مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی تهران از مشکلات و نیازهای سیستم حملونقل عمومی پایتخت به «ایران» میگوید
6 هزار اتوبوس جدید پشت چراغ قرمز خود رو سازان!
حمیده امینی فرد
خبرنگار
بیشاز نیمی از اتوبوسهای تهران فرسوده است. روزانه حداقل ٣٠٠ دستگاه اتوبوس برای تعمیر به تعمیرگاهها اعزام میشوند و این درحالی است که سهم جابهجایی مسافران با اتوبوس در کلانشهر تهران ١٦ درصد و در حدود نیم میلیون نفر است. تهران بنا به گفته آمارها با کمبود شدید اتوبوس مواجه است، البته هراز گاهی خبر تزریق اتوبوسهای جدید اعلام میشود اما در نهایت خبری از اتوبوسهای نو در خیابانها نیست؟ محمود ترفع، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی تهران به این سؤال که چرا با وجود وعدههای بسیار، همچنان آمار اتوبوسهای فرسوده با نو در پایتخت برابری میکند، پاسخ میدهد که در زیر میخوانید.
در سالهای اخیر با توجه به نیاز ناوگان حملونقل عمومی چند دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی تهران تزریق شده است؟
از سال ٨٩ تقریباً هیچ دستگاه اتوبوسی به سازمان اتوبوسرانی اختصاص نیافته است. قبل از این سال، تعدادی اتوبوس هرساله نه تنها به تهران که به همه شهرهای کشور اختصاص می یافت، اما از حدود ١٠ سال پیش خیر!
یعنی کمکهای دولتی کاهش پیدا کرده یا اینکه حمایتهای دولت از طریق دیگری جبران شده است؟
دولت طی این سالها به جای کمک مستقیم بخشنامههایی صادر کرده که بر مبنای آن، سازمان اتوبوسرانی میتواند با استفاده از تسهیلات دولتی، اتوبوس خریداری کند. به این صورت که در ازای خرید هر دستگاه اتوبوس، یارانه دریافت میکند. بهعبارتی دولت در تأمین اتوبوس مشارکت خود را اعلام کرده اما مشکل در بخشهایی است که باید آن را اجرا یی کنند.
براساس این بخشنامهها تاکنون چند دستگاه اتوبوس به ناوگان حملونقل تزریق شده است؟
این بخشنامهها هیچ کدام به خرید اتوبوس منتهی نشده است، از یک طرف برخی از بانکها با آن همکاری نکرده و در اعطای تسهیلات اقدامی نکردهاند، از طرفی هم برخی خودروسازها با آن مشکل داشتند و در نهایت قابلیت اجرا پیدا نکرد.
بخشنامه دولت مبنی بر اختصاص اتوبوسها به تهران در اواخر سال گذشته به کجا رسید؟
دولت طی بخشنامه ای اعلام کرد که اگر تا پایان اردیبهشت ماه قراردادی منعقد شد و اتوبوسی خریداری و تحویل گردید، قسط اول آن از سوی دولت پرداخت میشود، که این حرکت بسیار مثبت و امیدوار کننده بود اما چون خرید و تحویل اتوبوس پروسهای زمانبر است و نمیشود در طول یکی دو ماه که البته زمان آن هم تمام شده، اقدامی انجام داد، به هرحال برگزاری مناقصه و بستن قرارداد با خودروساز و تحویل خودرو هر کدام مراحل زمانبری است و این موضوع به همراهی و مشارکت خودروسازان بستگی دارد.
در حوزه واردات چطور؟ آیا امکان ثبت سفارش وجود ندارد؟
در مجموع برای حمایت از تولید داخل واردات اتوبوسهای گازسوز (دیزل) ممنوع شده و واردات اتوبوسهای دسته دوم هم که در گذشته اتفاق میافتاد، غیرقانونی است، در نتیجه باید به خودرو ملی تکیه کرد، خب کارخانجات داخلی هم با مشکل تأمین قطعه به علت تحریمها مواجه هستند. ما در اسفندماه برای تأمین ٢٠٠ دستگاه اتوبوس گازسوز و ٦٠ دستگاه اتوبوس برقی مناقصه برگزار کردیم اما متأسفانه هیچ کدام از خودروسازها در این مناقصه شرکت نکردند، حتی قبل از دستور رئیس جمهوری هم دو مناقصه جداگانه برگزار کردیم بازهم خودروسازها نیامدند. در یک مناقصه هم که تنها برای ١٣ دستگاه برگزار شد، هیچ کس شرکت نکرد. تاکنون ما ٤ مناقصه برگزار کردهایم حتی اعلام کردیم بهصورت تهاتر با املاک شهرداری پول را پرداخت میکنیم اما اتفاقی نیفتاد.
