 889 هکتار اراضی داخل محدوده شهرها شناسایی شده که مستعد بارگذاری ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن هستند، اظهار کرد: برآورد این است که حدود980 هزار واحد مسکونی در این اراضی قابلیت بارگذاری خواهند داشت. این اراضی با احتساب شهرهای جدید است که تا هفته گذشته در بانک زمین بارگذاری شده است.
نواقص مسکن مهر را در نهضت ملی تکرار نمیکنیم
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: طرح نهضت ملی تقاضامحور است و اشتباهی که در بخشی از مسکن مهر شد که ابتدا ساخته میشد و بعد متقاضی شناسایی میشد اینجا انجام نمیشود.حمیدرضا سهرابی گفت: سالانه برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد در مناطق روستایی و ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت برنامهریزی شده است.وی تصریح کرد: برای تسهیلات مسکن روستایی در بخش یارانه نرخ سود بانکی مشکلاتی وجود دارد و سازمان برنامه و بودجه هنوز قطعی نکرده است و بانک مرکزی ۱۸ درصد ابلاغ کرده و وقفهای در کار مسکن روستایی ایجاد شده است و به رغم اینکه حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار خانوار شناسایی شدند آماده کار هستند یا بخشی از کار را انجام دادند، متأسفانه این باعث یک وقفه در حوزه مسکن روستایی شده است.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: باید در حوزه اقتصاد زمین و مسکن فکر و برنامهریزی جدی داشته باشیم و در جهت تولید ثروت و مولدسازی سرمایههایمان به صورت مضاعف تلاش کنیم.به گزارش سازمان ملی زمین و مسکن، علیرضا فخاری با اشاره به اینکه بر مبنای اساسنامه سازمان ملی زمین و مسکن وظیفه اصلی این سازمان در دو حوزه زمین و مسکن بوده است، گفت: در حوزه مسکن عقبماندگیهایی وجود دارد و بیش از این میتوانستیم به مردم خدمت کنیم.
راهاندازی خط کشتیرانی عسلویه- کیش
نایب رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از آمادگی این ناوگان برای راهاندازی خط کشتیرانی عسلویه- کیش خبر داد.به گزارش روابط عمومی کشتیرانی، «محمدرضا مدرس خیابانی»، در دیدار با مدیرعامل منطقه ویژه پارس جنوبی، گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آماده تعامل و همکاری با منطقه ویژه پارس جنوبی جهت راهاندازی خط کشتیرانی عسلویه- کیش است تا از این طریق، راهاندازی خط مسافری در این منطقه را به ثمر برساند.مدرس خیابانی گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سالانه خریدار سوخت تولیدی شرکتهای داخلی است و به این جهت بخش عمدهای از نیاز خود را از داخل کشور تأمین میکند.
تغییر کاربری ۲۷۰۰ هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن
عضو هیأت مدیره سازمان ملی زمین و مسکن از تأمین زمین ۲.۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: ۲۷۰۰ هکتار زمین با قابلیت تغییر کاربری برای تولید مسکن شناسایی شده است.ارسلان مالکی با یادآوری اینکه 14 هزار و 889 هکتار اراضی داخل محدوده شهرها شناسایی شده که مستعد بارگذاری ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن هستند، اظهار کرد: برآورد این است که حدود980 هزار واحد مسکونی در این اراضی قابلیت بارگذاری خواهند داشت. این اراضی با احتساب شهرهای جدید است که تا هفته گذشته در بانک زمین بارگذاری شده است.
نواقص مسکن مهر را در نهضت ملی تکرار نمیکنیم
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: طرح نهضت ملی تقاضامحور است و اشتباهی که در بخشی از مسکن مهر شد که ابتدا ساخته میشد و بعد متقاضی شناسایی میشد اینجا انجام نمیشود.حمیدرضا سهرابی گفت: سالانه برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد در مناطق روستایی و ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت برنامهریزی شده است.وی تصریح کرد: برای تسهیلات مسکن روستایی در بخش یارانه نرخ سود بانکی مشکلاتی وجود دارد و سازمان برنامه و بودجه هنوز قطعی نکرده است و بانک مرکزی ۱۸ درصد ابلاغ کرده و وقفهای در کار مسکن روستایی ایجاد شده است و به رغم اینکه حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار خانوار شناسایی شدند آماده کار هستند یا بخشی از کار را انجام دادند، متأسفانه این باعث یک وقفه در حوزه مسکن روستایی شده است.
