ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام صادق علیه السلام: شش (صفت) در مؤمن نیست: سخت گیری، بیخیری، حسادت، لجاجت، دروغگویی و تجاوز.
تحف العقول ص377
جلیل سامان: «زیر خاکی» رد شده بود
وقتی شورای عالی فیلمنامه سریال «زیرخاکی» را خواند، آن را بیبرو برگرد رد کرد. حدود ۱۷ صفحه ایراد از فیلمنامه گرفتند. به نظرم مشکلشان این بود که فیلمنامه را با کت و شلوار خوانده بودند در حالی که به نظر من «زیرخاکی» فیلمنامهای است که باید کت و شلوارتان را دربیاورید
و بعد بخوانید.
کارگردان سریال «زیر خاکی»
درباره سانسورهای این سریال
سیدعباس صالحی: توجیه و تبعیض در مورد خطا وجدان عمومی را رنج میدهد
خطیب، مداح، نویسنده، هنرمند و... اشتباه میکنند. خطا لازمه زندگی بشری است. اما دو چیز ناگوار است:
توجیه ناموجه خطا
تبعیض در برخورد با خطا
این دو وجدان عمومی را
رنج میدهند.
توییت
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
دعای روز دهم
ماه مبارک رمضان
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُتَوَکلِینَ عَلَیک وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْفَائِزِینَ لَدَیک وَ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ إِلَیک بِإِحْسَانِک یا غَایة الطَّالِبِینَ
خدایا مرا در این ماه از توکل کنندگان و از رستگاران نزد خود و از مقرّبان درگاهت قرار بده، به احسانت ای هدف جویندگان.
یک سانس فیلم کوتاه ببینید
آرین وزیر دفتری
فیلمساز
تعطیلی سینماها در روزهای شیوع کرونا فرصتی برای بیشتر دیده شدن فیلمها در اکران آنلاین فراهم کرده است. فیلمهای کوتاه هم از این قاعده مستثنی نیستند و سایت تخصصی نمایش فیلم کوتاه با عنوان «ویدو» بستههای نمایش ویژه را تدارک دیده است. فیلمهای کوتاه «رورانس» سوگل رضوانی، «مثل بچه آدم» آرین وزیردفتری، «دربین» علییار راستی، «جشن» بهنام عابدی که عموماً موفقیتهای بینالمللی کسب کردهاند این روزها در قالب طرح «اتصال کوتاه» در این سایت اکران میشود. آرین وزیر دفتری کارگردان فیلم کوتاه «مثل بچه آدم» یکی از فیلمهای برتر سالهای اخیر این حوزه از دیده شدن فیلمهای کوتاه به «ایران» گفته است.
تنها فرصتی که پیش از این برای دیده شدن بستههای فیلم کوتاه وجود داشت اکران در گروه نمایشی هنر و تجربه در سالنهای سینما بود. حدود دو سال پیش فیلم کوتاه «هنوز نه» را در این گروه سینمایی اکران کردم که جزو اکرانهای نسبتاً موفق گروه هنر و تجربه بود. اکران آنلاین فیلمها در شرایط عادی هم فرصت خوبی برای دیده شدن فیلمهای کوتاه است و این روزها که با تعطیلی سالنهای سینما روبهرو هستیم میتوان از این فضا استفاده مضاعف کرد.
شناخت دقیق مخاطب رویکرد تازهای برای صاحبان فیلمها در ارائه فیلمهای کوتاه ایجاد میکند. میتوان با انتخاب درست ترکیبی مناسب از فیلمها را در قالب یک بسته ارائه کرد. این مدل عرضه برای مخاطب هم جذابتر است. هم پکیج یک ساعت و 15 دقیقهای از فیلمهای کوتاه به اندازه سانس سینمایی کامل در اختیارش قرار میگیرد و هم هزینه کمتری برای دیدن فیلمها پرداخت کرده است. تعیین محدودیت زمانی یک ماهه برای نمایش طرح «اتصال کوتاه» در ویدو باعث ایجاد تمرکز بیشتری برای دیده شدن این 4 فیلم کوتاه هم شد. در همین فرصت یک هفتهای که از اکران آنلاین فیلمها گذشته استقبال مخاطبان چشمگیر بوده است. اکران سه هفته دیگر ادامه دارد و فضای مجازی و تحلیلهای رسانهای به بیشتر دیده شدن فیلمها کمک خواهد کرد.
