ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای خبرگان رهبری با بیان اینکه هیچ یک از این بازوهای قدرت ملی نباید به نفع یک بازوی دیگر قطع شود تأکید کردند
حضور منطقهای، قوت ملی ایران است
کوتاه آمدن در مقابل امریکا برای مصون ماندن از تحریم، ضربه به قدرت سیاسی کشور است
گروه سیاسی/ رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح پنجشنبه در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان، با بیان عناصر مجموعه به هم پیوسته قدرت و قوت ملی، مسأله معیشت و روان بودن مسائل مرتبط با مردم را مهم خواندند و با اشاره به جنگ نرم سخت و سنگین دشمنان برای اغوا و اثرگذاری بر مردم و خواص افزودند: علاج این جنگ پیچیده، جهاد تبیین با «روشهای نوین نرمافزاری و متکی بر معارف و مفاهیم عمیق و عالیه اسلام» است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان با تبریک اعیاد شعبانیه بخصوص نیمهشعبان، این عید سعید را روز شکوفایی آرزوهای تاریخی بشر برشمردند و با اشاره به عظمت معنوی ماه شعبان و مضامین عالی مناجات شعبانیه افزودند: امام خمینی(رض) به دعای کمیل و مناجات شعبانیه علاقه و انس بیشتری داشتند و امیدواریم خداوند، به همه ظرفیت روحی استفاده هر چه بیشتر از برکات این ماه را عنایت فرماید.
حضرت آیتالله خامنهای، مجلس خبرگان را دارای نقشآفرینی مهم در استحکام نظام اسلامی خواندند و افزودند: شرط تأثیرگذاری همه نهادهای قانونی از جمله مجلس خبرگان، عمل براساس وظایف و حدودی است که قانون اساسی برای آنها مشخص کرده است. ایشان در همین زمینه افزودند: مجلس خبرگان باید ضوابط دقیق قانونی را در قبال کسی که اکنون در جایگاه رهبری است و کسی که بعدها با رأی نمایندگان همین مجلس به رهبری انتخاب میشود، اعمال کند. رهبر انقلاب سایر دستگاهها از جمله دولت و مجلس را نیز موظف به عمل به ضوابط قانونی دانستند و گفتند: دولت باید از قوانین مجلس تبعیت کند و مجلس نیز مطلقاً در کار اجرا وارد نشود.
استحکام نظام سبب قدرت و قوت ملی
حضرت آیتالله خامنهای، استحکام نظام را منجر به قدرت و قوت ملی دانستند و گفتند: قدرت ملی برای هر کشوری حیاتی است و هر ملتی اگر استقلال، سرافرازی، استفاده از منابع حیاتی بر مبنای اراده خود و ایستادگی در مقابل خواستهای دیگران را میخواهد، باید قوی باشد وگرنه در حال ضعف و ذلت و ترس، مدام نگران طمعورزی بیگانگان خواهد بود.
رهبر انقلاب، قدرت ملی را امری مرکب و مجموعهای به هم پیوسته خواندند و در بیان ارکان آن افزودند: «علم و فناوری» و «تفکر و اندیشهورزی و آزاد فکری» جزو ارکان قوت ملی است و اگر آزاد فکری و پیشرفت فکری نباشد، علم و فناوری، راهگشا نیست.
ایشان، «امنیت و قدرت دفاعی»، «اقتصاد و رفاه عمومی و آسودگی معیشتی مردم»، «قدرت سیاستورزی و چانه زنی برای تأمین منافع ملی در عرصه منطقه و جهان»، «فرهنگ و سبک زندگی» و «منطق جذاب و تأثیرگذار بر دیگر ملتها» را از دیگر بازوهای قدرت ملی خواندند و گفتند: جذب ملتها برای هر کشور عمق راهبردی ایجاد میکند که بسیار مهم است. حضرت آیتالله خامنهای با بیان نکتهای مهم افزودند: هیچ یک از این بازوهای قدرت ملی نباید به نفع یک رکن و بازوی دیگر قطع شود.
حضور منطقهای و قوت ملی
ایشان با ذکر چند مصداق در این زمینه، پیشنهادهایی نظیر صرفنظر کردن از حضور منطقهای برای ندادن بهانه به دست دشمن یا انصراف از پیشرفت علمی در زمینه هستهای را، ضربه به قدرت ملی خواندند و افزودند: حضور منطقهای، به ما عمق راهبردی و قوت بیشتر ملی میدهد چرا از آن صرفنظر کنیم؟ پیشرفت علمی هستهای هم به تأمین نیازهای کشور در آینده نزدیک مربوط میشود و اگر صرفنظر کنیم، چند سال بعد پیش چه کسی و به کجا دست دراز کنیم؟
خطای بزرگ کوتاه آمدن در مقابل امریکا
رهبر انقلاب، کوتاه آمدن در مقابل امریکا یا هر قدرت دیگر را برای مصون ماندن از تحریم، خطایی بزرگ و ضربه به قدرت سیاسی دانستند و در بیان مصداقی دیگر افزودند: سادهلوحانهتر و ناشیانهتر از پیشنهاد کسی که میگوید قدرت دفاعی را برای حساس نشدن دشمن، کاهش دهیم وجود ندارد. ایشان تأکید کردند: در طول زمان، از این پیشنهادهای سست و پر ایراد مطرح شده که همه آنها ابطالپذیر بود و ابطال هم شد و اگر به کسانی که میخواستند برخی بازوهای قدرت ملی را قطع کنند، اجازه این کار داده میشد، ایران، امروز با خطرات بزرگی مواجه بود که با اراده و عنایت خداوند، امکان عملی شدن این پیشنهادها به وجود نیامد.
شرط حضور یکپارچه مردم در صحنه
رهبر انقلاب، در پرداخت بیشتر ارکان اقتدار ملی، افزودند: مسائلی که بهطور مستقیم به تودههای مردم بازمیگردد مانند «اتحاد ملی، اعتماد ملی، امید عمومی، اعتماد به نفس ملی، حفظ ایمان ملی، مسأله معیشت عمومی و روان بودن و آسان بودن مسائل اجتماعی مرتبط با مردم» در افزایش قدرت ملی بسیار مهم است. ایشان تأمین اینگونه مسائل را منجر به حضور صددرصدی مردم در صحنه خواندند و افزودند: البته با وجود مشکلات مختلف، مردم همیشه در صحنه بودهاند اما اگر این مسائل تأمین شود، ملت یکپارچه در صحنه خواهد بود و دیگر هیچ غم و هراسی برای کشور وجود نخواهد داشت.
تلاش شیاطین برای اغوای مردم
حضرت آیتالله خامنهای، تأثیر بیبدیل حضور مردم در صحنه را علت تلاش شیاطین برای اغوای مردم دانستند و گفتند: شیاطین با ابزار رسانه دائماً در حال ترویج دروغ و تزیین حرفهای بیمبنا هستند تا با کاهش ایمان و اعتماد به نفس عمومی، ملت را مأیوس و ناامید کنند. ایشان، اغوای خواص را با هدف نهایی اغوای مردم، دستور کار مهم دشمنان برشمردند و گفتند: مستکبران جهان، در سنگینترین جنگ نرم تاریخ با ملت ایران، درصددند کسانی را که عنوان، امکان و احیاناً سوادی دارند اغوا کنند تا آنها، تودههای مردم را بفریبند و از حقیقت و واقعیت دور سازند. رهبر انقلاب، «مزدورپروری، حرامخوارسازی، تهدید و تطمیع» را جزو روشهای مختلف دشمن خواندند و افزودند: این جنگ نرم سنگین، البته نشاندهنده قوی شدن زیرساختها و امکانات جبهه حق است که چالش با جبهه حق را دشوار کرده و دشمن را به جنگ نرم برای تخریب ذهنیات مردم کشانده است.
