نیلوفر ساسانی
خبرنگار
اکران همزمان دو فیلم «شنای پروانه» محمد کارت و «خوب بد جلف 2، ارتش سری» پیمان قاسمخانی اگر در شرایطی غیر از وضعیت امروز اتفاق میافتاد مسلماً با رکوردشکنیهای مختلف از فروش روزانه و فروش آخر هفته تا مجموع فروش خبرساز میشدند؛ اما همین دو فیلم که جزو امیدهای اکران محسوب میشدند تا امروز نتوانستهاند رضایت سازندگانشان را در گیشه جلب کنند. این در حالی است که این دو فیلم با فروشی قابل قبول و حتی دور از انتظار، نمایش عمومیشان را آغاز کردند تا جایی که رئیس سازمان سینمایی با اعلام حضور 18 هزار نفری مخاطبان در اولین جمعه بازگشایی، استقبال پرتعداد تماشاگران را تبریک گفت. فروش متوسط رو به بالای این دو فیلم ادامه داشت تا زمانی که خیزش دوباره کرونا مخاطبان را برای حضور در سالنهای سینما دچار تردید کرد و روند فروش فیلمها سیر نزولی یافت به طوری که صاحبان فیلم «شنای پروانه» از اکران انصراف دادند اما بنا بر قوانین اکران و اصرار پخشکننده فیلم مجبور به تداوم اکران در شرایط موجود شدند.
شرایط غیرقابل پیشبینی و روند کند فروش فیلمهای روی پرده، متقاضیان اکران را هم دست به عصا کرد. در حالی که یکشنبه ۱۵ تیرماه مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش از اکران سه فیلم تازه از 25 تیرماه خبر داده بود اما تا به امروز تنها فیلم «زنها فرشتهاند 2» آرش معیریان که جزو اکرانهای نوروز بود به چرخه اکران اضافه شده است. در شرایطی که قرار بود اکران فیلم کودک «پیشیمیشی» حسین قناعت از روز چهارشنبه در گروه بهمن آغاز شود، تهیهکننده این فیلم انصراف خود را اعلام کرد و گفت درخواست ما برای قبل از موج تازه کرونا بود و حالا با گسترش کرونا چارهای جز انصراف از اکران نداریم. از سوی دیگر اکران فیلم «آنجا همان ساعت» ساخته سیروس الوند که قرار بود از چهارشنبه آغاز شود، بنا بر آنچه که عدم آمادگی سازندگان عنوان شد، یک هفته به تأخیر افتاد و طبق وعدهها این فیلم قرار است از چهارشنبه این هفته روی پرده سینما برود.
در بین چند فیلم اکران شده، طبق انتظارات همچنان «شنای پروانه» با فروش 2 میلیارد و 273 میلیون تومان در 25 روز در صدر جدول فروش قرار دارد. «خوب، بد، جلف» نیز دومین فیلم پربیننده سینماها پس از بازگشایی است که یک میلیارد و 115 میلیون تومان فروش داشته است. فیلم «زنها فرشتهاند 2» هم در 4 روز اکران فروش 58 میلیون و 249 هزار تومانی را تجربه کرده است. نکته جالب توجه در آمار سایت سمفا، فروش فیلم«جهان با من برقص» سروش صحت است که با وجود توزیع در VODها همچنان در سینما نیز فروش دارد. «عطر داغ»، «یادم تو را فراموش»، «یلدا»، «چهل و هفت»، مستند «جایی برای فرشتهها نیست»، مستند «صحنههایی از جدایی» و... رتبههای بعدی را در جدول فروش فیلمهای در حال اکران دارند. فیلمهای «طلاقم بده به خاطر گربهها» محمدعلی سجادی و «پرو» بهزاد نعلبندی که اواخر بهمن ماه سال گذشته در گروه هنر و تجربه روی پرده رفتند و از 29 تیرماه اکرانشان از سر گرفته شد به ترتیب با 32 هزار و 700 تومان و 21 هزار و 800 تومان در انتهای جدول فروش قرار دارند.
