فرهاد آئیش در گفتوگو با «ایران» از روزهای کروناییاش میگوید
دنیای بعد از کرونا دنیای دیگری است
محسن بوالحسنی
خبرنگار
دوماه از شیوع سرسختانه ویروس کرونا و خانهنشینی بسیاری از مردم میگذرد و در این بین هنرمندان حوزههای مختلف هم با توجه به شرایط موجود، مثل بسیاری دیگر از مردم از عرصه و فعالیت حرفهای خود دور افتادهاند و منتظر مساعد شدن شرایط و حال و احوال هستند. فرهاد آئیش، نویسنده، کارگردان و بازیگر پرکاری است که این روزها میتواند برایش سخت بگذرد اما او هم مثل بسیاری دیگر معتقد است که رنج بزرگ را باید به کار بزرگ تبدیل کرد و مقهور شرایط نشد. آئیش در گفتوگوی پیشرو از این روزهایش میگوید و ویروسی که نتوانسته او را مقهور و بیکار کند.
این مدت قرنطینه و خانهنشینی به شما چطور میگذرد؟
راستش پیش از این ماجراها مشغول تمرین نمایشی بهکارگردانی حمیدرضا نعیمی بودیم و چیزی به آماده شدناش نمانده بود که کرونا آمد و ما هم خانهنشین شدیم. بههر صورت این بلا نه فقط کشور ما که تمام جهان را بشدت و در تمامی حوزهها و بخشها تحت تأثیر خود قرار داد. متأسفانه این ویروس، قربانیهای بسیاری گرفت و من همدردی و ادای احترام میکنم به تمام خانوادههایی که عزیزان خود را از دست دادند یا از نظر اقتصادی لطمه خوردند. با اینهمه خود من به شخصه سعی کردم با تمام مشکلاتی که این ویروس گریبانگیر جامعه بشری کرد، از آن بهعنوان فرصت استفاده کنم و به فال نیک بگیرمش و اجازه ندهم این توفیق اجباری، از دست برود. تمام این دوماه خانهنشینی در حال نوشتن و کار و مطالعه هستم. کارهای نوشتنی تئاتری و تلویزیونی و سینماییام را پیش بردم و در این مسیر خیلی خوب جلو میروم و آنچنان خبری از مسائل دیگر ندارم چون در فضای مجازی نیستم و خبرها را خیلی دنبال نمیکنم. نمایشنامهای بهنام «ویروس» دارم که البته هیچ ربطی به کرونا ندارد و از پنجسال پیش در حال نوشتناش بودم و بتازگی تمام شده و قرار بود پاییز آن را روی صحنه ببرم که با توجه به شرایط موجود، انتظار ندارم طبق برنامه پیش برود و سالن بگیرم. میدانم همه برنامهها بههم ریخته است. من کاملاً منعطف هستم و میتوانم اجرا را یکسال به تعویق بیندازم. بههر صورت این کار آماده است و حتی روی کاغذ نزدیک به 40 درصد کارگردانیاش هم انجام شده است. بههر صورت در حال حاضر روزی هشت - نه ساعت پشت میزم هستم و کار میکنم و از این مسأله لذت میبرم.
پس شما هم از آن دسته آدمهایی هستید که معتقدید غم بزرگ را به کار بزرگ تبدیل کن...
