سید عباس صالحی: فرهنگ و هنر میتواند از اعتیاد پیشگیری کند
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز در نشست تخصصی ویدیو کنفرانسی پیشگیری از اعتیاد و افتتاح پروژههای استانی که با حضور وزیر آموزش و پرورش و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، با اشاره به دامنه شیوع اعتیاد گفت: پیشگیری از اعتیاد رابطه دوسویهای با اقدامات فرهنگی دارد. او گفت: حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و فضای مجازی میتواند کار پیشگیری را آسان کند. صالحی یادآور شد: برخی آسیبها فردی و برخی دیگر اجتماعی هستند، اعتیاد از جمله آسیبهایی است که در ابعاد فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اثرات مخربی را بر جای میگذارد و همچنین منشأ بسیاری از آسیبهای اجتماعی، اعتیاد است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: طی سالیان گذشته، رویکردهای درمان، مقابله و پیشگیری را در حوزه مبارزه با مواد مخدر اجرا کردهایم اما با توجه به بنیان طرح یاریگران زندگی، پیشگیری از اعتیاد را باید در اولویت کارهای خود قرار دهیم و با نگاه پیشگیرانه وارد حوزه اعتیاد شویم و همچنین زمینههای بروز اعتیاد را بررسی کنیم. او ادامه داد: آمارهای رسمی، تعداد مبتلایان به اعتیاد را ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر نشان میدهد اما در اصل با احتساب خانوادههای این افراد، جمعیت ۸ تا ۱۰ میلیونی بهصورت مستقیم یا غیر مستقیم با اعتیاد درگیر هستند. صالحی تأکید کرد: اگر بخواهیم جریان پیشگیری را بدرستی و با موفقیت پیش ببریم، باید از ۴ حوزه استفاده کنیم که حوزه اول فرهنگ و هنر است چرا که این حوزه میتواند کار پیشگیری را آسان کند. او حوزه دوم را رسانه و فضای مجازی برشمرد و گفت: پیامهای غیر مستقیم اثربخشی بیشتری بر فرد نسبت به پیامهای مستقیم دارند، لذا میتوانیم از ابزار فرهنگ و هنر همچون هنرهای نمایشی و تجسمی در این حوزه استفاده کنیم که در حال حاضر نیز بهدلیل جذابیت و غیر مستقیم بودن پیامها، کارهایی انجام شده یا در حال انجام است. در حقیقت از این فضا، میتوان پیامها را از طریق کثرت و تکرار به گوش مخاطب رساند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه سوم را آموزش و پژوهش عنوان کرد و توضیح داد: این حوزه ارتباط مستقیمی با هنر و رسانه دارد و یکی از پژوهشهایی که داشتیم آن بود که فیلمهایی با محوریت اعتیاد چه تأثیری بر مخاطبان دارد.
وی حوزه دین را ضلع چهارم در پیشبرد برنامههای پیشگیری از اعتیاد خواند و تأکید کرد: آموزههای دینی میتوانند بر همه ضلعها و محورهای دیگر هم تأثیر داشته باشند.
اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی:
چارهای جز تعطیلی مجدد نداشتیم
برخی نهادها فکر میکنند اسنادشان ملک مطلق آنهاست و نباید واگذار شود
گروه فرهنگی/ اشرف بروجردی تعطیلی مجدد سازمان اسناد و کتابخانه ملی را در هماهنگی با سازمان بازرسی کل کشور خواند و اعلام کرد که وضعیت این کتابخانه با توجه به طیف گسترده مراجعهکنندگان حساستر از دیگر نهادهای فرهنگی است. او تأکید کرد به محض عبور از وضعیت قرمز، کتابخانه ملی بلافاصله بازگشایی خواهد شد.
برای رعایت پروتکلها همه تلاشمان را به کار گرفتیم
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی روز گذشته در خلال نشستی رسانهای، ضمن تشریح بیشتر چرایی این تعطیلی گفت: «با سازمان بازرسی کل کشور که نظارت بر رعایت پروتکلهای این روزهای نهادها را به عهده دارد به این نتیجه رسیدیم که شرایط کتابخانه ملی با توجه به وضعیت قرمز و اضطراری شهر تهران، پیچیدهتر از آن است که بخواهیم به کار ادامه بدهیم. البته برای رعایت پروتکلها همه تلاشمان را به کار گرفتیم که از جملهشان میتوان به مواردی همچون ضدعفونی کردن محیط تا کم کردن ظرفیتها و حتی نگهداشتن کتابهای به امانت برده شده برای ۴۸ ساعت، پیش از انتقال به قفسه اشاره کرد.»