دغدغه اصلی ما اطلاعرسانی به مخاطب هدف این فیلمها در فضای مجازی است؛ مخاطبانی که به مدل جدیتر سینما یا الگوهای هنریتر سینما علاقهمند هستند. پاسخ به این سؤال که آیا حضور چهرههای سینمایی باعث بیشتر دیده شدن فیلمهای کوتاه میشود یا نه را به همین مؤلفه یعنی شناخت مخاطب هدف از فیلمها ارجاع میدهم. من در تجربه قبلیام «هنوز نه» با دو چهره شناخته شده سینما، آقای فرهاد اصلانی و خانم پانتهآ پناهیها همکاری داشتهام و دافعهای نسبت به همکاری با چهرهها ندارم اما معتقدم حضور چهرهها به اندازه موفقیت در جشنوارههای جهانی کمککننده نیست بخصوص در پلتفرمهای تخصصیتر مثل ویدو. همکاری با چهرهها شاید یک طیف مشخصی را تحت تأثیر قرار بدهد و ایجاد جذابیت کند اما نکته کلیدی نیست بلکه موفقیتهای بینالمللی و حضور در جشنوارهها و مجامع جهانی سینما در جذب مخاطب تعیینکنندهتر است. امیدوارم که با حمایت از طرحهایی چون «اتصال کوتاه» اکران آنلاین بستههای فیلم کوتاه تداوم یابد و همچون اکران در سالنهای سینما این نوع اکران در فضای اینترنتی هم باب شود.
سفری عمیق به درون زندگی
بردیا صدرنوری
آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی
ویروس کووید19 یا کرونا، در روند زندگی پرسرعت و پیچیده انسان امروزی به مثابه ترمزی شدید و میخکوبکننده عمل نمود و براحتی، انسان غره به خود و مسحور و مسخ شده در دستساختههای بشری و تکنولوژی را زمینگیر کرد. ویژگی بزرگ ویروس این بود که تمام کشورهای جهان با هر قدرت و جایگاه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی را درگیر نمود. آنگونه نبود که مانند بمبها و موشکهای ویرانگر قدرتمداران، فقط بر سر انسانهای مظلوم و بیدفاع فرود آید یا مانند برخی ویروسهای دیگر، فقط مردمان کشوری ضعیف را درگیر بیماری نماید و بقیه دنیا در امان بمانند؛ برای همین، همه صدایش را شنیدند و آثارش را با تمام وجود درک کردند؛ بویژه آنان که سرمست از قدرت و ثروت، با سرعت تمام میتاختند و بسیاری از ارزشهای انسانی، اخلاقی و زیستمحیطی را به نابودی میکشاندند.
