دیاکو حسینی از کرونا و مناقشه ایران و امریکا می گوید
مذاکره نیازمند یک تغییر واقعی است
مریم سالاری
خبرنگار
کووید 19 پیامدهای کمپین فشار حداکثری امریکا ذیل تحریمهای سنگین اقتصادی را نسبت به ایران بیش از پیش پدیدار کرده است. این بار پرونده تحریمها در کنار ابعاد سیاسیاش با موضوع کمکهای انساندوستانه پیوند خورده و نادیده انگاری درخواست جهانی برای تعلیق دست کم موقت این تحریمها از سوی دونالد ترامپ، موجب دوچندان شدن انتقادها به رویکرد کنونی دولت او شدهاست. دیاکوحسینی، مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری در گفتوگو با «ایران» از آنچه این روزها میان تهران و واشنگتن در بحبوحه تراژدی اپیدمی کرونا میگذرد، سخن گفته است.
در شرایط اپیدمی بحران فراگیر ویروس کرونا که ایران علاوه بر آن تحت شدیدترین تحریمهای امریکایی قرار دارد، جامعه جهانی خواستار تعلیق حتی موقت این تحریمها شده است اما مقامهای امریکایی علیرغم ادعای آمادگی برای کمک پزشکی بر استمرار روند تحریمی خود اصرار دارند. آیا در این شرایط امریکا همچنان میکوشد با ایجاد اخلال در زیرساختهای درمانی و بهداشتی ایران هدف ناکارآمد نشان دادن ساختار حاکمیتی جمهوریاسلامی و در نهایت فروپاشی شیرازه امور را دنبال کند؟
ظاهراً دولت ترامپ به این نتیجه رسیده که شیوع کرونا میتواند ابزار دیگری برای پیشبرد سیاست فشار حداکثری بر ایران باشد. احتمالاً تا امروز هم امریکا از اینکه ایران توانسته است بهرغم وجود تحریمهای سنگین از پس اوضاع برآید و وضعیت را تحت کنترل بگیرد غافلگیر شده است ولی به هر حال این مسأله نمیتواند واقعیت بیاعتنایی امریکا به رنج مردم ایران را تغییر دهد. ما با دولتی در امریکا مواجه هستیم که در اوج سقوط اخلاقی خود قرار دارد و کمترین اهمیتی به ارزشهایی که امریکا حداقل در ظاهر سالها به آن میبالید، نمیدهد.
به نظر میرسد حتی ضرورت همکاری ایران و امریکا برای مقابله با کرونا خصومت دیرینه این دو کشور را تحت تأثیر قرار نداده است. تا جایی که امریکاییها به واسطه درگیری در بحران خودخواسته خود در عراق، حتی تهدید به حمله علیه آنچه اهداف نظامی ایران در عراق میخواند کرده، هدف از این تهدیدات باز هم تحت فشار قرار دادن ایران برای مذاکره است یا به نوعی آغاز یک ماجرای نظامی با تبلیغات داخلی برای بهرهبرداری در سیاست داخلی این کشور؟ چون ایران به صراحت اعلام کرده که نقشی در بروز مشکلاتی که برای نیروهای نظامی امریکا در عراق رخ داده نداشته است.
فکر نمیکنم امریکا به دنبال مذاکره و راهحلهای دیپلماتیک حداقل در معنای عرفی آن باشد. از نظر دولت ترامپ، دیپلماسی و مذاکره با ایران چیزی جز کشاندن ایران پای توافقی که مترادف با تسلیم مطلق باشد، نیست. اگر غیر از این بود، مسیرهای روشنی برای آغاز کردن دیپلماسی مؤثر، متعادل و توأم با احترام و نتیجهمند وجود دارد که تا امروز امریکا از آن خودداری کرده است. یک شناخت غلط از نیات، تواناییها و ابزارهای سیاست خارجی ایران در امریکا وجود دارد که نه تنها موجب شکست مکرر در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده امریکا در نزدیک به چهار سال گذشته بوده بلکه باعث غافلگیری و تعجب امریکا هم شده است. دولت امریکا که ارتباطش با مؤسسات تحقیقاتی معتبر و نظرات کارشناسان تراز اول را از دست داده، نمیتواند تناقضهایی که با آن دست به گریبان است را درک کند؛ از جمله اینکه چرا با وجود این حجم بیسابقه تحریمها و فشارهای اقتصادی، هنوز ایران ثبات پایداری را نشان داده و یا چطور ممکن است نفوذ منطقهای ایران دست نخورده باقی مانده و در مواردی رو به گسترش گذاشته است. تا زمانی که دولت امریکا در برابر پذیرش واقعیات مقاومت میکند باید انتظار داشته باشیم که همچنان اشتباهاتش را تکرار کند. رفتارهای امریکا در این مرحله بسیار خطرناک است. ممکن است امریکا دست به اقدامات خطرناکی بزند که صلح را بطور جدی در مخاطره بیندازد. ترور سردار سلیمانی نمونهای از این تصمیمات خطرناک براساس فرضیهها و اطلاعات نادرست بود و ایران و امریکا تا آستانه یک جنگ مستقیم پیش برد. با اشتباهات بعدی، ممکن است نگه داشتن صلح این بارخیلی سخت باشد.