بروجردی ادامه داد که چارهای جز تعطیلی نبوده و تصریح کرد: «مصوباتی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام میکند به همه دستگاهها ابلاغ میشود، ازجمله سازمان اسناد و کتابخانه ملی، ما حتی شیوهنامههای جداگانه و سختگیرانهتری را نوشتیم و اجرا کردیم. دریافتی که سازمان بازرسی کل کشور از کتابخانه ملی دارد، دریافتی واحد نسبت به همه کتابخانههاست که جایی برای دور هم جمع شدن و مطالعه است، وقتی سازمان بازرسی کل کشور رویکرد خود را نسبت به رعایت شیوهنامهها در کتابخانه ملی اعلام کرد، ما با این امید که این مسأله بهزودی خاتمه پیدا میکن د و میتوانیم خدماترسانی را به زودی ادامه دهیم، مجبور به تعطیلی شدیم.» البته مدیران این کتابخانه به گفته بروجردی با تعطیلی دوباره مخالف بودهاند، با این حال درنهایت تصمیم میگیرند تا کاری انجام بدهند که در برابر جان اعضا مسئولیتی متوجه آنان نباشد. رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ضمن ابراز امیدواری به اینکه طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا میزان مرگ و میر ۳۵ درصد کاهش یافته گفت که اگر شرایط از وضعیت اضطراری فاصله بگیرد، بلافاصله کتابخانه را بازگشایی می کنیم.
رونمایی از سامانههای «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا»
اما ادامه این نشست خبری به رونمایی از سامانههای «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا» اختصاص پیدا کرد. بروجردی در این رابطه نیز گفت: «سازمان اسناد و کتابخانه ملی موظف به ارائه اطلاعاتی است که در اختیار دارد و باید گزارش اقداماتی را که در این زمینه انجام داده به اطلاع عموم برساند. بانک نسخ خطی، یکی از مهمترین منابعی است که برنامهریزیشده، در همین رابطه کتابهای خطی عراق که مورد نیاز پژوهشگران ایرانی هم بوده فهرست شده است.» به گفته بروجردی فهرست همه کتابهای خطی ایران و جهان از یک هزار و 868 پایگاه با یکمیلیون و نیم کتاب فهرستنویسی در سامانه بارگذاری شده که همگی در اختیار مخاطبان قرار میگیرد. او درباره سامانه نشریات گفت: «اولین روزنامهها در دوره قاجار منتشر شدهاند، با این حال تا به امروز هیچ کار پژوهشی روی آن انجام نشده است. خوشبختانه این بانک اطلاعات ارزشمندی در این زمینه در اختیارمان میگذارد، تا به امروز ۶۴ هزار عنوان نشریه، بولتن و غیره را گردآوری کردهایم.» او به بخشی از مشکلات در مسیر ایجاد سامانه اسناد نیز اشاره کرد و گفت: «علیرغم اینکه ما آرشیو ملی داریم، برخی نهادها فکر میکنند اسنادشان ملک مطلق آنهاست و نباید
به جایی واگذار شود. ما نهادها را قانع کردیم که اسناد را در اختیار ما بگذارند. از سوی دیگر گفتوگو با خاندانها را که اسنادی در اختیار دارند ادامه میدهیم.»
تلاش در راستای حرکت به سوی دولت الکترونیک
آنطور که این مسئول فرهنگی تأکید کرد، کار دو سامانه حافظه ملی ایرانیان، شامل چهار بانک اطلاعاتی و دومی سامانه سنا که برای نشریات است طی نزدیک به یک سال و نیم انجامشده است. او با اشاره به اقدامات دولت در یک سالی که از آن باقیمانده برخی فعالیتهای پیش روی این سازمان و کتابخانه را عنوان کرد و ادامه داد: «یکی از برنامههای راهبردی ما در راستای توصیه دولت الکترونیک بوده است که در این دوره حوزه آن گسترش پیدا کرده است. سازمان کتابخانه ملی به رسالت و مأموریت خود نگاهی انداخته و تلاش کرده در راستای راهبرد آن که بهینه کردن خدمات همچنین نوآوری است، گام بردارد که میتواند منشأ تحول در جامعه باشد.»