در کل کرونا، یک شوک جدی به جهان وارد کرد و پنداری با صدای بلند و تحکمآمیز بانگ برآورد که «آهای انسان! به کجا چنین شتابان؟! اگر به خود نیایی و روند زندگی و رفتارت را اصلاح نکنی، طبیعت به روش خود و با تحکم، تو را مجبور به اصلاح خواهد کرد!» این شوک خیلی زود اثر کرد و اتفاقات مثبت بسیاری هم افتاد که هر چند ریشه در تحمیل و تحکم داشت اما انسانهای بسیاری را مجبور به تفکر و بازنگری در روند زندگیشان نمود؛ مهمتر از همه اینکه، آسیبپذیر بودن انسان از هر طبقه و جایگاه اجتماعی را به رخش کشید؛ با خانهنشینی و فرصتی که ایجاد نمود انسانها وقت اندیشیدن به کارهای خود و زندگی پیچیدهای که برای خود ساخته بودند را یافتند و از خود پرسیدند که آیا واقعاً جور دیگر نمیتوان زیست؟؛ با هم مهربانتر شدند؛ خانواده دوباره معنی یافت و پدران و مادران و فرزندان پساز مدتها یا شاید سالیان سال، در کنار هم بودن و لحظات مشترک با هم را تجربه کردند؛ همه فهمیدند که بسیاری از کارهایی را که حسب عادت انجام میشود میتوان انجام نداد؛ فهمیدند که نمیتوانند و نباید در همه جا حسابشان را از دیگران بویژه طبقات ضعیفتر جدا کنند و چشمشان را روی خیلی چیزها ببندند؛ متخصصین و جامعه پزشکی، پرستاری و درمانی کشورها جایگاه والا و انسانی خود را بازیافتند؛ و...
اینگونه شد که طبیعت از دست کارهای مخرب انسانی نفس راحتی کشید و تا حدودی خود را بازسازی نمود. در این میان هنرمندان بسیاری تلاش نمودند تا با خلق و اجرای آثار هنری، در امیدوار نگهداشتن مردم و نیز واداشتن آنان به تفکر و نگاه عمیق تر به زندگی، رسالت خویش را به انجام برسانند.
«ژرفا – Profundity» اثر موسیقایی است که تحت تأثیر نگرش مذکور و بهصورت بداههنوازی خلق شده است و تلاش دارد شنوندگان را به سوی تفکر بیشتر، ژرفاندیشی و سفری عمیقتر به درون زندگی و عملکردشان سوق دهد. این اثر در فضای امبینت و در ژانر موسیقی تلفیقی خلق شده و در آن از ملودیهای ایرانی با نوازدگی پیانو نیز بهره بردهاست. همچنین این آهنگ در راستای پروژه بزرگ موسیقی تلفیقی طراحی شده توسط اینجانب است که در آن پیانونوازی من نقش و نمایندگی موسیقی غنی ایرانی را در همراهی با سازها و موسیقی سایر فرهنگها بر عهده دارد. در این اثر، پسرم «سپاس صدرنوری» با ملودیسازی و نواختن پیانو همراه با گیتار الکتریک «صالح حدیدی»، فضاسازی موسیقایی را برای بداههنوازی پیانو ایرانی فراهم نمودهاست. همچنین مهرناز کرمی بهعنوان مشاور هنری و پرهام عرب بهعنوان طراح و گرافیست این پروژه را همراهی نمودهاند. این اثر بهصورت تک آهنگ واز سوی مؤسسه فرهنگی و هنری رادنواندیش به مدیریت موسیقی ناصر ایزدی منتشر شده است.
نقاشان و روی آوردن به برگزاری نمایشگاههای آنلاین
انتخاب ناگزیر
حمیدرضا امامی
نقاش
«میانجی» نام نمایشگاه جدید حمیدرضا امامی است که به تازگی گالری «اُ» در فضای مجازی منتشر کرده است و قرار است تا ۲۹ اردیبهشت ادامه یابد. مجموعه کارهایی که ادامه روند کارهای این هنرمند نقاش است؛ هنرمندی که بیشتر اوقاتش در دل طبیعت میگذرد. طبیعتی در اطراف مشهد در دل سرزمین خراسان تا با الهام از اتفاقات پیرامونی به آثاری تبدیل شود که حاصل زیست بوم قطعهای از خاک ایران است.