ببینید شرایط جدیدی پیش آمده و انسان باید یاد بگیرد که با شرایط جدید خود را همراه کند. امروز کروناست و ممکن است فردا اتفاقاتی دیگر بیفتد، همانطور که در تاریخ از این اتفاقات و بلایا کم نبوده است. من جوانها را تحسین میکنم که راهحلهایی پیدا میکنند تا در این دوران هم کار کنند یا هنر خود را به نمایش بگذارند. این ویروس به بشر درس و تفکر جدیدی داده و باعث شده همدلی و همفکری بین مردم دنیا بهوجود بیاید و بهعنوان مثال اگر امروز کسی درباره جنگ با کشوری حرف بزند، احتمالاً مسخرهترین حرف جهان خواهد بود. نکته غمانگیزی است که بیش از 60درصد مردم کره زمین روزمزد هستند و این روزها بشدت معیشتشان دچار بحران و مشکل شده است و واقعاً باید این موضوع را یک فاجعه، حتی جنگ جهانی سوم دانست. من معتقدم دنیای بعد از کرونا، دنیای دیگری است اما اینکه واقعاً انسان هم، انسان بهتری خواهد شد را مطمئن نیستم. یکی از خصلتهای بد انسان، فراموشکاری است. دنیای بعد از حمله تروریستی 11 سپتامبر با دنیای قبل از آن بسیار متفاوت است و مطمئناً دنیای بعد از کرونا متفاوت خواهد بود و ما سالیان سال تأثیرش را در حوزههای اجتماعی و سیاسی خواهیم دید. با اینحال مطمئن نیستم انسان مثلاً نسبت به محیط زیست، نسبت به گذشته حساسیت بیشتر و بهتری پیدا کند. محیط زیست را مثال میزنم چون یکی از بزرگترین معضلات بشر همین بحث محیط زیست و نابود کردن آن است. کتابی میخواندم بهنام «بیستویک درس، برای قرن بیستویکم» که نویسنده در آن میگوید قرن آینده با مشکلاتی روبهرو خواهیم بود که مربوط به قرن پیش نیست. در این کتاب، اشاره میشود که در قرن آتی، میزان خودکشی بیشتر از آمار قربانیان حملههای تروریستی است و احتمال مرگ انسانها از سیری، بیشتر از گرسنگی است. من فقط حدس میزنم انسان اگر اینهمه تغییر نکرده باز هم همینطور خواهد ماند.
چگونه هنر میتواند راوی چنین مسائلی باشد؟
بهنظر من، آفرینش های هنری (در هر حوزهای) برای روایت چنین دورهای و چنین مسائلی، باید حتماً از فیلتر زمان عبور کنند. با یکی از دوستان درباره یک پروژه تلویزیونی که در حال نوشتناش هستم حرف میزدیم. میگفت الان بزرگترین مسأله کروناست، این مسأله را هم در کار لحاظ میکنی؟ متوجه شدم که اگر الان بخواهم در کارهای هنریام بیاورم خیلی خام خواهد بود و حتماً باید در من نشست کند و بعد آن را بیاورم. من نیاز دارم اتفاقاً فعلاً این مسأله کرونا را از ذهنم بیرون کنم و بعد به آن، با فاصله نگاه کنم. این مهم است که به قول نیما یوشیج باید زمانی روایت کنیم که مثل لحظه شکستن ظرف، طنین شکستن آن را حس کنیم. هنرمند، زمانی هنرمند بهتری خواهد شد که مسائل پیرامونی خود را عمیقاً حس کند و در اوج آن را تجربه کند. آثاری که در زمانهایی مثل جنگ نوشته میشوند کمی خامدستانه است اما بعد از جنگها آثار بهتری خلق شده است.
پساکرونا، تشنگی و نیاز باهم بودن
مسعود دلخواه
بازیگر و کارگردان تئاتر
نکته اول اینجاست که به این دلیل که درون بحران هستیم امکان دیدن تمام کرانههای آن سخت است. در واقع ما نمیدانیم و این ندانستن بزرگ باعث میشود تصمیمهای سطح حکومتی هم هفتگی و یکماهه باشد چون خبر نداریم در ماههای بعد چه اتفاقی خواهد افتاد. پس نمیدانیم و نمیتوانیم بدانیم و بحرانی که کره زمین را فرا گرفته قابل اندازهگیری و پیشبینی نیست و فقط میشود برایش سناریوهای احتمالی در نظر گرفت اما قطعی است که اوضاع به همین شکل نخواهد ماند و چند راه حل وجود دارد که یکی از آنها بالاخره اتفاق خواهد افتاد. بنابراین اوضاع تئاتر که شاید بشود گفت نزدیکترین اجتماعات به آن مسابقات ورزشی به لحاظ زنده بودن است همه با هم تعطیل شده و وقتی از من میپرسند کی میتوانیم دوباره روی صحنه برویم؟ جواب میدهم هر وقت استادیومها پر از تماشاچی شدند. تئاتر در حال حاضر و در دوران کرونا، موجودیتی بسیار حساس و شکننده است. کمتر جایی در کره زمین را میشود پیدا کرد که با آرامش خاطر تئاتر در آن اجرا شود و تماشاگرها هم با امنیت فکری در سالنها حضور پیدا کنند. با اینهمه بیشک ما دورهای بهنام پساکرونا خواهیم داشت که این ویروس دیگر تصمیم گیرنده نیست و بشر کنترل اوضاع را بهدست خواهد گرفت. در پساکرونا، تشنگی و نیاز به تجمع و باهم بودن بسیار بیشتر خواهد شد. این مبحثی روانشناسانه است که انسان وقتی از محرومیتی بیرون میآید، بهلحاظ اجتماعی فعالتر میشود. زمانی که احساس امنیت کنند به لحاظ اجتماعی و بهداشتی، به سالن تئاتر میروند و از ایزوله و قرنطینه بیرون میآیند و تصمیم میگیرند پا به محافل هنری بگذارند. باید در این دورانی که در آن حضور داریم تئاتر را زنده نگه داریم. هر فعالیت فرهنگی و هر تلاشی که به بودن تئاتر و تداومش کمک کند خوب و مفید است اما واقعیت این است که فیلمتئاتر مثلاً تئاتر نیست یا تله تئاتر، تئاتر تلویزیونی است. اینکه فیلم تئاترهای سابق در فضاهای مجازی منتشر شوند و... حتماً کمک میکند اما این ریسک را هم باید در نظر گرفت که اگر ادیت درست و فیلمبرداری درستی به لحاظ کیفی انجام نشده باشد همین باعث وازدگی بیننده میشود. تماشاگر حرفهای این را میداند که این شکل از تئاتر، کیفیت تئاتر به معنی اخصش را نخواهد داشت اما باید حواسمان را در این حوزه به تماشاچی جدید و غیرحرفهای معطوف کنیم و او را دلسرد نکنیم. صحبت کردن درباره تئاتر در فضاهای مجازی هم خوب است اما از نظر من تئاتر جز بهصورت اصیلش معنی نمیدهد و از اصالت خود دور خواهد بود. تماشاگر تئاتر زنده که از طریق فضای مجازی پخش میشود همان تماشاچی نیست که در سالن حضور دارد چون در سالن اتفاقی دوسویه بین تماشاچی و بازیگرها میافتد اما در تئاتر مجازی بخش عمدهای از آیین تئاتر از آن گرفته میشود. اینها امکاناتی است که باید از آنها استفاده کرد اما باید حواسمان باشد که این فضا را نمیتوان با آموزش آنلاین بازیگری و فن بیان و... توجیه کرد؛ چون ناممکن است. بهگفتهای دیگر ما میتوانیم درباره بازیگری حرف بزنیم اما کلاس عملی بازیگری نمیتوانیم داشته باشیم؛ شبیه این است که ورزش شنا را از طریق فضای مجازی یاد بدهیم مگر بدون آب میشود به کسی شنا آموخت. پس بخشهای نظری تئاتر را میشود تدریس کرد یا ادبیات نمایشی و... اما در بخش عملی تئاتر امکان تربیت همه جانبه وجود ندارد و کسی از این رهگذر بازیگر نخواهد شد.
سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) چهار سایت منتشرکننده غیرمجاز اکران آنلاین دومین فیلم سینمایی در ایام کرونا را شناسایی و از دسترس خارج کرد. این سایتها بهصورت غیرقانونی و بدون توافق با تهیهکننده اثر، اقدام به پخش این فیلم کرده بودند. این اقدام در راستای حمایت ساترا از شکلگیری بازار شفاف در حوزه صوت و تصویر و حمایت از حق مالکیت معنوی صورت گرفته است.
اُپراهای عروسکی کاری از گروه تئاتر آران به سرپرستی بهروز غریبپور بهصورت آنلاین قابل تماشا هستند. به این ترتیب علاقه مندان میتوانند اپرای عروسکی خیام، عاشورا، مولوی، سعدی، حافظ، رستم و سهراب و مکبث و فیلم تئاتر خیمه شب بازی به شیوه قاجار را در سایت تیوال تماشا کنند.
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب از راهاندازی سامانه پست کتاب و انتشار آثار آرشیوی در شبکههای اجتماعی بهعنوان فعالیتهای این مؤسسه در دوران شیوع کرونا نام برد. به گفته حسینیپور ناشران، کتابفروشان، توزیع کنندگان، فروشگاههای اینترنتی کتاب و فعالان تولید و فروش کتاب، در صورت داشتن پروانه کسب و کار معتبر میتوانند پس از عضویت در سامانه پست کتاب به نشانی posteketab.com یا از طریق سایت خانه کتاب ketab.ir از طرح سامانه پست کتاب استفاده کنند.
