ایندیپندنت (بریتانیا):
بوریس جانسون به این سؤالات جواب دهد: آیا مشاورش به سفر رفته؟ دفتر نخستوزیری کی از این سفر مطلع شده؟ پلیس حقیقت را میگوید یا دفتر نخستوزیری؟ چرا مشاور میتواند از قوانین تخطی کند؟ بوریس جانسون هیچ جوابی به این سؤالات نداده است.
شیکاگو تریبون (امریکا):
کرونا که تاکنون جان نزدیک به 100 هزار امریکایی را گرفته باعث شده است امسال مراسم سالانه یادبود قربانیان جنگ برگزار نشود. آن هم در حالی که شماری از کسانی که امسال بهخاطر ابتلا به بیماری کووید 19 جان سپردند، از کهنه سربازان جنگ بودند.
تورنتو استار (کانادا):
دادههای آماری نشان میدهد، تعداد زیادی از کسانی که از خارج کانادا وارد آن میشوند، به کرونا مبتلا هستند. ضمن آنکه این آمار نشان میدهد دولت کانادا در کنترل بیماری موفق بوده و توانسته شیوع آن را در خانههای سالمندان کاهش دهد.
در پی اوج گرفتن حملات لفظی واشنگتن؛ وزیر خارجه چین هشدار داد
جنگ سرد عقاب و اژدها
ندا آکیش
خبرنگار
هرچه بر شمار مبتلایان به کووید19 و مرگ و میرها بر اثر این بیماری در امریکا افزوده میشود، حملات لفظی مقامات دولت واشنگتن علیه چین هم تندتر میشود. در تازهترین مورد از این حملات لفظی رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه بهوقت محلی بار دیگر چین را به پنهانکاری متهم و اقدامات پکن پس از همهگیری ویروس کرونا را به اقدامات شوروی سابق پس از فاجعه هستهای چرنوبیل در سال 1986 تشبیه کرد. بهگزارش نیویورک پست، پس از آنکه شمار مرگ و میرها بر اثر کووید19 در امریکا به مرز 100 هزار نفر رسید، اوبراین، مشاور امنیت ملی امریکا روز یکشنبه به وقت محلی در یک برنامه تلویزیونی متعلق به شبکه انبیسی امریکا شرکت کرد و با گرفتن انگشت اتهام به سوی چین، گفت: پنهانکاریای که آنها [چینی ها] کردند مانند چرنوبیل در تاریخ نوشته خواهد شد و 10، 15 سال دیگر گزارش آن را در کتابهای تاریخ خواهیم دید.
این مقام امنیت ملی امریکا افزود: آنها یک ویروس را در جهان رها کردند که تریلیونها دلار به اقتصاد امریکا ضربه زد و ما مجبور شدیم برای زنده نگه داشتن اقتصاد خود هزینههای هنگفتی کنیم. اوبراین در این برنامه تلویزیونی از عملکرد ترامپ دفاع کرد و گفت که اعمال ممنوعیت سفر به چین در 30 ژانویه «اقدام شجاعانهای» بود که «جانهای زیادی را نجات داد». در حالی که بسیاری از مقامات امریکایی و ناظران و تحلیلگران امریکایی عملکرد ترامپ در مواجهه با همهگیری را بسیار ضعیف توصیف میکنند و میگویند، اگر ترامپ بموقع عمل میکرد و همهگیری ویروس کرونا را به خاطر منافع انتخاباتی خود نادیده نمیگرفت، الان امریکا در صدر فهرست بیشترین مبتلاها و مرگ و میرها در جهان قرار نمیگرفت. اوبراین همچنین در اظهاراتی متناقض در پاسخ به سؤال «چاک تود»، مجری برنامه که پرسید آیا دولت ترامپ که درصدد اجرای توافق تجاری با چین است، به اندازه کافی به خاطر این پنهانکاری به چین سخت گرفته است، گفت: ما میخواهیم با چین و مردم چین روابط خوب داشته باشیم. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا هم چین را متهم کرد که مانع انتقال اطلاعات پزشکی و دارویی پزشکان خود درباره ویروس کرونا به مراکز کنترل این بیماری در دیگر کشورها میشود. کنگره امریکا هم در روزهای اخیر چندین پیشنویس قطعنامه علیه چین آماده کرده و میخواهد این قطعنامهها را به بهانه مخفی کاریهای چین در همهگیری ویروس کرونا به رأی بگذارد. گفته میشود این قطعنامهها از حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه برخوردار است. سخنان اوبراین و پمپئو و اقدامات ضد چینیای که در حال حاضر در واشنگتن در جریان است، با واکنش پکن مواجه شد و وانگ یی، وزیر خارجه چین بدون آنکه نامی از این دو مقام امریکایی ببرد، روز یکشنبه در کنفرانس خبری سالانه خود گفت، برخی نیروهای سیاسی امریکا با دروغپردازی درباره ویروس کرونا درصدد بردن مناسبات پکن - واشنگتن به سوی جنگ سرد جدید هستند.