با اوجگیری دوباره کرونا، همچنین برخی پردیسهای سینمایی به نمایش فیلمهای خارجی چون «جوکر» تاد فلیپس (2019)، «1917» سم مندس (2019)، «احضار2» جیمز وان (2016) و «بین ستارهای» کریستوفر نولان محصول 2014 بهعنوان راه حلی برای نجات سالنهای سینما روی آوردهاند؛ فیلمهایی که از چندین ماه پیش نسخه با کیفیت آن در فضای اینترنت قابل دسترس است. فروش فیلمها امیدوارکننده نیست اما سینماداران به روشن ماندن چراغ سینماها دلخوش هستند و میگویند باز بودن سالنهای سینما آورده مالی قابل قبولی هم که نداشته باشد اما همچنان ضامن امید است؛ امید به اینکه شاید شرایط بهتر شود و روزهای پررونق و شلوغ سینماها هم از راه برسد. آنها اطمینان میدهند که تا آن روز و برای حفظ اعتماد مخاطبان به تمام پروتکلهای بهداشتی پایبند میمانند.
گزارش «ایران» از چالشهای تئاتر خیابانی و هنرمندانش برای اجرا
عشق و منطق در روزهای کرونایی
محسن بوالحسنی
خبرنگار
بعد از 108 روز تعطیلی بالاخره با موافقت ستاد ملی کرونا مراکز فرهنگی بازگشایی شدند و سالنهای تئاتر و سینماها نیز به موازات همین تصمیم با اما و اگرهای بسیار در به روی مخاطب گشودند. بازگشاییها و آغاز به کار فعالیتهای نمایشی با تئاتر خیابانی بود و طبق ابلاغیههای بهداشتی گروههای تئاتر خیابانی برای اولین بار در خیابان، به روی «صحنه» رفتند و نمایشهای خود که اغلب رویکردی متناسب با مسأله این روزها، ویروس کرونا، داشتند در معرض دید مخاطبان گذاشتند. بهعنوان مثال در تهران از چهارشنبه ۲۱ خرداد تا شنبه ۳۱ خرداد هر روز از ساعت ۱۷ تا ۱۹ پهنه فرهنگ و هنر رودکی (محوطه مجموعه تئاترشهر) میزبان علاقهمندان به تئاتر خیابانی شد و در شهرهای دیگر هم این اتفاق افتاد و بالاخره کمکم مردم حضور هنرمندان را بعد از چندماه در کنار خود احساس کردند و هنرمندان هم از پیله و قرنطینه و بیکاری چندماهه خود بیرون آمدند. علاوه بر تهران هم در بازه زمانی ذکر شده ۳ گروه در شهرهای کرمان، سیرجان و رفسنجان استان کرمان، ۶ گروه در شهرهای قزوین، الوند و تاکستان استان قزوین، ۷ گروه در شهرهای رشت، لاهیجان و آستانه اشرفیه استان گیلان و ۴ گروه در سطح شهر کرمانشاه استان کرمانشاه با مشارکت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفاتر انجمن هنرهای نمایشی استانها به اجرای تئاتر خیابانی پرداختند. این بازگشایی و شروع دوباره اما چند هفته بیشتر دوام نیاورد و با شروع موج دوم شیوع بیماری کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونا دوباره تصمیم گرفت فعالیتهای فرهنگی را به حالت تعلیق در بیاورد و تعطیلی دوباره سینماها، سالنهای نمایش و تمامی مراکز فرهنگی کلید مطرح شد.
مردم خوراک فرهنگی میخواهند
در هر دو مقطع زمانی یاد شده، بسیاری اعتقاد داشتند که تئاتر خیابانی میتواند بهدلیل تجمعی که ایجاد میشود خطرآفرین باشد و برخی هم معتقد بودند عملیاتی کردن پروتکلهای بهداشتی و ملحوظ کردن فاصلههای اجتماعی در این حوزه بهتر جواب میدهد. البته همین اتفاق هم افتاد و گروههای تئاتر خیابانی همانطور که گفته شد برای اولین بار، اجرای خود را از سطح به صحنه بردند و صندلیهایی برای تماشاچیان در نظر گرفته شده بود که با فاصلههای مناسب از هم جاگذاری شده بودند و کمکم داشت همه چیز عادی میشد که ابلاغیه تعلیق مجدد آمد. سامان خلیلیان مدیر کانون تئاتر خیابانی در گفتوگو با «ایران» میزان استقبال مردم از تئاترهای خیابانی را در فاصله اجراهای مجدد، خوب ارزیابی میکند و میگوید: «مشاهدات میدانی ما و دیگر دوستان نشان میدهد که استقبال از تئاترهای خیابانی در این دوره بسیار خوب و چشمگیر بود. باید قبول کنیم که نبود برنامهریزی و خوراک متنوع برای مردم در شرایط کرونایی باعث خستگی مردم شده بود و هر روز هم مردم و هم هنرمندان میل بازگشت به دوران پیش از تعطیلیها برایشان جدیتر میشد. مردم تا کی میتوانستند با تلویزیون سرگرم شوند؟ آنها نیاز به خوراکهای متنوع فرهنگی و هنری داشتند و دارند و البته گاهی این نیاز فرهنگی با شرایط اقتصادی آنها همسو نیست و بههمین دلیل هم شاید آنچنان از نمایشهای صحنهای استقبال نشد اما از تئاتر خیابانی در همه استانها استقبال خوبی کردند.» خلیلیان در ادامه به این مسأله اشاره میکند که «مردم همچنان خواهان چنین خوراکهای فرهنگی هستند اما طرف دیگر این معادله را هم باید در نظر گرفت که در شرایط کنونی و دلنگرانی از عواقب منفی موج دوم کرونا به ما اجازه اجرا و ریسکپذیری نمیدهد و مثل گذشته باز هم امیدواریم شرایط به سمتی برود که بتوانیم کار را از سر بگیریم.»