مراسم پایانی نهمین دوره جایزه ادبی «هفت اقلیم»، ۱۶ اردیبهشت بهصورت زنده و آنلاین برگزار میشود. در این مراسم آثار برگزیده سال ۱۳۹۷ در دو حوزه رمان و مجموعه داستان معرفی میشوند. داوری این دوره از جایزه را در بخش مجموعه داستان، علی خدایی، ناهید طباطبایی و هادی نودهی و در بخش رمان، صمد طاهری، رضا زنگیآبادی و حسن محمودی بر عهده داشتهاند.
ژوزه ماریا ریبا مدیر پیشین بخش هفته منتقدین جشنواره کن در اثر ابتلا به ویروس کرونا در فرانسه درگذشت. ژوزه ماریا ریبا ۶۷ ساله مدتی هم عضو خبرگزاری فرانسه بود و همزمان بهعنوان منتقد سینما نیز برای روزنامههای اسپانیایی و فرانسوی نقد فیلم مینوشت.
آلبوم جدید حمید متبسم آهنگساز و نوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی با نام «گفتوگو» در ایران منتشر میشود. این آلبوم که پیش از این در تعدادی از کشورهای اروپایی منتشر شده بود دربرگیرنده قطعاتی از موسیقی کلاسیک ایرانی و آثار درویشخان تا پرویز مشکاتیان است ضمن اینکه قطعاتی از آثار حمید متبسم نیز در آن گنجانده شده است.
در اطلاعیهای مهم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ فراخوان ثبت اطلاعات صاحبان کسب و کارهای فرهنگ، هنر و رسانه متضرر از کرونا اعلام شد. دفتر اقتصاد فرهنگ و هنر معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطلاعیهای مهم، فراخوان دریافت اطلاعات صاحبان مشاغل فرهنگی، هنری و رسانهای متقاضی دریافت حمایت دولتی برای جبران خسارت کرونا را صادر کرد. با توجه به ضرورت ارائه اطلاعات صاحبان مشاغل فرهنگی، هنری و رسانهای آسیب دیده در بحران کرونا به وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، برای بهرهمندی از بستههای حمایتی دولت، صاحبان مشاغل فرهنگی، هنری و رسانهای متقاضی دریافت حمایت دولتی برای جبران خسارت کرونا میتوانند با مراجعه به درگاه اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آدرس www.farhang.gov.ir درخواست خود را ثبت کنند.
شهاب صادقی خواننده موسیقی پاپ امروز، پانزدهم اردیبهشت، کنسرت آنلاینش را در فضای مجازی برای طرفدارانش اجرا میکند. این کنسرت با محوریت حمایت از کادر درمانی بیمارستان و مراکز درمانی درگیر کرونا برگزار میشود و قرار است در این اجرا تعدادی از کارکنان کادر درمان از تجربیات خود در روزهای کرونایی سخن بگویند. کنسرت شهاب صادقی را ساعت ۲۱ در صفحه اینستاگرام او میتوانید ببینید.
گروه «ایگلز» بهدلیل شیوع کرونا برگزاری ادامه تور «هتل کالیفرنیا» را تا سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۱ به تعویق انداخت. تور «هتل کالیفرنیا» که در زمان شیوع ویروس کرونا در دست اجرا بود شامل اجرای ۱۲ برنامه در ۶ شهر مرکزی و غربی امریکاست. گفته شده هوادارانی که بلیت خریدهاند میتوانند بلیتها را برای همان زمان نگه دارند یا اینکه پولشان را پس بگیرند.
منصور پهلوان
استاد دانشگاه تهران
بنجامین فرانکلین از بنیانگذاران امریکاست و شاید تصویر او را بر روى صد دلارىها دیده باشید، وى قبل از آنکه درگیر امور سیاسى شود انتشارات بزرگى داشت و بالغ بر سیصد جلد از کتابهاى ارزشمند آن زمان را چاپ کرده بود و آدم نسبتاً فهمیدهاى بود در سابق هم که انتشارات بزرگى در تهران بهنام فرانکلین بود، به یاد او این نامگذارى صورت گرفته بود. این آقاى فرانکلین به شیخ سعدى و گلستان و بوستان علاقهمند بود و بعضى از حکایات سعدى را نقل کرده است، ازجمله آن حکایت بوستان را که ابراهیم خلیل از پذیرایی میهمان خود که به آیین گبر بود، سر باز مىزند و بهدنبال آن مورد عتاب و خطاب خداوند واقع مىگردد که در بخشش و انفاق نباید دین و آیین افراد را در نظر داشت.
