نیازهای واقعی چابهار بهعنوان یکی از چهار شهر لجستیکی کشور چیست؟
شهر فرودگاهی نیاز ضروری برای کانال سوئز ایرانی
گروه ایران زمین/ فرودگاه کنارک در سیستان و بلوچستان و در 45 کیلومتری چابهار، پس از چند روز تعطیلی موقت، از امروز کار خود را با حضور دو ایرلاین آغاز میکند. البته در حال حاضر هیچ عملیات و خدمات سوختگیری در این فرودگاه انجام نمیشود و فقط هواپیماهایی اجازه فرود دارند که نیاز به سوختگیری نداشته باشند. طی روزهای گذشته و همزمان با تعطیل شدن فرودگاه کنارک، شاید این پرسش در اذهان عمومی به وجود آمده باشد که اصرار منطقه آزاد چابهار بر ساخت فرودگاه جدید چیست؟ آیا این امکان وجود ندارد با بخشی از هزینههای ساخت یک فرودگاه جدید در چابهار، فرودگاه کنارک بهسازی و تجهیز شود و تمهیدی مانند یک کریدور اختصاصی تعریف شود تا سرمایهگذاران خارجی را بعد از خروج از هواپیما به منطقه آزاد منتقل کند؟
طبیعی است که ساخت یک ترمینال یا تجهیز و بهسازی فرودگاه کنارک بسیار کمهزینهتر از ساخت یک فرودگاه جدید در منطقه آزاد چابهار است؛ اما با توجه به مسافت 45 کیلومتری فرودگاه کنارک تا منطقه آزاد چابهار، ساخت یک کریدور اختصاصی و حفاظت شده برای تردد تجار و بازرگانان از ساخت یک فرودگاه هم بیشتر هزینه دارد. از سوی دیگر فرودگاه کنارک، یک فرودگاه کد شده نظامی است که برخی فعالان اقتصادی و سرمایهگذاران خارجی تمایلی برای تردد از آن ندارند. چالشی که اکنون چابهار در حوزه فرودگاهی دارد، نظامی بودن فرودگاه کنارک است. فرودگاه کنارک بهعنوان یک فرودگاه نظامی کد شده و بعضاً تجار و بازرگانان برای تردد در یک فرودگاه نظامی ممکن است با چالشهایی مواجه شوند.
با توجه به موضوعات طرح شده باید گفت که شهر فرودگاهی نه یک ویترین که الزامی اساسی و نیازی راهبردی برای منطقه آزاد چابهار است. این نیاز اساسی که پروندهاش سالها خاک میخورد و به بایگانی سپرده شده بود، با پیگیری و سرمایهگذاری سازمان منطقه آزاد شکل اجرا به خود گرفت. سازمان منطقه آزاد چابهار اعلام کرده است ساخت و تجهیز شهر فرودگاهی چابهار نافی همکاری مستمر سازمان منطقه آزاد و فرودگاه کنارک نبوده و به سیاق قبل، هر زمان فرودگاه کنارک نیاز به کمک و همراهی منطقه آزاد داشته باشد، سازمان منطقه آزاد با هدف رفاه حال مردم منطقه، حامی فرودگاه کنارک خواهد بود.
