مسئولان سازمان برنامه و بودجه در گفتوگو با «ایران» پاسخ میدهند
شاکله بودجه به هیچ وجه تغییر نمی کند
سیاوش رضایی
خبرنگار
روز سهشنبه نخستین نشست مشترک دولت و مجلس برای بررسی اصلاح ساختار بودجه برگزار شد. هرچند در روزهای ابتدایی تقدیم لایحه بودجه به مجلس برخی نمایندگان از احتمال بالای رد کلیات بودجه 1400 سخن میگفتند، حتی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس هم دیروز تصویب کلیات لایحه بودجه 1400 را منوط به اصلاحات در بودجه دانسته بود. اما پس از گذشت چند روز و بررسی بیشتر بودجه به نظر میرسد که قاطبه نمایندگان مجلس و کمیسیونهای ذیربط به دنبال اصلاح لایحه و تصویب آن هستند. در همین راستا نمایندگان مجلس در آذرماه طرح اصلاح ساختار بودجه را به تصویب رساندند که شامل 13 بند میشود که بررسی آن نشان میدهد اعمال آنها در لایحه باعث تغییر شاکله بودجه نخواهد شد. از روز شنبه هفته آینده جلسات کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس آغاز میشود، کمیسیونی که نقش اصلی را درتغییر و اصلاح بودجه برعهده خواهد داشت.
اصلاح در قالب مصوبه مجلس
در این زمینه رئیس امور مجلس سازمان برنامه و بودجه کشور در گفتوگو با «ایران» در اینباره گفت: طرح اصلاح ساختار بودجه که در اواخر آذرماه به تصویب رسید، هنگام ارائه به شورای نگهبان با تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس مصادف شد. حسین پیشقدم افزود: برهمین اساس امکان اعمال آن در لایحه پیشنهادی دولت از نظر زمانی وجود نداشت. با این حال طرح مجلس برای اصلاح ساختار طی سه تا چهار ماه گذشته با همکاری سازمان برنامه و بودجه نهایی شد و در آن بحثهایی مطرح است که سازمان برنامه و بودجه نیز بر آنها تأکید دارد. وی در پاسخ به این پرسش که با اصلاح ساختار بودجه براساس طرح مصوب مجلس شاهد چه تغییراتی در بودجه سال آینده خواهیم بود؟ توضیح داد: طرح مصوب مجلس دارای 13 بند است، اما به معنای اصلاح ساختار بودجه نیست. در واقع اصلاح ساختار بودجه یک موضوع کلان است که دارای چهار محور اصلی، برنامه و زیربرنامههایی است که بسیار گسترده است. وی ادامه داد: برهمین اساس مجلس عنوان طرح اصلاح ساختار بودجه خود را به طرح اصلاح بندهایی از احکام اصلاح ساختار بودجه تغییر داد، چرا که این مصوبه تنها قادر است بخشهایی از بودجه را اصلاح کند. بدین ترتیب براساس مصوبه مجلس در بودجه سال آینده بخشهایی از بودجه که قابلیت اصلاح دارد، اصلاح خواهد شد و شاکله اصلی بودجه تغییر نمیکند. پیشقدم ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه نیز موافقت ضمنی خود را برای اصلاح بودجه براساس مصوبه یادشده مجلس اعلام کرده است. رئیس امورمجلس سازمان برنامه و بودجه همچنین درباره احتمال تغییر سقف درآمدهای نفتی در لایحه بودجه 1400 گفت: دولت لایحه خود را به مجلس تقدیم کرده است و طبق قانون مجلس میتواند هر تغییری که صلاح میداند درآن اعمال و در نهایت تصویب کند. به گفته وی از شنبه آینده کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس کار خود را آغاز میکند و درباره بودجه تصمیمگیری میکند، ضمن اینکه نمایندگان مجلس نیز میتوانند هنگام بررسی بودجه در صحن پیشنهادات اصلاحی خود را ارائه کنند.
ملاک اصلاحات نامه مقام معظم رهبری
سخنگوی بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در گفتوگو با «ایران» گفت: هماکنون نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهوری درخصوص اصلاح بخشهایی از بودجه ملاک اصلی اصلاحات است. مژگان خانلو افزود: درخصوص سایر درخواستهای مجلس برای اصلاح بودجه نشستها و گفتوگوها میان دولت و مجلس درحال انجام است. به گفته وی، با برگزاری جلسات میان نمایندگان دولت و مجلس دیدگاه طرفین درخصوص اصلاح ساختار بودجه به هم نزدیک خواهد شد.