من از ابتدا به صورت مجموعهای کار کردهام و تمام کارهایم در ادامه کارهای قبلیام است. همیشه از فرم شروع می کنم و کم کم محتوا از دل آن بیرون میآید. یعنی با اتفاقاتی که در فرم رخ میدهد محتوا هم از درون آن شکل میگیرد . بیشتر کارهایم حاصل زیستگاه من است. بیشتر اوقاتم به خارج از شهر مشهد میروم. مخصوصاً مجموعه کار اخیرم که در آن فضای کارخانه مانند میبینید. فضایی که در اطراف من وجود دارد و در کارم بی تأثیر نبوده است. موضوع کارهایم را از محیط میگیرم و در پس زمینه حال و هوای فکری محیطی هستم که بخشی از جامعه و قسمت دیگر از درون خودم شکل میگیرد و در نهایت حاصل کارم میشود.در این مجموعه توجه بالایی به کنتراست در کارم وجود دارد.به گونهای که به لحاظ فرمی به یک بیان متناقض میرسیم.و این پارادوکس حال و هوای مخاطب و جامعه است که از گذشته تاکنون شکل گرفته است. کنتراست کارهایم بالاست و از نظر نمادین میتواند برای هر کسی یک بازخوانی داشته باشد. کارهای قبلیام هم تناقض بین نور و سایه بوده است. مخاطب با یک تیرگی و روشنی مواجه میشد اما اکنون با یک پارادوکس مواجه است.در کارهای قبلیام مثلاً تابلویی کشیدم که در آن پله میخورد و به بالا حرکت میکنیم که نوعی حس شاعرانگی در آن به چشم میخورد. اما در کار جدیدم مثلاً همان تابلویی که فضای کارخانه و مه و نور در آن دیده می شود این بار یک خشونت در کنار لطافت دیده میشود. شاید در کارهای قبلیام دیده نمیشد و کارها نرمتر بود. در این کار که نامش میانجی است،این فرم مه آلود یا غبارآلود حائلی است بین مخاطب و اتفاقاتی که در پشت آن مه میافتد. در جایی نمیدانیم که آیا ما را در برمیگیرد یا داخل آن فضا میشود.این بستگی به شرایط ذهنی مخاطب دارد.یا اینکه دوست دارد مه کنار رود و هر اتفاقی را بخوبی ببیند.ما همیشه دوست داریم پرده ها کنار رود و از طرفی ترسی هم توأمان داریم و بعد به خودمان امید میدهیم که در مواجهه با حقیقت شرایط بهتر خواهد شد. این احساس و این شرایط در حقیقت حال و روز کنونی ماست. قرار بود ۱۵ فروردین نمایشگاهم را حضوری برگزار کنم. اما به دلیل شرایط کرونا این اتفاق نیفتاد و این نمایشگاه در فضای مجازی برگزار شد. با اینکه اهل فضای مجازی نیستم و در حال و هوای خودم هستم و بیشتر این فضا برایم دست و پاگیر است اما خوبیهایی هم داشت. مخاطبانم بیشتر شدند چه در تهران و حتی در شهرستانها افراد بیشتری آثارم را دیدند و حتی در آن سوی مرزها.برای همین بازدید کنندهها بیشتر شدند.اما یکسری کارها و آثار چون یکسری رنگها به هم نزدیک هستند یا رنگ خاکستری نزدیک به هم است، برای همین ترجیح میدهم از نزدیک دیده شوند تا از طریق فضای مجازی. چون دیدن آثارم از نزدیک حس دیگری به مخاطب میدهد.
عکس نوشت
پس از بالا گرفتن مخالفتها با تولید و پخش «دوربین مخفی» در مصر، سرانجام درخواستهایی قانونی برای توقف این برنامه به دادستانی ارائه شد.