نیاز شهر لجستیکی چابهار به شهر فرودگاهی
رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت استراتژیک چابهار فرموده اند: «چابهار یکی از نقاط ارتباطی مهم بین شرق و غرب و شمال و جنوب است.» این جمله ذات استراتژیک چابهار را توصیف میکند؛ نقطهای خاص در نقشه تجارت و ترانزیت جهان که هر چه زیرساختهای ارتباطی و حملو نقلیاش بیشتر توسعه پیدا کند، رونق و اشتغال و آبادانی را نه فقط برای چابهار به ارمغان میآورد که ثمرات توسعه را به کل کشور تسری میدهد. تأسیس شهر فرودگاهی چابهار در پاسخ به این نقشه راه روشن عملیاتی شد تا ظرفیتهای ترانزیتی سواحل مکران را شکوفا کرده و باردیگر چابهار در تبدیل شدن به هاب ترانزیتی در منطقه قرار گیرد.چابهار بهعنوان یکی از چهار شهر لجستیکی کشور که سرمایهگذاریهای زیادی در آن با موضوع حملونقل در زمینه راهآهن و بندر و جاده صورت گرفته است، نیازهایش در حوزه حملونقل هوایی فراتر از یک فرودگاه معمولی است. مطالعات سند جامع لجستیک کشور، چابهار را بهعنوان یک نقطه حساس تعریف کرده و حتی عنوان شهر لجستیکی بر آن اطلاق کرده است. در کشور چهار شهر لجستیکی تعریف شده که تهران بندر امام، بندرعباس و چابهار هستند. این انتخاب نشاندهنده سطح بالا و اهمیت جدی چابهار در حوزه حملونقل و لجستیک است. چابهار با تکیه بر ظرفیتها و زیرساختهای حملونقل میتواند سهم چشمگیری در صحنه تجارت جهانی داشته باشد. ایده راهاندازی شهر فرودگاهی چابهار با هدف تقویت همین مزیت رقابتی شکل گرفته است.
توافقنامههای مهم زیادی در حوزه بینالملل وجود دارد که از طریق ظرفیتهای ترانزیتی چابهار عملیاتی میشود. از جمله این توافقنامهها میتوان به توافقنامه چابهار میان سه کشور ایران، هند و افغانستان یا توافقنامه آسیای میانه بین کشورهای آسیای میانه و ایران اشاره کرد و حتی کریدور شمال به جنوب هم که از سوی دو کشور روسیه و هند بشدت دنبال میشود، محور اصلی آن چابهار است. تمام این توافقنامهها بر ظرفیتهای حملونقلی و ترانزیتی چابهار تأکید دارند. به فعلیت رسیدن این ظرفیتها در حوزه جاده و بندر و ریل و البته به ثمر نشستن توافقنامههای بینالمللی، نیازمند یک شهر فرودگاهی است؛ شهر فرودگاهی که نه فقط کارکردش نشست و برخاست هواپیما بوده و چیزی شبیه شهر فرودگاهی دوبی است و حجم بالایی از حملونقل کالا و همچنین ترانزیت کالا و مسافر را پوشش میدهد.
شکوفایی یک مزیت نوظهور
فاکتور دیگری که اهمیت شهر فرودگاهی چابهار را بیش از پیش بیان میکند، مفهوم جدیدی در صنعت حملونقل بهنام حملونقل ترکیبی است. حملونقل ترکیبی میگوید برای کوتاهکردن مسیر مبدأ تا مقصد میتوان از مسیرها و حتی وسایل مختلف حملونقل بهره گرفت، حتی اگر دفعات تخلیه و بارگیری هم زیاد شود. اما تبدیل چابهار به یک مرکز حملونقل ترکیبی یک پیششرط بزرگ دارد و آن این است که صاحب کالا در چابهار این امکان را داشته باشد که بتواند برای حمل کالایش تصمیم بگیرد که از کدام وسیله حمل استفاده کند. بهعبارتی تمام بسترها و امکانات حملونقلی فراهم باشد تا بازرگان بر اساس اقتضائات زمانی و هزینهای خویش به سهولت تصمیم بگیرد که از کدام بستر میتواند استفاده کند. این همان تفکری است که پشت شکلگیری شهر فرودگاهی چابهار وجود دارد.
با توجه به اینکه توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار طی سال98 از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و محدوده جانمایی شده برای فرودگاه چابهار در محدوده منطقه آزاد قرار داشت، سازمان منطقه آزاد چابهار ساخت فرودگاه جدید را بهعنوان یک پروژه ملی و ماندگار برای توسعه سواحل مکران در دستور کار قرار داد و پرونده توسعه فرودگاه مکران بسته شد.
