ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#روز_دانشجو
روز دانشجو برای کاربران ایرانی که بسیاری از آنها دانشجو هستند روز خاصی است. هر سال به این بهانه از شرایط دانشگاه و مشکلاتشان مینویسند و امسال با کلاسهای مجازی و برگزار نشدن مراسم روز دانشجو همه چیز کمی تغییر کرده است. در کنار اینها توئیت وزیر ارتباطات هم مورد توجه قرار گرفت. محمدجواد آذری جهرمی نوشت: «دانشجویان عزیز روزتون مبارک. یک توصیه کوچک: «جوانی کنید».» کاربران زیادی با وزیر جوان به بهانه این توئیت شوخی یا از او انتقاد کردند: «به پاس قدردانی از شهدای ۱۶ آذر سال ۳۲ این روز را روز دانشجو نامیدند. دانشجو یعنی تلاش، امید، آینده، صبر، یعنی تو، یعنی من یعنی تمام اونایی که رفتن تا ما بمونیم»، «از همین تریبون روز دانشجو رو به همه ترم اولی ها(از جمله خودم)، که به جای دانشگاه در گروههای تلگرام اد شدیم، تبریک میگم»، «اگه شبای امتحان رو از خوابگاههای دانشجویی فاکتور بگیریم، خوابگاه میتونست بیشتر از هتل 5 ستاره بهمون خوش بگذره»، «روز دانشجو را تبریک میگویید. ولی به دانشجوهایی فکر کنید که امسال کنکور قبول شدهاند و هنوز وارد فضای دانشگاه، سلف، کتابخونه، باجه زیراکسی و... نشدهاند. روزهای عجیبیه.»، «تهمونده فعالیت دانشجویی و کنشگری تو ۱۶ آذر خلاصه میشد، هرچند نمادین و شعاری. حالا کرونا روز دانشجو رو هم منتفی کرده»، «جا داره یه تبریک درست حسابی بگیم به اون دسته از دانشجوهایی که امیدوارانه به تازگی وارد دانشگاه شدهاند و مجازی مشغول تحصیل علم هستند.»، «روزهای پرفراز و نشیبی در انتظار دانشجویی است که خواستار تحول است اول برای خود بعد برای دیگران...»، «این سرعت و قیمت و کیفیت اینترنت همه رو پیر کرده آقای دکتر»، «ولی قرار نبود یه ترم بریم دانشگاه تا معنی خوشی رو بفهمیم بعد یهو بیان بگن کرونا اومده باید بشینید تو خونتون کلاس هاتونو تو خونه از پشت گوشی بگذرونید»، «وزیرجوان الان ساعت ۹:۴۵صبحه از ۷ونیم بیداریم و در حال گفتن صدا میاد صدا نمیاد. قطع و وصل میشه مشکل از نت ماست مشکل از نت شماست. درحال جوانی کردن»، «یک جوری میگه روزتون مبارک و جوونی کنید انگار داره در مورد جشن گلها حرف میزنه، ۱۶ آذر با جشن شروع کلاس اول فرق دارد، این روز برای کسانی هست که متفاوت زیستن را انتخاب کردند و جوونی کردن را به شکل دیگری تجربه کردند. هر چند که فعلاً در این کشور برای همه جز بعضیها «جوانی کردن» ممنوع شده»، «دانشجویان عزیز زیر بار سرعت حلزونی اینترنت پیر شدند»، «نهایت درک رادیو از روز دانشجو: پخش آهنگ یار دبستانی و میزگرد درباره چرایی فلان...»، «دانشجوی عزیز! میدانم دوستداری جهان را به جای بهتری تبدیل کنی، این حال طبیعی ایام جوانی است ولی بدان که آدمی نمیتواند آنچه خود ندارد را به دیگران ببخشد. لذا سیاستمدارها و حرفهایشان را زیاد جدی نگیر و با خوب درس خواندن و سخت کار کردن بر ساختن خودت و زندگی ات متمرکز شو. روزت هم مبارک».