جهاد تبیین، راه مقابله با جنگ نرم
ایشان، شمار زیادی از خواص و پرورشیافتگان با بصیرت، پرانگیزه و مؤمن حوزه و دانشگاه بویژه مجموعههای متعدد جوانان را استوانههای واقعی در مقابل تقلاهای دشمن دانستند و تأکید کردند: راه مقابله با جنگ نرم پیچیده دشمن همچنان که بارها گفتهایم جهاد تبیین است یعنی همان چیزی که امیرالمؤمنین در نامه به حسنین علیهمالسلام از آن به «جهاد با زبانها» یاد کردهاند.
مخالفت با بودجه سنگین مجلس برای جهاد تبیین
رهبر انقلاب قبل از بیان چند نکته درباره الزامات جهاد تبیین، تصویب بودجهای سنگین در مجلس شورای اسلامی برای جهاد تبیین را غلط و بینتیجه خواندند و گفتند: من با این شیوه برخورد با مسائل موافق نیستم و تجربه گذشته نیز نشان میدهد این بودجهها غالباً هدر میرود. ایشان افزودند: البته مسئولانی که این بودجهها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات به دست آنها میرسد افراد مؤمن، سالم و قابل اعتمادی هستند ولی طبیعت این کار غلط است و امیدواریم مسئولان به این موضوع توجه کنند. حضرت آیتالله خامنهای سپس لازمه موفقیت در جهاد تبیین را «به روزرسانی ابزارها در جنگ نرم» دانستند و خاطرنشان کردند: همچنانکه دیگر نمیتوان در جنگهای سخت از ابزارهای قدیمی استفاده کرد، در جنگ نرم نیز باید ابزارهای خود را بهروز کنیم البته بعضی شیوههای قدیمی مانند منبر و مداحی همچنان اثرگذار و بدون جایگزین هستند.
تبیین مفاهیم عالی اسلامی؛ مؤثرترین سلاح در جنگ نرم
رهبر انقلاب، وضعیت کشور در بخش سختافزاری جنگ نرم و فضای مجازی را نسبتاً خوب و البته نیازمند بهبود و همت رئیسجمهور و همکاران برشمردند و گفتند: اما بخش نرمافزاری یعنی بیان سخن نو با شیوههای جذاب نیازمند تقویت و نوآوری است. ایشان، بهترین و مؤثرترین سلاح در جنگ نرم را «تبیین مفاهیم عالی اسلامی» دانستند و افزودند: در زمینه مسائل معرفتی، سبک زندگی اسلامی و بیان آیینهای حکمرانی اسلامی همچون مردمی بودن، دینی و اعتقادی بودن، اشرافی و مسرف نبودن و ظالم نبودن و مورد ظلم واقع نشدن، حرفهای ناگفته، جذاب و شیرینی برای دنیا وجود دارد که باید بهخوبی تبیین شود. حضرت آیتالله خامنهای وجه دیگری از جهاد تبیین را «جدا کردن راه پیشرفت و تعالی مادی ملت از بیراههها و کجراههها» خواندند و گفتند: این تفکیک به معنی جداسازی بر مبنای منافع خویشاوندی و حزبی نیست بلکه باید بر اساس اعتقاد به اسلام و قرآن و حرکت عظیم نظام اسلامی، راه صحیح از بیراههها جدا و روشن شود. حضرت آیتالله خامنهای در پایان، کوتاهی در جهاد تبیین را موجب سوءاستفاده دنیاطلبان حتی از ابزار دین دانستند و تأکید کردند: اگر جهاد تبیین به درستی صورت نگیرد، دنیامداران، دین را نیز وسیله هوسرانی و شهوترانی خود قرار میدهند همچنانکه حتی در صدر اسلام، گروههایی مانند بنیامیه اینگونه عمل میکردند.
در ابتدای این دیدار، آیتالله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری و حجتالاسلام والمسلمین رئیسی نایب رئیس این مجلس، گزارشی از نطقها و نظرات نمایندگان در این اجلاسیه بویژه دغدغههای فرهنگی و اقتصادی آنان بیان کردند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان با تبریک اعیاد شعبانیه بخصوص نیمهشعبان، این عید سعید را روز شکوفایی آرزوهای تاریخی بشر برشمردند و با اشاره به عظمت معنوی ماه شعبان و مضامین عالی مناجات شعبانیه افزودند: امام خمینی(رض) به دعای کمیل و مناجات شعبانیه علاقه و انس بیشتری داشتند و امیدواریم خداوند، به همه ظرفیت روحی استفاده هر چه بیشتر از برکات این ماه را عنایت فرماید.
حضرت آیتالله خامنهای، مجلس خبرگان را دارای نقشآفرینی مهم در استحکام نظام اسلامی خواندند و افزودند: شرط تأثیرگذاری همه نهادهای قانونی از جمله مجلس خبرگان، عمل براساس وظایف و حدودی است که قانون اساسی برای آنها مشخص کرده است. ایشان در همین زمینه افزودند: مجلس خبرگان باید ضوابط دقیق قانونی را در قبال کسی که اکنون در جایگاه رهبری است و کسی که بعدها با رأی نمایندگان همین مجلس به رهبری انتخاب میشود، اعمال کند. رهبر انقلاب سایر دستگاهها از جمله دولت و مجلس را نیز موظف به عمل به ضوابط قانونی دانستند و گفتند: دولت باید از قوانین مجلس تبعیت کند و مجلس نیز مطلقاً در کار اجرا وارد نشود.
استحکام نظام سبب قدرت و قوت ملی
حضرت آیتالله خامنهای، استحکام نظام را منجر به قدرت و قوت ملی دانستند و گفتند: قدرت ملی برای هر کشوری حیاتی است و هر ملتی اگر استقلال، سرافرازی، استفاده از منابع حیاتی بر مبنای اراده خود و ایستادگی در مقابل خواستهای دیگران را میخواهد، باید قوی باشد وگرنه در حال ضعف و ذلت و ترس، مدام نگران طمعورزی بیگانگان خواهد بود.
رهبر انقلاب، قدرت ملی را امری مرکب و مجموعهای به هم پیوسته خواندند و در بیان ارکان آن افزودند: «علم و فناوری» و «تفکر و اندیشهورزی و آزاد فکری» جزو ارکان قوت ملی است و اگر آزاد فکری و پیشرفت فکری نباشد، علم و فناوری، راهگشا نیست.
ایشان، «امنیت و قدرت دفاعی»، «اقتصاد و رفاه عمومی و آسودگی معیشتی مردم»، «قدرت سیاستورزی و چانه زنی برای تأمین منافع ملی در عرصه منطقه و جهان»، «فرهنگ و سبک زندگی» و «منطق جذاب و تأثیرگذار بر دیگر ملتها» را از دیگر بازوهای قدرت ملی خواندند و گفتند: جذب ملتها برای هر کشور عمق راهبردی ایجاد میکند که بسیار مهم است. حضرت آیتالله خامنهای با بیان نکتهای مهم افزودند: هیچ یک از این بازوهای قدرت ملی نباید به نفع یک رکن و بازوی دیگر قطع شود.