پایان این نشست با سخنان معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره سامانه سنا همراه شد، سمیه توحیدلو در همین رابطه گفت: «متن کامل و جزییات روزنامهها در قالب روز و ماه و سال قابل جستوجواست، نکته مهم دیگر در این سامانه، جستوجوی منابع نزدیک به موضوع و امکان جستوجو در متن است که از ویژگیهای منحصربهفرد آن به شمار میآید. این سامانه به شکل دیجیتال در دسترس علاقهمندان قرارگرفته که بخشهای مختلف آن بهمرور بهروز میشوند.» به گفته توحیدلو، با شکلگیری این سامانهها ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار کتاب و سند پیداشده و به مرور نیز قادر به رفع و رجوع نواقص خواهند بود. او ادامه داد: «این حجم از اطلاعات باید علاقهمندان را به سمت سایت سوق بدهد که منابع در اختیار بگیرند. قصد اصلی ما این بوده که همه کتابخانههای کشور در شبکه اطلاعاتی در دسترس قرار بگیرند و همه استفاده شوند. کتابخانهها فهرست خود را کامل کنند تا در دسترس مخاطبان باشد. سازمان اسناد و کتابخانه ملی دارای ۳۴ هزار عنوان نشریه در بیش از ۶ میلیون شماره است؛ اما میدانیم که این اعداد نه تعداد کل عنوان و نه تعداد دقیق اسناد است.»
بنابر اعلام دکتر حسن عباسی ظهر دیروز محمدرضا شجریان از بیمارستان جم مرخص و بهمنزل منتقل شده است. عباسی که از ادامه روند درمانی این هنرمند در منزل هم خبر داده است، در اینستاگرام خود نوشت: «استاد از بیمارستان ترخیص شدند. ادامه درمان در خارج از بیمارستان خواهد بود. کادر پزشکی همیشه در خدمت ایشان حاضر است.»
داوود فتحعلیبیگی پس از ۶ سال با نمایش «عمو هاشم» که به بخشهایی از زندگی «هاشم فیاض» تعزیهخوان پیشکسوت میپردازد، به تماشاخانه سنگلج میآید. فتحعلی بیگی آخرینبار شش سال پیش نمایش «انسانم آرزوست» را در سنگلج به صحنه برد. نمایش «عموهاشم» از اواسط شهریورماه و با بازی منیژه داوری، حمید معدن کن و امیر آزادروستا است./مهر
بهگفته ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامهریزیهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران با رویکرد فضای مجازی برگزار میشود. فراخوان این برنامه در حال بازنگری است و در اول مهرماه اعلام سراسری خواهد شد و مراسم اختتامیه آن نیز طبق جدول زمانبندی اسفندماه برگزار و برگزیدگان معرفی خواهند شد./روابط عمومی
غلامعلی طاهری و طاهر شیخ الحکمایی به ترتیب بهعنوان دبیران بخش نقاشی و حجم و سید مسعود شجاعی طباطبایی و حسن قائدی نیز به ترتیب بهعنوان دبیران بخش کارتون و عکس این جشنواره طی حکمی از سوی مسعود نجابتی دبیرکل جشنواره جهانی هنر مقاومت منصوب شدند./ایرنا
«بنیامین بهادری» در جدیدترین تجربه هنری خود بهعنوان بازیگر فیلم سینمایی «موافقت اصولی» معرفی شد. این فیلم سینمایی در ژانر اجتماعی و به کارگردانی «امیر پورکیان» تولید شده است. این کارگردان چندی پیش نسبت به انتشار ویدیویی از پشت صحنه فیلم موافقت اصولی در صفحه شخصی خود واکنش نشان داد./موسیقی ما
سینماهای کرونا زده جهان قدری نفس کشیدند
باب اسفنجی زندگیساز شد
وصال روحانی
خبرنگار
نسخه تازهای از «باب اسفنجی» کارتون محبوبی که آن را تیم هیل ساخته است. این هفته در صدر آثار پرفروش سینماهای امریکای شمالی نشست. این درحالی است که بهرغم استمرار مشکلسازی بیماری کرونا در امریکا هر روز بر تعداد سالنهایی که باز میشوند اضافه میگردد و «باب اسفنجی: اسفنج فراری» نیز در 300 سالن شامل 251 سالن سربسته و 49 درایوین سینما به نمایش درآمد و با اضافه شدن مبالغ حاصل از «VOD» (اجاره ویدیویی فیلم ها) و «Streaming» (دانلود فیلمها روی سایتهای مرتبط با استودیوهای سازنده فیلم) مجموعاً 865 هزار دلار کاسبی کرد. باب اسفنجی تازه که کاری 91 دقیقهای و محصول سناریویی از تیم هیل و مایکل کوامی است و لری فونگ و هانس زیمر وظیفه تصویربرداری و سرودن موسیقی متن آن را عهدهدار بودهاند، 60 میلیون دلار هزینه ساخت داشت و در نتیجه باید در هفتههای پیش رو بسیار بیش از این بفروشد تا یر به یر کند.