باران و سیلاب
بارندگی شدید در جنوب ایران پس از خوزستان، بوشهر را هم درگیر آبگرفتگی و سیلاب کرد. دیروز عکسها و فیلمهای زیادی از این سیلاب بخصوص در برازجان در شبکههای اجتماعی دیدیم که کاربران با انتشار آنها از اینکه با هر بارندگی شدید این اتفاق در جنوب کشور میافتد گله میکردند: «سیلاب و آبگرفتگی بوشهر و فارس را هم بعد از خوزستان درگیر کرد.»، «سیل در حالی زندگی مردم را مختل و تخریب میکند که چند روز قبل از جاری شدن سیلاب، هواشناسی خبر از بارندگی و امکان سیل در استانهای بوشهر، فارس و کرمان داده بود این یعنی این که میشد پیشگیری از آبگرفتگی و تخریب داشت»، «برای جلوگیری از سیلاب، بهتره بهصورت دورهای رودخونهها رو لایروبی کنن و رودخونهها رو عریض و عمیق کنن»، «انقدر هواشناسی بوشهرو مسخره کردیم که رگبار و سیلاب شروع شد»، «اوضاع بوشهر و جنوب کشور چه بده. هر چی فیلم میبینی آب گرفتگیه»، «مسیرها به بوشهر بسته شده، شیراز ممنوعیت تردد در دروازه قرآن اعلام شده، مردم سربندر دیشب را از نگرانی بارانی که می بارید بیدار ماندند و این هم وضع کازرون. شهرهای جنوبی دوباره فاجعه سیل سال پیش را قرار است تجربه کنند؟»، «با بارش شدید باران؛ سیل خودروها را در برازجان بوشهر با خود برد»، «امیدوارم فاجعه سیل دوسال پیش لرستان این بار در بوشهر و جنوب کشور تکرار نشه واقعاً این مردم کرونا زده دیگه تحمل این همه رنج رو ندارند»، «غصه مردم اهواز و سربندر رو میخوردم و الان خونهمون رو که آب گرفته. تو کل کوچه آب حدود نیم متر بالا اومده.»، «بوشهر زیردریایی شد رفت، مردم زیر آبن...»، «حیف کرونا اجازه نمیده وگرنه برخی مسئولان جان بر کف الان تا زانو توسیل بودن و انواع و اقسام عکسارو گرفته بودن»، «وضعیت شیراز جوری شده با یه قایق موتوری تا خود بوشهر میتونم برم»، «اینجوری که به نظر میاد خشکسالی واسه مملکت ما بیشتر جوابه. برازجان سیل اومده، هشدار بارش سنگین در فارس و بوشهر و کهگیلویه هم
داده شده.»
عکس نوشت
تابلوی «آسیاب لاک در نزدیکی لاهه» که از اولین نقاشیهای آبرنگ «ونسان ونگوگ» است فردا در حراجی ساتبیز به فروش گذاشته میشود. ونگوگ این تابلو را در تابستان سال ۱۸۸۲ و همزمان با آن که استفاده از آبرنگ را امتحان میکرد، کشید و تاکنون تنها در یک نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است که آن هم در سال ۱۹۶۱ و در آمستردام بود. این تابلو بیشتر در کلکسیون مجموعهداران خصوصی بوده و سال ۲۰۱۵ در حراجی کریستیز به قیمت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به یک مجموعهدار امریکایی فروخته شد.