نشان دادن نوعدوستی هنگام بحران رفتار مناسبی در سیاست خارجی است و در رابطه با شرایط جاری ایران، میتواند تحقق اهداف مورد نظر دولت دونالد ترامپ را تسهیل کند. سالها پیش وقوع زلزله بم باعث شد جرج بوش، رئیس جمهور وقت امریکا یکسری از تحریمهای این کشور علیه ایران را به طور موقت تعلیق کند. کنش امریکا در آن مقطع بابت کمک به ایران چگونه بود و ایران چه واکنشی نشان داد؟
با وجود اینکه در آن زمان و در دولت جورج بوش، تندروها نفوذ قابل توجهی داشتند اما آنها باعث نشدند که دولت بوش افق دید خود را از دست بدهد. تنها یک هفته بعد از واقعه زلزله بم، امریکا تصمیم گرفت که به مدت سه ماه برخی از تحریمهای ایران را به هدف تسریع کمکرسانی به زلزلهزدگان تعلیق کند. امیدواری به بهبود روابط و تبدیل کردن این بحران به فرصت به قدری در واشنگتن زیاد بود که زیادهروی هم کردند و درخواست دادند که یکی از اعضای خانواده بوش به همراه یک سناتور امریکایی به همراه تیم امدادگران وارد تهران شوند که البته این درخواست به جز پذیرش هشت فروند هواپیما شامل کمکهای مادی و حامل امدادگران امریکایی به مقصد کرمان رد شد. در آن زمان پذیرش این کمکها در کشور ما آسان نبود چون این نگرانی وجود داشت که استقبال سریع ایران از این کمکها به ضعف و اشتیاق بیش از حد ایران تعبیر شود. به همین دلیل در هر دو سو، این حساسیت وجود داشت که کمکهای بشردوستانه به ایران مستقل از مسائل سیاسی میان دو کشور در نظر گرفته شود. در هر صورت، طرفین از عهده این نگرانیها برآمدند. البته این کمکها به گشایش تازهای میان دو کشور منجر نشد اما حداقل ثابت کرد که ایران و امریکا حتی در اوج کشاکشها، عملگرا و به اندازه کافی منعطف هستند و در صورت وجود فرصت، از مهارت کافی برای به چنگ آوردن آن برخوردارند. ارزش نمادین این اقدام دو جانبه بیش از تأثیرات عملی آن برای کمکرسانی به زلزلهزدگان بود و این همان موضوعی است که در عالم سیاست اهمیت بسیار بالایی برای گشودن فضاهای جدید دارد.