وزیر خارجه چین با بیان این مطلب که همزمان با همهگیری ویروس کرونا یک «ویروس سیاسی جدید» هم در امریکا گسترش یافته است گفت، کار این ویروس سیاسی جدید تهمت زدن به چین در هر فرصت ممکن است. او همچنین از تلاش برخی کشورها به سرکردگی امریکا برای وادار کردن چین به پرداخت غرامت به خاطر همهگیری ویروس کرونا در جهان انتقاد و تأکید کرد، پکن هرگز به چنین درخواستهایی پاسخ مثبت نخواهد داد زیرا این خواستهها چیزی جز خیالبافی نیست. این سخنان وانگ یی در حالی است که در روزهای یکشنبه و دوشنبه دولت پکن با چالش تازهای بهنام از سرگیری تظاهرات دموکراسی خواهان در هنگکنگ مواجه بود و در این زمینه هم بهخاطر مداخلات امریکا و حمایت دولت واشنگتن از معترضان هنگکنگی فصل تازهای از تنشها بین واشنگتن - پکن گشوده شد.
گروگانگیری ولیعهد سعودی برای دستگیری یک افسر عالیرتبه
زهره صفاری/ مقامات سعودی برای بازگرداندن یکی از مهرههای تأثیرگذار امنیتی این کشور از کانادا، خانوادهاش را گروگان گرفتند. بهگزارش «نیویورک تایمز»، «ساعد الجبری» که از جمله افسران ارشد امنیتی حکومت عربستان و کارشناس هوش مصنوعی است، در سال 2017 به کانادا فرار کرده و تلاشهای سران سعودی برای بازگرداندن او تاکنون به نتیجه نرسیده است. «الجبری» بهدلیل نقش اثرگذار در نبرد با القاعده و تعاملات امنیتی با امریکا، اطلاعات ارزشمندی از اقدامات پنهان خاندان سلطنتی و جنایتهای «محمد بن سلمان» دارد، به همین خاطر ولیعهد جوان برای بازگرداندن او به هر ریسمانی چنگ میزند. بهگفته یکی از پسران «الجبری» که او نیز در کانادا زندگی میکند، از دو ماه گذشته تاکنون دو نفر از فرزندان «الجبری» و یکی از برادرانش شبانه از داخل خانههایشان ربوده شده و در مکانی نامعلوم زندانی هستند. گرچه هنوز مقامات سعودی واکنشی به این دستگیریها نداشتهاند اما شنیدهها حاکی از آن است که سران سعودی قصد دارند از این حربه بهعنوان اهرم فشاری برای بازگرداندن این مهره امنیتی استفاده کنند. پس از قتل فجیع «جمال خاشقجی» با دستور «محمد بن سلمان»، افرادی مانند «الجبری» برای حفظ جانشان به نقاط نامعلوم فرار کردند.