تأسیس فرودگاه در محدوده منطقه آزاد تجاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و این ایده در چابهار به حدود 15سال قبل باز میگردد، چراکه ذات وجودی مناطق آزاد طلب میکند که تجار و بازرگانان بدون محدودیت تردد از هر کجا به داخل مناطق رفت و آمد داشته باشند. اما فاصله 45کیلومتری فرودگاه کنارک از منطقه آزاد و خارج از محدوده منطقه آزاد بودن، این مزیت را از منطقه آزاد چابهار گرفته بود. به این معنا که بازرگان خارجی که قصد سفر به منطقه آزاد چابهار را دارد بهطور مستقیم وارد منطقه آزاد نمیشود و در نتیجه برای سفر به منطقه آزاد باید روادید گرفته و وارد خاک ایران شود. در نتیجه برای یک سرمایهگذار خارجی تفاوت چندانی ندارد که به پایتخت کشور وارد شود یا منطقه آزاد؛ باید همان روال معمول دریافت روادید را طی کند.
پیشتر از تصویب توسعه محدوده، جانمایی برای ساخت فرودگاه جدید در داخل محدوده منطقه آزاد چابهار میسر نبود؛ اما با توسعه محدوده منطقه آزاد، همان مکان جانمایی شده در داخل محدوده منطقه آزاد قرار گرفت. لذا سازمان منطقه آزاد چابهار هزینههای ساخت یک فرودگاه جدید را تقبل کرد تا طرحی بزرگ و در قواره ملی ضمن شکوفایی مزیتهای ذاتی منطقه آزاد، هم بستر جهش تولید، توسعه پایدار و رونق اشتغال را در چابهار فراهم کند و هم برای آیندگان به یادگار بماند.
پیوند آینده چابهار با شهر فرودگاهی
هند با 1.4میلیارد جمعیت و یکی از پنج اقتصاد بزرگ جهان در یک سوی پل ایستاده و فدراسیون روسیه با همه توانمندیها و ظرفیتهای اقتصادی و سیاسی در آن سوی پل؛ این دو قدرت بزرگ اقتصادی و بازار مصرف جهانی توافق کردهاند مراودات خود را از یک مسیر جدید انجام دهند؛ پلی جدید در چهارراه جهانی تجارت بهنام چابهار. یعنی چابهار نه به واسطه دیپلماسی و مذاکره در سطوح بالا که بهدلیل موقعیت استراتژیک خاص خود میتواند مهمترین کریدور تجاری جنوب به شمال جهان نام گیرد، دقیقاً شبیه به کانال سوئز.
این فرصت طلایی تنها در صورتی به فعلیت میرسد که چابهار زیرساختهای حملونقلیاش تکمیل شود. تکمیل شهر فرودگاهی چابهار همان زیرساخت مورد نیاز کریدور جنوب به شمال است که علاوه بر مهیا کردن امکان تردد سهل تجار کشورهای جنوب و شمال به چابهار، میتواند امکان حمل و ترانزیت کالا را در ابعاد گسترده فراهم کند.
مکران چگونه جایگزین سوئز میشود؟
سواحل مکران و چابهار از نقاط مهم و استراتژیک کشور است که برای حمل کالا در کریدور شمال ـ جنوب ویژگی مقرونبهصرفه بودن را داراست و به همین علت راهاندازی آن مورد توجه روسیه و شخص رئیسجمهوری این کشور قرارگرفته است. روسیه بهدنبال آن است که مسیر آستاراخان ـ انزلی ـ چابهار ـ بمبئی را جایگزین مسیر بمبئی ـ کانال سوئز ـ هامبورگ ـ سنپترزبورگ کند که هدف آن تسهیل ارتباط بین هند با کشورهای ایران، روسیه، قفقاز و آسیای میانه است. این کریدور بهلحاظ زمانی در حدود ۲۰ روز با مسیر فعلی اختلاف دارد و نزدیکتر است که موجب کاهش فاحشی در زمان و هزینههای حملونقل میشود. در صورت عملیاتی شدن این طرح علاوه بر نقش درآمدزایی ترانزیت این کریدور، اهمیت ویژه سیاسی هم برای کشور در پی دارد.