ایران و امریکا در حال حاضر به طور متقابل برای نشان دادن حسن نیت خود به طور همزمان چه نوع اقداماتی را میتوانند در دستور کار خود قرار دهند؟
اگر امریکا ذرهای حسن نیت و واقعنگری داشته باشد میتواند با لغو تحریمها، مسیر آینده را تغییر دهد. جمهوری اسلامی ایران همیشه حسن نیت را با حسن نیت، انعطاف را با انعطاف و زورگویی را با مقاومت پاسخ داده است. امریکا نمیتواند انتظار داشته باشد که بعد از تمام کارهایی که نتیجهای جز افزایش بیاعتمادی داشته، یک شبه با لغو تحریمها شاهد یک انقلاب در روابط دوجانبه باشد اما این انتظاری واقعبینانه است که در آنصورت، ایران نیز بطور متقابل علائم مثبتی نشان دهد. دیپلماسی در ذات خود امری، تدریجی و زمانبر است و به صبر زیادی نیاز دارد. هر قدم موفق، میتواند قدم بعدی را آسانتر کند اما بنا به تجربه انتظار جهش خارقالعاده تنها میتواند به سرخوردگی و حتی شکست دیپلماسی منجر شود. مسائل زیادی میان ایران و امریکا وجود دارند که میتواند مورد بحث و توافقی محترمانه و همراه با به رسمیت شناختن منافع متقابل قرار بگیرد. اگر امریکا یک تغییر واقعی را نشان بدهد. اما به هر حال قرار نیست که توافقی یک جانبه و غیرمنصفانه وجود داشته باشد. دونالد ترامپ اصرار دارد که درصورتیکه دولت ایران با او تماس بگیرد آماده تجدیدنظر در تحریمهاست. ترامپ توجه ندارد دیپلماسی چیزی بیش از تحقیر شدن و تحقیر کردن است. همین شرط گذاری نشان میدهد که دولت امریکا فاقد حسن نیت لازم است. اگر روزی این ذهنیت غلط تغییر کند، نحوه تماس ایران و امریکا به هیچ وجه موضوع لاینحلی نخواهد بود.
واکنش دو نماینده به گزارش تفریغ بودجه 97
از احتمال سیاسیکاری تا انتقاد از عدم بیان استدلال توسط دیوان محاسبات
گروه سیاسی/ دو نماینده اصلاحطلب و اصولگرای مجلس به حواشی گزارش اخیر دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال 97 واکنش نشان دادند. ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان به «برنا» گفته است: آقای عادل آذر خیلی راحتتر میتوانستند گزارش خود را در جلسه با اعضای دولت و دیوان محاسبات مطرح کنند، نباید این گزارش به تریبونها و فضای مجازی کشیده میشد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است: دیوان محاسبات فقط وظیفه گزارش دهی ندارد باید به موقع پیگیری و مقابله کند. دیوان محاسبات در سال گذشته هم که تفریغ بودجه ۹۶ را قرائت کرد از ۶۲ درصد انحراف صحبت کرد که این داستان ضعف دیوان محاسبات را می رساند. به گفته موسوی لارگانی «دیوان محاسبات و دولت اگر با استدلال با هم صحبت می کردند می توانستند همدیگر را مجاب کنند. در صحبت ها تناقض زیاد است. اگر سازمان های نظارت مثل دیوان محاسبات و دادستان دیوان به وظیفه خود عمل می کردند، نباید بعد از یک سال چنین گزارشی را اعلام میکردند که ۴.۸ دهم میلیارد دلار از ارزهایی که برای واردات کالای اساسی تخصیص پیدا کرده، سرانجامش مشخص نیست.» در همین حال علیرضا رحیمی، نماینده تهران در مجلس نیز از احتمال سیاسی کاری در ارائه گزارش تفریغ بودجه 97 خبر داد. این نماینده مجلس در توئیتر خود نوشت: «رأی مجلس دهم به رئیس دیوان محاسبات بر مبنای رعایت سلامت در مدیریت دیوان و امانتداری وکارشناسی در گزارشات بود. گزارش حاشیه ساز تفریغ بودجه ۹۷علیه دولت، که مورد تکذیب مراجع رسمی قرار گرفت وهزینه ساز شد، در آستانه تشکیل مجلس جدید و انتخاب رئیس دیوان، شائبه سیاسی کاری را تقویت می کند.»
همزمان سمیه رفیعی منتخب تهران در مجلس یازدهم به خبرگزاری فارس خبر داده که عادل آذر 26 فروردین پس از قرائت گزارش بحث برانگیز خود با تعدادی از منتخبان مجلس یازدهم هم دیداری داشته است. فارس البته اضافه کرده که رئیس دیوان محاسبات در دو نوبت با منتخبان مجلس نشست داشته؛ نخست بهصورت حضوری دردانشگاه امیرکبیر و جلسه دوم نیز به صورت مجازی برگزار شده است.
