«ایران» از وضعیت بازار خودرو بعد از دو روز بازگشایی نمایشگاه های خودرو گزارش می دهد
خودروهای داخلی 10 درصد گران شد
مرجان اسلامیفر
خبرنگار
بازار خودرو از روز شنبه رسماً فعالیت خود را آغاز کرد و در اولین روز کاری قیمت ها 9 تا 10 درصد گران شد. در بین خودروهایی که افزایش قیمت پیدا کردند، خودروهای پرشیا، پژو 405، تیبا 2 و 206 تیپ 2 پیشتاز بودند.
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو می گوید: از روزی که برخی از نمایندگی شرکتهای خودروسازی فعالیت خود را آغاز کردند، قیمت خودرو در بازار بالا رفت و افزایش فعلی قیمتها ارتباطی با بازگشایی نمایشگاههای خودرو ندارد.
او توضیح داد: قبل از شروع به کار نمایشگاههای خودرو، برخی از نمایندگیهای یک شرکت خودروسازی به صورت کارتکس که خلاف قانون است، خودرو به مردم فروختند، همین امر سبب شده که قیمت خودرو بالا برود.
مؤتمنی گفت: با توجه به فروش کارتکس خودرو در برخی از نمایندگیها باید دید که علت چیست و چرا یک شرکت خودروساز چنین اقدامی انجام داده است.
محمد حسین احمدی که در یکی از نمایندگیهای خودروسازان فعالیت می کند، چنین صحبتی را قبول ندارد و عنوان کرد: ما از هفته دوم فروردین ماه، فعالیت خود را آغاز کردیم و در این چند روز قیمت اکثر خودروها ثبات داشته است ولی از روز گذشته قیمت تمام خودروها بالا رفت.
او گفت: در نیمه دوم فروردین ماه قیمت خودروهای تندر90 و سمند گران شد ولی در شرایط فعلی قیمت خودروهای پراید، انواع پژو و تیبا در مسیر رشد قرار گرفته است و به نظر می آید جهش دوباره قیمت در راه باشد.
افزایش تقاضا را تجربه نکرده بودیم
رضا کشاورز از فعالان بازار خودرو که سال ها در این بخش کار کرده است، می گوید: هیچ زمان در ماههای فروردین و اردیبهشت شاهد رشد قیمت خودرو نبودیم و اتفاقی که در بازار رخ داده تاکنون تجربه نشده است.
او ادامه داد: از آنجا که در ماه اسفند به خاطر شیوع ویروس کرونا، فروش خودرو در بازار به شدت کاهش یافت، در ماه های ابتدایی سال مردم برای خرید خودرو اقدام کردند و همین امر باعث شده، قیمت خودرو در مسیر افزایش قرار گیرد. این فعال بازار خودرو عنوان کرد: در ماه اسفند بیش از 70 درصد از فروش نمایشگاه داران و نمایندگی خودروسازان کم شد، بدین جهت با تغییر شرایط به نظر می رسد که در ماه های آینده تقاضا برای خرید خودرو سیر صعودی به خود بگیرد، از این رو توصیه میکنم که شرکت های خودروسازی با سرعت بیشتری خودرو تولید کنند تا بازار خودرو مانند سال گذشته ملتهب نشود.
نمایشگاه داران خودرو ندارند
رصد بازار خودرو گویای آن است که در روز دوم رسمی بازگشایی نمایشگاهها و شرکت های فروش خودرو، قیمت خودرو از ثبات خارج شده است و مردم برای خرید خودرو اقدام کردهاند. رشد قیمت در شرایطی است که خیلی از نمایشگاه داران به میزان تقاضای موجود، خودرو در نمایشگاه های خود ندارند. گفته می شود، علت اصلی نبود خودرو در نمایشگاه ها کاهش تولید شرکت های خودروسازی است.
در اکثر نمایشگاه های خودرو، خودروهایی وجود داشت که سند آن بیش از سه بار چرخیده است. با این توضیح در نمایشگاه ها سهم خودروهای کارکرده نسبت به خودروهای صفر کیلومتر خیلی بیشتر بود.
کدام خودروها گرانتر شد؟
سجاد احمدیان که در شرق تهران نمایشگاه خودرو دارد، می گوید: از نیمه دوم اسفند سال گذشته، اکثر نمایشگاه های خودرو با کمبود خودرو روبهرو شدند و از آنجا که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، کمبود خودرو در نمایشگاه ها نمایان نشد، اگر در آن مقطع زمانی تقاضا برای خرید خودرو رشد پیدا می کرد، به طور قطع قیمت خودرو جهش می یافت و اکنون خودرویی با قیمت کمتر از 100 میلیون تومان نبود. وضعیت بازار خودرو نشان می دهد که خودروهای پژو 206، پراید و تندر 90 بیشترین افزایش قیمت را در سال جاری داشتند و قیمت سایر خودروها هم به نسبت خودروهای یاد شده از 3 درصد به بالا گران شده است، رشد قیمت خودروهای داخلی در شرایطی است که خودروهای خارجی هم در مسیر افزایش قیمت قرار گرفتند.