انتقاد بایدن از تصمیم عجیب ترامپ
«جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در ادامه رقابتهای انتخاباتی ریاست جمهوری سال 2020 با انتشار فیلم کوتاهی، تصمیم رئیس جمهوری امریکا برای برگزاری بازی گلف در وضعیت قرمز کرونا را به نقد کشید. جو بایدن در توئیت خود نوشت: «ریاست جمهوری به چیزی فراتر از توئیت کردن شما از میدان گلف نیاز دارد.»
به نوشته مهر به نقل از«هیل»، «دونالد ترامپ» در حالی در اظهارات جنجالی جدیدش از برگزاری رقابتهای گلف همزمان با مراسم روز یاد بود امریکا پرده برداشت که تاکنون بیش از 98 هزار و 983 نفر در امریکا براثرابتلا به کرونا
جان باختهاند.
صندوق دارا یکم، مدیریت ریسک و تخصیص نقدینگی در نااطمینانی بازارها
ادامه از صفحه اول
همواره نوعی نااطمینانی قابل توجهی را نیز بر فضای کسب و کار و تصمیمگیریهای اقتصادی تحمیل کردهاند. بروز مسائل مربوط به شیوع جهانی ویروس کرونا از زمستان گذشته تاکنون و آثار ریز و درشت و همچنین بالفعل و بالقوه آن، دلیل اصلی بیسابقه بودن شرایط اقتصادی کنونی است. در چنین شرایطی در یک سو دولتها به گونهای تصمیمگیری و سیاستگذاری میکنند که بین آثار بلندمدت، میانمدت و کوتاهمدت این متغیرها، توازنی برقرار کنند تا اگر شرایط رو به بهبود نرود، دستکم دشوارتر از آنچه هست نشود و در سوی دیگر، شهروندان بیشتر نظر به کوتاهمدت دارند و از آنجا که آینده را قابل پیشبینی نمیداند، به سبک و تشخیص خود، روی به ابزارهای مصونسازی مناسب و نامناسب میآورند. این حقیقت، گاهی در صورت اقبال عمومی و فصلی شتابزده به املاک و مستغلات بروز مییابد، گاهی بازار سکه را داغ میکند یا ارز را و قسعلیهذا، که در هر صورت نوعی ذخیرهسازی ارزش به شمار میآید.
رشد چشمگیر نقدینگی در پانزده سال گذشته و عبور آن از مرز 2300 هزار میلیارد تومان، به خودی خود و فارغ از آثار متغیرهای پیشگفته، هر بازاری را میتواند از تعادل خارج کرده و بازگرداندن آن به شرایط عادی را غیرممکن یا بسیار دشوار سازد. بدیهی است در این شرایط، سیاستگذار، باید همزمان به اتخاذ سیاستهای پولی و مالی مناسب روی آورد و ابزارهای کارآمدی را برای پیادهسازی این سیاستها به کارگیرد. ابزارهایی مانند عملیات بازار باز، ساماندهی نرخ سود سپردهها و انتشار و فروش اوراق بهادار در بازار پول و ترویج خصوصیسازی، افزایش عرضههای اولیه، ترویج صندوقهای سرمایهگذاری و تشویق سهامداران عمده به عرضه سهام بیشتر نیز از جمله این ابزارها در بازار سرمایه است که در این زمینه، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی، تلاشهای درخور توجهی را در ماههای اخیر به کار بستهاند. در این میان، بازار پول، به واسطه قدمت قابل توجه و عمق آن و همچنین وزن بسیار بالایی که در تأمین مالی بنگاهها و کسب و کارهای مختلف دارد، بیشتر نیاز به آرامش و انتظامبخشی داشت تا توسعه، اما بازارسرمایه، به دلیل اینکه نسبتاً جوان است و ظرفیتهای نهفته زیادی برای توسعه و تعمیق دارد بیدرنگ مورد توجه و تمرکز قرار گرفت که خوشبختانه، سیاستگذاران اصلی هر دو بازار، درستترین و ضروریترین تصمیمها را اتخاذ کردند که در نوع خود ارزشمند است.