پاسخ دفتر رئیس جمهوری به اظهارات رئیس دیوان محاسبات
گزارش تفریغ بودجه ۹۷ناقص و انتشار آن یکسویه است
این ادعا که گزارش مذکور برای رئیس جمهوری ارسال شده و ایشان هیچ واکنشی هنگام دریافت گزارش نشان نداده اند، نادرست است
دفتر رئیس جمهوری در واکنش به این اظهارات رئیس دیوان محاسبات کشور تاکید کرده است: رئیس جمهوری به محض رویت رونوشت این گزارش، بلافاصله دستورات لازم را صادر کردند و خواستار بررسی و گزارش شدند و پیگیری ها جریان داشت. در بخشی از اطلاعیه دفتر رئیس جمهوری آمده است: رئیس جمهوری گزارش را ملاحظه کرده و بلافاصله دستور بررسی و اقدام برای تکمیل و اصلاح گزارش و برخورد با تخلفات احتمالی را دادند اما اشکال از اینجا حاصل شده است که برخلاف معمول دیوان محاسبات اطلاعات خود را کامل نکرده و گزارش ناقص و یکسویهای منتشر کرده است. این اطلاعیه خاطرنشان می کند: همچنان که بانک مرکزی اعلام کرد، اطلاعات استفاده شده در گزارش مربوط به ماه آذر است در حالی که تا پایان سال، قسمت قابل توجه دیگری از تعهدات ارزی ایفا شده و کالای آن وارد شده و قسمت دیگری از واردات سفارش شده به سبب تحریم و یا عوامل دیگر در خارج از کشور متوقف شده و یا در فرایند تولید و ورود است. دفتر رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه «بخش مربوط به تخلفات احراز شده هم به دستگاه قضایی معرفی شده است و تعدادی از متخلفین در بازداشت و منتظر محاکمه و صدور حکم هستند» افزوده است: اشکال اساسی این نحوه گزارش، در این خطای راهبردی بوده است که از یک اقدام استراتژیک در تأمین امنیت اقتصادی و امنیت غذایی و پایین نگه داشتن قیمت کالاهای اساسی، یک تصور منفی برای نظام ساخته و به جای آنکه معدود سوء استفاده کنندگان از این سیاست را مورد تخطئه قرار دهد، سیاست اصلی کشور را برای تأمین ارزان کالای اساسی مورد حمله قرار داده و کل سیستم ارزی و تجاری کشور را زیر سوال برده و برای معاندان نظام خوراک فراهم کرده است. این اطلاعیه تاکید دارد: همانطور که رئیس جمهوری محترم در سخنان خود در هیات دولت اشاره کردند، دولت از شفافیت کاملا استقبال می کند به گونه ای که قبل از ورود نهادهای نظارتی، در این عرصه شفاف سازی کرده است اما سوالی که برای افکار عمومی بی پاسخ مانده، این است که چرا یک نهاد نظارتی همانند دیوان محاسبات کشور در گزارش تفریغ بودجه، فقط گزارش مربوط به یک قوه را نقل و در خصوص نحوه هزینه بودجه در دیگر بخش ها و نهادها سکوت می کند. به عبارت دیگر وظیفه دیوان محاسبات در خصوص گزارش بودجه سایر قوا به فراموشی سپرده می شود و انگار فقط وظیفه دارد گزارش تفریغ بودجه دولت را قرائت کند. بی تردید افکار عمومی منتظر پاسخ در خصوص این دوگانگی است.
واکنش سپاه به روایت هالیوودی امریکا از ماجرای 27 فروردین
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیهای، ضمن نادرست، هدفمند و هالیوودی توصیف کردن ماجرای برخورد شناورهای این نیرو با ناوگان امریکا در 27 فروردین ماه در خلیج فارس، مستندات تازهای ارائه کرد که نشان میدهد ریشه این برخورد، رفتارهای غیرحرفهای نیروی دریایی امریکا در سدکردن مسیر حرکت شناورهای ایرانی در روزهای پیش از آن بوده است.
در اطلاعیه روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با اشاره به اینکه در هفتههای اخیر شاهد تکرار رفتارهای غیرحرفهای نیروی دریایی تروریست امریکا در خلیج فارس بودهایم که امنیت و آرامش این منطقه را تهدید و با مخاطرات جدیدی مواجه ساخته است، آمده است: از جمله این اقدامات سد راه کردن کشتی «شهید سیاوشی» در بازگشت از یک مأموریت در جنوب شرقی جزیره فارسی بود که در ساعت ۲۳ مورخ 18 فروردین ۹۹ رخ داد. بر اساس اطلاعات جعبه سیاه شناور، کشتی جنگی تروریستهای امریکایی با انجام رفتارهای پرخطر و بیتوجهی به اخطارهای اولیه با مشاهده هشدارهای نیروهای خودی، سرانجام مجبور به کنار کشیدن خود از مسیر حرکت شناور نیروی دریایی سپاه شد.