خودروهای خارجی 14 میلیون تومان گران شد
در بازار خودروهای خارجی که بعضاً کارکرده هستند، رونقی وجود نداشت، اما قیمت ها به طور متوسط بین 10 تا 14 میلیون تومان در سال 99 گران شده است. فروشندگان خودروهای خارجی می گویند: تا زمانی که واردات خودرو صورت نگیرد، قیمت خودروهای خارجی کاهش پیدا نخواهد کرد، از طرفی افزایش قیمت دلار هم باعث شده قیمت خودروهای خارجی ثابت نماند.
عرضه و تقاضا هماهنگ نیست
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، درباره قیمت خودروهای خارجی در سال جاری، گفت: قیمت خودروهای خارجی در سال جاری 10 درصد گران شده و این گرانی با توجه به رشد قیمت خودروهای داخلی، طبیعی است.
او ادامه داد:عرضه و تقاضای خودرو در بازار هماهنگ نیست و همین امر سبب شده که قیمتها ثبات نداشته باشد، اگر شرکت های خودروساز بتوانند تولید خود را بیشتر کنند، قیمتها بالا نمی رود.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: خرید و فروش خودرو در نمایشگاه های خودرو آغاز شده اما از آنجا که مرکز شماره گذاری خودرو تعطیل است، به صورت قولنامهای معاملههای خودرو انجام می شود که در این خصوص خریداران و فروشندگان نباید نگرانی داشته باشند.
وی درباره اینکه خودرو در نمایندگی ها گرانتر است یا در نمایشگاه های خودرو، اظهارداشت: نمایندگی ها بعد از 15 روز خودرو خریداری شده را به مردم تحویل می دهند، اما نمایشگاههای خودرو با دریافت وجه، خودرو را تحویل میدهند، از این رو طبیعی است که قیمت خودرو در نمایشگاه های خودرو تا حدودی گرانتر باشد.
دلالان وارد بازار خودرو شدند
محمدرضا فهیم، کارشناس بازار خودرو درباره حال و اوضاع بازار خودرو در سال 99 گفت: شیوع ویروس کرونا تمام معادلات بازار خودرو را بهم ریخت. در روزهایی که انتظار می رفت مردم برای خرید خودرو اقدام کنند، به یکباره شاهد رکود این بازار بودیم. از طرفی پیش بینی ها این بود که در سال جاری حداقل تا اوایل خردادماه بازار خودرو با هیچ التهابی روبهرو نشود اما با فعالیت نمایندگی ها و نمایشگاههای خودرو، قیمت خودرو بالا رفت. او ادامه داد: قیمت خودرو در حالی مسیر گرانی را طی می کند که تقاضا برای خرید خودرو در بازار افزایش پیدا نکرده است. اگر تقاضای اصلی وارد بازار شود، یقیناً قیمت خودرو جهش خواهد یافت، بدین جهت شرکتهای خودروسازی تا خردادماه فرصت دارند تولید محصولات خود را افزایش دهند. اگر تولید خودرو افزایش پیدا نکند، در آینده با هیچ ابزاری نمی توان بازار خودرو را کنترل کرد. این کارشناس بازار خودرو گفت: تصور می کنم، تقاضایی که اکنون در بازار وجود دارد، تقاضای مردم نیست و کسانی دنبال خرید خودرو هستند که می خواهند از فروش خودرو، سود عایدشان شود.
حداقل 2 هزار خودرو تولید خواهد شد
پیش از این مهدی صادقی نیارکی، سرپرست امور صنایع وزارت صمت گفته بود که شرکتهای خودروسازی در سال جاری روزانه بین 2 تا 2 هزار و 500 دستگاه خودرو تولید خواهند کرد و با چنین تولیدی می توان قیمت خودرو را ثابت نگه داشت. او عنوان کرده بود: تا پایان سال جاری شرکتهای خودروسازی یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تولید خواهند کرد که این عدد دست یافتنی است و به هیچ عنوان شعار نیست، در این میان مجموعههای قطعه سازی باید تلاش کنند تا در تأمین قطعه سطح همکاری خود را بالا ببرند.