عبدالرحیم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در این رابطه میگوید: روسیه با جنوب شرق آسیا و هند مناسبات قوی تجاری دارد و بهدنبال آن است که مسیری بهغیر از کانال سوئز را انتخاب تا مسیر شمال به جنوب را فعال کند. این موضوع یک دهه پیش مطرح شد، اما از سه سال قبل در دستور کار دولت روسیه قرار گرفت و در کمیسیون مشترک ایران و روسیه که دو سال قبل در ایران برگزار شد، بهطور رسمی فعالسازی کریدور میان روسیه و هند اعلام شد.
کردی تبدیلشدن چابهار بهعنوان هاب منطقه را مستلزم داشتن ویژگیهایی دانسته و میافزاید: چابهار بهلحاظ ظرفیت، نقطه استراتژیک و مهمی در دنیا محسوب میشود و اگر اقدامی تاکنون برای تبدیلشدن آن به هاب صورت نگرفته بهدلیل فراهم نبودن زیرساختهای لازم ازجمله ابزارهای حملونقل است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد با اشاره به توصیههای اکید رهبر معظم انقلاب برای توسعه مکران اظهار کرد: بیش از 17 سال است که رهبر معظم انقلاب توجه ویژهای به سواحل مکران بهعنوان یک «گنج پنهان» داشتهاند. در این راستا نیز مأموریتهای منطقه آزاد چابهار برای این منظور کاملاً توسعهای است. طی چند سال اخیر گزارشهای مربوط به توسعه مکران به سمع و نظر رهبر معظم انقلاب میرسد و کار کردن در این زمینه یک توفیق و افتخار است چون توجه ویژه ایشان را دارد و همواره سالی چند بار بر این مسأله تأکید دارند و از توسعه مکران نام میبرند.
کردی با تأکید بر اینکه چابهار نقطه اشتراک همه جریانهای سیاسی است، افزود: چابهار متعلق به یک دولت خاص با تفکر خاص نیست. تفکر چابهار تفکری است که رهبر معظم انقلاب به آن پرداختهاند و به آن توجه نشان دادهاند.همه ما مکلف هستیم اینجا اشتراک داشته باشیم. لذا فارغ از همه خط و خطوط سیاسی و جریانهای مختلف، معتقدم اینجا جریان، جریان نظام است و همه مکلفیم بهعنوان سرباز نظام در پیشبرد این اهداف بزرگ وظیفه خود را انجام دهیم.
در چشمانداز آینده، چابهار بندری خواهد شد که 20 میلیون محصولات پتروشیمی تولید خواهد کرد و 10میلیون تن فولاد در چابهار تولید خواهد شد. در نهایت بندری خواهد بود که ظرفیت 80 میلیون تن تخلیه و بارگیری را دارد. این اعداد و ارقام میگوید که در یک افق 10ساله، چابهار یک بندر بسیار پرترافیک و صنعتی میشود که تنها ورود و خروج فولاد و پتروشیمی آن بالغ بر 40 میلیون تن خواهد بود. در افق سال 2025 کشورهای آسیای میانه، مبادلات این کشورها با آسیای جنوب شرقی و شمال آفریقا معادل 170 میلیارد دلار پیشبینی شده است. تردیدی نیست که با توسعه ظرفیتها و زیرساختهای مورد نیاز، بالغ بر 90 درصد این حجم بالای مبادلات باید از طریق بندر چابهار محقق شود؛ چراکه نزدیکترین، ارزانترین و سهلالوصولترین مسیر دسترسی کشورهای آسیای میانه به جنوب آسیا و شمال آفریقا، کریدور جنوب به شمال و از طریق بندر چابهار است.