حضور منطقهای و قوت ملی
ایشان با ذکر چند مصداق در این زمینه، پیشنهادهایی نظیر صرفنظر کردن از حضور منطقهای برای ندادن بهانه به دست دشمن یا انصراف از پیشرفت علمی در زمینه هستهای را، ضربه به قدرت ملی خواندند و افزودند: حضور منطقهای، به ما عمق راهبردی و قوت بیشتر ملی میدهد چرا از آن صرفنظر کنیم؟ پیشرفت علمی هستهای هم به تأمین نیازهای کشور در آینده نزدیک مربوط میشود و اگر صرفنظر کنیم، چند سال بعد پیش چه کسی و به کجا دست دراز کنیم؟
خطای بزرگ کوتاه آمدن در مقابل امریکا
رهبر انقلاب، کوتاه آمدن در مقابل امریکا یا هر قدرت دیگر را برای مصون ماندن از تحریم، خطایی بزرگ و ضربه به قدرت سیاسی دانستند و در بیان مصداقی دیگر افزودند: سادهلوحانهتر و ناشیانهتر از پیشنهاد کسی که میگوید قدرت دفاعی را برای حساس نشدن دشمن، کاهش دهیم وجود ندارد. ایشان تأکید کردند: در طول زمان، از این پیشنهادهای سست و پر ایراد مطرح شده که همه آنها ابطالپذیر بود و ابطال هم شد و اگر به کسانی که میخواستند برخی بازوهای قدرت ملی را قطع کنند، اجازه این کار داده میشد، ایران، امروز با خطرات بزرگی مواجه بود که با اراده و عنایت خداوند، امکان عملی شدن این پیشنهادها به وجود نیامد.
شرط حضور یکپارچه مردم در صحنه
رهبر انقلاب، در پرداخت بیشتر ارکان اقتدار ملی، افزودند: مسائلی که بهطور مستقیم به تودههای مردم بازمیگردد مانند «اتحاد ملی، اعتماد ملی، امید عمومی، اعتماد به نفس ملی، حفظ ایمان ملی، مسأله معیشت عمومی و روان بودن و آسان بودن مسائل اجتماعی مرتبط با مردم» در افزایش قدرت ملی بسیار مهم است. ایشان تأمین اینگونه مسائل را منجر به حضور صددرصدی مردم در صحنه خواندند و افزودند: البته با وجود مشکلات مختلف، مردم همیشه در صحنه بودهاند اما اگر این مسائل تأمین شود، ملت یکپارچه در صحنه خواهد بود و دیگر هیچ غم و هراسی برای کشور وجود نخواهد داشت.
تلاش شیاطین برای اغوای مردم
حضرت آیتالله خامنهای، تأثیر بیبدیل حضور مردم در صحنه را علت تلاش شیاطین برای اغوای مردم دانستند و گفتند: شیاطین با ابزار رسانه دائماً در حال ترویج دروغ و تزیین حرفهای بیمبنا هستند تا با کاهش ایمان و اعتماد به نفس عمومی، ملت را مأیوس و ناامید کنند. ایشان، اغوای خواص را با هدف نهایی اغوای مردم، دستور کار مهم دشمنان برشمردند و گفتند: مستکبران جهان، در سنگینترین جنگ نرم تاریخ با ملت ایران، درصددند کسانی را که عنوان، امکان و احیاناً سوادی دارند اغوا کنند تا آنها، تودههای مردم را بفریبند و از حقیقت و واقعیت دور سازند. رهبر انقلاب، «مزدورپروری، حرامخوارسازی، تهدید و تطمیع» را جزو روشهای مختلف دشمن خواندند و افزودند: این جنگ نرم سنگین، البته نشاندهنده قوی شدن زیرساختها و امکانات جبهه حق است که چالش با جبهه حق را دشوار کرده و دشمن را به جنگ نرم برای تخریب ذهنیات مردم کشانده است.
جهاد تبیین، راه مقابله با جنگ نرم
ایشان، شمار زیادی از خواص و پرورشیافتگان با بصیرت، پرانگیزه و مؤمن حوزه و دانشگاه بویژه مجموعههای متعدد جوانان را استوانههای واقعی در مقابل تقلاهای دشمن دانستند و تأکید کردند: راه مقابله با جنگ نرم پیچیده دشمن همچنان که بارها گفتهایم جهاد تبیین است یعنی همان چیزی که امیرالمؤمنین در نامه به حسنین علیهمالسلام از آن به «جهاد با زبانها» یاد کردهاند.
مخالفت با بودجه سنگین مجلس برای جهاد تبیین
رهبر انقلاب قبل از بیان چند نکته درباره الزامات جهاد تبیین، تصویب بودجهای سنگین در مجلس شورای اسلامی برای جهاد تبیین را غلط و بینتیجه خواندند و گفتند: من با این شیوه برخورد با مسائل موافق نیستم و تجربه گذشته نیز نشان میدهد این بودجهها غالباً هدر میرود. ایشان افزودند: البته مسئولانی که این بودجهها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات به دست آنها میرسد افراد مؤمن، سالم و قابل اعتمادی هستند ولی طبیعت این کار غلط است و امیدواریم مسئولان به این موضوع توجه کنند. حضرت آیتالله خامنهای سپس لازمه موفقیت در جهاد تبیین را «به روزرسانی ابزارها در جنگ نرم» دانستند و خاطرنشان کردند: همچنانکه دیگر نمیتوان در جنگهای سخت از ابزارهای قدیمی استفاده کرد، در جنگ نرم نیز باید ابزارهای خود را بهروز کنیم البته بعضی شیوههای قدیمی مانند منبر و مداحی همچنان اثرگذار و بدون جایگزین هستند.
تبیین مفاهیم عالی اسلامی؛ مؤثرترین سلاح در جنگ نرم
رهبر انقلاب، وضعیت کشور در بخش سختافزاری جنگ نرم و فضای مجازی را نسبتاً خوب و البته نیازمند بهبود و همت رئیسجمهور و همکاران برشمردند و گفتند: اما بخش نرمافزاری یعنی بیان سخن نو با شیوههای جذاب نیازمند تقویت و نوآوری است. ایشان، بهترین و مؤثرترین سلاح در جنگ نرم را «تبیین مفاهیم عالی اسلامی» دانستند و افزودند: در زمینه مسائل معرفتی، سبک زندگی اسلامی و بیان آیینهای حکمرانی اسلامی همچون مردمی بودن، دینی و اعتقادی بودن، اشرافی و مسرف نبودن و ظالم نبودن و مورد ظلم واقع نشدن، حرفهای ناگفته، جذاب و شیرینی برای دنیا وجود دارد که باید بهخوبی تبیین شود. حضرت آیتالله خامنهای وجه دیگری از جهاد تبیین را «جدا کردن راه پیشرفت و تعالی مادی ملت از بیراههها و کجراههها» خواندند و گفتند: این تفکیک به معنی جداسازی بر مبنای منافع خویشاوندی و حزبی نیست بلکه باید بر اساس اعتقاد به اسلام و قرآن و حرکت عظیم نظام اسلامی، راه صحیح از بیراههها جدا و روشن شود. حضرت آیتالله خامنهای در پایان، کوتاهی در جهاد تبیین را موجب سوءاستفاده دنیاطلبان حتی از ابزار دین دانستند و تأکید کردند: اگر جهاد تبیین به درستی صورت نگیرد، دنیامداران، دین را نیز وسیله هوسرانی و شهوترانی خود قرار میدهند همچنانکه حتی در صدر اسلام، گروههایی مانند بنیامیه اینگونه عمل میکردند.