اشعار سعدى در این باب چنین است:
شنیدم که یک هفته ابنالسبیل/ نیامد به مهمان سرای خلیل
ز فرخنده خویی نخوردی بگاه / مگر بینوایی در آید ز راه
برون رفت و هر جانبی بنگرید/ بر اطراف وادی نگه کرد و دید
به تنها یکی در بیابان چو بید/ سر و مویش از برف پیری سپید
به دلداریش مرحبایی بگفت/ به رسم کریمان صلایی بگفت
کهای چشم های مرا مردمک/ یکی مردمی کن به نان و نمک
نعم گفت و بر جست و برداشت گام/ که دانست خلقش، علیهالسلام
رقیبان مهمان سرای خلیل/ به عزت نشاندند پیر ذلیل
بفرمود و ترتیب کردند خوان/ نشستند بر هر طرف همگنان
چو بسمالله آغاز کردند جمع/ نیامد ز پیرش حدیثی به سمع
چنین گفتش: ای پیر دیرینه روز/ چو پیران نمیبینمت صدق و سوز
نه شرط است وقتی که روزی خوری/ که نام خداوند روزی بری؟
بگفتا نگیرم طریقی به دست/ که نشنیدم از پیر آذرپرست
بدانست پیغمبر نیک فال/ که گبرست پیر تبه بوده حال
به خواری براندش چو بیگانه دید/ که منکر بود پیش پاکان پلید
سروش آمد از کردگار جلیل/ به هیبت ملامت کنان کای خلیل
منش داده صد سال روزی و جان/ تو را نفرت آمد از او یک زمان
گر او میبرد پیش آتش سجود/ تو با پس چرا میبری دست جود؟
در فصل دوم کتاب «زندگى بنجامین فرانکلین» تألیف اندرو سانتلا آمده است که فرانکلین این حکایت را از تایلور و او از جنیتیس و او از سعدى شیرازى نقل مى کند و جالب است که مى گوید: فرانکلین آن را بر روى ورقى نوشته و آن ورق را لاى کتاب مقدس نهاده و بهعنوان بخشى از کتاب مقدس براى مردم مى خواند تااینکه پس از مدتها یک قاضى که به کتاب مقدس کاملاً آشنا بود به فرانکین مىگوید این حکایت خوبى است اما در کتاب مقدس نیست! در میان دانشمندان اسلامى محمد عوفى که در نیمه اول قرن هفتم هجرى مىزیست این حکایت را در جوامع الحکایات خود بدین شکل نقل کرده است: حضرت ابراهیم علیه السلام در میهمانداری نمونه بود و از عادات او این بود که تا میهمان برایش نمیآمد، لب به غذا نمیزد. روزی بر او گذشت و میهمانی برایش نیامد. به صحرا بیرون رفت. بعد ازمقداری جستوجو، مرد بیگانه و بت پرستی را دید که در حال گذشتن از آن محل بود. حضرت فرمود: ای دریغا! اگر مسلمان بودی، تا یک ساعت نزد ما مینشستی و انگشتی بر غذای ما میزدی و ما را از بیمهمانی بیرون میآوردی! پیرمرد از کنار او گذشت. در این هنگام جبرئیل علیه السلام بر حضرت نازل شد وگفت: یا ابراهیم! حضرت حق سلام میرساند و میفرماید: این پیر هفتاد سال مشرک و بت پرست بود، ولی ما رزق و روزی او را کم نکردیم، اما یک روز ناهار او را به تو حواله کردیم، به تهمت بیگانگی به او غذا ندادی؟! حضرت ابراهیم علیهالسلام بهدنبال او رفت و او را صدا زد و دعوت کرد. پیر گفت: رد اول برای چه بود و دعوت آخر برای چه؟ ابراهیم علیه السلام عتاب حق تعالی را به او گفت. پیر گفت: نافرمانی کردن چنین خداوندی از مروت دور است. پس ایمان آورد و از جمله مؤمنان گشت. جوامع الحکایات، ص 211، با کمی تصرف.