به نام تاریخ
17 آذر
تولدها
داریوش مهرجویی: کارگردان و نویسندهای که با فیلمهایی مانند «گاو» و «هامون» در ذهنها مانده است سال 1318 در چنین روزی به دنیا آمد. داریوش مهرجویی ابتدا به موسیقی علاقه داشت و نواختن سنتور و پیانو را یاد گرفت اما از 17 سالگی به سینما گرایش پیدا کرد. برای ادامه تحصیل در رشته سینما به امریکا رفت اما این رشته را رها کرد و لیسانس فلسفه گرفت. پس از بازگشت به ایران و در سال 1346 نخستین فیلمش را با نام «الماس 33» ساخت. فیلمی پرهزینه که فروش چندانی نداشت و توجه منتقدان را هم جلب نکرد اما دو سال بعد مهرجویی با همکاری غلامحسین ساعدی فیلمنامه «گاو» را براساس یکی از داستانهای ساعدی نوشت و فیلمش را ساخت. «گاو» هم در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفت وهم در جهان جوایزی مانند فیپرشی از جشنواره ونیز و نگاه نو از جشنواره برلین را برای مهرجویی همراه آورد. پساز آن با فیلمهای «آقای هالو»، «پستچی» و «دایره مینا» بهعنوان یکی از کارگردانان موج نوی سینمای ایران مطرح شد. پساز پیروزی انقلاب و سال 1365 با فیلم «اجاره نشینها» بازگشتی موفق به سینما داشت. فیلمی که هم فروش خوبی داشت و هم مورد توجه منتقدان قرار گرفت. سال 1368 و با فیلم «هامون» این موفقیتها برای مهرجویی تکرار شد. فیلمی که با الهام از داستان «بوفکور» صادق هدایت ساخته شد و 5 سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را گرفت. «بانو»، «سارا»، «پری»، «لیلا»، «درخت گلابی»، «میکس»، «بمانی»، «مهمان مامان»، «سنتوری»، «نارنجی پوش»، «چه خوبه که برگشتی» و «اشباح» فیلمهای بعدی مهرجویی بودند. مهرجویی در این سالها رمانهای «به خاطر یک فیلم بلند لعنتی»، «در خرابات مغان»، «آن رسید لعنتی»، «سفر به سرزمین فرشتگان»، «سفرنامه پاریس» و «برزخ ژوری» را نوشته و کتابهای «بعد زیبایی شناختی و زیباشناختی واقعیت»، «جهان هولوگرافیک»، «یونگ» و «نمایشنامههای غرب واقعی و طفل مدفون» هم با ترجمه او منتشر شدهاند.
الهام کردا: بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما سال 1357 به دنیا آمد. الهام کردا در رشته طراحی صحنه درس خواند و از سال 1380 کار در تئاتر را آغاز کرد و در نمایشهایی مانند «نفر دوم»، «زبان تمشکهای وحشی»، «از زیرزمین تا پشت بام»، «هم هوایی»، «دو لیتر در دو لیتر صلح»، «خاموشی دریا»، «به دنیا آمدن»، «زنی از گذشته»، «بداهه» و «شنیدن» بازی کرد و نمایشهای «این یک تیتر زرد نیست»، «چهار دقیقه» و «پرشین کت» هم با کارگردانی او روی صحنه رفتند. کردا از سال 90 و با فیلم «برف روی کاج ها» کار در سینما را هم شروع کرد و تا به حال فیلمهای «ملبورن»، «حوض نقاشی»، «فرشتهها با هم میآیند»، «ارغوان»، «بیست هفته»، «رگ خواب»، «سرکوب»، «آندرانیک» و «همچنان که میمردم» را با بازی او دیدهایم.
نوآم چامسکی: زبان شناس امریکایی و پدر زبان شناسی نوین سال 1928 در چنین روزی به دنیا آمد. نوآم چامسکی در رشته زبان شناسی تحصیل کرد و با مطالعاتش در این رشته نظریه معروف «دستور زایشی» را به نام خودش ثبت کرد. نظریهای که تحولی بزرگ در زبان شناسی معاصر ایجاد کرد. «ساختهای نحوی»، «جنبههایی از نظریه نحو»، «زبان شناسی دکارتی»، «زبان و اندیشه»، «معمای زبان» و «درباره طبیعت و زبان» از کتابهای چامسکی در این زمینه هستند اما او با نظرات سیاسی اش هم شناخته میشود. چامسکی منتقد سیاستهای خارجی امریکا و از مدافعان مردم فلسطین است و از او کتابهای «امریکای بزرگ و حقوق بشر»، «دهه جنگ سرد»، «مثلث سرنوشت ساز»، «نظمهای کهنه و نوین جهانی»، «بهره کشی از مردم»، «دولتهای سرکش»، «11 سپتامبر»، «کنترل رسانه» و «تلاش امریکا برای حاکمیت جهانی» درباره سیاست منتشر شدهاند.