در ابتدای این دیدار، آیتالله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری و حجتالاسلام والمسلمین رئیسی نایب رئیس این مجلس، گزارشی از نطقها و نظرات نمایندگان در این اجلاسیه بویژه دغدغههای فرهنگی و اقتصادی آنان بیان کردند.
رئیسجمهور در سفر استانی به مازندران با تأکید بر حفاظت از محیط زیست و جنگلها، خواستار شد
برخورد شدید با متعرضان به منابع طبیعی
گروه سیاسی / روز گذشته رئیس جمهور در هفدهمین سفر استانی دولت سیزدهم به مازندران رفت، سفری پر بازدید و پربرنامه که طی آن مسائل زیربنایی این استان همچون مدیریت زبالهها، حفظ محیط زیست و طبیعت استان و رونق صادرات محصولات کشاورزی، بویژه از طریق ظرفیت بندری مازندران مورد بررسی قرار گرفت. از جمله نکات برجسته این سفر، بازدید رئیس جمهور از فرایند آزادسازی سواحل دریای خزر به نفع مردم بود. دستور آزادسازی سواحل، حدود یک ماه پیش در پانزدهمین سفر استانی رئیس جمهور به استان گیلان صادر شد و حالا آیتالله رئیسی ، در منطقه خزرآباد ساری از این سواحل آزادشده به عنوان یک نمونه بازدید کرد. رئیس جمهور اما صرفاً به آزادسازی سواحل قناعت نکرد، بلکه با تأکید بر ضرورت سالمسازی سواحل و ایجاد امکانات ایمنی، رفاهی و بهداشتی از استاندار خواست تمهیدات لازم را برای استفاده عمومی مردم از دریا فراهم کند، فرایندی که در سایر استانهای شمالی کشور نیز دنبال خواهد شد.
استفاده از ظرفیتهای مازندران برای کل کشور
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله سید ابراهیم رئیسی، در ابتدای ورود به ساری، با اشاره به ظرفیتهای گسترده و متنوع اقتصادی استان مازندران، اظهار کرد که با برنامهریزی دقیق و حساب شده میتوان از ظرفیتهای گسترده استان، نه فقط به نفع آبادانی این استان بلکه برای کشور استفاده کرد.
در نخستین برنامه سفر، آیتالله رئیسی از منطقه ویژه اقتصادی و اسکله امیرآباد استان مازندران بازدید کرد و در گفتوگو با مسئولان این منطقه، از نزدیک در جریان ظرفیتها و مشکلات این بندر در مسیر رسیدن به سطح مطلوب و تکمیل تمامی ظرفیتهای آن قرار گرفت. وی در این بازدید با اشاره به اهمیت راهاندازی کارخانجات صنعتی و تولیدی در حاشیه این بندر، اظهار کرد: بندر امیرآباد از ظرفیتها و زمینههای فراوانی برای توسعه برخوردار است و نباید این ظرفیتها معطل بماند. رئیسی افزود: در مسیر توسعهیافتگی و احداث کارخانههای تولیدی و صنعتی لازم است سازمان حفاظت محیط زیست ضمن توجه به مسائل زیستمحیطی، مسیر توسعهیافتگی بندر را تسهیل کند.
طبیعتگردی با ملاحظات زیستمحیطی
رئیس جمهور در بازدید از شبهجزیره میانکاله نیز ضمن آگاهی از مشکلاتی که این منطقه را تهدید میکند، احیا و نگهداری این منطقه را سرمایه ارزشمندی دانست که باید برای نسلهای آینده حفظ شود. وی با بیان اینکه هر اقدامی که برای احیا و نگهداری منطقه میانکاله لازم است باید انجام شود، بر لزوم توجه جدی به حفظ حیات وحش و زیستگاه پرندگان در این منطقه تأکید کرد.
آیتالله رئیسی با تأکید بر اینکه هرگونه اقدامی در این منطقه باید با رعایت اصول زیستمحیطی و حفظ طبیعت باشد، افزود: ایجاد طبیعتگردی در منطقه میانکاله میتواند برای مردم، محل درآمد و اشتغال به همراه داشته باشد. رئیسی همچنین دستور داد با توجه به اینکه در این منطقه آتشسوزیهای فصلی اتفاق میافتد یک ایستگاه آتشنشانی ایجاد شود.
تأمین امکانات رفاهی پس از آزادسازی سواحل
آیتالله رئیسی در بخش دیگری از این سفر، از سواحل آزادسازی شده استان مازندران در منطقه خزرآباد ساری بازدید کرد و با تأکید بر ضرورت سالمسازی سواحل و ایجاد امکانات ایمنی، رفاهی و بهداشتی، به استاندار دستور داد طرحهای سالمسازی سواحل را گسترش دهند و امکانات لازم برای تفریح سالم مردم و استفاده عمومی از دریا را فراهم کنند. در این بازدید شماری از مردم و گردشگران با رئیس جمهور گفتوگو کردند.
دستور راهاندازی نیروگاه زبالهسوز ساری در ۶ ماه
رئیس جمهور در بازدید از نیروگاه نیمهکاره زباله سوز ۴۵۰ تنی ساری نیز بر راهاندازی آن در 6 ماه آینده تأکید کرد. آیتالله رئیسی با ابراز تأسف از تأخیر چندین ساله در تکمیل و راهاندازی این مجموعه نیروگاهی مهم که از ظرفیت تولید سالانه ۳۰ هزار مگاوات برق برخوردار است، گفت: مردم نباید گرفتار و معطل طرحها و پروژههایی باشند که اعتبار و راهکار تکمیل آنها وجود دارد و لازم است با همت و اراده مضاعف نسبت به تکمیل اینگونه طرحها اقدام شود.
رئیسی همچنین معاون اول را مأمور کرد قبل از پایان سال موضوعات مربوط به زبالهسوزها را سر و سامان دهد.
بازدید از مرکز آزمایش و بازاریابی محصولات کشاورزی
رئیس جمهور همچنین از امکانات، تأسیسات و تجهیزات شرکت روماکگستر پارس بازدید کرد و طی آن، بر لزوم راهاندازی مراکز پیشرفته بستهبندی و نگهداری محصولات باغی در مناطق مختلف کشور بویژه استانهایی که قطب کشاورزی هستند تأکید کرد.
وی همچنین خواستار تلاش برای بومیسازی دانش فرآوری، آزمایش و بستهبندی پیشرفته محصولات کشاورزی شد. خطوط تولیدی این واحد مطابق بهروزترین استانداردهای بینالمللی طراحی و ساخته شده است. این مرکز مجهز به آزمایشگاههای تخصصی بوده و از امکان اسکن و عکسبرداری سه بعدی برای سنجش کیفیت داخلی محصول، شناسایی و ردیابی محصولات بستهبندی شده، تشخیص صدمات محیطی میوه جات، توزین میوه به صورت دقیق و با سرعت بالا و اندازهگیری ابعاد انواع محصولات برای عرضه به بازارهای جهانی است. این مجموعه همچنین دارای سالنهای بستهبندی، آمادهسازی، بارانداز، آزمایشگاه، تونل انجماد، بستهبندی و سردخانههای زیر صفر درجه است.
کوتاهی در حفظ جنگلها پذیرفته نیست
رئیس جمهور عصر دیروز نیز در نشست با فعالان و متخصصان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی مازندران، با تأکید بر اینکه هیچگونه کوتاهی در صیانت از جنگلها پذیرفته نیست، گفت: لازم است ساخت و ساز در درون جنگلها که تخلف آشکار است به سرعت بررسی و از ادامه تخلفات ساختمانی در جنگلها جلوگیری شود.