همچنین غزالى در احیاءعلومالدین ١٥١/٤ و فیض کاشانى در المحجه البیضاء ٢٦٧/٧ این حکایت را آوردهاند. سعدى در گلستان و بوستان خود فراوان به نوع دوستى و زندگانى مسالمتآمیز با سایر ادیان و مذاهب و رعایت حقوق بشر اشاره مى کند و از جمله در مقدمه گلستان در وصف خدا میگوید: باران رحمت بیحسابش همه را رسیده و خوان نعمت بیدریغش همه جا کشیده پرده ناموس بندگان به گناه فاحش ندرد و وظیفه روزی به خطای منکر نبرد. او معتقد است که بندگان خدا نیز باید بدین اوصاف متصف باشند همچنین مىگوید جامعه انسانی یک پیکر است و انسان ها هر یک عضوی از اعضای این پیکره هستند و در غم وشادی یکدگر شریکند و میگوید:
بنی آدم اعضای یک پیکرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بیغمی/ نشاید که نامت نهند آدمی
این اشعار گرانبها در سازمان ملل متحد در بخشی که به ایران اختصاص دارد بهعنوان شعار ایرانیان ثبت است. آرى قرنها پیش از آنکه کشور ایالات متحده امریکا پا به عرصه وجود بگذارد دانشمندان بزرگى همچون سعدى شیرازى با استفاده از متون دینى و اسلامى مروج نوع دوستى و حقوق بشر بودهاند و بنیانگذاران امریکا در برابر این دانشمندان مسلمان سر تعظیم فرود آوردهاند و چه خوب است که سیاستمداران بى فرهنگ کنونى نیز لااقل کتابهاى بنیانگذاران کشور خود را بخوانند و با اندیشمندان بزرگ جوامع بشرى آشنا شوند.
پاسخ به ابهامات در جلسه خانه سینما
جلسه صنوف سینمایی با همایون اسعدیان رئیس هیأت مدیره خانه سینما برگزار شد. در این جلسه به ابهامات صنوف خانه نسبت به خدماتی که باید به اعضا ارائه شود، پاسخ داده شد. حمیدرضا آشتیانیپور، رئیس انجمن گویندگان که از صنوف حاضر در جلسه با همایون اسعدیان رئیس هیأت مدیره خانه سینما بود در این باره گفت: «جلسه در چارچوب مسائل و نیازهای صنوف خانه سینما بود و حاضران نظرات خود را ارائه کرده و بهصورت کاملاً طبیعی اختلافنظرهایی وجود داشت که مطرح و درباره آن بحث شد. تمرکز جدی و مهم این جلسه روی این مسأله بود که هیأت مدیره و مدیرعامل خانه سینما تلاش کنند امکاناتی را برای صنوف سینمایی فراهم کنند که البته کم و کیف این امکانات مطرح نشد و ما هنوز ذهنیت واضحی درباره این امکانات نداریم و شاید بنابه دلایلی وارد جزئیات این مسأله نشدهاند.» او درباره شایعات وجود اختلاف بین اصناف سینمایی هم گفت: «به دلیل رابطهای که بین اعضای صنوف مختلف وجود دارد، ممکن است اختلافاتی به وجود آید، بهعنوان مثال ممکن است امکاناتی در اختیار سطح پایین یک صنف قرار گیرد، که متناسب با سطح پایین صنفی مانند صنف گویندگان نباشد و ارائه نکردن این خدمات به صنف مربوطه ممکن است حواشی ایجاد کند. اختلافهایی که بر سر حمایتهای مالی تا قبل از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی پروژههای سینمایی بهوجود میآمد، خیلی جدی نبود و بسرعت نیز برطرف میشد، اما این روزها همه در شرایطی هستند که فعالیتهای هیأت مدیره خانه سینما در زمینه ارائه خدمات بسیار مورد توجه قرار گرفته است.» در این جلسه، رؤسای صنوفی چون فیلمنامهنویسان، مدیران تولید، طراحان صحنه و لباس، طراحان فنی فیلم، انجمن بازیگران، انجمن دستیار کارگردان و برنامهریزان سینما، انجمن صنفی انیمیشن، انجمن مدیران تبلیغات، انجمن منشیان صحنه، انجمن مدیران تدارکات، انجمن بدلکاران و ... حضور داشتند.