ژرژ ملیس فیلمساز فرانسوی، جیان لورنزو برنینی نقاش و مجسمه ساز ایتالیایی، پل آدام شاعر فرانسوی، ویلا کاتر نویسنده امریکایی، ایلای والاک بازیگر امریکایی، الن برستین بازیگر امریکایی، دیمین رایس خواننده ایرلندی و امیلی براونینگ بازیگر استرالیایی هم متولد امروز هستند.
درگذشتها
تریستان برنار: نویسنده فرانسوی سال 1947 در چنین روزی درگذشت. تریستان برنار متولد 1866 بود و ابتدا با نوشتن نمایشنامههای طنز مانند «وودویل» کارش را آغاز کرد که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت. او طنزی خاص در کارهایش داشت که باعث شد آثارش محبوب شوند. اما پساز آن با نمایشنامههای«تریپلوپات» و «کافه کوچک» مسیرش را تغییر داد هرچند که در رمانهایش مانند «خاطرات جوان سر به راه» همچنان نگاه طنزش را حفظ کرد.
احمد قدکچیان بازیگر، گرشا رئوفی بازیگر و روب گلدبرگ کارتونیست امریکایی هم در چنین روزی درگذشتند.
چاپ سوم خاطرات مرد حوادث
چاپ سوم کتاب خاطرات محمد بلوری بهتازگی منتشر شد. این کتاب در واقع منبع دستاولی است برای پژوهشگرانی که میخواهند بدانند روزنامهنگاری ایرانی در مقاطعی سرنوشتساز از تاریخ چطور پیش میرفته و روزنامهنگاران ایرانی در آن مقاطع چه میکردهاند، چه میدیدهاند و چه فکر میکردهاند. بلوری در خاطراتش گاهی خود تاریخ را روایت میکند و گاهی پشت صحنه وقایع تاریخی را. گاهی قالب روایتش بهگزارشهای مطبوعاتی نزدیک میشود و گاهی به پاورقی داستانی با راوی سومشخص که در آن نیز ید طولایی دارد. حکایتهای جذابی نیز نقل میکند از حوادث عجیب جامعه روزهای پیش از انقلاب و گاهی حال وهوای تحریریهها و شرایط کاری خبرنگاران و اهالی مطبوعات را به تصویر میکشد. و همچنین روایتهای بعد از انقلاب را میگوید که چطور آن سنت روزنامهنگاری گسیخته میشود و باز تلاشهایی صورت میگیرد که آن چینی بندزده شود. بنابراین تنوع در قالب و محتوا خواننده را از وضعیت روزنامهنگاری دهههای چهلوپنجاه هم مطلع میسازد اما خسته نمیکند. بلوری در این کتاب از جنگ ظفار، جنازههای دریاچه نمک، رازهای عشرتکده رجال در نیاوران، پشت پرده مرگ تختی، حکایتهای آرسن لوپن ایران میگوید و داستان برخی تیترهای ماندگار خود مانند «نزن سرباز!» را روایت میکند و همچنین به برخی سوژههای خاص که با عبارتهای کلیدی او ماندگار شدند میپردازد. کلیدواژههایی مثل «قتلهای زنجیرهای»، «خفاش شب» و... «محمد بلوری: خاطرات شش دهه روزنامهنگاری» را نشر نی به همت سعید ارکانزاده یزدی در 641 صفحه منتشر کرده است.