نارضایتی از برنامه «دوربین مخفی» چند سالی است که در مصر وجود دارد اما امسال همه مصریها در مخالفت با این برنامه اتفاق نظر دارند و از رامز جلال، بازیگر مصری که معروفترین دوربین مخفی مناسبتی برای ماه رمضان را میسازد انتقاد میکنند. او موهایش را آبی کرده و در هر قسمت خودش را به شکل قاتل یکی از سریالهای ترسناک امریکایی درآورده و میهمانهایش را غافلگیر میکند.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#کنکور
بعداز خبرهای ضد و نقیضی که درباره تغییر زمان برگزاری آزمونهای ورودی دانشگاهها منتشر میشد روابط عمومی سازمان سنجش اعلام کرد زمان برگزاری کنکور سراسری و آزمونهای دکتری و کارشناسی ارشد تغییر میکند. هنوز زمان قطعی برگزاری اعلام نشده و همین مسأله کسانی را که امسال کنکور دارند نگران کرده است و در شبکههای اجتماعی از این نگرانیهایشان مینویسند: «جون بچههاتون تاریخ کنکور رو به تأخیر نیندازید آقا»، «سازمان سنجش دوساله بودجه نداره سر کنکور دیگه کیک ساندیس نمیده بعد الان میخواد ماسک و دستکش بده»، «بعداز کار توی معادن، سختترین کار، اعلام زمان جدید کنکور کارشناسی ارشد و دکترای وزارت علومه...»، «اینا که دارن همه جا رو باز میکنن دیگه چیکار تاریخ کنکور دارن که هی میندازنش عقب»، «من تلاشمو کردم و برای فردای روز کنکور هم برنامههامو دارم و عقب افتادن کنکور همه چیو خراب میکنه.» «اینقد به تعویق نندازین کنکور ارشد رو!»، «کاش زودتر اعلام کنن خیلی رو مخ بچهها رفته این قضیه تاریخ کنکور»، «کنکور دکتری تیر برگزار میشه پس یحتمل کنکور ارشد جابهجا نمیشه»، «بهشت من روزیه که اخبار بگه کنکور ارشد رفت تیرماه»، «فقط ایران میتونه جلسه برای تعیین تاریخ بازگشایی مدارس و دانشگاهها و کنکور بذاره و توش تصمیم بگیره در جلسات بعدی تاریخ رو تعیین کنه!»، «دارم به این فکر میکنم تاحالا دوبار تایم کنکور تغییر کرده. بر فرض که دیگه تغییر نکنه این طراح سؤالا از کی تو قرنطینهن؟ سؤالا همون سؤالای ۲۸ فروردینن یا هربار تغییر کردن؟»، «وزارت علوم با عدم مشخص کردن تکلیف داوطلبهای کنکور ارشد و دکتری و برگزاری کنکور تو زمانی که قطعاً کشور درگیر کروناست داره با سلامت دانشجو بازی میکنه هم سلامت روان و هم سلامت جسم.»
بخندید
دیروز روز جهانی خنده بود. اولین یکشنبه ماه مه میلادی روز جهانی خنده نام دارد که اولین بار از سوی یک مربی یوگا در هند نامگذاری شد و امروزه در بیش از ۷۰ کشور برگزار میشود. شعار امسال «روزت را نجات بده» بود و خیلیها در شبکههای اجتماعی از این روز و درباره خندیدن نوشتند: «در روز جهانی خنده با اعلام تاریخ مناسب پایان کرونا خنده را به لبان ما برگردانید»، «روز جهانی خنده فقط چین. اومده دلار رو از معادلات بازار سهام پکن حذف کرده و داره به ریش امریکا میخنده.»، «روز جهانی خنده رو به این وضعیت گریه دار خودمون که داریم بهش میخندیم تبریک میگم»، «این روز رو به کسانی که بهمون خندیدن ولی باعث شدن قویتر بشیم رو هم تبریک میگیم!»، «جا داره روز جهانی خنده رو به همه اونایی که پشت خندههاشون غمه هم تبریک بگم.»، «روز جهانی خنده رو به مونالیزا تبریک میگم»، «در روز جهانی خنده هر ایرانی در استوری اینستاگرام یک: خنده بر لب میزنم تا کس نداند رازِ من ورنه این دنیا ک ما دیدیم خندیدن نداشت!»، «ینی چی امروز روز جهانی خنده است تا میتونید بخندید؟ به کی بخندیم؟ برا چی؟ مسخره شماییم مگه ما.»، «روز جهانی خنده رو به خودمون که بلدیم تو شرایط بدبختی، درماندگی و بیپولی بخندیم تبریک میگم»، «الهی اونقدر بخندید که صدای خندههاتون بشه بهترین موسیقی کائنات»، «نکته خندهداری در وضعیت فعلی زندگی پیدا نمیشه ولی شما بخند»، «امروز 3 مه روز جهانی خنده هست. فواید خندیدن چیست:۱- خنده فشارخون را کم میکند ۲-خنده باعث طولانی شدن عمر میشود ۳-خنده سن افراد را کمتر نشان میدهد ۴-خنده تعادل هورمونی ایجاد میکند ۵-خنده باعث افزایش هورمون کورتیزول شده، ایمنی بدن را در برابر بیماریها زیاد میکند. پس همیشه بخند.»