ایرلاینها از امروز به فرودگاه چابهار- کنارک بازمیگردند
چابهار - محمد شکوهی فر
مدیر فرودگاه چابهار-کنارک از بازگشت دو ایرلاین به فرودگاه چابهار - کنارک و آغاز پذیرش مسافر از روز پنجشنبه 27 شهریور ماه با مقصد و مبدأ چابهار خبر داد. مجتبی شهری در گفتوگو با «ایران» گفت: از امروز پنجشنبه دو ایرلاین ایران ایر و معراج اقدام به پذیرش مسافر به چابهار کرده اند. شهری افزود: با توجه به خرابی و پوسیدگی خطوط بارگیری و تخلیه سوخت فرودگاه فعلاً هواپیماهایی به فرودگاه کنارک اقدام به پرواز میکنند که در برگشت احتیاج به سوختگیری در فرودگاه کنارک نداشته باشند و در این راستا دو شرکت ایران ایر و معراج اقدام به راه اندازی پرواز در این مسیر کرده اند.
مدیر فرودگاه چابهار-کنارک تصریح کرد: همچنین هواپیمایی زاگرس نیز پروازهای خود را در مسیر تهران - کنارک - چابهار از یکم مهرماه برقرار میکند که تا آن زمان مشکل خطوط سوخت فرودگاه هم ان شاء الله حل خواهد شد و در زمینه سوختگیری هواپیماها در فرودگاه چابهار-کنارک انجام میشود.
تعطیلی موقت فرودگاه چابهار-کنارک بهدلیل بازسازی خطوط انتقال سوخت، مشکلات زیادی را در ارتباط و رفت و آمد مسافران و فعالان اقتصادی به این بندر استراتژیک بهوجود آورد و اعتراض مسئولان استان از جمله استاندار سیستان و بلوچستان را برانگیخت. بهدنبال این مشکلات، تورج دهقانی زنگنه، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم دو روز پیش از این فرودگاه بازدید کرد.
زنگنه در جریان این بازدید گفت: در هفته ۳۰ پرواز به فرودگاه چابهار-کنارک انجام میشود و مسافرانی که بهدلیل مشکلات چند روز پیش فرودگاه با مشکل مواجه شده بودند میتوانند مبالغ خود را بازپس بگیرند. شرکتهای هواپیمایی موظف هستند مبالغ را پس دهند یا بلیت دیگری برای این مسافران صادر کنند.
حفظ برندینگ چهار ساله رشت به عنوان شهر خلاق غذا
رشت - مدیر برنامههای یونسکو در شهر خلاق خوراک شناسی رشت با بیان اینکه گزارش چهار ساله شهر خلاق خوراک شناسی رشت با درجه خوب پذیرفته شد گفت: به این ترتیب برند شهر خلاق خوراک شناسی رشت برای چهار سال آینده تثبیت و حفظ شد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری رشت، علیرضا قانع در سومین نشست هماندیشی شهر خلاق خوراک با موضوع «برندسازی شهری و توسعه شهر خلاق» اظهار داشت: کسب برند شهر خلاق خوراک اقدام مهم و بزرگی بود، اما حفظ و تثبیت آن سختتر است. وی با بیان اینکه باید برای حفظ برند شهر خلاق گزارش چهار ساله ارائه داد و شهر خلاق در یونسکو نیز گزارش عملکرد را تأیید کنند، افزود: برای تثبیت برند شهر خلاق جلسات متعددی را در فاصله پنج الی شش ماه با کارگزاران تأثیرگذار برگزار و رویدادها و جشنوارههای مختلفی را برگزار کردیم. مدیر برنامههای یونسکو در شهر خلاق خوراک شناسی رشت خاطرنشان کرد: برای نخستین بار خبر برگزاری جشنواره کدو در سایت یونسکو منتشر شد که نقطه عطفی برای برند شهر خلاق خوراک بود ضمن اینکه برای اولین بار در هفته رشت پلاک کوبی شهر خلاق خوراکشناسی انجام شد. وی با اشاره به برگزاری برنامههای مختلف در هفته رشت پیش از شهادت حاج قاسم سلیمانی شامل جشنواره «گاری کباب رشتی و میرشت خوشمزه غذا» اضافه کرد: برای حفظ برند شهر خلاق باید گزارش عملکرد مبنی بر موضوعات درخواستی یونسکو ارائه میشد لذا گزارش تمامی موضوعات و اقدامات انجام شده در حوزه شهر خلاق خوراک را به یونسکو ارسال کردیم.