آیتالله رئیسی با انتقاد از ساخت و سازهای غیرمجاز در جنگلها گفت: باید بررسی شود ساختمانهایی که در قلب جنگل احداث شده، با مجوز چه مقاماتی بوده و آیا آن مقام برای صدور این مجوز صلاحیت داشته یا نداشته؟ و چنانچه صلاحیت داشته، چگونه به خود اجازه داده مجوز ساخت و ساز در جنگل را صادر و ثروت ملی را تخریب کند؟
مأموریت به استاندار برای بررسی ساخت و سازها
رئیس جمهور از استاندار مازندران خواست کارگروهی را مأمور کند تا از فردا صبح (امروز- شنبه) تخلفات ساختمانی در درون جنگل را با اولویت ساختمانهای در حال احداث بررسی کنند تا مشخص شود این ساختمانها با چه مجوزی در حال احداث است. رئیسی اضافه کرد: این کارگروه موظف است تا آخر امسال فهرست تخلفات را در مازندران مشخص کند تا جلوی آنها گرفته شود.
ممنوعیت تعرض به منابع طبیعی
آیتالله رئیسی با تأکید بر اینکه تخلف و آسیب به جنگلها از هیچ فرد و دستگاهی پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: ادارات و سازمانهای دولتی اجازه تعرض به منابع طبیعی را ندارند و دستگاهها، مقامات و افراد بانفوذ هم چنانچه مرتکب تخلف شوند، باید با آن شدیدتر برخورد شود. وی تأکید کرد: از امروز نباید به هیچعنوان اجازه داده شود آسیبی به جنگلهای کشور وارد شود و ضمن برخورد با متخلفان، لازم است مردم نیز در جریان این برخوردها قرار گیرند.
حمایت از کشت برنج در مازندران
آیتالله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم حمایت از کشت برنج در استان تأکید کرد و گفت: ظرفیت و امکان خودکفایی در برنج وجود دارد و این نیازمند برنامهریزی مناسب و حمایت از کشاورزان است و بدیهی است دولت از هرگونه تلاش برای خودکفایی در محصول برنج حمایت میکند.
رئیس جمهور همچنین بر ضرورت برنامهریزی برای جلوگیری از هدررفت آب تأکید کرد و با بیان اینکه صیانت و حفظ محیط زیست به معنای مسدود و محصور کردن مناطق طبیعی نیست، گفت: حفظ محیط زیست بیش از هر چیز نیازمند طراحیهای علمی و ابتکار عمل تخصصی است که ضمن صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی، امکان استفاده مردم از این مناطق نیز فراهم باشد. وی در ادامه نقش مردم و تشکلهای مردم نهاد را در حفظ محیط زیست مهم توصیف کرد و از رئیس سازمان محیط زیست خواست برای صیانت از منابع و ثروت ملی کشور با سازمان جنگلها و منابع طبیعی برادرانه همکاری کنند.
استفاده از ظرفیتهای مازندران برای کل کشور
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله سید ابراهیم رئیسی، در ابتدای ورود به ساری، با اشاره به ظرفیتهای گسترده و متنوع اقتصادی استان مازندران، اظهار کرد که با برنامهریزی دقیق و حساب شده میتوان از ظرفیتهای گسترده استان، نه فقط به نفع آبادانی این استان بلکه برای کشور استفاده کرد.
در نخستین برنامه سفر، آیتالله رئیسی از منطقه ویژه اقتصادی و اسکله امیرآباد استان مازندران بازدید کرد و در گفتوگو با مسئولان این منطقه، از نزدیک در جریان ظرفیتها و مشکلات این بندر در مسیر رسیدن به سطح مطلوب و تکمیل تمامی ظرفیتهای آن قرار گرفت. وی در این بازدید با اشاره به اهمیت راهاندازی کارخانجات صنعتی و تولیدی در حاشیه این بندر، اظهار کرد: بندر امیرآباد از ظرفیتها و زمینههای فراوانی برای توسعه برخوردار است و نباید این ظرفیتها معطل بماند. رئیسی افزود: در مسیر توسعهیافتگی و احداث کارخانههای تولیدی و صنعتی لازم است سازمان حفاظت محیط زیست ضمن توجه به مسائل زیستمحیطی، مسیر توسعهیافتگی بندر را تسهیل کند.
طبیعتگردی با ملاحظات زیستمحیطی
رئیس جمهور در بازدید از شبهجزیره میانکاله نیز ضمن آگاهی از مشکلاتی که این منطقه را تهدید میکند، احیا و نگهداری این منطقه را سرمایه ارزشمندی دانست که باید برای نسلهای آینده حفظ شود. وی با بیان اینکه هر اقدامی که برای احیا و نگهداری منطقه میانکاله لازم است باید انجام شود، بر لزوم توجه جدی به حفظ حیات وحش و زیستگاه پرندگان در این منطقه تأکید کرد.
آیتالله رئیسی با تأکید بر اینکه هرگونه اقدامی در این منطقه باید با رعایت اصول زیستمحیطی و حفظ طبیعت باشد، افزود: ایجاد طبیعتگردی در منطقه میانکاله میتواند برای مردم، محل درآمد و اشتغال به همراه داشته باشد. رئیسی همچنین دستور داد با توجه به اینکه در این منطقه آتشسوزیهای فصلی اتفاق میافتد یک ایستگاه آتشنشانی ایجاد شود.
تأمین امکانات رفاهی پس از آزادسازی سواحل
آیتالله رئیسی در بخش دیگری از این سفر، از سواحل آزادسازی شده استان مازندران در منطقه خزرآباد ساری بازدید کرد و با تأکید بر ضرورت سالمسازی سواحل و ایجاد امکانات ایمنی، رفاهی و بهداشتی، به استاندار دستور داد طرحهای سالمسازی سواحل را گسترش دهند و امکانات لازم برای تفریح سالم مردم و استفاده عمومی از دریا را فراهم کنند. در این بازدید شماری از مردم و گردشگران با رئیس جمهور گفتوگو کردند.
دستور راهاندازی نیروگاه زبالهسوز ساری در ۶ ماه
رئیس جمهور در بازدید از نیروگاه نیمهکاره زباله سوز ۴۵۰ تنی ساری نیز بر راهاندازی آن در 6 ماه آینده تأکید کرد. آیتالله رئیسی با ابراز تأسف از تأخیر چندین ساله در تکمیل و راهاندازی این مجموعه نیروگاهی مهم که از ظرفیت تولید سالانه ۳۰ هزار مگاوات برق برخوردار است، گفت: مردم نباید گرفتار و معطل طرحها و پروژههایی باشند که اعتبار و راهکار تکمیل آنها وجود دارد و لازم است با همت و اراده مضاعف نسبت به تکمیل اینگونه طرحها اقدام شود.
رئیسی همچنین معاون اول را مأمور کرد قبل از پایان سال موضوعات مربوط به زبالهسوزها را سر و سامان دهد.
بازدید از مرکز آزمایش و بازاریابی محصولات کشاورزی
رئیس جمهور همچنین از امکانات، تأسیسات و تجهیزات شرکت روماکگستر پارس بازدید کرد و طی آن، بر لزوم راهاندازی مراکز پیشرفته بستهبندی و نگهداری محصولات باغی در مناطق مختلف کشور بویژه استانهایی که قطب کشاورزی هستند تأکید کرد.