ماه میهمانی خدا (10)
عطیه خدا به خدیجه
حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی
«إِنَّا أعْطَینَاکَ الْکَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» (سوره کوثر، 3-1)
خداوند نسل پیامبر را از خدیجه قرار داد. رسول خدا از خدیجه دو پسر داشت، به نامهای قاسم و عبدالله، که هر دو در کودکی از دنیا رفتند. دشمنان حضرت گفتند: او ابتر است و از او پسری نمانده که نام و راه او را ادامه دهد. اما خداوند به او دختری عطا کرد که کوثر بود و نسل او که اهل بیت علیهم السلام باشند، حافظان دین خدا در زمین شدند.
این آیه میفرماید: ای پیامبر به تو کوثر عطا کردیم، اما روشن است که پیش از پیامبر، خدیجه دریافت کننده این عطیه بوده و او را به دنیا آورده و در دامان پر مهر خود پرورش داده است و همین کمال به تنهایی، در فضیلت حضرت خدیجه کافی است.
در تاریخ آمده است که یکی از همسران پیامبر به آن حضرت گفت: خدیجه پیر زنی بیش نبود که از دنیا رفت و خدا بهتر از او را به شما داده است.
حضرت عصبانی شد و فرمود: «بهتر از او را خدا به من نداد. او به من ایمان آورد، هنگامی که مردم کافر بودند، در اموال خود با من مواسات کرد، هنگامی که مردم مرا محروم ساختند و فرزندانی برایم آورد که زنان دیگر از آن محروم هستند.»
خدیجه اول زنی است که به رسول خدا ایمان آورد و با آن حضرت در مسجدالحرام نماز جماعت خواند. بانویی که تا زنده بود، رسول خدا با دیگری ازدواج نکرد. در سه سالی که مسلمانان در شعب ابی طالب حصر اقتصادی بودند، اموال خدیجه پشتوانه مالی آنان بود.
خدیجه تنها یک همسر نبود، بلکه در حقیقت یار و همراه و بازوی صادقی برای پیامبر به شمار میرفت. او در راه حمایت از رسول خدا بیشترین فداکاری و ایثار را از خود نشان داد.
قرآن خطاب به رسول خدا می فرماید: «وَ وَجَدَکَ عائِلًا فَأَغْنى» ای پیامبر تو تنگدست بودی و خداوند تو را بی نیاز کرد. یعنی حضرت خدیجه بستر لطف خدا به پیامبر شد.
خدیجه در شبی که به خانه پیامبر آمد، صندوقچه تمام اسناد و اموال خود را تحویل پیامبر داد و گفت: این دارایی من است و خود نیز کنیز تو هستم. وقتی هم که میخواست از دنیا برود، حتی پارچهای برای کفن نداشت. فاطمه را خدمت پیامبر فرستاد که عبایی را که هنگام وحی بر سر میاندازید، کفن من کنید.
آن بانوی بزرگوار در دهم رمضان سال دهم بعثت در سن 65 سالگی در شعب ابی طالب از دنیا رفت. رسول خدا با دست خود او را در قبرستان حجون مکه دفن کرد و آن قدر در مصیبت خدیجه ناراحت بود که آن سال را عامالحزن نام نهاد.