این مقام مسئول، تأکید کرد: سازمان برنامه دستور رهبری را اجرا میکند و درخصوص بقیه موارد نیز در حال گفتوگو با مجلس است زیرا بخشی ازاصلاحات ساختاری که قابل اجرا در سال آینده بوده در لایحه اعمال شده است.
گفتنی است، مقام معظم رهبری در24آذرماه سالجاری درنامهای خطاب به رئیس جمهوری دستور اصلاح بخشهایی از بودجه بویژه برداشت از صندوق توسعه ملی صادر کردند. در این نامه رهبر معظم انقلاب برداشت مازاد در ۲۰ درصد و تا سقف ۳۸ درصد را منوط به سقف فروش یک میلیون بشکه در روز کردهاند و درباره مابقی آن هم فرمودهاند که «بیش از ۲۰ درصد برداشت نشود»
مقام معظم رهبری همچنین فرمودهاند که «مطالبات و تسهیلاتی را که دولت در سال ۹۹ از محل صندوق ذخیره ارزی برداشت کرده، باید بازگرداند».معظمله برداشت از صندوق ذخیره ارزی را هم ممنوع اعلام کرده و فرمودهاند که «اگر قرار است برداشتی از صندوق ذخیره ارزی انجام شود، باید در قالب بودجه صورت گیرد.»
برش
طرح اصلاح ساختار بودجه مجلس شامل چه مواردی است
در تاریخ 25 آذرماه سالجاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور موافقت کردند. در ماده واحده طرح که پیشتر بندهای ۱۳ گانه آن به تصویب نمایندگان رسیده بود، دولت مکلف شده لایحه بودجه ۱۴۰۰ را با رعایت تعریف شناسه پرداخت شامل طبقهبندیهای اداری، اقتصادی (فصول و مواد زیر فصول هزینهای)، عملکردی (امور و فصول)، برنامه (برنامه و فعالیت)، محل تأمین اعتبار و رصد ذینفع نهایی و انجام کلیه پرداختهای دولت از محل منابع عمومی و اختصاصی از طریق حواله الکترونیک بانک مرکزی به همراه شناسه پرداخت کند. همچنین استقرار کامل نظام پرداخت به ذینفع نهایی و انتقال اعتبارات بین دستگاههای اجرایی بهصورت اعتباری و ثبت کلیه پرداختهای حمایتی در سامانه وزارت رفاه به همراه کد شناسه پرداخت (تنفیذ حکم بند ح تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۳۹۹) در این ماده واحده تصویب شده است. تسویه خوراک تحویلی شرکتهای دولتی به شرکتهای غیردولتی از جمله فروش نفت خام و میعانات گازی با ساز و کار ضمانت بانکی و اعتبار اسنادی حداکثر ظرف یک ماه از زمان تحویل و طی ردیف اعتبار مشخص نیز در این ماده واحده تکلیف شده است. همچنین تنظیم، تصویب، اجرا و تفریغ بودجه به تفکیک برنامه اجرایی و بهای تمام شده و مقدار کمی هدف دراین ماده واحده توسط نمایندگان تصویب شده است. با رأی نمایندگان، تجمیع کلیه اعتبارات مؤسسات تحقیقاتی تابع و تابعه و وابسته هر وزارتخانه به غیر از وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ذیل یک ردیف هزینهای و ادغام ردیف هزینههای سایر مؤسسات تحقیقاتی ذیل دستگاه اصلی باشد. طراحی ساختار و ساز و کار فعالیت کمیته بازبینی و مدیریت هزینهها به نحوی که کمیته مذکور با تمرکز بر مراکز عمده هزینهای، اقدامات لازم را در جهت مدیریت هزینه دنبال کند در این طرح تصویب شده بود. در این ماده واحده کاهش نرخ مالیات اشخاص حقوقی (بخش تولیدی و خدمات) از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد و افزایش یک واحد درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده و تمدید بند ت تبصره ۶ قانون بودجه ۱۳۹۹ نیز تصویب شده است. لغو معافیت ارزش افزوده بر حسب جغرافیا و محدود شدن درخواست وجه ذیحساب دستگاههای مشمول قانون برگزاری مناقصات بابت هزینههای معاملاتی صرفاً به مواردی که در سامانه ستاد درج شده باشد نیز به تصویب نمایندگان رسیده است. ممنوعیت افزایش پرداختی و حقوق در شرکتهای دولتی بیش از افزایش مصوب شورای عالی کار و فراهم نمودن امکان نظارت بر خط مجلس و دیوان محاسبات بر فرآیند تخصیص و اجرای قانون بودجه نیز در این ماده واحده به تصویب نمایندگان رسیده بود. نمایندگان همچنین با حذف عبارت «از تاریخ ابلاغ این قانون کلیه قوانین و مقررات عام و خاص مغایر این قانون کان لم یکن تلقی میگردد» در بند ج ماده واحده موافقت کردند. ادامه این عبارت که «کلیه دستگاههای اجرایی ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و دستگاههای دارای ردیف بودجهای در قوانین بودجه سنواتی مشمول احکام این قانون هستند» در این طرح باقی ماند. بر این اساس نمایندگان در این بند مقرر کردند: کلیه دستگاههای اجرایی ماده(۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و دستگاههای دارای ردیف بودجهای در قوانین بودجه سنواتی مشمول احکام این قانون هستند.