یکی از ابزارهای کارآمد بازارهای سرمایه در سراسر جهان، صندوقهای سرمایهگذاری و از میان صندوقهای مختلف، صندوقهای سرمایهگذاری قابل معامله (موسوم بهETF) است که به دلیل گردش بسیار بالای آن، میتواند نقش مهمی را در تعمیق بازار سرمایه، جذب نقدینگی و ثباتبخشی به بازارها ایفا کند. یکی از عوامل اصلی جذابیت این صندوقها برای مردم، ریسک مدیریت شده پایین و همچنین قابلیت نقدشوندگی بالای آنهاست. این ابزار در شرایطی نیز میتواند برای دولتها مفید واقع شود و آن، شرایطی مانند فضای کنونی اقتصاد ایران است. در شرایطی که از سالها قبل، دولت در پی عرضه سهام باقیمانده در بنگاههای بزرگ به عموم بود و خصوصیسازی این بنگاهها از طریق واگذاری مستقیم سهام به سرمایهگذاران نیز دشوار به نظر میرسید و از سوی دیگر، پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه در بازار سهام و رشد انفجاری شاخص که در اثر ورود خیل عظیمی از سرمایهگذاران غیرحرفهای رخ داده بود، تدبیر ویژهای را برای برآوردن هر دو ضرورت، ایجاب میکرد، تشکیل و معرفی صندوق سرمایهگذاری واسطهگری مالی یکم، اقدام مناسبی از سوی دولت محترم جمهوری اسلامی بود تا هم تخصیص منابع و نقدینگی بهبود یابد و هم پاسخی مناسب به تقاضای سیریناپذیر در بازار اوراق بهادار داده شود که در کنار اقدام مهمی که نظام بانکی برای سامانبخشی به بازار پول و تأکید مضاعف بر رعایت نرخ سود تعیین شده از سوی شورای پول و اعتبار کرد، میتواند روزهای بهتری را برای هر دو بازار پول و سرمایه و در نتیجه برای اقتصاد بزرگ ایران رقم بزند.
در خصوص تشکیل، معرفی و عرضه واحدهای صندوق پیشگفته، اظهارنظرهای مختلفی مطرح شده که به نظر میرسد باید به نقدهای منصفانه که حاوی نکات فنی مهمی هستند نیز توجه و از اثرگذاری اظهارنظرهای سیاسی و غیر فنی بر عرضه و تقاضای واحدهای این صندوق پرهیز کرد. آنچه در این میان قابل تأکید و یادآوری است، ضرورت مدیریت کارآمد و پویای صندوق از یک سو و بازارگردانی مناسب واحدهای آن در روزها و هفتههای آتی از سوی دیگر است، ضمن اینکه ورود شتابزده عموم شهروندان به بازار اوراق بهادار و انتظارات بیش از واقع بخشی از آنان در کوتاهمدت، فرهنگسازی و اطلاعرسانی دقیق و کامل را ضروری میسازد. همانگونه که از عنوان صندوق پیداست، میتوان به تشکیل صندوقهای بزرگ دوم و سوم و چندم آنها امید بست و از فرصتی که برای بازار سرمایه و اقتصاد پیش آمده، بیشترین بهره را برد.
مشهور است که دولتها در آخرین سال دور دوم خود یا بیشاندازه محافظهکار و محتاط میشوند یا بسیار متهورانه و قدرتمند عمل میکنند. عرضه سهام مختلف در بورس در ماههای اخیر، بویژه شرکتهای بسیار بزرگ و تشکیل صندوقهای سرمایهگذاری بزرگ از جمله صندوق سرمایهگذاری واسطهگری مالی یکم نشان داد که دولت محترم، رویکرد دوم را برگزیده است که بیتردید رویکرد مسئولانهتری بوده و از این حیث در خور تقدیر فراوان است.