دیپلماسی اقتصادی شتاب دهنده تجارت خارجی
ادامه از صفحه 7
رفع موانع پیش روی صادرکنندگان از جمله تهسیل مسیر و بازگشت ارز صادراتی و رفع قوانین و مقررات مخل باید در دستور کار دولت قرار بگیرد تا شرایط بهتری را نسبت به گذشته تجربه کنیم. در واقع باید به سمتی حرکت کنیم که شرایط ورود به سازمان تجارت جهانی فراهم شود و شرایط کشور را برای این موضوع آماده کنیم، هرچند فشارهای بینالمللی و محدودیتهای تحریم قدری کار را دشوار کرده اما دولت سیزدهم راهکارهایی برای رفع موانع دارد؛ موانع و مشکلاتی که بیشتر جنبه ساختاری دارد و مدت زمان مدیدی است که به دور اقتصاد ایران پیچیده شده است که نمونه بارز آن دپوی کالاها در گمرکات است که با تلاش دستگاههای متعدد و حتی دادستانی در ترخیص باز هم با چالشهایی در این حوزه مواجه هستیم.
با تمام این تفاسیر دو اتفاق مثبت در عرصه تجارت خارجی توسط دولت سیزدهم رخ داد که یکی از آنها ابلاغیه معاونت اقتصادی ریاست جمهوری است که با موضوع تجارت خارجی در حوزه صادرات و واردات است؛ ابلاغیهای که بندهای مهمی داشت و به نظر میرسد چنانچه از سوی همه دستگاههای دولتی اجرایی شود مشکلات کشور در حوزه تجارت کاهش مییابد، البته از زمان ابلاغ این مصوبه تنها دستگاهی که به این ابلاغیه واکنش نشان داد وآن را اجرایی کرد سازمان امور مالیاتی بود که در حوزه استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات است ،هرچند که موضوع واردات در قبال صادرات و تهاتر کماکان معطل مانده است. به همین منظور از دولت انتظار میرود در اولین فرصت به منظور رفع مشکلات تجارت خارجی یکسری دستورالعملهایی متناسب با واقعیتهای روز و با استفاده از نظر کارشناسان تدوین و ابلاغ کند.
نکته دیگری که در حوزه تجارت خارجی در دولت سیزدهم رخ داد و بسیار هم مهم بود، احیای مجدد سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی تجارت خارجی کشور است، بویژه آنکه دفتر مقررات صادرات و واردات، شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران و صندوق ضمانت جمهوری اسلامی به زیرمجموعه سازمان توسعه تجارت ایران اضافه شد. این اتفاق از تصمیمات مهم و اثرگذار در حوزه تجارت خارجی کشور محسوب میشود. امیدواریم این الحاق در عمل هم به ایفای صحیح مسئولیتهای تجارت خارجی بینجامد و در تسهیل تجارت خارجی کشور مفید باشد.از دیگر رویکردهای مهم دولت در حوزه تجارت خارجی میتوان به برگزاری جلسات رئیس جمهوری با فعالان اقتصادی حوزه تجارت خارجی از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم اشاره کرد که رویداد مهمی بود ،چراکه بعد از سالها رخ داد و نشان از دغدغه رئیس جمهور نسبت به موضوعات تجارت و صادرات دارد. در گام بعدی برگزاری چنین نشستهایی میتواند مخابره کننده این پیام به صادرکنندگان جامعه باشد که دولت در حوزه حمایت از صادرات جدی است و به نظرات صادرکنندگان اهمیت میدهد.باید توجه داشت هر دولتی که بر سر کار میآید مکلف به اجرای قوانین بالادستی است و باید روی ریل حرکت کند اما روشها ممکن است متفاوت باشد. بنابراین از دولت سیزدهم انتظار میرود همان طور که وزیر صمت برنامههایی را اعلام کرد زمانبندی اجرای برنامهها را هم اعلام کند و دولت به سرعت موانعی را که بر سر راه صادرکنندگان وجود دارد بردارد و شرایط را تسهیل کند.