این نهاد اضافه کرد: در ساعت ۶ صبح مورخ ۱۹ فروردین ۹۹ نیز در منطقه روبه روی عسلویه و حدود ۳۰ مایلی سکوهای ایران، مجدداً ناو تروریستهای امریکایی با شماره بدنه CG 72 با حرکتی خطرناک راه شناور شهید سیاوشی که در حال گشتزنی در منطقه بود را بدون توجه به اخطارهای شناور خودی، برای مدتی سد و سرانجام این شناور با اقدامی حرفهای و هوشمندانه و کنار زدن ناو امریکایی موفق به ادامه مسیر خود شد.
نیروی دریایی سپاه پاسداران با اشاره به اینکه پس از این تحرکات، این نیرو برای پیشگیری از ادامه رفتارهای غیرقانونی، غیرحرفهای، خطرناک و حتی ماجراجویانه تروریستهای امریکایی ظرفیت گشتهای دریایی خود در آبهای خلیج فارس را افزایش داد، ماجرای برخورد 27 فروردین را این طور روایت کرد: در این راستا در ۲۷ فروردین ماه ۹۹ (۱۵ آوریل ۲۰۲۰) پساز اعلام وضعیت تیراندازی در مناطق تمرینی که از گذشته با مختصات خاص روی نقشه مشخص شده است، شناورهای خود را بهصورت گروهی شامل ۱۱ فروند قایق به منطقه اعزام کرد که با ناوها و کشتیهای جنگی امریکا مواجه شدند و باوجود اقدامات غیرحرفهای و تحریککننده تروریستهای امریکایی و بیتوجهی آنها به اخطارها و هشدارها، با ایستادگی جانانه و شجاعت نیروهای خودی، آنها را مجبور به کنار کشیدن خود از مسیر حرکت شناورهای نیروی دریایی سپاه کردند.
این اطلاعیه تأکید کرد که ناوگان پنجم دریایی امریکا در منطقه در بیانیه رسمی خود روایتی نادرست و هدفمند از این ماجرا نقل کرده است که دلالت بر علاقهمندی امریکاییها به روایت هالیوودی از اتفاقات دارد.
نیروی دریایی سپاه به امریکاییها توصیه کرد به مقررات بینالمللی و پروتکلهای دریانوردی در خلیج فارس و دریای عمان تمکین و از هرگونه ماجراجویی و روایتهای جعلی و دروغ پرهیز کرده و اطمینان داشته باشند نیروی دریایی سپاه و نیروهای مسلح قدرتمند جمهوری اسلامی ایران، رفتارهای پرخطر بیگانگان در منطقه را تهدید امنیت ملی و خط قرمز خود میدانند و هرگونه خطای محاسباتی آنان را قاطعانه پاسخ خواهند داد.
واعظی: کمک به توسعه زیستبوم فناوری و نوآوری ادامه مییابد
رئیس دفتر رئیس جمهوری در صفحه شخصی خود در «اینستاگرام» نقش آفرینی شرکتهای دانش بنیان در مقابله با کرونا، مانند تولید کیت تشخیص و دستگاههای اکسیژن ساز را محصول حمایتهای دولتهای یازدهم و دوازدهم دانست و از ادامه روند کمک به توسعه زیستبوم فناوری و نوآوری از سوی دولت خبر داد. محمود واعظی با بیان اینکه با سیاستگذاریهای حمایتی و عملکرد مؤثر بازیگران دولتی، خصوصاً وزارتخانههای علوم، ارتباطات، صمت و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، تعداد شرکتهای دانشبنیان امروز به بیش از ۵ هزار رسیده است، افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی ریاستجمهوری فقط در یک سال گذشته نزدیک به ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به این شرکتها اختصاص داده و برای آنها بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان ضمانتنامه صادر کرده است.