تجارت خارجی کشور به ۵۲ میلیارد دلار رسید
رئیس کل گمرک ایران گفت: در ۹ ماهه سالجاری، ۱۱۰ میلیون تن کالا به ارزش ۵۲ میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف مبادله شد که سهم صادرات ۵۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود.
مهدی میراشرفی اظهار داشت: مقایسه صادرات غیرنفتی ایران با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۱۷ و ۲۰ درصد کاهش را نشان میدهد؛این میزان صادرات با توجه به شرایط ناشی از شیوع بیماری همهگیر کووید۱۹ و تحریمهای ظالمانه امریکا نشانه تلاش و همت دستاندرکاران حوزه صادرات و همچنین تولیدکنندگان کشورمان است و پیشبینی میشود که در ماههای باقیمانده از سال همچنان به روند افزایشی خود ادامه دهد.
وی گفت: مقاصد اصلی کالاهای صادراتی ایران در این مدت چین با ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، عراق با ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، ترکیه با پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و افغانستان با پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بودند.
رئیس کل گمرک ایران همچنین گفت: سهم واردات از سر جمع تجارت خارجی در این مدت به لحاظ وزنی ۲۵ میلیون تن و از نظر ارزش ۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن یک درصد و از لحاظ ارزش ۱۶ درصد کاهش یافته است.
وی تأکید کرد: از ۲۵ میلیون تن کالای وارداتی به کشور ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن را کالاهای اساسی تشکیل میدهد. ۷۰ درصد وزن واردات را ۲۵ قلم کالای اساسی به خود اختصاص داده است.
میراشرفی اظهارداشت: مبدأ کالاهای وارداتی در ۹ ماهه سالجاری به ترتیب چین با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش هفت میلیارد دلار، امارات متحده عربی با سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار، ترکیه با سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد دلار، هند با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و آلمان با ۹۱۱ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.
به گفته وی، در این مدت پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا از قلمرو ایران به کشورهای همسایه ترانزیت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰.۹ کاهش را نشان میدهد./ایرنا
توافق ایران و جمهوری آذربایجان برای ساخت نیروگاههای آبی
وزیر نیرو با بیان اینکه درباره نحوه محاسبههای مالی سد خداآفرین با جمهوری آذربایجان توافق شد، گفت: اکنون بحثهای مالی مربوط به این پروژه بهطور کامل شفاف شده است. رضا اردکانیان در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران، افزود: احداث این دو نیروگاه برای دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان منافع زیادی به همراه خواهد داشت. وی یکی از طرحهای بزرگی که از ۲۰ سال پیش در موضوع رودخانه مرزی ارس عملیات اجرایی آن آغاز شده را سد خداآفرین دانست و خاطرنشان کرد: خدا آفرین، سد مهمی روی رودخانه مرزی ارس است که میتواند حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب را تنظیم کند. اردکانیان با بیان اینکه اراضی قابل توجهی در بالا و پایین دست این سد از آب آن مشروب میشوند، اضافه کرد: قبل از احداث سد اراضی آن حدود ۷۵ هزار هکتار بود، اکنون که سد احداث شده علاوه بر ۷۵ هزار هکتار حدود ۴۲ هزار هکتار دیگر مشروب میشوند. وی، مجموع اراضی را ۱۲۰ هزار هکتار اعلام کرد که در بالا و پایین دست از آب این سد مشروب میشوند. این عضو هیأت دولت گفت: علاوه بر این اراضی، دو نیروگاه برق آبی بهظرفیت ۲۸۰ مگاوات میتوانند برق تولید کنند که در دستورکار است.
اردکانیان خاطرنشان کرد: ۴ سال پیش موافقتنامهای بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای تکمیل سد و بحث نیروگاهها و بهرهبرداری امضا شد که در ایران به تصویب مجلس شورای اسلامی هم رسید.