ما کنار مردم هستیم
هنرمندان تئاتر خیابانی یا همان تئاتر محیطی را بهدلیل نزدیکی به مخاطب و اجرای رایگان برای عموم مردم، میتوان هنرمندانی ویژه دانست و شاید همین ویژگی باعث شد که آنها آغازگران شروع دوباره نمایش در کشور باشند. مدیر کانون تئاتر خیابانی این موضوع را از همین زاویه نگاه میکند و میگوید ما دوست داریم کنار مردم باشیم اما باید به شرایط و سلامت آنها نیز توجه کرد. او معتقد است: «اصل قضیه بر این مسأله استوار است که از ظرفیت هنرمندان و در حوزه کاری ما، از هنرمندان تئاتر خیابانی استفاده کنیم تا بین مردم شادی و نشاط ایجاد کرده و نقش روحیهبخشی به آنها را در حد توان و بضاعتمان انجام دهیم.
نباید اما این نکته را از نظر دور کرد که چنین امکانی و اتفاقی باید در فضا و شرایط ثابت و مناسبی عملیاتی و اجرایی شود و ما هم بعد از اینکه ستاد ملی کرونا، دستور بازگشایی سالنها و مراکز فرهنگی و... را صادر کرد آماده بودیم که به این فضا مجدداً وارد شویم و کار خود را با لحاظ و رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام دهیم. این شروع دوباره را هم کلید زدیم اما همانطور که همه میدانیم دوباره بسیاری از شهرها و استانها، درگیر شرایط بحرانی شدهاند که بههمین دلیل مجدد ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم به تعطیلی تجمعها و مراکز فرهنگی گرفت.» خلیلیان به تمهیدات اولیه اجرای نمایشهای خیابانی هم نقبی میزند و میگوید: «خود ما وضعیت شیوع بیماری را از نزدیک لمس میکنیم و واقعاً نمیتوانیم جان کسی را به خطر بیندازیم و از طرفی هم خود مردم نگران هستند و حق هم دارند که در چنین شرایطی نخواهند بیایند و تئاتر ببینند. ما تمهیدات بسیاری را سرلوحه کار خود قرار دادیم و وقتی شروع به کار کردیم شاید برای اولین بار تئاتر خیابانی را روی «صحنه» بردیم و همین هم باعث انتقاد بسیاری دوستان شد که میگفتند اساس کار تئاتر خیابانی روی صحنه و استیج نرفتن است اما من معتقدم باید برای شرایط تازه فکرهای تازه داشت و نمیشود مدام تعصب به خرج داد. به هر صورت؛ با تمام فاصلهگذاری و خطکشی سطح و... باز هم امروز ترجیح میدهیم تئاتر خیابانی را با وجود آمادگی گروهها و برنامههایی که در سراسر کشور داشتیم به حالت تعلیق دربیاوریم تا ببینیم در آینده چه پیش خواهد آمد. ما خواستیم بگوییم هنرمندان کنار مردم هستند و بهمحض چراغ سبز ستادملی کرونا حضور پیدا کردیم و حالا هم وقتی سیاستگذاری کلان مملکت میگوید که اجرا نداشته باشیم ما هم حتی اگر انتقادی داریم به این رویه، به آن گردن می نهیم و در اختیار ما نیست که کاری را انجام بدهیم یا ندهیم.»