بعد از وفات خدیجه، پیامبر اکرم گاه و بیگاه گوسفندی ذبح مینمود و گوشت آن را میان دوستان آن بانو تقسیم میکرد و بدین وسیله نام و یاد او را گرامی میداشت.
«إِنَّا أعْطَینَاکَ الْکَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» (سوره کوثر، 3-1)
خداوند نسل پیامبر را از خدیجه قرار داد. رسول خدا از خدیجه دو پسر داشت، به نامهای قاسم و عبدالله، که هر دو در کودکی از دنیا رفتند. دشمنان حضرت گفتند: او ابتر است و از او پسری نمانده که نام و راه او را ادامه دهد. اما خداوند به او دختری عطا کرد که کوثر بود و نسل او که اهل بیت علیهم السلام باشند، حافظان دین خدا در زمین شدند.
این آیه میفرماید: ای پیامبر به تو کوثر عطا کردیم، اما روشن است که پیش از پیامبر، خدیجه دریافت کننده این عطیه بوده و او را به دنیا آورده و در دامان پر مهر خود پرورش داده است و همین کمال به تنهایی، در فضیلت حضرت خدیجه کافی است.
در تاریخ آمده است که یکی از همسران پیامبر به آن حضرت گفت: خدیجه پیر زنی بیش نبود که از دنیا رفت و خدا بهتر از او را به شما داده است.
حضرت عصبانی شد و فرمود: «بهتر از او را خدا به من نداد. او به من ایمان آورد، هنگامی که مردم کافر بودند، در اموال خود با من مواسات کرد، هنگامی که مردم مرا محروم ساختند و فرزندانی برایم آورد که زنان دیگر از آن محروم هستند.»
خدیجه اول زنی است که به رسول خدا ایمان آورد و با آن حضرت در مسجدالحرام نماز جماعت خواند. بانویی که تا زنده بود، رسول خدا با دیگری ازدواج نکرد. در سه سالی که مسلمانان در شعب ابی طالب حصر اقتصادی بودند، اموال خدیجه پشتوانه مالی آنان بود.
خدیجه تنها یک همسر نبود، بلکه در حقیقت یار و همراه و بازوی صادقی برای پیامبر به شمار میرفت. او در راه حمایت از رسول خدا بیشترین فداکاری و ایثار را از خود نشان داد.
قرآن خطاب به رسول خدا می فرماید: «وَ وَجَدَکَ عائِلًا فَأَغْنى» ای پیامبر تو تنگدست بودی و خداوند تو را بی نیاز کرد. یعنی حضرت خدیجه بستر لطف خدا به پیامبر شد.
خدیجه در شبی که به خانه پیامبر آمد، صندوقچه تمام اسناد و اموال خود را تحویل پیامبر داد و گفت: این دارایی من است و خود نیز کنیز تو هستم. وقتی هم که میخواست از دنیا برود، حتی پارچهای برای کفن نداشت. فاطمه را خدمت پیامبر فرستاد که عبایی را که هنگام وحی بر سر میاندازید، کفن من کنید.
آن بانوی بزرگوار در دهم رمضان سال دهم بعثت در سن 65 سالگی در شعب ابی طالب از دنیا رفت. رسول خدا با دست خود او را در قبرستان حجون مکه دفن کرد و آن قدر در مصیبت خدیجه ناراحت بود که آن سال را عامالحزن نام نهاد.
بعد از وفات خدیجه، پیامبر اکرم گاه و بیگاه گوسفندی ذبح مینمود و گوشت آن را میان دوستان آن بانو تقسیم میکرد و بدین وسیله نام و یاد او را گرامی میداشت.
با امید به سویت آمده ام
سید حبیب حبیبپور
ای معنی کامل امید!
ای نهایت خوبی!
باران مهربانی توست که کویر ناامیدیام را سرسبز میکند و نسیم محبت توست که طراوت را به باغ خزان زدهام میبخشد.