خاطرات شش دهه روزنامهنگاری
به همت سعید ارکانزاده یزدی
ناشر: نشر نی
چه کنیم که جیبمان خالی نباشد
نلی محجوب
فعال حوزه ادبیات کودک و نوجوان
در این روزهای سخت، خالی نبودن جیب و مدیریت مالی دغدغه بسیاری از ماست، این روزها بیشتر از همیشه درگیر آن هستیم. بیشتر از قبل میشنویم کاش من هم بلد بودم مثل فلانی پول در بیاورم! یا فلانی از آب کره میگیرد و زرنگ است و... اینجا با امکانات و رانت و... کار نداریم، منظورمان آدمهایی هستند که از هوش و سواد مالی برخوردارند و میدانند چطور پول در بیاورند و چگونه خرج کنند. توانمندیای که برای کسب و افزایش درآمد و حفظ آن است. بخشی از این توانمندی بدون در نظر گرفتن شرایط خیلی خاص -مثل وضعیتی که به آن دچاریم- بههوش مالی باز میگردد. هوش مالی یا سواد مالی، مفهومی ذهنی و روانی است و به فعالیتهایی گفته میشود که در نتیجه آن افراد میتوانند به شیوههایی راحتتر سرمایه خود را افزایش دهند. این موفقیت یا عدم موفقیت در کسب درآمد در بسیاری از مواقع ریشه در کودکی دارد. هر چند تعاریف مختلفی برای هوش مالی ارائه شده اما میتوانیم به مهمترین آنها اشاره کنیم. هوش مالی یعنی:
1 – نحوه رفتار با پول.
2- مهارت ایجاد، حفظ و افزایش مستمر پول.
3- بهدست آوردن پول در کمترین زمان.
4- قدرت حل مسأله.
5- توانایی مدیریت مسائل مالی.
6- مجموعهای از بررسیها، تصمیمات و اقداماتی که یک فرد در جهت مدیریت مالی در زندگی خود و کسب و کارش دارد.
7- کارکرد فکری افراد در راستای دستیابی به پول و رسیدن به استقلال مالی.
8- هوش مالی جزئی از هوش عمومی است که به وسیله آن افراد قادر به تجزیه و تحلیل مسائل مالی خواهند بود.
با آموزش سواد مالی به کودکان میتوانیم اعتماد به نفس آنها را افزایش دهیم تا توانمندیهای مالی برای تأمین خود را فراگیرند. بچهها هرچه انگیزه بیشتری داشته باشند موفقیتهای بیشتری خواهند داشت. این کارها با سادهترین مسئولیتها و دریافت پول ماهیانه در بسیاری از خانوادهها رواج دارد. کارهای سادهای مثل اتوکردن لباسها، مرتب کردن خانه و گردگیری، بردن سطل زباله و...
در برخی کشورها برای کودکان و نوجوانان امکان کارهای سبک و کسب درآمد بیشتر وجود دارد مثل چمن زنی، ارسال روزنامه، خرید برای افراد مسن و...
در گذشته نیز بسیاری از کودکان و نوجوانان به کار تابستانی مشغول بودند تا علاوه بر کسب مهارت و حرفه، درآمدی کسب کنند و در کنار آن مراودات اجتماعی و مهارتهای لازم برای حضور در اجتماع و مناسبتها را بیاموزند. اما در روزگار کنونی با تغییر شکل زندگی و... عملاً آموزش این مهارتها کمرنگ و بیرنگ شده است و حتی والدین برای کسب مهارتهایی مثل نجاری و آشنایی با طبیعت و... باید هزینه صرف کنند و بچهها را در آموزشگاههایی ثبتنام کنند. با توجه به محدودیتها و اینکه این مهارتها باید از کودکی آموخته شود یکی از راههای آموزش توسط کتابهایی با موضوع هوش مالی است. در این زمینه کتابهای متعددی منتشر شده که «مجموعه داستانهای سواد مالی برای کودکان پیش دبستان تا سوم دبستان» توسط انتشارات قدیانی یکی از این مجموعههاست. در این کتاب به مواردی مانند نیاز و خواسته، کار و همکاری، نحوه خرید و مواجهه با تبلیغات و... اشاره شده است. در این کتابها کودکان با همذات پنداری با شخصیتهای داستان در برابر اتفاقات یاد میگیرند که چه واکنشی مناسب است و در موقعیتهای مختلف چگونه فکر کردن را یاد میگیرند و به رشد و یادگیری آنها کمک میکند. شاید برای ما بزرگترها هم بد نباشد هوش مالی را فرا بگیریم.