مرغداری که جوجههای یک روزهاش را دفن کرد در گفتوگو با «ایران»:
بخاطر کرونا ماهی 6 میلیارد تومان ضرر میدهم
ستاد تنظیم بازار به ما اعلام کرد جوجهریزی فروردین و اردیبهشت تا ۱۰ میلیون قطعه کم شود
زهره افشار
خبرنگار
در دو روز گذشته انتشار فیلمهایی از دفن و معدوم کردن جوجههای یک روزه در دو مرغداری (یکی اطراف تهران و دیگری در استان خوزستان)، در فضای مجازی بازتاب زیادی داشته است.
تصاویر تلخ و ناراحتکننده دفن جوجههای یک روزه احساسات هر بینندهای را جریحهدار میکرد. یکی از این فیلمها مربوط به دفن جوجههای یک روزه یک مرغداری در استان خوزستان و شهرستان باغملک بود. در این فیلم نشان داده میشود که هزاران جوجه با یک دستگاه کمپرسی در گودالی تخلیه میشوند و روی آن خاک ریخته میشود.
«صفدر پیرمرادی» مدیرعامل این شرکت حاضر به گفتوگو با خبرنگار «ایران» شد. او در ابتدای این گفتوگو گفت: اول میخواهم از همه مردم ازطرف خودم و کارگرانم بابت رنجش خاطرشان با دیدن چنین صحنهای عذرخواهی کنم . این را باید اضافه کنم که شخصاً به هیچ عنوان خبر نداشتم که کارگران جوجهها را به محل دفن زبالهها بردهاند و سپس روی آنها خاک ریختهاند.
البته معدوم کردن جوجههای یکروزه در شرایط رکود صنعت مرغداری رویه مرسوم نه تنها ایران بلکه جهان است اما بازهم میگویم نه به این شکل! اما میخواهم این فرصت را هم به من بدهید که روی دیگر سکه را هم به شما نشان بدهم.
پیرمرادی افزود: اصل قضیه این است که با شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن رستورانها مصرف مرغ در کشور بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر مرغداران در حال حاضر مرغ را کیلویی ۵ هزارو۵۰۰ تا ۶ هزار تومان میفروشند در صورتی که قیمت تمام شده هر کیلو گوشت مرغ حدود ۱۰ هزار تومان است یعنی ضرر ۳ هزار تومانی در فروش هر کیلو گوشت مرغ!
پیرمرادی گفت: ماهانه ۱۴۰ میلیون قطعه جوجهریزی در کشور انجام میشود که بخش کوچکی از آن مربوط به واحد من است که ظرفیت آن ۲۵۰ هزار قطعه در ماه است. در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار مقرر شد که جوجهریزی فروردین و اردیبهشت تا ۱۰ میلیون قطعه کم شود و خب ما هم باید از کاهش تولید پیروی کنیم. وی خاطرنشان کرد: صنعت مرغداری بویژه واحدهای گوشتی و مرغ مادر در ایام کرونا هر ماه متحمل خسارت یکهزارو ۲۰۰ میلیارد تومانی شدهاند و ما نیز جزو این چرخه هستیم.
وی ضمن اظهار تأسف مجدد از اتفاقی که افتاده تأکید کرد: هموطنان گرامی واحد من ۵۰۰ کارگر دارد و با وجود ضرر ماهانه ۶ میلیارد تومانی حتی یک نفر از کارگران را اخراج نکردهام و نان هیچ خانوادهای را در این شرایط نبریدهام و نخواهم برید اگر جز این است بیایند بگویند.
وی در پاسخ به اینکه مردم گلایه دارند که چرا شما اجازه داده اید که اصولاً تخم مرغها به جوجه تبدیل شوند توضیح داد: دوره تبدیل تخم مرغ به جوجه یکروزه ۲۱ روز است که ۱۸ روز تخم مرغها در یک دستگاه و ۳ روز بعد به یک دستگاه دیگر منتقل میشوند وقتی ستاد تنظیم بازار تصمیم خود را اعلام کرد؛ جوجهها در دستگاه دوم بودند که متأسفانه کاری از دست کسی برنمیآمد و چه من میخواستم چه نمیخواستم این جوجهها سر از تخم در میآوردند. وی خاطرنشان کرد: الان جوجههایی که قرار بوده امروز و فردا سر از تخم در بیاورند را از دستگاه خارج کردهایم و دیگر چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
وی همچنین در خصوص اینکه چرا این جوجهها بین مردم توزیع نشده گفت: ما از شهر ۴۰ کیلومتر دور هستیم در ضمن در ایامی که کرونا آمده و مردم می ترسند حتی با عزیز خود دست بدهند چطور میتوانستم ۲۵۰ هزار قطعه جوجه یکروزه را میان مردم شهر یا روستا توزیع کنم آیا نمیگفتند این جوجهها خودشان عامل انتشار ویروس هستند؟
4 راهکار برای ثبات قیمت خودرو در سال 99
محمدرضا نجفی منش
کارشناس صنعت خودرو
سال گذشته شاهد رشد چندباره قیمت خودرو در بازار بودیم به گونه ای که مردم در مقاطع مختلف سال، قیمتهایی را در خودروهای داخلی دیدند که باعث شد نسبت به صنعت خودرو و فعالیتی که در این بخش صورت می گیرد ناامید شوند. در سال 98 برای برون رفت از مشکلات و حذف واسطه گری در بازار خودرو، راهکارهای کارشناسی مطرح شد، اما بعضاً مورد توجه قرار نگرفت.