وی همچنین خواستار تلاش برای بومیسازی دانش فرآوری، آزمایش و بستهبندی پیشرفته محصولات کشاورزی شد. خطوط تولیدی این واحد مطابق بهروزترین استانداردهای بینالمللی طراحی و ساخته شده است. این مرکز مجهز به آزمایشگاههای تخصصی بوده و از امکان اسکن و عکسبرداری سه بعدی برای سنجش کیفیت داخلی محصول، شناسایی و ردیابی محصولات بستهبندی شده، تشخیص صدمات محیطی میوه جات، توزین میوه به صورت دقیق و با سرعت بالا و اندازهگیری ابعاد انواع محصولات برای عرضه به بازارهای جهانی است. این مجموعه همچنین دارای سالنهای بستهبندی، آمادهسازی، بارانداز، آزمایشگاه، تونل انجماد، بستهبندی و سردخانههای زیر صفر درجه است.
کوتاهی در حفظ جنگلها پذیرفته نیست
رئیس جمهور عصر دیروز نیز در نشست با فعالان و متخصصان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی مازندران، با تأکید بر اینکه هیچگونه کوتاهی در صیانت از جنگلها پذیرفته نیست، گفت: لازم است ساخت و ساز در درون جنگلها که تخلف آشکار است به سرعت بررسی و از ادامه تخلفات ساختمانی در جنگلها جلوگیری شود.
آیتالله رئیسی با انتقاد از ساخت و سازهای غیرمجاز در جنگلها گفت: باید بررسی شود ساختمانهایی که در قلب جنگل احداث شده، با مجوز چه مقاماتی بوده و آیا آن مقام برای صدور این مجوز صلاحیت داشته یا نداشته؟ و چنانچه صلاحیت داشته، چگونه به خود اجازه داده مجوز ساخت و ساز در جنگل را صادر و ثروت ملی را تخریب کند؟
مأموریت به استاندار برای بررسی ساخت و سازها
رئیس جمهور از استاندار مازندران خواست کارگروهی را مأمور کند تا از فردا صبح (امروز- شنبه) تخلفات ساختمانی در درون جنگل را با اولویت ساختمانهای در حال احداث بررسی کنند تا مشخص شود این ساختمانها با چه مجوزی در حال احداث است. رئیسی اضافه کرد: این کارگروه موظف است تا آخر امسال فهرست تخلفات را در مازندران مشخص کند تا جلوی آنها گرفته شود.
ممنوعیت تعرض به منابع طبیعی
آیتالله رئیسی با تأکید بر اینکه تخلف و آسیب به جنگلها از هیچ فرد و دستگاهی پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: ادارات و سازمانهای دولتی اجازه تعرض به منابع طبیعی را ندارند و دستگاهها، مقامات و افراد بانفوذ هم چنانچه مرتکب تخلف شوند، باید با آن شدیدتر برخورد شود. وی تأکید کرد: از امروز نباید به هیچعنوان اجازه داده شود آسیبی به جنگلهای کشور وارد شود و ضمن برخورد با متخلفان، لازم است مردم نیز در جریان این برخوردها قرار گیرند.
حمایت از کشت برنج در مازندران
آیتالله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم حمایت از کشت برنج در استان تأکید کرد و گفت: ظرفیت و امکان خودکفایی در برنج وجود دارد و این نیازمند برنامهریزی مناسب و حمایت از کشاورزان است و بدیهی است دولت از هرگونه تلاش برای خودکفایی در محصول برنج حمایت میکند.
رئیس جمهور همچنین بر ضرورت برنامهریزی برای جلوگیری از هدررفت آب تأکید کرد و با بیان اینکه صیانت و حفظ محیط زیست به معنای مسدود و محصور کردن مناطق طبیعی نیست، گفت: حفظ محیط زیست بیش از هر چیز نیازمند طراحیهای علمی و ابتکار عمل تخصصی است که ضمن صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی، امکان استفاده مردم از این مناطق نیز فراهم باشد. وی در ادامه نقش مردم و تشکلهای مردم نهاد را در حفظ محیط زیست مهم توصیف کرد و از رئیس سازمان محیط زیست خواست برای صیانت از منابع و ثروت ملی کشور با سازمان جنگلها و منابع طبیعی برادرانه همکاری کنند.
«سند تحول»، برنامه و اراده
علی بهادری جهرمی
سخنگوی دولت
همانطور که وعده داده شده بود سند تحول دولت منتشر شد. سندی که ویرایش نخست آن با نظرات نخبگان، کارشناسان متخصص و مدیران باسابقه و مجرب کشور تدوین و آماده شده و با تجربیات اجرایی و نظرات عالمانه بهروزرسانی و تکمیل خواهد شد.
این سند، برنامه دولت برای ترمیم اساسی در ۳۷ حوزه کلان و ارائه راهکارهای عملیاتی برای برونرفت از چالشهای مهم کشور را در برگرفته است و راه تحول در چهار سال آتی را نشان میدهد. در این سند ۱۳۴ چالش اساسی شناسایی شده است. این موضوعات تمامی موضوعات و مسائل کشور نیستند بلکه سعی شده لیستی از مهمترین موضوعات احصا شوند و طبیعتاً امکان تکمیل در ویراستهای بعدی را خواهد داشت. «سند تحول» چهارچوب کلی برنامههای مدنظر رئیس جمهور از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم است و طی شش ماه فعالیت دولت نیز ملاک عمل و مبنای پیشنهادات دولت بوده و در تنظیم بودجه سال آتی نیز همین نگاه تحولی مد نظر قرار گرفته است. در این یادداشت قصد دارم به چند سؤال محتمل در این خصوص پاسخ دهم:
سؤال اول این است که مقصود از «سند تحول» چیست؟ عبارت «سند تحول» شامل دو عنصر کلیدی است که مفهوم و محتوای آن را تا حد زیادی روشن میکند و برای شناخت آن باید ابتدا مقصود از این عنوان را دانست. مقصود از عنصر «سند» در این عنوان، استنادپذیری و قابلیت اتکا به محتوای آن از سوی مخاطبان این سند است و مقصود از عنصر «تحول» اقدام فوری و مدبرانه برای تغییر از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب و ایدهآل به نفع مردم است. نقطه کانونی دولت سیزدهم برای تحول، کلیدواژه «پیشرفت» است و دولت معتقد است پیشرفت کشور، در گرو تحول جهادی، جهش و نوآوری است؛ یعنی برای رسیدن به این پیشرفت نمیشود مثل گذشته و با رویکردی سنتی عمل کرد.
سؤال دوم؛ مخاطب این سند کیست؟ مخاطب این سند دو دسته افراد هستند. دسته اول مدیران و مسئولان و مقامات دولتی هستند که باید در کلیه برنامهریزیها و اقدامات چهارچوب سند تحول دولت مردمی را رعایت کرده و بر مبنای آن عمل کنند. دسته دوم عموم جامعه و نخبگان هستند که میتوانند برنامه تحولی دولت را بطور شفاف ملاحظه و بررسی و مسیر حرکت دولت را بر مبنای آن نقد و ارزیابی کنند و چنانچه اجزای دولت در مسیری خارج از این برنامه حرکت کرد، اصلاح مسیر را از دستگاه یا مقام مربوطه مطالبه کنند.
سؤال سوم؛ مضمون و محتوای این سند چیست؟ سند تحول دولت سه بخش دارد که بخش نخست به گفتمان، روششناسی و 10 چرخش تحولآفرین کلان اختصاص دارد؛ در بخش دوم هم به ۳۷ مسأله و موضوع در حوزههای مختلف پرداخته شده و در فصل سوم آن نظام راهبری و پایش این برنامهها به منظور تحقق اجرای سند و روند عملیاتی آن ذکر شده است.