با توجه به اهمیت حوزه کتاب و فرهنگ صورت گرفت
افزایش 50 درصدی بودجه معاونت امور فرهنگی
محسن جوادی
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در خصوص ردیفهای بودجه پیشنهادی از سوی دولت به مجلس در حوزه فعالیتهای معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید گفت که برنامههای سال ١۴٠٠ این معاونت با استناد به اسناد بالادستی بویژه بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری، برنامه ششم توسعه، رویکردها و برنامههای فرهنگی دولت و سرفصل برنامههای کلان وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده است. با توجه به اهمیت حوزه فرهنگ، بویژه کتاب و کتابخوانی و تأکید رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب و نگاه ویژه دولت در این حوزه بودجه معاونت امور فرهنگی در بودجه پیشنهادی به مجلس رشد 50 درصدی داشته است.
در لایحه بودجه پیشنهادی از سوی دولت به مجلس در ردیف «توسعه نشر و ترویج کتابخوانی» شاهد افزایش 70 درصدی اعتبارات هستیم. در سال 1399 میزان اعتبارات درنظر گرفته شده برای این بخش 47 میلیارد و 200 هزار تومان بود که برای سال آینده 80 میلیارد و 500 هزار تومان پیشبینی شده است.
در ردیف «برنامه راهبردی و ارتقای محصولات چاپی» نیز رشد 53درصدی در نظر گرفته شده و از رقم 12 میلیارد و 900 میلیون تومان به 19 میلیارد و 800 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین در ردیف «حمایت از نشر کتاب و مطبوعات» حدود 20 درصد افزایش اعتبار در نظر گرفته شده است. سال گذشته این اعتبار 314 میلیارد تومان بود و برای سال آتی رقم 377 میلیارد تومان پیشبینی شده است.
در این بودجه پیشنهادی شرایط موجود کشور با رویکردهای 13 گانه زیر تهیه و در قالب بودجه وزارتخانه به دولت محترم پیشنهاد شده است:
1- توسعه و ترویج فرهنگ دینی.
2- پویایی صنعت چاپ و نشر و بهدنبال آن رونق اقتصاد نشر.
3- رونق کسب و کارهای فرهنگی با تأکید بر ظرفیتهای فضای مجازی بویژه در روستاها و مناطق محروم.
4- تسهیل فعالیتهای مربوط به چاپ و نشر کتاب از طریق توسعه سامانههای الکترونیکی چاپ، نشر و مجوز کتاب در قالب پنجره واحد.
5- توجه به حوزه سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت و پرهیز از تصدیگری امور اجرایی و مشارکت هر چه بیشتر صنوف مرتبط در برنامهها و فعالیت های فرهنگی.
6- توسعه و ترویج کتابخوانی بویژه در مناطق کمتر برخوردار و روستایی بویژه برنامههای جام باشگاه های کتابخوانی و روستاها وعشایر دوستدار کتاب.
7- توزیع عادلانه و متوازن یارانهها و تسهیلات حمایتی برای همه استانها و اقشار مختلف جامعه.
8- تمرکز زدایی و توزیع بودجه در سراسر استانها در قالب تفاهمنامههای استانی.
9- حمایت از انجمنهای ادبی و دورههای آموزشی شعر و داستان بویژه برای جوانان و نوجوانان مناطق محروم.
10- برگزاری جوایز بینالمللی و ملی و استانی برای تقدیر از نویسندگان، مترجمان، تصویرگران و به طور کلی فعالان حوزه چاپ و نشر و کالای فرهنگی.
11- تأکید بر دیپلماسی فرهنگی بویژه از طریق حمایت از ترجمه آثار ایرانی در قالب طرح گرنت و ایجاد سامانه جامع نشر به زبان انگلیسی برای ایجاد فضای کار بینالمللی برای نشر ایران.