اگر طمعم به نگاه کریمانه ات نباشد که «نیست» میشوم و بیپرتو لطف تو که گریزگاهی ندارم.
غنچه آرزوهایم به لبخند تو شکوفا میشود و درخت آرزوهایم به نگاه تو به بار مینشیند.
ای بهترین دوست!
هرچه خوبی است از عنایت تو و هرچه شادی از سرچشمه لطف تو جاری است.
اینک به سویت آمدم. با چشمی که به اشک نشسته و جانی که شعله ور شرمساری است.
در این شبهای زیبای رحمت، از تو چه کم خواهد شد اگر مرا هم به پناهگاه مهر خویش جای دهی؟
در این ساعتهای سرشار از آمرزش چه میشود که مانند همیشه بیخردی هایم را ببخشی و بدی هایم را نادیده بگیری؟
ای دوست صمیمیام! محبوب من!
از هرچه زشتی و بدی به تو پناه آوردهام و کدام زشتی ای بالاتر از گناه که دارد تمام وجودم را تسخیر میکند؟
از هر منکر و زشتی گریختهام و کدام منکر و زشتی زشتتر از آنکه از تو دور افتاده باشم؟
اگر نگاهم کنی از تو چیزی کاسته نمیشود و اگر عفوم نمایی از بزرگی ات ذرهای کم نمیگردد.
من با امیدواری به سویت آمدهام. پس امیدم را ناامید مکن.
ای کاش گره ز کار ما باز کنی
ما را به نگاه خود سرافراز کنی
غافل شدم از یاد تو اما ای کاش
ما را تو به یاد خویش، دمساز کنی
ای معنی کامل امید!
ای نهایت خوبی!
باران مهربانی توست که کویر ناامیدیام را سرسبز میکند و نسیم محبت توست که طراوت را به باغ خزان زدهام میبخشد.
اگر طمعم به نگاه کریمانه ات نباشد که «نیست» میشوم و بیپرتو لطف تو که گریزگاهی ندارم.
غنچه آرزوهایم به لبخند تو شکوفا میشود و درخت آرزوهایم به نگاه تو به بار مینشیند.
ای بهترین دوست!
هرچه خوبی است از عنایت تو و هرچه شادی از سرچشمه لطف تو جاری است.
اینک به سویت آمدم. با چشمی که به اشک نشسته و جانی که شعله ور شرمساری است.
در این شبهای زیبای رحمت، از تو چه کم خواهد شد اگر مرا هم به پناهگاه مهر خویش جای دهی؟
در این ساعتهای سرشار از آمرزش چه میشود که مانند همیشه بیخردی هایم را ببخشی و بدی هایم را نادیده بگیری؟
ای دوست صمیمیام! محبوب من!
از هرچه زشتی و بدی به تو پناه آوردهام و کدام زشتی ای بالاتر از گناه که دارد تمام وجودم را تسخیر میکند؟
از هر منکر و زشتی گریختهام و کدام منکر و زشتی زشتتر از آنکه از تو دور افتاده باشم؟
اگر نگاهم کنی از تو چیزی کاسته نمیشود و اگر عفوم نمایی از بزرگی ات ذرهای کم نمیگردد.
من با امیدواری به سویت آمدهام. پس امیدم را ناامید مکن.
ای کاش گره ز کار ما باز کنی
ما را به نگاه خود سرافراز کنی
غافل شدم از یاد تو اما ای کاش
ما را تو به یاد خویش، دمساز کنی
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
جلیل سامان: «زیر خاکی» رد شده بود
-
سیدعباس صالحی: توجیه و تبعیض در مورد خطا وجدان عمومی را رنج میدهد
-
دعای روز دهم
-
یک سانس فیلم کوتاه ببینید
-
سفری عمیق به درون زندگی
-
انتخاب ناگزیر
-
عکس نوشت
-
شهروند مجـــازی
-
عطیه خدا به خدیجه
-
با امید به سویت آمده ام
اخبارایران آنلاین