این 37 موضوع اهم موضوعات کشور است نه جامع تمام موضوعات، و شامل دو دسته پیشرانها و فرابخشهاست. پیشرانها، قسمتهایی است که نقش لوکوموتیوی نسبت به بقیه بخشها دارد (مانند حوزه مسکن و اقتصاد دریا) و موضوعات فرابخشی مانند بانک، بودجه و مالیات هم موضوعاتی هستند که نقش کانونی در توسعه همه زیرساختها برعهده دارند.
سؤال دیگر این است که برنامههای تحولی دولت مبتنی بر چه ارکانی تدوین شده است؟ در نگاه دولت مردمی پیشرفت کشور دارای چهار رکن عدالت، مردم، علم و خانواده است و جوهره آن فسادستیزی است. دولت هر پیشرفتی را که فسادزا، خلاف عدالت و پدید آورنده فاصله طبقاتی باشد قبول ندارد. پیشرفت با میانداری مردم و پیشتازی جوانان محقق خواهد شد. در حقیقت مردم، دیگر مصرفکننده و نظارهگر پیشرفت نیستند، بلکه به وجودآورنده آن هستند. پیشران تحول کشور و ساختار دولت و نظام اداری برای تولید ثروت و اقتدارآفرینی، خیزش علمی است. رکن چهارم یعنی خانواده، محور و سلول بنیادین دولت است و نقشی تعیینکننده در تحول دارد.
تدوین و انتشار این سند چه ویژگی و ضرورتی دارد؟ تدوین و انتشار این سند از پنج جهت مهم و حائز اهمیت است. اول وجود یک برنامه تحولی و مدون، موجب همهجانبهنگری در همه موضوعات و مسائل کشور و پرهیز از بخشینگری شده و باعث ایجاد پیوستگی در کلیه اقدامات و برنامهریزیهای دولت میشود تا از پراکندهکاری و بیهدفی جلوگیری شود و همه برنامهها را در یک مسیر و مقصد تنظیم کند. دوم باعث ایجاد هماهنگی بین همه بخشهای دولت میشود تا به وسیله زنجیره «سند تحول» به همدیگر متصل شده و منسجم عمل کنند و از هرگونه موازیکاری یا جزیرهای عمل کردن پرهیز شود. سوم قابلیت رصد، ارزیابی و مطالبهگری از سوی مردم، نخبگان و رسانهها دارد و زمینه مطالبه مردمی و پاسخگویی دولت را هموار میکند. چهارم باعث ایجاد شفافیت بیشتر در دلایل تصمیمات و اقدامات دولت میشود و فاصله مردم و دولت را از بین میبرد. پنجم ظرفیت نخبگانی دولت را افزایش داده و در خلال فرایند تدوین و سپس ارزیابی اجرای سند تحول طیف وسیعی از کارشناسان حوزههای مختلف با گرایشها و سلایق سیاسی متنوع را با بدنه دولت و دستگاههای اجرایی پیوند داده است.
شاید برای بسیاری این سؤال پیش آید که این سند با سایر اسناد و متون حقوقی و قانونی چه نسبتی دارد؟ این سند در چهارچوب قانون اساسی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و همسو با بسیاری از اسناد لازمالاجرای قانونی همچون سند چشمانداز و سیاستهای کلی نظام تدوین و نگارش شده است هرچند تا زمان تصویب و ابلاغ قانون برنامه هفتم توسعه، امکان اصلاح متناسب با محتوای آن را نیز خواهد داشت. البته دولت معتقد است همه کارهایی که تاکنون انجام نشده، ناشی از نبود یا کمبود قانون نیست بلکه به خواست و اراده مدیران اجرایی نیز بستگی دارد واز ۱۰۲۳ اقدام طراحی شده در سند تنها ۱۳۱ اقدام نیازمند اصلاح یا تغییر در قوانین موجود است. در برخی بخشها نیز اصلاح قوانین لازمه تحقق سند تحول است این کار با تدوین لایحه از سوی دولت و با همراهی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی امکانپذیر است.
با وجود دهها سند و برنامهی بر زمین مانده، چه تضمینی برای اجرای سند تحول دولت وجود دارد؟ درخصوص ضمانت اجرای این سند باید گفت که بزرگترین تضمین، مطالبهگری شخص رئیس جمهور است که خود مطالبه اصلی را برای تدوین برنامه تحول دولت داشته و سایر اعضای کابینه و مسئولان دستگاهها نیز در تدوین محتوای این سند همراهی و همکاری کردهاند.
در همین راستا شورایی بهنام ستاد راهبری تحول دولت به ریاست رئیس جمهور و جانشینی معاون اول رئیس جمهور برای نظارت بر اجرای سند در بخشهای مختلف دولت تشکیل شده است.
از طرف دیگر دولت مردمی اعتقاد دارد اجرای برنامههای تحولی دولت متکی به نظارهگری و مطالبه مردمی خواهد بود که در این راستا میتوانند کمککار دولت در اجرایی شدن و تحقق گامهای بلند درنظر گرفته شده در سند باشند.
برنامه تحولی دولت در چه زمانی اجرایی و به سرانجام خواهد رسید؟ هرچند اجرای برنامههای تحولی به عوامل و زمینههای مختلفی بستگی دارد ولی بر اساس مسیر طراحی شده و پیشبینی صورت گرفته درباره زمان اجرا و تحقق اهداف سند، سه بازه زمانی کوتاهمدت یکساله، میانمدت دوساله و بلند مدت چهارساله پیشبینی شده است. برآورد شده است که ۲۰ درصد از برنامهها در سال اول، ۳۰ درصد در سال دوم و ۵۰ درصد دیگر در سالهای سوم و چهارم محقق میشوند.
سخنگوی دولت
همانطور که وعده داده شده بود سند تحول دولت منتشر شد. سندی که ویرایش نخست آن با نظرات نخبگان، کارشناسان متخصص و مدیران باسابقه و مجرب کشور تدوین و آماده شده و با تجربیات اجرایی و نظرات عالمانه بهروزرسانی و تکمیل خواهد شد.
این سند، برنامه دولت برای ترمیم اساسی در ۳۷ حوزه کلان و ارائه راهکارهای عملیاتی برای برونرفت از چالشهای مهم کشور را در برگرفته است و راه تحول در چهار سال آتی را نشان میدهد. در این سند ۱۳۴ چالش اساسی شناسایی شده است. این موضوعات تمامی موضوعات و مسائل کشور نیستند بلکه سعی شده لیستی از مهمترین موضوعات احصا شوند و طبیعتاً امکان تکمیل در ویراستهای بعدی را خواهد داشت. «سند تحول» چهارچوب کلی برنامههای مدنظر رئیس جمهور از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم است و طی شش ماه فعالیت دولت نیز ملاک عمل و مبنای پیشنهادات دولت بوده و در تنظیم بودجه سال آتی نیز همین نگاه تحولی مد نظر قرار گرفته است. در این یادداشت قصد دارم به چند سؤال محتمل در این خصوص پاسخ دهم:
سؤال اول این است که مقصود از «سند تحول» چیست؟ عبارت «سند تحول» شامل دو عنصر کلیدی است که مفهوم و محتوای آن را تا حد زیادی روشن میکند و برای شناخت آن باید ابتدا مقصود از این عنوان را دانست. مقصود از عنصر «سند» در این عنوان، استنادپذیری و قابلیت اتکا به محتوای آن از سوی مخاطبان این سند است و مقصود از عنصر «تحول» اقدام فوری و مدبرانه برای تغییر از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب و ایدهآل به نفع مردم است. نقطه کانونی دولت سیزدهم برای تحول، کلیدواژه «پیشرفت» است و دولت معتقد است پیشرفت کشور، در گرو تحول جهادی، جهش و نوآوری است؛ یعنی برای رسیدن به این پیشرفت نمیشود مثل گذشته و با رویکردی سنتی عمل کرد.