12- مشارکت و همافزایی با نهادها و دستگاههای بانکی و مالی برای بهرهمندی حلقههای مختلف صنعت چاپ و نشر از تسهیلات مالی.
13- تقویت حداکثری استارتاپهای حوزه چاپ و نشر کتاب و کالاهای فرهنگی.
تمامی این فعالیتها در بخشهای مختلف معاونت امور فرهنگی (چهار ادارهکل و یک مؤسسه) پیگیری میشوند. در این رویکردها برای سال آینده تلاش شده از ظرفیت های فضای مجازی و توانایی های صنوف و بخش خصوصی در انجام فعالیت ها حداکثر بهره برداری انجام شود.
همچنین تلاش شده است در سال 1400 در راستای تحقق شعار «ایران تهران نیست» در قالب امضای تفاهمنامه با استان ها نسبت به توزیع عادلانه بودجه کشور در استان ها و حمایت از فعالیت های فرهنگی در خارج از پایتخت اقدام لازم انجام شود. در سال 1399 رقم تفاهمنامه با استان ها نزدیک به 62 میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل از آن 84 درصد رشد داشت.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در خصوص ردیفهای بودجه پیشنهادی از سوی دولت به مجلس در حوزه فعالیتهای معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید گفت که برنامههای سال ١۴٠٠ این معاونت با استناد به اسناد بالادستی بویژه بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری، برنامه ششم توسعه، رویکردها و برنامههای فرهنگی دولت و سرفصل برنامههای کلان وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده است. با توجه به اهمیت حوزه فرهنگ، بویژه کتاب و کتابخوانی و تأکید رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب و نگاه ویژه دولت در این حوزه بودجه معاونت امور فرهنگی در بودجه پیشنهادی به مجلس رشد 50 درصدی داشته است.
در لایحه بودجه پیشنهادی از سوی دولت به مجلس در ردیف «توسعه نشر و ترویج کتابخوانی» شاهد افزایش 70 درصدی اعتبارات هستیم. در سال 1399 میزان اعتبارات درنظر گرفته شده برای این بخش 47 میلیارد و 200 هزار تومان بود که برای سال آینده 80 میلیارد و 500 هزار تومان پیشبینی شده است.
در ردیف «برنامه راهبردی و ارتقای محصولات چاپی» نیز رشد 53درصدی در نظر گرفته شده و از رقم 12 میلیارد و 900 میلیون تومان به 19 میلیارد و 800 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. همچنین در ردیف «حمایت از نشر کتاب و مطبوعات» حدود 20 درصد افزایش اعتبار در نظر گرفته شده است. سال گذشته این اعتبار 314 میلیارد تومان بود و برای سال آتی رقم 377 میلیارد تومان پیشبینی شده است.
در این بودجه پیشنهادی شرایط موجود کشور با رویکردهای 13 گانه زیر تهیه و در قالب بودجه وزارتخانه به دولت محترم پیشنهاد شده است:
1- توسعه و ترویج فرهنگ دینی.
2- پویایی صنعت چاپ و نشر و بهدنبال آن رونق اقتصاد نشر.
3- رونق کسب و کارهای فرهنگی با تأکید بر ظرفیتهای فضای مجازی بویژه در روستاها و مناطق محروم.
4- تسهیل فعالیتهای مربوط به چاپ و نشر کتاب از طریق توسعه سامانههای الکترونیکی چاپ، نشر و مجوز کتاب در قالب پنجره واحد.
5- توجه به حوزه سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت و پرهیز از تصدیگری امور اجرایی و مشارکت هر چه بیشتر صنوف مرتبط در برنامهها و فعالیت های فرهنگی.
6- توسعه و ترویج کتابخوانی بویژه در مناطق کمتر برخوردار و روستایی بویژه برنامههای جام باشگاه های کتابخوانی و روستاها وعشایر دوستدار کتاب.
