امواج 2/5 متری و هوای نامساعد؛ مهمترین مانع امداد رسانی
جستوجوی 7 ملوان گمشده شناور «خوارزم» هرمزگان
زهره توکلی
خبرنگار
غروب روز جمعه بود که خبرهایی مبنی بر مفقود شدن شناور لندینگ کرافت در آبهای استان هرمزگان به سازمان بنادر و دریانوردی استان مخابره شد. شناوری که از سوی بنادر خارجی وارد آبهای استان هرمزگان شده بود و 7 خدمه نیز در آن بودند. چند روز پس از این حادثه، همچنان امدادگران سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با همراهی ارگانهای مختلف برای یافتن خدمههای این شناوری که معلوم شد واژگون شده است، در تلاش هستند تا شاید بتوانند از وضعیت 7 خدمه مفقود شده این شناور، خبری به دست بیاورند.
معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان درخصوص جزئیات این حادثه به «ایران» میگوید: در ساعت 18 و 30 دقیقه روز 5 دی ماه جاری اعلام اضطرار از سوی یک فروند شناور لندینگ کرافت با عنوان «شناور خوارزم» داده شد که این اضطرار از طریق شناورهای عبوری برای ما و به مرکز جستوجو و نجات بندرعباس، رله (تقویت امواج صوتی یا تصویری) شد. اسماعیل مکیزاده میافزاید: بلافاصله در همان روز شناورهای امداد و نجات سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان با همکاری شناورهای سایر ارگانها نظیر دریابانی، ندسا، نداجا و ستاد بحران استان هرمزگان کار عملیاتی را شروع کردند.
وی با بیان اینکه اولویت نخست ما پیدا کردن و نجات خدمه این شناور بوده است، اضافه میکند: این شناور از بندر شناص عمان به سمت آبهای ایران خروجی گرفته بود که متأسفانه روز شنبه آن را در فاصله 25 مایلی جنوب شرق جزیره لارک بهصورت واژگون شده پیدا کردیم و پس از آن، تلاش ما برای پیدا کردن خدمههای این شناور بیشتر شد به طوری که تاکنون شناورهای امداد و نجات ما و ارگانهای دیگر مشغول یافتن خدمهها هستند اما متأسفانه هنوز نتوانستیم نفرات را پیدا کنیم و جستوجو همچنان ادامه دارد.
مکیزاده در خصوص علت این حادثه اظهار میدارد: هنوز بررسی کامل برای آنچه که موجب این سانحه شده، صورت نگرفته و در حال انجام است چون نیاز به مستندات دارد ولی آنچه که مسلم است هوای بد منطقه، نقش بسزایی در واژگونی این شناور داشته است. وی تصریح میکند: همانند همیشه، هشدارهای هواشناسی و پیامهای ایمنی دریانوردی از روزهای قبل به تمامی شناورهای منطقه از طریق مراکز کنترل ترافیک دریایی اعلام شده بود ولی متأسفانه مواردی مشاهده میشود که برخی شناورها این هشدارها را جدی نمیگیرند بخصوص اگر خروجی شناور از سمت بنادر خارجی باشد که این شناور نیز از بندر شناص کشور عمان خارج شده بود و احتمالاً توجهی به این موضوع نداشته است. به هرحال هم هوای نامساعد، هم موضوعات فنی و نیز چیدمان نادرست بار میتواند علل احتمالی این حادثه باشد که باید بررسیها انجام و علت یا علل نهایی مشخص و اعلام شود.
معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان درباره بار این شناور نیز میگوید: طبق شواهد و استعلامهایی که از مالک شناور صورت گرفته، بار این شناور 15 دستگاه بیل مکانیکی بوده است که قرار بود 3 دستگاه آن در بندرعباس تخلیه و بقیه هم در بندر دیگر تحویل داده شود.
وی در مورد نجات شناور واژگون شده نیز اظهار میدارد: در حال حاضر اولویت نجات خدمه است و نجات شناور نیز پس از اینکه شرایط و وضعیت هوا بهتر شد مالک شناور موظف است با استفاده از تیم نجات برای نجات شناور خود اقدام کند. البته ما نیز در حال کمک هستیم تا در صورتی که شرایط جوی اجازه دهد، شناور را به نزدیکترین محل دسترسی بیاوریم اما فعلاً در حال جستوجوی خدمه هستیم.
مکیزاده در خصوص وضعیت جوی آن منطقه میگوید: هوای این منطقه همچنان نامساعد است به طوری که سرعت وزش باد در این منطقه دریایی، تقریباً 30 نات و بسیار مواج است. هم وزش باد و هم شدت جریان آب را داریم که زیاد است. ارتفاع امواج در این منطقه دریایی بین 2 تا 2/5متر نیز میرسد که این موضوع شرایط را برای امدادگران سخت کرده است اما با هماهنگی ای که سایر ارگانها با ما دارند امیدواریم بتوانیم خبری از وضعیت خدمه این شناور به دست آوریم.