آمادگی کامل هنرمندان استان
او درباره شرایط گروههای نمایشی و هنرمندان تئاتر خیابانی در استانهای دیگر بجز تهران نیز میگوید: «گروههای ما در استانهای مختلف آماده کار هستند و همزمان با تهران در آن 10 روز، کرمانشاه، کرمان، گیلان و قزوین شروع به کار کردند و به فاصله 5 تا 7 تیرماه برنامهای که اسفندماه قرار بود اجرا و کنسل شود در تیرماه و به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر، در 9 استان اجرا کردیم و همکاران هنرمند من در این استانها تئاتر خیابانی اجرا کردند و امروز هم برنامهریزیها انجام شده و منتظریم این موج دوم هم بگذرد و استانهایی که برای تئاتر خیابانی اعلام آمادگی کردند هم کارشان را شروع کنند.»
ثبت گروههای نمایشی و ردیف بودجه مستقل
سامان خلیلیان در بخش پایانی صحبتهای خودش به مشکلات هنرمندان این حوزه هم اشاره و ابراز امیدواری میکند با پیگیریهای انجام شده آسیبهای مالی این هنرمندان جبران شود. او میگوید: «من از نزدیک با مسائل و مشکلات بچههای تئاتر خیابانی آشنا هستم و با تمام وجود مراقبشان هستم. ما در کل کشور حدود 900 هنرمند تئاتری در حوزه تئاتر خیابانی داریم که همه این افراد لیست شدهاند و در اختیار اتابک نادری که مسئول جمعآوری اسامی و اطلاعات هنرمندان زیاندیده است قرار گرفته و خود من هم با مدیرکل محترم هنرهای نمایشی صحبتهایی در این خصوص انجام دادهام. باید این نکته را در نظر بگیریم که بهترین زمان اجرای هنرمندان تئاتر خیابانی ماه فروردین است و جشنوارهها و اجراها و... در این دوره زمانی اند که امسال بهدلیل همین ویروس کرونا همه این فرصت ها از دست رفت و این دوستان و همکاران، آسیبهای بسیار جدی را متحمل شدند.»
برش
بودجه مستقل برای تئاتر خیابانی
سامان خلیلیان: چندین سال است که پیگیر ثبت گروههای نمایشی و اختصاص ردیف بودجه مشخص و مستقل در انجمن هنرهای نمایشی برای تئاتر خیابانی هستیم که گروههای نمایش خیابانی بهصورت مجزا ثبت شوند تا جایگاه هنری این بچهها معلوم شود و مطابق شأن و شخصیت هنری و فعالیتشان با آنها برخورد شود.
نکته دیگری که در حال اجرایی شدن است، اختصاص ردیف بودجه تئاتر خیابانی در بودجه انجمنهای نمایشی است که بهزودی مشخص و تعیین شده و بر این اساس مقرر خواهد شد که بودجه این حوزه بهصورت مستقل دیده شود و ما از این به بعد میتوانیم بدانیم که سرفصل مشخص و بودجه مشخص داریم. ما هم به این مسأله نظارت جدی خواهیم داشت و چنین اقداماتی به تئاتر خیابانی کمک میکند تا در حوزه تئاتر محیطی شاهد اتفاقات خوبی باشیم.
گفتوگو با غلامرضا امامی درباره آثار تازه این مترجم ادبیات
برای نجات آینده از کودکان امروز شروع کنیم
مریم شهبازی
خبرنگار
«با نویسندگان بزرگ برای خوانندگان کوچک» عنوان مجموعهای به ترجمه غلامرضا امامی است که بهتازگی با همکاری نشر «پرتقال» در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گرفته است. البته این مترجم پیشکسوت تأکید دارد که این نوشتهها به گروه سنی خاصی تعلق ندارد و ماهیت داستانهای آن بهگونهای است که حتی بزرگسالان هم میتوانند به سراغشان بروند. بهرغم شرایط نامطلوبی که این روزها نهتنها کشورمان، بلکه جهان را گرفتار کرده، امامی معتقد است بهترین فرصت است تا والدین به همراه فرزندان خود کتاب بخوانند و شرایطی برای همراهی و شناخت بیشتر یکدیگر از این طریق پیدا کنند. توضیحات بیشتر درباره کتابهای این مجموعه را میخوانید.