وی ادامه داد: از جمله کارهایی که میبایست انجام میشد توافق درباره هزینههایی بود که ایران در این سد انجام داده و مصوب مجلس نیز بود. وزیر نیرو گفت: بحث برسر این هزینهها مدتها در جریان بود و کارشناسان فنی برسر جمعبندی هزینهها اختلاف نظر داشتند؛ روز سهشنبه با سفر معاون نخستوزیر جمهوری جمهوری آذربایجان بههمراه وزیر انرژی این کشور مذاکرات صورت گرفت و به توافق رسیدیم./ایرنا
موانع تحقق بندهای مربوط به بخش مسکن در بودجه
مهدی سلطانمحمدی/ کارشناس ارشد بازار مسکن
در قانون بودجه سال آینده در بخش مسکن، دو طرح مهم مالیاتی گنجانده شده است که شامل دریافت مالیات از خانههای خالی و دریافت مالیات از مسکنهای لوکس است. هدف از این دو طرح عرضه بیشتر مسکن در بازار و در نتیجه تعدیل قیمت در این بازار است. اما تحقق این طرحها با موانعی مواجه است. بزرگترین ابهامی که در مورد اجرای قانون دریافت مالیات از خانههای خالی وجود دارد جمعآوری دادهها و وجود ابزارها و زیرساختهای لازم است. دسترسی برای وصول این مالیات با توجه به شرایط نرم افزاری و سخت افزاری، پایین است. برای اینکه یک سیاست مالیاتی مؤثر باشد باید نرم افزارها و سخت افزارهای لازم برای تحقق و اجرای سیاست را در دست داشته باشیم.
صفحه 9
جزئیات رایگان شدن قبوض گاز
بعد از برق مجانی حالا نوبت به گاز مجانی رسید. در یکی از جلسات آذرماه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا پیشنهاد شد که از مشترکان کم مصرف آب و گاز در مناطق محروم هزینهای دریافت نشود. در همین راستا حسن منتظرتربتی ، مدیر عامل شرکت ملی گاز دیروز در نشست خبری جزئیات رایگان شدن قبوض گاز را اعلام کرد. وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون تولید گاز 10 میلیارد متر مکعب نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: سال گذشته میزان تولید گاز 193 میلیارد متر مکعب بود که اکنون به 203 میلیارد متر مکعب رسیده است.از میزان 10 میلیارد متر مکعبی افزایش تولید هفت میلیارد متر مکعب به مصرف خانگی و سه میلیارد متر مکعب جهت تأمین گاز نیروگاهها ارسال میشود. در آذرماه روزانه 52 میلیون متر مکعب گاز افزایش تولید داشتهایم که معادل دو فاز پارس جنوبی است و در عین حال در آذرماه در بخش خانگی 46 میلیون متر مکعب افزایش مصرف خانگی و 9 میلیون متر مکعب به نیروگاهها ارسال شد.
صفحه 8
اهمیت بندر چابهار در راستای تحولات منطقهای و جهانی
دریچه ای برای بین المللی شدن گذرگاه ایران
حدود دو دهه از تمایل هند به سرمایهگذاری در بندر چابهار میگذرد تا آنکه در سال 2016 همزمان با اجرای برجام در سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند و اشرف غنی رئیسجمهوری افغانستان به تهران توافق سه جانبه کریدور حملونقل بینالمللی میان سه کشور امضا شد و هندوستان متعهد به سرمایهگذاری در بندر چابهار گردید. البته انتظار میرفت هند علاوه بر این بندر، در خط آهن چابهار و زاهدان و پس از آن تا مرز سرخس و ترکمنستان نقش آفرینی کند. همان زمان هند اعلام کرد قصد دارد 20 میلیون دلار در توسعه زیر ساختهای راهآهن چابهار – زاهدان سرمایهگذاری کند. این خط آهن بخشی از کریدور بینالمللی حملونقل شمال- جنوب INTC است که شهر مومبای هند را به سنت پطرزبورگ روسیه متصل میکند.