این بار و در متن فیلم جدید باب اسفنجی شاهد تلاش این کاراکتر و شخصیت موسوم به پاتریک استار برای نجاتگری هستیم که مار محبوب و دوست قدیمی باب بوده و در این راه باید وی را از دست کینگ پوزیدون نجات بدهند که شخصیت بد قصه است و اینک در شهر گمشده آتلانتیس مأوا گزیده است. نظرات منتقدان درباره نسخه جدید باب اسفنجی متضاد بوده است. بهعنوان مثال ریچارد کروز از شبکه CTNN با دادن نمره 5/3 از حداکثر 5 به این فیلم آورده است: «این نسخه جدید هرج و مرجهای معمول و شوخیهای رایج این سری فیلمها را تکرار میکند ولی در قلب خود کاراکتر باب اسفنجی را دارد که همپا با پی وی هرمن، سوپی سیلز و حتی استنلی لورل یکی از کمدینها و هنرمندان محبوب جهان سینما و البته در ژانر انیمیشن است. آپارتیا بانداری از روزنامه گلوب اندمیل کانادا هم با دادن نمرهای متوسط به فیلم نوشته است: «میتوانم درک کنم که چرا مردم با تعداد بیش از تمامی شش ماه اخیر به سالنهای محل نمایش این فیلم رفتهاند زیرا میخواهند روزهای تلخ کرونایی را پشت سر بگذارند و دوباره با هنر سینما و در سالنهای آن زندگی کنند اما حقیقت آن است که این نسخه با نسخههای قبلی باب اسفنجی برابری نمیکند و انتظارهای موجود را تحقق نمیبخشد.»
نگاهی به سایر فیلمهای جدید
در هفتهای که سینماهای جهان با فراموشی نسبی عوارض کرونا قدری نفس کشیدند و بیشتر از تمامی هفت ماه اخیر پذیرای تماشاگران و برای آنها زندگی ساز شدند، فقط فیلمهای قدیمی و بازپخش آنها نبود که سببساز این واقعه شد و تعداد فیلمهای جدیدی که در جمع 20 فیلم نخست درآمدسازان امریکای شمالی قرار گرفتند اندک نبود و از این فیلمها باید بدین گونه یاد کرد:
«Unhinged» فیلمی از ژانر تریلر (دلهرهآور) به کارگردانی دریک بورت و براساس سناریویی از کارل السوورت و با شرکت راسل کرو معروف و نیوزیلندی و همچنین کارن پیستوریوس، گابریل بیتمن و جیمی سیمپسون راجع به زن جوانی است که بعد از یک تصادف رانندگی و دعوای حاصل از آن از سوی یک مرد فاقد تعادل روانی و انتقامجو تحت تعقیب و آزار قرار میگیرد. این فیلم 93 دقیقهای متعلق به کمپانی اینجنیوسو و سولستایس در300 سالن که 49 تای آن درایوین سینما و بقیه تالارهای بسته بودند، مجموعاً 687 هزار دلار فروش کرد و در جدول سودسازان سینمای جهان دوم شد. سایت ارزشگذاری روتن توماتوز به این فیلم که در 8 کشور از 58 کشور محل عرضهاش در صدر پرفروشها نشسته از حداکثر نمره 100 درصد فقط آرای قبولی 48 درصدی را صادر کرده و در سایت متاکری تیک هم از حداکثر نمره 100 نمره 46 به این فیلم که برندان گالوین مدیریت تصویربرداریاش را برعهده داشته، اختصاص یافته است.