سؤال دوم؛ مخاطب این سند کیست؟ مخاطب این سند دو دسته افراد هستند. دسته اول مدیران و مسئولان و مقامات دولتی هستند که باید در کلیه برنامهریزیها و اقدامات چهارچوب سند تحول دولت مردمی را رعایت کرده و بر مبنای آن عمل کنند. دسته دوم عموم جامعه و نخبگان هستند که میتوانند برنامه تحولی دولت را بطور شفاف ملاحظه و بررسی و مسیر حرکت دولت را بر مبنای آن نقد و ارزیابی کنند و چنانچه اجزای دولت در مسیری خارج از این برنامه حرکت کرد، اصلاح مسیر را از دستگاه یا مقام مربوطه مطالبه کنند.
سؤال سوم؛ مضمون و محتوای این سند چیست؟ سند تحول دولت سه بخش دارد که بخش نخست به گفتمان، روششناسی و 10 چرخش تحولآفرین کلان اختصاص دارد؛ در بخش دوم هم به ۳۷ مسأله و موضوع در حوزههای مختلف پرداخته شده و در فصل سوم آن نظام راهبری و پایش این برنامهها به منظور تحقق اجرای سند و روند عملیاتی آن ذکر شده است.
این 37 موضوع اهم موضوعات کشور است نه جامع تمام موضوعات، و شامل دو دسته پیشرانها و فرابخشهاست. پیشرانها، قسمتهایی است که نقش لوکوموتیوی نسبت به بقیه بخشها دارد (مانند حوزه مسکن و اقتصاد دریا) و موضوعات فرابخشی مانند بانک، بودجه و مالیات هم موضوعاتی هستند که نقش کانونی در توسعه همه زیرساختها برعهده دارند.
سؤال دیگر این است که برنامههای تحولی دولت مبتنی بر چه ارکانی تدوین شده است؟ در نگاه دولت مردمی پیشرفت کشور دارای چهار رکن عدالت، مردم، علم و خانواده است و جوهره آن فسادستیزی است. دولت هر پیشرفتی را که فسادزا، خلاف عدالت و پدید آورنده فاصله طبقاتی باشد قبول ندارد. پیشرفت با میانداری مردم و پیشتازی جوانان محقق خواهد شد. در حقیقت مردم، دیگر مصرفکننده و نظارهگر پیشرفت نیستند، بلکه به وجودآورنده آن هستند. پیشران تحول کشور و ساختار دولت و نظام اداری برای تولید ثروت و اقتدارآفرینی، خیزش علمی است. رکن چهارم یعنی خانواده، محور و سلول بنیادین دولت است و نقشی تعیینکننده در تحول دارد.
تدوین و انتشار این سند چه ویژگی و ضرورتی دارد؟ تدوین و انتشار این سند از پنج جهت مهم و حائز اهمیت است. اول وجود یک برنامه تحولی و مدون، موجب همهجانبهنگری در همه موضوعات و مسائل کشور و پرهیز از بخشینگری شده و باعث ایجاد پیوستگی در کلیه اقدامات و برنامهریزیهای دولت میشود تا از پراکندهکاری و بیهدفی جلوگیری شود و همه برنامهها را در یک مسیر و مقصد تنظیم کند. دوم باعث ایجاد هماهنگی بین همه بخشهای دولت میشود تا به وسیله زنجیره «سند تحول» به همدیگر متصل شده و منسجم عمل کنند و از هرگونه موازیکاری یا جزیرهای عمل کردن پرهیز شود. سوم قابلیت رصد، ارزیابی و مطالبهگری از سوی مردم، نخبگان و رسانهها دارد و زمینه مطالبه مردمی و پاسخگویی دولت را هموار میکند. چهارم باعث ایجاد شفافیت بیشتر در دلایل تصمیمات و اقدامات دولت میشود و فاصله مردم و دولت را از بین میبرد. پنجم ظرفیت نخبگانی دولت را افزایش داده و در خلال فرایند تدوین و سپس ارزیابی اجرای سند تحول طیف وسیعی از کارشناسان حوزههای مختلف با گرایشها و سلایق سیاسی متنوع را با بدنه دولت و دستگاههای اجرایی پیوند داده است.
شاید برای بسیاری این سؤال پیش آید که این سند با سایر اسناد و متون حقوقی و قانونی چه نسبتی دارد؟ این سند در چهارچوب قانون اساسی و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و همسو با بسیاری از اسناد لازمالاجرای قانونی همچون سند چشمانداز و سیاستهای کلی نظام تدوین و نگارش شده است هرچند تا زمان تصویب و ابلاغ قانون برنامه هفتم توسعه، امکان اصلاح متناسب با محتوای آن را نیز خواهد داشت. البته دولت معتقد است همه کارهایی که تاکنون انجام نشده، ناشی از نبود یا کمبود قانون نیست بلکه به خواست و اراده مدیران اجرایی نیز بستگی دارد واز ۱۰۲۳ اقدام طراحی شده در سند تنها ۱۳۱ اقدام نیازمند اصلاح یا تغییر در قوانین موجود است. در برخی بخشها نیز اصلاح قوانین لازمه تحقق سند تحول است این کار با تدوین لایحه از سوی دولت و با همراهی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی امکانپذیر است.
با وجود دهها سند و برنامهی بر زمین مانده، چه تضمینی برای اجرای سند تحول دولت وجود دارد؟ درخصوص ضمانت اجرای این سند باید گفت که بزرگترین تضمین، مطالبهگری شخص رئیس جمهور است که خود مطالبه اصلی را برای تدوین برنامه تحول دولت داشته و سایر اعضای کابینه و مسئولان دستگاهها نیز در تدوین محتوای این سند همراهی و همکاری کردهاند.
در همین راستا شورایی بهنام ستاد راهبری تحول دولت به ریاست رئیس جمهور و جانشینی معاون اول رئیس جمهور برای نظارت بر اجرای سند در بخشهای مختلف دولت تشکیل شده است.
از طرف دیگر دولت مردمی اعتقاد دارد اجرای برنامههای تحولی دولت متکی به نظارهگری و مطالبه مردمی خواهد بود که در این راستا میتوانند کمککار دولت در اجرایی شدن و تحقق گامهای بلند درنظر گرفته شده در سند باشند.
برنامه تحولی دولت در چه زمانی اجرایی و به سرانجام خواهد رسید؟ هرچند اجرای برنامههای تحولی به عوامل و زمینههای مختلفی بستگی دارد ولی بر اساس مسیر طراحی شده و پیشبینی صورت گرفته درباره زمان اجرا و تحقق اهداف سند، سه بازه زمانی کوتاهمدت یکساله، میانمدت دوساله و بلند مدت چهارساله پیشبینی شده است. برآورد شده است که ۲۰ درصد از برنامهها در سال اول، ۳۰ درصد در سال دوم و ۵۰ درصد دیگر در سالهای سوم و چهارم محقق میشوند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
حضور منطقهای، قوت ملی ایران است
-
برخورد شدید با متعرضان به منابع طبیعی
-
«سند تحول»، برنامه و اراده
اخبارایران آنلاین