در این رابطه رسانهها نیز باید در این حوزه نقش آفرین و مطالبهگر وعدههای دولت باشند. با توجه به عضویت ایران در سازمان همکاریهای شانگهای و اتحادیه اوراسیا میتوان تحریمها را دور زد و مشکلات بسیاری را رفع کرد، البته مشروط به اینکه در بخشهای مختلف تولید شاهد افزایش تولید باشیم تا به موازات آن،صادرات هم توسعه یابد. در مجموع عضویت در پیمان شانگهای اقدام مفید و سازندهای بود که جدا از مسائل سیاسی و توافقاتی که ممکن است در حوزه امنیتی برای ایران به ارمغان آورد در حوزه اقتصادی هم کارکردهایی داشته است،از جمله استفاده از شرایط برابر با کشورهای طرف معامله در تجارت را مورد اشاره قرار داد که برای ایران از اهمیت ویژهای برخوردار است. با همه این توضیحات باید بدانیم که فرصت محدود است و کشور را برای استفاده از ظرفیتهای تجارت خارجی در حوزه حمل و نقل، بستهبندی و کیفیت محصول به سطح استانداردهای طرفهای تجاری خود برسانیم. در چنین شرایطی اگر بتوانیم زیرساختها را ایجاد و موانع را برطرف کنیم، روابط تجاری برای کشور به یک رابطه برد برد تبدیل میشود. در جمعبندی نهایی باید گفت شرایط تجارت خارجی کشور رو به بهبود است و امید میرود دولت سیزدهم با رویکردهای مناسبی که در حوزه دیپلماسی اقتصادی، منطقهای و حمایت از صادرات غیر نفتی داشته شاهد توسعه صادرات و تعاملات گسترده با کشورها باشیم که بدون قطع نتیجه آن ارزآوری بیشتر برای کشور است.
رفع موانع پیش روی صادرکنندگان از جمله تهسیل مسیر و بازگشت ارز صادراتی و رفع قوانین و مقررات مخل باید در دستور کار دولت قرار بگیرد تا شرایط بهتری را نسبت به گذشته تجربه کنیم. در واقع باید به سمتی حرکت کنیم که شرایط ورود به سازمان تجارت جهانی فراهم شود و شرایط کشور را برای این موضوع آماده کنیم، هرچند فشارهای بینالمللی و محدودیتهای تحریم قدری کار را دشوار کرده اما دولت سیزدهم راهکارهایی برای رفع موانع دارد؛ موانع و مشکلاتی که بیشتر جنبه ساختاری دارد و مدت زمان مدیدی است که به دور اقتصاد ایران پیچیده شده است که نمونه بارز آن دپوی کالاها در گمرکات است که با تلاش دستگاههای متعدد و حتی دادستانی در ترخیص باز هم با چالشهایی در این حوزه مواجه هستیم.
با تمام این تفاسیر دو اتفاق مثبت در عرصه تجارت خارجی توسط دولت سیزدهم رخ داد که یکی از آنها ابلاغیه معاونت اقتصادی ریاست جمهوری است که با موضوع تجارت خارجی در حوزه صادرات و واردات است؛ ابلاغیهای که بندهای مهمی داشت و به نظر میرسد چنانچه از سوی همه دستگاههای دولتی اجرایی شود مشکلات کشور در حوزه تجارت کاهش مییابد، البته از زمان ابلاغ این مصوبه تنها دستگاهی که به این ابلاغیه واکنش نشان داد وآن را اجرایی کرد سازمان امور مالیاتی بود که در حوزه استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات است ،هرچند که موضوع واردات در قبال صادرات و تهاتر کماکان معطل مانده است. به همین منظور از دولت انتظار میرود در اولین فرصت به منظور رفع مشکلات تجارت خارجی یکسری دستورالعملهایی متناسب با واقعیتهای روز و با استفاده از نظر کارشناسان تدوین و ابلاغ کند.