صفحه 10
۵۲ درصد حجم سدها پر است
معاونت آب و آبفای وزارت نیرو گزارش آخرین وضعیت سدهای مهم در بخش شرب و کشاورزی را تا ۲۹ آذرماه امسال منتشر کرده که نشاندهنده ۵۲ درصد پرشدگی مخازن کل سدها است و بر این اساس مجموع ظرفیت مخازن سدها ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب است. این گزارش نشان میدهد تا ۲۹ آذرماه امسال میزان ذخیره آب در مخزن سد زایندهرود ۱۴ درصد بوده که نشانگر کاهش ۴۳ درصدی آب مخزن این سد در دوره مورد بررسی نسبت به سال گذشته است. آب موجود در مخزن مجموع ۱۳ سد حوضه دریاچه ارومیه ۵۸۷ میلیارد مترمکعب است که نشان دهنده ۳۵ درصد پرشدگی مخازن بوده و نسبت به سال گذشته نیز دارای ۱۹ درصد کاهش دارد. سد زایندهرود در استان اصفهان نیز با ۱۷۸ میلیارد مترمکعب آب موجود در مخزن، میزان ۱۴ درصد پرشدگی را نشان میدهد. همچنین در استان خراسانرضوی سد دوستی با ۶۲۵ میلیارد مترمکعب آب موجود در مخزن، نشان از پرشدگی ۵۱ درصدی بوده که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش دارد. سد شیریندره در استان خراسان شمالی براساس آخرین هیدروگرافی دارای ۵۳ میلیارد مترمکعب آب موجود در مخزن است که از پر شدگی ۸۶ درصدی و افزایش ۱۵ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت میکند. سدهای حوضه قمرود و گلپایگان با پنج میلیارد مترمکعب آب موجود در مخزن نشانگر پرشدگی ۱۵ درصدی و کاهش ۶۷ درصدی نسبت به سال گذشته، سد پانزده خرداد با ۹۹ میلیارد مترمکعب آب دارای افزایش چهار درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و سد کوچری نیز با ۱۴۶ میلیارد مترمکعب آب موجود در مخزن نشانگر ۷۱ درصد پرشدگی مخزن بوده و افزایش ۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد. آب موجود در مخازن مجموع ۱۰ سد استان خوزستان شامل ۱۴ هزار و ۲۹۱ میلیارد مترمکعب است که پرشدگی ۵۸ درصدی را نشان داده و افزایش یک درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را ثبت کرد. سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۴۷۱ میلیارد مترمکعب موجودی مخزن از افزایش چهار درصدی آب در مخزن این سد نسبت به ۲۹ آذرماه سال گذشته خبر میدهد که نشانگر ۸۶ درصد پرشدگی این مخزن در سالجاری است./ایرنا
مبارزه با ملخ صحرایی در ۴۰۶ هزار هکتار انجام شد
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با توجه به هجوم گسترده ملخ صحرایی از اوایل سال زراعی ۹۹-۹۸ در سطح ۴۰۶ هزار و ۲۷ هکتار از مزارع کشور مقابله با این آفت مخرب صورت گرفته است. کیخسرو چنگلوایی با بیان این که مقابله علیه آفت ملخ صحرایی، ملخ بومی و مراکشی، مگس زیتون و مگس میوه مدیترانهای در مزارع و باغها کشور انجام شده است، افزود: در همین راستا تا پایان شهریور ماه سالجاری در ۱۸ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور عملیات دیدهبانی و از ابتدای مهر ماه تاکنون در سطح یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار رصد و پایش و در سطح ۲۲۹ هکتار از اراضی کشاورزی استانهای بوشهر و هرمزگان عملیات مبارزه با ملخ صحرایی انجام شده است. وی اظهار داشت: عملیات مبارزه بهصورت زمینی و با استفاده از سموم متداول مالاتیون و دلتامترین و سمپاشهای ULV پاش پشت وانتی، هواپیما، محلول پاشی پشت تراکتوری و توربولاینر صورت گرفته است. چنگلوایی با بیان این که از اوایل آبان ماه سالجاری تا پایان تیر ماه سال ۱۴۰۰ عملیات مبارزه با ملخ صحرایی ادامه خواهد داشت، پیشبینی کرد در سطح یک میلیون هکتار مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی در این مدت انجام شود. وی همچنین از مقابله با آفت ملخ مراکشی و بومی در سطح ۱۳۱ هزار و ۴۸۸ هکتار از اراضی کشاورزی کشور خبر داد و تصریح کرد: در سال زراعی ۹۹-۹۸ در حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی علیه آفت سن غلات مبارزه صورت گرفته و پیشبینی میشود در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ سطوح مبارزه به ۲ میلیون هکتار برسد. چنگلوایی سطح مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانهای را نیز ۱۶ هزار و ۷۶۲ هکتار عنوان و اضافه کرد: مبارزه با این آفت در استانهای مازندران، یزد و گلستان صورت گرفته است.
/ وزارت جهاد کشاورزی