وی درباره آمار تیمهای امدادی که هم اکنون مشغول امداد و نجات هستند، اظهار میدارد: آماری از تعداد امدادگران سایر ارگانها ندارم اما هم از شناور و امدادهای هوایی واحدهای پروازی نداجا و ندسا و هم از شناورهای دریابانی و همیاران ناجی استفاده میکنیم و همه آنها در این خصوص بسیج شدهاند.
مکیزاده میافزاید: از سوی سازمان بنادر و دریانوردی استان نیز دو فروند ناجی و دو فروند یدک کش رفته است که هرکدام از این فروندها شامل 12 نفر ناجی است و در مجموع حدود 35 نفر از این سازمان درگیر امداد و نجات برای این حادثه هستند. وی با اشاره به ملیت و اسامی سرنشینان لندینگ کرافت خوارزم میگوید: خدمه این شناور را ۶ ایرانی با نامهای محمد عسکریزاده، فرزاد غلام رضایی، ستار صفری سکل، مصطفی بهادری، یاسر مانع بو حمیدی، موید عبدلیانپور و نیز یک نفر تبعه کشور هندوستان با نام اجین جانسون تشکیل دادهاند.
معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح میکند: امیدواریم با توجه به بسیج تمام امکانات و نیروها و همچنین با اطلاعرسانی به شناورهای عبوری و مراکز جستوجو و نجات دریایی کشورهای عمان، امارات متحده عربی و پاکستان بتوانیم افراد مفقود شده را پیدا کنیم.
زاغههای دستکند «ترخینآباد» میراث پنهان اسدآباد
همدان - روستای گردشگری ترخینآباد واقع در سه کیلومتری شهر اسدآباد استان همدان از توابع بخش مرکزی این شهرستان بوده که در همسایگی روستای ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور واقع شده است. براساس شواهد موجود در زیر بسیاری از منازل این روستا زاغههای دستکند بسیاری میتوان مشاهده کرد که وجود این زاغههای دستکند حاکی از قدمت این روستاست. این روستای شگفتآور از ادغام معماری بشر با طبیعت بوده که قطعاً معرفی این جاذبهها ضمن رونق صنعت سبز گردشگری شهرستان اسدآباد از جذابیت خاصی برای بازدید مسافران و گردشگران برخوردار خواهد بود.
به گزارش ایسنا، مهدی غنی پارسا محقق و پژوهشگر فرهنگی و تاریخی شهرستان اسدآباد نویسنده کتاب «سیری در تاریخ، فرهنگ و هنر اسدآباد» با اشاره به زاغههای دستکند اظهار کرد: واژه زاغه در فرهنگ عمومی، به راهرو یا دالانهای کنده شده در عمق زمین گفته میشود که به دست انسان و با ابزارهای ابتدایی صورت گرفته است.
مهدی غنیپارسا با بیان اینکه هدف از ایجاد زاغه پس از سکونتگاه خود انسان و مکانی آیینی، محلی امن برای نگهداری از حیوانات اهلی، آن هم با هزینهای بسیار کم بوده است، افزود: زاغهها را میتوان «غار»های دستساز انسانی هم نامید و شاید بتوان گفت انسان غارنشین وقتی جمعیتش رو به فزونی گذاشت، با الهام از طبیعت (غارها) و مانند دیگر حیوانات، اقدام به کندن زمین کرد تا سکونتگاهی جدید برای خود داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: به هر تقدیر براساس شواهد باقیمانده در سراسر دنیا و بویژه در کشور ما، آثاری از گذشته مانند روستای میمند در نزدیکی شهر بابک کرمان (با قدمت شش تا ۱۲ هزار سال) و روستای کندوان در نزدیکی شهر اسکو آذربایجان شرقی (با قدمت حدود ۷۰۰۰ سال) باقیمانده که گویای این واقعیت است.
این محقق و پژوهشگر فرهنگی و تاریخی یادآور شد: پس از دوره غارنشینی (طبیعی و دستکند) و ایجاد سکونتگاههایی به شکل هندسی و به نوعی معماری، زاغهها به مکانی امن برای نگهداری حیوانات اهلی و در زیر سکونتگاه انسانی تبدیل شد. وی ادامه داد: روستای ترخین آباد در فاصله سه کیلومتری شمال شهر اسدآباد (استان همدان) در کناره درهای سرسبز و پایه کوهی که به آلمابلاغ ختم میشود، واقع شده که شغل مردمان این روستا از گذشتههای دور، دامداری، باغداری و زراعت و همچنین آسیابانی بوده است. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد هم با اشاره به زاغههای دستکند روستای ترخینآباد مطرح کرد: این زاغههای دستکند کاربرد اقامتی، آیینی، پناهگاه و سکونتگاهی و محل نگهداری احشام بودهاند و قطعاً برای شناخته شدن این آثار ارزشمند باید پیگیری کرد.