علت چیست؟
این را باید از وزارت صمت بپرسید. ما در شهرداری به وظیفه خود که برگزاری مناقصه بود عمل کردیم، اما متقاضی برای تأمین اتوبوس نیست، البته ما بازهم مناقصه برگزار میکنیم اما تا خودروساز شرکت نکند، نمیتوانیم به نتایج مطلوبی برسیم.
چه تعداد از اتوبوسهای تهران هماکنون نیاز به نوسازی دارد؟
از ۵۸۰۰ دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی تهران ۵۴ درصد فرسوده است و به طور متوسط روزانه بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در ۱۰ تعمیرگاه درحال تعمیرند، این درحالی است که براساس طرح جامع حمل و نقل، تهران به ٣ هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد، بنابراین تهران در مجموع ٦ هزار اتوبوس نو میخواهد.
حجم جابهجایی مسافران اتوبوس در تهران چقدر است؟
گزارشها نشان میدهد که روزانه حدوداً ٥٠٠ هزار نفردر پایتخت با اتوبوس جابهجا میشوند. و با توجه به جمعیت شهروندان و مسافرانی که از اتوبوس برای حملونقل استفاده میکنند ضروری است هرچه زودتردستگاههای ذیربط با برداشتن مشکلات و موانع پیش رو زمینه ورود اتوبوسهای جدید به ناوگان اتوبوسرانی را فراهم کنند، چرا که اتوبوس با توجه به اینکه در جابهجایی مسافر و پایین بودن هزینه تردد جزء اصلیترین وسایط حملونقل عمومی است که توسعه آن در شهر 10 میلیون نفری تهران ضروری است.
نیم نگاه
از ۵۸۰۰ دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی تهران ۵۴ درصد فرسوده است و به طور متوسط روزانه بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در ۱۰ تعمیرگاه درحال تعمیرند، این درحالی است که براساس طرح جامع حمل و نقل، تهران به ٣ هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد، بنابراین تهران در مجموع ٦ هزار اتوبوس نو میخواهد.
فعلاً همه مشاغل بازگشایی نمیشوند
معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه همه مشاغل فعلاً بازگشایی نمیشوند، گفت: سیاست ما حداکثر بازگشاییها برای تأمین اقتصاد و معیشت مردم است. بهگزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی با اشاره به بازگشاییهای صورت گرفته، تأکید کرد: همه مشاغل فعلاً بازگشایی نمیشوند و سیاست ما حداکثر بازگشاییها برای تأمین اقتصاد و معیشت مردم است. وی با بیان اینکه همه مشاغل و اصناف برای فعالیت باید به سامانه وزارت بهداشت (salamat.gov.ir) وارد شوند و بارکد مخصوص خود را دریافت کنند، افزود: تاکنون 86 درصد اصناف این بارکد را دریافت و پروتکلهای مربوطه را دریافت کردهاند. اصناف بعد از دریافت پروتکلها، مجاز به بازگشایی هستند. معاون کل وزارت بهداشت تأکید کرد: صنوفی که بارکد نگرفتهاند نمیتوانند بازگشایی داشته باشند.
دکترحسین میرزایی
استادیار انسانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
همان طور که میدانیم برای تبیین و تفسیر پدیدهها و موضوعات فرهنگی و اجتماعی نیازبه پژوهشهای میدانی است. با توجه به وضعیت خاص کرونایی حاکم بر جهان، امکان مطالعه تغییرات بنیادی در سبک زندگی افراد وجود ندارد. اما با توجه به تجربه زیستهای که همه را شامل شده، میتوان به تغییراتی اشاره کرد. کرونا با همه دهشتناک بودنش، امکانهایی را برای ما فراهم آورده است: امکان بهرهگیری بیشتر از فضای مجازی برای تحصیل و آموزشهای غیردرسی (برگزاری گفتوگوها، سخنرانیها و کارگاههای علمی، فرهنگی)، امکان مطالعه بیشتر، امکان کاهش مصرف گرایی، امکان بودن بیشتر در کنار خانواده، امکان استفاده بهینه از وقت، امکان کاهش هزینههای غیرضروری، امکان آشنایی و استفاده بیشتر با خریدهای اینترنتی، امکان ارتقای بهداشت فردی و عمومی، امکان بروز رفتارهای انسانی و اخلاقی (تعویق و بخشش مطالبات، مشارکت در امور خیرخواهانه)، امکان ورزش در منزل، امکان انجام کارهای عقب مانده.