«ساکت کردن» که یک اکشن-تریلر امریکایی و کانادایی با کارگردانی رابین پرونت و براساس سناریوی امیکا رانوم است، این هفته با فروش 154 هزار دلاری در رده ششم جدول سودسازان سینمای امریکای شمالی مستقر شد. این فیلم 93 دقیقهای متعلق به شرکتهای انووا وسابان و با تدوینی سریع از الن دساواژ درباره یک شکارچی و کلانتر پلیس است که فردی صاحب سابقه جنایتکاری را تحت تعقیب قرار میدهند زیرا ممکن است دختر مرد شکارچی را که سالها پیش مفقود شده است، ربوده باشد. نشریه پرنفوذ واریهتی به این فیلم که نیکولای کاستر والدائو، آنابل والیس و هیرو فاینس تیفین نقشهای اصلی آن را بازی کردهاند نگاهی پرانتقاد انداخته و این اثر سینمایی را ناقد پیوستگی و قدرت ضربهزدن به تماشاگران توصیف کرده است.
«Spree» که یک کار کمدی و در عین حال وحشتانگیز به کارگردانی یوجین کوتلیارنکو است، این هفته باوجود اکتفا به گیشهای 44 هزار دلاری در 39 سالن در سطح امریکا، کانادا و مکزیک صاحب رتبه نهم در جدول پرفروشها شد.
فیلم جدید و روسی «اسپاتنیک» که علمی – تخیلی و دارای مضامین ترسناک است و اولین تجربه ایگور ابرامنکو در زمینه ساخت فیلمهای بلند به حساب میآید، با فروشی اندک و 18 هزار دلاری در 39 تماشاخانه مسقف و یا باز (درایوین سینما) در سطح امریکا، کانادا و مکزیک در رده دوازدهم جدول پرفروشها مستقر شد.
در میان فیلمهای تازه وارد به 20 رده اول جدول پرفروشها «یک زندگی موسیقایی» هم جای دارد که کاری از سینمای کامبوج کشوری کم امکانات و مهجور از شرق آسیا و با کارگردانی مشترک کایلی سو و سوک ویسال است. این درام اجتماعی – سیاسی که راتانک بن و دانیل چیا رلهای اصلی آن را بازی کردهاند، البته محصولی جدید نیست و در سال 2018 تهیه شده و شرایط خاص و کرونایی سینمای جهان سبب گشته این همه دیر به اکران عمومی درآید و آن هم فقط در دو سالن در شهر نیویورک امریکا و با وجود اکتفا به گیشههای 1450 دلاری در این تالارها در رتبه نوزدهم جدول درآمدسازان قرار گیرد. کامبوج این فیلم را به عنوان نماینده رسمیاش در مراسم اسکار 2019 و در قسمت بهترین فیلم بخش بینالملل شرکت داده بود اما هیچ افتخاری کسب نکرد.
از بازگشت کاپرفیلد تا ظهور «Tenet»
در هفته پیش رو 9 فیلم دیگر در سطح جهان به نمایش درمیآیند تا مراحل برون رفت تدریجی از شرایط کرونایی و عادیسازی سینماهای دنیا پیگیری شود. ابتدا در روز چهارشنبه (فردا) فیلمی علمی – تخیلی و حادثهای به نام «Nonad» (نوماد) بر پردههای نقرهای جهان مینشیند و سپس از روز جمعه (7 شهریور) شاهد نمایش فیلمهای عمدتاً جدید «رزمآوران تازه»، «800»، «هنوز در اینجا» و «سانتیگراد»، «تاریخچه شخصی دیوید کاپرفیلد»، «بیل و تد با موسیقی مواجه میشوند» و البته «Tenet» در سطح دنیا و بویژه امریکای شمالی، اروپای غربی، آسیای شرقی و اقیانوسیه خواهیم بود. در این میان نسخه جدید کاپرفیلد همان فیلمی است که بهمن و اسفند 98 و اوایل فروردین 99 هم بر اکران بود و با وجود شرایط کرونایی فروش قابل قبولی داشت و اینک تصمیم به تجدید پخش آن گرفتهاند و «Tenet» نیز همان کار جدید و جنایی و جاسوسمآبانه کریستوفر نولان بریتانیایی و نوجو است که از جمعه در 40 کشور دنیا شامل کشور زادگاه وی پخش میشود و آنگاه از 13 شهریور بر پردههای نقرهای امریکای شمالی هم خواهد نشست تا اولین بلاک باستر (کار بسیار پرهزینه) هالیوود باشد که پس از 7 ماه بیرونقی حاصل از جولان کرونا سرانجام باب پخش این گونه فیلمها را از نو در سطح جهان میگشاید.