قانع خاطرنشان کرد: مدیران شهری سه شهر خلاق شوند چین، مریدا مکزیک و سن آنتونیوی تگزاس پس از ارزیابی گزارش چهارساله شهر خلاق خوراکشناسی رشت آن را با درجه ارزیابی خوب پذیرفتند و بنابر این برند شهر خلاق خوراک رشت برای چهارسال آینده حفظ و تثبیت شد.
وی مشارکت در برنامههای جهانی و سالانه شهرهای خلاق خوراک را جزو تعهدات شهر خلاق خوراک رشت عنوان و اضافه کرد: با شیوع ویروس کرونا نشستهای شهرهای خلاق بهصورت وبینار برگزار میشود ضمن اینکه مراوده با سایر شهرهای خلاق از برنامههای آینده است. وی با بیان اینکه بهدنبال این هستیم از ظرفیت صنایع خلاق و شرکتهای دانش بنیان برای برندسازی بهرهمند شویم، اظهار داشت: برند شهر خلاق میتواند نقش مهمی در جذب گردشگر ایفا کند و از ظرفیت شهر خلاق برای رونق اقتصاد شهر بهره برد.
مدیر برنامههای یونسکو در شهر خلاق خوراک شناسی با بیان اینکه نباید به شهر خلاق خوراک تنها بهعنوان یک واحد در مجموعه شهرداری نگاه شود، خاطرنشان کرد: برند شهر خلاق میتواند نقش مهمی در رشد توسعه شهری ایفا کند. ۲۰ آذر سال ۹۴ شهر رشت، بهطور رسمی از سوی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی یونسکو بهعنوان شهر خلاق خوراک شناسی انتخاب و در فهرست شبکه شهرهای خلاق یونسکو، ثبت شد. یونسکو بهرهبرداری از منابع محلی، بویژه گونههای مختلف ماهی و محصولات فصل، غذا بهعنوان عاملی برای حفاظت و ترویج میراث فرهنگی، دنبال کردن روش های پخت قدیمی و استفاده از ظروف و روشهای پخت و پز منحصر به فرد را از جمله عوامل انتخاب شهر رشت بهعنوان شهر خلاق خوراکیها عنوان کرد. تنوع غذایی گیلان بر اساس برخی نوشتهها بر اساس کتاب سفره گیلانی بین ۲۱۰ تا ۲۵۰ خوراک است.
ماهی ملاته، کولی غورابیج، چغرتمه، کاله کباب، کپور آبه، باقلا قاتق، میرزا قاسمی، ترش تره، سیرقلیه، کباب ترش، اناربیج، واویشکا، شش انداز، ترش آش، گمج کباب، موتنجن، دبیجا و ماهی فیبیج برخی از غذاهای بومی گیلان است.
رطوبت در آبادان به مرز ۱۰۰ درصد رسید
اهواز - مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: میزان رطوبت روز چهارشنبه در آبادان ۹۹ درصد اعلام شد.
به گزارش اداره کل هواشناسی خوزستان محمد سبزه زاری گفت: میزان رطوبت دیروز در شادگان ۸۷، کشاورزی اهواز ۸۶، ماهشهر ۸۰، بستان ۷۸، گتوند ۷۵، اهواز ۷۰، هندیجان ۶۸، دزفول ۶۳ و شوش ۶۱ درصد اعلام شده است.