ملاک انتخاب کتابهای این مجموعه چه بوده؟
تلاش کردهام به سراغ آثار خواندنی ادبیات خارجی بروم، چرایی این مسأله هم به سهم عمدهای بازمیگردد که نویسندگان شاخص این مجموعه در گذران دوران کودکی علاقهمندان کتابخوانی به عهده داشتهاند. چه از طریق اقتباسهای مختلفی که از نوشتههای آنان روانه سینماهای جهان شده و چه به واسطه مطالعه مستقیم ترجمه آثار آنان در کشورهای مختلف. کتاب نخست این مجموعه «بلبل امپراطور چین» نوشته «هانس کریستین اندرسن»، خالق آثار مشهوری همچون «جوجه اردک زشت»، «دخترک کبریت فروش» و «لباس پادشاه» است. ماجرای کتاب درباره بلبلی ست که برای امپراطور نغمهسرایی میکرده تا اینکه هدیه مرد صنعت گری به امپراطور باعث قهر کردن او میشود و... بخشی از پیام این داستان متوجه زیباییهای طبیعت است که ساختههای بشری درصدد از میان بردن آن برآمدهاند. همه کتابهای این مجموعه برای مخاطبان هفت سال به بالا مناسب هستند، حتی بزرگسالان هم میتوانند از این داستانها لذت ببرند.
تفاوتی میان این کتاب با آثار مشهور اندرسن دیده میشود؟
نه، تقریباً در همان سبک و سیاق است. در این کتاب نیز با همان متن روان و شیوایی روبهرو میشوید که در دیگر آثار اندرسن دیدهایم.«بلبل امپراطور چین» کتابی برخوردار از مضمونی انسانی و البته تا حد کمی فلسفی است.
انتخاب این قبیل پیامها برای مخاطبان کودک قدری زود نیست؟ بویژه که برخی تأکید بهضرورت تألیف آثاری با نگاه صرفاً سرگرمی برای کودکان و نوجوانان دارند.
مخالف چنین گفتههایی هستم؛ برعکس، من معتقدم که حتی دوران کودکی هم برای نهادینه کردن برخی ضرورتها دیر است. جهان امروزمان به چنان روزگار پرخشم و خروشی تبدیل شده که اگر خواهان نجات آیندگان از اثرات آن هستیم باید از همین حالا شروع کنیم. بله، بخشی از ادبیات به سرگرمی و جنبههای ادبی و زیباییشناختی آن تعلق دارد. اما مسأله اینجاست که هنجارپذیری افراد و از سویی کمک به درک ضرورتهای زندگی، چه در سطح ملی و چه بینالمللی باید از آموزشهای دوران کودکی آغاز شود. از آنجایی که نظام آموزشیمان توجه چندانی به این مسأله ندارد، اهالی کتاب با کمک والدینی که این مسأله را درک کردهاند میتوانند از همین حالا برای جهانی بهتر گام بردارند. البته این وظیفهای است که تنها به کتاب و اهالیاش محدود نمیشود و دیگر بخشهای هنر را هم دربر می گیرد. اگر بتوانیم فرزندانمان را با پیام دوستی تربیت کنیم، شاید جهان با آینده روشنتری روبهرو شود.
از دیگر کتابهای این مجموعه هم بگویید.
کتاب دوم، «زیبای خفته» اثر «شارل پرو»، نویسنده و شاعر مشهور فرانسوی است که در زمان حیات خود سبک تازهای از تألیف قصهها با عنوان پریان را در ادبیات پایهگذاری کرد. این داستان، ماجرای آشنایی دارد که یا آن را خواندهایم یا مخاطب فیلمهای سینمایی و انیمیشنهای متعددی بودهایم که با اقتباس از آن ساخته شدهاند. «زیبای خفته» نبرد میان خوبی و بدی است و آنقدر زیباست که چایکوفسکی، آهنگساز سرشناس روسی با اقتباس از آن دست به ساخت یکی از مشهورترین اپراهای جهان با همین عنوان در سال 1889 زده است. اما کتاب سوم که آن را مهمترین اثر این مجموعه میدانم، شاهکاری از «جیمز جویس» است.