پاسخ ظریف به ادعای آمادگی ترامپ برای کمک به ایران
رئیس جمهوری امریکا باردیگر برای مذاکره با ایران ابراز تمایل کرد. دونالد ترامپ در یک نشست خبری کارگروه ویروس کرونای کاخ سفید با بیان اینکه توافق هستهای توافقی فاجعهبار بود و من این توافق را متوقف کردم، گفت: «ایرانیها میخواهند توافق کنند ولی تنها دلیلی که باعث میشود این کار را نکنند این است که برخی میگویند ترامپ در انتخابات بازنده میشود و میتوانید با یک فریبخورده توافق کنید.» بهگزارش ایسنا، ترامپ همچنین بار دیگر جان کری، وزیر امور خارجه پیشین امریکا را به نقض قانون لوگان و کمک به ایران متهم کرد و گفت که ایران در حال حاضر منتظراست که شاید او در انتخابات ریاستجمهوری سال 2020 امریکا در رقابت شکست بخورد و دوباره بتوانند از امریکا امتیاز بگیرند.
رئیسجمهوری امریکا که از لغو تحریمهای کشورش علیه ایران در پی شیوع ویروس کرونای جدید خودداری کرده است، بار دیگر مدعی کمک به ایران شد و افزود: «من به ایران پیشنهاد کمک دادهام، اگر ونتیلاتور(دستگاه تنفس مصنوعی) نیاز داشته باشند که دارند، من برای آنها ونتیلاتور میفرستم. ما هزاران ونتیلاتور اضافی داریم.»
محمدجواد ظریف در حساب توئیتر خود خطاب به دونالد ترامپ نوشت: ایران در چندماه آینده صادرات دستگاه تنفس مصنوعی را آغاز خواهد کرد. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که از دخالت در امور سایر ملتها مخصوصاً ملت من دست بکشید و باور کنید از هیچ سیاستمدار امریکایی نصیحت نمیشنویم.
سخنگوی قوه قضائیه:
بخشی از زندانیان در حال مرخصی، آزاد می شوند
سخنگوی قوه قضائیه درخصوص وضعیت تمدید مرخصی زندانیان گفت: ریاست قوه قضائیه بعد از تشکیل چندین جلسه کارشناسی، با صدور بخشنامهای مقرر کرد که برای بررسی وضعیت زندانیان در حال مرخصی و حتی زندانیانی که در زندان هستند، از یکشنبه تمامی حوزههای قضایی سراسر کشور، هیأتهای ویژهای تشکیل و وضعیت زندانیان در حال مرخصی و حتی زندانیانی که مشمول بخشنامه مرخصی بودند اما نتوانستند تأمین لازم را تودیع کنند و به مرخصی بروند و همچنین زندانیانی که با قرار بازداشت هستند و محکوم نشدند را بررسی کنند و درباره آنها تصمیم بگیرند.
به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی افزود: با این بخشنامه بیش از ۵۰۰ هیأت در کشور تشکیل خواهد شد. مقرر شده این هیأتها هر روز و در صورت لزوم با کار جهادی و شبانهروزی جلسات مشترکی را برگزار کنند.مأموریت این هیأتها این است که مشخص کنند با لحاظ ارفاقات قانونی که در قانون مجازات اسلامی وجود دارد، مانند آزادی مشروط، تعلیق اجرای مجازات و امثال آن، شرایط عدم بازگشت به زندان برای چه تعداد از این افراد مهیا است؛ به گونهای که این بخش از زندانیان اصلاً مراجعتی به زندان نداشته باشند. همچنین مشخص میشود که چه تعدادی از زندانیان فعلی باید آزاد شوند و چه تعداد از افرادی که در حال مرخصی هستند، باید به زندانها برگردند.
وی ادامه داد: نتیجه این بررسیها حداکثر تا ۱۰ اردیبهشت به خود زندانی یا ضامن او ابلاغ میشود و پیشبینی میکنیم با بهرهبرداری حداکثری از ارفاقات قانونی و کار تخصصی و تیمی همکاران ما، بخش قابل توجهی از زندانیان در حال مرخصی به زندان بازنگردند و حتی تعدادی از زندانیان حاضر از زندان هم آزاد شوند اما گروهی از زندانیان هم با شرایط و برنامه زمانبندی شده به صورت تدریجی برای ادامه تحمل محکومیت به زندان برخواهند گشت.