وی افزود: تا اواخر هفته جاری جریان جنوبی و مرطوب باعث افزایش رطوبت و شرجی همراه با مه در قسمتهای ساحلی و مرکزی خوزستان خواهد شد. شرجی از اوایل هفته گذشته خوزستان را فرا گرفته است و میزان رطوبت روز سهشنبه در شادگان ۹۱، کشاورزی اهواز ۸۵، آبادان ۸۱، هندیجان ۸۰، اهواز ۷۱، بستان ۷۰، شوش ۶۸، دزفول ۵۸، شوشتر ۵۳ و گتوند ۵۲ درصد گزارش شده است.
سه مخزن آبرسانی در روستاهای غیزانیه اهواز وارد مدار شد
اهواز - سه مخزن آبرسانی در روستاهای غیزانیه اهواز با حضور فرمانده سپاه محمدرسولالله(ص) تهران بزرگ و جمعی از مسئولان استان خوزستان به بهرهبرداری رسید.
به گزارش ایرنا، مخزن بتنی ۳۲۰ هزار لیتری روستای ابویورو بهنام شهید عباس کردانی، مخزن بتنی ۳۲۰ هزار لیتری روستای شمه بهنام شهید صالح صالحی و مخزن فایبرگلاس ۱۲۰ هزار لیتری روستای سودان بهنام سردار شهید حسین اسداللهی روز چهارشنبه با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسولالله(ص) تهران بزرگ، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان استان بهصورت نمادین در روستای شمه غیزانیه اهواز وارد مدار شدند.
همچنین پیش از این چهار پروژه از گام دوم طرح آبرسانی غدیر در ایستگاه «ام الدبس» در دشتآزادگان خوزستان به بهرهبرداری رسید.
بخش غیزانیه در شرق اهواز پیش از این ۹۶ روستا داشت که بعضی از آنها خالی از سکنه شده و اکنون تعداد آنها به حدود ۸۰ روستا با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت رسیده است. آب شرب بخش غیزانیه شامل دهستان مشرحات و دهستان غیزانیه از سه منبع تأمین آب شامل تأسیسات آب شیبان، تأسیسات یادگار امام خمینی(ره) منشعب شده از کانال کوتامیر و تأسیسات کمتوله آب زیرزمینی شهرستان رامهرمز تأمین میشود.
رئیس جمهوری نهم خرداد امسال به وزیر نیرو دستور داد حل کامل و سریع مشکل آب منطقه غیزانیه اهواز را بهصورت مستمر پیگیری کند.
چهار پایگاه اطفای حریق جنگل در گیلان
در حال احداث است
لاهیجان - سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از احداث پایگاههای اطفای حریق جنگل و منابع طبیعی در چهار شهرستان رشت، لاهیجان، تالش و رودبار دراین استان خبر داد.
به گزارش ایرنا، میرحامد اختری با بیان اینکه پایگاههای اطفای حریق میزان حریق در سطح جنگلها و عرصههای طبیعی را کاهش میدهد، تصریح کرد: احداث این پایگاهها از مصوبات به انجام نرسیده دولت دهم بود که هم اکنون پایگاه یکم اطفای حریق واقع در منطقه لاکان شهرستان رشت نیز با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی تقریباً به انجام رسیده و فاز نخست هم از اسفندماه بهرهبرداری شده است. وی عنوان کرد: احداث پایگاه اطفای حریق منابع طبیعی تالش در غرب استان هم اکنون ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. اختری با اشاره به مشخص شدن موقعیت مکانی احداث پایگاههای اطفای حریق لاهیجان و رودبار هم افزود: اعتبارات این پروژهها استانی بوده و با حمایت مسئولان استان برای اختصاص بودجه این پایگاهها تا سال آینده احداث و بهرهبرداری میشود.