با آن نثر و زبان دشواری که از «اولیس»، شاهکار «جویس» سراغ داریم، نوشتهای که از او در این مجموعه جای گرفته مناسب مخاطبان کم سن و سال نیز هست؟
بله، به دلیل اهمیتی که برای شاهکار جویس در جهان ادبیات قائل هستند به سراغ انتخاب اثری از او برای این مجموعه رفتم. داستانی که از جویس در این مجموعه قرارگرفته «گربه و شیطان» نام دارد. جالب است بدانید او این اثر داستانی را در ایتالیا و برای نوهاش نوشته و در چاپ این کتاب نامه نوه جویس که خطاب به کودکان و نوجوانان امروزی است را هم منتشر کردهام. داستان این کتاب درباره روستایی است که رودخانه آن هیچ پلی ندارد و از این بابت اهالی با مشکلات زیادی روبهرو شدهاند؛ شهردار روستا قول ساخت پل را میدهد اما شیطان مانعتراشی میکند و... برخلاف نثری که از جویس در «اولیس» سراغ داریم، این داستان بسیار ساده، روان و همهفهم نوشته شده است و آخرین کتاب هم «قدرت جهانی 6 مرد» نام دارد که به همت «برادران گریم» ماندگار شده است.
با اشارهای که بهنام «برادران گریم» کردید، این داستان باید از ادبیات فرهنگ مردم آلمان باشد؟
بله و البته بازهم بحث پیکار خیر و شر در میان است. افزون بر این بهزودی با همکاری نشر پرتقال آخرین نوشته «اومبرتو اکو» هم به ترجمه من در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد. داستان این کتاب که روایتی برای کودکان و نوجوانان است چندان دور از حال و روز امروزمان نیست و به سالهایی از ایتالیا بازمیگردد که طاعون رواج داشته است.
نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران امسال برگزار نمیشود. شورای سیاستگذاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بنا بر اعلام صریح دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تکلیف همگانی در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و در راستای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، توصیههای وزارت بهداشت مبنی بر ضرورت رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و پرهیز از برگزاری هرگونه تجمع در سطح کشور و همچنین نبود چشمانداز روشن در امکان برگزاری نمایشگاه در ماههای آتی، برگزاری این دوره از نمایشگاه را در سالجاری منتفی دانست.
نام غلامحسین امیرخانی استاد خط نستعلیق بهعنوان گنجینه زنده بشری ثبت شد. وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در نامهای به استانداران تهران و قزوین ثبتنام این استاد خوشنویسی را ابلاغ کرد.
طی خبر منتشر شده در صفحه شخصی اینستاگرام علی ططری، حجةالاسلام قاسمیان، رئیس جدید مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در نخستین اقدام خود، دکتر علی ططری، مدیریت مرکز اسناد را برکنار کرد. علی ططری از سال ١٣٨٧ ریاست آرشیو پارلمانی را برعهده داشت و در این سالها با چهار رئیس کتابخانه مجلس (رسول جعفریان، محمد رجبی، محمدرضا مجیدی و سیدعلی عماد) همکاری کرد.
فیلمبرداری سریال «شرم» به کارگردانی احمد کاوری ادامه دارد و بهتازگی از گریم ابوالفضل پورعرب در این سریال رونمایی شده است. در این سریال ملودرام که قرار است پاییز امسال از شبکه سه سیما پخش شود غیر از ابوالفضل پورعرب بازیگرانی چون فاطمه گودرزی، فریبا متخصص، نسیم ادبی، سیدمهرداد ضیایی حضور دارند. مرحوم سیروس گرجستانی هم در این سریال بازی کرده بود.
مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران از ناشران، آژانسهای ادبی و فعالان عرصه نشر برای شرکت در بخش مجازی نمایشگاه کتاب فرانکفورت دعوت کرد. تمامی ناشران، آژانسهای ادبی و مؤسسههای انتشاراتی در سراسر جهان میتوانند بهصورت مستقیم (بدون واسطه) و رایگان در این بخش مجازی ثبتنام کنند و فرم ثبتنام اواسط ماه آگوست روی وبسایت رسمی نمایشگاه قرار خواهد گرفت.
انجمن صنفی «شرکتها و مؤسسات فیلمسازی ایران» با انتشار بیانیهای نسبت به روند جدید سریالسازی در شبکه نمایش خانگی با مجوز صداوسیما سؤالاتی را مطرح کرده است که از صداوسیما و سازمان سینمایی خواهان پاسخگویی شده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «قطعاً اصرار و ادامه تصمیمات غیرکارشناسانه در این خصوص میتواند در ماههای آینده منجر به بیکاری گسترده بیش از ۱۵۰۰۰ نفر از فعالان حوزه صنعت کشور گردد.»