اما در کنار این امکانها کرونا ما را با معضلات بزرگی نیز مواجه کرده است: غلبه هولناک فضای مجازی بر زندگی، افزایش بیماریهای روحی و بالارفتن اضطراب و نگرانی ناشی از وضعیت کرونایی، زیست در فضای محدود، احتمال افزایش اختلافات خانوادگی و کم شدن بازدیدهای خانوادگی و ارتباطات دوستانه، کاهش تماسهای عاطفی (در آغوش کشیدن، بوسیدن)، تعطیلی مراکز اقتصادی (مغازهها، پاساژها...)، مذهبی(حرمهای مقدس، مساجد، حسینیهها) و فرهنگی (تئاتر، سینما) ورزشی (ورزشگاهها و سالنهای ورزشی)، کاهش سفرها، آسیب جدی به بسیاری از مشاغل، برجسته شدن فقر و بیکاری در جامعه.
کرونا بهعنوان یک پدیده جهانی، تهدیدات و فرصتهای جهانی را نیز بهوجود آورده است. زندگی در جهان پساز کرونا، به بازاندیشی در سیستم زندگی و حیات فکری نیازمند است که میتواند تحولات شگرفی را در آینده انسان ایجاد کند. این وضعیت به سادگی به انسان مغرور از پیشرفتهای به اصطلاح بزرگ، ضعفها و کمبودهای ابتداییاش را گوشزد کرد. اما باید توجه داشت که همین بیماری میتواند عامل انسجام اجتماعی و تعامل های همدلانه، همکاریهای انسانمدارانه و تقویت اخلاق اجتماعی نیزباشد.
پیگیری ثبت جهانی خیا بان ولیعصر
شهردار تهران از پیگیریاش برای ثبت جهانی خیابان ولیعصر در سال جدید خبر داد. پیروز حناچی با بیان اینکه در برنامههای ارائه شده به شورای شهر اعلام کرده بودم که یکی از برنامههای اولویت دار دوران مدیریتم درتهران، ثبت جهانی خیابان ولیعصر است، گفت: ثبت جهانی خیابان ولیعصر وارد لیست موقت شده و مسئولان سازمان میراث فرهنگی پیگیر این موضوع هستند و به نظر میرسد ثبت جهانی خیابان ولیعصر در سالجاری رقم بخورد. وی گفت: ساماندهی دره فرحزاد نیز یکی از اولویتهای ما در این دوره مدیریت شهری بود که در ماههای پایانی سال گذشته، ضمن احیاء این دره، سعی کردیم مسیرگردشگری طبیعی و مذهبی را طراحی کنیم. وی با بیان اینکه در سالجاری، اجرای پروژههای محلهای با اولویت بافتهای فرسوده است، گفت: از ۳۵۰ محله تهران، دفاتری در ۱۵۰ محله مستقر هستند که وظیفه شناسایی پروژههای مردمی را با کمک شهروندان برعهده دارند.
۳ ٢٠٢ ابتلا و ۳۴ فوتی جدید کرونا در کشور
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با شناسایی ۲۰۲۳ مورد جدید کووید۱۹در کشور، مجموع مبتلایان کووید۱۹ در کشور به۱۳۷۷۲۴ نفر رسید. بهگزارش ایسنا، دکتر جهانپور گفت: از ظهر روز ٤خرداد تا ۵ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی دوهزار و ۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. وی افزود: از بین مبتلایان جدید، ۳۳۸ مورد بستری و یک هزار و ۶۸۵ مورد معادل ۸۳ درصد از موارد جدید از افراد درتماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. بهگفته جهانپور، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۳۷ هزار و ۷۲۴ نفر رسید. وی ادامه داد: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. جهانپور گفت: مجموع جان باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۴۵۱ نفر رسید. وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۱۰۷ هزار و ۷۱۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شدهاند. وی ادامه داد: ۲۵۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. جهانپور گفت: تاکنون ۸۱۸ هزار و ۹۱۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. وی ادامه داد: وضعیت استان خوزستان، همچنان قرمز است اما شاهد کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی موارد بستری نسبت به روزهای گذشته هستیم. وی همچنین تأکید کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته در ۱۹ استان موارد فوتی صفر و در ۵ استان، فقط یک مورد فوتی گزارش شده است.
خروج ایران از فهرست بیشترین آمار ابتلا به کرونا
در همین حال آخرین گزارش ها حاکیست ایران از میان فهرست ۱۰ کشوری که بیشترین مبتلایان به کرونا را دارند، خارج شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ایران از میان فهرست ۱۰ کشوری که بیشترین مبتلایان به کرونا را دارند، خارج شد. هند با پیشی گرفتن از ایران در شمار مبتلایان به ویروس کرونا، در میان ۱۰ کشوری که در شمار مبتلایان در صدر جدول هستند، قرار گرفت. براساس آخرین آمارها تاکنون ۱۳۸ هزار و ۸۴۵ نفر در هند به کرونا مبتلا شدهاند که از این تعداد ۴ هزار و ۲۴ نفر جان باخته و ۵۷ هزار و ۱۲۱ نفر نیز بهبود یافتهاند.