7- توزیع عادلانه و متوازن یارانهها و تسهیلات حمایتی برای همه استانها و اقشار مختلف جامعه.
8- تمرکز زدایی و توزیع بودجه در سراسر استانها در قالب تفاهمنامههای استانی.
9- حمایت از انجمنهای ادبی و دورههای آموزشی شعر و داستان بویژه برای جوانان و نوجوانان مناطق محروم.
10- برگزاری جوایز بینالمللی و ملی و استانی برای تقدیر از نویسندگان، مترجمان، تصویرگران و به طور کلی فعالان حوزه چاپ و نشر و کالای فرهنگی.
11- تأکید بر دیپلماسی فرهنگی بویژه از طریق حمایت از ترجمه آثار ایرانی در قالب طرح گرنت و ایجاد سامانه جامع نشر به زبان انگلیسی برای ایجاد فضای کار بینالمللی برای نشر ایران.
12- مشارکت و همافزایی با نهادها و دستگاههای بانکی و مالی برای بهرهمندی حلقههای مختلف صنعت چاپ و نشر از تسهیلات مالی.
13- تقویت حداکثری استارتاپهای حوزه چاپ و نشر کتاب و کالاهای فرهنگی.
تمامی این فعالیتها در بخشهای مختلف معاونت امور فرهنگی (چهار ادارهکل و یک مؤسسه) پیگیری میشوند. در این رویکردها برای سال آینده تلاش شده از ظرفیت های فضای مجازی و توانایی های صنوف و بخش خصوصی در انجام فعالیت ها حداکثر بهره برداری انجام شود.
همچنین تلاش شده است در سال 1400 در راستای تحقق شعار «ایران تهران نیست» در قالب امضای تفاهمنامه با استان ها نسبت به توزیع عادلانه بودجه کشور در استان ها و حمایت از فعالیت های فرهنگی در خارج از پایتخت اقدام لازم انجام شود. در سال 1399 رقم تفاهمنامه با استان ها نزدیک به 62 میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل از آن 84 درصد رشد داشت.
هادی مظفری: فروش آثار هنری در فضای مجازی را جدی بگیریم
بسیاری از نگارخانهها و فضاهای هنری در ابتدای شیوع ویروس کرونا و طرح قرنطینه تصور میکردند، نمایش و فروش آثار هنری تنها با حضور مخاطب در فضای گالری امکان پذیر است ولی تجربیات این دوره بخوبی نشان داد با برگزاری مجازی نمایشگاهها و فروشهای آنلاین نتایج بسیار خوبی به دست خواهد آمد. به فضاهای هنری که تاکنون تجربه برگزاری نمایشگاههای آنلاین را نداشتهاند، توصیه میکنم با توجه به شرایط ویژه قرنطینه و پاندمی ویروس کرونا از این روش بهره بگیرند و باعث فعالتر و پویاتر شدن حوزه تجسمی شوند. آنها باید با توجه به تجربیات تمامی موزهها و گالریهای مطرح داخلی و خارجی از برگزاری نمایشگاه مجازی و فروش آنلاین آثار هنری راهی را برای برون رفت از این شرایط بیابند تا همه با هم بتوانیم از این دوره سخت عبور کنیم.
بخشی از گفتههای مدیرکل هنرهای تجسمی در ایرنا
بخشی از گفتههای مدیرکل هنرهای تجسمی در ایرنا
سخن روز
پیامبر اکرم (ص):
نه عیب جو باش و نه ثناگو، نه زخم زبان زن و نه مجادله گر.
مکارم الاخلاق، ص 467
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
شهروند مجـــازی
-
عکس نوشت
-
به نام تاریخ
-
چاپ سوم خاطرات مرد حوادث
-
چه کنیم که جیبمان خالی نباشد
-
افزایش 50 درصدی بودجه معاونت امور فرهنگی
-
هادی مظفری: فروش آثار هنری در فضای مجازی را جدی بگیریم
-
سخن روز
اخبارایران آنلاین