کامران اکبری شایگان در ادامه با اشاره به وجود درخت کهنسال گردوی ۴۰۰ ساله در روستای گردشگری ترخینآباد گفت: درختان کهنسال جایگاه بالایی در میراث فرهنگی کشور دارند، درخت ۴۰۰ ساله گردوی روستای ترخینآباد یکی از آثار طبیعی بوده که در سوم مردادماه سال ۸۸ ثبت فهرست آثار ملی طبیعی کشور شده و با توجه به قدمت و کهنسالی و واجد ارزش بودن درخت، اهالی روستا مراقب این اثر طبیعی هستند و ثبت فهرست آثار ملی طبیعی شدن درخت در مراقبت هر چه بیشتر مردم از آن نقش مؤثری داشته است.
بندر صیادی بابلسر به بخش خصوصی واگذار شد
ساری - بندر صیادی بابلسر بهعنوان نخستین بندر از این نوع در مازندران به طور رسمی به بخش خصوصی واگذار شده است.
به گزارش ایرنا، واگذاری این بندر صیادی برابر اصل ۴۳ «قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» صورت گرفت و اتحادیه صیادان کیلکا مازندران صاحب آن شد. مدیرکل شیلات مازندران در حاشیه مراسم واگذاری بندر صیادی بابلسر گفت: این بندر با واگذاری به بخش خصوصی، اولین بندر صیادی بخش خصوصی مازندران به شمار میرود. حسین اسحاقی افزود: در راستای تحقق اصل٤٣ قانون تنظیم مقررات مالی دولت ۲ پست اسکله ١٢٠ متری و یک اسکله ۳۰ متری مصارف انسانی به اتحادیه کیلکاداران مازندران واگذار شد و از این پس بهصورت خصوصی مدیریت میشود.
وی ادامه داد: با وجود اینکه واگذاری بخشی از بندر صیادی بابلسر طبق قانون یک ساله است، اما امیدواریم با مدیریت درست و همچنین بهرهبرداری مناسب اتحادیه بتوانیم شاهد واگذاری کامل و دائمی آن به بخش خصوصی باشیم.
مدیرکل شیلات مازندران همچنین به طرح توسعه بندر صیادی بابلسر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یک پست اسکله ۲۰۰ متری در ساحل بابلسر برای صیادی در حال ساخت است که بنا داریم این قسمت را نیز به بخش خصوصی واگذار کنیم. وی با بیان اینکه بندر صیادی بابلسر هنوز بهصورت کامل به بهرهبرداری نرسیده است، افزود: امید است واگذاری امروز مقدمهای برای خصوصی سپاری کامل بندر بنا بر ماده ٨٨ قانون مقررات مالی دولت باشد.
زلزلهزدگان گلستانی ۲۵ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت کردند
گرگان- مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان گفت: زلزلهزدگان گلستانی ۹۰ میلیون تومان تسهیلات و کمک بلاعوض دریافت کردند. سیدمحمد حسینی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ در گلستان حوادثی اعم از زلزله و رانش و سیلاب، اتفاق افتاد که حدود هزار واحد مسکونی بهصورت جزئی و کلی خسارت دیدند که ۶۰ درصد آنها نیازمند تخریب و بازسازی و ۴۰ درصد نیازمند تعمیر هستند.
وی افزود: تمام اعتبار مورد نیاز این واحدها اعم از کمک بلاعوض و تسهیلات موردنظر تأمین شده و با تمام واحدهایی که مراجعه کردند، انعقاد قرارداد صورت گرفته است. طبق گفته مدیر کل بنیاد مسکن استان گلستان ۲۰ درصد از افراد که دچار خسارت شدند برای اخذ تسهیلات به بنیاد مسکن مراجعه نکردند. حسینی با بیان اینکه محدودیتی در زمینه پرداخت تسهیلات به واحدها نداریم، گفت: برای هر واحد ۱۰ میلیون بلاعوض اجاره بها، ۱۰ میلیون بلاعوض ساخت، ۵ میلیون بلاعوض معیشتی، ۵۰ میلیون تسهیلات قرضالحسنه و ۱۵ میلیون تسهیلات معیشتی در نظر گرفته شده است.