به نظر می رسد یکی از دلایلی که باعث شد واسطه گری در بازار خودرو شکل گیرد، کاهش تولید خودرو بود. سال گذشته تحریم به بدنه صنعت خودروسازی فشار زیادی وارد کرد و باعث شد خودروسازان به علت مشکل در جابجایی پول و خرید مواد اولیه (در زنجیره تولید) نتوانند به تعهدات خود عمل کنند و حتی تأمین نیاز بازار با چالشهایی مواجه شد. این امر در طولانی مدت باعث شد که قیمت خودرو گران شود.
حال با عبور از سال 98 و شرایط سختی که شرکت های خودروسازی و قطعه سازی با آن مواجه بودند، در سال جاری می توان به سمت ثبات نسبی قیمت خودرو رفت اما برای تحقق چنین امری باید سمت و سو و دید خود را تغییر دهیم.
قبل از هر چیز باید گفت که قیمت نهایی خودرو به قیمت ارز وابسته است. هر زمان که قیمت ارز بالا می رود، ( به جهت تأثیرگذاری در خرید مواد اولیه ) رشد قیمت خودرو هم اتفاق خواهد افتاد. زمانی که دلار هزار تومان بود، قیمت یک دستگاه پراید 6 میلیون تومان بود، وقتی دلار 3 هزار و 200 تومان شد، قیمت پراید 18 میلیون تومان شد. یعنی در تمام مقاطع قیمت خودروی پراید 6 هزار دلار بوده است. اولین راهکاری که برای آرامش نسبی در بازار خودرو پیشنهاد می شود، کنترل نقدینگی است. طبق آمارها سال گذشته بانک مرکزی 29 درصد حجم نقدینگی را بیشتر کرده و این در حالی است که تولید خیلی از کالاها کاهشی بوده است. زمانی که کاهش رشد تولید ناخالص داخلی وجود دارد و افزایش نقدینگی اتفاق می افتد، نرخ تورم بالا می رود و این روند به تولید کشور صدمه وارد می کند. برای آنکه ثبات نسبی قیمت را در بازار خودرو شاهد باشیم باید از تزریق نقدینگی در اقتصاد در سال جاری جلوگیری شود و آن را به زمانی موکول کرد که تولید در مسیر رشد است. افزایش نقدینگی بر قیمت نهایی کالاها اثر می گذارد و رشد قیمتها مانع پویایی صنعت خودرو می شود. از این رو تمام سیاستها باید در مسیری باشد که به تولید کمک کند. به نظر می رسد تزریق نقدینگی به میزان تولید راهکار خوبی باشد.
نکته دیگر و یا راهکار دوم که اهمیت بسزایی دارد، ثبات قیمت دلار است. بانک مرکزی باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا قیمت ارز ثابت بماند. زمانی که قیمت دلار در حدود 11 هزار تومان بود، قیمت خودرو کمترین نوسان را در بازار داشت.
راهکار سوم؛ خروج صنعت خودروسازی از قیمت گذاری دولتی است. در چنین شرایطی، خودروساز را می توان به این معادله ملزم کرد که 5 تا 6 درصد قیمت خودروها را کمتر از حاشیه بازار به فروش برساند. چنین راهکاری کمک می کند تا بازار خودرو هم کنترل شود و قیمت ها سیر کاهشی بگیرد. وقتی خودروساز با قیمت کمتری از بازار محصولات خود را به فروش برساند، مردم دیگر سراغ بازار نمی روند. 40 درصد هزینه قطعه سازان و 28 درصد هزینه شرکتهای خودروسازی در بخش مالی است، بدین جهت باید سیاستی اتخاذ شود که صنایع مرتبط با خودرو با نرخ سود پایین تری تسهیلات دریافت کنند. از این رو راهکار دیگر کاهش نرخ سودی است که به سپرده گذاران بانک ها داده می شود. بانکها برای آنکه سود سپرده گذاران خود را پرداخت کنند، نرخ سود وامها را بالا بردند. این در حالی است که 85 درصد سپرده بانکها مربوط به 2.5درصد سپرده گذاران است.
با راهکارهای عنوان شده می توان در جهت ثبات و کاهش قیمت خودرو در بازار خودرو حرکت کرد.