نکته دیگری که در حوزه تجارت خارجی در دولت سیزدهم رخ داد و بسیار هم مهم بود، احیای مجدد سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی تجارت خارجی کشور است، بویژه آنکه دفتر مقررات صادرات و واردات، شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران و صندوق ضمانت جمهوری اسلامی به زیرمجموعه سازمان توسعه تجارت ایران اضافه شد. این اتفاق از تصمیمات مهم و اثرگذار در حوزه تجارت خارجی کشور محسوب میشود. امیدواریم این الحاق در عمل هم به ایفای صحیح مسئولیتهای تجارت خارجی بینجامد و در تسهیل تجارت خارجی کشور مفید باشد.از دیگر رویکردهای مهم دولت در حوزه تجارت خارجی میتوان به برگزاری جلسات رئیس جمهوری با فعالان اقتصادی حوزه تجارت خارجی از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم اشاره کرد که رویداد مهمی بود ،چراکه بعد از سالها رخ داد و نشان از دغدغه رئیس جمهور نسبت به موضوعات تجارت و صادرات دارد. در گام بعدی برگزاری چنین نشستهایی میتواند مخابره کننده این پیام به صادرکنندگان جامعه باشد که دولت در حوزه حمایت از صادرات جدی است و به نظرات صادرکنندگان اهمیت میدهد.باید توجه داشت هر دولتی که بر سر کار میآید مکلف به اجرای قوانین بالادستی است و باید روی ریل حرکت کند اما روشها ممکن است متفاوت باشد. بنابراین از دولت سیزدهم انتظار میرود همان طور که وزیر صمت برنامههایی را اعلام کرد زمانبندی اجرای برنامهها را هم اعلام کند و دولت به سرعت موانعی را که بر سر راه صادرکنندگان وجود دارد بردارد و شرایط را تسهیل کند.
در این رابطه رسانهها نیز باید در این حوزه نقش آفرین و مطالبهگر وعدههای دولت باشند. با توجه به عضویت ایران در سازمان همکاریهای شانگهای و اتحادیه اوراسیا میتوان تحریمها را دور زد و مشکلات بسیاری را رفع کرد، البته مشروط به اینکه در بخشهای مختلف تولید شاهد افزایش تولید باشیم تا به موازات آن،صادرات هم توسعه یابد. در مجموع عضویت در پیمان شانگهای اقدام مفید و سازندهای بود که جدا از مسائل سیاسی و توافقاتی که ممکن است در حوزه امنیتی برای ایران به ارمغان آورد در حوزه اقتصادی هم کارکردهایی داشته است،از جمله استفاده از شرایط برابر با کشورهای طرف معامله در تجارت را مورد اشاره قرار داد که برای ایران از اهمیت ویژهای برخوردار است. با همه این توضیحات باید بدانیم که فرصت محدود است و کشور را برای استفاده از ظرفیتهای تجارت خارجی در حوزه حمل و نقل، بستهبندی و کیفیت محصول به سطح استانداردهای طرفهای تجاری خود برسانیم. در چنین شرایطی اگر بتوانیم زیرساختها را ایجاد و موانع را برطرف کنیم، روابط تجاری برای کشور به یک رابطه برد برد تبدیل میشود. در جمعبندی نهایی باید گفت شرایط تجارت خارجی کشور رو به بهبود است و امید میرود دولت سیزدهم با رویکردهای مناسبی که در حوزه دیپلماسی اقتصادی، منطقهای و حمایت از صادرات غیر نفتی داشته شاهد توسعه صادرات و تعاملات گسترده با کشورها باشیم که بدون قطع نتیجه آن ارزآوری بیشتر برای کشور است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
افزایش پروازهای ایران و قطر به 200 پرواز روزانه
-
اقساط نهضت ملی مسکن 4 میلیون تومان شد
-
وزیر راه قطر: موانع همکاری درباره فعالیتهای حمل و نقل با ایران برطرف میشود
-
اخبـــــــار
-
دیپلماسی اقتصادی شتاب دهنده تجارت خارجی
اخبارایران آنلاین